OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2016. augusztus 29.
» Hozzászólások (0)

Remény az életre

6. Az utolsó állomás 2

Nevelőapám mindig keményen lépett fel, ha velünk volt baja, de másokkal szemben valahogy elveszítette az erejét. Egyetlen esetre emlékszem, amikor a védelmemre kelt. Nem tudom hány éves lehettem. Az egyik télen az utcában lakó többi gyerekkel próbáltam szánkózni, de ők valamiért nem láttak szívesen. Az egyik sráccal összeakaszkodtam, mire mindannyian nekem estek. Nem lett komolyabb bajom, csak nagyon rosszul esett. Otthon elmeséltem a történteket, mire az öreg úgy berágott, hogy fogott, és mentünk megkeresni a kis bandát. Mikor megláttak minket, mindenki szétspriccelt, szaladtak, ahogy bírtak, mi ketten meg utánuk. A főkolompost ugyan nem értük utol, de az öreg elkapta a leghátul loholó srácot, kirúgta alóla a lábát és úgy üvöltött vele, mint a sakál. Majd akkorát öklözött az arcába, hogy azt hittem ott hal meg. Ennyi történt, azután hazamentünk. Akkor éreztem először és utoljára, hogy van apám, még ha nem is az igazi.

Az előző otthonokban volt egy bevett szokás. Ha valaki eltáv közben megbetegedett, nem volt kötelező visszamennie, ha a család a betegség idején gondját tudta viselni. Csupán értesíteni kellett az intézményt. Néhányszor én is éltem evvel a lehetőséggel, és próbálkoztam ezen az új helyen is. Hétvégére hazamentem, hétfőn meg betelefonáltam, hogy beteg vagyok. Szegény portás tudomásul vette, gondolom, nem is tehetett volna mást.

Arra gondoltam, hogy ez tök jó lesz, egy héten át azt csinálok, amit akarok. Volt egy lány barátom (az egyetlen barátom az utcából), vele lógtam legtöbbször. Most is vele tartottunk valahova, amikor a faterja megállt mellettünk a kocsijával, és mondta, hogy keresnek engem az otthonból. Elkerekedett a szemem, nem értettem miért keresnek, hisz bejelentettem, hogy beteg vagyok. A barátnőm apukája rám bízta a döntést: vagy azt mondja, hogy nem talált meg, vagy visszavisz kocsival a házunkhoz. Gondolkodtam, mi is legyen. Nagyon akartam maradni, de tudtam: oltári balhé lesz, ha nem megyek vissza. Kiadhatják a körözést, ami a lehető legrosszabb, hiszen nem életbiztosítás, ha a rendőrök kerítenek kézre. Beültünk hát, és indulás haza.

Mire odaértünk, a nevelő már a házban volt, és nevelőapámmal próbált beszélni. Magával hozta azt a srácot, akivel a leghamarabb megtaláltam a hangot. A nevelő rögtön a lényegre tért: ez náluk nem szokás, betegen is vissza kell menni az otthonba. Megkért, hogy szedjem össze a cuccaimat és induljunk. Oltári hisztit rendeztem, sehova sem akartam menni, főleg az otthonba nem. A szobában ahol anyámékkal aludtam, az ágyam feletti polc tele volt a számomra kedves autókkal, amikre nagyon vigyáztam, és mindig rendben tartottam. De most úgy sodortam őket le, hogy a polc is repült velük, miközben üvöltöztem. A haverom próbált nyugtatni, kérlelt, hogy ne nehezítsem meg a dolgomat. Időbe telt, mire lehiggadtam, és „megadtam” magam. Elindultunk a kocsihoz, a szomszédok némelyike leste, mi történik. Le se szartam őket, csak túl akartam lenni az egészen. A kocsiba beülve még láttam, hogy a nevelőapám röhög rajtam, és ahogy elindulunk, még integet is. Ekkor végérvényesen meggyűlöltem.

Az esetnek nem lett komolyabb következménye, én viszont rájöttem, hogy nem csinálhatom mindig azt, amit akarok. Nem volt könnyű elfogadni az új helyzetet, de idővel beláttam: bármit megkaphatunk, aminek tényleg értelme van, de ehhez a játékszabályokat be kell tartani. Minden úgy működött, hogy az a mi fejlődésünket, javunkat szolgálja. Voltak nehéz pillanatok, de ha az ember józanul gondolkodott, általában jól jött ki ezekből a dolgokból. Itt nem volt verés vagy megalázás, általában érvekkel is tudtak hatni ránk. Ennek ellenére akadtak, akik álomvilágban éltek továbbra is.

Egyszer például egy vacsora alkalmával arról volt szó, hogy mi lesz velünk, ha kikerülünk innen. Mindenki elmondta, mik a tervei, mitől fél, mitől nem stb. Akadt közöttünk olyan is, aki nagy mellénnyel állította, hogy kőgazdag lesz, senki nem fog az útjában állni, kemény lesz, mint a kád széle. Utáltam az ilyen brutál beszédet. Volt, aki innen ment katonának, de mentálisan nem bírta, és megszökött. Én baromira féltem: mi lesz, ha kikerülök innen. Persze ugyanakkor izgatott, hogy akkor majd bármit csinálhatok, ami csak jólesik.

Az otthonban mindent elintéztek helyettünk, könnyű volt nagyszájúnak lenni. Örültem, hogy olyan nevelők vettek körül, akiktől lehetett tanulni. Volt olyan is, aki bevont a családjába, játszottam a gyerekeivel, közösen csináltunk programokat, együtt ebédeltünk, vacsoráztunk. Ez akkora erőt adott, amit elmondani nem lehet, csak megélni. Egy ilyen alkalommal figyeltem fel egy óriási könyvszekrényre, és elkezdtem nézegetni a könyvcímeket. Megakadt a szemem Leon Uris Meghalsz, tengerész című könyvén. Megnéztem a tartalmát, nagyon érdekes volt. Ezt a regényt többször is elolvastam, sok nehéz időszakon átsegített. A mai napig ez a kedvenc könyvem. Ettől fogva faltam a könyveket, és ez előnyömre vált.

Aztán szép lassan eljött a nap, amelyen 18 éves lettem. Csak ültünk a szoba közepén, guns n’ roses-t hallgattunk. A legjobb barátomtól kaptam egy Zippo öngyújtót... Annyira boldog voltam! Tudtam, hogy nemsokára kikerülök az otthonból, és a saját lábamon kell majd megállnom. Nem akartam, hogy ez bekövetkezzen...

H.R.

(A két kép Truffaut Négyszáz csapás című filmjéből való)

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.04.19.
„Kiemelkedő” csaló iskolák. Nahalka István írásas
Felmerülnek jogi és oktatásigazgatási kérdések is. Nem vagyok jogász, nem tudom megmondani, hogy a kompetenciamérések során történő csalás jogi értelemben minek minősül. Ha van ilyen...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.18.
Odaszúrt az MTA Palkovicséknak egy méretest
Az ITM eddig nem árulta el, hogy javítaná a magyar innovációs teljesítményt, sőt a kormány adós egy részletes tanulmánnyal, de addig is az MTA összeálított egyet, az Eötvös 2020+ anyagot...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.17.
Ötéves technikumok lesznek a szakgimnáziumokból
2020 szeptemberétől a mostani szakgimnáziumok ötéves technikummá, a szakközépiskolák pedig hároméves szakképző iskolákká alakulnak – jelentette be Pölöskei Gáborné, az Innováció...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.15.
Megreformálnák a tanári pályaalkalmasságit
Jelenlegi formájában nem tölti be valódi szerepét a pedagógusok pálya­alkalmassági vizsgálata az érintett oktatók és hallgatók szerint. A felvételi részét képező vizsgálat jórészt...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.15.
A gyermekek érdekét helyezi előtérbe a szaktárca
Az Igazságügyi Minisztérium lépéseket készül tenni azért, hogy a gyermekek legfőbb érdekét szem előtt tartó szabályozás szülessen az úgynevezett jogellenes gyermekelviteli ügyekben....
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.15.
A több napja tartó lengyel tanársztrájkról
Ez a magyar médiában néhány példától (itt, itt, itt és itt) eltekintve egyelőre nem kapott nagy figyelmet. A cikkben a sztrájk okait és körülményeit járom körül, mely a Taní-tani Online...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.13.
Félelmetes, hogy itt tartunk, és az is félelmetes, hogy nem tiltakozunk
Elnézve az eseményeket, a reakciókat, az általános folyamatokat, komolyan megkérdőjeleződik bennem, van-e értelme az egésznek. Mennyivel egyszerűbb lenne szülőként kimenekíteni a saját...
(Forrás: ckpinfo)
--
2019.04.13.
Orbán Viktor ma azt tesz az oktatás rendszerével, amit akar
Az oktatás szereplői közül mára lényegében már csak a diákok azok, akik érdemben lennének képesek hallatni a hangjukat, de a NER résen van: a kormány ellen többször és több fórumon...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.04.13.
Palkovics szerint az MTA átláthatatlan, év végéig pedig át kell szervezni
Cáfolta az MTA hivatalos közleményében Palkovics László innovációs- és technológiai minisztérium Hír Televíziónak adott korábbi nyilatkozatát, melyben azt állította:„A magyar kormá...
(Forrás: mérce)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek