PSZICHOháttér
10. A pszichopátiás fejlődés vizsgálata, kezelése és a szabadság magasiskolája
Pszichopátia teszt
Néhány jellegzetessége alapján a pszichopátia, ami gyerekkorban még csupán magatartászavarként azonosítandó, könnyen felismerhető.
|
Állítások |
Mérték |
1. |
Nem érdekli mások érzése |
soha |
előfordul |
gyakran |
2. |
Hazudik, csal |
soha |
előfordul |
gyakran |
3. |
Nincs bűntudata soha |
soha |
előfordul |
gyakran |
4. |
Lop otthonról vagy máshonnan |
soha |
előfordul |
gyakran |
5. |
Nem tartja be az ígéreteket |
soha |
előfordul |
gyakran |
6. |
Másokat okol mindenért |
soha |
előfordul |
gyakran |
7. |
Megszegi a szabályokat |
soha |
előfordul |
gyakran |
8. |
Kérkedik |
soha |
előfordul |
gyakran |
9. |
Másoknak tudatosan bajt okoz |
soha |
előfordul |
gyakran |
10. |
Kötekedik |
soha |
előfordul |
gyakran |
11. |
Akkor kedves, amikor el akar érni valamit |
soha |
előfordul |
gyakran |
12. |
Társai tartanak tőle vagy vakon követik soha |
soha |
előfordul |
gyakran |
13. |
Másoknál fontosabbnak tartja magát |
soha |
előfordul |
gyakran |
- Ha a fentiekből 5 állítás a „gyakran” kategóriába esik, bizonyos a pszichopátiás fejlődés.
- Ha az „előfordul” és a „gyakran” kategóriába összesítve legalább 10 állítás kerül, akkor szintén megerősített a zavart fejlődés.
A teszt állításai segítik a megfigyelést, és a magatartászavar jeleinek korai azonosítása esetén korai beavatkozás lehetséges. Ez pedig nagyobb sikerrel kecsegtet, mint ha a már kialakult pszichopátiás fejlődésbe kell beavatkozni.
A korai megelőző fejlesztés a feltétlen elfogadás, a tiszta, következetesen betartott szabályok és az értő odafigyelés triászából áll. Kisgyerekkorban, nagyjából 7-8 éves korig a megelőző fejlesztés különösen hatékony lehet, ha nagyon intenzív és következetes. Amikor azonban kialakul a magatartászavar, a mindennapi nevelés lehetőségeit meghaladó terápiára van szükség, és sajnos ennek a kimenetele sem garantált.
A magatartászavar terápiája
A magatartászavar illetve a pszichopátia szokásos környezetben nem kezelhető zavar. Zárt intézményekben a „Valóság Terápia” hozhat némi eredményt, de az eredmény tartóssága kérdéses, ha a korábbi betegítő, büntető, manipulatív környezetbe kerül vissza valaki.
A „Valóság Terápia” terapeutáinak adott tanácsok mindenképpen segítenek egészségesebb környezetet kialakítani, ezért érdemes megismerni és alkalmazni néhányat. Itt van pár lehetőség, amely adaptálható a mindennapi életben a tanácsadás és egyéb támogató kapcsolat esetén is:
- Foglalkozz a jelennel, és kerüld a múlton való rágódást. Minden emberi probléma a jelen kapcsolatok elégtelenségén alapul.
- Kerüld a kritizálást, vádaskodást vagy panaszkodást, és segíts másokat is ezt elérni. Így kevésbé tudnak manipulálni.
- Ne ítélkezz, sokkal inkább segítsél másokat abban, hogy önmagukra reflektáljanak.
- A bocsánatkérésnek és bocsánatnak nincsen helye. Ezek megakadályozzák a felelősség kiépülését.
- Minden tettnek következménye van, és ezeket vállalni kell.
- Mindig legyenek a fejlődéshez közép és hosszú távú célok és tervek. Ezek aztán természetesen módosíthatók az érintettek közös megegyezésével.
A szabadság rögös útja
A „Valóság Terápia” tanácsai az önnevelés szempontjából is hasznosak. A „Valóság Terápia” megerősít abban, hogy a jelenben éljünk, és a problémák megoldására koncentráljunk a problémákon való rágódás, és mi rosszabb, a problémák generálása helyett.
Kis eséllyel lesz áldozata a pszichopatának az, aki a jelenre és a problémák konstruktív megoldására törekszik. Ez a személyes hatékonyság, az asszertivitás magas foka.
A személyes hatékonyság az érdekek egyeztetésének köszönhetően a problémák kreatív, azaz adott esetben új megoldást hozó megoldására irányul. Együttműködésen alapul, és gyakoroltatja az egyensúlyozást, hogy megérezzük, hogy mikor van szükség kitartásra, és mikor és miről kell lemondani, hogy új utakat nyisson az ember.
A pszichopata úgy nyer, hogy kikapcsolja az emberi érzéseket, nem köti őt az ember legfontosabb megküzdési eszköze, az együttműködés. Sőt, élősködik az együttműködéshez szükséges bizalmon, türelmen, békeszereteten, és a szabadságot nem használja, hanem kihasználja. Ez a könnyű út, és ahogy Yoda Mester mondja, a „sötét út”.
A szabadsághoz vezet azonban egy univerzális, de rögös út is, és ez a lemondás. Minden, amihez ragaszkodunk, az megköt. Minden, amiről le tudunk mondani, az szabadabbá tesz, legyen az a dohányzás, egy szerelem, egy jól fizető állás vagy akár egy győzelem.
Válasszad a kihívást és sikeres leszel, válasszad a lemondást és szabad leszel.
A pszichopaták nem tudnak megélni ott, ahol a kreatív megküzdés által többféle utat és erőforrást használnak az emberek. Az alternatív erőforrások használatával kikerülhető a zsarolás és az elfogadhatatlan feltételeknek való alávetettség, vagyis a szolgaság. Csak ne gondoljuk, hogy mindezt ingyen kapjuk. A szabadságért kell a legnagyobb kihívást, a lemondást felvállalni. Aki viszont megtanult lemondani, azon nincsen hatalma senkinek.
Gyarmathy Éva
--
- PSZICHOháttér - 1. Tanulási és viselkedési zavar helyett zsonglőrködés
- PSZICHOháttér - 2. Motiváció
- PSZICHOháttér - 3. "Nem érdekel, hogy lehetetlen"
- PSZICHOháttér - 4. A tehetség talentummá fejlődése
- PSZICHOháttér - 5. Tehetség és lehetőség
- PSZICHOháttér - 6. Magabiztosság = bizalom és önbizalom
- PSZICHOháttér - 7. A zavarosban a manipulátor a nyertes
- PSZICHOháttér - 8. A hazug embert könnyebb utolérni
- PSZICHOháttér - 9. Kedves gyilkosok, avagy az egészség álarca
- PSZICHOháttér 10. - A pszichopátiás fejlődés vizsgálata, kezelése és a szabadság magasiskolája
- PSZICHOháttér 11. - Állatok, gépek, emberek
- PSZICHOháttér 12. - Tartsd sikerben, hagy örüljön!
- PSZICHOháttér 13. – Kockázat
- PSZICHOháttér 14. – Megküzdés, kockázatvállalás, kreativitás
- PSZICHOháttér 15. – Kreativitás és érdekek
- PSZICHOháttér 16. – Kognitív disszonancia – avagy miért ragadunk bele a rosszba is
- PSZICHOháttér 17. - Információigazítás
- PSZICHOháttér 18. – Ki kit vezet
- PSZICHOháttér – 19. Az Uralkodók és a Jedi lovagok
- PSZICHOháttér 20. – A vész és a válság menedzselése
- PSZICHOháttér 21.– A kritikai gondolkodás elementáris szükségessége
- PSZICHOháttér 22. – Krízisben
- PSZICHOháttér 23. – A krízisek által fejlődünk
- PSZICHOháttér 24. – Élő kapcsolatok
- PSZICHOháttér 25. – A szerelem és a párkapcsolat fejlődése
- PSZICHOháttér 26. – Bizalom 1.
- PSZICHOháttér 27. – Bizalom 2.
- PSZICHOháttér 28. – Korlátok, fékek és a csalók
- PSZICHOháttér 29. – Korlátok, uralkodók és az öntudatos személyiség
- PSZICHOháttér 30 – Szabadság + Felelősség = Autonómia
- PSZICHOháttér 31 – A szabadság az, hogy önmagad lehessél bárki engedélye nélkül
- PSZICHOháttér 32.– Feladat (1)
- PSZICHOháttér 33. – Grit, avagy a fogcsikorgató szívósság
- PSZICHOháttér 34 – A félelem ára
- PSZICHOháttér 35 – A félelem több álmot öl meg, mint a kudarc
- PSZICHOháttér 36 – Amikor az agyad hazudik
- PSZICHOháttér 37. – Öröm és boldogság
-- » Kommentálom
|



Utolsó üzenetek:
 OFOE Kedves Dóra! Meg kell kérdezni a döntéshozót, hogy mi indokolja a lépést. Ha ez szóban nem működik, írásban kell megtennie, mégpedig hivatalos levélben: választ vár, és ezt indokolja (nem volt előzmény, váratlanul érte, ragaszkodik az indokláshoz stb.) Mindenképpen menjen másolat a fenntartónak. A levélen fel kell tüntetni, hogy kik kaptak másolatot. (Ha szakszervezeti tag, a szakszervezet támogatását is kérheti.) Felvethető a probléma nevelőtestületi értekezleten is, de ragaszkodni kell a jegyzőkönyvhöz. A levelezés online is lebonyolítható, de fontos, hogy legyen mindennek írásos nyoma. A szakmai munkaközösség támogatását van esélye elnyerni? Reméljük, sikerül tisztázni a dolgot, illetve orvosolni a problémát. Üdvözlettel az OFOE szerkesztősége
--
 Hesz Dóra Virág Köszönöm a gyors választ!
Pedig így történt, gyakorlatilag ezen a héten, hétfőről keddre már megvonták az osztályfőnökségemet (semmi konkrétumról nem tájékoztattak, "jobb, ha nem is tudom", szülői megkeresések voltak). Valakik valamit mondtak...írásban nem kaptam semmit, fegyelmi, természetesen nem volt, hisz nem követtem el semmit. Van ennek a lépésnek v.milyen formai, írásbeli feltétele? Mind szakmailag, mind anyagilag súlyosan érint ez a döntés, amit nem tartok megalapozottnak. Előre is köszönöm a segítséget!
HEsz Dóra Virág
--
 OFOE Kedves Dóra! Tulajdonképpen furcsa, hogy így történt. Gondolom, az ügynek voltak előzményei, valamivel feltételezhetően indokolták ezt a lépést.
Az iskolavezetőnek jogában áll lecserélni az osztályfőnököt, de nem csak úgy, ötletszerűen az egyik pillanatról a másikra.
--
 Hesz Dóra Virág T. Cím!
Az iránt érdeklődöm, hogy tanév közben (szóval most, 2019. nov.végén)megvonható-e az ofő pótlék egy más kolléga kinevezésével egyik napról a másikra...
Várom szíves válaszukat:
Hesz Dóra Virág
--
 OFOE Kedves Zoltán!
A munkaszerződéssel foglalkoztatottakra is a pedagógus-előmeneteli
rendszer vonatkozik, a hozzá tartozó illetményrendszerrel, és a
szabadság. valamint pótszabadság is azonos, a távolléti díj számítása
az Nkt. alapján történik, a túlmunka díjazása, beleértve a
pihenőnapokon végzett munkát, mindenki esetében az Mt .és a
326/2013-as rendelet alapján történik, ahogy az eseti helyettesítésre
vonatkozó előírások is azonosak. Nem jár jubileumi jutalom, és a
végkielégítés is csak az Mt. alapján, ahogy távozáskor nincs
felmentési idő, hanem jóval rövidebb felmondási idő van. A nők negyven
év jogosultsági idő alapján nem kérhetik a felmentésüket, hanem közös
megegyezéssel vagy felmondással mehetnek el. A munkaviszony sokkal
könnyebb felmondással megszüntetni, mint felmentéssel, mert csak annyi
a kritérium, hogy az indok legyen valós és okszerű. Ha valakit
felmondással el akarnak küldeni, az Mt. hatálya alá tartozó munkáltató
esetében nem kötelező az előzetes állásfelajánlás. Küldök egy
összehasonlító táblázatot
((A választ a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk. Az ígért táblázatot a mail címre küldtük el).
--
 Tóth Zoltán Üdvözlöm!
Szeretnék választ kapni az alábbi kérdésemre.
Alapítványnál, pedagógus munkakörben foglalkoztatott munkavállalóra a munatörvénykönyve vonatkozik. Minden kérdésben? Melyekben nem?
Különösen a heti munkaidő, az éves szabadság és a túlmunka díjazása (szombat, vasárnap) érdekelne.
Várom válaszát,
üdvözlettel: Zoltán
--
 ofoe Kedves Rita! A gyermekvédelmi felelős munkakör 2012 szeptemberétől megszűnt, a feladat az osztályfőnökhöz került. Nem törvénymódosítás volt ez, hanem az új törvény és a hozzá kapcsolódó rendeletek tértek el a korábbiaktól. (A válasz a PDSZ jogi szakértőjétől érkezett.)
--
 ofoe Kedves Katalin! Jól tudja : 22 órát kellett volna alapul venni, a tagóvoda vezetője - bár csoportban kell lenni 3 csoportos óvoda esetén, tehát nem függetlenített vezető -, de kap órakedvezményt. Tehát nem a 32 órát, hanem a 22 órát kell nézni és erre rászámolni a túlórát. (A választ Bakonyi Anna óvodai szakértő adta meg.)
--
 Mohácsi Katalin Tisztelt OFOE!
Szeretnék állásfoglalást kérbi a következő helyzetre! Tagintézmény vezető vagyok egy 3 csoportos óvodában. Saját csoporttal foglalkozom,és látom el a vezetői feladatokat.Kolleganőm nem lesz ebben az évben, így egyedül látom el a feladatot a nap folyamán.A fenntartó eddig 50 óra ingyen munkát kért, majd a 32 óra feletti órákat számolta el részemre 90 %-os túlórával. Kérdésem az lenne, hogy jogos-e számomra az óvónők kötelező 32 órájával való számolás, mert az én kinevezésemben a 22 óra van megjelölve.EDDIG A 32 ÓRA FELETTI IDŐT számolták el ingyen 50 órai munka után.
Válaszukat nagyon köszönöm!
Üdvözlettel: Mohácsi Katalin
--
 Sasváriné Rita Tisztelt Szerkesztőség!
Emlékeim szerint volt egy 2012. évi szabályozás mely az iskolai gyv felelős feladatkörét ill. annak változását írja le. Ha jól emlékszem, az ofő munkakörbe jobban beletették a gyv- t, míg a szakirányú képesítéssel nem rendelkező tul.képpen pedagógus gyv felelős feladatai arányosan csökkentek. Kb a kapcsolattartás segítése és a statisztika maradt meg neki. Meg is szűnt a 2 óra adható órakedvezménye. Most szükségem lenne arra az információra, hogy mely rendelet vagy törvénymódosítás írja le ezt a változást. Ebben kérem segítségüket. Tisztelettel: Sasváriné
--


 Kommentek

|
|