OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2017. március 26.
» Hozzászólások (0)

PSZICHOháttér

27. Bizalom 2.

A bizalom értéke

A bizalom a kognitív sémák kereszttüzében

A bizalom mérhetetlen lelki érték, és még a haszonelvű gondolkozásmód szempontjából is megtérülő befektetés1. Mégsem a bizalomra épül a világ, sőt egyre kevésbé épül rá.

Vajon a bizalmatlanság a nyertes megoldás, vagy most csak kileng az inga?

A klasszikus fogoly-dilemma még most is fogva tart minket. A probléma lényege, hogy ha a két gyanúsított egyike sem vall, akkor a legkisebb büntetéssel megúszhatják a dolgot, ha azonban az egyik vall, akkor a másik, minthogy nem vallott, súlyos büntetést kap, míg a cserbenhagyó szabadon elmehet. Ha mind a ketten vallanak, akkor egy közepesen súlyos ítélet lesz az eredmény.

Összeadva a veszteség és nyereség oldalt, egyértelműen mind a két fogolynak hallgatnia kellene. A baj nem is ennek a kiszámolásával van, hanem a bizalommal. Ráadásul nem csupán az a kérdés, hogy bízhatok-e a társamban, hanem az is, hogy a társam bízik-e bennem, sőt az is, hogy lát ő engem: én bízom-e benne.

Hosszabb futamok, nagyobb tétek

A fogoly dilemmahelyzetek előfordulnak a mindennapokban, de csak akkor egy az egyben ilyen a helyzet, ha egyszeri. Ha van folytatása, akkor már az előző tapasztalat befolyásolja a viselkedést. Ez a kognitív oldala a bizalomnak. Ha a társam ellenem játszott, akkor a következőkben már nem bízom benne. A csaló fél pedig már az első átejtés után tudja: nem számíthat semmi jóra a becsapottól. Így a bizalmatlanság stabil, és a veszteség is az.

A fegyverkezési verseny vagy a klímaváltozás is kezelhető lenne, ha az országok megbíznának abban, hogy más országok is visszafogják magukat, de ez nem így van. Ezért az emberiség halmozza a drága pusztító fegyvereket, és még a környezetpusztítással is vágja maga alatt a fát. A fegyverekre fordított kiadásokat, beleértve a kutatást is, a környezettudatos termelésre vagy élhető bolygók megtalálására irányíthatnánk, de a bizalmatlanság miatt a fegyvergyárosok és a profithajhászok uralják a terepet.

A reklámok is iszonyú sokba kerülnek mindenkinek, amellett, hogy már olyan mennyiségben vannak jelen az életünkben, hogy zavarnak bennünket. Logikus lenne egy „a jó bornak nem kell cégér” mozgalommal a reklámköltségeket kivenni az árakból, és olcsóbban adni a termékeket. Igen ám, de ez csak akkor működne, ha mindegyik cég tartaná magát a megállapodáshoz, de mi a biztosíték erre? Nehéz elválasztani egymástól a reklámot és az információt. Sokszor hírként adnak el reklámokat, és még nagyon sok egyéb trükkel is lehet élni. Ezt persze tudják a cégek is, ezért sem bíznak egymásban.

Jancsi és Juliska

A mindennapi emberi kapcsolatokban is többmenetes a bizalomjáték, hiszen a korábbi helyzeteket játsszuk tovább. A kognitív sémáink2 meghatározzák a bizalmat, és sokszor a korábbi rossz tapasztalatokat a következő partner/főnök/beosztott/diák/tanár/terapeuta/stb. szenvedi meg.

Az egészen kisbabák és kölyökkutyák még viszonylag mentesek a tapasztalatoktól, bizalommal és önbizalommal fordulnak a világ felé, de hamar kiderül számukra, hogy jobb lesz vigyázni. Szükség is van az óvatosságra, mert még ha a világ csupa jó szándékból állna, akkor is tele van veszélyekkel.

A szocializáció során nem csak a saját élményeinken keresztül tanulunk, mások tapasztalatai révén is gazdagodik a tudásunk. A kisgyerekek a körülöttük lévők viselkedéséből szűrik le, hogyan mennek a dolgok. Felépítik a képüket a felnőttvilágról, és később erre alapozzák a viselkedésüket. „Amit Jancsi megtanult, János sem felejti.”

Sokféleképpen és egészen mindennapi helyzetekben is ott van a fogoly-dilemma, és akár közvetlen, akár közvetett tapasztalatok vezetik a résztvevőket, a bizalmat és az önbizalmat a kognitív sémák befolyásolják.

1. Példa: Jancsinak tetszik Juliska, Juliskának Jancsi. Elvben tiszta helyzet, nem lenne komplikáció. Mindenki nyertes lenne, ha mindketten felvállalnák a helyzetet, és megvallanák érzéseiket.

Meg merik-e azonban ezt tenni? Mi van, ha a másik kineveti, sőt nevetségessé teszi, vagy becsapja, a szerelmet vallót? El lehet-e hinni, ha a másik szerelmet vall, hogy nem csak szórakozik? El lehet-e viselni az elutasítást? Nem ritkán végül senki nem szól semmit, vagy ha az egyik meg merte tenni a nagy lépést, a másik nem meri elhinni, és visszahúzódik, így elvész a lehetőség.

2. Példa: Jancsi és Juliska végül mégis egymásra talál, és már hosszú ideje együtt vannak. Viszont kezd mindkettőjüknek túl sok lenni az együttlét, szeretnének lazítani a kapcsolaton. Mindketten ugyanazt szeretnék, de ismét itt a probléma: ki meri ezt kimondani?

Megbántani a másikat egyik sem akarja, és nem merik felvállalni a zavarónak vélt közlést, a „neked nem is fontos a kapcsolatunk” rossz pozícióját.

A legtöbb bajt a negatív hatások elővételezése, a bizalom és önbizalom hiánya okozza. Korábbi rossz tapasztalatok, konfliktuskerülés, az önkép védelme és még nagyon sok egyéb akadály áll a nyitottság útjába.

A bizalomnak lelki ára van, kockázatot kell vállalni, mert mindig fenn áll a bizonytalan kimenetel lehetősége, különben nem bizalomról, hanem tudásról lenne szó. A feltétlen elfogadásra csak a nagyon erős lelkek képesek. Őket szokták szentté avatni.

3. Példa: Végül sem Jancsi, sem Juliska nem merte felvállalni, hogy a kapcsolaton való változtatást javasolja, Jancsi viszont titokban elkezdett a barátaival összejönni, Juliskának pedig azt mondta, hogy a munkahelyén túlórázik. Talán Juliska is elkezd ismét összejárni a barátnőivel, mialatt Jancsi „túlórázik”.

Ettől kezdve azonban már az őszintétlenség is terheli a kapcsolatot, ami így megindult a lejtőn. Akár kiderül a hazugság, akár nem, akár ártatlan baráti összejövetelekről, akár megcsalásról van szó, a hamisság komoly rést üt a bizalmon. Vége a nyíltságnak, nem lehet őszintén elmondani a másiknak, ami történik, így s hamisság fala épül kettejük közé.

Mindenféle kapcsolat megbicsaklása visszavezethető a bizalomhiányra.

„Nem vak ez a ló, csak bátor”

Megoldást jelenthet a bizalom megelőlegezése. Akár a tapasztalatok ellenére is lehet bízni a másikban. Sokszor egészen kis bizonyosságokba is bele lehet kapaszkodni. Ezért fontos az értő odafigyelés minden esetben. Erőt ad a további kitartáshoz, ha észrevesszük azokat az apró jeleket, amelyek azt mutatják, hogy például a tanuló fejlődik, ha a haladás nem is látványos. Vagy hogy a betegség kezd visszahúzódni, s ha még vannak is visszaesések, ezek már kevésbé súlyosak.

Könnyebb az elfogadás, ha meglátjuk, hogy a kellemetlenkedő szülő a gyerekéért aggódik, a főnök is ember, és a csótány is a természet része.

De térjünk vissza a párkapcsolati példánkhoz!

4. Példa: Jancsi megcsalta Juliskát, és ez annak rendje-módja szerint ki is derült. Juliska elhiszi Jancsinak, hogy ez csupán buta botlás volt, és nem fog többet előfordulni. Meglátja Jancsiban az esendő férfit, s bízik annyira önmagában, hogy elhiggye: Jancsinak ő fontos, valóban ragaszkodik hozzá, nem fogja megint megcsalni, és akkor élhetnek boldogan tovább.

Kérdéses persze, hogy hol húzódik a bizalom határa, meddig a terjeszthető ki, és mikor számít már botorságnak. A bűnözővé vált Jean Valjean esetében igazi ostobaságnak tűnik a püspök Bienvenu3 tette, mégis megmozdít valami emberit a megkeményedett lélekben, és Jean Valjeannak ettől kezdve nem könnyű rossznak maradnia. Persze ez csak akkor képzelhető el, ha van még valami emberi a lélekben.

Ha ugyanis Jancsi folyton folyvást megcsalja Juliskát, meddig tud és akarja elhinni neki Juliska, hogy ez volt az utolsó félrelépése? És ha újra és újra hisz Jancsinak, akkor Juliska szent vagy ostoba? Mit gondol vajon róla Jancsi?

A bizalom növelése

Már-már úgy tűnik, hogy reménytelen a helyzet, és nincsen igazán kontrollunk, mert a bizalom megőrzése véletlen tényezőkön múlik, s aki bízik, pengeélen táncol,. És ez így is marad ott, ahol alacsony az általános bizalomszint.

A bizalom érzés, légkör és egy kis kognitív séma. Ez utóbbi az, amin keresztül építhető. Nem könnyen és nem gyorsan, de van néhány szabály, amelyet – ha következetesen betartunk – megőrizhető a bizalom.

A bizalom növelését tehát saját viselkedésünkön keresztül kell elkezdeni azzal, hogy mintát és biztonságot adunk. A gyakorlatban a következő konkrétumokra érdemes figyelni, akár egy iskolai osztály akár egy ország vezetéséről, akár egy gyerek fejlesztéséről, egy család vagy egy gyár igazgatásáról, egy közös utazásról, vagy egy partnerkapcsolatról legyen szó:

  • A tiszta beszéd, pontos megfogalmazások használata, és mások javaslatainak, felvetéseinek, problémáinak tisztázása fontos a félreértések megelőzése céljából.
  • A későbbi zavarok megelőzésének érdekében elengedhetetlen az elvárások egyeztetése, a kockázatok felmérése, az előzetes megbeszélés az esetleges változások kezeléséről.
  • Az ígéreteknek nagyon megalapozottaknak kell lenniük. Érdemes előre jelezni a kétségeket, bizonytalanságokat, helyzeteket, amelyek miatt ezeket korlátozni kell.
  • Inkább teljesíts többet, és ígérj kevesebbet, mint fordítva!
  • Legyen B terved, hogy akkor is tudd kezelni a helyzetet, ha minden a legrosszabbul alakul!
  • Dolgozz átláthatóan, jelezd a haladásodat, a helyzetedet, a problémákat, és vond be társaidat, az érintetteket a döntésekbe.
  • Hosszabban tartó és komolyabb feladatok esetén hasznos szakaszosan haladni, így a haladás a részsikereken keresztül jobban észlelhető, és a felmerülő gondok esetén könnyebb újratervezni.
  • Soha ne hazudj, ne csúsztass, ne tekintsd a valótlan állítást „alternatív ténynek”!
  • Vállald a felelősséget a teljesítményeidért, és ne okolj másokat a kudarcért. Inkább igyekezz az észlelt problémákra megoldást találni.
  • Ismerd el, és igyekezz kijavítani az elkövetett hibáidat, tanulj belőlük! Hibázni lehet, de kétszer ugyanazt a hibát nem szabad elkövetni.
  • Vállald fel a konfliktusokat, azonosítsd az akadályokat, mert így lehet a legbiztosabban megoldani az esetleges problémákat!
  • Ne intrikálj, ne okolj másokat! Amikor kritikát fogalmazol meg, legyél tényszerű, a tárgyra irányuló, és ne minősítő, személyeskedő!
  • Ellenőrizd az előfeltevéseidet, a nem igazolt információkat, a bizonytalan forrásokat!
  • Érdemes az eseményeket folyamatosan követni, értékelni és az új információkat beépíteni.
  • A tények a barátaink még akkor is, ha nem mindig kedvezőek. Ezek segítenek a realitás talaján maradni.
  • Ünnepeld a sikereket a feladatok megoldásában résztvevő társakkal közös eredményként!

***

Ez elég hosszú lista, és nem kicsi vállalás. Ezért jó, ha a lényeget látjuk:

A bizalomépítés akkor lehet sikeres, ha

  1. feltétlen elfogadással fordulunk mások felé, vagyis megbízunk a többiekben,
  2. viselkedésben, és nem szavakban adjuk jelét a megbízhatóságunknak,
  3. közös, tiszta szabályokat állítunk fel,
  4. nyílt kommunikációval tisztázzuk a félreértéseket.

Amíg a fentiek ellenkezőjét látjuk és elfogadjuk, nem lesz bizalom körülöttünk.

Gyarmathy Éva

1Ld. a bizalomról szóló tanulmány első részét

2Ld. a sorozat Információigazítás című írásában az OFOE honlapon

3Victor Hugo: Nyomorultak

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2020.01.19.
Most megszüntetni a médiaismeret tantárgyat olyan, mint monszun idején megszabadulni az esőkabátoktól
A médiatanárok és a tanagyagot kialakító film- és médiatudománnyal foglalkozó kutatók felháborodtak a kivezetésről szóló hír hallatán. Hartai László, az ELTE Filmtudomány tanszéké...
(Forrás: 444.hu)
--
2020.01.19.
Ragaszkodnak az SNI-s gyerekek szülei a bezárásra ítélt egri általános iskolához
Tavaly februárban jogerős bírósági ítélet mondta ki, hogy fel kell számolni a szegregációt több hazai iskolában. Az egyik érintett iskolát, az egri Móra Ferenc Általános iskolát fenntart...
(Forrás: 444.hu)
--
2020.01.19.
Századvég: A magyarok kétharmada igazságtalannak véli a gyöngyöspatai roma családok kártérítését
A miniszterelnök és más kormánytagok azóta is hangoztatják, hogy a szegregált romáknak nem akarják kifizetni a bíróságon megítélt kártérítést. A Századvég közleménye alapján má...
(Forrás: 24.hu)
--
2020.01.19.
Huszártelepen majdnem áldozatul estek a szegregáció elleni harcnak
A gyöngyöspatai per kapcsán ismét a középpontba került az iskolai szegregáció témája. A kártérítés híre könnyen bírósági eljárások tömegét generálhatja, akár az olyan helyeken...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.01.19.
Pénz helyett képzést adna az állam a gyöngyöspataiaknak
Dacára annak, hogy a Kúrián a mai napon jogerőre emelkedik a a gyöngyöspatai ítélet, amely százmilliós nagyságrendű kártérítést adna roma családoknak, a magyar kormány kitart azon á...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.01.19.
Megtagadott ítélet: máig sem kapták meg az évekig szegregált gyerekeknek jogerősen járó kártérítést Gyöngyöspatán
Horváth László, a térség fideszes országgyűlési képviselője Farkas Lilla felvetésére úgy reagált: neki választott képviselőként minden, a körzetéhez tartozó település ügyével...
(Forrás: Népszava)
--
2020.01.19.
A gimnáziumi vezetők azt kérik, 2021 szeptemberéig ne lépjen hatályba az új NAT
Az Élenjáró Gimnáziumok Igazgatói Grémiuma azt kéri a kormánytól, hogy legkorábban 2021 szeptemberében lépjen hatályba az új Nemzeti alaptanterv (Nat).Az MTI-hez péntek este eljuttatott...
(Forrás: Népszava)
--
2020.01.15.
"A szülők értelmesebbek, mint Parragh Lászlóék"
Csökkent a szakképzésben részt vevő gyerekek száma a KSH adatai szerint, bár Palkovics László innovációs miniszter és Parragh László MKIK-elnök korábban trendfordulóról beszélt, arr...
(Forrás: Klubrádió)
--
2020.01.15.
Az MTA szívesen segítene a Nemzeti alaptantervben, de válaszokat nem kaptak
A visszajelzések hiánya ellenére a Magyar Tudományos Akadémia továbbra is kész részt venni az ország jövője szempontjából meghatározó fontosságú Nemzeti alaptanterv (NAT) társadalmi...
(Forrás: index)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Láng Róbert! Ime a szabály
Mt. 123. § (1) A szabadságot esedékességének évében kell kiadni.

(2) A szabadságot, ha a munkaviszony október elsején vagy azt követően kezdődött, a munkáltató az esedékességet követő év március 31-ig adhatja ki.

(3) A szabadságot, ha a munkavállaló oldalán felmerült ok miatt nem lehetett az (1) bekezdésben meghatározottak szerint kiadni, az ok megszűnésétől számított hatvan napon belül ki kell adni.

(4) Az esedékesség évében kell kiadottnak tekinteni a szabadságot, ha igénybevétele az esedékesség évében megkezdődik és a szabadság következő évben kiadott része nem haladja meg az öt munkanapot.

(A választ Nagy Erzsébettől, a PDSZ szakértőjétől kaptuk.)

--
  OFOE

Kedves Gyimesi Krisztina! A PDSZ szakértőjétől, Nagy Erzsébettől kaptuk a következő választ:
1. A Kjt. 23/B. § -a adott mint lehetőség:
(1) A teljes munkaidőben foglalkoztatott közalkalmazott írásbeli
kérelmére a munkáltató köteles a kinevezésben heti húszórás
részmunkaidőt kikötni, ha a közalkalmazott a kérelem benyújtásakor az
Mt. 128. §-ában foglalt fizetés nélküli szabadságot vesz igénybe.
(2) A munkáltató a közalkalmazottnak a munkaidő egyenlőtlen
beosztására vonatkozó kérelmét csak abban az esetben tagadhatja meg,
ha az számára lényegesen nagyobb munkaszervezési terhet jelentene. A
munkáltató köteles írásban megindokolni a kérelem megtagadását.
(3) A részmunkaidő kikötése
a) a fizetés nélküli szabadság megszűnését követő naptól,
b) ha a közalkalmazott betegsége vagy a személyét érintő más
elháríthatatlan akadály esetén az akadályoztatás megszűnésétől
számított harminc napon belül ki kell adni rendes szabadságát, a
szabadság leteltét követő naptól hatályos.
A b) pontban foglaltak alkalmazása esetén - a felek eltérő
megállapodása hiányában - a rendes szabadság kiadását a fizetés
nélküli szabadság lejártát követő első munkanapon meg kell kezdeni.
Eltérő megállapodás esetén a rendes szabadság kiadását a fizetés
nélküli szabadság lejártát követő harminc napon belül meg kell
kezdeni.
(4) A kérelmet az (1) bekezdés szerinti fizetés nélküli szabadság
igénybevételének megszűnése előtt legalább hatvan nappal kell a
munkáltatóval közölni. A kérelemben a közalkalmazott köteles
tájékoztatni a munkáltatót
a) a fizetés nélküli szabadság igénybevételére jogosító gyermeke
harmadik életéve betöltésének időpontjáról, továbbá
b) ha egyenlőtlen munkaidő-beosztásban kíván dolgozni, a
munkaidő-beosztásra vonatkozó javaslatáról.
(5) A (4) bekezdésben foglaltaktól eltérően a nevelési-oktatási
intézményben pedagógus munkakörben foglalkoztatottak esetében a
kérelmet a fizetés nélküli szabadság tartama alatt, a tanév szorgalmi
időszakának befejezését, illetve az első félév befejezését megelőző
hatvan nappal korábban kell a munkáltatóval közölni.
(6) A (3) bekezdés szerinti időponttól a közalkalmazotti jogviszony
alapján közvetlenül vagy közvetve nyújtott pénzbeli vagy természetbeni
juttatás tekintetében e törvény erejénél fogva az időarányosság elve
alkalmazandó, ha a juttatásra való jogosultság a munkaidő mértékével
összefügg.
(7) Az (1) bekezdés szerinti kérelem alapján kikötött részmunkaidőben
a munkáltató a közalkalmazottat
a) a kérelem szerinti időpontig, de
b) legfeljebb a gyermek négyéves koráig, három vagy több gyermeket
nevelő közalkalmazott esetén a gyermek hatéves koráig
köteles foglalkoztatni. Ezt követően a közalkalmazott munkaidejét a
kérelem benyújtása előtti mérték szerint kell megállapítani.
(8) Az (1)-(7) bekezdés nem alkalmazható a vezetői megbízású
közalkalmazott tekintetében.
Ekkor a kötött munkaidő a részmunkaidő 80%-a lesz, pl. félállás esetén
heti 20 óra, és a neveléssel-oktatással lekötött munkaidő is a
csökkentett munkaidő 55-65 százaléka. (félállásnál heti 11-13 óra). A
szabadság ugyanannyi marad, csak a távolléti díj, ami a szabadság
idejére jár, az időarányos illetmény alapján lesz megállapítva.
Sajnos a köznevelési törvény szerint nincs már külön napközis
munkakör, ezért azt is tanító szakképzettséggel kell ellátni alsó
tagozaton. Maradnak olyan egyéb foglalkozások, amelyek nem
végzettséghez kötöttek: szakkörök, tehetséggondozó, tanórán kívüli
foglalkozás, tanórán kívüli programok szervezése, lebonyolítása.

--
  OFOE

Tisztelt Szodrai Csilla! A szakképzési törvény 127 § 6 szerint annak, aki már alkalmazott, mindenképp ki kell fizetni, aki új, annak megállapodás esetén:
A munkáltatói jogkör gyakorlója a szakképző intézmény alkalmazottjával megállapodhat a szakképző intézményben eltöltött legalább tizenötéves munkaviszony esetére jubileumi jutalom biztosításában. Az Nkt. e törvény hatálybalépését megelőző napon hatályos rendelkezései szerinti szakgimnázium, illetve szakközépiskola alkalmazottja esetében az ilyen megállapodás a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény szerinti feltételekkel kötelező azzal, hogy a jubileumi jutalomra jogosító időszakban a közalkalmazotti jogviszony és a szakképző intézménnyel fennálló munkaviszony időtartamát egybe kell számítani. (A választ Juhász Ágnes adta meg.)

--
  Gyimesi Krisztina

Kedves OFOE!

Gyesen lévő tanár vagyok (8 osztályos gimnáziumban, magyar irodalom és nyelv, egyetemi diplomával, 16 év munkaviszony, 3 gyermekem miatt 9 tanított év). A következő tanévtől mennék vissza tanítani. Jelenleg 2 lehetőségen gondolkodom:
1. a korábbi gimnáziumomba visszavárnak, azonban teljes állást a 3 gyermek miatt nem vállalnék. Amennyiben jól tudjuk, a 3. gyermek 5 éves koráig az iskolának biztosítania kell a "félállást". Ez valóban így van? Illetve ha nem félállásba, hanem "6 órába" szeretnék visszamenni, van-e lehetőségem, vagy csak ha a munkáltató is beleegyezik? Továbbá a "6 órás" állás a pedagógusoknál pontosan mit jelent (kötelező óraszámok, egyéb kötelezettségek, stb.)
2. Egy általános iskolában, ahol csak alsó tagozat van, tanítót keresnek. Mivel kieső helyen, egy faluban van az iskola, évek óta nincs jelentkező. Én ebben a faluban lakom, és a 3 gyermek mellett átmenetileg szívesen dolgoznék ebben az iskolában. Az lenne a kérdésem, hogy van-e olyan munkakör, amit az egyetemi végzettségemmel, tanári diplomámmal betölthetnék az alsó tagozatban (pl. napközis pedagógus, stb.).

Válaszát előre is köszönöm,
Kriszta

--
  Láng Róbert

T. Cím!
Érdeklődni szeretnék, hogy közalkalmazotti munkaviszonnyal a dec.23-tól megkezdett EGYBEFÜGGŐ szabadságból mennyi vihető át a 2020-as naptári évre a 2019-es keretből?
Köszönöm

--
  Szodrai Csilla

Tisztelt OFOE!
Arra a kérdésre szeretnék választ kapni, hogy a 2020 január 1-jétől oktatókká átminősülő és az új szakképzési törvény hatálya alá kerülő, jelenleg még közalkalmazott pedagógusoknak eddig alanyi jogon járó jubileumi jutalma megmarad-e, vagy 2020. január 1-jétől kezdve ez csak egy adható jutalom lesz, ami a munkáltató anyagi helyzetétől függ majd.Hol találom meg ennek a kérdésnek a megbízható jogi szabályozását?
Köszönettel:
Szodrai Csilla

--
  OFOE

Kedves Dóra! Meg kell kérdezni a döntéshozót, hogy mi indokolja a lépést. Ha ez szóban nem működik, írásban kell megtennie, mégpedig hivatalos levélben: választ vár, és ezt indokolja (nem volt előzmény, váratlanul érte, ragaszkodik az indokláshoz stb.) Mindenképpen menjen másolat a fenntartónak. A levélen fel kell tüntetni, hogy kik kaptak másolatot. (Ha szakszervezeti tag, a szakszervezet támogatását is kérheti.) Felvethető a probléma nevelőtestületi értekezleten is, de ragaszkodni kell a jegyzőkönyvhöz. A levelezés online is lebonyolítható, de fontos, hogy legyen mindennek írásos nyoma. A szakmai munkaközösség támogatását van esélye elnyerni? Reméljük, sikerül tisztázni a dolgot, illetve orvosolni a problémát. Üdvözlettel az OFOE szerkesztősége

--
  Hesz Dóra Virág

Köszönöm a gyors választ!
Pedig így történt, gyakorlatilag ezen a héten, hétfőről keddre már megvonták az osztályfőnökségemet (semmi konkrétumról nem tájékoztattak, "jobb, ha nem is tudom", szülői megkeresések voltak). Valakik valamit mondtak...írásban nem kaptam semmit, fegyelmi, természetesen nem volt, hisz nem követtem el semmit. Van ennek a lépésnek v.milyen formai, írásbeli feltétele? Mind szakmailag, mind anyagilag súlyosan érint ez a döntés, amit nem tartok megalapozottnak. Előre is köszönöm a segítséget!
HEsz Dóra Virág

--
  OFOE

Kedves Dóra! Tulajdonképpen furcsa, hogy így történt. Gondolom, az ügynek voltak előzményei, valamivel feltételezhetően indokolták ezt a lépést.
Az iskolavezetőnek jogában áll lecserélni az osztályfőnököt, de nem csak úgy, ötletszerűen az egyik pillanatról a másikra.

--
  Hesz Dóra Virág

T. Cím!

Az iránt érdeklődöm, hogy tanév közben (szóval most, 2019. nov.végén)megvonható-e az ofő pótlék egy más kolléga kinevezésével egyik napról a másikra...

Várom szíves válaszukat:
Hesz Dóra Virág

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2020) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek