OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2016. december 4.
» Hozzászólások (0)

PSZICHOháttér

19. Az Uralkodók és a Jedi lovagok

Egy csoport választott vezetője leképezi a csoport átlagát, ez azonban még nem elég ahhoz, hogy egy csoport vezetője lehessen valaki. Akár egy osztály, akár egy vállalat, akár egy ország vezetéséről van szó, a társas-vezetői hatékonyság sokféle lehet, és a csoportfolyamatokba történő tudatos beavatkozáshoz fontos ismeret a szociálisan legfontosabb jellemzőcsoportokként leírt Big Five (Nagy Ötös), és az ártalmas, de társas-vezetői státusz szempontjából igen hatékony Dark Triad (Sötét Hármas).

A Big Five1

A Big Five, a személyiség öt univerzálisnak tartott dimenziója, amelyek az egyéni különbségeket jól azonosíthatóvá teszik.

1. Érzelmi stabilitás: Az érzelmi kiegyensúlyozottság által az ember képes a stressz- helyzetekkel higgadtan szembenézni, megfontoltan átgondolni a lehetőségeket. Ennek ellentéte a neuroticizmus, az irreális gondolkodásra, alacsony önértékelésre, szomatikus tünetekre, ösztönös megoldásokra való hajlam.

2. Extraverzió: A magas extraverzió pozitív érzelmi beállítottságot, asszertív, társaságkedvelő személyt jelez. A másik véglet a csendes, visszahúzódó, tartózkodó ember, aki szeret egyedül lenni.

3. Nyitottság a tapasztalatokra: A tapasztalatok iránti nyitottság olyan személyeket jellemez, akik szeretik az új ötleteket, helyzeteket és tevékenységeket. Ezzel szemben állnak azok, akik az ismerős terepet kedvelik, gyakorlatiasak, a hagyományos megoldásokat többre tartják, mint az újat.

4. Barátságosság: A barátságosság faktor abban a személyben lelhető fel, aki mások érdekeit figyelembe veszi, szívből jövően kedves és figyelmes. A másik végen a saját érdekei által vezérelt személy található, aki könnyedén képes átgázolni másokon.

5. Lelkiismeretesség: A lelkiismeretes személyiség dimenzió a felelősségteljességre, alaposságra utal. Az ilyen személyek szeretik befejezni, amit elkezdtek, kitartóak. Ezzel szemben a másik végleten áll a túlzott spontaneitás, a felületesség és multi-tasking jellemző. Ez azt jelenti, hogy az illető több mindenbe belekezd, de nem fejezi be a feladatait.

A fenti felsorolásból könnyen az a benyomás adódik, hogy létezik egy afféle szuper személyiség, akire a Big Five dimenziók pozitívnak tekinthető faktorai jellemzők. Szépen hangzik ugyanis, ha valaki érzelmileg stabil, társaságkedvelő, nyitott, barátságos és lelkiismeretes.

Mégsem feltétlenül minden helyzetben ez az ideális személy. Nagyon sokszor adódik úgy, hogy ösztönösen kell cselekedni. Egy visszahúzódó ember nem feltétlenül ellenséges, csupán introvertált, és az új megoldások sem mindig üdvözlendők. Az sem jó, ha valaki a saját érdekeit mindig háttérbe szorítja, s a spontaneitásnak és a multi-taskingnak is megvan a maga szerepe, hiszen adódhat olyan helyzet, amikor a túlzott alaposság akadályozza a megoldást.

A természet vigyáz is arra, hogy sokfélék legyünk, és így sokféle helyzetben legyen esélyünk a hatékony megoldásra. Ráadásul a Big Five dimenzió szélsőséges formái ritkák, és mint bármi, ami túlsúlyba kerül, valószínűleg nem is igazán adaptívak.

Az ember társas lény, a sokféle személyiségvariáció pedig nagy előnyt jelent az együttműködésben. Ha egy csoportban jelen vannak az egyes Big Five dimenziók eltérő szintjei, akkor a csoport nagy biztonsággal talál a legkülönbözőbb problémák kezelésére, megoldására alkalmas együttműködési formákat.

A választott vezető és a Big Five2

A kutatók sokat vizsgálták a Big Five profilt, hogy találjanak egy „ideális vezető” jellemző csomagot. A fentiekből már kiderült, hogy az „ideális” nem feltétlenül felel meg minden feladathelyzetben, mégis leírható egy „optimális főnök”, akit az emberek szívesen választanának vezetőnek.

A vizsgálatok alapján a kedvelt vezető érzelmileg stabil (1+), energikus, meggyőző (2+), az új ötletekre nyitott (3+), versengő (4-) és célratörő (5+). Vagyis majdnem szuperszemélyiség, csupán a barátságosságot kell feladnia, mert úgy tűnik, az emberek szívesen választanak olyan vezetőt, aki önmaga szerepét tartja a leghangsúlyosabbnak.

A képlet a gyakorlatban kevésbé egyszerű, mint amit a vizsgálat mutatott. Ugyanis az jó, ha egy vezető kiegyensúlyozott, de fontos, hogy képes legyen spontán, erős érzelmeket is kifejezni. Nagyon jó, ha energikus, de tudnia kell háttérbe is húzódni. Jó, ha nyitott az újdonságokra, de a gyakorlatiasság és a bevált megoldások is szükségesek. Nem tekinthet el attól, hogy figyelembe vegye mások érdekeit is, szükség van tehát némi barátságosságra is. Vagyis az „ideális főnök” a vezetett csoport és a feladat függvényében különböző jellemzőkkel rendelkezhet.

Dark Triad

A „Sötét Hármas” ártalmas személyiségjellemzők együttese:

  • Pszichopátia – antiszociális: érzéketlen, nincsen bűntudata, cinikus élősködőgép.
  • Nárcizmus – önimádó: szeret középpontban lenni, a presztízs és a státusz megszállottja.
  • Machiavellizmus – manipulátor: kihasznál másokat, ha kell hízeleg, miközben csal, és becsap mindenkit.

Azt gondolhatnánk, hogy ezek a tulajdonságok kitaszított páriává teszik az embert, pedig nem így van: a Dark Triad személyek gyakran kifejezetten jó szociális helyzetbe kerülnek. Ez azért lehet így, mert jobb benyomást keltenek például állásinterjúkon, esetleg előnyösebb külsejűek, másoknál erősebbnek, vonzóbbnak tűnnek. A jobb benyomás elérését az is segíti, hogy általában nem szoronganak amiatt, hogy a többiek mit gondolnak róluk, szinte kizárólag a saját érdekeiket tartják szem előtt.

A vizsgálati adatok szerint a machiavellizmus többnyire a karrieristákra jellemző, a nárcizmussal elérhető a főnöki elismerés, ezzel együtt a jobb fizetés, a pszichopátia pedig megnyithatja az utat ott is, ahol legális eszközökkel nem lehet továbblépni. Ez is magyarázat lehet arra, hogy nem csak a börtönökben, hanem vezető pozíciókban is számos ilyen „sötét hármas” személyiség található.

Ha egy csoportban erős a megosztottság, valamint félelem és vakhit uralkodik, ott többnyire a „Sötét Hármas” jut vezető szerephez.

Az Emperor előnye

Könnyű és felelősségmentes útnak látszik egy erős vezért követni, ezért meglehetősen gyakori választás a karizmatikus személy. Az Uralkodó típusú vezető személyiségjegyei teljesen megfelelnek a pszichopátia-machiavellizmus-nárcizmus hármasnak.

A pszichopata hatékony döntéshozó, mert könnyen túllép mások érdekein, és vagy félnek tőle, vagy vakon követik. A nárcisztikus személyek nagyon jó benyomást keltenek, mert adnak a megjelenésükre, óvják a presztízsüket, sokra tartják magukat, és az önmagukkal való elégedettséget elfogadtatják a többiekkel. A machiavellista karizmatikus erővel rendelkezik, ügyesen befolyásolja az embereket, és sikeres, mivel főként az olyan erős negatív érzelmekre épít, mint a félelem, az irigység vagy a gyűlölet. Emellett még nagyszerű hálózatépítő is.

Bármelyikük önmagában is nagyon hatékony vezető lehet, a „sötét hármas” személyiség csoport azonban ellenállhatatlan.

Mégis előfordul, hogy valahol nem valósul meg a hatalomra kerülésük. Bármely közösség áldozatául eshet a sötét oldalnak, de egy harmonikus közösségben hosszabb távon nincsen esélye a sötétségnek. A kezdeti pozitív benyomások után jönnek a jelek, amelyek felfedik a önkontroll hiányát és a gátlástalanságot. Kiderül a hozzá nem értés, a saját érdekek gátlástalan előtérbe helyezése a mások érdekeinek semmibe vétele, a közösség pedig ezeket végül nem fogadja el.

Hogy milyen hosszútávon uralhatja a sötét oldal a közösséget, az a közösség lelki egészségétől függ, valamint attól, hogy mennyi Jedi Lovag jár arrafelé.

A Jedi lovag

Az Uralkodónál sokkal érdekesebbek a Jedi Lovagok. A Big Five arzenálja nem is elegendő a jellemzésükhöz. Egy újabb tulajdonság-tár, a HEXACO3 jelent meg a színen. Ez a Big Five-hoz képest csupán annyi eltérést mutat, hogy tartalmaz egy onnan hiányzó hatodik dimenziót, mégpedig az Őszinteség-Alázat dimenzióját. Ennek az összetevői az őszinteség, a méltányosság, a kapzsiságmentesség és a szerénység.

Ez a hatodik dimenzió rendkívül sokat finomított a jó vezető személyiségjellemzőin, kiegészítve a korábbiakat egy úgynevezett „etikus vezető” tulajdonságaival.

Etikus vezetőként írja le a szakirodalom a csoportot saját viselkedésével mint követhető példával irányító vezetőt, akinek a legfontosabb jellemzői az őszinteség és a hitelesség. Ennek hatására a csoportban jelentősen megnő a bizalom, ami pedig az egyik leghatékonyabb teljesítménynövelő tényező.

Mindenkitől lehet tanulni

Mindenkitől lehet tanulni, még a szörnyetegektől is. Hiszen ők is tudnak valamit, amivel – miközben sok kárt is okoznak – rendkívül sikeresek lehetnek. A Dark Triad sikere nem csupán a kegyetlenségében rejlik. Vannak olyan mindenki számára használható, elfogadható tulajdonságaik, amelyek segíthetik a sikeressé válást. Ezek a következők:

  • döntésképesség, határozottság,
  • jó megjelenés,
  • önelfogadás, magabiztosság,
  • a hálózatépítés készsége és képessége.

Amúgy a Big Five tulajdonságok különböző kombinációi is sikeres és értékes vezetővé és csoporttaggá tehetnek.

Ahhoz azonban, hogy a csoportot saját példájával hatékonnyá tegye, a vezetőnek elsősorban hiteles személynek kell lennie. Ez növeli a bizalmat a csoportban, amely jelentős tényező a teljesítményben akár egy iskolai osztályról, akár egy vállalatról, akár egy országról van szó.

Szakirodalom
Brown, M. E., Trevino, L. K., Harrison, D. A. (2005). Ethical leadership: A social learning perspective for construct development and testing. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 97, 117–134.
Hogan, Curphy, Hogan, (1994). „What we know about leadership: Effectiveness and personality.” American Psychologist. 49(6), 493-504.)
Lee, Kibeom, Ashton, Michael C. (2005) Psychopathy, Machiavellianism, and Narcissism in the Five-Factor Model and the HEXACO model of personality structure. Personality and Individual Differences 38. 1571–1582
Twenge, Jean; Konrath, Sarah; Foster, Joshua; Campbell, Keith; Bushman, Brad (2008). "Egos inflating over time: a cross‐temporal meta‐analysis of the Narcissistic personality inventory". Journal of Personality. 76 (4): 875–902. doi:10.1111/j.1467-6494.2008.00507.x
de Vries, R. E. (2012). Personality predictors of leadership styles and the self-other. The Leadership Quarterly, October, 23. 809–821 doi: 10.1016/j.leaqua.2012.03.002

Gyarmathy Éva

1Angol nyelven online kipróbálható a teszt

2Angol nyelven kitölthető online teszt

3Angol nyelven kitölthető a teszt

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.04.18.
Odaszúrt az MTA Palkovicséknak egy méretest
Az ITM eddig nem árulta el, hogy javítaná a magyar innovációs teljesítményt, sőt a kormány adós egy részletes tanulmánnyal, de addig is az MTA összeálított egyet, az Eötvös 2020+ anyagot...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.17.
Ötéves technikumok lesznek a szakgimnáziumokból
2020 szeptemberétől a mostani szakgimnáziumok ötéves technikummá, a szakközépiskolák pedig hároméves szakképző iskolákká alakulnak – jelentette be Pölöskei Gáborné, az Innováció...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.15.
Megreformálnák a tanári pályaalkalmasságit
Jelenlegi formájában nem tölti be valódi szerepét a pedagógusok pálya­alkalmassági vizsgálata az érintett oktatók és hallgatók szerint. A felvételi részét képező vizsgálat jórészt...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.15.
A gyermekek érdekét helyezi előtérbe a szaktárca
Az Igazságügyi Minisztérium lépéseket készül tenni azért, hogy a gyermekek legfőbb érdekét szem előtt tartó szabályozás szülessen az úgynevezett jogellenes gyermekelviteli ügyekben....
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.15.
A több napja tartó lengyel tanársztrájkról
Ez a magyar médiában néhány példától (itt, itt, itt és itt) eltekintve egyelőre nem kapott nagy figyelmet. A cikkben a sztrájk okait és körülményeit járom körül, mely a Taní-tani Online...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.13.
Félelmetes, hogy itt tartunk, és az is félelmetes, hogy nem tiltakozunk
Elnézve az eseményeket, a reakciókat, az általános folyamatokat, komolyan megkérdőjeleződik bennem, van-e értelme az egésznek. Mennyivel egyszerűbb lenne szülőként kimenekíteni a saját...
(Forrás: ckpinfo)
--
2019.04.13.
Orbán Viktor ma azt tesz az oktatás rendszerével, amit akar
Az oktatás szereplői közül mára lényegében már csak a diákok azok, akik érdemben lennének képesek hallatni a hangjukat, de a NER résen van: a kormány ellen többször és több fórumon...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.04.13.
Palkovics szerint az MTA átláthatatlan, év végéig pedig át kell szervezni
Cáfolta az MTA hivatalos közleményében Palkovics László innovációs- és technológiai minisztérium Hír Televíziónak adott korábbi nyilatkozatát, melyben azt állította:„A magyar kormá...
(Forrás: mérce)
--
2019.04.13.
Fergeteges magyar siker a lányoknak rendezett matematikai diákolimpián
Kerekes Anna aranyérmet, Hámori Janka ezüstöt, Kocsis Anett és Mészáros Anna bronzérmet szerzett, ezzel Magyarország összesítésben a 8. lett az idén kilencedszer megrendezett Európai Leá...
(Forrás: Qubit)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek