OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2017. április 1.
» Hozzászólások (0)

Sikeres integráció – javaslatok egy tanító-gyógypedagógus tollából 3.

A módszertani, tanulásszervezési megújulás

Testületileg elhatároztuk, hogy SNI-s tanulót integrálunk (továbbra is csak az enyhe fokban értelmi sérült, F-70-es tanulók integrációs kérdéseivel kívánok foglalkozni). Megismertük leendő tanulóinkat, tanulási, magatartási problémáikat, fejlesztendő területeiket. Felvettük a kapcsolatot az iskolai nevelő-oktató munkát segítő területek szakembereivel. Hosszasan és alaposan elbeszélgettünk a gyógypedagógus kollégával, aki részletesen elmondta nekünk, hogy mire számíthatunk, milyen nehézségekkel nézünk szembe, és milyen örömöket, eredményeket érhetünk el munkánk során. Együttesen kidolgoztuk differenciált tanmeneteinket, különös tekintettel az SNI-s tanulók oktatásával kapcsolatos előírásokra, törvényrendeletekre.

Megtartottuk az első szülői klubot, ahol az érintett szülőknek elmondtuk, hogy osztályunkba SNI-s tanuló fog érkezni, aki épp annyira szerethető, mint saját csemetéjük. Aki pontosan annyiban különbözik csak társaitól, mint Pistike, aki rendkívül ügyesen rajzol, de képtelen a szekrényugrásra. Vagy Kati, aki csodásan énekel, de még mindig pálcika embereket képes csak rajzolni. Vagy Ferike, aki gyönyörűen mond verseket (ezért minden iskolai ünnepélyen nagyon büszkék rá szülei és tanárai), de keze használata nehezen nélkül adja össze a kettőt meg a hármat.

Ha érzékszervi fogyatékkal élő gyermek kerülne az osztályomba, akkor elmondanám ezt a szülőknek. Hátha képesek ők is segíteni a gyereket valamilyen formában. Egyéb esetekben szóba sem hoznám, hiszen ma annyira heterogén összetételűek a csoportok, hogy nehéz észrevenni egy enyhe fokban értelmi sérült gyereket a más okok miatt nehezen tanulók között.

Ha mindezen túl vagyunk, el kell kezdeni gondolkodni: hogyan, milyen formában fogunk differenciálni, hogyan tudunk időt nyerni, alkalmat teremteni ahhoz, hogy az SNI (elmaradt, nehezebben tanuló nem SNI) tanulóinkkal külön is tudjunk foglalkozni. Erre számtalan mód van, egyik mellett sem teszem le voksomat. Az alábbiakban azokról írok röviden, amelyek nálam beváltak. Ezek a nyitott tanítási, tanulási technikák. Egyiket sem nevezném kimondottan „módszernek”, bár ma már minden módszernek számít, ami egy kicsit is eltér a megszokottól.

Ezek az eljárások nem csak sajátos nevelési igényű tanulóink esetében alkalmazhatók eredményesen. Itt szeretném hangsúlyozni: manapság differenciálás nélkül szinte lehetetlen sikeres munkát végezni (kivéve persze azokat az iskolákat, ahol jól szocializált, támogató családi háttérrel rendelkező diákok homogén közössége tanul). A differenciálásnak (nem csak a felzárkóztatásban, de a tehetséggondozásban is) kiemelt jelentősége van a nevelés-oktatás folyamatában!

Pár- és csoportalkotási módok

Szinte mindig tudatosan, (olykor ravaszul) pedagógiai céljaimnak megfelelően alakítok ki tanulópárokat, csoportokat. Még akkor is, ha a gyerekeim számára az véletlenszerűnek látszik Különben hogyan kerülnének össze éppen egymással „kakaskodó” tanulóim egy QR-kódos játékban? Az ugyanis a célom, hogy az izgalmas feladat megoldása során kénytelenek legyenek összedolgozni a siker érdekében, jobban megismerjék egymást, oldódjon köztük a konfliktus.

A csoportalakításnak számtalan izgalmas módja van, íme néhány ötlet:

- Tudatos: élménypedagógiás gyakorlattal lehet indítani az órát. Azzal a gyakorlattal, ahol a tanulók azonosító jeleket (azonos számú kártyák, színek, értelmes szavakká összeálló betűk – ez elég nehéz: azonos funkciójú tárgyak, állatfajták stb.) tartanak, viselnek úgy, hogy a magukét nem látják, de társaikét igen. Szabály: nem beszélhetnek a játék során. Érdemes öt percet a játékra és további ötöt a megbeszélésre „áldozni”. Ez nem elvesztegetett idő, a későbbiekben megtérül! Az azonosító jeleket természetesen tudatosan osztom ki, így megközelítőan azonos képességű csoportokat tudok létrehozni.

- Tudatos: römikártyákkal játsszuk. Minden tanulónak adok egy kártyalapot a pakli tetejéről (amit előttük természetesen megkeverek, gondosan ügyelve arra, hogy az előre összerakott, az ülésrendnek megfelelő lapokat ne keverjem össze). Feladatuk megtalálni a párjukat, akinek a kártyájával együtt pontosan 10 lesz az összeg. Tehát: ász és kilences, 2 és 8, 3 és 7, 4 és 6 , 5 és 5. Egy pakli kártya, minden formát felhasználva (treff, káró, kör és pikk) akár negyven tanuló számára is elég. Kisebb csoportokat is kialakíthatok (3,4 fő csoportonként), ha például az összeg nagyobb. Ebben az esetben vigyázni kell, hogy az összegeket csak egyféleképpen lehessen kialakítani. (piros 1+2+7+10; fekete 1+2+7+10; piros 3+5+8+4; fekete 3+5+8+4 - ha a formákat is bevonom a játékba, akkor nagyobb lehet a tanulólétszám)

- Véletlenszerű: A gyerekeim által kedvelt játék a Csoportosuljatok úgy, ahány... lába van a lónak, katicának stb.

- Véletlenszerű: A táblára annyi pöttyöt rajzolok különböző formációkban, ahány tanuló van az osztályomban. Feladatuk felállni olyan elrendezésben, ahogyan a táblán látják. Az utolsó formáció minden esetben a 3-as vagy 4-es oszlop.

Az alakzatokat úgy érdemes kitalálni és sorba tenni, hogy gyorsan átalakíthatók legyenek.

Természetesen számtalan hasonló játék létezik. Aszerint célszerű választani közülük, hogy milyen célom van az adott csoportmunkával. Új ismeret feldolgozásában érdemes egy nehezebben olvasó tanulót egy jobban olvasó csoportba tenni, a segítségre szoruló tanulót pedig olyanok közé helyezni, akik képesek és tudnak is neki segíteni stb. Alkalmazásukkal lehetőség nyílik a differenciált foglalkoztatásra, egyéni megsegítésre. A csoportmunkákkal felbontjuk a hagyományos oktatás kereteit, arra kényszerülünk, hogy differenciáltan foglalkoztassuk tanulóinkat.

Szabad tanulás (Freiarbeit)

„A szabad tanulás olyan tanulásszervezési forma, amely a tanulók önálló kezdeményezésére, cselekvő aktívitására épít, figyelembe veszi az érdeklődés, képességek, a tanulási motiváció, a tanulási stílus, tanulási tempó terén jelentkező egyéni eltéréseket, reális önértékelésre, önmaguk és mások iránti felelősségre nevel”1

A szabad tanulás eljárását az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karán dolgozta ki Horváth Miklós és Gaál Éva.

„A nyitott oktatási formák szerintünk legtöbb eredménnyel járó formájára Németországban bukkantunk az un. „Freiarbeit” formájában. A „Freiarbeit” nagyfokú differenciálással lehetővé teszi a tanulási folyamat individualizálását, biztosítva a legnagyobb szabadságot és önállóságot a tanulásban. Széles kínálatból választhatják ki a tanulók szabadon a feladataikat, amelyeket igényeiknek megfelelően, egyéni úton haladva oldanak meg. Tanári befolyásolás nélkül lehetővé válik a tanulók számára, hogy szabadon válasszák meg a célokat és tartalmakat, munkaformát, eszközöket, munkatempót, időtartamot, módszereket és helyszínt. Még a szociális keretet is megválaszthatják, vagyis egyedül, partnerrel, vagy csoport munkával kívánnak-e dolgozni. A tanuló, mondhatni saját tanulási stratégiáját választhatja meg az ismeretekhez jutás során.”2

Kifejezetten fogyatékkal élő és/vagy hátránnyal induló cigány gyerekek integrációja, fejlesztése nevelő-oktató munkát segítő eljárással történik. Mégpedig nagyon egyszerűen: differenciálnak minden szinten úgy, hogy a gyerek saját képességeinek megfelelő ütemben tudjon haladni. Ennek érdekében önállóan (esetenként párban, csoportban) dolgozik, önellenőrzést végez. Így lehetővé válik, hogy a pedagógus ott avatkozzon be, ott segítsen, ahol erre valóban szükség van. Így nyílhat mód az egyéni megsegítésre is.

Kétségtelen, hogy új ismeret átadására kevésbé alkalmas az eljárás (természetesen ez sem kizárt), inkább gyakorlásra, a tanult ismeretek elmélyítésére használható. Virányi Anita 2007-es kontrollcsoportos vizsgálata bebizonyította, hogy

„a „szabad tanulás” tanulásszervezési eljárás individuális szükségletekhez igazodó elemei, sajátosságai jobban segítik a tanulásban akadályozott tanulók számára képességeik kibontakozását, fejlődési maximumaik elérését a tanulási képesség tekintetében, mint a hagyományos, zárt oktatási forma alkalmazásának esetében.„, valamint „A vizsgálatom során hipotéziseim bizonyítást nyertek (igaz, hogy a minta kis elemszáma miatt csak adott mintára érvényes megállapításként), miszerint ez a tanulásszervezési eljárás alkalmas a tanulási képesség fejlesztésére, hiszen szignifikánsan fejlődött a vizsgált csoport a tanulási képességeiben, a kontrollcsoporthoz képest.”3

A szabad tanulásnál is, mint minden más differenciálás esetében, a tanulási folyamat eszközeit a pedagógus készíti, „állítja elő”. Ez az is jelenti, hogy a pedagógusnak sokkal több munkát jelent a tanulók egyéni képességeinek, szükségleteinek megfelelő tananyagok kitalálása, adaptálása, előállítása (lehetőleg tartós kivitelben), ugyanakkor több sikerélményt, hatékonyabb munkát is jelent. Kollégám, Szép Andrea, a Pannonhalmi Béla Baptista Általános Iskola tanítónője, tankönyvszerző, igazán avatott szakértője az eljárásnak. Érdemes meglátogatni nála egy ilyen órát. Látni, hogy a gyerekek megtanulják megtervezni a munkájukat, saját szabályaik között szabadon választanak, elmélyülten, örömmel dolgoznak, képességeiknek megfelelően fejlődnek, haladnak.

Érdemes felkeresni a Nyírbátori Éltes Mátyás Általános Iskolát is, amely élharcosa ennek az eljárásnak.4 Képzeljük el, hogy 32 fős osztályunk egy része 3-4 nehézségi fokú, szabadon választott feladattal, kihívással dolgozik, néhányan már végeztek és csendben fejlesztő játékokkal játszanak, vagy olvasnak. A pedagógus pedig ráér mindenkihez odamenni, segíteni, aki erre rászorul.

(A képeken Szép Andrea néhány eszköze látható, az ő engedélyével. A fotók a szerző felvételei)

Ha ez ennyire egyszerű és több vizsgálat, kutatás után kijelenthető, hogy működik, akkor miért nem terjedt el? Nem terjedt el, akárcsak a kooperatív vagy a digitális technikák annak ellenére, hogy szinte minden pedagógus végzett erre vonatkozó tréningeket. Érdemes elgondolkodni az okokon!

(Részletek a szerző „Szabadtanulásos feladatlapok matematikából az alapműveletek gyakorlására különböző számkörökben” című könyvéből)5

Digitális technikák

Tudomásul kell vennünk, hogy a digitális technikák, eszközök alkalmazása nem elkerülhető a mai oktatásban. Az okos telefonokat nem tiltani kell a napi munkánkban, hanem élni a belőlük eredő többletlehetőségekkel! Erről rengeteg remek írás született már, az OFOE élharcosa ennek a munkának, honlapunkon is több cikk foglalkozik vele. Fekete Hajni, Tóth Éva, Prievara Tibor, Nádori Gergely neve, a Tanárblog, digitális tábla blogok, a gamifikáció stb. bizonyára mindenkinek ismerősen cseng.

Olyan eszközt adhat kezünkbe, amellyel megsegíthetjük az integrációs folyamatot. Csak egyik kedvencemet mutatom be röviden, amelyet mind órákon használunk, mind otthoni gyakorláshoz. Ez a Learningapps oldal. Ingyenes, regisztrációt csak akkor igényel, ha a gyerekek munkáit (és a magunkét) el akarjuk menteni. Hatalmas adatbázissal rendelkezik minden műveltségterülethez, kész játékokkal.

Mutista tanulóm autista társával a digitális táblán lép be a tanári mappámba és indítja el a játékot. Velük foglalkozom, a többiek telefonjaikon, az iskola három tabletjén párban, kiscsoportban játékot készít a megadott tananyagból. Örömteli munkazaj tölti be a termet.

Összegzés

Csak három szegmensét emeltem ki egy lehetséges sikeres iskolai integrációnak: egy munkaformát, amely felbontja a hagyományos oktatási technikákat, egy tanulásszervezési eljárást, amit pontosan az integráció megsegítésére, a tanulásukban akadályozott gyerekek megsegítésére dolgoztak ki és egy eszközt, amely szintén nem nevezhető hagyományosnak.

Azonban mindennek a lelke a pedagógus! A személyisége, az elhivatottsága, a szakmai tudása, felkészültsége. Igaz, hogy a hazai integrációnak hiányoznak a feltételei, de ez nem csökkenti a pedagógusok felelősségét. Szinte minden rajtuk múlik, a mozgásterük lényegesen nagyobb, mint amennyit általában kihasználnak. Nem egy módszertől, vagy eszköztől lesz sikeres az integráció. A kulcs, a megoldás Te vagy, Kolléga!

1Horváth Miklós - Nyitott tanulási formák alkalmazása a tanulási és kommunikációs képességek, valamint a szociális kompetencia fejlesztése területén, tanulásban akadályozott gyermekeknél, GYOSZE 2005-XXXIII évf.

2Horváth Miklós - Nyitott tanulási formák alkalmazása a tanulási és kommunikációs képességek, valamint a szociális kompetencia fejlesztése területén, tanulásban akadályozott gyermekeknél, GYOSZE 2005-XXXIII évf

3Virányi Anita: Eltérő bánásmódot igénylő gyerekek a magyar közoktatásban, ISBN 978-963-88422-5-1, 2010

4Dr. Szabó Ákosné írása a Nyírbátorban zajló munkáról. Gyógypedagógiai Szemle, 2007. 4. sz.

5Kiadó nem akadt rá, matematika jó gyakorlatként azonban elérhető, a magyar nyelvhez készült és maradt saját és közvetlen kollégáim számára.

--

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2020.04.09.
Lőrinc László: Esztelen öncsalás a történelemtanítás új kerettanterve
„Már az előző életemben sem hittem a reinkarnációban.” Nagyjából így érvel a sikerorientált történelemoktatás mellett a 9-12. osztályos gimnáziumi kerettanterv (KTT). Ami meglepő,...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.04.09.
A gyerekekkel mi lesz?
Azok a gyerekek, akik meleg étkezést az iskolában kaptak eddig, most otthon esznek, ha van mit.A járvány idején a gyerekek a leginkább veszélyeztetett csoportot alkotják – nem egészségileg...
(Forrás: g7.hu)
--
2020.04.09.
Nem kötelező érettségiznie most annak, aki nem felvételizik
A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) üdvözölte a javaslatot. Mint közleményükben írták, örülnek, hogy az oktatásért felelős akciócsoport elfogadta a PSZ korábbi javaslatát arról, hogy...
(Forrás: népszava)
--
2020.04.09.
Lazítsanak a buktatás feltételein - 25 helyett 20 százalék legyen a határ
Ha nem lesznek megajánlott jegyek, csak írásbeli vizsgák, akkor az elmaradó szóbeli vizsgákkal elmaradnak a javítási lehetőségek is idén. Hiszen a szóbelivel, eddig százalékokat javíthattak...
(Forrás: eduline)
--
2020.04.09.
Csak írásbeli érettségi lehet idén
Ha a járványügyi helyzet lehetővé teszi, május 4-én elkezdődhet az érettségi - közölte Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár. Az oktatásért felelős akciócsoport azt javasolja...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.04.09.
Maruzsa: Nem lesznek szóbeli érettségik
AZ OKTATÁSI AKCIÓCSOPORT AZT JAVASOLJA, HOGY HA A JÁRVÁNYHELYZETBEN VAN RÁ MÓD, AKKOR ÉRDEMES AZ ÉRETTSÉGIT MEGSZERVEZNI.Javaslatuk szerint az előrehozott, valamint az érettségi bizonyítv...
(Forrás: index)
--
2020.04.07.
Lengyelországban Minecrafttal tartják karanténban a gyerekeket
Minecrafttal és mindenféle digitális programmal tartaná otthon a lengyel digitalizációs minisztérium a fiatalokat – írja a Mashable. Létre is hoztak egy weboldalt, ahol versenyeket hirdetnek...
(Forrás: index)
--
2020.04.06.
Befullad a távoktatás ott, ahol a hó végén eladják az okostelefont
Sok a feladat, a tanárok más-más platformot preferálnak, a lógós diákok még lógósabbak, az oktatókra több munka hárul. A távoktatás még a jól ellátott fővárosi iskolákban sem zökken...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.04.06.
Polgármester vagy pedellus viszi házhoz a tananyagot
A koronavírus-járvány miatt bezártak az oktatási intézmények, a jobb sorsú diákok számítógép mellett, chat-csatornát használva, a pedagógusok internetes jelenlétével folytatják a tanul...
(Forrás: Népszava)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Doroginé Kiss Ildikó!
A Kjt. 24. § (1) bekezdése szerint "Ha a közalkalmazott munkaköre
ellátása mellett a munkáltató rendelkezése alapján átmenetileg más
munkakörébe tartozó feladatokat is ellát, s ezáltal jelentős
többletmunkát végez, illetményén felül a végzett munkával arányos
külön díjazás (helyettesítési díj) is megilleti." A helyettesítési díj
mértékét jogszabály nem határozza meg, csak azt, hogy a végzett
munkával arányosnak kell lennie. Az a javaslatom, hogy a fenti
rendelkezésre hivatkozva kérje, hogy részére az Mt. 139. §-ában
meghatározott óradíj legalább 50 százalékának megfelelő helyettesítési
díjat állapítsanak meg. Ha ezt a munkáltató megtagadja, munkaügyi per
indítható. (A választ a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk.)

--
  Szilágyi István

Tisztel Címzett!
Nagyon szépen köszönöm a szakszerű és megnyugtató válaszát.
Tisztelettel: Szilágyi István.

--
  OFOE

Kedves Szilágyi István! Pedagógus-munkakörben a köznevelési törvény 64. § (2a) bekezdése
alapján az évi 25 munkanap pótszabadság nem adható, hanem jár. A
pótszabadságból a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 30. § (2)
bekezdése alapján
a) továbbképzés, foglalkoztatást elősegítő képzés,
b) a nevelési-oktatási intézmény tevékenységi körébe tartozó nevelés,
oktatás, a pedagógiai szakszolgálati intézmény tevékenységi körébe
tartozó pedagógiai szakszolgálati tevékenység,
c) ha a pedagógus szabadságát részben vagy egészben a szorgalmi
időben, óvodapedagógus esetében - a június 1-jétől augusztus 31-éig
tartó időszak kivételével - a nevelési évben adják ki,
lehet legfeljebb 15 munkanapot igénybe venni. Az tehát nem jogszerű,
ha nem a fenti indokok valamelyike miatt, hanem úgymond, időarányosan
vesz le a pótszabadságból napokat a munkáltató. Javaslom, hogy ezt az
intézkedést ne fogadja el, hanem ragaszkodjon a pótszabadság
kiadásához. A felmentési időnek abban a felében, amikor munkavégzésre
kötelezhető, ki kell adni az időarányos szabadságot. Ha a szabadság
kiadására nincs mód, azt a jogviszony megszűnése esetén - az Mt. 125.
§-a szerint - pénzben kell megváltani. (A válszt a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk.)

--
  OFOE

Kedves Harmat Krisztina! Jogszerűnek jogszerű, mivel a munkaidő kötött és kötetlen munkaidőből
áll, csak éppen nem nevezhető etikusnak. Úgy lehet kivédeni, hogy a munkavállaló is kivehet az Mt. 122. § (2) bekezdése alapján hét munkanap szabadságot akkor, amikor akar, csak előtte 15 nappal be kell ezt jelenteni. (A válasz a PDSZ szakértőjétől érkezett.)

--
  Harmat Krisztina

Kedves OFOE!
Szeretném kérdezni, hogy jogszerű-e szorgalmi időben, tanítási (hétköznap) napon szabadságot elrendelni a pedagógus számára akkor, amikor annak nincs sem tanítási órája órarend szerint, sem más feladata a neveléssel-oktatással le nem kötött munkaidejében?
Köszönettel:
Harmat Krisztina

--
  Szilágyi István

Azt szeretném megkérdezni, hogy pedagógus munkakörben a 25nap pótszabadság jár, vagy adható? Nyugdíjazás előtt a munkáltató az időarányosan járó 18 nappótszabadságomból 11 napot igénybe vett a tanév zavartalan befejezése érdekében, amihez ugyan joga van, de én úgy gondolom, hogy mivel a felmentési időben nem került kiadásra az időarányos szabadság, azt a munkáltatónak pénzben kell megváltani. Sajnos nem igy történt. Kérdezem, hogy helyesen járt el a munkáltató? Várom megtisztelő válaszát!
Tisztelettel: Szilágyi István.

--
  Doroginé Kiss Ildikó

Tisztelt Egyesület!
Nyelvtanárként 2019 szeptember közepétől december 20-ig (téli szünet kezdete) az én tanulócsoportomat összevontam az említett idő alatt táppénzen levő kolléganőm csoportjával heti 3 órában. Ez összesen 3 osztályt érintett, ami heti heti 9 összevont órát jelentett. Mikor rákérdeztem, hogy ezért jár-e túlóra íj vagy valami plusz bér, azt a választ kaptam, hogy nem mert az összevont órákért semmi sem jár. Ráadásul ugyanígy több mint három hónapot már a tavalyi évben is helyettesítettem ugyan így. Kérdésem, valóban nem jár az összevont órák után túlóra? Mit mond erről a jogszabály?
Üdvözlettel: Doroginé Kiss Ildikó, tanár

--
  OFOE

Kedves Láng Róbert! Ime a szabály
Mt. 123. § (1) A szabadságot esedékességének évében kell kiadni.

(2) A szabadságot, ha a munkaviszony október elsején vagy azt követően kezdődött, a munkáltató az esedékességet követő év március 31-ig adhatja ki.

(3) A szabadságot, ha a munkavállaló oldalán felmerült ok miatt nem lehetett az (1) bekezdésben meghatározottak szerint kiadni, az ok megszűnésétől számított hatvan napon belül ki kell adni.

(4) Az esedékesség évében kell kiadottnak tekinteni a szabadságot, ha igénybevétele az esedékesség évében megkezdődik és a szabadság következő évben kiadott része nem haladja meg az öt munkanapot.

(A választ Nagy Erzsébettől, a PDSZ szakértőjétől kaptuk.)

--
  OFOE

Kedves Gyimesi Krisztina! A PDSZ szakértőjétől, Nagy Erzsébettől kaptuk a következő választ:
1. A Kjt. 23/B. § -a adott mint lehetőség:
(1) A teljes munkaidőben foglalkoztatott közalkalmazott írásbeli
kérelmére a munkáltató köteles a kinevezésben heti húszórás
részmunkaidőt kikötni, ha a közalkalmazott a kérelem benyújtásakor az
Mt. 128. §-ában foglalt fizetés nélküli szabadságot vesz igénybe.
(2) A munkáltató a közalkalmazottnak a munkaidő egyenlőtlen
beosztására vonatkozó kérelmét csak abban az esetben tagadhatja meg,
ha az számára lényegesen nagyobb munkaszervezési terhet jelentene. A
munkáltató köteles írásban megindokolni a kérelem megtagadását.
(3) A részmunkaidő kikötése
a) a fizetés nélküli szabadság megszűnését követő naptól,
b) ha a közalkalmazott betegsége vagy a személyét érintő más
elháríthatatlan akadály esetén az akadályoztatás megszűnésétől
számított harminc napon belül ki kell adni rendes szabadságát, a
szabadság leteltét követő naptól hatályos.
A b) pontban foglaltak alkalmazása esetén - a felek eltérő
megállapodása hiányában - a rendes szabadság kiadását a fizetés
nélküli szabadság lejártát követő első munkanapon meg kell kezdeni.
Eltérő megállapodás esetén a rendes szabadság kiadását a fizetés
nélküli szabadság lejártát követő harminc napon belül meg kell
kezdeni.
(4) A kérelmet az (1) bekezdés szerinti fizetés nélküli szabadság
igénybevételének megszűnése előtt legalább hatvan nappal kell a
munkáltatóval közölni. A kérelemben a közalkalmazott köteles
tájékoztatni a munkáltatót
a) a fizetés nélküli szabadság igénybevételére jogosító gyermeke
harmadik életéve betöltésének időpontjáról, továbbá
b) ha egyenlőtlen munkaidő-beosztásban kíván dolgozni, a
munkaidő-beosztásra vonatkozó javaslatáról.
(5) A (4) bekezdésben foglaltaktól eltérően a nevelési-oktatási
intézményben pedagógus munkakörben foglalkoztatottak esetében a
kérelmet a fizetés nélküli szabadság tartama alatt, a tanév szorgalmi
időszakának befejezését, illetve az első félév befejezését megelőző
hatvan nappal korábban kell a munkáltatóval közölni.
(6) A (3) bekezdés szerinti időponttól a közalkalmazotti jogviszony
alapján közvetlenül vagy közvetve nyújtott pénzbeli vagy természetbeni
juttatás tekintetében e törvény erejénél fogva az időarányosság elve
alkalmazandó, ha a juttatásra való jogosultság a munkaidő mértékével
összefügg.
(7) Az (1) bekezdés szerinti kérelem alapján kikötött részmunkaidőben
a munkáltató a közalkalmazottat
a) a kérelem szerinti időpontig, de
b) legfeljebb a gyermek négyéves koráig, három vagy több gyermeket
nevelő közalkalmazott esetén a gyermek hatéves koráig
köteles foglalkoztatni. Ezt követően a közalkalmazott munkaidejét a
kérelem benyújtása előtti mérték szerint kell megállapítani.
(8) Az (1)-(7) bekezdés nem alkalmazható a vezetői megbízású
közalkalmazott tekintetében.
Ekkor a kötött munkaidő a részmunkaidő 80%-a lesz, pl. félállás esetén
heti 20 óra, és a neveléssel-oktatással lekötött munkaidő is a
csökkentett munkaidő 55-65 százaléka. (félállásnál heti 11-13 óra). A
szabadság ugyanannyi marad, csak a távolléti díj, ami a szabadság
idejére jár, az időarányos illetmény alapján lesz megállapítva.
Sajnos a köznevelési törvény szerint nincs már külön napközis
munkakör, ezért azt is tanító szakképzettséggel kell ellátni alsó
tagozaton. Maradnak olyan egyéb foglalkozások, amelyek nem
végzettséghez kötöttek: szakkörök, tehetséggondozó, tanórán kívüli
foglalkozás, tanórán kívüli programok szervezése, lebonyolítása.

--
  OFOE

Tisztelt Szodrai Csilla! A szakképzési törvény 127 § 6 szerint annak, aki már alkalmazott, mindenképp ki kell fizetni, aki új, annak megállapodás esetén:
A munkáltatói jogkör gyakorlója a szakképző intézmény alkalmazottjával megállapodhat a szakképző intézményben eltöltött legalább tizenötéves munkaviszony esetére jubileumi jutalom biztosításában. Az Nkt. e törvény hatálybalépését megelőző napon hatályos rendelkezései szerinti szakgimnázium, illetve szakközépiskola alkalmazottja esetében az ilyen megállapodás a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény szerinti feltételekkel kötelező azzal, hogy a jubileumi jutalomra jogosító időszakban a közalkalmazotti jogviszony és a szakképző intézménnyel fennálló munkaviszony időtartamát egybe kell számítani. (A választ Juhász Ágnes adta meg.)

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2020) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek