OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2017. április 19.
» Hozzászólások (0)

PSZICHOháttér

28. Korlátok, fékek és a csalók

A feltétlen elfogadás a mindenhatóság érzését adja, a bizalom és önbizalom légiessé tesz. Könnyen el is száll, akit nem segít a szabályok által adott korlátozás, fékezés. A stabilitást és a belső erőt a szabályozás adja. Mindenkinek megvannak a saját szabályai, amelyek eligazítják abban, hogy mi helyes, és mi nem. Ezeket a szabályokat kisgyerek korunktól kezdve kapjuk és alakítjuk. A szabályok biztos pontokat jelentenek, amelyekről el lehet rugaszkodni akár az ismeretlenbe is. Felnőttként az egyén és a kultúra által formált értékrendként meghatározzák az attitűdjeinket és a viselkedésünket.

A dackorszak előnyei

Az idegrendszer fejlődésével a kisbaba mozgása és észlelése egyre hatékonyabb lesz. Megnyílik számára a világ, elindul, kalandozik. Önbizalma és bizalma még töretlen, de hamar megtapasztalja, hogy léteznek korlátok. Elsősorban is a fizika szabályai, amelyek alól nem lehet kibújni. Az asztal sarka hegyes, és fáj, ha nekimegyünk, a váza megüt, ha magunkra rántjuk, a tűz megéget, ha belenyúlunk. A körülmények megrendítik a bizalmat, és még nem is szóltunk a társadalomról a maga szabályaival.

A család és társadalom az adott kultúra korlátait építi be a gyerek erkölcsi értékvilágába. A kisbaba eleve magában hordozza az elemi erkölcsi szabályokat: a könyörületességet, a jótett jutalmazását és az önzőség büntetését mutatták ki a vizsgálatok már hathónapos kicsiknél is. Ezek az alapvető társas szabályok jó esetben megmaradnak, és kiegészülnek az adott közösség szabályaival.

Miközben a kisgyerek tanul a társadalomhoz illeszkedni, a szabályok építik az idegrendszeri fékjeit is. A dackorszakban a gyerek szinte kéri a szabályokat, mivel két-három éves kor körül alakul a fékrendszere. Ez rendkívül fontos, életmentő rendszer, ezért is van szükség arra, hogy a gyerek gyakorolja az önkontrollját. Ha nem kapja meg a stopjelzéseket, akkor újra és újra elszabadulhat a pokol.

A dackorszakban erősödik meg az akarat, mert kialakul az önirányítás, s ez egyben az önkontrollt is jelenti. A kisgyerek megtanul uralkodni a testén és a tettein, s ezáltal nagy biztonságot nyer.

A dackorszak során sajátíthatja el a megegyezés csodáját, megtapasztalja az érdekegyeztetés hasznát. Az érvelés és a szempontok összehangolása jelentős előrelépést hoz a beszéd és gondolkodás fejlődésében. A problémák megoldásánál az érzelmi reakciókat az értelmi reakciók váltják fel, s ezzel a kisgyerek a legfontosabb humán értékek világába kap bevezetést.

A szabályok, a tudás, a civilizáció nem más, mint az emberiség által az életben maradás és az együttélés érdekében évezredek során kialakított értékrendszer. A szabályok a tudáshoz hasonlóan természetesen megkérdőjelezhetők, vitathatók, hiszen egyidejűleg több szempont is létezik, és mindegyiknek van létjogosultsága.

Elrontott dackorszak

Ha a dackorszakban megnyíló fejlődési lehetőség elmarad, akkor a gyermek konfliktushelyzetekben felnőtt korában is csupán primitív érzelmi reakciókra lesz képes, és nem tud uralkodni magán, nem alakul ki benne az önirányítás képessége. Az ilyen gyerekből általában vagy céltalanul bolyongó felnőtt lesz, vagy olyan ember, aki örömmel veti alá magát egy erős akaratnak, esetenként olyan szervezethez kötődik, amely egyértelmű irányt mutat, és az ellenőrzése alá vonja.

A túl erős külső kontroll is megtörheti a gyerek akaratát. Ennek következtében vagy teljesen feladja a saját elképzeléseit, érdekeit, vagy egész életét dackorszakban tölti. Mindennel szemben álló örök forradalmár, akarnok lesz, aki csak az erőből ért, és ha teheti, rákényszeríti az akaratát másokra.

Ha a környezet elfojtja ennek a fontos fejlődési szakasznak a lehetőségeit, meggátolja, hogy az ösztönlényből önuralomra képes társas lény legyen, akkor az egyén és a környezete egy életen át viselheti e mulasztás következményeit.

A szabályszegés

Miután a szabályok a legfontosabb feladatukat, az idegrendszeri fékek felépítését betöltötték, a továbbiakban az emberi együttélésben játszanak fontos szerepet. Az érvényesítésük során kiépülő belső korlátok segítenek egyensúlyt tartani társas kapcsolatokban. Ezek a korlátok azonban közel sem annyira egyértelműek, mint a fizikaiak, és ez a körülmény soktényezőssé teszi a szabályok problémakörét.

Az emberek többsége nem túlzottan szabálytartó, és a szabályszegésnek rendkívül sok oka és feltétele van. Minthogy a szabályok általában nincsenek kőbe vésve, eleve változtathatók. Többnyire közös megegyezéssel jönnek létre és mivel a körülmények és az emberi kultúrák folyamatosan változnak, szükség van ezek újra meg újra történő felülvizsgálatára, korrekciójára. A szabályok közös megegyezés útján történő átalakítását nem is tartjuk szabályszegésnek, de az új szabályok létrehozása sok esetben a régi szabályok meghaladásával, megszegésével kezdenek formálódni. Ez esetben a szabályszegés lehet az elindulás a változtatás felé. Az elavult, illetve működésképtelen szabályok megszegését sokan nem is tekintik immorálisnak, és a szabályszegő könnyen fel is menti magát.

Előfordulhat az is, hogy megszegjük a szabályokat, és tettünk jogosságáról meggyőzzük magunkat: „Nem tehettem másként.” „Értelmetlen a szabály.” „Nem ártottam ezzel senkinek.” „Így tudtam segíteni.” És valóban, ha minden szabályt betartanánk, reménytelen helyzetbe kerülne a társadalom. Nehéz azonban megállapítani, hogy meddig lehet elmenni, hol a határ az ésszerű, szükségesnek tekinthető és a valódinak tekinthető szabályszegés között.

Az, hogy hol húzódik ez a határ az elsősorban nem az adott egyén személyiségétől, hanem sokkal inkább a környezetétől függ. Az idegrendszeri kontroll hiánya és az egyén indíttatása a csalásra belső tényezők. Az azonban, hogy ezek milyen valószínűséggel és mértékben vezetnek szabályszegéshez, már az egyén helyzetén és a társas közegén múlik. Vizsgálati eredmények szerint az egyén fizikai környezete is befolyásolhatja a szabályszegés mértékét. Emellett meghatározó szerepet játszhat mindebben az egyén társadalomban elfoglalt helye és maga a társadalom is.

A hatalom hatalma

Számos kutatási eredmény jelzi, hogy a gazdag és hatalommal bíró személyek kevésbé tartják be a szabályokat, mint azok, akik kevésbé gazdagok, illetve akiknek nincs hatalmuk.

Kiderült, hogy csökkenhetnek a gátlások már abban az esetben is, ha valaki „főnöki székben” vagy drága autóban ül, illetve márkás ruhát, esetleg Gucci szemüveget hord. Ezek a testi-lelki hatások beazonosítható idegrendszeri átvivő anyagbeli változásokhoz vezetnek, és ezáltal csökkentik a gátlásokat. Így a hatalom fizikai érzete önmagában is növelheti a szabályszegés valószínűségét.

Az sem mindegy, milyen testhelyzetet vesz és vehet fel valaki. A gátlások megszüntetése érdekében tréningeken tanítják szorongóknak, a „főnöki” testtartásokat. Vagyis a test helyzete is befolyásolja a szabályhoz való viszonyt. Maga a szó: „szorongó” is jelzi a lényeget. A laza, szabad testtartás, testmozgás felszabadító hatású. A szűk hely, a beszorítottság szó szoros értelmében szorongást vált ki. (Ez jelenik meg kóros mértékben – többek között – a klausztrofóbia esetén.)

Mindez jelzi, hogy nem csupán az a megfontolás késztetheti szabályszegésre a hatalommal bíró egyént, hogy a szabályszegés következményét elkerülhetőnek tartja. Ennél sokkal mélyebben, az idegrendszeri folyamatok szintjén csökken a gátlás.

A hatalom érzete ugyanis növeli a megközelítő viselkedések, például a jutalom-keresés vagy a harag valószínűségét. A hatalomérzet híján viszont az elkerülés, a gátló folyamatok erősödnek fel. A valóságos hatalmi pozíció vagy akár ennek érzete a szabályok megszegésére hajlamosít. Valószínűvé válik az idegrendszeri átvivő anyagok révén létrejövő megközelítő viselkedés, amikor is erős a késztetés a jutalom megszerzésére illetve a harag tárgyának megbüntetésére.

Ezek a hatások mindenkinél működnek. A korai gyermekkorban kialakult önuralom, a határok tiszteletben tartása különböztetheti meg a tisztességes embert a tisztességtelentől. Ha hiányzik az önirányítás képessége, mások akarata és a saját ösztönös késztetései irányíthatják az egyén viselkedését.

A szabályszegés örömei

Azt gondolhatnánk, hogy a szabályszegés szégyenérzethez vezet, pedig a vizsgálati eredmények szerint a sikeres csalás örömet vált ki. A kockázatos tett után a szabályszegő hormonszintje megemelkedik, és ez – a nyereségen túl – extra jutalmat jelent. A magas hormonszinttel díjazott idegrendszer ezután még könnyebben kockáztat.

A vizsgálatok azt mutatják, hogy aki elkezdi a csalást, az folytatni is fogja, ha a szabályok megszegésével sikert ért el. A szerencse-, illetve a számítógépes játékosokhoz hasonlóan a csaló számára is ösztönzést jelent a dopamin szint megnövekedése, és ennek következtében erősödik az újabb tett végrehajtására irányuló drive. Belső kognitív irányítás híján belülről semmi sem fékezi meg.

A szabályszegő egyre növeli a tétet, és egy ponton túl – hasonlóan a játékosokhoz – nem tántorítja el a kudarc, figyelmen kívül maradnak a tett következményei, az érintett felmentve érzi magát, önmaga és mások számára is átértelmezi a cselekedeteit. Ez a kognitív igazítás, az önigazolás nagyon veszélyes utakra sodorhatja az egyént, aki egy idő után már helyénvalónak éli meg a cselekedeteit.

A vizsgálati adatok alapján a szabályszegők nem intelligensebbek, mint a szabálykövetők, viszont a kreativitás tesztekben határozottan jobbnak bizonyulnak. Itt szeretném jelezni, hogy a kreatív munkát végzők között magasabb arányban találtak a kutatók a szabályok megszegésére irányuló ötleteket az etikai problémák megoldásánál, mint az egyéb munkát végző kísérleti személyeknél. Az alacsonyabb gátlás feltételezhetően támogatja az új mentális kapcsolatok kialakítását.

Az új kapcsolatok létrehozásához szükséges a rombolás, az egység megbontása, amihez a gátlástalanság segítséget jelent.

A kutatók feltételezése szerint az is serkentheti a szabályszegést, hogy a kreatív emberek könnyebben találnak alternatív narrációkat a tetteikhez. A kreativitás és a szabályszegés egymást erősítő folyamatok. Minél kreatívabb valaki, annál könnyebben szegi meg a szabályokat, és annál hamarabb képes önigazolást találni. A kreativitás és a csalás is idegrendszeri jutalmazó folyamatokat indít be. Már maga a szabályszegés szabadsága is hatalmas öröm, nem is beszélve a kreatív energiák adta élményről.

Ebben a relációban a „gondolkodj másképpen” szlogen kissé sötétebb megvilágításba helyeződik, de azért még nem kell a kreativitást betiltanunk. A határok feszegetése esetében az egyén önuralma, a humánum, a „nem ártani, hanem az értékek megvédésére törekedni” szabály tiszteletben tartása, valamint a közösségi kontroll nyújthat biztonságot.

Közösségi kontroll – a fékek és ellensúlyok világa

Főként a közösségen múlik, hogy tagjainak milyen mértékben engedi meg a szabályszegést. A csoportnak a szabályokkal kapcsolatos vélekedése utat nyithat még egy hatalmi pozícióban lévő vezetőnek is, de vissza is foghatja őt. Jelentős kulturális különbségek vannak ezen a téren, de egy-egy kultúrán belül is különbözhetnek egymástól a kisebb közösségek.

A szabályszegést elnéző közegben megnő a csalók száma, s ez jelentősen megkönnyíti a szabályszegők dolgát, hiszen közösen könnyebb mentséget találni. A szabályszegők csoportja önerősítő közeg. A kutatási eredmények szerint a többek által elkövetett szabálysértő tettek megerősítő ereje sokszoros, mivel ezek szabályszegésre irányuló értékrendszert közvetítenek. Erre példa lehet a diákok puskázása vagy a kalóz zene- vagy filmletöltések, de ide sorolhatók egy-egy cégnek, politikai pártnak vagy egyéb csoportnak önnön érdekérvényesítése céljából alkalmazott tisztességtelen eljárása is.

Nagyon sok szabálysértést követnek el a méltányosság nevében, ha ’neki szabad, akkor nekem is’ alapon. Gyakran felhozott mentség az is, hogy a tisztességtelenség ellen tisztességtelen eszközöket is be szabad vetni. A hasonló vélekedések könnyen erodálhatják a tisztességes társadalmat is. Az az egyén vagy közösség pedig, amely nem alkalmaz tisztességtelen eszközöket, egyértelmű hátrányba kerül a csalókhoz képest.

Egy másik, a tisztességtelen tetteket erősítő társas hatás a versenyhelyzet, és még kiélezettebben a harc és a háború. Az utóbbi még a gyilkosság alól is felment.

Pedig léteznek olyan alapvető humán értékek, amelyek minden körülmények között segítenek a határokat kijelölni. Ilyen például a sokak által elfogadott Tízparancsolat.

Belátható tehát, hogy a közösségek is tévedhetnek és megtévedhetnek. Ezért létkérdés, hogy a társadalmat sokféle közösség és intézmény alkossa, amelyek egymással párbeszédet folytatva valósítják meg az érdekegyeztetést.

Szakirodalom
Bloom, P. (2013) Just Babies: The Origins of Good and Evil. The Crown Publishing Group
Carney, D.R., Cuddy, A.J.C. et al. (2010. Power posing. Psychological Science 21(10), 1363–1368.
Fast, N.J., Gruenfeld, D.H. et al. (2009) Illusory control. Psychological Science, 20(4), 502–508.
Gino, F., Ariely, D. (2012) The dark side of creativity: original thinkers can be more dishonest. Journal of Personality and Social Psychology, 102(3), 445-459.
Keltner, D., Gruenfeld, D. & Anderson, C. (2003). Power, approach, and inhibition. Psychological Review, 110, 265–284.
Lammers, J., Stoker, J.I. et al. (2011) Power increases infidelity among men and women. Psychological Science, 22(9), 1191–1197.
Robertson, I.H. (2012) The winner effect: How power affects your brain. London, Bloomsbury.
Wirth, M.M., Welsh, K.M. et al. (2006) Salivary cortisol changes in humans after winning or losing a dominance contest depend on implicit power motivation. Hormones and Behavior, 49(3), 346–352.

Gyarmathy Éva

A szerkesztőségünk önkéntes munkában dolgozik, ám a webtárhelyet és az oldal műszaki karbantartását az egyesület költségvetéséből biztosítjuk. Ha hasznosnak találtad az írást és megteheted, kérjük, hogy támogasd a munkánkat! Számlaszámunk: 11705008-20474887.

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.06.23.
A Fidesz szerint semmiség a közoktatási törvény módosítása, a TASZ Alkotmánybíróság elé viszi
A vita után sajtótájékoztatót tartottak a tiltakozó szervezetek, ahol Törley Katalin, a Tanítanék Mozgalom aktivistája elmondta, lelkiismereti és szakami kérdés felszólalni a törvénymó...
(Forrás: mérce)
--
2019.06.23.
Nem kaptak választ a bérkérdésre a tanárok, felkészülnek az őszi akciósorozatra
A Pedagógusok Szakszervezete nemrég kijelentette, eddig tartott a türelme, a tárgyalások nem vezettek eredményre, ezért ősztől akciósorozatot hirdetnek. A szakszervezet ugyanis úgy látja,...
(Forrás: mérce)
--
2019.06.23.
Kaotikus a helyzet a nyári gyermektáboroknál
Még mindig nincs egységes szabályozás arra vonatkozóan, ki lehet táboroztató, nincs személyi, vagyoni feltételhez kötve a tábor szervezése. Egyetlen feltétel, hogy maga a táborhely feleljen...
(Forrás: Infostart)
--
2019.06.23.
Egy pomázi iskolában kipróbálták azt, ami egyszerre jó a szülőknek, tanároknak és a háziorvosoknak is, és fényesen bevált
Van már pár iskola, ahol kipróbálták, hogy bizalmat szavaznak a szülőknek, és háromról 15-re emelték a szülők által igazolható napok számát. Ezt ugyanis saját körben eldönthetik. Ilyen...
(Forrás: 444.hu)
--
2019.06.23.
A Kárpát-medencei oktatási együttműködést erősíti egy uniós projekt
A Kárpát-medencei oktatási együttműködés erősítése a célja az Oktatási Hivatal (OH) valamint a Szent István Egyetem és a Debreceni Egyetem közös uniós projektjének – közölte Gloviczki...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.06.23.
A Budapest School a „mit” helyett a „hogyan”-ra adja meg a választ a tanulóknak
A Budapest School működési elve az, hogy a diákok – akik magántanulók – ugyanúgy kapnak bizonyítványt, csak az ehhez szükséges tudást más metódus szerint sajátítják el, ami egyben...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.06.23.
Pölöskeiné: Nem lényeg a tankötelezettség
Pölöskeiné szerint jó döntés volt, hogy a szakképzést a gazdasághoz kapcsolták, bár szerinte jobb volt, amikor még a Nemzetgazdasági Minisztérium felelt a területért, igaz, most az Innov...
(Forrás: Népszava)
--
2019.06.23.
Messze még a Diákváros: csak az egyetemisták felének jut kollégium
Tény: kollégiumi férőhelyből továbbra sincs elég, országosan mintegy 54 ezer férőhely érhető el (ebbe beletartoznak az egyházi és magánkollégiumok is), miközben a nappali tagozaton tanul...
(Forrás: Népszava)
--
2019.06.23.
Rugalmas iskolakezdés? A kormány ezt is eltörölné
A tervezet módosító csomag szerint, ha egy gyerek betöltötte a 6. életévet, kötelező elmennie iskolába. Akkor is, ha ő egy nappal a megadott határidő előtt, mondjuk augusztus 30-dikán sz...
(Forrás: hvg.hu)
Utolsó üzenetek:
  Eleonóra

Kedves OFOE!

Nagyon szépen köszönöm a válaszukat! :-)

Üdvözlettel: Németh Eleonóra

--
  ofoe

Kedves Eleonóra! Kicsit bonyolult a helyzeted mert a pedagógus munkaköröd alapján jár Neked a 21 munkanap alapszabadság, és a 25 munkanap pótszabadság. Az ápoló munkakör alapján viszont évi 21 munkanap alapszabadság és a Kjt. 57. § (1) bekezdése szerint a fizetési fokozatoddal egyenlő számú munkanap pótszabadság illet meg. Ugyanis a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 30. § (1) bek c)pontja alapján a kollégiumi ápoló munkakörben dolgozóknak nem jár az évi 25
munkanap pótszabadság, erre ["c) a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörök közül a pedagógiai asszisztens,szabadidő-szervező, gyermek- és ifjúságvédelmi felügyelő, pedagógiai
felügyelő, gyógypedagógiai asszisztens, pszichopedagógus, gyógytornász,munkakörben foglalkoztatottak jogosultak. (A válaszadásban a PDSZ jogi szakértője volt segítségünkre.)

--
  ofoe

Kedves Krisztina! Nagyon nehéz a konkrét helyzet pontos ismerete nélkül érdemi tanácsot adni, de megpróbálom. Az első lépés valóban átgondolni azt, hogy Te magad mennyiben vagy felelős az adott problémáért. A figyelmeztetőkkel, intőkkel csak a saját feszültségedet oldod némileg, eredményt nem tudsz elérni. Gondold át, hogy melyik ponton romlott el a kapcsolat az adott csoporttal, eleve így fogadtak, vagy menetközben történt valami. Az a soraidból kiderül, hogy nincs köztetek bizalmi kapcsolat, tehát kommunikáció helyett hadakoztok. Időt kellene szánni arra, hogy a problémát tisztázzátok, megállapodásra jussatok a közös megoldás módjában. Ennek vannak különböző technikái. Fontos, hogy ne személyes sértésként kezeld az ügyet, hanem közös megoldandó problémaként. Nem ördögtől való, amit a kollégáid tanácsolnak, hogy fordulj pszichológushoz, aki segíthet azon, hogy a Benned való görcsöt fel tudd oldani. Amíg Te magad nem jutsz túl ezen a görcsön, nem tudod kézbe venni az ügyeket. Ezek a diákok már nem kamaszok, fiatal felnőttek, nekik is fontos, hogy eljussanak az érettségiig, és matematikából is elérjenek egy bizonyos szintet. Ez lehet az a közös ügy, amin együttesen és nem egymás ellenében kellene dolgoznotok. Szívesen levelezek erről Veled privátban is, ha akarod, de nem minden részlet tartozik a nyilvánosságra. Jelezd, ha ezt szeretnéd. Üdvözlettel Szekszárdi Juli

--
  László Krisztina

Kedves OFOE!
Nem tudom mennyire válaszolható meg a kérdésem. Egy középiskolában tanítok, heti 27 órában matematikát, 8 érettségis csoportnak. (Plusz a korrepetálások, plusz a helyettesítések.) Nagyon szeretem a diákjaimat, de mint mindenhol, ahol emberek vannak, előfordulnak konfliktusok. A kb 110 diákból, akiket két éve tanítok, van kb 15, akik állandóan csak a hibát keresik a munkámban, agresszíven és lekezelően bánnak velem, sokszor megaláznak a csoport egésze előtt. Amikor esetleg szaktanári figyelmeztetést adok nekik, akkor hangosan kiröhögnek, hogy az ő szüleiket ez nem érdekli. (Ezek a diákok már 17-19 évesek, mivel a nyelvi tagozat nulladik évfolyama egy évvel megnöveli a középiskolai tanévek számát.) Semmivel nem tudom őket sem motiválni, sem fegyelmezni, tönkre teszik az óráimat.) Hiába fordultam az osztályfőnökökhöz segítségért, mind ők, mind az igazgató-helyettes és a munkaközösség vezető szerint, ez az én hibám, azért viselkednek így velem, mert ez "belőlem jön". Közben az iskolából folyamatosan mennek el a tanárok, és hiába keresett a szakom, (angol-matek) úgy érzem, hogy nem becsülik meg a munkámat. Hiába az a kb 90 diák aki jól teljesít, (nem egy dícséretes 5-ös is van, és emelt matematika érettségi előkészítő csoportok is), hiába a rengeteg dolgozat, számonkérés, ingyen korrepetálás, rendszeres, hogy káromkodva, csapkodva, üvöltözve csapják az asztalomra a kijavított dolgozatot, mert az nem négyes, hanem csak hármas. És közben a vezetőség, az osztályfőnökök és a munkaközösség vezető szerint is, nekem kell változtatnom, pszichológushoz mennem, mert engem nem lehet elviselni. Meg kell jegyezzem, ezek az emberek 25-30 éve vannak ebben az iskolában. Ez a matematika státusz, amit én megkaptam 2 éve, egy előző iskolavezetéstől, már nagyon régóta, úgymond, "forgó hely" volt, mert - más tanárok elmondása szerint - mindig "volt valami probléma a matek tanárokkal". Minden más matematika tanár az iskolában, már 10-20-30 éve itt tanít.
Nem igazán tudom, mit kezdhetnék a problémával. Tudnának esetleg tanácsot adni?
Köszönettel: Krisztina

--
  Eleonóra

Kedves OFOE Csapat!
Segítséget szeretnék kérni, azzal kapcsolatban, hogy egy egyházi iskolában dolgozom, mint 50% kollégiumi felügyelő, 50% kollégiumi ápoló. Érdeklődnék, hogy ilyen esetben számomra mennyi szabadság jár? Tavaly fél állásban tanítottam, akkor járt a pedagógusi szabadság, itt úgy olvasom, ebben a munkakörben is jogosult lennék.?
Köszönettel: Németh Eleonóra

--
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek