OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2017. október 1.
» Hozzászólások (0)

ÖkiLand – ahol a szabadság szül rendet

Idén májusban hatodszor rendezték meg az ÖkiLand tábort, melynek alapmodelljét Liska Tibor dolgozta ki, és fia, ifj. Liska Tibor1 fejlesztette tovább, elsősorban közgazdaságtant hallgató egyetemisták számára. Braun József, a Zöld Kakas Líceum SzG egyik alapítója és a Zöld Kakas program vezetője hangolta át a modellt középiskolás korosztályra, és ő az ÖkiLand-táborok főszervezője is. A táborban idén mintegy 200 diák és 40 tanár vett részt, a Zöld Kakas Líceum mellett képviselték magukat a Pentelei Szakképző Iskola, a Tanext Akadémia, a Mándi Iván Szakközépiskola és Szakiskola, valamint a Bercsényi Miklós Élelmiszeripari Szakközépiskola. ÖkiLand egy különleges pedagógiai kísérlet, egy mini-társadalom, melynek egyenjogú polgárai vállalkozásokból tartják fenn magukat és a közösséget. A „bank” és a „nagyker” a vállalkozók rendelkezésére áll, akik minimális alaptőkéjükkel egyedül nem sokra mennek, össze kell fogniuk másokkal ahhoz, hogy boldoguljanak. A táborban lévő tanárok tanácsaikkal segíthetik a diákokat, de a tervezés és a kivitelezés felelőssége alapvetően a tanulóké.

Szobaszemle és reggeli torna helyett

A táborban, melyet idén a szépséges Vőcére szerveztek, nincs szigorú napi rend. Nincs előírva, hánykor kell kelni, ki kivel alkot párt vagy csoportot, milyen foglakozásokon vesz részt és mikor megy aludni. Ami szabályoz, az nem más, mint a közösségi igény, a piac, a formálódó kapcsolatok és persze az egyéni ambíció. Néhány diák olyan sikeres vállalkozást működtetett az előző években, hogy idén egyszerűen csak élvezte a számláján lévő Ökit (ÖkiLand pénzét) – ugyanis a felhalmozott tőkét „át lehet vinni” a következő táborra. Hogy mivel telt a „felső tízezer” napja? Ételre nem volt gondjuk, hiszen a vállalkozók legnagyobb számban ennivalóval kereskedtek, melyekhez az alapanyagokat a nagykerben vásárolták, az eszközöket (bográcsot, serpenyőt, stb.) a közösségtől bérelték – innentől kezdve pedig csak a kreativitásukon múlott, hogy tejfölös lángossal, babgulyással, vegán tésztasalátával, friss bodzaszörppel vagy épp nutellás palacsintával szálltak-e be a versenybe. A „gazdagok” fonathattak hajat, csináltathattak csillámtetkót és hennát, masszíroztathatták az arcukat, rendelhettek batikolt pólót – mert a vállalkozók tényleg nagyon sokoldalúan igyekeztek kiszolgálni az igényeket, és közben megkeresni azt a pénzt, ami a létfenntartásukat fedezte, és amiből az esetleges hitelüket törlesztették. Még a tábor medencéje is vállalkozásként működött, komoly tőkét áldoztak rá a diákok, hogy kibéreljék – szerencséjükre a tábor alatt igazi strandidő volt, a hőség és a csoportos kedvezmények együtt segítették hozzá a bérlőket az üzleti sikerhez. Szóval a gazdagok ettek, ittak, kirándultak és strandoltak, de a legtöbbjük hamar megunta ezt a luxust, és mégis csak új vállalkozás után nézett – ha másért nem, hát a kihívás és a versenyszellem miatt.

ÖkiLand-ben tiszteletben kell tartani a többi polgár jogait, nem szabad „kintről” hozni az ennivalót, csak a nagykerben lehet vásárolni, és csak akkor, ha van az embernek bejegyzett vállalkozása. Fizetni pedig Ökivel lehet, melyet ÖkiLand bankja bocsát ki. Egyébként a diákok szabadon eldönthetik, kivel szeretnének együttműködni, és mivel töltik el a az idejüket. A tábort megelőzi néhány előkészítő alkalom, a „régiek” átadják tapasztalataikat, és kezdődik egy komoly tervező-fázis – de ezt persze a gyakorlat felülírhatja. Hiszen az új ismeretségek, a jelenlévők igényei és az esetleges konkurencia rugalmas alkalmazkodást tesz szükségessé – ám tapasztalataim szerint ez nem okozott különösebb gondot a fiataloknak.

A tábor hangulata derűs volt, felszabadult és nyugodt. Mindenki tette a dolgát legjobb belátása, szabad döntései és egyéni érdeklődése, motivációja szerint – és ettől valahogy a helyére került minden.

Megmentőm, a nonprofit szféra

Na de mihez kezdek én egy ilyen helyen? Nem is ismerek néhány vezetőn kívül senkit. Vállalkozás? Pénzügyek? Bankbetétek, kamatok, piackutatás? Semmi nem áll tőlem távolabb. Magyar-német szakos tanár vagyok, szeretem a költészetet, a filozófiát, a pedagógiát, a nyelveket, na de hogy ebben a „vállalkozós táborban” mihez is fogjak… Nem tudtam elképzelni, hogyan zajlik majd ez a pár nap. Esetleg beállhatnék a nagyker pénztárába, hátha kapnék fizetést az államtól, de hát én olyan pontatlanul számolok, biztosan rosszul adnék vissza. Titokban és szabálytalanul mégis csak elrejtettem a táskámba néhány csomag kekszet és aszalt gyümölcsöt, hátha nem lesz mit ennem.

Szerencsémre ÖkiLand polgárai egyre tudatosabbak. És szerencsémre jött néhány olyan diák is, akik alapvetően „médiát” akartak csinálni. A közösség pedig adományokból „összedobta” a média működéséhez szükséges pénz-alapot. Természetesen a médiának a közösséget kellett szolgálnia – hiteles, friss hírekkel, érdekes interjúkkal, szellemi értékekkel. Na, ez már engem is érdekelt, ha nem lettem volna tanár, szinte biztosan újságíró lennék! A „média-alap” pedig elég volt arra, hogy az alkalmazottak bért kapjanak. Szóval néhány óra múlva azt vettem észre, hogy a diákokkal a nap híreit tervezzük – szerencsére először nem is tudták, hogy tanár vagyok, és, mikor kiderült, úgy döntöttek, hogy ezt elnézik nekem. Kaptunk a batikolóktól nagyon menő egyen-pólót, „Öki Story News”-felirattal, cserébe természetesen reklámanyag készült a vállalkozásukról, mert ÖkiLand-ben a bartellnek is komoly kultúrája van. Így hamarosan aktív és teljes jogú tagja lettem a média-csapatnak (és ezzel a társadalomnak), – szóval simán és zökkenőmentesen a helyemre kerültem én is. Ráadásul, a tábor életéről készülő média-anyagoknak köszönhetően alkalmam volt a legkülönfélébb vállalkozásokba betekinteni, a legkülönbözőbb helyekről jövő polgárokkal beszélgetni. És azt tapasztaltam, hogy ÖkiLand-ben mindenki nagyon hamar megtalálta a maga szorongástól mentes, konstruktív és természetes útját.

Esténként összegyűltek Ökiland polgárai, hogy megbeszéljék a nap tapasztalatait – természetesen a diákok is részt vehettek ezeken a megbeszéléseken, ugyanolyan joggal, mint bárki más. És voltak is közöttük mindig jó páran, akik szívesen éltek ezzel.

A táborban egyébként egy nap két üzleti évnek számított. De nem a ráncaink szaporodtak, csak a pénzünk kamatozott – kicsit elméláztam ezen hazafelé, míg a vonaton a madárlátta aszalt gyümölcsöt kínáltam körbe, ha már a táborban végül nem volt rá szükség. Jó lenne, ha a valóságban is...

Tábor és valóság

Jó lenne, ha a valóságban is hasonló tisztasággal és szabadsággal működne a társadalom. Valószínűleg lassabban szaporodna a fogunkban az idegen anyag. Talán majd az új generáció? Annyi vállalkozó kedv, kreativitás és talpraesettség derült ki róluk, amint bizalmat, szabadságot és lehetőségeket kaptak a pedagógusaiktól.

Sokat tanultam, úgy is, mint tanár, és úgy is, mint állampolgár. Igen, és például másnap leküzdöttem a bank-fóbiámat, és bementem, és lekötöttem a pénzemet.

1

Interjú ifjabb Liska Tiborral:

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.03.18.
L. Ritók Nóra: Szegregációs körkép
Az intézkedések, próbálkozások leginkább az Uniónak szóló látszatok. Az Antiszegregációs Kerekasztallal kezdődött, aminek csak a kirakathatását lehetett értelmezni, kommunikálni azt,...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.03.18.
Az EMMI támogat egy képzést, ahol a jelentkezők vállalják, hogy nem írnak fel fogamzásgátlót
A pályázóknak motivációs levelet kell írniuk és be kell másolniuk még a lakcímkártyájukat is. Ezenfelül kötelezően ki kell tölteni egy szándéknyilatkozatot, amely szerint vállalják...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2019.03.18.
Megkezdődött a fenntarthatósági témahét
A Parlamentben megtartott hétfői nyitórendezvényen Rétvári Bence, az Emmi parlamenti államtitkára elmondta: idén mintegy 1500 intézmény kapcsolódik be, kétszer annyi, mint négy évvel ezel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.03.18.
Egymilliárdból turbózná fel Schmidt Mária alapítványa az '56-ról szóló töriórákat
Tavaly májusban ért véget az 1956-osemlékévhez kapcsolódó tanárképzési program, a Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Közalapítvány szerint azonban ennyi...
(Forrás: Népszava)
--
2019.03.18.
Átalakítják a szakképzést: az iparkamara szerint rengeteg technikusra van szükség
Bihall Tamás azt követően nyilatkozott az MTI-nek, hogy Palkovics László innovációs és technológiai miniszter bejelentette a technikumok bevezetését is tartalmazó Szakképzés 4.0 stratégia...
(Forrás: eduline)
--
2019.03.18.
Ezért (is) éri meg felsőoktatási szakképzést végezni
Az már régóta nem kérdés, hogy a 2020-as felvételin már csak az kerülhet be alap- vagy osztatlan szakra, aki legalább egy tárgyból emelt szintű érettségit tesz, emellett van egy – legal...
(Forrás: eduline)
--
2019.03.18.
Egyre több komoly ellensége van az oltásellenességnek
A Facebook oltásellenesség elleni lépéseit taglalja az RTL Klub Híradójának anyaga, a cég ilyen irányú döntéséről már a hvg.hu is beszámolt, ahogy a YouTube ugyanilyen szankciójáról...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.03.18.
Nyári táborok: új trend, hogy a külföldön élő magyarok hazaküldik a gyereket nyárra
Sok szülő már most érdeklődik gyerekének nyári táborra, az ilyen előfoglalásból 20 százalékkal volt több, mint tavaly ilyenkor, írja a Táborfigyelő portál közleménye. Egyre több megh...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.03.14.
Mire megérkezik a béremelés, nem lesz ki átvegye
De milyen vonzó perspektívát lehet a fiataloknak kínálni az ösztöndíjprogram mellett? A tanári fizetések továbbra sem vonzóak. Az Orbán-kormány 2013-ban vezette be a pedagógus életpályamodellt...
(Forrás: 168 óra)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek