OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2016. december 4.
» Hozzászólások (0)

PSZICHOháttér

19. Az Uralkodók és a Jedi lovagok

Egy csoport választott vezetője leképezi a csoport átlagát, ez azonban még nem elég ahhoz, hogy egy csoport vezetője lehessen valaki. Akár egy osztály, akár egy vállalat, akár egy ország vezetéséről van szó, a társas-vezetői hatékonyság sokféle lehet, és a csoportfolyamatokba történő tudatos beavatkozáshoz fontos ismeret a szociálisan legfontosabb jellemzőcsoportokként leírt Big Five (Nagy Ötös), és az ártalmas, de társas-vezetői státusz szempontjából igen hatékony Dark Triad (Sötét Hármas).

A Big Five1

A Big Five, a személyiség öt univerzálisnak tartott dimenziója, amelyek az egyéni különbségeket jól azonosíthatóvá teszik.

1. Érzelmi stabilitás: Az érzelmi kiegyensúlyozottság által az ember képes a stressz- helyzetekkel higgadtan szembenézni, megfontoltan átgondolni a lehetőségeket. Ennek ellentéte a neuroticizmus, az irreális gondolkodásra, alacsony önértékelésre, szomatikus tünetekre, ösztönös megoldásokra való hajlam.

2. Extraverzió: A magas extraverzió pozitív érzelmi beállítottságot, asszertív, társaságkedvelő személyt jelez. A másik véglet a csendes, visszahúzódó, tartózkodó ember, aki szeret egyedül lenni.

3. Nyitottság a tapasztalatokra: A tapasztalatok iránti nyitottság olyan személyeket jellemez, akik szeretik az új ötleteket, helyzeteket és tevékenységeket. Ezzel szemben állnak azok, akik az ismerős terepet kedvelik, gyakorlatiasak, a hagyományos megoldásokat többre tartják, mint az újat.

4. Barátságosság: A barátságosság faktor abban a személyben lelhető fel, aki mások érdekeit figyelembe veszi, szívből jövően kedves és figyelmes. A másik végen a saját érdekei által vezérelt személy található, aki könnyedén képes átgázolni másokon.

5. Lelkiismeretesség: A lelkiismeretes személyiség dimenzió a felelősségteljességre, alaposságra utal. Az ilyen személyek szeretik befejezni, amit elkezdtek, kitartóak. Ezzel szemben a másik végleten áll a túlzott spontaneitás, a felületesség és multi-tasking jellemző. Ez azt jelenti, hogy az illető több mindenbe belekezd, de nem fejezi be a feladatait.

A fenti felsorolásból könnyen az a benyomás adódik, hogy létezik egy afféle szuper személyiség, akire a Big Five dimenziók pozitívnak tekinthető faktorai jellemzők. Szépen hangzik ugyanis, ha valaki érzelmileg stabil, társaságkedvelő, nyitott, barátságos és lelkiismeretes.

Mégsem feltétlenül minden helyzetben ez az ideális személy. Nagyon sokszor adódik úgy, hogy ösztönösen kell cselekedni. Egy visszahúzódó ember nem feltétlenül ellenséges, csupán introvertált, és az új megoldások sem mindig üdvözlendők. Az sem jó, ha valaki a saját érdekeit mindig háttérbe szorítja, s a spontaneitásnak és a multi-taskingnak is megvan a maga szerepe, hiszen adódhat olyan helyzet, amikor a túlzott alaposság akadályozza a megoldást.

A természet vigyáz is arra, hogy sokfélék legyünk, és így sokféle helyzetben legyen esélyünk a hatékony megoldásra. Ráadásul a Big Five dimenzió szélsőséges formái ritkák, és mint bármi, ami túlsúlyba kerül, valószínűleg nem is igazán adaptívak.

Az ember társas lény, a sokféle személyiségvariáció pedig nagy előnyt jelent az együttműködésben. Ha egy csoportban jelen vannak az egyes Big Five dimenziók eltérő szintjei, akkor a csoport nagy biztonsággal talál a legkülönbözőbb problémák kezelésére, megoldására alkalmas együttműködési formákat.

A választott vezető és a Big Five2

A kutatók sokat vizsgálták a Big Five profilt, hogy találjanak egy „ideális vezető” jellemző csomagot. A fentiekből már kiderült, hogy az „ideális” nem feltétlenül felel meg minden feladathelyzetben, mégis leírható egy „optimális főnök”, akit az emberek szívesen választanának vezetőnek.

A vizsgálatok alapján a kedvelt vezető érzelmileg stabil (1+), energikus, meggyőző (2+), az új ötletekre nyitott (3+), versengő (4-) és célratörő (5+). Vagyis majdnem szuperszemélyiség, csupán a barátságosságot kell feladnia, mert úgy tűnik, az emberek szívesen választanak olyan vezetőt, aki önmaga szerepét tartja a leghangsúlyosabbnak.

A képlet a gyakorlatban kevésbé egyszerű, mint amit a vizsgálat mutatott. Ugyanis az jó, ha egy vezető kiegyensúlyozott, de fontos, hogy képes legyen spontán, erős érzelmeket is kifejezni. Nagyon jó, ha energikus, de tudnia kell háttérbe is húzódni. Jó, ha nyitott az újdonságokra, de a gyakorlatiasság és a bevált megoldások is szükségesek. Nem tekinthet el attól, hogy figyelembe vegye mások érdekeit is, szükség van tehát némi barátságosságra is. Vagyis az „ideális főnök” a vezetett csoport és a feladat függvényében különböző jellemzőkkel rendelkezhet.

Dark Triad

A „Sötét Hármas” ártalmas személyiségjellemzők együttese:

  • Pszichopátia – antiszociális: érzéketlen, nincsen bűntudata, cinikus élősködőgép.
  • Nárcizmus – önimádó: szeret középpontban lenni, a presztízs és a státusz megszállottja.
  • Machiavellizmus – manipulátor: kihasznál másokat, ha kell hízeleg, miközben csal, és becsap mindenkit.

Azt gondolhatnánk, hogy ezek a tulajdonságok kitaszított páriává teszik az embert, pedig nem így van: a Dark Triad személyek gyakran kifejezetten jó szociális helyzetbe kerülnek. Ez azért lehet így, mert jobb benyomást keltenek például állásinterjúkon, esetleg előnyösebb külsejűek, másoknál erősebbnek, vonzóbbnak tűnnek. A jobb benyomás elérését az is segíti, hogy általában nem szoronganak amiatt, hogy a többiek mit gondolnak róluk, szinte kizárólag a saját érdekeiket tartják szem előtt.

A vizsgálati adatok szerint a machiavellizmus többnyire a karrieristákra jellemző, a nárcizmussal elérhető a főnöki elismerés, ezzel együtt a jobb fizetés, a pszichopátia pedig megnyithatja az utat ott is, ahol legális eszközökkel nem lehet továbblépni. Ez is magyarázat lehet arra, hogy nem csak a börtönökben, hanem vezető pozíciókban is számos ilyen „sötét hármas” személyiség található.

Ha egy csoportban erős a megosztottság, valamint félelem és vakhit uralkodik, ott többnyire a „Sötét Hármas” jut vezető szerephez.

Az Emperor előnye

Könnyű és felelősségmentes útnak látszik egy erős vezért követni, ezért meglehetősen gyakori választás a karizmatikus személy. Az Uralkodó típusú vezető személyiségjegyei teljesen megfelelnek a pszichopátia-machiavellizmus-nárcizmus hármasnak.

A pszichopata hatékony döntéshozó, mert könnyen túllép mások érdekein, és vagy félnek tőle, vagy vakon követik. A nárcisztikus személyek nagyon jó benyomást keltenek, mert adnak a megjelenésükre, óvják a presztízsüket, sokra tartják magukat, és az önmagukkal való elégedettséget elfogadtatják a többiekkel. A machiavellista karizmatikus erővel rendelkezik, ügyesen befolyásolja az embereket, és sikeres, mivel főként az olyan erős negatív érzelmekre épít, mint a félelem, az irigység vagy a gyűlölet. Emellett még nagyszerű hálózatépítő is.

Bármelyikük önmagában is nagyon hatékony vezető lehet, a „sötét hármas” személyiség csoport azonban ellenállhatatlan.

Mégis előfordul, hogy valahol nem valósul meg a hatalomra kerülésük. Bármely közösség áldozatául eshet a sötét oldalnak, de egy harmonikus közösségben hosszabb távon nincsen esélye a sötétségnek. A kezdeti pozitív benyomások után jönnek a jelek, amelyek felfedik a önkontroll hiányát és a gátlástalanságot. Kiderül a hozzá nem értés, a saját érdekek gátlástalan előtérbe helyezése a mások érdekeinek semmibe vétele, a közösség pedig ezeket végül nem fogadja el.

Hogy milyen hosszútávon uralhatja a sötét oldal a közösséget, az a közösség lelki egészségétől függ, valamint attól, hogy mennyi Jedi Lovag jár arrafelé.

A Jedi lovag

Az Uralkodónál sokkal érdekesebbek a Jedi Lovagok. A Big Five arzenálja nem is elegendő a jellemzésükhöz. Egy újabb tulajdonság-tár, a HEXACO3 jelent meg a színen. Ez a Big Five-hoz képest csupán annyi eltérést mutat, hogy tartalmaz egy onnan hiányzó hatodik dimenziót, mégpedig az Őszinteség-Alázat dimenzióját. Ennek az összetevői az őszinteség, a méltányosság, a kapzsiságmentesség és a szerénység.

Ez a hatodik dimenzió rendkívül sokat finomított a jó vezető személyiségjellemzőin, kiegészítve a korábbiakat egy úgynevezett „etikus vezető” tulajdonságaival.

Etikus vezetőként írja le a szakirodalom a csoportot saját viselkedésével mint követhető példával irányító vezetőt, akinek a legfontosabb jellemzői az őszinteség és a hitelesség. Ennek hatására a csoportban jelentősen megnő a bizalom, ami pedig az egyik leghatékonyabb teljesítménynövelő tényező.

Mindenkitől lehet tanulni

Mindenkitől lehet tanulni, még a szörnyetegektől is. Hiszen ők is tudnak valamit, amivel – miközben sok kárt is okoznak – rendkívül sikeresek lehetnek. A Dark Triad sikere nem csupán a kegyetlenségében rejlik. Vannak olyan mindenki számára használható, elfogadható tulajdonságaik, amelyek segíthetik a sikeressé válást. Ezek a következők:

  • döntésképesség, határozottság,
  • jó megjelenés,
  • önelfogadás, magabiztosság,
  • a hálózatépítés készsége és képessége.

Amúgy a Big Five tulajdonságok különböző kombinációi is sikeres és értékes vezetővé és csoporttaggá tehetnek.

Ahhoz azonban, hogy a csoportot saját példájával hatékonnyá tegye, a vezetőnek elsősorban hiteles személynek kell lennie. Ez növeli a bizalmat a csoportban, amely jelentős tényező a teljesítményben akár egy iskolai osztályról, akár egy vállalatról, akár egy országról van szó.

Szakirodalom
Brown, M. E., Trevino, L. K., Harrison, D. A. (2005). Ethical leadership: A social learning perspective for construct development and testing. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 97, 117–134.
Hogan, Curphy, Hogan, (1994). „What we know about leadership: Effectiveness and personality.” American Psychologist. 49(6), 493-504.)
Lee, Kibeom, Ashton, Michael C. (2005) Psychopathy, Machiavellianism, and Narcissism in the Five-Factor Model and the HEXACO model of personality structure. Personality and Individual Differences 38. 1571–1582
Twenge, Jean; Konrath, Sarah; Foster, Joshua; Campbell, Keith; Bushman, Brad (2008). "Egos inflating over time: a cross‐temporal meta‐analysis of the Narcissistic personality inventory". Journal of Personality. 76 (4): 875–902. doi:10.1111/j.1467-6494.2008.00507.x
de Vries, R. E. (2012). Personality predictors of leadership styles and the self-other. The Leadership Quarterly, October, 23. 809–821 doi: 10.1016/j.leaqua.2012.03.002

Gyarmathy Éva

1Angol nyelven online kipróbálható a teszt

2Angol nyelven kitölthető online teszt

3Angol nyelven kitölthető a teszt

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.10.07.
A következő tanévtől átnevezik a szakgimnáziumokat és a szakközépiskolákat
"Az átjárhatóság lehetőségének növelése, valamint a közös szakmai tartalmak egyértelmű azonosítása érdekében közös ágazati tartalmak és ezekhez kapcsolódóan új ágazati struktú...
(Forrás: eduline)
--
2019.10.07.
L. Ritók Nóra: Emancipáció és nyomorúság
Aki a főállású anyaságból lép át a munkaerő-piacra, annak iszonyúan nehéz. Mert a pénz kell, a férfiak zöme már nem tudja eltartani a családot, ahogy a gyerekek intézményrendszerbe ker...
(Forrás: hvg/Nyomor széle blog)
--
2019.09.06.
Microsoft-botrány: újabb korrupciógyanús szálra bukkant Hadházy
A jelentésben szereplő történet szerint a NAV esetében egy Microsoft-alkalmazott tiltakozott is amiatt, hogy az úgynevezett alvállalkozónak nincsenek kompetenciái a munkához. Azonban felvilá...
(Forrás: Magyar Hang)
--
2019.09.06.
"Kérdezd meg szüleidet, miért nem vagy megkeresztelve" – adja feladatul az ötödikes tankönyv
Bánhegyi könyve nem először kap publicitást: 2015-ben a tiltakozások hatására vissza kellett vonni az általános iskolák ötödik, a hatodik és a hetedik osztályaiból az általa írt tört...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.09.04.
„Füttyre indítható, fegyelmezett szolgahadat képezünk” – Exkluzív interjú Vekerdy Tamással és fiával, Dániellel
Az egyikük önmagában intézmény – bármit mond, az futótűzként terjed az interneten, és szavait anyák ezrei tekintik szinte szentírásnak. A másikuk elbújni szeret, és a szűkebb környezet...
(Forrás: wmn.hu)
--
2019.09.03.
A szelekció rendkívül nagy arányú növekedése a magyar iskolarendszerben 2010 és 2017 között. Nahalka István írása
Számtalan szakember és szervezet hívta már fel a figyelmet arra, hogy a szelekciós, illetve az esélyegyenlőtlenségek növekedését eredményező folyamatok egyre veszélyesebbek Magyarországon...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.09.03.
Friss felmérés: a pedagógusok 18%-a az első lehetséges alkalommal elhagyná a pályát
A gyorsjelentés szerint a válaszadók 79%-a szerint túl kevés az ellenszolgáltatás és túl nagy az elvárás, 21%-a várja, hogy javuljon a helyzet, ezen felül 21%-a munkahelyet változtatna, é...
(Forrás: eduline)
--
2019.09.03.
A szülők csak nem akarják úgy taníttatni a gyereküket, ahogy Orbán mondja
Ha saját gyerekeikről van szó, nem veszik be a családok, hogy a munkaalapú társadalom nevében ne gimnáziumba, hanem szakképzésbe adják őket. Az új tanévben is nagyjából ugyanannyian kezdik...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.08.31.
A magyar oktatás színvonala 30 évvel maradt le a valóságtól, és ez a szám most megduplázódik
– mondta Rózsa Ildikó, a Resuli – a Megújuló Oktatásért Alapítvány vezetője a 24.hu-nak a köznevelési törvény módosításával kapcsolatban. A parlament júliusban szavazta meg a szeptembert...
(Forrás: 24.hu)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Zoltán!
A munkaszerződéssel foglalkoztatottakra is a pedagógus-előmeneteli
rendszer vonatkozik, a hozzá tartozó illetményrendszerrel, és a
szabadság. valamint pótszabadság is azonos, a távolléti díj számítása
az Nkt. alapján történik, a túlmunka díjazása, beleértve a
pihenőnapokon végzett munkát, mindenki esetében az Mt .és a
326/2013-as rendelet alapján történik, ahogy az eseti helyettesítésre
vonatkozó előírások is azonosak. Nem jár jubileumi jutalom, és a
végkielégítés is csak az Mt. alapján, ahogy távozáskor nincs
felmentési idő, hanem jóval rövidebb felmondási idő van. A nők negyven
év jogosultsági idő alapján nem kérhetik a felmentésüket, hanem közös
megegyezéssel vagy felmondással mehetnek el. A munkaviszony sokkal
könnyebb felmondással megszüntetni, mint felmentéssel, mert csak annyi
a kritérium, hogy az indok legyen valós és okszerű. Ha valakit
felmondással el akarnak küldeni, az Mt. hatálya alá tartozó munkáltató
esetében nem kötelező az előzetes állásfelajánlás. Küldök egy
összehasonlító táblázatot

((A választ a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk. Az ígért táblázatot a mail címre küldtük el).

--
  Tóth Zoltán

Üdvözlöm!
Szeretnék választ kapni az alábbi kérdésemre.
Alapítványnál, pedagógus munkakörben foglalkoztatott munkavállalóra a munatörvénykönyve vonatkozik. Minden kérdésben? Melyekben nem?
Különösen a heti munkaidő, az éves szabadság és a túlmunka díjazása (szombat, vasárnap) érdekelne.
Várom válaszát,
üdvözlettel: Zoltán

--
  ofoe

Kedves Rita! A gyermekvédelmi felelős munkakör 2012 szeptemberétől megszűnt, a feladat az osztályfőnökhöz került. Nem törvénymódosítás volt ez, hanem az új törvény és a hozzá kapcsolódó rendeletek tértek el a korábbiaktól. (A válasz a PDSZ jogi szakértőjétől érkezett.)

--
  ofoe

Kedves Katalin! Jól tudja : 22 órát kellett volna alapul venni, a tagóvoda vezetője - bár csoportban kell lenni 3 csoportos óvoda esetén, tehát nem függetlenített vezető -, de kap órakedvezményt. Tehát nem a 32 órát, hanem a 22 órát kell nézni és erre rászámolni a túlórát. (A választ Bakonyi Anna óvodai szakértő adta meg.)

--
  Mohácsi Katalin

Tisztelt OFOE!

Szeretnék állásfoglalást kérbi a következő helyzetre! Tagintézmény vezető vagyok egy 3 csoportos óvodában. Saját csoporttal foglalkozom,és látom el a vezetői feladatokat.Kolleganőm nem lesz ebben az évben, így egyedül látom el a feladatot a nap folyamán.A fenntartó eddig 50 óra ingyen munkát kért, majd a 32 óra feletti órákat számolta el részemre 90 %-os túlórával. Kérdésem az lenne, hogy jogos-e számomra az óvónők kötelező 32 órájával való számolás, mert az én kinevezésemben a 22 óra van megjelölve.EDDIG A 32 ÓRA FELETTI IDŐT számolták el ingyen 50 órai munka után.

Válaszukat nagyon köszönöm!
Üdvözlettel: Mohácsi Katalin

--
  Sasváriné Rita

Tisztelt Szerkesztőség!
Emlékeim szerint volt egy 2012. évi szabályozás mely az iskolai gyv felelős feladatkörét ill. annak változását írja le. Ha jól emlékszem, az ofő munkakörbe jobban beletették a gyv- t, míg a szakirányú képesítéssel nem rendelkező tul.képpen pedagógus gyv felelős feladatai arányosan csökkentek. Kb a kapcsolattartás segítése és a statisztika maradt meg neki. Meg is szűnt a 2 óra adható órakedvezménye. Most szükségem lenne arra az információra, hogy mely rendelet vagy törvénymódosítás írja le ezt a változást. Ebben kérem segítségüket. Tisztelettel: Sasváriné

--
  ofoe

Kedves Márta! Íme a válasz, amit a PDSZ jogi szakértőjének segítségével adunk meg.
Az Nkt. 62. § (5) bekezdése szerint a nevelési-oktatási és a pedagógiai szakszolgálati intézményekben pedagógus-munkakörökben
dolgozó pedagógus heti teljes munkaidejének nyolcvan százalékát (a továbbiakban: kötött munkaidő). A 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet
17. § (5) bekezdése szerint "a (4) bekezdésben meghatározottak alapján az egy pedagógusnak elrendelhető tanórai és egyéb foglalkozások,
pedagógiai szakszolgálati közvetlen foglalkozások száma egy tanítási napon a kettő, egy tanítási héten a hat órát nem haladhatja meg. A
neveléssel-oktatással lekötött munkaidő, óvodapedagógus esetében a kötött munkaidő felső határa felett eseti helyettesítés a (4)
bekezdésben foglaltak alapján rendelhető el, egy pedagógus számára tanítási évenként legfeljebb harminc tanítási napra, óvoda esetében egy nevelési éven belül legfeljebb harminc napra." A fentiekből következik, hogy nem teljes héten nem 26 órával kell számolni, hanem időarányosan, mivel ekkor a heti munkaidő 40 óránál kevesebb.
Az összevont helyettesítések esetében a Kjt. 24. § (1) bekezdését kell alkalmazni, amely szerint, ha a közalkalmazott munkaköre ellátása mellett a munkáltató rendelkezése alapján átmenetileg más munkakörébe tartozó feladatokat is ellát, s ezáltal jelentős többletmunkát végez,
illetményén felül a végzett munkával arányos külön díjazás (helyettesítési díj) is megilleti.
Reméljük, segítettünk.

--
  Márta

Szeretném megkérdezni, hogy ha egy munkahét nem minden napján dolgozunk, mert pl. munkaszüneti nap ( Nagypéntek), vagy szabadságot írt ki a vezető ( tavaszi szünet utáni nap), esetleg 1-1 tanítás nélküli munkanap esik a hétre, akkor is csak a 26 óra feletti helyettesítés számít bele abba a bizonyos 30 napba, amely felett már fizetni kell a helyettesítésekért? Nem kell ilyen esetekben arányosan csökkentve számítani a heti kötött munkaidőt, tehát nem max. 26-ban meghatározni? Az iskolavezetés szerint nem. :( Szerintem ez olyan, mintha ledolgoztatnák velünk pl.a szabadságot. Pl. egy nap a héten nem tartottam órákat, mert osztálykiránduláson voltam. Ezen a napon lett volna 4 órám, de mivel nem tartottam meg, azon a héten csak 22 órám volt, 4 óra helyettesítést is kiírhatnak, ami 26 óra alatt van, tehát nem is számít helyettesítésnek. Az összevont helyettesítések pedig egyáltalán nem számítanak nálunk helyettesítésnek. Rendben van ez így?Nagy a káosz. Senki nem tud semmit.Válaszát előre is köszönöm

--
  Eleonóra

Kedves OFOE!

Nagyon szépen köszönöm a válaszukat! :-)

Üdvözlettel: Németh Eleonóra

--
  ofoe

Kedves Eleonóra! Kicsit bonyolult a helyzeted mert a pedagógus munkaköröd alapján jár Neked a 21 munkanap alapszabadság, és a 25 munkanap pótszabadság. Az ápoló munkakör alapján viszont évi 21 munkanap alapszabadság és a Kjt. 57. § (1) bekezdése szerint a fizetési fokozatoddal egyenlő számú munkanap pótszabadság illet meg. Ugyanis a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 30. § (1) bek c)pontja alapján a kollégiumi ápoló munkakörben dolgozóknak nem jár az évi 25
munkanap pótszabadság, erre ["c) a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörök közül a pedagógiai asszisztens,szabadidő-szervező, gyermek- és ifjúságvédelmi felügyelő, pedagógiai
felügyelő, gyógypedagógiai asszisztens, pszichopedagógus, gyógytornász,munkakörben foglalkoztatottak jogosultak. (A válaszadásban a PDSZ jogi szakértője volt segítségünkre.)

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek