OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2016. december 4.
» Hozzászólások (0)

PSZICHOháttér

19. Az Uralkodók és a Jedi lovagok

Egy csoport választott vezetője leképezi a csoport átlagát, ez azonban még nem elég ahhoz, hogy egy csoport vezetője lehessen valaki. Akár egy osztály, akár egy vállalat, akár egy ország vezetéséről van szó, a társas-vezetői hatékonyság sokféle lehet, és a csoportfolyamatokba történő tudatos beavatkozáshoz fontos ismeret a szociálisan legfontosabb jellemzőcsoportokként leírt Big Five (Nagy Ötös), és az ártalmas, de társas-vezetői státusz szempontjából igen hatékony Dark Triad (Sötét Hármas).

A Big Five1

A Big Five, a személyiség öt univerzálisnak tartott dimenziója, amelyek az egyéni különbségeket jól azonosíthatóvá teszik.

1. Érzelmi stabilitás: Az érzelmi kiegyensúlyozottság által az ember képes a stressz- helyzetekkel higgadtan szembenézni, megfontoltan átgondolni a lehetőségeket. Ennek ellentéte a neuroticizmus, az irreális gondolkodásra, alacsony önértékelésre, szomatikus tünetekre, ösztönös megoldásokra való hajlam.

2. Extraverzió: A magas extraverzió pozitív érzelmi beállítottságot, asszertív, társaságkedvelő személyt jelez. A másik véglet a csendes, visszahúzódó, tartózkodó ember, aki szeret egyedül lenni.

3. Nyitottság a tapasztalatokra: A tapasztalatok iránti nyitottság olyan személyeket jellemez, akik szeretik az új ötleteket, helyzeteket és tevékenységeket. Ezzel szemben állnak azok, akik az ismerős terepet kedvelik, gyakorlatiasak, a hagyományos megoldásokat többre tartják, mint az újat.

4. Barátságosság: A barátságosság faktor abban a személyben lelhető fel, aki mások érdekeit figyelembe veszi, szívből jövően kedves és figyelmes. A másik végen a saját érdekei által vezérelt személy található, aki könnyedén képes átgázolni másokon.

5. Lelkiismeretesség: A lelkiismeretes személyiség dimenzió a felelősségteljességre, alaposságra utal. Az ilyen személyek szeretik befejezni, amit elkezdtek, kitartóak. Ezzel szemben a másik végleten áll a túlzott spontaneitás, a felületesség és multi-tasking jellemző. Ez azt jelenti, hogy az illető több mindenbe belekezd, de nem fejezi be a feladatait.

A fenti felsorolásból könnyen az a benyomás adódik, hogy létezik egy afféle szuper személyiség, akire a Big Five dimenziók pozitívnak tekinthető faktorai jellemzők. Szépen hangzik ugyanis, ha valaki érzelmileg stabil, társaságkedvelő, nyitott, barátságos és lelkiismeretes.

Mégsem feltétlenül minden helyzetben ez az ideális személy. Nagyon sokszor adódik úgy, hogy ösztönösen kell cselekedni. Egy visszahúzódó ember nem feltétlenül ellenséges, csupán introvertált, és az új megoldások sem mindig üdvözlendők. Az sem jó, ha valaki a saját érdekeit mindig háttérbe szorítja, s a spontaneitásnak és a multi-taskingnak is megvan a maga szerepe, hiszen adódhat olyan helyzet, amikor a túlzott alaposság akadályozza a megoldást.

A természet vigyáz is arra, hogy sokfélék legyünk, és így sokféle helyzetben legyen esélyünk a hatékony megoldásra. Ráadásul a Big Five dimenzió szélsőséges formái ritkák, és mint bármi, ami túlsúlyba kerül, valószínűleg nem is igazán adaptívak.

Az ember társas lény, a sokféle személyiségvariáció pedig nagy előnyt jelent az együttműködésben. Ha egy csoportban jelen vannak az egyes Big Five dimenziók eltérő szintjei, akkor a csoport nagy biztonsággal talál a legkülönbözőbb problémák kezelésére, megoldására alkalmas együttműködési formákat.

A választott vezető és a Big Five2

A kutatók sokat vizsgálták a Big Five profilt, hogy találjanak egy „ideális vezető” jellemző csomagot. A fentiekből már kiderült, hogy az „ideális” nem feltétlenül felel meg minden feladathelyzetben, mégis leírható egy „optimális főnök”, akit az emberek szívesen választanának vezetőnek.

A vizsgálatok alapján a kedvelt vezető érzelmileg stabil (1+), energikus, meggyőző (2+), az új ötletekre nyitott (3+), versengő (4-) és célratörő (5+). Vagyis majdnem szuperszemélyiség, csupán a barátságosságot kell feladnia, mert úgy tűnik, az emberek szívesen választanak olyan vezetőt, aki önmaga szerepét tartja a leghangsúlyosabbnak.

A képlet a gyakorlatban kevésbé egyszerű, mint amit a vizsgálat mutatott. Ugyanis az jó, ha egy vezető kiegyensúlyozott, de fontos, hogy képes legyen spontán, erős érzelmeket is kifejezni. Nagyon jó, ha energikus, de tudnia kell háttérbe is húzódni. Jó, ha nyitott az újdonságokra, de a gyakorlatiasság és a bevált megoldások is szükségesek. Nem tekinthet el attól, hogy figyelembe vegye mások érdekeit is, szükség van tehát némi barátságosságra is. Vagyis az „ideális főnök” a vezetett csoport és a feladat függvényében különböző jellemzőkkel rendelkezhet.

Dark Triad

A „Sötét Hármas” ártalmas személyiségjellemzők együttese:

  • Pszichopátia – antiszociális: érzéketlen, nincsen bűntudata, cinikus élősködőgép.
  • Nárcizmus – önimádó: szeret középpontban lenni, a presztízs és a státusz megszállottja.
  • Machiavellizmus – manipulátor: kihasznál másokat, ha kell hízeleg, miközben csal, és becsap mindenkit.

Azt gondolhatnánk, hogy ezek a tulajdonságok kitaszított páriává teszik az embert, pedig nem így van: a Dark Triad személyek gyakran kifejezetten jó szociális helyzetbe kerülnek. Ez azért lehet így, mert jobb benyomást keltenek például állásinterjúkon, esetleg előnyösebb külsejűek, másoknál erősebbnek, vonzóbbnak tűnnek. A jobb benyomás elérését az is segíti, hogy általában nem szoronganak amiatt, hogy a többiek mit gondolnak róluk, szinte kizárólag a saját érdekeiket tartják szem előtt.

A vizsgálati adatok szerint a machiavellizmus többnyire a karrieristákra jellemző, a nárcizmussal elérhető a főnöki elismerés, ezzel együtt a jobb fizetés, a pszichopátia pedig megnyithatja az utat ott is, ahol legális eszközökkel nem lehet továbblépni. Ez is magyarázat lehet arra, hogy nem csak a börtönökben, hanem vezető pozíciókban is számos ilyen „sötét hármas” személyiség található.

Ha egy csoportban erős a megosztottság, valamint félelem és vakhit uralkodik, ott többnyire a „Sötét Hármas” jut vezető szerephez.

Az Emperor előnye

Könnyű és felelősségmentes útnak látszik egy erős vezért követni, ezért meglehetősen gyakori választás a karizmatikus személy. Az Uralkodó típusú vezető személyiségjegyei teljesen megfelelnek a pszichopátia-machiavellizmus-nárcizmus hármasnak.

A pszichopata hatékony döntéshozó, mert könnyen túllép mások érdekein, és vagy félnek tőle, vagy vakon követik. A nárcisztikus személyek nagyon jó benyomást keltenek, mert adnak a megjelenésükre, óvják a presztízsüket, sokra tartják magukat, és az önmagukkal való elégedettséget elfogadtatják a többiekkel. A machiavellista karizmatikus erővel rendelkezik, ügyesen befolyásolja az embereket, és sikeres, mivel főként az olyan erős negatív érzelmekre épít, mint a félelem, az irigység vagy a gyűlölet. Emellett még nagyszerű hálózatépítő is.

Bármelyikük önmagában is nagyon hatékony vezető lehet, a „sötét hármas” személyiség csoport azonban ellenállhatatlan.

Mégis előfordul, hogy valahol nem valósul meg a hatalomra kerülésük. Bármely közösség áldozatául eshet a sötét oldalnak, de egy harmonikus közösségben hosszabb távon nincsen esélye a sötétségnek. A kezdeti pozitív benyomások után jönnek a jelek, amelyek felfedik a önkontroll hiányát és a gátlástalanságot. Kiderül a hozzá nem értés, a saját érdekek gátlástalan előtérbe helyezése a mások érdekeinek semmibe vétele, a közösség pedig ezeket végül nem fogadja el.

Hogy milyen hosszútávon uralhatja a sötét oldal a közösséget, az a közösség lelki egészségétől függ, valamint attól, hogy mennyi Jedi Lovag jár arrafelé.

A Jedi lovag

Az Uralkodónál sokkal érdekesebbek a Jedi Lovagok. A Big Five arzenálja nem is elegendő a jellemzésükhöz. Egy újabb tulajdonság-tár, a HEXACO3 jelent meg a színen. Ez a Big Five-hoz képest csupán annyi eltérést mutat, hogy tartalmaz egy onnan hiányzó hatodik dimenziót, mégpedig az Őszinteség-Alázat dimenzióját. Ennek az összetevői az őszinteség, a méltányosság, a kapzsiságmentesség és a szerénység.

Ez a hatodik dimenzió rendkívül sokat finomított a jó vezető személyiségjellemzőin, kiegészítve a korábbiakat egy úgynevezett „etikus vezető” tulajdonságaival.

Etikus vezetőként írja le a szakirodalom a csoportot saját viselkedésével mint követhető példával irányító vezetőt, akinek a legfontosabb jellemzői az őszinteség és a hitelesség. Ennek hatására a csoportban jelentősen megnő a bizalom, ami pedig az egyik leghatékonyabb teljesítménynövelő tényező.

Mindenkitől lehet tanulni

Mindenkitől lehet tanulni, még a szörnyetegektől is. Hiszen ők is tudnak valamit, amivel – miközben sok kárt is okoznak – rendkívül sikeresek lehetnek. A Dark Triad sikere nem csupán a kegyetlenségében rejlik. Vannak olyan mindenki számára használható, elfogadható tulajdonságaik, amelyek segíthetik a sikeressé válást. Ezek a következők:

  • döntésképesség, határozottság,
  • jó megjelenés,
  • önelfogadás, magabiztosság,
  • a hálózatépítés készsége és képessége.

Amúgy a Big Five tulajdonságok különböző kombinációi is sikeres és értékes vezetővé és csoporttaggá tehetnek.

Ahhoz azonban, hogy a csoportot saját példájával hatékonnyá tegye, a vezetőnek elsősorban hiteles személynek kell lennie. Ez növeli a bizalmat a csoportban, amely jelentős tényező a teljesítményben akár egy iskolai osztályról, akár egy vállalatról, akár egy országról van szó.

Szakirodalom
Brown, M. E., Trevino, L. K., Harrison, D. A. (2005). Ethical leadership: A social learning perspective for construct development and testing. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 97, 117–134.
Hogan, Curphy, Hogan, (1994). „What we know about leadership: Effectiveness and personality.” American Psychologist. 49(6), 493-504.)
Lee, Kibeom, Ashton, Michael C. (2005) Psychopathy, Machiavellianism, and Narcissism in the Five-Factor Model and the HEXACO model of personality structure. Personality and Individual Differences 38. 1571–1582
Twenge, Jean; Konrath, Sarah; Foster, Joshua; Campbell, Keith; Bushman, Brad (2008). "Egos inflating over time: a cross‐temporal meta‐analysis of the Narcissistic personality inventory". Journal of Personality. 76 (4): 875–902. doi:10.1111/j.1467-6494.2008.00507.x
de Vries, R. E. (2012). Personality predictors of leadership styles and the self-other. The Leadership Quarterly, October, 23. 809–821 doi: 10.1016/j.leaqua.2012.03.002

Gyarmathy Éva

1Angol nyelven online kipróbálható a teszt

2Angol nyelven kitölthető online teszt

3Angol nyelven kitölthető a teszt

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2020.04.02.
Nem lesz hosszabb a tanév – elhalasztják a minősítéseket
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma minden pedagógusnak köszöni az elmúlt hetek áldozatkész munkáját, mely a tantermen kívüli, digitális munkarendre való sikeres átállást lehetővé...
(Forrás: kormany.hu)
--
2020.04.02.
Maruzsa Zoltán: az érettségi követelmények nem változtak, a felkészülést folytatni kel
Mivel még több mint egy hónap van hátra az érettségi hagyományos kezdési időpontjáig, a járványügyi kérdésekben azonban nem látnak előre egy hónapot, az érintettek türelmét kérik...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.04.02.
Iskolai zaklatás a Google Classromban - mit tehetnek a tanárok?
A diákok online kapják a tananyagot, online tartják a kapcsolatot egymással és a tanáraikkal is. A sok virtuális időtöltésnek azonban lehetnek hátulütői is. Sok oktatási csoportban felmer...
(Forrás: eduline)
--
2020.04.01.
Digitális távoktatás: egyes, mert nem kézzel írtad
Szülők tíz-, ha nem százezreire szakadt rá két hete a pedagógus életpálya összes szakmai és emberi szépsége. A képesítés nélküli tanárrá válás az indexeseket sem kímélte, gyakorl...
(Forrás: index)
--
2020.04.01.
A most elindult tankönyvrendelés a bizonyíték arra, hogy a kormány az elmúlt hetekből semmit nem tanult
A Civil Közoktatási Platform nyílt levélben fordult az illetékes miniszterekhez az ügyben, az eddig ismertetett szakmai kritikájukon felül immár amiatt is kérik, hogy az illetékes miniszté...
(Forrás: mérce)
--
2020.04.01.
Ausztriában egy diáknak sem lesz hátránya a koronavírus miatt kialakult helyzetből
„Ésszel és szívvel” fogják értékelni a tanulókat a tanév végi záróvizsgákon – jelentette ki Heinz Faßmann. Az oktatási miniszter kifejtette. áprilisban várhatóan még otthonról...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.04.01.
Már lehet tankönyveket rendelni a következő tanévre az interneten
A kormány döntése értelmében 2020 szeptemberétől már minden köznevelésben résztvevő tanuló ingyenesen kapja meg a tankönyveit, így a rendelés semmilyen anyagi terhet nem jelent a csalá...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.04.01.
Iskolaérettség: nem lett egységesebb a rendszer
Míg korábban a gyermeket ismerő óvoda és a szülő dönthetett arról, hogy az adott év augusztus 31-éig hatodik életévét betöltő, vagyis tankötelessé váló gyermek további egy évet ó...
(Forrás: Népszava)
--
2020.04.01.
Milyen válaszokat adhatnak a pedagógusok és oktatási rendszerek a COVID-19 járványra? – Néhány tanulság a TALIS felmérésből
A mostani válsághelyzet felszínre hozza az oktatási rendszereinkben tapasztalható egyenlőtlenségeket: az online oktatáshoz szükséges internetkapcsolattól és számítógéptől kezdve a tá...
(Forrás: DPMK)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Doroginé Kiss Ildikó!
A Kjt. 24. § (1) bekezdése szerint "Ha a közalkalmazott munkaköre
ellátása mellett a munkáltató rendelkezése alapján átmenetileg más
munkakörébe tartozó feladatokat is ellát, s ezáltal jelentős
többletmunkát végez, illetményén felül a végzett munkával arányos
külön díjazás (helyettesítési díj) is megilleti." A helyettesítési díj
mértékét jogszabály nem határozza meg, csak azt, hogy a végzett
munkával arányosnak kell lennie. Az a javaslatom, hogy a fenti
rendelkezésre hivatkozva kérje, hogy részére az Mt. 139. §-ában
meghatározott óradíj legalább 50 százalékának megfelelő helyettesítési
díjat állapítsanak meg. Ha ezt a munkáltató megtagadja, munkaügyi per
indítható. (A választ a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk.)

--
  Szilágyi István

Tisztel Címzett!
Nagyon szépen köszönöm a szakszerű és megnyugtató válaszát.
Tisztelettel: Szilágyi István.

--
  OFOE

Kedves Szilágyi István! Pedagógus-munkakörben a köznevelési törvény 64. § (2a) bekezdése
alapján az évi 25 munkanap pótszabadság nem adható, hanem jár. A
pótszabadságból a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 30. § (2)
bekezdése alapján
a) továbbképzés, foglalkoztatást elősegítő képzés,
b) a nevelési-oktatási intézmény tevékenységi körébe tartozó nevelés,
oktatás, a pedagógiai szakszolgálati intézmény tevékenységi körébe
tartozó pedagógiai szakszolgálati tevékenység,
c) ha a pedagógus szabadságát részben vagy egészben a szorgalmi
időben, óvodapedagógus esetében - a június 1-jétől augusztus 31-éig
tartó időszak kivételével - a nevelési évben adják ki,
lehet legfeljebb 15 munkanapot igénybe venni. Az tehát nem jogszerű,
ha nem a fenti indokok valamelyike miatt, hanem úgymond, időarányosan
vesz le a pótszabadságból napokat a munkáltató. Javaslom, hogy ezt az
intézkedést ne fogadja el, hanem ragaszkodjon a pótszabadság
kiadásához. A felmentési időnek abban a felében, amikor munkavégzésre
kötelezhető, ki kell adni az időarányos szabadságot. Ha a szabadság
kiadására nincs mód, azt a jogviszony megszűnése esetén - az Mt. 125.
§-a szerint - pénzben kell megváltani. (A válszt a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk.)

--
  OFOE

Kedves Harmat Krisztina! Jogszerűnek jogszerű, mivel a munkaidő kötött és kötetlen munkaidőből
áll, csak éppen nem nevezhető etikusnak. Úgy lehet kivédeni, hogy a munkavállaló is kivehet az Mt. 122. § (2) bekezdése alapján hét munkanap szabadságot akkor, amikor akar, csak előtte 15 nappal be kell ezt jelenteni. (A válasz a PDSZ szakértőjétől érkezett.)

--
  Harmat Krisztina

Kedves OFOE!
Szeretném kérdezni, hogy jogszerű-e szorgalmi időben, tanítási (hétköznap) napon szabadságot elrendelni a pedagógus számára akkor, amikor annak nincs sem tanítási órája órarend szerint, sem más feladata a neveléssel-oktatással le nem kötött munkaidejében?
Köszönettel:
Harmat Krisztina

--
  Szilágyi István

Azt szeretném megkérdezni, hogy pedagógus munkakörben a 25nap pótszabadság jár, vagy adható? Nyugdíjazás előtt a munkáltató az időarányosan járó 18 nappótszabadságomból 11 napot igénybe vett a tanév zavartalan befejezése érdekében, amihez ugyan joga van, de én úgy gondolom, hogy mivel a felmentési időben nem került kiadásra az időarányos szabadság, azt a munkáltatónak pénzben kell megváltani. Sajnos nem igy történt. Kérdezem, hogy helyesen járt el a munkáltató? Várom megtisztelő válaszát!
Tisztelettel: Szilágyi István.

--
  Doroginé Kiss Ildikó

Tisztelt Egyesület!
Nyelvtanárként 2019 szeptember közepétől december 20-ig (téli szünet kezdete) az én tanulócsoportomat összevontam az említett idő alatt táppénzen levő kolléganőm csoportjával heti 3 órában. Ez összesen 3 osztályt érintett, ami heti heti 9 összevont órát jelentett. Mikor rákérdeztem, hogy ezért jár-e túlóra íj vagy valami plusz bér, azt a választ kaptam, hogy nem mert az összevont órákért semmi sem jár. Ráadásul ugyanígy több mint három hónapot már a tavalyi évben is helyettesítettem ugyan így. Kérdésem, valóban nem jár az összevont órák után túlóra? Mit mond erről a jogszabály?
Üdvözlettel: Doroginé Kiss Ildikó, tanár

--
  OFOE

Kedves Láng Róbert! Ime a szabály
Mt. 123. § (1) A szabadságot esedékességének évében kell kiadni.

(2) A szabadságot, ha a munkaviszony október elsején vagy azt követően kezdődött, a munkáltató az esedékességet követő év március 31-ig adhatja ki.

(3) A szabadságot, ha a munkavállaló oldalán felmerült ok miatt nem lehetett az (1) bekezdésben meghatározottak szerint kiadni, az ok megszűnésétől számított hatvan napon belül ki kell adni.

(4) Az esedékesség évében kell kiadottnak tekinteni a szabadságot, ha igénybevétele az esedékesség évében megkezdődik és a szabadság következő évben kiadott része nem haladja meg az öt munkanapot.

(A választ Nagy Erzsébettől, a PDSZ szakértőjétől kaptuk.)

--
  OFOE

Kedves Gyimesi Krisztina! A PDSZ szakértőjétől, Nagy Erzsébettől kaptuk a következő választ:
1. A Kjt. 23/B. § -a adott mint lehetőség:
(1) A teljes munkaidőben foglalkoztatott közalkalmazott írásbeli
kérelmére a munkáltató köteles a kinevezésben heti húszórás
részmunkaidőt kikötni, ha a közalkalmazott a kérelem benyújtásakor az
Mt. 128. §-ában foglalt fizetés nélküli szabadságot vesz igénybe.
(2) A munkáltató a közalkalmazottnak a munkaidő egyenlőtlen
beosztására vonatkozó kérelmét csak abban az esetben tagadhatja meg,
ha az számára lényegesen nagyobb munkaszervezési terhet jelentene. A
munkáltató köteles írásban megindokolni a kérelem megtagadását.
(3) A részmunkaidő kikötése
a) a fizetés nélküli szabadság megszűnését követő naptól,
b) ha a közalkalmazott betegsége vagy a személyét érintő más
elháríthatatlan akadály esetén az akadályoztatás megszűnésétől
számított harminc napon belül ki kell adni rendes szabadságát, a
szabadság leteltét követő naptól hatályos.
A b) pontban foglaltak alkalmazása esetén - a felek eltérő
megállapodása hiányában - a rendes szabadság kiadását a fizetés
nélküli szabadság lejártát követő első munkanapon meg kell kezdeni.
Eltérő megállapodás esetén a rendes szabadság kiadását a fizetés
nélküli szabadság lejártát követő harminc napon belül meg kell
kezdeni.
(4) A kérelmet az (1) bekezdés szerinti fizetés nélküli szabadság
igénybevételének megszűnése előtt legalább hatvan nappal kell a
munkáltatóval közölni. A kérelemben a közalkalmazott köteles
tájékoztatni a munkáltatót
a) a fizetés nélküli szabadság igénybevételére jogosító gyermeke
harmadik életéve betöltésének időpontjáról, továbbá
b) ha egyenlőtlen munkaidő-beosztásban kíván dolgozni, a
munkaidő-beosztásra vonatkozó javaslatáról.
(5) A (4) bekezdésben foglaltaktól eltérően a nevelési-oktatási
intézményben pedagógus munkakörben foglalkoztatottak esetében a
kérelmet a fizetés nélküli szabadság tartama alatt, a tanév szorgalmi
időszakának befejezését, illetve az első félév befejezését megelőző
hatvan nappal korábban kell a munkáltatóval közölni.
(6) A (3) bekezdés szerinti időponttól a közalkalmazotti jogviszony
alapján közvetlenül vagy közvetve nyújtott pénzbeli vagy természetbeni
juttatás tekintetében e törvény erejénél fogva az időarányosság elve
alkalmazandó, ha a juttatásra való jogosultság a munkaidő mértékével
összefügg.
(7) Az (1) bekezdés szerinti kérelem alapján kikötött részmunkaidőben
a munkáltató a közalkalmazottat
a) a kérelem szerinti időpontig, de
b) legfeljebb a gyermek négyéves koráig, három vagy több gyermeket
nevelő közalkalmazott esetén a gyermek hatéves koráig
köteles foglalkoztatni. Ezt követően a közalkalmazott munkaidejét a
kérelem benyújtása előtti mérték szerint kell megállapítani.
(8) Az (1)-(7) bekezdés nem alkalmazható a vezetői megbízású
közalkalmazott tekintetében.
Ekkor a kötött munkaidő a részmunkaidő 80%-a lesz, pl. félállás esetén
heti 20 óra, és a neveléssel-oktatással lekötött munkaidő is a
csökkentett munkaidő 55-65 százaléka. (félállásnál heti 11-13 óra). A
szabadság ugyanannyi marad, csak a távolléti díj, ami a szabadság
idejére jár, az időarányos illetmény alapján lesz megállapítva.
Sajnos a köznevelési törvény szerint nincs már külön napközis
munkakör, ezért azt is tanító szakképzettséggel kell ellátni alsó
tagozaton. Maradnak olyan egyéb foglalkozások, amelyek nem
végzettséghez kötöttek: szakkörök, tehetséggondozó, tanórán kívüli
foglalkozás, tanórán kívüli programok szervezése, lebonyolítása.

--
  OFOE

Tisztelt Szodrai Csilla! A szakképzési törvény 127 § 6 szerint annak, aki már alkalmazott, mindenképp ki kell fizetni, aki új, annak megállapodás esetén:
A munkáltatói jogkör gyakorlója a szakképző intézmény alkalmazottjával megállapodhat a szakképző intézményben eltöltött legalább tizenötéves munkaviszony esetére jubileumi jutalom biztosításában. Az Nkt. e törvény hatálybalépését megelőző napon hatályos rendelkezései szerinti szakgimnázium, illetve szakközépiskola alkalmazottja esetében az ilyen megállapodás a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény szerinti feltételekkel kötelező azzal, hogy a jubileumi jutalomra jogosító időszakban a közalkalmazotti jogviszony és a szakképző intézménnyel fennálló munkaviszony időtartamát egybe kell számítani. (A választ Juhász Ágnes adta meg.)

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2020) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek