OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2016. október 16.
» Hozzászólások (0)

PSZICHOháttér

17. Információigazítás

„Az embert nem maguk a dolgok, hanem az a mód zavarja,
ahogyan a dolgokat látja.”

(Epiktétosz)

Nem a világ zavar minket, hanem ahogyan értelmezzük. Az értelmezési keretet pedig mindenki önmagában hordozza. Ezt nevezhetjük életfilozófiának, meggyőződések rendszerének, hitnek. Sokféle környezeti és lelki hatás alakítja ki és tartja fenn.

Ez az értelmezési keret meghatározza az új információk és tapasztalatok helyét és értékét, sőt, ezeket erőteljesen befolyásolja is. Az értelmezési keret ad magyarázatot arra, hogy ugyanazok az események, információk miért jelennek meg különböző emberek fejében egészen különböző gondolatok formájában.

A tudatos csúsztatás és hazugság nem ide sorolandó, mert ezek már a szándékos megtévesztés kategóriájához tartoznak.

Az emberi lélek természetes működése a kognitív információigazítás, amely nem tudatos folyamat, de tudatosan befolyásolható, mivel kognitív, azaz gondolkodás útján létrejövő jelenség.

Kognitív sémák

Az új helyzetek értelmezését a korábbi tapasztalatok segítik. Az információk felvételére és feldolgozására az úgynevezett kognitív sémák tesznek alkalmassá.

  • Elhelyezik a rendszerben az új tudást.
  • Kizárják vagy átalakítják az oda nem illő információkat.

A séma előzetes beállítódás és felderítési terv. A sémákból épül fel az, az általános értelmezési keret, amely a viszonyulásainkat meghatározza, illetve magukat a sémákat is fenntartja. Vagyis egy önmagát megerősítő rendszer védi a gondolkodási kereteinket.

A kognitív sémák legalább kétféle módon vesznek részt az információk feldolgozásában.

Egyrészt a sémák segítségével különböztethető meg a releváns információ az irrelevánstól. Lényegében amiről nincs sémánk, azt nem tudjuk befogadni. Ez így van a legegyszerűbb észlelési szituációkban is. Egy jól ismert arc nehezen felismerhető, ha a szokásostól eltérő helyen találkozunk vele, ha nagyon más hajjal látjuk. Vakfoltunk lesz.

A szélhámosok nagyot kaszálnak ezen. Egy tisztességben megőszült, mosolygós nagymama, egy gyermekét magához ölelő anya láttán nem az átverés vagy a gyilkos szándék jelenik meg a képzetünkben. A közgondolkodás sémájában egy intézmény a megbízhatóságot jelenti, egy vezetőről, vezetőségről nem feltételezhető hozzá nem értés és aljasság. Ezért ezek a sémák elfedik, ha mégis ott van a csalás, gyilkos szándék, hozzá nem értés.

A sémáink azonban nem érik be azzal, hogy kizárják, ami nem a sémához illő. Arról is gondoskodnak, hogy a sémának megfelelő információval bármit kiegészítsenek.

Teszteljünk. X egy pedagógus. Y vajon ki lehet?

X: Nem használok semmilyen elektromos kütyüt. Ezek teljesen elbutítják a gyerekeket is.

Y: Ilyen egy kövület gondolkodásmódja, amely pusztítóbb mint akármennyi kütyü. Jobb, ha nem is foglalkozol gyerekekkel.

Kérdés tehát, hogy Y kicsoda?

A – Y egy iskola igazgató, B – Y egy piercinges tizenéves, C – Y egy óvodás gyerek

A sémáink szerint a választásunk valószínűleg A, esetleg B, legkevésbé C. Ha pedig behelyettesítjük Y helyébe bármelyiket, akkor Y mondatának megítélése jelentősen változik. Az igazgató esetében némi fenyegetést érzünk, a tizenéves szemtelen, az óvodás kissé koravén, esetleg cuki szövegelő.

Ennyike. Ilyenek vagyunk.

A sémákra építenek a projektív pszichológiai tesztek is, hiszen egy nem befejezett, homályos képre, helyzetre a sémának megfelelő tartalmat vetít ki az ember. A sémákon keresztül pedig felgöngyölíthetők a vezérfonalak.

A sémákra építenek azok is, akik be akarnak csapni, mert amellett, hogy vakfolttá válik a sémához nem illő információ területe, a sémánk ki is egészíti, értelmezi a hiányokat.

Így működik az agyunk minden szinten. Nagyon hatékony az információk feldolgozásában, mert a kész sémák segítik felismerni mintázatot, és kész megoldásokat mozgósítanak.

Sémák segítenek még az olvasásban is. A fejünk a korábbi tapasztalatok alapján kialakult belső mentális lexikonból előhívott szavakká alakítja még a káoszt is. Ez egy ismert példa, ami jól mutatja a lényeget:

Egy anlgaii etegyem ktuasátai szenirt nem szímát melyin serenrodbn vnanak a bteűk egy szbóan, az etegyeln ftonos dloog, hogy az eslő és az ultosó bteuk a hölyeükn lneegyek. A tböbi bteu lheet tljees össze-vabisszásagn, mgiés porbléma nlkéül oalvsahtó a szveög. Eennk oka, hogy nem ovalusnk el mniedn btűut mgaát, hneam a szót eszgébéen.

Ami az erősségünk, az a gyenge pontunk is. Rendszeres tudatos kontroll nélkül a sémáink nem segítséget, hanem csapdát jelentenek.

Belső kontroll és a GYROS BÜFÉ

A viselkedésünk 90%-a szokásokon alapul. A gondolkodásunkat a sémák vezetik. Ahogyan a szokások a viselkedés szintjén, úgy a kognitív sémák a gondolkodás szintjén tesznek minket hatékonnyá. Ez azonban csak akkor lesz valóban hatékonyság, ha nem hagyatkozunk teljesen ezekre a kényelmes eszközökre.

Éppen, mint az elektronikus kütyük: „Az a jó, ha nekem dolgoznak, és nem helyettem.” (Mark Helprin)

A tudatos ellenőrzéssel lehet biztosítani, hogy az információk a feldolgozás során ne csússzanak el. Amikor a mentális feldolgozó rendszerünket a környezet megüti egy kihívással, átváltunk a tudatos kontrollra. Ilyen például az olvasás esetén a gyros szó, amilyen a magyar nyelv szerint nem létezhetne, és így nem jelentene problémát, de a globalizált inyenckedés behozta a kultúránkba és így a szókészletbe is. Emiatt a GYORS BÜFÉ akármikor gyros-os lehet, de a mentális kontrollt beépítve nem tévedünk.

A mentális kontroll rendszeres alkalmazásával ellenőrizhető a sémák érvényessége, és szükség esetén lehetővé válik új séma kialakítása. A sémák fokozatos változása lehet tudatos és tudattalan, és a meggyőződés teljes változásához vezethet. A sémarendszer hirtelen átalakulása: a pálfordulás akkor következik be, ha a sémák változtatását hosszú távon erővel igyekszünk elkerülni, és a változás szükségszerűségét a tudatalattinkba szorítjuk.

Pálfordulás

A pálfordulást, a meggyőződés hirtelen, teljes átalakulását sokszor összemossák a köpönyegforgatással, pedig a két kifejezés egészen mást jelent, és nagyon jól megkülönböztethető.

A köpönyegforgatás külsődleges alkalmazkodás, és ahogy egy ruhát gyorsan lehet cserélni, úgy a véleményt is, de nem a meggyőződést. A köpönyegforgatók jó szélkakasok, mindig jelzik, merről fúj a szél. A véleményüket az érdekeik határozzák meg.

A pálfordulás viszont sokszor fájdalmas belső történés, amikor a korábbi értelmezési keretek már nem tarthatók fenn, és új hit, életfilozófia alakul ki. Ez esetenként még egzisztenciális hátrányt is okozhat. Semmi garancia nincs ugyanis arra, hogy –Pál apostolhoz hasonlóan, aki csak rövidtávon járt rosszul a „pálfordulásával” – hosszútávon egy új paradigma felépítését alapozza meg.

Amikor homlokegyenest másképpen gondolkodunk, mint korábban, gondolkodási sémáink ennek megfelelően átalakulnak. Például akinek megváltozik az anyagi javakhoz fűződő viszonya: a pénz, a gazdagság már nem érték a számára, a gazdagság nem a siker jele, mivel más értékeket preferál. nem lehet pénzzel megvásárolni.

Kicsi szemétdombocskáim

A pálfordulással járó lelki felfordulás igen nagy megterhelés a léleknek, és sokan nem vállalják azt a sokszoros g-s gyorsulást, amivel ilyenkor a lélek zuhan vagy emelkedik. Emiatt is népszerűbb megoldás a beérkező információknak a sémákba szorítása és az ezzel együtt történő végtelen torzítása.

A kognitív disszonancia kemény formája, amikor a kialakult sémáival összeegyeztethetetlen információkkal találjuk szembe magunkat. Ilyenkor nem hogy az értékrendszerünket, de még a sémácskáinkat is védjük, hiszen a változtatás mindenképpen veszteséggel jár. Valamiről le kell mondanunk, ami már otthonos, és nem igényel lelki energiákat. Aztán észre sem vesszük hogy lassanként minden energiánkat a sémák védelme köti le.

Miért ragadunk benne elavult vagy már kezdetben is ártalmas sémákban?

A sémák megkérdőjelezéséhez nagy lélegzetet kell venni, és hangosan kimondani a lelki „nemet”, vagy legalább is egy lelki kérdőjelet tenni mellé.

A sémához való igazodás persze könnyebb, mert csak kicsi korrupciót, apró rongálást igényel. Egy kis szemét a rendszerben. Aztán még egy, még egy, és ez már szemétdomb. Igaz, a nagy ugrást nem kellett megtenni, de nap mint nap megbotlunk a szemétdombocskáinkban. Nem értjük, mi az a kis rossz érzés a halántékban, vagy a tüdő csúcsban, a vállban, szívbillentyűben, és mitől nem igazán jó még a jó sem. Mint valami rosszindulatú daganat mételyez a meg nem oldott feladat.

Nagy kérdőjeleim

A kérdőjel is áthatja a testet-lelket, de míg a szemétdombocskából mérgező anyagok szivárognak mindenfelé, addig a kérdőjel tisztító folyadékot termel.

A kérdőjel elbizonytalanít, egy időre legyengít, érzékennyé, fogékonnyá tesz. Elveszi a régit, és amíg az új sémák ki nem épülnek, nyitott az agy és a lélek.

Ilyen esetben nagyon sokat segít a tudatos kontroll. A fájdalmas veszteséget, a bizonyosság elvesztését a fejlődési lehetőségek megnyílása kárpótolja. Persze erőfeszítés nélkül nincs tanulás, befektetés nélkül nincs nyereség.

A pálfordulással egyszerre alakulnak át a sémák , és új sémák, új meggyőződés is felépülhet. Emiatt annyira fájdalmas és annyira átszellemült, csodálatos történése ez a léleknek.

A lassabb és tudatosabb út, amikor az ember a sémáit módszeresen újraépíti. Ennek eszköze a kritikai gondolkodás: az információk, a gondolatok tudatos kontrollja is.

A kritikai gondolkodás az értelem által irányított, fegyelmezett gondolkodási folyamat, amely az összegyűjtött információk és információrészek elemzése, szintetizálása, és / vagy ezeknek a megfigyelés, tapasztalat, gondolkodás, érvelés, illetve a másokkal folytatott kommunikáció által történő feldolgozása. A kritikai gondolkodás eredményei útmutatók lehetnek az új hit, az új meggyőződés kialakításához.

Hivatkozott irodalom
Helprin, Mark (1989) Téli mese. Árkádia, Budapest. https://www.scribd.com/doc/181034048/Mark-Helprin-Teli-mese-pdf
Mulnix, J. W. (2010). "Thinking critically about critical thinking". Educational Philosophy and Theory: 471. doi:10.1111/j.1469-5812.2010.00673.x.

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.10.07.
A következő tanévtől átnevezik a szakgimnáziumokat és a szakközépiskolákat
"Az átjárhatóság lehetőségének növelése, valamint a közös szakmai tartalmak egyértelmű azonosítása érdekében közös ágazati tartalmak és ezekhez kapcsolódóan új ágazati struktú...
(Forrás: eduline)
--
2019.10.07.
L. Ritók Nóra: Emancipáció és nyomorúság
Aki a főállású anyaságból lép át a munkaerő-piacra, annak iszonyúan nehéz. Mert a pénz kell, a férfiak zöme már nem tudja eltartani a családot, ahogy a gyerekek intézményrendszerbe ker...
(Forrás: hvg/Nyomor széle blog)
--
2019.09.06.
Microsoft-botrány: újabb korrupciógyanús szálra bukkant Hadházy
A jelentésben szereplő történet szerint a NAV esetében egy Microsoft-alkalmazott tiltakozott is amiatt, hogy az úgynevezett alvállalkozónak nincsenek kompetenciái a munkához. Azonban felvilá...
(Forrás: Magyar Hang)
--
2019.09.06.
"Kérdezd meg szüleidet, miért nem vagy megkeresztelve" – adja feladatul az ötödikes tankönyv
Bánhegyi könyve nem először kap publicitást: 2015-ben a tiltakozások hatására vissza kellett vonni az általános iskolák ötödik, a hatodik és a hetedik osztályaiból az általa írt tört...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.09.04.
„Füttyre indítható, fegyelmezett szolgahadat képezünk” – Exkluzív interjú Vekerdy Tamással és fiával, Dániellel
Az egyikük önmagában intézmény – bármit mond, az futótűzként terjed az interneten, és szavait anyák ezrei tekintik szinte szentírásnak. A másikuk elbújni szeret, és a szűkebb környezet...
(Forrás: wmn.hu)
--
2019.09.03.
A szelekció rendkívül nagy arányú növekedése a magyar iskolarendszerben 2010 és 2017 között. Nahalka István írása
Számtalan szakember és szervezet hívta már fel a figyelmet arra, hogy a szelekciós, illetve az esélyegyenlőtlenségek növekedését eredményező folyamatok egyre veszélyesebbek Magyarországon...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.09.03.
Friss felmérés: a pedagógusok 18%-a az első lehetséges alkalommal elhagyná a pályát
A gyorsjelentés szerint a válaszadók 79%-a szerint túl kevés az ellenszolgáltatás és túl nagy az elvárás, 21%-a várja, hogy javuljon a helyzet, ezen felül 21%-a munkahelyet változtatna, é...
(Forrás: eduline)
--
2019.09.03.
A szülők csak nem akarják úgy taníttatni a gyereküket, ahogy Orbán mondja
Ha saját gyerekeikről van szó, nem veszik be a családok, hogy a munkaalapú társadalom nevében ne gimnáziumba, hanem szakképzésbe adják őket. Az új tanévben is nagyjából ugyanannyian kezdik...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.08.31.
A magyar oktatás színvonala 30 évvel maradt le a valóságtól, és ez a szám most megduplázódik
– mondta Rózsa Ildikó, a Resuli – a Megújuló Oktatásért Alapítvány vezetője a 24.hu-nak a köznevelési törvény módosításával kapcsolatban. A parlament júliusban szavazta meg a szeptembert...
(Forrás: 24.hu)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Zoltán!
A munkaszerződéssel foglalkoztatottakra is a pedagógus-előmeneteli
rendszer vonatkozik, a hozzá tartozó illetményrendszerrel, és a
szabadság. valamint pótszabadság is azonos, a távolléti díj számítása
az Nkt. alapján történik, a túlmunka díjazása, beleértve a
pihenőnapokon végzett munkát, mindenki esetében az Mt .és a
326/2013-as rendelet alapján történik, ahogy az eseti helyettesítésre
vonatkozó előírások is azonosak. Nem jár jubileumi jutalom, és a
végkielégítés is csak az Mt. alapján, ahogy távozáskor nincs
felmentési idő, hanem jóval rövidebb felmondási idő van. A nők negyven
év jogosultsági idő alapján nem kérhetik a felmentésüket, hanem közös
megegyezéssel vagy felmondással mehetnek el. A munkaviszony sokkal
könnyebb felmondással megszüntetni, mint felmentéssel, mert csak annyi
a kritérium, hogy az indok legyen valós és okszerű. Ha valakit
felmondással el akarnak küldeni, az Mt. hatálya alá tartozó munkáltató
esetében nem kötelező az előzetes állásfelajánlás. Küldök egy
összehasonlító táblázatot

((A választ a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk. Az ígért táblázatot a mail címre küldtük el).

--
  Tóth Zoltán

Üdvözlöm!
Szeretnék választ kapni az alábbi kérdésemre.
Alapítványnál, pedagógus munkakörben foglalkoztatott munkavállalóra a munatörvénykönyve vonatkozik. Minden kérdésben? Melyekben nem?
Különösen a heti munkaidő, az éves szabadság és a túlmunka díjazása (szombat, vasárnap) érdekelne.
Várom válaszát,
üdvözlettel: Zoltán

--
  ofoe

Kedves Rita! A gyermekvédelmi felelős munkakör 2012 szeptemberétől megszűnt, a feladat az osztályfőnökhöz került. Nem törvénymódosítás volt ez, hanem az új törvény és a hozzá kapcsolódó rendeletek tértek el a korábbiaktól. (A válasz a PDSZ jogi szakértőjétől érkezett.)

--
  ofoe

Kedves Katalin! Jól tudja : 22 órát kellett volna alapul venni, a tagóvoda vezetője - bár csoportban kell lenni 3 csoportos óvoda esetén, tehát nem függetlenített vezető -, de kap órakedvezményt. Tehát nem a 32 órát, hanem a 22 órát kell nézni és erre rászámolni a túlórát. (A választ Bakonyi Anna óvodai szakértő adta meg.)

--
  Mohácsi Katalin

Tisztelt OFOE!

Szeretnék állásfoglalást kérbi a következő helyzetre! Tagintézmény vezető vagyok egy 3 csoportos óvodában. Saját csoporttal foglalkozom,és látom el a vezetői feladatokat.Kolleganőm nem lesz ebben az évben, így egyedül látom el a feladatot a nap folyamán.A fenntartó eddig 50 óra ingyen munkát kért, majd a 32 óra feletti órákat számolta el részemre 90 %-os túlórával. Kérdésem az lenne, hogy jogos-e számomra az óvónők kötelező 32 órájával való számolás, mert az én kinevezésemben a 22 óra van megjelölve.EDDIG A 32 ÓRA FELETTI IDŐT számolták el ingyen 50 órai munka után.

Válaszukat nagyon köszönöm!
Üdvözlettel: Mohácsi Katalin

--
  Sasváriné Rita

Tisztelt Szerkesztőség!
Emlékeim szerint volt egy 2012. évi szabályozás mely az iskolai gyv felelős feladatkörét ill. annak változását írja le. Ha jól emlékszem, az ofő munkakörbe jobban beletették a gyv- t, míg a szakirányú képesítéssel nem rendelkező tul.képpen pedagógus gyv felelős feladatai arányosan csökkentek. Kb a kapcsolattartás segítése és a statisztika maradt meg neki. Meg is szűnt a 2 óra adható órakedvezménye. Most szükségem lenne arra az információra, hogy mely rendelet vagy törvénymódosítás írja le ezt a változást. Ebben kérem segítségüket. Tisztelettel: Sasváriné

--
  ofoe

Kedves Márta! Íme a válasz, amit a PDSZ jogi szakértőjének segítségével adunk meg.
Az Nkt. 62. § (5) bekezdése szerint a nevelési-oktatási és a pedagógiai szakszolgálati intézményekben pedagógus-munkakörökben
dolgozó pedagógus heti teljes munkaidejének nyolcvan százalékát (a továbbiakban: kötött munkaidő). A 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet
17. § (5) bekezdése szerint "a (4) bekezdésben meghatározottak alapján az egy pedagógusnak elrendelhető tanórai és egyéb foglalkozások,
pedagógiai szakszolgálati közvetlen foglalkozások száma egy tanítási napon a kettő, egy tanítási héten a hat órát nem haladhatja meg. A
neveléssel-oktatással lekötött munkaidő, óvodapedagógus esetében a kötött munkaidő felső határa felett eseti helyettesítés a (4)
bekezdésben foglaltak alapján rendelhető el, egy pedagógus számára tanítási évenként legfeljebb harminc tanítási napra, óvoda esetében egy nevelési éven belül legfeljebb harminc napra." A fentiekből következik, hogy nem teljes héten nem 26 órával kell számolni, hanem időarányosan, mivel ekkor a heti munkaidő 40 óránál kevesebb.
Az összevont helyettesítések esetében a Kjt. 24. § (1) bekezdését kell alkalmazni, amely szerint, ha a közalkalmazott munkaköre ellátása mellett a munkáltató rendelkezése alapján átmenetileg más munkakörébe tartozó feladatokat is ellát, s ezáltal jelentős többletmunkát végez,
illetményén felül a végzett munkával arányos külön díjazás (helyettesítési díj) is megilleti.
Reméljük, segítettünk.

--
  Márta

Szeretném megkérdezni, hogy ha egy munkahét nem minden napján dolgozunk, mert pl. munkaszüneti nap ( Nagypéntek), vagy szabadságot írt ki a vezető ( tavaszi szünet utáni nap), esetleg 1-1 tanítás nélküli munkanap esik a hétre, akkor is csak a 26 óra feletti helyettesítés számít bele abba a bizonyos 30 napba, amely felett már fizetni kell a helyettesítésekért? Nem kell ilyen esetekben arányosan csökkentve számítani a heti kötött munkaidőt, tehát nem max. 26-ban meghatározni? Az iskolavezetés szerint nem. :( Szerintem ez olyan, mintha ledolgoztatnák velünk pl.a szabadságot. Pl. egy nap a héten nem tartottam órákat, mert osztálykiránduláson voltam. Ezen a napon lett volna 4 órám, de mivel nem tartottam meg, azon a héten csak 22 órám volt, 4 óra helyettesítést is kiírhatnak, ami 26 óra alatt van, tehát nem is számít helyettesítésnek. Az összevont helyettesítések pedig egyáltalán nem számítanak nálunk helyettesítésnek. Rendben van ez így?Nagy a káosz. Senki nem tud semmit.Válaszát előre is köszönöm

--
  Eleonóra

Kedves OFOE!

Nagyon szépen köszönöm a válaszukat! :-)

Üdvözlettel: Németh Eleonóra

--
  ofoe

Kedves Eleonóra! Kicsit bonyolult a helyzeted mert a pedagógus munkaköröd alapján jár Neked a 21 munkanap alapszabadság, és a 25 munkanap pótszabadság. Az ápoló munkakör alapján viszont évi 21 munkanap alapszabadság és a Kjt. 57. § (1) bekezdése szerint a fizetési fokozatoddal egyenlő számú munkanap pótszabadság illet meg. Ugyanis a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 30. § (1) bek c)pontja alapján a kollégiumi ápoló munkakörben dolgozóknak nem jár az évi 25
munkanap pótszabadság, erre ["c) a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörök közül a pedagógiai asszisztens,szabadidő-szervező, gyermek- és ifjúságvédelmi felügyelő, pedagógiai
felügyelő, gyógypedagógiai asszisztens, pszichopedagógus, gyógytornász,munkakörben foglalkoztatottak jogosultak. (A válaszadásban a PDSZ jogi szakértője volt segítségünkre.)

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek