OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2017. március 26.
» Hozzászólások (0)

PSZICHOháttér

27. Bizalom 2.

A bizalom értéke

A bizalom a kognitív sémák kereszttüzében

A bizalom mérhetetlen lelki érték, és még a haszonelvű gondolkozásmód szempontjából is megtérülő befektetés1. Mégsem a bizalomra épül a világ, sőt egyre kevésbé épül rá.

Vajon a bizalmatlanság a nyertes megoldás, vagy most csak kileng az inga?

A klasszikus fogoly-dilemma még most is fogva tart minket. A probléma lényege, hogy ha a két gyanúsított egyike sem vall, akkor a legkisebb büntetéssel megúszhatják a dolgot, ha azonban az egyik vall, akkor a másik, minthogy nem vallott, súlyos büntetést kap, míg a cserbenhagyó szabadon elmehet. Ha mind a ketten vallanak, akkor egy közepesen súlyos ítélet lesz az eredmény.

Összeadva a veszteség és nyereség oldalt, egyértelműen mind a két fogolynak hallgatnia kellene. A baj nem is ennek a kiszámolásával van, hanem a bizalommal. Ráadásul nem csupán az a kérdés, hogy bízhatok-e a társamban, hanem az is, hogy a társam bízik-e bennem, sőt az is, hogy lát ő engem: én bízom-e benne.

Hosszabb futamok, nagyobb tétek

A fogoly dilemmahelyzetek előfordulnak a mindennapokban, de csak akkor egy az egyben ilyen a helyzet, ha egyszeri. Ha van folytatása, akkor már az előző tapasztalat befolyásolja a viselkedést. Ez a kognitív oldala a bizalomnak. Ha a társam ellenem játszott, akkor a következőkben már nem bízom benne. A csaló fél pedig már az első átejtés után tudja: nem számíthat semmi jóra a becsapottól. Így a bizalmatlanság stabil, és a veszteség is az.

A fegyverkezési verseny vagy a klímaváltozás is kezelhető lenne, ha az országok megbíznának abban, hogy más országok is visszafogják magukat, de ez nem így van. Ezért az emberiség halmozza a drága pusztító fegyvereket, és még a környezetpusztítással is vágja maga alatt a fát. A fegyverekre fordított kiadásokat, beleértve a kutatást is, a környezettudatos termelésre vagy élhető bolygók megtalálására irányíthatnánk, de a bizalmatlanság miatt a fegyvergyárosok és a profithajhászok uralják a terepet.

A reklámok is iszonyú sokba kerülnek mindenkinek, amellett, hogy már olyan mennyiségben vannak jelen az életünkben, hogy zavarnak bennünket. Logikus lenne egy „a jó bornak nem kell cégér” mozgalommal a reklámköltségeket kivenni az árakból, és olcsóbban adni a termékeket. Igen ám, de ez csak akkor működne, ha mindegyik cég tartaná magát a megállapodáshoz, de mi a biztosíték erre? Nehéz elválasztani egymástól a reklámot és az információt. Sokszor hírként adnak el reklámokat, és még nagyon sok egyéb trükkel is lehet élni. Ezt persze tudják a cégek is, ezért sem bíznak egymásban.

Jancsi és Juliska

A mindennapi emberi kapcsolatokban is többmenetes a bizalomjáték, hiszen a korábbi helyzeteket játsszuk tovább. A kognitív sémáink2 meghatározzák a bizalmat, és sokszor a korábbi rossz tapasztalatokat a következő partner/főnök/beosztott/diák/tanár/terapeuta/stb. szenvedi meg.

Az egészen kisbabák és kölyökkutyák még viszonylag mentesek a tapasztalatoktól, bizalommal és önbizalommal fordulnak a világ felé, de hamar kiderül számukra, hogy jobb lesz vigyázni. Szükség is van az óvatosságra, mert még ha a világ csupa jó szándékból állna, akkor is tele van veszélyekkel.

A szocializáció során nem csak a saját élményeinken keresztül tanulunk, mások tapasztalatai révén is gazdagodik a tudásunk. A kisgyerekek a körülöttük lévők viselkedéséből szűrik le, hogyan mennek a dolgok. Felépítik a képüket a felnőttvilágról, és később erre alapozzák a viselkedésüket. „Amit Jancsi megtanult, János sem felejti.”

Sokféleképpen és egészen mindennapi helyzetekben is ott van a fogoly-dilemma, és akár közvetlen, akár közvetett tapasztalatok vezetik a résztvevőket, a bizalmat és az önbizalmat a kognitív sémák befolyásolják.

1. Példa: Jancsinak tetszik Juliska, Juliskának Jancsi. Elvben tiszta helyzet, nem lenne komplikáció. Mindenki nyertes lenne, ha mindketten felvállalnák a helyzetet, és megvallanák érzéseiket.

Meg merik-e azonban ezt tenni? Mi van, ha a másik kineveti, sőt nevetségessé teszi, vagy becsapja, a szerelmet vallót? El lehet-e hinni, ha a másik szerelmet vall, hogy nem csak szórakozik? El lehet-e viselni az elutasítást? Nem ritkán végül senki nem szól semmit, vagy ha az egyik meg merte tenni a nagy lépést, a másik nem meri elhinni, és visszahúzódik, így elvész a lehetőség.

2. Példa: Jancsi és Juliska végül mégis egymásra talál, és már hosszú ideje együtt vannak. Viszont kezd mindkettőjüknek túl sok lenni az együttlét, szeretnének lazítani a kapcsolaton. Mindketten ugyanazt szeretnék, de ismét itt a probléma: ki meri ezt kimondani?

Megbántani a másikat egyik sem akarja, és nem merik felvállalni a zavarónak vélt közlést, a „neked nem is fontos a kapcsolatunk” rossz pozícióját.

A legtöbb bajt a negatív hatások elővételezése, a bizalom és önbizalom hiánya okozza. Korábbi rossz tapasztalatok, konfliktuskerülés, az önkép védelme és még nagyon sok egyéb akadály áll a nyitottság útjába.

A bizalomnak lelki ára van, kockázatot kell vállalni, mert mindig fenn áll a bizonytalan kimenetel lehetősége, különben nem bizalomról, hanem tudásról lenne szó. A feltétlen elfogadásra csak a nagyon erős lelkek képesek. Őket szokták szentté avatni.

3. Példa: Végül sem Jancsi, sem Juliska nem merte felvállalni, hogy a kapcsolaton való változtatást javasolja, Jancsi viszont titokban elkezdett a barátaival összejönni, Juliskának pedig azt mondta, hogy a munkahelyén túlórázik. Talán Juliska is elkezd ismét összejárni a barátnőivel, mialatt Jancsi „túlórázik”.

Ettől kezdve azonban már az őszintétlenség is terheli a kapcsolatot, ami így megindult a lejtőn. Akár kiderül a hazugság, akár nem, akár ártatlan baráti összejövetelekről, akár megcsalásról van szó, a hamisság komoly rést üt a bizalmon. Vége a nyíltságnak, nem lehet őszintén elmondani a másiknak, ami történik, így s hamisság fala épül kettejük közé.

Mindenféle kapcsolat megbicsaklása visszavezethető a bizalomhiányra.

„Nem vak ez a ló, csak bátor”

Megoldást jelenthet a bizalom megelőlegezése. Akár a tapasztalatok ellenére is lehet bízni a másikban. Sokszor egészen kis bizonyosságokba is bele lehet kapaszkodni. Ezért fontos az értő odafigyelés minden esetben. Erőt ad a további kitartáshoz, ha észrevesszük azokat az apró jeleket, amelyek azt mutatják, hogy például a tanuló fejlődik, ha a haladás nem is látványos. Vagy hogy a betegség kezd visszahúzódni, s ha még vannak is visszaesések, ezek már kevésbé súlyosak.

Könnyebb az elfogadás, ha meglátjuk, hogy a kellemetlenkedő szülő a gyerekéért aggódik, a főnök is ember, és a csótány is a természet része.

De térjünk vissza a párkapcsolati példánkhoz!

4. Példa: Jancsi megcsalta Juliskát, és ez annak rendje-módja szerint ki is derült. Juliska elhiszi Jancsinak, hogy ez csupán buta botlás volt, és nem fog többet előfordulni. Meglátja Jancsiban az esendő férfit, s bízik annyira önmagában, hogy elhiggye: Jancsinak ő fontos, valóban ragaszkodik hozzá, nem fogja megint megcsalni, és akkor élhetnek boldogan tovább.

Kérdéses persze, hogy hol húzódik a bizalom határa, meddig a terjeszthető ki, és mikor számít már botorságnak. A bűnözővé vált Jean Valjean esetében igazi ostobaságnak tűnik a püspök Bienvenu3 tette, mégis megmozdít valami emberit a megkeményedett lélekben, és Jean Valjeannak ettől kezdve nem könnyű rossznak maradnia. Persze ez csak akkor képzelhető el, ha van még valami emberi a lélekben.

Ha ugyanis Jancsi folyton folyvást megcsalja Juliskát, meddig tud és akarja elhinni neki Juliska, hogy ez volt az utolsó félrelépése? És ha újra és újra hisz Jancsinak, akkor Juliska szent vagy ostoba? Mit gondol vajon róla Jancsi?

A bizalom növelése

Már-már úgy tűnik, hogy reménytelen a helyzet, és nincsen igazán kontrollunk, mert a bizalom megőrzése véletlen tényezőkön múlik, s aki bízik, pengeélen táncol,. És ez így is marad ott, ahol alacsony az általános bizalomszint.

A bizalom érzés, légkör és egy kis kognitív séma. Ez utóbbi az, amin keresztül építhető. Nem könnyen és nem gyorsan, de van néhány szabály, amelyet – ha következetesen betartunk – megőrizhető a bizalom.

A bizalom növelését tehát saját viselkedésünkön keresztül kell elkezdeni azzal, hogy mintát és biztonságot adunk. A gyakorlatban a következő konkrétumokra érdemes figyelni, akár egy iskolai osztály akár egy ország vezetéséről, akár egy gyerek fejlesztéséről, egy család vagy egy gyár igazgatásáról, egy közös utazásról, vagy egy partnerkapcsolatról legyen szó:

  • A tiszta beszéd, pontos megfogalmazások használata, és mások javaslatainak, felvetéseinek, problémáinak tisztázása fontos a félreértések megelőzése céljából.
  • A későbbi zavarok megelőzésének érdekében elengedhetetlen az elvárások egyeztetése, a kockázatok felmérése, az előzetes megbeszélés az esetleges változások kezeléséről.
  • Az ígéreteknek nagyon megalapozottaknak kell lenniük. Érdemes előre jelezni a kétségeket, bizonytalanságokat, helyzeteket, amelyek miatt ezeket korlátozni kell.
  • Inkább teljesíts többet, és ígérj kevesebbet, mint fordítva!
  • Legyen B terved, hogy akkor is tudd kezelni a helyzetet, ha minden a legrosszabbul alakul!
  • Dolgozz átláthatóan, jelezd a haladásodat, a helyzetedet, a problémákat, és vond be társaidat, az érintetteket a döntésekbe.
  • Hosszabban tartó és komolyabb feladatok esetén hasznos szakaszosan haladni, így a haladás a részsikereken keresztül jobban észlelhető, és a felmerülő gondok esetén könnyebb újratervezni.
  • Soha ne hazudj, ne csúsztass, ne tekintsd a valótlan állítást „alternatív ténynek”!
  • Vállald a felelősséget a teljesítményeidért, és ne okolj másokat a kudarcért. Inkább igyekezz az észlelt problémákra megoldást találni.
  • Ismerd el, és igyekezz kijavítani az elkövetett hibáidat, tanulj belőlük! Hibázni lehet, de kétszer ugyanazt a hibát nem szabad elkövetni.
  • Vállald fel a konfliktusokat, azonosítsd az akadályokat, mert így lehet a legbiztosabban megoldani az esetleges problémákat!
  • Ne intrikálj, ne okolj másokat! Amikor kritikát fogalmazol meg, legyél tényszerű, a tárgyra irányuló, és ne minősítő, személyeskedő!
  • Ellenőrizd az előfeltevéseidet, a nem igazolt információkat, a bizonytalan forrásokat!
  • Érdemes az eseményeket folyamatosan követni, értékelni és az új információkat beépíteni.
  • A tények a barátaink még akkor is, ha nem mindig kedvezőek. Ezek segítenek a realitás talaján maradni.
  • Ünnepeld a sikereket a feladatok megoldásában résztvevő társakkal közös eredményként!

***

Ez elég hosszú lista, és nem kicsi vállalás. Ezért jó, ha a lényeget látjuk:

A bizalomépítés akkor lehet sikeres, ha

  1. feltétlen elfogadással fordulunk mások felé, vagyis megbízunk a többiekben,
  2. viselkedésben, és nem szavakban adjuk jelét a megbízhatóságunknak,
  3. közös, tiszta szabályokat állítunk fel,
  4. nyílt kommunikációval tisztázzuk a félreértéseket.

Amíg a fentiek ellenkezőjét látjuk és elfogadjuk, nem lesz bizalom körülöttünk.

Gyarmathy Éva

1Ld. a bizalomról szóló tanulmány első részét

2Ld. a sorozat Információigazítás című írásában az OFOE honlapon

3Victor Hugo: Nyomorultak

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.06.26.
Dr. Gyurkó Szilvia: Gyereket. Megütni. Nem. Szabad.
A gyerekkorban elszenvedett erőszak (legyen az fizikai-, érzelmi- vagy verbális bántalmazás) mindig nyomot hagy. Mindig. Mert megsérti a határokat, az alapbizalom szövetét és traumatizál. Akkor...
(Forrás: wmn.hu)
--
2019.06.25.
Iskolává válnak a tanulócsoportok, ha a kormány elfogadja a magántanulói státusz eltörlését?
A legvalószínűbb tehát, hogy a kormány e módosítással a tanulócsoportokba járó gyerekeket akarja visszaterelni a rendszerbe. Nekik ugyanis magántanulói státuszt kell felvenni, amihez szü...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2019.06.25.
Ónody-Molnár Dóra: Támadás az oktatási menekültek ellen
Vannak szülői csoportok, amelyek sajátos célja a gyerekeik kimenekítése az állami iskolarendszerből. Létezett 2010 előtt is e jelenség, de drámai felgyorsulása, az ilyen módon kilépő csal...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.06.25.
Szél Bernadett parlamenti felszólalása a köznevelési törvény módosításának vitáján (videó)
Nagyon fontos javaslatot tárgyal a parlament egy nyári péntek utolsó napirendnek eldugva. A köznevelési salátatörvénnyel a kormány nekiment a gyermekeknek, minden tiltakozásra szükség van...
(Forrás: Facebook)
--
2019.06.25.
Jól vizsgáztak a magyar tanárok
Egészen jól szerepelt hazánk az egyik legfrissebb oktatási tematikájú nemzetközi felmérésen. A Nemzetközi tanítás és tanulás vizsgálat az OECD, azaz a Gazdasági Együttműködési és...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.06.25.
Online is be lehet majd iratkozni az iskolába
Az informatikai fejlesztés eredményeként a 2019/2020-as tanévben már elérhetővé válik az ügyfélkapun keresztüli beiratkozás és hitelesítés is, ezért az ügyintézéshez a szülőnek -...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.06.23.
A Fidesz szerint semmiség a közoktatási törvény módosítása, a TASZ Alkotmánybíróság elé viszi
A vita után sajtótájékoztatót tartottak a tiltakozó szervezetek, ahol Törley Katalin, a Tanítanék Mozgalom aktivistája elmondta, lelkiismereti és szakami kérdés felszólalni a törvénymó...
(Forrás: mérce)
--
2019.06.23.
Nem kaptak választ a bérkérdésre a tanárok, felkészülnek az őszi akciósorozatra
A Pedagógusok Szakszervezete nemrég kijelentette, eddig tartott a türelme, a tárgyalások nem vezettek eredményre, ezért ősztől akciósorozatot hirdetnek. A szakszervezet ugyanis úgy látja,...
(Forrás: mérce)
--
2019.06.23.
Kaotikus a helyzet a nyári gyermektáboroknál
Még mindig nincs egységes szabályozás arra vonatkozóan, ki lehet táboroztató, nincs személyi, vagyoni feltételhez kötve a tábor szervezése. Egyetlen feltétel, hogy maga a táborhely feleljen...
(Forrás: Infostart)
Utolsó üzenetek:
  Eleonóra

Kedves OFOE!

Nagyon szépen köszönöm a válaszukat! :-)

Üdvözlettel: Németh Eleonóra

--
  ofoe

Kedves Eleonóra! Kicsit bonyolult a helyzeted mert a pedagógus munkaköröd alapján jár Neked a 21 munkanap alapszabadság, és a 25 munkanap pótszabadság. Az ápoló munkakör alapján viszont évi 21 munkanap alapszabadság és a Kjt. 57. § (1) bekezdése szerint a fizetési fokozatoddal egyenlő számú munkanap pótszabadság illet meg. Ugyanis a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 30. § (1) bek c)pontja alapján a kollégiumi ápoló munkakörben dolgozóknak nem jár az évi 25
munkanap pótszabadság, erre ["c) a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörök közül a pedagógiai asszisztens,szabadidő-szervező, gyermek- és ifjúságvédelmi felügyelő, pedagógiai
felügyelő, gyógypedagógiai asszisztens, pszichopedagógus, gyógytornász,munkakörben foglalkoztatottak jogosultak. (A válaszadásban a PDSZ jogi szakértője volt segítségünkre.)

--
  ofoe

Kedves Krisztina! Nagyon nehéz a konkrét helyzet pontos ismerete nélkül érdemi tanácsot adni, de megpróbálom. Az első lépés valóban átgondolni azt, hogy Te magad mennyiben vagy felelős az adott problémáért. A figyelmeztetőkkel, intőkkel csak a saját feszültségedet oldod némileg, eredményt nem tudsz elérni. Gondold át, hogy melyik ponton romlott el a kapcsolat az adott csoporttal, eleve így fogadtak, vagy menetközben történt valami. Az a soraidból kiderül, hogy nincs köztetek bizalmi kapcsolat, tehát kommunikáció helyett hadakoztok. Időt kellene szánni arra, hogy a problémát tisztázzátok, megállapodásra jussatok a közös megoldás módjában. Ennek vannak különböző technikái. Fontos, hogy ne személyes sértésként kezeld az ügyet, hanem közös megoldandó problémaként. Nem ördögtől való, amit a kollégáid tanácsolnak, hogy fordulj pszichológushoz, aki segíthet azon, hogy a Benned való görcsöt fel tudd oldani. Amíg Te magad nem jutsz túl ezen a görcsön, nem tudod kézbe venni az ügyeket. Ezek a diákok már nem kamaszok, fiatal felnőttek, nekik is fontos, hogy eljussanak az érettségiig, és matematikából is elérjenek egy bizonyos szintet. Ez lehet az a közös ügy, amin együttesen és nem egymás ellenében kellene dolgoznotok. Szívesen levelezek erről Veled privátban is, ha akarod, de nem minden részlet tartozik a nyilvánosságra. Jelezd, ha ezt szeretnéd. Üdvözlettel Szekszárdi Juli

--
  László Krisztina

Kedves OFOE!
Nem tudom mennyire válaszolható meg a kérdésem. Egy középiskolában tanítok, heti 27 órában matematikát, 8 érettségis csoportnak. (Plusz a korrepetálások, plusz a helyettesítések.) Nagyon szeretem a diákjaimat, de mint mindenhol, ahol emberek vannak, előfordulnak konfliktusok. A kb 110 diákból, akiket két éve tanítok, van kb 15, akik állandóan csak a hibát keresik a munkámban, agresszíven és lekezelően bánnak velem, sokszor megaláznak a csoport egésze előtt. Amikor esetleg szaktanári figyelmeztetést adok nekik, akkor hangosan kiröhögnek, hogy az ő szüleiket ez nem érdekli. (Ezek a diákok már 17-19 évesek, mivel a nyelvi tagozat nulladik évfolyama egy évvel megnöveli a középiskolai tanévek számát.) Semmivel nem tudom őket sem motiválni, sem fegyelmezni, tönkre teszik az óráimat.) Hiába fordultam az osztályfőnökökhöz segítségért, mind ők, mind az igazgató-helyettes és a munkaközösség vezető szerint, ez az én hibám, azért viselkednek így velem, mert ez "belőlem jön". Közben az iskolából folyamatosan mennek el a tanárok, és hiába keresett a szakom, (angol-matek) úgy érzem, hogy nem becsülik meg a munkámat. Hiába az a kb 90 diák aki jól teljesít, (nem egy dícséretes 5-ös is van, és emelt matematika érettségi előkészítő csoportok is), hiába a rengeteg dolgozat, számonkérés, ingyen korrepetálás, rendszeres, hogy káromkodva, csapkodva, üvöltözve csapják az asztalomra a kijavított dolgozatot, mert az nem négyes, hanem csak hármas. És közben a vezetőség, az osztályfőnökök és a munkaközösség vezető szerint is, nekem kell változtatnom, pszichológushoz mennem, mert engem nem lehet elviselni. Meg kell jegyezzem, ezek az emberek 25-30 éve vannak ebben az iskolában. Ez a matematika státusz, amit én megkaptam 2 éve, egy előző iskolavezetéstől, már nagyon régóta, úgymond, "forgó hely" volt, mert - más tanárok elmondása szerint - mindig "volt valami probléma a matek tanárokkal". Minden más matematika tanár az iskolában, már 10-20-30 éve itt tanít.
Nem igazán tudom, mit kezdhetnék a problémával. Tudnának esetleg tanácsot adni?
Köszönettel: Krisztina

--
  Eleonóra

Kedves OFOE Csapat!
Segítséget szeretnék kérni, azzal kapcsolatban, hogy egy egyházi iskolában dolgozom, mint 50% kollégiumi felügyelő, 50% kollégiumi ápoló. Érdeklődnék, hogy ilyen esetben számomra mennyi szabadság jár? Tavaly fél állásban tanítottam, akkor járt a pedagógusi szabadság, itt úgy olvasom, ebben a munkakörben is jogosult lennék.?
Köszönettel: Németh Eleonóra

--
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek