Digitális történetmesélés a nevelési-oktatási folyamatban
A digitális történetmesélés egy több, mint 20 éve létező oktatási stratégia. Elméletéről és gyakorlatáról rendkívül sikeres szekciófoglalkozást vezetett a Digitális Tér konferencián Lanszki Anita. (Az erről szóló beszámoló elolvasható az OFOE portálon.) Most induló sorozatunkban bemutatjuk a szekcióban előadó pedagógusok munkásságát, tevékenységi körét, és azt, hogyan tudják hasznosítani munkájuk során a digitális történetmesélést.
1. Történetek kódolva
A ScratchJr programot harmadik éve használjuk iskolánkban a digitális történetmeséléshez. Nyári kódtáborban, egyéni fejlesztésben, szakkörben, napköziben, enyhén értelmi fogyatékosok szegregált csoportjában, és ebben a tanévben már tanórai keretek között normál második osztályokban is. Az app fejlesztői elsősorban az 5-8 éves korosztályok számára ajánlják, de tapasztalataink szerint a 9-10 évesek (3-4. osztályosok) is szívesen dolgoznak vele. (A program táblagépekre telepíthető, mobiltelefonokon nem fut.)
A tanulóink döntő többsége fogyasztóként használja a digitális eszközöket, az alkotás azonban nem jelenik meg eszközhasználatuk során. A ScratchJr kényszeríti használóit arra, hogy sablonok nélkül alkossanak történeteket (alkalom a beszédfejlesztésre), sajátmaguk formálják a háttereket, alakítsák a karakter-szereplőket. Rendelkezésre áll ugyan ehhez egy kisebb galéria, de saját figurák, hátterek is tervezhetők, rajzolhatók. A történetek elkészítése során a gyerekek gyakorlatban ismerkedhetnek a programozás alapjaival. Eközben – szövegbuborékok alkalmazásával – írott szövegek is létrejönnek (helyesírás fejlesztése). A grafikus felület lehetővé teszi, hogy a még írni-olvasni nem tudó gyerekek is dolgozhassanak a programmal.
Az elkészült munkák a tableten tárolódnak, de meg is lehet ezeket osztani. Bármikor újra szerkeszthetők, kiegészíthetők, így az alkotási folyamat nem szorul órakeretek közé. Tapasztalataink szerint az egyes gyerekeket más és más terület ejti rabul. Van, aki a hangokat, mások a figurák és hátterek igényes megformálását, s akad, aki a mozgások, akciók kódolását részesíti előnyben.
A diák nem sablonok alapján, hanem önállóan tervezheti meg és építheti fel saját történetét , így minden munka más és más, nincs két teljesen egyforma produktum. Történeteink kapcsolódhatnak saját élményhez, tantervi tartalomhoz, lehetnek valósághűek, de – és ez fordul gyakrabban elő – meseszerűek, a kiskamaszoknál pedig egyre nagyobb szerephez jut a humor.
A történetalkotás különösen nehéz korlátozott nyelvi kóddal rendelkező diákjainknak. Ezért van különös jelentősége annak, hogy olyan eszközt bocsáthatunk a rendelkezésükre, amely az alacsonyszintű készségeket vizuális megsegítéssel ellensúlyozza, és kiegyenlíti a hátrányokat.
A tanulói táblagépek korlátozott száma miatt általában páros munkában dolgozunk az egyes történeteken, ami ugyan lehetővé teszi a közös alkotási folyamat örömének megélését a személyesség varázsa azonban óhatatlanul eltűnik.
Benedekné Fekete Hajnalka
Hevesy György Általános Iskola, Tura
Oligofrénpedagógus - pszichopedagógus az eredeti szakmám, s a pályán eltöltött három évtized döntő többségében enyhén értelmi fogyatékos tanulók szegregált vegyes évfolyamos csoportjait tanítottam és tanítom most is általános iskolákban. Emellett számtalan, tanórán kívüli tankör, tábor, szervezésében, lebonyolításában vettem részt – két területen – digitális készségfejlesztés és természeti környezet megismerése – ép és tanulási nehézséggel küzdő tanulók közös csoportjaival.
--
-- Linkek
-- » Kommentálom
|



Utolsó üzenetek:
 OFOE Kedves Dóra! Meg kell kérdezni a döntéshozót, hogy mi indokolja a lépést. Ha ez szóban nem működik, írásban kell megtennie, mégpedig hivatalos levélben: választ vár, és ezt indokolja (nem volt előzmény, váratlanul érte, ragaszkodik az indokláshoz stb.) Mindenképpen menjen másolat a fenntartónak. A levélen fel kell tüntetni, hogy kik kaptak másolatot. (Ha szakszervezeti tag, a szakszervezet támogatását is kérheti.) Felvethető a probléma nevelőtestületi értekezleten is, de ragaszkodni kell a jegyzőkönyvhöz. A levelezés online is lebonyolítható, de fontos, hogy legyen mindennek írásos nyoma. A szakmai munkaközösség támogatását van esélye elnyerni? Reméljük, sikerül tisztázni a dolgot, illetve orvosolni a problémát. Üdvözlettel az OFOE szerkesztősége
--
 Hesz Dóra Virág Köszönöm a gyors választ!
Pedig így történt, gyakorlatilag ezen a héten, hétfőről keddre már megvonták az osztályfőnökségemet (semmi konkrétumról nem tájékoztattak, "jobb, ha nem is tudom", szülői megkeresések voltak). Valakik valamit mondtak...írásban nem kaptam semmit, fegyelmi, természetesen nem volt, hisz nem követtem el semmit. Van ennek a lépésnek v.milyen formai, írásbeli feltétele? Mind szakmailag, mind anyagilag súlyosan érint ez a döntés, amit nem tartok megalapozottnak. Előre is köszönöm a segítséget!
HEsz Dóra Virág
--
 OFOE Kedves Dóra! Tulajdonképpen furcsa, hogy így történt. Gondolom, az ügynek voltak előzményei, valamivel feltételezhetően indokolták ezt a lépést.
Az iskolavezetőnek jogában áll lecserélni az osztályfőnököt, de nem csak úgy, ötletszerűen az egyik pillanatról a másikra.
--
 Hesz Dóra Virág T. Cím!
Az iránt érdeklődöm, hogy tanév közben (szóval most, 2019. nov.végén)megvonható-e az ofő pótlék egy más kolléga kinevezésével egyik napról a másikra...
Várom szíves válaszukat:
Hesz Dóra Virág
--
 OFOE Kedves Zoltán!
A munkaszerződéssel foglalkoztatottakra is a pedagógus-előmeneteli
rendszer vonatkozik, a hozzá tartozó illetményrendszerrel, és a
szabadság. valamint pótszabadság is azonos, a távolléti díj számítása
az Nkt. alapján történik, a túlmunka díjazása, beleértve a
pihenőnapokon végzett munkát, mindenki esetében az Mt .és a
326/2013-as rendelet alapján történik, ahogy az eseti helyettesítésre
vonatkozó előírások is azonosak. Nem jár jubileumi jutalom, és a
végkielégítés is csak az Mt. alapján, ahogy távozáskor nincs
felmentési idő, hanem jóval rövidebb felmondási idő van. A nők negyven
év jogosultsági idő alapján nem kérhetik a felmentésüket, hanem közös
megegyezéssel vagy felmondással mehetnek el. A munkaviszony sokkal
könnyebb felmondással megszüntetni, mint felmentéssel, mert csak annyi
a kritérium, hogy az indok legyen valós és okszerű. Ha valakit
felmondással el akarnak küldeni, az Mt. hatálya alá tartozó munkáltató
esetében nem kötelező az előzetes állásfelajánlás. Küldök egy
összehasonlító táblázatot
((A választ a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk. Az ígért táblázatot a mail címre küldtük el).
--
 Tóth Zoltán Üdvözlöm!
Szeretnék választ kapni az alábbi kérdésemre.
Alapítványnál, pedagógus munkakörben foglalkoztatott munkavállalóra a munatörvénykönyve vonatkozik. Minden kérdésben? Melyekben nem?
Különösen a heti munkaidő, az éves szabadság és a túlmunka díjazása (szombat, vasárnap) érdekelne.
Várom válaszát,
üdvözlettel: Zoltán
--
 ofoe Kedves Rita! A gyermekvédelmi felelős munkakör 2012 szeptemberétől megszűnt, a feladat az osztályfőnökhöz került. Nem törvénymódosítás volt ez, hanem az új törvény és a hozzá kapcsolódó rendeletek tértek el a korábbiaktól. (A válasz a PDSZ jogi szakértőjétől érkezett.)
--
 ofoe Kedves Katalin! Jól tudja : 22 órát kellett volna alapul venni, a tagóvoda vezetője - bár csoportban kell lenni 3 csoportos óvoda esetén, tehát nem függetlenített vezető -, de kap órakedvezményt. Tehát nem a 32 órát, hanem a 22 órát kell nézni és erre rászámolni a túlórát. (A választ Bakonyi Anna óvodai szakértő adta meg.)
--
 Mohácsi Katalin Tisztelt OFOE!
Szeretnék állásfoglalást kérbi a következő helyzetre! Tagintézmény vezető vagyok egy 3 csoportos óvodában. Saját csoporttal foglalkozom,és látom el a vezetői feladatokat.Kolleganőm nem lesz ebben az évben, így egyedül látom el a feladatot a nap folyamán.A fenntartó eddig 50 óra ingyen munkát kért, majd a 32 óra feletti órákat számolta el részemre 90 %-os túlórával. Kérdésem az lenne, hogy jogos-e számomra az óvónők kötelező 32 órájával való számolás, mert az én kinevezésemben a 22 óra van megjelölve.EDDIG A 32 ÓRA FELETTI IDŐT számolták el ingyen 50 órai munka után.
Válaszukat nagyon köszönöm!
Üdvözlettel: Mohácsi Katalin
--
 Sasváriné Rita Tisztelt Szerkesztőség!
Emlékeim szerint volt egy 2012. évi szabályozás mely az iskolai gyv felelős feladatkörét ill. annak változását írja le. Ha jól emlékszem, az ofő munkakörbe jobban beletették a gyv- t, míg a szakirányú képesítéssel nem rendelkező tul.képpen pedagógus gyv felelős feladatai arányosan csökkentek. Kb a kapcsolattartás segítése és a statisztika maradt meg neki. Meg is szűnt a 2 óra adható órakedvezménye. Most szükségem lenne arra az információra, hogy mely rendelet vagy törvénymódosítás írja le ezt a változást. Ebben kérem segítségüket. Tisztelettel: Sasváriné
--


 Kommentek

|
|