OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2016. október 2.
» Hozzászólások (0)

PSZICHOháttér

14. Megküzdés, kockázatvállalás, kreativitás

„Fortélyos félelem igazgat”
(József Attila)

Szorongást és félelmet keltéssel a legkönnyebb befolyásolni az embereket, mert zsigerből, és nem a fejéből cselekszik, aki veszélyben érzi magát. Az szív gyorsabban reagál, mint az agy, de ez csak tűzoltás esetén adaptív. A hatékony, hosszú távú megküzdés számára ott van az embernek a készletében a gondolkodás.

A félelmet keltő helyzetekben könnyű uralkodni. A Reichstag felgyújtása és az erre épülő félelmet gerjesztő propaganda is alkalmassá tette a terepet egy diktatúra kialakítására. A hatalom gyakran él is ezzel a biztos módszerrel. A pedagógia és az idomítás is tudja, hogy gyors, bár a lelket megtörő megoldás a büntetés, a félelemben, feszültségben tartás.

Annak, aki csóválja erre a fejét, itt egy lista a főbb feszültségkeltő eszközökről, amelyek az oktatás mindennapjait meghatározzák:

  • időbeli nyomás,
  • teljesítménykényszer,
  • minősítés.

Az iskolai oktatásunk is egyelőre csak a látszat szintjén jutott túl a Fekete Pedagógián1. Már nem körmöst kapnak a gyerekek (és a pedagógusok), hogy féljenek, hanem állandó hajszát, megmérettetést, önbizalom-csökkentést.

Ha minden jól megy, néhány évtized múlva úgy tekintünk majd a minősítő-büntető nevelésünkre, mint most a körmösre. Akad, aki nosztalgiával, mások elborzadva. Hogy ne érzelmi, hanem értelmi szinten közelítsünk, érdemes végiggondolni a problémát. A premisszám: az emberi megküzdés eszköze a gondolkodás és alkotás.

A tanulási és alkotó képesség, mint megküzdési eszköz

Az ember igen hatékony eszközt fejlesztett ki magának, és ez egy kis darab trutyi a fejben, amit agynak nevezünk. Ez a fegyver olyan hatékony, hogy lassan már csak az ember lesz veszélyes az emberiségre.

Az emberi agy képlékenysége hatalmas alkalmazkodási képességet biztosít azáltal, hogy környezetét hatékonyan megismeri, és át is tudja alakítani. Minden kisgyerek ezzel a lehetőséggel születik, és így a megküzdéshez rendelkezésre áll az alapcsomag. Emellett persze kinek-kinek eltérő lehet a csomag tartalma, ami meghatározza majd az egyéni utakat.

A tanulás létkérdés, mert a megküzdés hatékonyságát meghatározza, hogy az alapcsomagot mennyire lesz képes valaki használni. A tanulás a változás, az alkotás az ezen alapuló változtatási képesség. Ezek biztosítják a környezethez való alkalmazkodást. Minél jobban változik a környezet, annál fontosabb a tanulási és alkotói képesség.

A hatékony megküzdés kiépülése mögött minden szakmai tanulmány elsősorban a környezet hatását azonosítja. Az örökletesség, a genetikai háttér is beleszól a fejlődésbe, de ebben a tekintetben kevésbé játszik szerepet. Vagyis a megküzdési alapcsomag megvan, annak használata viszont környezetfüggő. A nevelés így meghatározza a túlélést és a sikerességet.

Nyertes és vesztes stratégiák

Nem véletlen, hogy a nyertes stratégiák a megküzdés során azok, amelyek a probléma megoldására fókuszálnak, hiszen ez az ember megküzdésének lényege. Ilyen utak például:

  • a helyzet megoldását elősegítő lehetőségek kiértékelése, a feladattal történő szembenézés;
  • a negatív jelentésű esemény kihívásként, fejlődési lehetőségként való értékelése („ami nem öl meg az megerősít”);
  • társas támogatás keresése, a társas környezet részéről rendelkezésre álló erőforrások megtalálása, együttműködés;
  • a felelősség felvállalása, a helyzet fölötti ellenőrzés, kontroll keresése;
  • a helyzettől való érzelmi és mentális távolságtartás, hogy energiát gyűjthessünk a további megküzdéshez;
  • az érzelmek és a viselkedés szabályozása, hogy az adott helyzet megoldását legjobban segítő érzelmi és viselkedési mód kerüljön előtérbe.2

A vesztes stratégiák azok, ahol nem a kognitív, hanem az emocionális megközelítés vezet. Ez nem az érett emberi megküzdés, hanem a fejlődés korábbi szintjének stratégiája, amelyet a félelem és elkerülés jellemez. Ez a maladaptív stratégia akkor jelenik meg, ha az embernek nincsen, vagy nem hiszi, hogy lehet lehetősége a megküzdésre. Az elkerülés lép előtérbe, ha

  • váratlanul csap le a probléma, és nincs lehetőség felkészülni;
  • magas az alapfeszültség szintje, és így elviselhetetlen minden újabb feszültség;
  • a probléma meghaladja a megküzdéshez rendelkezésre álló forrásokat;
  • hiányos a problémamegoldási képesség;
  • hiányzik a megküzdéshez elengedhetetlen önbizalom.

Az elkerülés és megadás hiányokon alapszik, a változás és változtatás, tehát a fejlődés és fejlesztés hiányán. A következménye, hogy a legközelebbi problémával sem leszünk képesek megküzdeni, hiszen sem az új megoldás iránti nyitottságunk, sem a bátorságunk, sem az önbizalmunk nem nőtt ezen a téren.

Látható, hogy több szinten is a környezeti hatásoktól függ, hogy a megküzdés sikeres lesz-e. Egyrészt maga a probléma és annak megjelenése, másrészt a környezet általános feszültségi szintje, harmadrészt az egyént ért korábbi hatások, vagyis a túlélésre kapott alapcsomag használatának szintje határozza meg a viselkedést.

Hallgass az eszedre

Aki arra bíztat, hogy az érzelmeid vezessenek, kábít, a vesztedet akarja. A vizsgálatok azt mutatják, hogy a depressziós tünet-együttessel legszorosabb összefüggést az érzelemközpontú megküzdési módok mutatják, ilyenek az érzelmi indíttatású cselekvés és a visszahúzódás. Minél szorongóbb valaki, annál inkább a passzív, elkerülő viselkedést választja. Jellemző a problémán való tűnődés és a probléma elkerülése mellett a probléma tagadása.3

Egy problémahelyzet érzelmi alapon történő kezelése esetén nagyobb esély van a negatív érzelmek előtérbe kerülésére, mert a valódi megoldást a probléma megoldása hozhatná, az viszont aktivitást kíván. A kognitív kezelés hiányában a probléma nem mint feladat, hanem mint baj jelenik meg.

Ráadásul a gondolkodás és különösen az alkotó, kreatív gondolkodás kockázatos is, mert új, ismeretlen utakra csábít. A szokások, a régi megoldások biztonságát kell elhagynia annak, aki gondolkodik, és az így fellépő bizonytalanságot negatív érzelem kísérheti, különösen, ha a feszültségi szint magas.

Félelemkeltéssel csökkenthető a kreatív megoldások valószínűsége, és növelhető a meggondolatlan érzelmi reakciók valószínűsége. Ha pedig nem lép fel szorongás, akkor tovább kell feszíteni a húrt.

Háborúban hallgatnak a múzsák

Az állandó feszültség nem kedvez a kreatív gondolkodásnak, hiszen az új utak mindenképpen kockázatosak, tehát feszültségkeltők. Ezért az alkotó léthez nélkülözhetetlen a harmónia, amely megkönnyíti a bizonytalanság elviselését.

A kreatív gondolkodást és így a megküzdést gátolja minden olyan helyzet, amely

  • csökkenti az önbizalmat;
  • csökkenti a megbízható információkon alapuló tudást;
  • növeli a feszültséget, a félelmeket;
  • növeli a kiszolgáltatottságot, a bizonytalanságot.

Egy ír jókívánság szerint „legyen mindig út előtted.”

A kreatív gondolkodás lényege, hogy utat nyit, és ezért például – a humanisztikus pszichológia szerint – a mentális egészség legmagasabb fokának jele.

Szakirodalom
Kopp Mária, Prékopa András (2011): Ember-környezeti
játékelméleti modell. http://www.matud.iif.hu/2011/06/05.htm
Lazarus, R. S. (1990): Stress, coping and illness. In: Friedman H. S. (szerk.): Personality and disease. Wiley, New York. 84–86.
Margitics Ferenc és Pauwlik Zsuzsa (2007): Depresszió és megküzdés serdülőknél. Krúdy Kiadó, Nyíregyháza.
Pikó Bettina (1997): Coping – társas kapcsolatok – társas coping. Pszichológia, 17. 391–399.
Serfõzõ M., M. Nádasi Mária, Hunyady Györgyné (2006): „Fekete Pedagógia” Értékelés az iskolában. Argumentum Kiadó, Budapest
Szekszárdi Júlia (2007): A fekete pedagógia jelenségvilága: diszfunkcionális pedagógiai hatások az iskolában. Új Pedagógiai Szemle 57. évf. 5. sz. 117-121.E

1http://epa.oszk.hu/00000/00035/00113/2007-05-kf-Szekszardi-Fekete.html

2Lazarus, R. S. (1990): Stress, coping and illness. In: Friedman H. S. (szerk.): Personality and disease. Wiley, New York. 84–86.

3Margitics Ferenc és Pauwlik Zsuzsa (2007): Depresszió és megküzdés serdülőknél. Krúdy Kiadó, Nyíregyháza.

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.08.12.
A gyerekeinknek is jobb lenne, ha mi szülők nem állnánk ilyen csehül pénzügyi tudatosságban
Legyen szó hazai vagy külföldi tanulmányokról, az önálló életkezdésről, mindez szülőnek, gyereknek egyaránt komoly anyagi terhet jelenthet. A „kirepülés” izgalmas, kihívásokkal teli...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.08.11.
Deviszont – kritikai pedagógia a külvárosban
A Deviszont Közösségi Tér egy Budapest külvárosában működő oktatási program, amit társadalomtudósok, szociális munkások, filozófusok és pedagógusok hoztak létre szakképzésben tanul...
(Forrás: mérce)
--
2019.08.11.
Egyre több támogatást kapnak a családok az iskolakezdéshez
Elsőtől kilencedik évfolyamig ingyenes tankönyvet kapnak a diákok, ami gyerekenként 10-12 ezer forint megtakarítást jelent. A szeptemberi családtámogatásokat is korábban, augusztus végén...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.08.11.
Szigorúan keresztény életvitelű takarítónőt keresnek egy szombathelyi iskolába
Az Egyenlő Bánásmód Hatóság is érdekesnek találhatja azt az álláshirdetést, amit a Sugó-parti Közéleti portál nevű Facebook-oldal talált és osztott meg. Az újságban közzétett hirdet...
(Forrás: népszava)
--
2019.08.11.
A szülők szerint nem tiszta a magántanulókra vonatkozó új szabályozás
Szeptembertől az Oktatási Hivatal szakemberei döntik majd el, hogy ki lehet magántanuló. Az InfoRádiónak nyilatkozó Alapítványi és Magániskolák Egyesületének tagozatvezetője emlékeztetett...
(Forrás: infostart)
--
2019.08.11.
Nem érettségiztethet jövőre a Szinyei Merse Pál Gimnázium, leváltották az igazgatót
Leváltották az igazgatóját, és nem érettségiztethet a következő, 2019/2020-as tanévben a Szinyei Merse Pál Gimnázium az idei érettségi körül kialakult problémák miatt. Ezt a leváltott...
(Forrás: index)
--
2019.08.11.
A három hazai tanár, aki miatt tényleg jó iskolába járni
A Dívány.hu és a Lidl idén harmadik alkalommal hirdette meg Az Év Szupertanára versenyt, melyben olyan tanárok jelentkezését vártuk, akik kreatív és egyedi módszereikkel igyekeznek színt...
(Forrás: index)
--
2019.08.09.
Kiderült, milyen szerződés alapján ír bele a NAT-ba havi 480 ezerért Takaró Mihály
Most Mesterházy Attila MSZP-s képviselő kérdéseire válaszolva Rétvári Bence államtitkár közölte, hogy a Hajnal Gabriella vezette, közel ötven szakértőből álló kerettantervi munkabizotts...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.08.09.
Uzsora - Elszabadul a pokol
L. Ritók Nóra, az Igazgyöngy Alapítvány igazgatója ismeri a helyzetet. Az alapítvány 27 településen dolgozik. A leglényegesebb tapasztalata az, hogy az állam nincs jelen a problémás terü...
(Forrás: KLubrádió)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Márta! Íme a válasz, amit a PDSZ jogi szakértőjének segítségével adunk meg.
Az Nkt. 62. § (5) bekezdése szerint a nevelési-oktatási és a pedagógiai szakszolgálati intézményekben pedagógus-munkakörökben
dolgozó pedagógus heti teljes munkaidejének nyolcvan százalékát (a továbbiakban: kötött munkaidő). A 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet
17. § (5) bekezdése szerint "a (4) bekezdésben meghatározottak alapján az egy pedagógusnak elrendelhető tanórai és egyéb foglalkozások,
pedagógiai szakszolgálati közvetlen foglalkozások száma egy tanítási napon a kettő, egy tanítási héten a hat órát nem haladhatja meg. A
neveléssel-oktatással lekötött munkaidő, óvodapedagógus esetében a kötött munkaidő felső határa felett eseti helyettesítés a (4)
bekezdésben foglaltak alapján rendelhető el, egy pedagógus számára tanítási évenként legfeljebb harminc tanítási napra, óvoda esetében egy nevelési éven belül legfeljebb harminc napra." A fentiekből következik, hogy nem teljes héten nem 26 órával kell számolni, hanem időarányosan, mivel ekkor a heti munkaidő 40 óránál kevesebb.
Az összevont helyettesítések esetében a Kjt. 24. § (1) bekezdését kell alkalmazni, amely szerint, ha a közalkalmazott munkaköre ellátása mellett a munkáltató rendelkezése alapján átmenetileg más munkakörébe tartozó feladatokat is ellát, s ezáltal jelentős többletmunkát végez,
illetményén felül a végzett munkával arányos külön díjazás (helyettesítési díj) is megilleti.
Reméljük, segítettünk.

--
  Márta

Szeretném megkérdezni, hogy ha egy munkahét nem minden napján dolgozunk, mert pl. munkaszüneti nap ( Nagypéntek), vagy szabadságot írt ki a vezető ( tavaszi szünet utáni nap), esetleg 1-1 tanítás nélküli munkanap esik a hétre, akkor is csak a 26 óra feletti helyettesítés számít bele abba a bizonyos 30 napba, amely felett már fizetni kell a helyettesítésekért? Nem kell ilyen esetekben arányosan csökkentve számítani a heti kötött munkaidőt, tehát nem max. 26-ban meghatározni? Az iskolavezetés szerint nem. :( Szerintem ez olyan, mintha ledolgoztatnák velünk pl.a szabadságot. Pl. egy nap a héten nem tartottam órákat, mert osztálykiránduláson voltam. Ezen a napon lett volna 4 órám, de mivel nem tartottam meg, azon a héten csak 22 órám volt, 4 óra helyettesítést is kiírhatnak, ami 26 óra alatt van, tehát nem is számít helyettesítésnek. Az összevont helyettesítések pedig egyáltalán nem számítanak nálunk helyettesítésnek. Rendben van ez így?Nagy a káosz. Senki nem tud semmit.Válaszát előre is köszönöm

--
  Eleonóra

Kedves OFOE!

Nagyon szépen köszönöm a válaszukat! :-)

Üdvözlettel: Németh Eleonóra

--
  ofoe

Kedves Eleonóra! Kicsit bonyolult a helyzeted mert a pedagógus munkaköröd alapján jár Neked a 21 munkanap alapszabadság, és a 25 munkanap pótszabadság. Az ápoló munkakör alapján viszont évi 21 munkanap alapszabadság és a Kjt. 57. § (1) bekezdése szerint a fizetési fokozatoddal egyenlő számú munkanap pótszabadság illet meg. Ugyanis a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 30. § (1) bek c)pontja alapján a kollégiumi ápoló munkakörben dolgozóknak nem jár az évi 25
munkanap pótszabadság, erre ["c) a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörök közül a pedagógiai asszisztens,szabadidő-szervező, gyermek- és ifjúságvédelmi felügyelő, pedagógiai
felügyelő, gyógypedagógiai asszisztens, pszichopedagógus, gyógytornász,munkakörben foglalkoztatottak jogosultak. (A válaszadásban a PDSZ jogi szakértője volt segítségünkre.)

--
  ofoe

Kedves Krisztina! Nagyon nehéz a konkrét helyzet pontos ismerete nélkül érdemi tanácsot adni, de megpróbálom. Az első lépés valóban átgondolni azt, hogy Te magad mennyiben vagy felelős az adott problémáért. A figyelmeztetőkkel, intőkkel csak a saját feszültségedet oldod némileg, eredményt nem tudsz elérni. Gondold át, hogy melyik ponton romlott el a kapcsolat az adott csoporttal, eleve így fogadtak, vagy menetközben történt valami. Az a soraidból kiderül, hogy nincs köztetek bizalmi kapcsolat, tehát kommunikáció helyett hadakoztok. Időt kellene szánni arra, hogy a problémát tisztázzátok, megállapodásra jussatok a közös megoldás módjában. Ennek vannak különböző technikái. Fontos, hogy ne személyes sértésként kezeld az ügyet, hanem közös megoldandó problémaként. Nem ördögtől való, amit a kollégáid tanácsolnak, hogy fordulj pszichológushoz, aki segíthet azon, hogy a Benned való görcsöt fel tudd oldani. Amíg Te magad nem jutsz túl ezen a görcsön, nem tudod kézbe venni az ügyeket. Ezek a diákok már nem kamaszok, fiatal felnőttek, nekik is fontos, hogy eljussanak az érettségiig, és matematikából is elérjenek egy bizonyos szintet. Ez lehet az a közös ügy, amin együttesen és nem egymás ellenében kellene dolgoznotok. Szívesen levelezek erről Veled privátban is, ha akarod, de nem minden részlet tartozik a nyilvánosságra. Jelezd, ha ezt szeretnéd. Üdvözlettel Szekszárdi Juli

--
  László Krisztina

Kedves OFOE!
Nem tudom mennyire válaszolható meg a kérdésem. Egy középiskolában tanítok, heti 27 órában matematikát, 8 érettségis csoportnak. (Plusz a korrepetálások, plusz a helyettesítések.) Nagyon szeretem a diákjaimat, de mint mindenhol, ahol emberek vannak, előfordulnak konfliktusok. A kb 110 diákból, akiket két éve tanítok, van kb 15, akik állandóan csak a hibát keresik a munkámban, agresszíven és lekezelően bánnak velem, sokszor megaláznak a csoport egésze előtt. Amikor esetleg szaktanári figyelmeztetést adok nekik, akkor hangosan kiröhögnek, hogy az ő szüleiket ez nem érdekli. (Ezek a diákok már 17-19 évesek, mivel a nyelvi tagozat nulladik évfolyama egy évvel megnöveli a középiskolai tanévek számát.) Semmivel nem tudom őket sem motiválni, sem fegyelmezni, tönkre teszik az óráimat.) Hiába fordultam az osztályfőnökökhöz segítségért, mind ők, mind az igazgató-helyettes és a munkaközösség vezető szerint, ez az én hibám, azért viselkednek így velem, mert ez "belőlem jön". Közben az iskolából folyamatosan mennek el a tanárok, és hiába keresett a szakom, (angol-matek) úgy érzem, hogy nem becsülik meg a munkámat. Hiába az a kb 90 diák aki jól teljesít, (nem egy dícséretes 5-ös is van, és emelt matematika érettségi előkészítő csoportok is), hiába a rengeteg dolgozat, számonkérés, ingyen korrepetálás, rendszeres, hogy káromkodva, csapkodva, üvöltözve csapják az asztalomra a kijavított dolgozatot, mert az nem négyes, hanem csak hármas. És közben a vezetőség, az osztályfőnökök és a munkaközösség vezető szerint is, nekem kell változtatnom, pszichológushoz mennem, mert engem nem lehet elviselni. Meg kell jegyezzem, ezek az emberek 25-30 éve vannak ebben az iskolában. Ez a matematika státusz, amit én megkaptam 2 éve, egy előző iskolavezetéstől, már nagyon régóta, úgymond, "forgó hely" volt, mert - más tanárok elmondása szerint - mindig "volt valami probléma a matek tanárokkal". Minden más matematika tanár az iskolában, már 10-20-30 éve itt tanít.
Nem igazán tudom, mit kezdhetnék a problémával. Tudnának esetleg tanácsot adni?
Köszönettel: Krisztina

--
  Eleonóra

Kedves OFOE Csapat!
Segítséget szeretnék kérni, azzal kapcsolatban, hogy egy egyházi iskolában dolgozom, mint 50% kollégiumi felügyelő, 50% kollégiumi ápoló. Érdeklődnék, hogy ilyen esetben számomra mennyi szabadság jár? Tavaly fél állásban tanítottam, akkor járt a pedagógusi szabadság, itt úgy olvasom, ebben a munkakörben is jogosult lennék.?
Köszönettel: Németh Eleonóra

--
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek