OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2016. augusztus 17.
» Hozzászólások (0)

Nyílt levél Varga Mihály nemzetgazdasági miniszterhez

Tisztelt Miniszter Úr!

Különös dolog egy pedagógus-mozgalom tagjaiként épp a nemzetgazdasági miniszterhez fordulni. De nincs mit tenni, ma Magyarországon a szakképzésben tanulók és tanítók sorsáról bizony a Nemzetgazdasági Minisztérium dönt.

Nincs más választásunk, mint nyílt levelet írni, hiszen ma Magyarországon az oktatási rendszer (is) olyan mértékben hierarchikus és bürokratikus, hogy egyetlen esélyünk csakis a nyilvánosság lehet. Az „alulról jövő” szakmai érvek amúgy nem számítanak.

A Tanítanék Mozgalom és a Civil Közoktatási Platform már szinte minden lehetséges fórumon hangot adott tiltakozásának a szakképzés tervezett átalakításával kapcsolatban. Rendkívül aggályosnak tartjuk a közismereti tárgyak kiszorítását, a diákok iskolaváltási, továbbtanulási lehetőségeinek befagyasztását, és egyáltalán, az egész átgondolatlan, felelőtlen koncepciót, melynek meglátásunk szerint semmi más, ésszerű alapja nincs, mint az iparkamara rövidtávú anyagi érdeke. Ezekhez kapcsolódóan azonban egyéb, finoman szólva ellentmondásos döntésről is tudomást szereztünk – szeretnénk választ kapni Öntől felmerülő kérdéseinkre az ügyek kapcsán.

A Nemzetgazdasági Minisztérium fenntartása alá tartozó szakközép- és szakiskolák számára idén tavasszal országszerte tagintézmény vezetői pályázatot írtak ki. A vezetői megbízás szintén egységes, 2016. július 1-én indult.Így történt ez az Egri Szakképzési Centrum Kereskedelmi, Mezőgazdasági és Vendéglátóipari Szakközépiskolája, Szakiskolája és Kollégiuma esetében is.

A felhívásra két pályázat érkezett, az egyiket a Nemzetgazdasági Minisztérium azonnal elutasította, mert a jelentkező több ponton sem felelt meg a pályázatban kiírt feltételeknek.

A másik pályázat elbírálása sikeres volt, a jelöltet Hadházi Róbertnénak hívják. Pályázata jogilag is megfelelőnek ítéltetett, a szakmai tartalmát pedig a jegyzőkönyvezett adatok szerint az iskola tantestületének 84 százaléka támogatta. 2016. június 30-án azonban az Egri Szakképzési Centrumtól szóban és e-mailben is az az értesítés érkezett Hadházi Róbertnének, hogy az egyedüli érvényes és a tantestület által elsöprő többséggel támogatott pályázata ellenére a tagintézmény vezetői posztot nem ő, hanem még egy évig az intézmény jelenlegi vezetője, Prof. Dr. Vasas Joachim fogja betölteni.

Az említett személy azonban a tagintézmény vezetői beosztásra még csak nem is nyújtott be pályázatot, az elutasított pályázat sem az övé volt. Az intézmény dolgozói nem ismerik az okát, hogy a 70 éves és súlyos egészségügyi problémákkal küzdő, a tantestületet meglehetősen megosztó Prof. Dr. Vasas Joachim miért kapott még egy éves megbízatást, holott a kiírás országos szinten öt évre szól.

Választ várunk Öntől, Miniszter Úr.

Ezek szerint a tantestület véleményezési joga tényleg csak a látszat-demokráciát szolgálja? Miért nem vezetheti az intézményt egy olyan személy, akinek a pályázata kifogástalan, és a kollégák is elfogadják? Ön tényleg úgy gondolja, hogy hatékony együttműködés várható egy, abszurd módon az intézményre kényszerített vezető és a felháborodott beosztottak között? Tudomásunk szerint más szakképzési centrumokban is felmerültek hasonló problémák – de az érintett tantestületek egyelőre nem merik vállalni a nyilvánosságot.

Kérjük, segítsen őket meggyőzni, hogy nincs mitől félniük, hiszen a célunk közös: hatékony, korszerű oktatási rendszer, melynek egyik alapja a nyílt kommunikáció. Ugye Ön sem szeretné, ha ma Magyarországon az Önök minisztériuma egyet jelentene a megfélemlítéssel és az elnyomással?

További kérdéseink: mikor döntenek végre a szakképzésben a kerettantervekről? Már rég el kellett volna készülniük az iskolákban a jövő évi, pontos tantárgyfelosztásoknak – ám a kerettanterv nélkül ez nem megy!

Egyelőre számos kollégának bizonytalan az állása. Érthető, ha közülük sokan más, biztos foglalkoztatás után néznek. Ez egy fájdalmasan egyszerű, gazdasági kényszer, biztosan megérti.

Szeptembertől kik fogják helyettesíteni azokat a kollégákat, akik az elhúzódó bizonytalanság miatt a nyár folyamán pályát módosítanak?

Vagy majd egyszerűen csak elmaradnak az órák?

Vagy majd mindenki helyettesít – de akkor ki csinálja meg az órarendet és a tantárgyfelosztást, melyek elkészítése az Önök elhúzódó „munkatempója” miatt egyelőre sehol sem tart?

Hogy fog így elindulni a tanév, ilyen káoszban hogy fognak a kollégák a tanulókra koncentrálni?

Bár konkrét kerettanterveket még nem láthattunk, nyilatkozatokból, tervezetekből az látszik, hogy a természettudományos tantárgyak egy részét törölnék a szakképzésből – a tanulók továbbtanulási, iskolaváltási lehetőségei így jelentősen beszűkülnek.

Hogyan fogják az esélyegyenlőtlenségeket kompenzálni?

Meg nem erősített hírek szerint szeptembertől összevont természettudományos tárgyat, úgy nevezett „science-tantárgyat” kívánnak bevezetni. Ez igaz? Ha igen, Ön szerint nem kellene erre tanárképzéssel, kidolgozott tantervvel, tankönyvekkel felkészülni?

Miniszter Úr, nyílt levelet írtunk, mert ez közügy. Minden állampolgárnak joga van tudomást szerezni a levélben foglaltakról. És természetesen joga van megismerni az Ön/Önök válaszát, nézőpontját, érveit. Ha nem válaszol – annak is komoly információértéke van. Gondoskodni fogunk róla, hogy az Ön reakciója, vagy épp annak hiánya minél szélesebb körben ismertté váljék.

A mielőbbi válasz olvasásának reményében, üdvözlettel:

A Tanítanék Mozgalom képviselői

Budapest, 2016.08.16.

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.04.19.
„Kiemelkedő” csaló iskolák. Nahalka István írásas
Felmerülnek jogi és oktatásigazgatási kérdések is. Nem vagyok jogász, nem tudom megmondani, hogy a kompetenciamérések során történő csalás jogi értelemben minek minősül. Ha van ilyen...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.18.
Odaszúrt az MTA Palkovicséknak egy méretest
Az ITM eddig nem árulta el, hogy javítaná a magyar innovációs teljesítményt, sőt a kormány adós egy részletes tanulmánnyal, de addig is az MTA összeálított egyet, az Eötvös 2020+ anyagot...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.17.
Ötéves technikumok lesznek a szakgimnáziumokból
2020 szeptemberétől a mostani szakgimnáziumok ötéves technikummá, a szakközépiskolák pedig hároméves szakképző iskolákká alakulnak – jelentette be Pölöskei Gáborné, az Innováció...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.15.
Megreformálnák a tanári pályaalkalmasságit
Jelenlegi formájában nem tölti be valódi szerepét a pedagógusok pálya­alkalmassági vizsgálata az érintett oktatók és hallgatók szerint. A felvételi részét képező vizsgálat jórészt...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.15.
A gyermekek érdekét helyezi előtérbe a szaktárca
Az Igazságügyi Minisztérium lépéseket készül tenni azért, hogy a gyermekek legfőbb érdekét szem előtt tartó szabályozás szülessen az úgynevezett jogellenes gyermekelviteli ügyekben....
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.15.
A több napja tartó lengyel tanársztrájkról
Ez a magyar médiában néhány példától (itt, itt, itt és itt) eltekintve egyelőre nem kapott nagy figyelmet. A cikkben a sztrájk okait és körülményeit járom körül, mely a Taní-tani Online...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.13.
Félelmetes, hogy itt tartunk, és az is félelmetes, hogy nem tiltakozunk
Elnézve az eseményeket, a reakciókat, az általános folyamatokat, komolyan megkérdőjeleződik bennem, van-e értelme az egésznek. Mennyivel egyszerűbb lenne szülőként kimenekíteni a saját...
(Forrás: ckpinfo)
--
2019.04.13.
Orbán Viktor ma azt tesz az oktatás rendszerével, amit akar
Az oktatás szereplői közül mára lényegében már csak a diákok azok, akik érdemben lennének képesek hallatni a hangjukat, de a NER résen van: a kormány ellen többször és több fórumon...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.04.13.
Palkovics szerint az MTA átláthatatlan, év végéig pedig át kell szervezni
Cáfolta az MTA hivatalos közleményében Palkovics László innovációs- és technológiai minisztérium Hír Televíziónak adott korábbi nyilatkozatát, melyben azt állította:„A magyar kormá...
(Forrás: mérce)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek