OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2017. április 19.
» Hozzászólások (0)

PSZICHOháttér

28. Korlátok, fékek és a csalók

A feltétlen elfogadás a mindenhatóság érzését adja, a bizalom és önbizalom légiessé tesz. Könnyen el is száll, akit nem segít a szabályok által adott korlátozás, fékezés. A stabilitást és a belső erőt a szabályozás adja. Mindenkinek megvannak a saját szabályai, amelyek eligazítják abban, hogy mi helyes, és mi nem. Ezeket a szabályokat kisgyerek korunktól kezdve kapjuk és alakítjuk. A szabályok biztos pontokat jelentenek, amelyekről el lehet rugaszkodni akár az ismeretlenbe is. Felnőttként az egyén és a kultúra által formált értékrendként meghatározzák az attitűdjeinket és a viselkedésünket.

A dackorszak előnyei

Az idegrendszer fejlődésével a kisbaba mozgása és észlelése egyre hatékonyabb lesz. Megnyílik számára a világ, elindul, kalandozik. Önbizalma és bizalma még töretlen, de hamar megtapasztalja, hogy léteznek korlátok. Elsősorban is a fizika szabályai, amelyek alól nem lehet kibújni. Az asztal sarka hegyes, és fáj, ha nekimegyünk, a váza megüt, ha magunkra rántjuk, a tűz megéget, ha belenyúlunk. A körülmények megrendítik a bizalmat, és még nem is szóltunk a társadalomról a maga szabályaival.

A család és társadalom az adott kultúra korlátait építi be a gyerek erkölcsi értékvilágába. A kisbaba eleve magában hordozza az elemi erkölcsi szabályokat: a könyörületességet, a jótett jutalmazását és az önzőség büntetését mutatták ki a vizsgálatok már hathónapos kicsiknél is. Ezek az alapvető társas szabályok jó esetben megmaradnak, és kiegészülnek az adott közösség szabályaival.

Miközben a kisgyerek tanul a társadalomhoz illeszkedni, a szabályok építik az idegrendszeri fékjeit is. A dackorszakban a gyerek szinte kéri a szabályokat, mivel két-három éves kor körül alakul a fékrendszere. Ez rendkívül fontos, életmentő rendszer, ezért is van szükség arra, hogy a gyerek gyakorolja az önkontrollját. Ha nem kapja meg a stopjelzéseket, akkor újra és újra elszabadulhat a pokol.

A dackorszakban erősödik meg az akarat, mert kialakul az önirányítás, s ez egyben az önkontrollt is jelenti. A kisgyerek megtanul uralkodni a testén és a tettein, s ezáltal nagy biztonságot nyer.

A dackorszak során sajátíthatja el a megegyezés csodáját, megtapasztalja az érdekegyeztetés hasznát. Az érvelés és a szempontok összehangolása jelentős előrelépést hoz a beszéd és gondolkodás fejlődésében. A problémák megoldásánál az érzelmi reakciókat az értelmi reakciók váltják fel, s ezzel a kisgyerek a legfontosabb humán értékek világába kap bevezetést.

A szabályok, a tudás, a civilizáció nem más, mint az emberiség által az életben maradás és az együttélés érdekében évezredek során kialakított értékrendszer. A szabályok a tudáshoz hasonlóan természetesen megkérdőjelezhetők, vitathatók, hiszen egyidejűleg több szempont is létezik, és mindegyiknek van létjogosultsága.

Elrontott dackorszak

Ha a dackorszakban megnyíló fejlődési lehetőség elmarad, akkor a gyermek konfliktushelyzetekben felnőtt korában is csupán primitív érzelmi reakciókra lesz képes, és nem tud uralkodni magán, nem alakul ki benne az önirányítás képessége. Az ilyen gyerekből általában vagy céltalanul bolyongó felnőtt lesz, vagy olyan ember, aki örömmel veti alá magát egy erős akaratnak, esetenként olyan szervezethez kötődik, amely egyértelmű irányt mutat, és az ellenőrzése alá vonja.

A túl erős külső kontroll is megtörheti a gyerek akaratát. Ennek következtében vagy teljesen feladja a saját elképzeléseit, érdekeit, vagy egész életét dackorszakban tölti. Mindennel szemben álló örök forradalmár, akarnok lesz, aki csak az erőből ért, és ha teheti, rákényszeríti az akaratát másokra.

Ha a környezet elfojtja ennek a fontos fejlődési szakasznak a lehetőségeit, meggátolja, hogy az ösztönlényből önuralomra képes társas lény legyen, akkor az egyén és a környezete egy életen át viselheti e mulasztás következményeit.

A szabályszegés

Miután a szabályok a legfontosabb feladatukat, az idegrendszeri fékek felépítését betöltötték, a továbbiakban az emberi együttélésben játszanak fontos szerepet. Az érvényesítésük során kiépülő belső korlátok segítenek egyensúlyt tartani társas kapcsolatokban. Ezek a korlátok azonban közel sem annyira egyértelműek, mint a fizikaiak, és ez a körülmény soktényezőssé teszi a szabályok problémakörét.

Az emberek többsége nem túlzottan szabálytartó, és a szabályszegésnek rendkívül sok oka és feltétele van. Minthogy a szabályok általában nincsenek kőbe vésve, eleve változtathatók. Többnyire közös megegyezéssel jönnek létre és mivel a körülmények és az emberi kultúrák folyamatosan változnak, szükség van ezek újra meg újra történő felülvizsgálatára, korrekciójára. A szabályok közös megegyezés útján történő átalakítását nem is tartjuk szabályszegésnek, de az új szabályok létrehozása sok esetben a régi szabályok meghaladásával, megszegésével kezdenek formálódni. Ez esetben a szabályszegés lehet az elindulás a változtatás felé. Az elavult, illetve működésképtelen szabályok megszegését sokan nem is tekintik immorálisnak, és a szabályszegő könnyen fel is menti magát.

Előfordulhat az is, hogy megszegjük a szabályokat, és tettünk jogosságáról meggyőzzük magunkat: „Nem tehettem másként.” „Értelmetlen a szabály.” „Nem ártottam ezzel senkinek.” „Így tudtam segíteni.” És valóban, ha minden szabályt betartanánk, reménytelen helyzetbe kerülne a társadalom. Nehéz azonban megállapítani, hogy meddig lehet elmenni, hol a határ az ésszerű, szükségesnek tekinthető és a valódinak tekinthető szabályszegés között.

Az, hogy hol húzódik ez a határ az elsősorban nem az adott egyén személyiségétől, hanem sokkal inkább a környezetétől függ. Az idegrendszeri kontroll hiánya és az egyén indíttatása a csalásra belső tényezők. Az azonban, hogy ezek milyen valószínűséggel és mértékben vezetnek szabályszegéshez, már az egyén helyzetén és a társas közegén múlik. Vizsgálati eredmények szerint az egyén fizikai környezete is befolyásolhatja a szabályszegés mértékét. Emellett meghatározó szerepet játszhat mindebben az egyén társadalomban elfoglalt helye és maga a társadalom is.

A hatalom hatalma

Számos kutatási eredmény jelzi, hogy a gazdag és hatalommal bíró személyek kevésbé tartják be a szabályokat, mint azok, akik kevésbé gazdagok, illetve akiknek nincs hatalmuk.

Kiderült, hogy csökkenhetnek a gátlások már abban az esetben is, ha valaki „főnöki székben” vagy drága autóban ül, illetve márkás ruhát, esetleg Gucci szemüveget hord. Ezek a testi-lelki hatások beazonosítható idegrendszeri átvivő anyagbeli változásokhoz vezetnek, és ezáltal csökkentik a gátlásokat. Így a hatalom fizikai érzete önmagában is növelheti a szabályszegés valószínűségét.

Az sem mindegy, milyen testhelyzetet vesz és vehet fel valaki. A gátlások megszüntetése érdekében tréningeken tanítják szorongóknak, a „főnöki” testtartásokat. Vagyis a test helyzete is befolyásolja a szabályhoz való viszonyt. Maga a szó: „szorongó” is jelzi a lényeget. A laza, szabad testtartás, testmozgás felszabadító hatású. A szűk hely, a beszorítottság szó szoros értelmében szorongást vált ki. (Ez jelenik meg kóros mértékben – többek között – a klausztrofóbia esetén.)

Mindez jelzi, hogy nem csupán az a megfontolás késztetheti szabályszegésre a hatalommal bíró egyént, hogy a szabályszegés következményét elkerülhetőnek tartja. Ennél sokkal mélyebben, az idegrendszeri folyamatok szintjén csökken a gátlás.

A hatalom érzete ugyanis növeli a megközelítő viselkedések, például a jutalom-keresés vagy a harag valószínűségét. A hatalomérzet híján viszont az elkerülés, a gátló folyamatok erősödnek fel. A valóságos hatalmi pozíció vagy akár ennek érzete a szabályok megszegésére hajlamosít. Valószínűvé válik az idegrendszeri átvivő anyagok révén létrejövő megközelítő viselkedés, amikor is erős a késztetés a jutalom megszerzésére illetve a harag tárgyának megbüntetésére.

Ezek a hatások mindenkinél működnek. A korai gyermekkorban kialakult önuralom, a határok tiszteletben tartása különböztetheti meg a tisztességes embert a tisztességtelentől. Ha hiányzik az önirányítás képessége, mások akarata és a saját ösztönös késztetései irányíthatják az egyén viselkedését.

A szabályszegés örömei

Azt gondolhatnánk, hogy a szabályszegés szégyenérzethez vezet, pedig a vizsgálati eredmények szerint a sikeres csalás örömet vált ki. A kockázatos tett után a szabályszegő hormonszintje megemelkedik, és ez – a nyereségen túl – extra jutalmat jelent. A magas hormonszinttel díjazott idegrendszer ezután még könnyebben kockáztat.

A vizsgálatok azt mutatják, hogy aki elkezdi a csalást, az folytatni is fogja, ha a szabályok megszegésével sikert ért el. A szerencse-, illetve a számítógépes játékosokhoz hasonlóan a csaló számára is ösztönzést jelent a dopamin szint megnövekedése, és ennek következtében erősödik az újabb tett végrehajtására irányuló drive. Belső kognitív irányítás híján belülről semmi sem fékezi meg.

A szabályszegő egyre növeli a tétet, és egy ponton túl – hasonlóan a játékosokhoz – nem tántorítja el a kudarc, figyelmen kívül maradnak a tett következményei, az érintett felmentve érzi magát, önmaga és mások számára is átértelmezi a cselekedeteit. Ez a kognitív igazítás, az önigazolás nagyon veszélyes utakra sodorhatja az egyént, aki egy idő után már helyénvalónak éli meg a cselekedeteit.

A vizsgálati adatok alapján a szabályszegők nem intelligensebbek, mint a szabálykövetők, viszont a kreativitás tesztekben határozottan jobbnak bizonyulnak. Itt szeretném jelezni, hogy a kreatív munkát végzők között magasabb arányban találtak a kutatók a szabályok megszegésére irányuló ötleteket az etikai problémák megoldásánál, mint az egyéb munkát végző kísérleti személyeknél. Az alacsonyabb gátlás feltételezhetően támogatja az új mentális kapcsolatok kialakítását.

Az új kapcsolatok létrehozásához szükséges a rombolás, az egység megbontása, amihez a gátlástalanság segítséget jelent.

A kutatók feltételezése szerint az is serkentheti a szabályszegést, hogy a kreatív emberek könnyebben találnak alternatív narrációkat a tetteikhez. A kreativitás és a szabályszegés egymást erősítő folyamatok. Minél kreatívabb valaki, annál könnyebben szegi meg a szabályokat, és annál hamarabb képes önigazolást találni. A kreativitás és a csalás is idegrendszeri jutalmazó folyamatokat indít be. Már maga a szabályszegés szabadsága is hatalmas öröm, nem is beszélve a kreatív energiák adta élményről.

Ebben a relációban a „gondolkodj másképpen” szlogen kissé sötétebb megvilágításba helyeződik, de azért még nem kell a kreativitást betiltanunk. A határok feszegetése esetében az egyén önuralma, a humánum, a „nem ártani, hanem az értékek megvédésére törekedni” szabály tiszteletben tartása, valamint a közösségi kontroll nyújthat biztonságot.

Közösségi kontroll – a fékek és ellensúlyok világa

Főként a közösségen múlik, hogy tagjainak milyen mértékben engedi meg a szabályszegést. A csoportnak a szabályokkal kapcsolatos vélekedése utat nyithat még egy hatalmi pozícióban lévő vezetőnek is, de vissza is foghatja őt. Jelentős kulturális különbségek vannak ezen a téren, de egy-egy kultúrán belül is különbözhetnek egymástól a kisebb közösségek.

A szabályszegést elnéző közegben megnő a csalók száma, s ez jelentősen megkönnyíti a szabályszegők dolgát, hiszen közösen könnyebb mentséget találni. A szabályszegők csoportja önerősítő közeg. A kutatási eredmények szerint a többek által elkövetett szabálysértő tettek megerősítő ereje sokszoros, mivel ezek szabályszegésre irányuló értékrendszert közvetítenek. Erre példa lehet a diákok puskázása vagy a kalóz zene- vagy filmletöltések, de ide sorolhatók egy-egy cégnek, politikai pártnak vagy egyéb csoportnak önnön érdekérvényesítése céljából alkalmazott tisztességtelen eljárása is.

Nagyon sok szabálysértést követnek el a méltányosság nevében, ha ’neki szabad, akkor nekem is’ alapon. Gyakran felhozott mentség az is, hogy a tisztességtelenség ellen tisztességtelen eszközöket is be szabad vetni. A hasonló vélekedések könnyen erodálhatják a tisztességes társadalmat is. Az az egyén vagy közösség pedig, amely nem alkalmaz tisztességtelen eszközöket, egyértelmű hátrányba kerül a csalókhoz képest.

Egy másik, a tisztességtelen tetteket erősítő társas hatás a versenyhelyzet, és még kiélezettebben a harc és a háború. Az utóbbi még a gyilkosság alól is felment.

Pedig léteznek olyan alapvető humán értékek, amelyek minden körülmények között segítenek a határokat kijelölni. Ilyen például a sokak által elfogadott Tízparancsolat.

Belátható tehát, hogy a közösségek is tévedhetnek és megtévedhetnek. Ezért létkérdés, hogy a társadalmat sokféle közösség és intézmény alkossa, amelyek egymással párbeszédet folytatva valósítják meg az érdekegyeztetést.

Szakirodalom
Bloom, P. (2013) Just Babies: The Origins of Good and Evil. The Crown Publishing Group
Carney, D.R., Cuddy, A.J.C. et al. (2010. Power posing. Psychological Science 21(10), 1363–1368.
Fast, N.J., Gruenfeld, D.H. et al. (2009) Illusory control. Psychological Science, 20(4), 502–508.
Gino, F., Ariely, D. (2012) The dark side of creativity: original thinkers can be more dishonest. Journal of Personality and Social Psychology, 102(3), 445-459.
Keltner, D., Gruenfeld, D. & Anderson, C. (2003). Power, approach, and inhibition. Psychological Review, 110, 265–284.
Lammers, J., Stoker, J.I. et al. (2011) Power increases infidelity among men and women. Psychological Science, 22(9), 1191–1197.
Robertson, I.H. (2012) The winner effect: How power affects your brain. London, Bloomsbury.
Wirth, M.M., Welsh, K.M. et al. (2006) Salivary cortisol changes in humans after winning or losing a dominance contest depend on implicit power motivation. Hormones and Behavior, 49(3), 346–352.

Gyarmathy Éva

A szerkesztőségünk önkéntes munkában dolgozik, ám a webtárhelyet és az oldal műszaki karbantartását az egyesület költségvetéséből biztosítjuk. Ha hasznosnak találtad az írást és megteheted, kérjük, hogy támogasd a munkánkat! Számlaszámunk: 11705008-20474887.

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2020.01.19.
Most megszüntetni a médiaismeret tantárgyat olyan, mint monszun idején megszabadulni az esőkabátoktól
A médiatanárok és a tanagyagot kialakító film- és médiatudománnyal foglalkozó kutatók felháborodtak a kivezetésről szóló hír hallatán. Hartai László, az ELTE Filmtudomány tanszéké...
(Forrás: 444.hu)
--
2020.01.19.
Ragaszkodnak az SNI-s gyerekek szülei a bezárásra ítélt egri általános iskolához
Tavaly februárban jogerős bírósági ítélet mondta ki, hogy fel kell számolni a szegregációt több hazai iskolában. Az egyik érintett iskolát, az egri Móra Ferenc Általános iskolát fenntart...
(Forrás: 444.hu)
--
2020.01.19.
Századvég: A magyarok kétharmada igazságtalannak véli a gyöngyöspatai roma családok kártérítését
A miniszterelnök és más kormánytagok azóta is hangoztatják, hogy a szegregált romáknak nem akarják kifizetni a bíróságon megítélt kártérítést. A Századvég közleménye alapján má...
(Forrás: 24.hu)
--
2020.01.19.
Huszártelepen majdnem áldozatul estek a szegregáció elleni harcnak
A gyöngyöspatai per kapcsán ismét a középpontba került az iskolai szegregáció témája. A kártérítés híre könnyen bírósági eljárások tömegét generálhatja, akár az olyan helyeken...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.01.19.
Pénz helyett képzést adna az állam a gyöngyöspataiaknak
Dacára annak, hogy a Kúrián a mai napon jogerőre emelkedik a a gyöngyöspatai ítélet, amely százmilliós nagyságrendű kártérítést adna roma családoknak, a magyar kormány kitart azon á...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.01.19.
Megtagadott ítélet: máig sem kapták meg az évekig szegregált gyerekeknek jogerősen járó kártérítést Gyöngyöspatán
Horváth László, a térség fideszes országgyűlési képviselője Farkas Lilla felvetésére úgy reagált: neki választott képviselőként minden, a körzetéhez tartozó település ügyével...
(Forrás: Népszava)
--
2020.01.19.
A gimnáziumi vezetők azt kérik, 2021 szeptemberéig ne lépjen hatályba az új NAT
Az Élenjáró Gimnáziumok Igazgatói Grémiuma azt kéri a kormánytól, hogy legkorábban 2021 szeptemberében lépjen hatályba az új Nemzeti alaptanterv (Nat).Az MTI-hez péntek este eljuttatott...
(Forrás: Népszava)
--
2020.01.15.
"A szülők értelmesebbek, mint Parragh Lászlóék"
Csökkent a szakképzésben részt vevő gyerekek száma a KSH adatai szerint, bár Palkovics László innovációs miniszter és Parragh László MKIK-elnök korábban trendfordulóról beszélt, arr...
(Forrás: Klubrádió)
--
2020.01.15.
Az MTA szívesen segítene a Nemzeti alaptantervben, de válaszokat nem kaptak
A visszajelzések hiánya ellenére a Magyar Tudományos Akadémia továbbra is kész részt venni az ország jövője szempontjából meghatározó fontosságú Nemzeti alaptanterv (NAT) társadalmi...
(Forrás: index)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Láng Róbert! Ime a szabály
Mt. 123. § (1) A szabadságot esedékességének évében kell kiadni.

(2) A szabadságot, ha a munkaviszony október elsején vagy azt követően kezdődött, a munkáltató az esedékességet követő év március 31-ig adhatja ki.

(3) A szabadságot, ha a munkavállaló oldalán felmerült ok miatt nem lehetett az (1) bekezdésben meghatározottak szerint kiadni, az ok megszűnésétől számított hatvan napon belül ki kell adni.

(4) Az esedékesség évében kell kiadottnak tekinteni a szabadságot, ha igénybevétele az esedékesség évében megkezdődik és a szabadság következő évben kiadott része nem haladja meg az öt munkanapot.

(A választ Nagy Erzsébettől, a PDSZ szakértőjétől kaptuk.)

--
  OFOE

Kedves Gyimesi Krisztina! A PDSZ szakértőjétől, Nagy Erzsébettől kaptuk a következő választ:
1. A Kjt. 23/B. § -a adott mint lehetőség:
(1) A teljes munkaidőben foglalkoztatott közalkalmazott írásbeli
kérelmére a munkáltató köteles a kinevezésben heti húszórás
részmunkaidőt kikötni, ha a közalkalmazott a kérelem benyújtásakor az
Mt. 128. §-ában foglalt fizetés nélküli szabadságot vesz igénybe.
(2) A munkáltató a közalkalmazottnak a munkaidő egyenlőtlen
beosztására vonatkozó kérelmét csak abban az esetben tagadhatja meg,
ha az számára lényegesen nagyobb munkaszervezési terhet jelentene. A
munkáltató köteles írásban megindokolni a kérelem megtagadását.
(3) A részmunkaidő kikötése
a) a fizetés nélküli szabadság megszűnését követő naptól,
b) ha a közalkalmazott betegsége vagy a személyét érintő más
elháríthatatlan akadály esetén az akadályoztatás megszűnésétől
számított harminc napon belül ki kell adni rendes szabadságát, a
szabadság leteltét követő naptól hatályos.
A b) pontban foglaltak alkalmazása esetén - a felek eltérő
megállapodása hiányában - a rendes szabadság kiadását a fizetés
nélküli szabadság lejártát követő első munkanapon meg kell kezdeni.
Eltérő megállapodás esetén a rendes szabadság kiadását a fizetés
nélküli szabadság lejártát követő harminc napon belül meg kell
kezdeni.
(4) A kérelmet az (1) bekezdés szerinti fizetés nélküli szabadság
igénybevételének megszűnése előtt legalább hatvan nappal kell a
munkáltatóval közölni. A kérelemben a közalkalmazott köteles
tájékoztatni a munkáltatót
a) a fizetés nélküli szabadság igénybevételére jogosító gyermeke
harmadik életéve betöltésének időpontjáról, továbbá
b) ha egyenlőtlen munkaidő-beosztásban kíván dolgozni, a
munkaidő-beosztásra vonatkozó javaslatáról.
(5) A (4) bekezdésben foglaltaktól eltérően a nevelési-oktatási
intézményben pedagógus munkakörben foglalkoztatottak esetében a
kérelmet a fizetés nélküli szabadság tartama alatt, a tanév szorgalmi
időszakának befejezését, illetve az első félév befejezését megelőző
hatvan nappal korábban kell a munkáltatóval közölni.
(6) A (3) bekezdés szerinti időponttól a közalkalmazotti jogviszony
alapján közvetlenül vagy közvetve nyújtott pénzbeli vagy természetbeni
juttatás tekintetében e törvény erejénél fogva az időarányosság elve
alkalmazandó, ha a juttatásra való jogosultság a munkaidő mértékével
összefügg.
(7) Az (1) bekezdés szerinti kérelem alapján kikötött részmunkaidőben
a munkáltató a közalkalmazottat
a) a kérelem szerinti időpontig, de
b) legfeljebb a gyermek négyéves koráig, három vagy több gyermeket
nevelő közalkalmazott esetén a gyermek hatéves koráig
köteles foglalkoztatni. Ezt követően a közalkalmazott munkaidejét a
kérelem benyújtása előtti mérték szerint kell megállapítani.
(8) Az (1)-(7) bekezdés nem alkalmazható a vezetői megbízású
közalkalmazott tekintetében.
Ekkor a kötött munkaidő a részmunkaidő 80%-a lesz, pl. félállás esetén
heti 20 óra, és a neveléssel-oktatással lekötött munkaidő is a
csökkentett munkaidő 55-65 százaléka. (félállásnál heti 11-13 óra). A
szabadság ugyanannyi marad, csak a távolléti díj, ami a szabadság
idejére jár, az időarányos illetmény alapján lesz megállapítva.
Sajnos a köznevelési törvény szerint nincs már külön napközis
munkakör, ezért azt is tanító szakképzettséggel kell ellátni alsó
tagozaton. Maradnak olyan egyéb foglalkozások, amelyek nem
végzettséghez kötöttek: szakkörök, tehetséggondozó, tanórán kívüli
foglalkozás, tanórán kívüli programok szervezése, lebonyolítása.

--
  OFOE

Tisztelt Szodrai Csilla! A szakképzési törvény 127 § 6 szerint annak, aki már alkalmazott, mindenképp ki kell fizetni, aki új, annak megállapodás esetén:
A munkáltatói jogkör gyakorlója a szakképző intézmény alkalmazottjával megállapodhat a szakképző intézményben eltöltött legalább tizenötéves munkaviszony esetére jubileumi jutalom biztosításában. Az Nkt. e törvény hatálybalépését megelőző napon hatályos rendelkezései szerinti szakgimnázium, illetve szakközépiskola alkalmazottja esetében az ilyen megállapodás a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény szerinti feltételekkel kötelező azzal, hogy a jubileumi jutalomra jogosító időszakban a közalkalmazotti jogviszony és a szakképző intézménnyel fennálló munkaviszony időtartamát egybe kell számítani. (A választ Juhász Ágnes adta meg.)

--
  Gyimesi Krisztina

Kedves OFOE!

Gyesen lévő tanár vagyok (8 osztályos gimnáziumban, magyar irodalom és nyelv, egyetemi diplomával, 16 év munkaviszony, 3 gyermekem miatt 9 tanított év). A következő tanévtől mennék vissza tanítani. Jelenleg 2 lehetőségen gondolkodom:
1. a korábbi gimnáziumomba visszavárnak, azonban teljes állást a 3 gyermek miatt nem vállalnék. Amennyiben jól tudjuk, a 3. gyermek 5 éves koráig az iskolának biztosítania kell a "félállást". Ez valóban így van? Illetve ha nem félállásba, hanem "6 órába" szeretnék visszamenni, van-e lehetőségem, vagy csak ha a munkáltató is beleegyezik? Továbbá a "6 órás" állás a pedagógusoknál pontosan mit jelent (kötelező óraszámok, egyéb kötelezettségek, stb.)
2. Egy általános iskolában, ahol csak alsó tagozat van, tanítót keresnek. Mivel kieső helyen, egy faluban van az iskola, évek óta nincs jelentkező. Én ebben a faluban lakom, és a 3 gyermek mellett átmenetileg szívesen dolgoznék ebben az iskolában. Az lenne a kérdésem, hogy van-e olyan munkakör, amit az egyetemi végzettségemmel, tanári diplomámmal betölthetnék az alsó tagozatban (pl. napközis pedagógus, stb.).

Válaszát előre is köszönöm,
Kriszta

--
  Láng Róbert

T. Cím!
Érdeklődni szeretnék, hogy közalkalmazotti munkaviszonnyal a dec.23-tól megkezdett EGYBEFÜGGŐ szabadságból mennyi vihető át a 2020-as naptári évre a 2019-es keretből?
Köszönöm

--
  Szodrai Csilla

Tisztelt OFOE!
Arra a kérdésre szeretnék választ kapni, hogy a 2020 január 1-jétől oktatókká átminősülő és az új szakképzési törvény hatálya alá kerülő, jelenleg még közalkalmazott pedagógusoknak eddig alanyi jogon járó jubileumi jutalma megmarad-e, vagy 2020. január 1-jétől kezdve ez csak egy adható jutalom lesz, ami a munkáltató anyagi helyzetétől függ majd.Hol találom meg ennek a kérdésnek a megbízható jogi szabályozását?
Köszönettel:
Szodrai Csilla

--
  OFOE

Kedves Dóra! Meg kell kérdezni a döntéshozót, hogy mi indokolja a lépést. Ha ez szóban nem működik, írásban kell megtennie, mégpedig hivatalos levélben: választ vár, és ezt indokolja (nem volt előzmény, váratlanul érte, ragaszkodik az indokláshoz stb.) Mindenképpen menjen másolat a fenntartónak. A levélen fel kell tüntetni, hogy kik kaptak másolatot. (Ha szakszervezeti tag, a szakszervezet támogatását is kérheti.) Felvethető a probléma nevelőtestületi értekezleten is, de ragaszkodni kell a jegyzőkönyvhöz. A levelezés online is lebonyolítható, de fontos, hogy legyen mindennek írásos nyoma. A szakmai munkaközösség támogatását van esélye elnyerni? Reméljük, sikerül tisztázni a dolgot, illetve orvosolni a problémát. Üdvözlettel az OFOE szerkesztősége

--
  Hesz Dóra Virág

Köszönöm a gyors választ!
Pedig így történt, gyakorlatilag ezen a héten, hétfőről keddre már megvonták az osztályfőnökségemet (semmi konkrétumról nem tájékoztattak, "jobb, ha nem is tudom", szülői megkeresések voltak). Valakik valamit mondtak...írásban nem kaptam semmit, fegyelmi, természetesen nem volt, hisz nem követtem el semmit. Van ennek a lépésnek v.milyen formai, írásbeli feltétele? Mind szakmailag, mind anyagilag súlyosan érint ez a döntés, amit nem tartok megalapozottnak. Előre is köszönöm a segítséget!
HEsz Dóra Virág

--
  OFOE

Kedves Dóra! Tulajdonképpen furcsa, hogy így történt. Gondolom, az ügynek voltak előzményei, valamivel feltételezhetően indokolták ezt a lépést.
Az iskolavezetőnek jogában áll lecserélni az osztályfőnököt, de nem csak úgy, ötletszerűen az egyik pillanatról a másikra.

--
  Hesz Dóra Virág

T. Cím!

Az iránt érdeklődöm, hogy tanév közben (szóval most, 2019. nov.végén)megvonható-e az ofő pótlék egy más kolléga kinevezésével egyik napról a másikra...

Várom szíves válaszukat:
Hesz Dóra Virág

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2020) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek