OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2016. december 11.
» Hozzászólások (0)
Címkék:
         

PSZICHOháttér

20. A vész és a válság menedzselése

Könnyű lenne a fekete-fehér megoldás, mint a sakkban és a mesében: világossal játszik a demokratikus vezető, indul, és tíz lépésben győz a sötét autokratával szemben.

Ideje a 21. századi kihívásoknak megfelelő csoportlégkörről gondolkodni. Nincsen egyféle tökéletes vezetési stílus, mert nem csupán a csoport, de a csoport helyzete is meghatározza, milyen vezetésre és milyen légkörre van szükség. Eltérő vezetői stílus hatékony például vészhelyzet és válsághelyzet esetén.

Ahhoz, hogy ezeken az eltéréseken elmélkedjünk, pontosan meg kell fogalmazni a különbséget az egyes vezetői stílusok között. Emellett meg kell különböztetni a vészt a válságtól, mielőtt állandó háborús övezetté válunk.

A vezetői stílusok

Kurt Lewin a múlt század közepén írta le az autokratikus, demokratikus és laissez faire vezetői stílusokat. Ellentétben az általános elképzeléssel, miszerint a vezetés lazasága szempontjából kontinuumot képeznek a stílusok, sokkal inkább háromszög kapcsolatban érdemes gondolkodni.

Az autokratikus és demokratikus vezetés egyaránt szervezettséget és fegyelmet biztosít. A demokratikus és lassaiz faire vezetés szabadságot ad a csoporttagoknak, hogy belső motivációjuk által tevékenykedjenek. Az autokratikus és lassaiz faire vezetés a tagok együttműködését nem támogatja. Vagyis a csoporterő, a sokféleségből való gazdagodás a demokratikus helyzetben tud érvényesülni.

A szervezetlenség miatt a legkevésbé hatékony a lassaiz faire helyzet. Szabályok nélkül a csoport nem is csoport, inkább véletlenszerűen mozgó egyének összessége.

A demokratikus vezetés esetén a legnagyobb a lehetőség a sokféle szempont és megoldás mérlegelésére, ezért igen hatékony és kreatív formáció. A demokratikus légkör nagy lehetőséget ad a fejlődésre, változásra, és ha új helyzetekre kell megoldásokat hozni, és körültekintően kell mérlegelni, akkor a demokrácia bár lassú, de színes választékot felsorakoztató világa adhat biztos hátteret.

Az autokratikus vezetés eredményes, ha gyors megoldásokra van szükség, és nem kell többféle szempontot figyelembe venni. Emiatt is jellemzően autokratikus vezetésre van szükség vészhelyzetekben, illetve veszélyes üzem esetén.

Vész és válság

A vészhelyzet olyan körülményeket jelent, amelyek során súlyos baj történik, illetve azonnali veszély-fenyegetettség azonosítható. Ezek a helyzetek azonnali beavatkozást kívánnak. Katasztrófa esetén, vagy ha baleset, támadás történik, a mentés illetve a megmenekülés érdekében a gyors, gyakran a szokásos, akár az ésszerű viselkedéstől is eltérő és értékeket is felrúgó megoldásokra lehet szükség. Vészhelyzet esetén nincsen idő mérlegelésre, hanem tenni kell. Sokszor még a kevéssé jó megoldás is jobb, mint a késlekedés.

A válság egészen más jellegű, és a vészhelyzettől eltérően éppen a megfontoltság az, amely segíti a pozitív kimenetet.

A válság, krízis esetén egy korábbi megoldás már nem használható, és új megoldásokat kell kidolgozni. A válság-szituáció maga követeli a változást.

Vannak természetes krízisek, ilyenek például az életkori fejlődési krízisek, amelyek lehetővé teszik, hogy a korábbi viselkedéseket érettebbekre cserélje az ember.

Az emberiség fejlődésében megjelenő rendszeres axiális válságok is természetesek. Amikor egy újabb fejlődési szintre érkezik a kultúra és a társadalom, a korábbi értékeken és megoldásokon túlhalad. Ilyenkor a régi értékek már nem érvényesíthetők, és új értékeket, megoldásokat kell felépíteni.

A csoportok fejlődésében is vannak szakaszok. Másféle folyamatok jellemzik a csoportot a kezdeti udvarias, útkereső formálódó szakaszban, majd a viharos időszakban, amikor a feladatok és szerepek leosztása történik. Miután a konfliktusok időszaka által kialakulnak a normák és értékek, a csoport megszerveződik, kiosztódnak a szerepek és a feladatok. Ezután a teljesítmény felé fordul a csoport1. Eltérő a dinamika, eltérő a vezető feladata minden fázisban, de különösen a változásokra való felkészültség, ezek természetesként történő elfogadása a fontos.

Ami az egyik fázisban a helyén volt, a másikban már nincsen a helyén. Új viselkedésformák alakulnak ki, és ez természetesen változó menedzselést igényel. A változás mindig válságot, krízist okoz, de csak akkor válik vészhelyzetté, ha továbbra is a régi válaszokat adjuk az új kérdésekre.

A demokratikus légkör segít a válságban

A fejlődés tehát rendszeres, természetes krízisekkel jár, amelyek a fejlődési szakaszok közötti átmenetet jelzik. Az új helyzetre nincsenek bejáratott megoldások, ezeket meg kell alkotni. Vagyis kifejezetten kreatív helyzetről van szó, amikor a demokratikus légkör a legkedvezőbb:

  • sokféle utat és szempontot lehet figyelembe venni ott, ahol mindenki fontos része az egésznek, így jó esély van egy optimális megoldásra,
  • a csoport tartja ellenőrzése alatt a helyzetet, így a vezető vagy valamelyik csoporttag a bizonytalanságot nem használhatja ki jogosulatlan előnyök szerzésére.

A változás a helyzet felmérését, megismerését, a lehetőségek mérlegelését és ennek megfelelően új utak és megoldások keresését kívánja. A demokratikus szituációban közös a feladat és a felelősség.

Akik nem szeretik a felelősséget, illetve nem bíznak önmagukban, és félnek a feladatoktól, szívesen feladják a szabadságot, és rábízzák a megoldásokat egy vezérre.

Az autokraták szeretik a vészhelyzetet

Vészhelyzetekben a demokrácia nem működik. Nem lehet a mindenkinek megfelelő megoldásokat kialakítani, nincsen idő mérlegelésre, többféle szempont összeegyeztetésére. Gyors megoldásokra van szükség, vagyis az egyszemélyű vezetés és felelősségvállalás a hatékony. A hajóskapitány, a tűzoltó parancsnok, háborúban a tábornok – autokratikus vezető, hiszen kiélezett helyzeteket kell megoldani.

Az autokrácia fenntartásának legjobb módja a folyamatos vészhelyzet fenntartása, és ha éppen nincs a láthatáron baj vagy ellenség, akkor kreálni kell. Egy változó világban, ez nem túl nehéz feladat.

A válságot amúgy is gyakran vészhelyzetként élik meg az emberek, mert fel kell adni a régi, megszokott utakat, és a változás bizonytalansággal jár. Ezért nem nehéz egy változó helyzetet vészhelyzetként feltűntetni, hogy erős emberért kiáltson a csoport.

A háborúskodás, a megosztottság, a vészhelyzetek generálása az ellenségkép kreálása biztos út az autokrácia felé.

A kreatív klíma – kulcs a 21. századi válságok kezeléséhez

A demokratikus klíma jellemzői kísértetiesen hasonlítanak a kreatív klíma jellemzőihez. A munkahelyi klíma jelentőségének felismerését követően az iskolai osztályok hatékonyságának is lényeges mutatója lett a csoportklíma. A kapcsolódó vizsgálatok rendre azt mutatják, hogy a teljesítményt az olyan közeg erősíti leginkább, amelyben egyszerre van jelen a szabadság és a szabályozottság, a bizalom és a feladat. A kreatív klíma jellemzői egy az egyben megfelelnek ennek, sőt a válságok kezeléséhez szükséges elemek is mind egyeznek a kreatív klíma elemeivel.

Függetlenül a tananyagtól és tantárgyaktól, a tanítás légköre meghatározó a gyerekek fejlődésében. A pedagógusoknak mint vezetőknek, lehetőségük van befolyásolni az osztály hangulatát, meghatározni a csoportdinamikát. A kreatív klíma a 21. század lehetősége az állandó változással való megküzdésben.

A változás ugyanis mostanra olyan gyorssá vált, hogy nincs lehetőségünk arra, hogy az egyik válság lezárását követően bekövetkező stabilitás időszakában rendezzük sorainkat. Nincs időnk a konszolidációra, hiszen a válsághelyzetek sűrűn követik egymást.

A feladat, hogy felkészüljünk és felkészítsünk az állandó változásra. Ezt törekvést pedig a kreatív klíma támogatja a leginkább.

A kreatív klíma elemei a következők:

  • Kihívás felvállalása – értelmes feladatok által történik a fejlődés.
  • Szabadság – az egyéni utak, belsőleg motivált tevékenység kezdeményezővé tesz.
  • Új ötletek támogatása – a lehetőségek bevonzására ösztönöz.
  • Bizalom, nyitottság – tevékenységre bátorít, mivel lehet próbálkozni és szabad hibázni.
  • Dinamizmus, élénkség – a változatosság, élmények, események katalizátorként hatnak.
  • Játékosság, humor – könnyedséget, spontaneitást, szorongásmentességet ad.
  • Vita – a vélemények ütköztetésére való lehetőség, egymás tapasztalatainak, nézőpontjainak megismerése.
  • Kockázatvállalás – a bizonytalan helyzetek tolerálása, új lehetőségek megragadása.
  • Az elmélyüléshez szükséges idő biztosítása – a feszültséget csökkenti az idői nyomás nélküli feladatvégzés, lehetőség a problémák végiggondolására, kidolgozására.
  • Konfliktusok nyílt kezelése – a felmerülő ellentétek megoldása mintaértékű lehet, lehetőséget ad a szociális tanulásra.

Szakirodalom
Buda Mariann, Péter-Szarka Szilvia (2015). A kreatív klíma – Új irány az iskolai klíma és a konfliktuskezelés kutatásában. Iskolakultúra, 25(9): 3-17. http://epa.oszk.hu/00000/00011/00183/pdf/EPA00011_iskolakultura_2014_3_033-040.pdf
Hankiss Elemér (2015). Európa két világ között. http://www.matud.iif.hu/2013/11/15.htm
Lewin, Kurt (1944) The Dynamics of Group Action. Educational Leadership, Vol. I. No. 4, January, p 195-200.
Tuckman, Bruce (1965). Developmental sequence in small groups. Psychological Bulletin. 63 (6): 384–99.

1Tuckman leírásában angolul a frappáns forming, storming, norming, performing az elnevezése a szakaszoknak.

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.06.26.
Dr. Gyurkó Szilvia: Gyereket. Megütni. Nem. Szabad.
A gyerekkorban elszenvedett erőszak (legyen az fizikai-, érzelmi- vagy verbális bántalmazás) mindig nyomot hagy. Mindig. Mert megsérti a határokat, az alapbizalom szövetét és traumatizál. Akkor...
(Forrás: wmn.hu)
--
2019.06.25.
Iskolává válnak a tanulócsoportok, ha a kormány elfogadja a magántanulói státusz eltörlését?
A legvalószínűbb tehát, hogy a kormány e módosítással a tanulócsoportokba járó gyerekeket akarja visszaterelni a rendszerbe. Nekik ugyanis magántanulói státuszt kell felvenni, amihez szü...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2019.06.25.
Ónody-Molnár Dóra: Támadás az oktatási menekültek ellen
Vannak szülői csoportok, amelyek sajátos célja a gyerekeik kimenekítése az állami iskolarendszerből. Létezett 2010 előtt is e jelenség, de drámai felgyorsulása, az ilyen módon kilépő csal...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.06.25.
Szél Bernadett parlamenti felszólalása a köznevelési törvény módosításának vitáján (videó)
Nagyon fontos javaslatot tárgyal a parlament egy nyári péntek utolsó napirendnek eldugva. A köznevelési salátatörvénnyel a kormány nekiment a gyermekeknek, minden tiltakozásra szükség van...
(Forrás: Facebook)
--
2019.06.25.
Jól vizsgáztak a magyar tanárok
Egészen jól szerepelt hazánk az egyik legfrissebb oktatási tematikájú nemzetközi felmérésen. A Nemzetközi tanítás és tanulás vizsgálat az OECD, azaz a Gazdasági Együttműködési és...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.06.25.
Online is be lehet majd iratkozni az iskolába
Az informatikai fejlesztés eredményeként a 2019/2020-as tanévben már elérhetővé válik az ügyfélkapun keresztüli beiratkozás és hitelesítés is, ezért az ügyintézéshez a szülőnek -...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.06.23.
A Fidesz szerint semmiség a közoktatási törvény módosítása, a TASZ Alkotmánybíróság elé viszi
A vita után sajtótájékoztatót tartottak a tiltakozó szervezetek, ahol Törley Katalin, a Tanítanék Mozgalom aktivistája elmondta, lelkiismereti és szakami kérdés felszólalni a törvénymó...
(Forrás: mérce)
--
2019.06.23.
Nem kaptak választ a bérkérdésre a tanárok, felkészülnek az őszi akciósorozatra
A Pedagógusok Szakszervezete nemrég kijelentette, eddig tartott a türelme, a tárgyalások nem vezettek eredményre, ezért ősztől akciósorozatot hirdetnek. A szakszervezet ugyanis úgy látja,...
(Forrás: mérce)
--
2019.06.23.
Kaotikus a helyzet a nyári gyermektáboroknál
Még mindig nincs egységes szabályozás arra vonatkozóan, ki lehet táboroztató, nincs személyi, vagyoni feltételhez kötve a tábor szervezése. Egyetlen feltétel, hogy maga a táborhely feleljen...
(Forrás: Infostart)
Utolsó üzenetek:
  Eleonóra

Kedves OFOE!

Nagyon szépen köszönöm a válaszukat! :-)

Üdvözlettel: Németh Eleonóra

--
  ofoe

Kedves Eleonóra! Kicsit bonyolult a helyzeted mert a pedagógus munkaköröd alapján jár Neked a 21 munkanap alapszabadság, és a 25 munkanap pótszabadság. Az ápoló munkakör alapján viszont évi 21 munkanap alapszabadság és a Kjt. 57. § (1) bekezdése szerint a fizetési fokozatoddal egyenlő számú munkanap pótszabadság illet meg. Ugyanis a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 30. § (1) bek c)pontja alapján a kollégiumi ápoló munkakörben dolgozóknak nem jár az évi 25
munkanap pótszabadság, erre ["c) a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörök közül a pedagógiai asszisztens,szabadidő-szervező, gyermek- és ifjúságvédelmi felügyelő, pedagógiai
felügyelő, gyógypedagógiai asszisztens, pszichopedagógus, gyógytornász,munkakörben foglalkoztatottak jogosultak. (A válaszadásban a PDSZ jogi szakértője volt segítségünkre.)

--
  ofoe

Kedves Krisztina! Nagyon nehéz a konkrét helyzet pontos ismerete nélkül érdemi tanácsot adni, de megpróbálom. Az első lépés valóban átgondolni azt, hogy Te magad mennyiben vagy felelős az adott problémáért. A figyelmeztetőkkel, intőkkel csak a saját feszültségedet oldod némileg, eredményt nem tudsz elérni. Gondold át, hogy melyik ponton romlott el a kapcsolat az adott csoporttal, eleve így fogadtak, vagy menetközben történt valami. Az a soraidból kiderül, hogy nincs köztetek bizalmi kapcsolat, tehát kommunikáció helyett hadakoztok. Időt kellene szánni arra, hogy a problémát tisztázzátok, megállapodásra jussatok a közös megoldás módjában. Ennek vannak különböző technikái. Fontos, hogy ne személyes sértésként kezeld az ügyet, hanem közös megoldandó problémaként. Nem ördögtől való, amit a kollégáid tanácsolnak, hogy fordulj pszichológushoz, aki segíthet azon, hogy a Benned való görcsöt fel tudd oldani. Amíg Te magad nem jutsz túl ezen a görcsön, nem tudod kézbe venni az ügyeket. Ezek a diákok már nem kamaszok, fiatal felnőttek, nekik is fontos, hogy eljussanak az érettségiig, és matematikából is elérjenek egy bizonyos szintet. Ez lehet az a közös ügy, amin együttesen és nem egymás ellenében kellene dolgoznotok. Szívesen levelezek erről Veled privátban is, ha akarod, de nem minden részlet tartozik a nyilvánosságra. Jelezd, ha ezt szeretnéd. Üdvözlettel Szekszárdi Juli

--
  László Krisztina

Kedves OFOE!
Nem tudom mennyire válaszolható meg a kérdésem. Egy középiskolában tanítok, heti 27 órában matematikát, 8 érettségis csoportnak. (Plusz a korrepetálások, plusz a helyettesítések.) Nagyon szeretem a diákjaimat, de mint mindenhol, ahol emberek vannak, előfordulnak konfliktusok. A kb 110 diákból, akiket két éve tanítok, van kb 15, akik állandóan csak a hibát keresik a munkámban, agresszíven és lekezelően bánnak velem, sokszor megaláznak a csoport egésze előtt. Amikor esetleg szaktanári figyelmeztetést adok nekik, akkor hangosan kiröhögnek, hogy az ő szüleiket ez nem érdekli. (Ezek a diákok már 17-19 évesek, mivel a nyelvi tagozat nulladik évfolyama egy évvel megnöveli a középiskolai tanévek számát.) Semmivel nem tudom őket sem motiválni, sem fegyelmezni, tönkre teszik az óráimat.) Hiába fordultam az osztályfőnökökhöz segítségért, mind ők, mind az igazgató-helyettes és a munkaközösség vezető szerint, ez az én hibám, azért viselkednek így velem, mert ez "belőlem jön". Közben az iskolából folyamatosan mennek el a tanárok, és hiába keresett a szakom, (angol-matek) úgy érzem, hogy nem becsülik meg a munkámat. Hiába az a kb 90 diák aki jól teljesít, (nem egy dícséretes 5-ös is van, és emelt matematika érettségi előkészítő csoportok is), hiába a rengeteg dolgozat, számonkérés, ingyen korrepetálás, rendszeres, hogy káromkodva, csapkodva, üvöltözve csapják az asztalomra a kijavított dolgozatot, mert az nem négyes, hanem csak hármas. És közben a vezetőség, az osztályfőnökök és a munkaközösség vezető szerint is, nekem kell változtatnom, pszichológushoz mennem, mert engem nem lehet elviselni. Meg kell jegyezzem, ezek az emberek 25-30 éve vannak ebben az iskolában. Ez a matematika státusz, amit én megkaptam 2 éve, egy előző iskolavezetéstől, már nagyon régóta, úgymond, "forgó hely" volt, mert - más tanárok elmondása szerint - mindig "volt valami probléma a matek tanárokkal". Minden más matematika tanár az iskolában, már 10-20-30 éve itt tanít.
Nem igazán tudom, mit kezdhetnék a problémával. Tudnának esetleg tanácsot adni?
Köszönettel: Krisztina

--
  Eleonóra

Kedves OFOE Csapat!
Segítséget szeretnék kérni, azzal kapcsolatban, hogy egy egyházi iskolában dolgozom, mint 50% kollégiumi felügyelő, 50% kollégiumi ápoló. Érdeklődnék, hogy ilyen esetben számomra mennyi szabadság jár? Tavaly fél állásban tanítottam, akkor járt a pedagógusi szabadság, itt úgy olvasom, ebben a munkakörben is jogosult lennék.?
Köszönettel: Németh Eleonóra

--
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek