OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2016. november 27.
» Hozzászólások (0)

Merre tovább?

3. Emlékek az ártatlan(?) gyerekkorból

Egy 16 éves fiú mesélte nekem az alábbi történeteket az elmúlt másfél év során. Lassan és fájdalmasan törtek elő belőle a vallomások, amelyekből kirajzolódott az a kegyetlen gyerekkor, ami olyanná tette, amilyen. Már 16 éves, a felnőttkor küszöbén (törvényeink szerint nem is tanköteles). De még csak 16 éves, előtte az élet, de vajon milyen élet?

Emlékképek

Négyévesen az utcán játszottam és elcsapott egy autó. Felszakadt a fejbőröm, bevittek a kórházba. Agyrázkódásom lett. Apám kirángatta a sofőrt az autóból és egy doronggal verte meg, alig tudták lefogni. De ő mindig megvédi a családját.

10 éves lehettem, apám elvitt magával éjjel lopni, mert jól tudok lopódzkodni. Bementünk egy panelházba, volt nálunk egy fejsze, azzal mentünk be a lakásba. Bepakoltuk amit találtunk egy nagy sporttáskába. Lefelé jövet a liftben egy öreg nénivel találkoztunk, mondta, hogy milyen aranyos gyerek vagyok.

Nekem rossz a májam, mert apu kiskoromban sörrel itatott. Legalább egy láda sört megittam. Anyu mondta, hogy ez nem jó, de ordítozott vele, hogy férfi vagyok, innom kell.

10 éves koromban apu repülővel kivitt Görögbe. Ott futtatott kurvákat egy szállodában. Nagyon szép volt ott, olyan csúszdás strandon voltunk, mint ami a filmekben van! És olyan csokiboltban voltunk, hogy ott minden volt! Rengeteg csokit kaptam, a bárban is bármit megkaptam. Pezsgőt is ittam. Mindenki a kedvemben járt.

Kaptam egy Xboxot sok játékkal. Az jó volt. Egész nap játszottam, nem is aludtam. Volt játék, amit 23 óra alatt kivittem. Egyfolytában játszottam. Aztán apámnak egyszer nagyon kellett drog. Eladta az Xboxot 3000 forintért.

Apám drogozott, egyre többet. A lakásban velünk laktak a kurvái is. Minden tele volt tűkkel. Anyám csak kesztyűben mert takarítani. Apám egyszer úgy megverte anyámat, hogy eltört az orra, minden csupa vér volt. Utána elmenekültünk a mamához.

A bátyámnak volt egy nője, aki aztán lefeküdt apámmal is. Apám kurvává tette. Hát nincs bennük semmi szégyenérzet? Lefeküdni a fiúval és az apjával is? Velem is akart, de „istenmencs”. Apám és a bátyám után? Nem.

A bátyám be volt állva, és rátámadt anyura. Nem bírtam elráncigálni. Fogtam egy seprűnyelet és azzal vertem. Eltörtem a bátyám kezét. Mindig meg fogom védeni az anyámat.

Volt, hogy egy hétig csak olajos kenyeret ettünk. csak az volt. Meg vegetás kenyeret. Az finom. Én tudom, hogy mit jelent az éhezés. De ki lehet bírni. Mindent ki lehet bírni.

Szilveszterkor hívták a (nagy)bátyámat, hogy baj van és menni kell. Vidékre. Anyu nem akart engem elengedni, de a nagymamám nővére, a „nényém” azt mondta, hogy 16 évesen már férfi vagyok, és menni kell, mert meg kell védeni a családot. Bepréselődtünk vagy nyolcan a kocsiba és mentünk. Egy óra alatt ott voltunk. A (nagy)bátyám azt mondta, hogy maradjak szorosan mögötte, és ne csináljak semmit. Aztán mondta, hogy fussak, és üljek be a kocsiba. állítólag meg is késeltek valakit, de a mieink is megsérültek. aztán hazajöttünk.

Engem nem nevelt senki! Nem figyeltek rám! Elcseszték az életemet! Tessék elengedni, megyek és beszívok, mert addig legalább nem gondolok a bajokra!

Hol tart most ez a fiú,

miután az általánosból áttették egy másik iskolába: HÍD programba? Zavaros az egész történet. Raktárosnak vették fel őket, de nem tudtak számukra gyakorlatot biztosítani, ezért félévkor átkerültek eladónak. A fiú, nevezzük Ernőnek, eleinte ki volt akadva, hogy a többiek milyen csúnyán és tiszteletlenül beszélnek a tanárokkal, majd lassanként alkalmazkodott. Lógott is elég sokat, végül magyarból megbukott.

A kérdésére, hogy miből készüljön, csupán annyi választ kapott, hogy amit év közben tanultak. Se könyvük nem volt, de még fénymásolt anyagot sem kaptak. ő meg nem volt ott az órák nagy részén. Végül az egyik anyáskodó természetű szakmai tanár szerzett számára egy feladatlapot, hogy ezt kell megtanulnia, a vizsga írásbeli lesz. A vizsgáról szóló értesítésben – tévedésből – az angol pótvizsga is szerepelt, amiből pedig kettese volt. Ettől teljesen kétségbeesett, alig tudtam megnyugtatni. Végül mégis szóban kérdezték, amitől lefagyott, hiszen nem erre készült.

Az ilyen gyerekeknek nem mindegy ugyanis a vizsga módja. Ha írásban tanulnak meg valamit, azt nem tudják szóba áttenni, és fordítva. (Ráadásul Ernőnél – az általános iskolai fejlesztője tájékoztatása alapján – motoros afázia is áll a háttérben. Annak idején a nevtanban egyszerűen enyhe értelmi fogyatékosnak minősítettek, amivel a fejlesztője nem értett egyet.) Végül kapott még egy esélyt, október elején vizsgázhatott újra. Közben viszont verekedésbe keveredett. Nem ő kezdte – valóban nem verekedős fajta, vékonydongájú, cingár gyerek, általában inkább elfut. Ennek ellenére eltiltották az iskolalátogatástól (a másik gyereket nem).

Itt lett vége az ügynek, hiszen 3 hétig csak tengett-lengett, és már láttam, hogy nem fog visszaülni a padba. Közben összevonták az övét egy másik osztállyal, nem volt még osztályfőnökük sem (az első ofő négy hónap után, a másik pedig nyáron hagyta el a sulit).

A pót-pótvizsgán ismét megbuktatták, pedig készült, írni és beszélni is tudott az adott témából. Igaz, csak döcögve, akadozva, lassan. Az osztályukból mindhárom gyerek megbukott, egy fő maradt csak meg, akit a másik osztályba helyeztek át. Feltételezhetően meg akarták szüntetni ezt a tanulócsoportot.

Az iskolának semmiféle speciális programja nem volt arra, hogy ezekkel a gyerekekkel mit kellene és mit lehetne kezdeni. A tanórákon lediktálták az anyagot, a szülőkkel kizárólag e-naplón keresztül tartották a kapcsolatot, amihez azonban a szülők többségének nem hozzáférése. Az osztálynak nem volt „gazdája”, a szakmai képzést nem oldották meg.

Ernőt az anyja átíratta egy másik Híd-programos suliba, de oda már nem nagyon járt be. Most így hat befejezett osztálya van, s már nem tanköteles. Folyamatosan küzd a droggal, hol leáll, hol visszacsúszik, állandó libikóka. Alkalmi munkákat végez: kőműves és festő mellett dolgozik, de ő – saját bevallása szerint – kifejezetten szereti a fizikai munkát.

Most talán beiratkozik egy esti suliba, ahol egy év alatt leteheti a 7. és 8. osztályt. De erre is csak magántanulóként volt hajlandó. Megkért, hogy segítsek neki. Ebben a suliban takarít az anyja, aki tavaly itt fejezte be a hiányzó 8. osztályát. Most arról beszél, hogy össze akarja szedni magát, befejezni az általános iskolát és dolgozni, hogy tudjon segíteni az anyjának.

Az összes szörnyűség mellett még maradt benne valami ösztönös vágy a jóra, és az anyja is támogatja, jó irányba próbálja terelni a maga csekély eszköztárával.

A fotók forrásai:
1. kép: https://www.photoblog.com/utazo/2011/02/10/budapest-viii-jozsefvaros-dioszegi-samuel-utca-7-20101208-szerda/
2. kép: http://player.hu/uploads/2013/01/030_770.jpg
3. kép: https://www.photoblog.com/utazo/2011/02/10/budapest-viii-jozsefvaros-dioszegi-samuel-utca-7-20101208-szerda/

--

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.12.05.
A PSZ felmérése a pedagógusok munkaterheléséről
A Pedagógusok Szakszervezete felmérést készített a tanárok munkaterheléséről. Utoljára 2008-ban a TÁRKI-TUDOK Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ Zrt. végzett kutatást a témá...
(Forrás: ckpinfo)
--
2019.12.05.
Rossz jegy miatt késelhette meg tanárnőjét a győri középiskola jó tanuló diákja
az elkövető egy nagyon jó tanuló tizedikes fiú, aki most hármast kapott a dolgozatára, ezért támadt késsel a tanárára. Ezt az Indexnek is többen megerősítették, hozzáfűzve, hogy a k...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.12.05.
Életem legrosszabb napja volt, amikor rehabra vittem a gyerekemet
A ráckeresztúri rehabon külön csoportfoglalkozásokat tartanak a szülőknek, hogy tisztában legyenek, mivel jár a függőség. Sokszor ugyanis elbagatelizálják a problémát, vagy pont, hogy...
(Forrás: abcug.hu)
--
2019.12.05.
Iskolaérettség: két hét haladékot kaphatnak a szülők
Elsősorban a gyermek után járó anyagi támogatások elvételével büntethetik azokat a szülőket, akik akkor sem viszik iskolába hatéves gyermeküket, ha az OH nem hagyta jóvá halasztási ké...
(Forrás: Népszava)
--
2019.12.05.
Nem feltétlenül sok tanulás és sok pénz kell a jó iskolai eredményekhez
A sok pénz mellett, ha nincs korszerű, hatékony oktatási rendszer, akkor nem lesz látványos eredménye a ráfordításoknak. Magyarország jóval az OECD-átlag alatt finanszírozza az oktatást...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.12.04.
Újra kiállította a bizonyítványt a magyar iskolákról a PISA-teszt
Kína mindent visz, a magyar diákok eredménye kicsit javult, de így is gyenge nemzetközi összehasonlításban: kijöttek a legfrissebb PISA-eredmények, beárazva az egyes országok oktatási rendszereit...
(Forrás: index)
--
2019.12.04.
A PSZ felmérése a pedagógusok munkaterheléséről
Utoljára 2008-ban a TÁRKI-TUDOK Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ Zrt. végzett kutatást a témában. 2017-ben az Emberi Erőforrások Minisztériuma kezdeményezett hasonlót, de a kutat...
(Forrás: Pedagógusok Szakszervezete)
--
2019.12.04.
Nonszensz, hogy a gyerekeket is munkaszombatra kényszeríti a rendszer
Nagyon jó lenne, ha nem sugalmaznánk ilyen üzenetet már gyerekkorban, hogy a „tömbösített pihenés” annyit ér, mintha rendszeresen pihennénk. Ez nincs így – Gyurkó Szilvia gyerekjogá...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.12.02.
Megvizsgálják a tanárok további bérigényét
Konstruktívan állnak a minisztériumok a tanárok hétvégi akciójához és követeléseihez. A szombaton utcára vonuló pedagógusoknak azt ígérték: a kormány kész megvizsgálni a bérigényeket...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Dóra! Meg kell kérdezni a döntéshozót, hogy mi indokolja a lépést. Ha ez szóban nem működik, írásban kell megtennie, mégpedig hivatalos levélben: választ vár, és ezt indokolja (nem volt előzmény, váratlanul érte, ragaszkodik az indokláshoz stb.) Mindenképpen menjen másolat a fenntartónak. A levélen fel kell tüntetni, hogy kik kaptak másolatot. (Ha szakszervezeti tag, a szakszervezet támogatását is kérheti.) Felvethető a probléma nevelőtestületi értekezleten is, de ragaszkodni kell a jegyzőkönyvhöz. A levelezés online is lebonyolítható, de fontos, hogy legyen mindennek írásos nyoma. A szakmai munkaközösség támogatását van esélye elnyerni? Reméljük, sikerül tisztázni a dolgot, illetve orvosolni a problémát. Üdvözlettel az OFOE szerkesztősége

--
  Hesz Dóra Virág

Köszönöm a gyors választ!
Pedig így történt, gyakorlatilag ezen a héten, hétfőről keddre már megvonták az osztályfőnökségemet (semmi konkrétumról nem tájékoztattak, "jobb, ha nem is tudom", szülői megkeresések voltak). Valakik valamit mondtak...írásban nem kaptam semmit, fegyelmi, természetesen nem volt, hisz nem követtem el semmit. Van ennek a lépésnek v.milyen formai, írásbeli feltétele? Mind szakmailag, mind anyagilag súlyosan érint ez a döntés, amit nem tartok megalapozottnak. Előre is köszönöm a segítséget!
HEsz Dóra Virág

--
  OFOE

Kedves Dóra! Tulajdonképpen furcsa, hogy így történt. Gondolom, az ügynek voltak előzményei, valamivel feltételezhetően indokolták ezt a lépést.
Az iskolavezetőnek jogában áll lecserélni az osztályfőnököt, de nem csak úgy, ötletszerűen az egyik pillanatról a másikra.

--
  Hesz Dóra Virág

T. Cím!

Az iránt érdeklődöm, hogy tanév közben (szóval most, 2019. nov.végén)megvonható-e az ofő pótlék egy más kolléga kinevezésével egyik napról a másikra...

Várom szíves válaszukat:
Hesz Dóra Virág

--
  OFOE

Kedves Zoltán!
A munkaszerződéssel foglalkoztatottakra is a pedagógus-előmeneteli
rendszer vonatkozik, a hozzá tartozó illetményrendszerrel, és a
szabadság. valamint pótszabadság is azonos, a távolléti díj számítása
az Nkt. alapján történik, a túlmunka díjazása, beleértve a
pihenőnapokon végzett munkát, mindenki esetében az Mt .és a
326/2013-as rendelet alapján történik, ahogy az eseti helyettesítésre
vonatkozó előírások is azonosak. Nem jár jubileumi jutalom, és a
végkielégítés is csak az Mt. alapján, ahogy távozáskor nincs
felmentési idő, hanem jóval rövidebb felmondási idő van. A nők negyven
év jogosultsági idő alapján nem kérhetik a felmentésüket, hanem közös
megegyezéssel vagy felmondással mehetnek el. A munkaviszony sokkal
könnyebb felmondással megszüntetni, mint felmentéssel, mert csak annyi
a kritérium, hogy az indok legyen valós és okszerű. Ha valakit
felmondással el akarnak küldeni, az Mt. hatálya alá tartozó munkáltató
esetében nem kötelező az előzetes állásfelajánlás. Küldök egy
összehasonlító táblázatot

((A választ a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk. Az ígért táblázatot a mail címre küldtük el).

--
  Tóth Zoltán

Üdvözlöm!
Szeretnék választ kapni az alábbi kérdésemre.
Alapítványnál, pedagógus munkakörben foglalkoztatott munkavállalóra a munatörvénykönyve vonatkozik. Minden kérdésben? Melyekben nem?
Különösen a heti munkaidő, az éves szabadság és a túlmunka díjazása (szombat, vasárnap) érdekelne.
Várom válaszát,
üdvözlettel: Zoltán

--
  ofoe

Kedves Rita! A gyermekvédelmi felelős munkakör 2012 szeptemberétől megszűnt, a feladat az osztályfőnökhöz került. Nem törvénymódosítás volt ez, hanem az új törvény és a hozzá kapcsolódó rendeletek tértek el a korábbiaktól. (A válasz a PDSZ jogi szakértőjétől érkezett.)

--
  ofoe

Kedves Katalin! Jól tudja : 22 órát kellett volna alapul venni, a tagóvoda vezetője - bár csoportban kell lenni 3 csoportos óvoda esetén, tehát nem függetlenített vezető -, de kap órakedvezményt. Tehát nem a 32 órát, hanem a 22 órát kell nézni és erre rászámolni a túlórát. (A választ Bakonyi Anna óvodai szakértő adta meg.)

--
  Mohácsi Katalin

Tisztelt OFOE!

Szeretnék állásfoglalást kérbi a következő helyzetre! Tagintézmény vezető vagyok egy 3 csoportos óvodában. Saját csoporttal foglalkozom,és látom el a vezetői feladatokat.Kolleganőm nem lesz ebben az évben, így egyedül látom el a feladatot a nap folyamán.A fenntartó eddig 50 óra ingyen munkát kért, majd a 32 óra feletti órákat számolta el részemre 90 %-os túlórával. Kérdésem az lenne, hogy jogos-e számomra az óvónők kötelező 32 órájával való számolás, mert az én kinevezésemben a 22 óra van megjelölve.EDDIG A 32 ÓRA FELETTI IDŐT számolták el ingyen 50 órai munka után.

Válaszukat nagyon köszönöm!
Üdvözlettel: Mohácsi Katalin

--
  Sasváriné Rita

Tisztelt Szerkesztőség!
Emlékeim szerint volt egy 2012. évi szabályozás mely az iskolai gyv felelős feladatkörét ill. annak változását írja le. Ha jól emlékszem, az ofő munkakörbe jobban beletették a gyv- t, míg a szakirányú képesítéssel nem rendelkező tul.képpen pedagógus gyv felelős feladatai arányosan csökkentek. Kb a kapcsolattartás segítése és a statisztika maradt meg neki. Meg is szűnt a 2 óra adható órakedvezménye. Most szükségem lenne arra az információra, hogy mely rendelet vagy törvénymódosítás írja le ezt a változást. Ebben kérem segítségüket. Tisztelettel: Sasváriné

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek