OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2018. február 14.
» Hozzászólások (0)

Szalagavató a Zöld Kakasban

Ugye, úgy hangzik ez a cím, mintha arról írnék, milyen is volt a szalagavató egy Zöld Kakas nevű étteremben? Esetleg klubban. Pedig a Zöld Kakas, mely amúgy hivatalosan Zöld Kakas Líceum, valójában egy alternatív középiskola. Olyan fiataloknak ad második (vagy hát kinek épp hányadik) esélyt, akik valami miatt nem tudtak beilleszkedni az állami oktatási rendszerbe. Sok oka lehet ennek. Tanulási nehézség, családi problémák, anyagi gondok – és nyilván az időben egyre inkább visszafelé „haladó” iskolarendszerünk is. Kerényi Mária és Braun József 21 évvel ezelőtt döntöttek úgy, hogy nem mindennapi iskolát alapítanak nem mindennapi fiataloknak – hálás vagyok a sorsnak, hogy e tanév szeptemberétől itt is taníthatok.

A hétköznapok eléggé különböznek a „ZK”-ban az állami oktatáshoz képest. A tanítás legkorábban is csak 9-kor kezdődik, egy nap nincs 5 óránál több, nincs csengő, portás, hetes. Nincs fegyelmi tárgyalás, de van szakszerű. asszertív konfliktuskezelés. Nincs kötelező tanári értekezlet, de van sok, kis létszámú „stáb”, melyeken a részvétel önkéntes és intenzív, és melyek mindig a diákokról és a konkrét, iskolai történésekről szólnak. Nincs felügyelő tanár, de van mentor, nincs magázás, az iskola két vezetőjét a diákok épp úgy Marinak és Jóskának hívják, mint a kollégák. Nincs kötelező tanterv, de van sok pedagógiai kísérlet, nincs tankönyv, de vannak izgalmas és kreatív projektek. A falakat a diákok festik színesre, és nem tilos az osztályterembe kanapét vinni. Nincs lőtér, van jógaterem. Nincs menza, de szabad sütni-főzni a konyhában. És még sorolhatnám.

Kíváncsian vártam, milyen lesz itt a szalagavató. Mely persze valójában nem is a Zöld Kakas épületében, hanem a Ferencvárosi Művelődési Központ színháztermében volt. „Nem is értem” – mondja Jóska – „ezek a mi polgárpukkasztó, renitens gyerekeink hirtelen egészen konzervatívak lesznek, amint a szalagavatóról van szó. Hetekig tartó, elszánt készülődés, szmoking, báli ruhák, angol keringő, bécsi keringő…” Mari nevet. „Jóska, hát te ezt nem érzed át! Egyszer az életben a mi lányaink is szeretnének hercegnők lenni!”

A „hercegnők” tényleg pont olyan szépek és izgatottak, mint bárhol máshol – minden giccsével, indokolatlan csipkéjével és fodrával, avitt szmokingjával, nyakkendőjével is szeretem a szalagavatókat, pedig anno, visszahúzódó, szemüveges kamaszlányként nem nagyon hatott meg a dolog. Bár a szemüvegem még megvan, most már rendre bepárásodik, amikor a tanítványaimat látom így. A fiatalság ünnepe ez, a felnőtté válásé, átfénylik rajta az együtt töltött idő, és persze mindaz, ami még lehet.

Zöld Kakasos érettségizőnek lenni azért talán mégis csak egy kicsit más, hiszen ezekről a fiatalokról már sokszor és sokan lemondtak. Valószínűleg maguk a diákok sem hitték mindig, hogy egyszer ilyen közel kerülnek majd a sorsdöntő vizsgához. Ha a táncok egy része klasszikus is, a teljes műsor ugyancsak rendhagyó. Diákok és tanárok rapelnek, énekelnek, zongoráznak, a két „bemondó” tanuló, Kristóf és Balázs pedig nem egy fekete mappából olvas fel feszengve, hanem profi „sohwman”-ekként, szellemes improvizációkkal, sok humorral kötik össze a műsorszámokat.

Szép, amikor Kerényi Kata kolléganőm felolvassa a közel húsz éve érettségizett öregdiákok levelét.

„(…) egy olyan iskolában és közegben voltatok és lesztek - ki hónapokat, ki éveket -, ami valóban sokszínű és ettől lett igazán gazdag; ez igenis egy olyan érték, ami erőssé tesz titeket. (…) Egy dolgot megtanultam sok év alatt: egyikünk zsebében sincs ott a bölcsek köve, senkinek, mindannyian emberek vagyunk, így tévedünk és hibázunk, vannak erősségeink és vannak gyengeségeink, de senki nem több és nem kevesebb másoknál. A nyitottságunk, a változás elfogadása az, ami az igazi tudást adja. Onnan kerültem ki én is, ahonnan most ti is. Most egyetemre járok, pályázatokkal foglalkozom projekt-menedzserként, mellette sportszerforgalmazó cégnél vagyok alapember, és számtalan közüggyel igyekszem foglalkozni (…) Nem a tévedhetetlenségben van az erő, hanem abban, hogy mindig őszinte legyél magaddal szemben és soha ne add fel, de tényleg soha, bármi is legyen a vágyad, a célod. Izgulni szabad, félni természetes, de nem hinni saját magadban tilos!” – üzente Nagy Tamás a ZK végzőseinek.

T. Varga Veronika szavai is sokunkat szíven találtak. „(…) Sokféle másság van, autista gyermeket nevelő szülőként állíthatom, nem könnyű a mássággal együtt élni nap mint nap. De ez nem baj (…) Bármiben is térünk el a normától, a megszokottól, gazdagszunk tőle, ahogy a környezetünk is. Attól, hogy állami iskolában nem boldogul valaki, még nem biztos, hogy az az ő hibája. Nekem se ment, de mikor Marival és az akkori tanárokkal találkoztam, ők segítettek átlendülni a nehézségeken, emberi hangon, egyenrangú félként kezelve, egyénre szabadva tanulhattam. (…) Ide jóval könnyebb volt beilleszkedni, és az itt töltött éveim után az egyetemen is, ahol diplomáztam. A különcségek, amikért korábban kinevettek, a javamra váltak, profitáltam a könyvet szeretetéből például. Nemcsak minket néztek más szemmel, a világot is, ezt tapasztalhattátok ti is. Nekem biztonságot és nyugalmat adott, sok ilyen iskola kellene.”

Szép, amikor a diákokra feltűzik a szalagot – minden diák maga választja meg, hogy ki teszi ezt. Lehet az csoportvezető, kedvenc tanár, mentor, szülő, jó barát – vagy akár egy régen látott, meglepetésül külföldről hazatoppant „nagy tesó”. Most értem meg igazán Braun Józsefnek azokat a szavait, amiket első találkozásunkkor mondott nekem, mikor elmondtam neki, hogy szeretnék én is a Zöld Kakasban tanítani. Hogy náluk nincs állásinterjú, nem úgy van az, hogy a főnök megmondja, ettől az évtől ez a kolléga ennyi és ennyi órában a munkatársunk lesz. Nem. Először meg kell ismerkedni a többi tanárral, csoportvezetőkkel, diákokkal, és a kapcsolódások útján körvonalazódik egy ösvény, mely a Zöld Kakasban egy pedagógus útja lehet. „Az évek során rájöttünk” – mondta Jóska – „hogy, ami igazán számít a pedagógiában, az nem más, mint az emberi kapcsolatok.”

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.12.05.
A PSZ felmérése a pedagógusok munkaterheléséről
A Pedagógusok Szakszervezete felmérést készített a tanárok munkaterheléséről. Utoljára 2008-ban a TÁRKI-TUDOK Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ Zrt. végzett kutatást a témá...
(Forrás: ckpinfo)
--
2019.12.05.
Rossz jegy miatt késelhette meg tanárnőjét a győri középiskola jó tanuló diákja
az elkövető egy nagyon jó tanuló tizedikes fiú, aki most hármast kapott a dolgozatára, ezért támadt késsel a tanárára. Ezt az Indexnek is többen megerősítették, hozzáfűzve, hogy a k...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.12.05.
Életem legrosszabb napja volt, amikor rehabra vittem a gyerekemet
A ráckeresztúri rehabon külön csoportfoglalkozásokat tartanak a szülőknek, hogy tisztában legyenek, mivel jár a függőség. Sokszor ugyanis elbagatelizálják a problémát, vagy pont, hogy...
(Forrás: abcug.hu)
--
2019.12.05.
Iskolaérettség: két hét haladékot kaphatnak a szülők
Elsősorban a gyermek után járó anyagi támogatások elvételével büntethetik azokat a szülőket, akik akkor sem viszik iskolába hatéves gyermeküket, ha az OH nem hagyta jóvá halasztási ké...
(Forrás: Népszava)
--
2019.12.05.
Nem feltétlenül sok tanulás és sok pénz kell a jó iskolai eredményekhez
A sok pénz mellett, ha nincs korszerű, hatékony oktatási rendszer, akkor nem lesz látványos eredménye a ráfordításoknak. Magyarország jóval az OECD-átlag alatt finanszírozza az oktatást...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.12.04.
Újra kiállította a bizonyítványt a magyar iskolákról a PISA-teszt
Kína mindent visz, a magyar diákok eredménye kicsit javult, de így is gyenge nemzetközi összehasonlításban: kijöttek a legfrissebb PISA-eredmények, beárazva az egyes országok oktatási rendszereit...
(Forrás: index)
--
2019.12.04.
A PSZ felmérése a pedagógusok munkaterheléséről
Utoljára 2008-ban a TÁRKI-TUDOK Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ Zrt. végzett kutatást a témában. 2017-ben az Emberi Erőforrások Minisztériuma kezdeményezett hasonlót, de a kutat...
(Forrás: Pedagógusok Szakszervezete)
--
2019.12.04.
Nonszensz, hogy a gyerekeket is munkaszombatra kényszeríti a rendszer
Nagyon jó lenne, ha nem sugalmaznánk ilyen üzenetet már gyerekkorban, hogy a „tömbösített pihenés” annyit ér, mintha rendszeresen pihennénk. Ez nincs így – Gyurkó Szilvia gyerekjogá...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.12.02.
Megvizsgálják a tanárok további bérigényét
Konstruktívan állnak a minisztériumok a tanárok hétvégi akciójához és követeléseihez. A szombaton utcára vonuló pedagógusoknak azt ígérték: a kormány kész megvizsgálni a bérigényeket...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Dóra! Meg kell kérdezni a döntéshozót, hogy mi indokolja a lépést. Ha ez szóban nem működik, írásban kell megtennie, mégpedig hivatalos levélben: választ vár, és ezt indokolja (nem volt előzmény, váratlanul érte, ragaszkodik az indokláshoz stb.) Mindenképpen menjen másolat a fenntartónak. A levélen fel kell tüntetni, hogy kik kaptak másolatot. (Ha szakszervezeti tag, a szakszervezet támogatását is kérheti.) Felvethető a probléma nevelőtestületi értekezleten is, de ragaszkodni kell a jegyzőkönyvhöz. A levelezés online is lebonyolítható, de fontos, hogy legyen mindennek írásos nyoma. A szakmai munkaközösség támogatását van esélye elnyerni? Reméljük, sikerül tisztázni a dolgot, illetve orvosolni a problémát. Üdvözlettel az OFOE szerkesztősége

--
  Hesz Dóra Virág

Köszönöm a gyors választ!
Pedig így történt, gyakorlatilag ezen a héten, hétfőről keddre már megvonták az osztályfőnökségemet (semmi konkrétumról nem tájékoztattak, "jobb, ha nem is tudom", szülői megkeresések voltak). Valakik valamit mondtak...írásban nem kaptam semmit, fegyelmi, természetesen nem volt, hisz nem követtem el semmit. Van ennek a lépésnek v.milyen formai, írásbeli feltétele? Mind szakmailag, mind anyagilag súlyosan érint ez a döntés, amit nem tartok megalapozottnak. Előre is köszönöm a segítséget!
HEsz Dóra Virág

--
  OFOE

Kedves Dóra! Tulajdonképpen furcsa, hogy így történt. Gondolom, az ügynek voltak előzményei, valamivel feltételezhetően indokolták ezt a lépést.
Az iskolavezetőnek jogában áll lecserélni az osztályfőnököt, de nem csak úgy, ötletszerűen az egyik pillanatról a másikra.

--
  Hesz Dóra Virág

T. Cím!

Az iránt érdeklődöm, hogy tanév közben (szóval most, 2019. nov.végén)megvonható-e az ofő pótlék egy más kolléga kinevezésével egyik napról a másikra...

Várom szíves válaszukat:
Hesz Dóra Virág

--
  OFOE

Kedves Zoltán!
A munkaszerződéssel foglalkoztatottakra is a pedagógus-előmeneteli
rendszer vonatkozik, a hozzá tartozó illetményrendszerrel, és a
szabadság. valamint pótszabadság is azonos, a távolléti díj számítása
az Nkt. alapján történik, a túlmunka díjazása, beleértve a
pihenőnapokon végzett munkát, mindenki esetében az Mt .és a
326/2013-as rendelet alapján történik, ahogy az eseti helyettesítésre
vonatkozó előírások is azonosak. Nem jár jubileumi jutalom, és a
végkielégítés is csak az Mt. alapján, ahogy távozáskor nincs
felmentési idő, hanem jóval rövidebb felmondási idő van. A nők negyven
év jogosultsági idő alapján nem kérhetik a felmentésüket, hanem közös
megegyezéssel vagy felmondással mehetnek el. A munkaviszony sokkal
könnyebb felmondással megszüntetni, mint felmentéssel, mert csak annyi
a kritérium, hogy az indok legyen valós és okszerű. Ha valakit
felmondással el akarnak küldeni, az Mt. hatálya alá tartozó munkáltató
esetében nem kötelező az előzetes állásfelajánlás. Küldök egy
összehasonlító táblázatot

((A választ a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk. Az ígért táblázatot a mail címre küldtük el).

--
  Tóth Zoltán

Üdvözlöm!
Szeretnék választ kapni az alábbi kérdésemre.
Alapítványnál, pedagógus munkakörben foglalkoztatott munkavállalóra a munatörvénykönyve vonatkozik. Minden kérdésben? Melyekben nem?
Különösen a heti munkaidő, az éves szabadság és a túlmunka díjazása (szombat, vasárnap) érdekelne.
Várom válaszát,
üdvözlettel: Zoltán

--
  ofoe

Kedves Rita! A gyermekvédelmi felelős munkakör 2012 szeptemberétől megszűnt, a feladat az osztályfőnökhöz került. Nem törvénymódosítás volt ez, hanem az új törvény és a hozzá kapcsolódó rendeletek tértek el a korábbiaktól. (A válasz a PDSZ jogi szakértőjétől érkezett.)

--
  ofoe

Kedves Katalin! Jól tudja : 22 órát kellett volna alapul venni, a tagóvoda vezetője - bár csoportban kell lenni 3 csoportos óvoda esetén, tehát nem függetlenített vezető -, de kap órakedvezményt. Tehát nem a 32 órát, hanem a 22 órát kell nézni és erre rászámolni a túlórát. (A választ Bakonyi Anna óvodai szakértő adta meg.)

--
  Mohácsi Katalin

Tisztelt OFOE!

Szeretnék állásfoglalást kérbi a következő helyzetre! Tagintézmény vezető vagyok egy 3 csoportos óvodában. Saját csoporttal foglalkozom,és látom el a vezetői feladatokat.Kolleganőm nem lesz ebben az évben, így egyedül látom el a feladatot a nap folyamán.A fenntartó eddig 50 óra ingyen munkát kért, majd a 32 óra feletti órákat számolta el részemre 90 %-os túlórával. Kérdésem az lenne, hogy jogos-e számomra az óvónők kötelező 32 órájával való számolás, mert az én kinevezésemben a 22 óra van megjelölve.EDDIG A 32 ÓRA FELETTI IDŐT számolták el ingyen 50 órai munka után.

Válaszukat nagyon köszönöm!
Üdvözlettel: Mohácsi Katalin

--
  Sasváriné Rita

Tisztelt Szerkesztőség!
Emlékeim szerint volt egy 2012. évi szabályozás mely az iskolai gyv felelős feladatkörét ill. annak változását írja le. Ha jól emlékszem, az ofő munkakörbe jobban beletették a gyv- t, míg a szakirányú képesítéssel nem rendelkező tul.képpen pedagógus gyv felelős feladatai arányosan csökkentek. Kb a kapcsolattartás segítése és a statisztika maradt meg neki. Meg is szűnt a 2 óra adható órakedvezménye. Most szükségem lenne arra az információra, hogy mely rendelet vagy törvénymódosítás írja le ezt a változást. Ebben kérem segítségüket. Tisztelettel: Sasváriné

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek