OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2018. február 14.
» Hozzászólások (0)

Szalagavató a Zöld Kakasban

Ugye, úgy hangzik ez a cím, mintha arról írnék, milyen is volt a szalagavató egy Zöld Kakas nevű étteremben? Esetleg klubban. Pedig a Zöld Kakas, mely amúgy hivatalosan Zöld Kakas Líceum, valójában egy alternatív középiskola. Olyan fiataloknak ad második (vagy hát kinek épp hányadik) esélyt, akik valami miatt nem tudtak beilleszkedni az állami oktatási rendszerbe. Sok oka lehet ennek. Tanulási nehézség, családi problémák, anyagi gondok – és nyilván az időben egyre inkább visszafelé „haladó” iskolarendszerünk is. Kerényi Mária és Braun József 21 évvel ezelőtt döntöttek úgy, hogy nem mindennapi iskolát alapítanak nem mindennapi fiataloknak – hálás vagyok a sorsnak, hogy e tanév szeptemberétől itt is taníthatok.

A hétköznapok eléggé különböznek a „ZK”-ban az állami oktatáshoz képest. A tanítás legkorábban is csak 9-kor kezdődik, egy nap nincs 5 óránál több, nincs csengő, portás, hetes. Nincs fegyelmi tárgyalás, de van szakszerű. asszertív konfliktuskezelés. Nincs kötelező tanári értekezlet, de van sok, kis létszámú „stáb”, melyeken a részvétel önkéntes és intenzív, és melyek mindig a diákokról és a konkrét, iskolai történésekről szólnak. Nincs felügyelő tanár, de van mentor, nincs magázás, az iskola két vezetőjét a diákok épp úgy Marinak és Jóskának hívják, mint a kollégák. Nincs kötelező tanterv, de van sok pedagógiai kísérlet, nincs tankönyv, de vannak izgalmas és kreatív projektek. A falakat a diákok festik színesre, és nem tilos az osztályterembe kanapét vinni. Nincs lőtér, van jógaterem. Nincs menza, de szabad sütni-főzni a konyhában. És még sorolhatnám.

Kíváncsian vártam, milyen lesz itt a szalagavató. Mely persze valójában nem is a Zöld Kakas épületében, hanem a Ferencvárosi Művelődési Központ színháztermében volt. „Nem is értem” – mondja Jóska – „ezek a mi polgárpukkasztó, renitens gyerekeink hirtelen egészen konzervatívak lesznek, amint a szalagavatóról van szó. Hetekig tartó, elszánt készülődés, szmoking, báli ruhák, angol keringő, bécsi keringő…” Mari nevet. „Jóska, hát te ezt nem érzed át! Egyszer az életben a mi lányaink is szeretnének hercegnők lenni!”

A „hercegnők” tényleg pont olyan szépek és izgatottak, mint bárhol máshol – minden giccsével, indokolatlan csipkéjével és fodrával, avitt szmokingjával, nyakkendőjével is szeretem a szalagavatókat, pedig anno, visszahúzódó, szemüveges kamaszlányként nem nagyon hatott meg a dolog. Bár a szemüvegem még megvan, most már rendre bepárásodik, amikor a tanítványaimat látom így. A fiatalság ünnepe ez, a felnőtté válásé, átfénylik rajta az együtt töltött idő, és persze mindaz, ami még lehet.

Zöld Kakasos érettségizőnek lenni azért talán mégis csak egy kicsit más, hiszen ezekről a fiatalokról már sokszor és sokan lemondtak. Valószínűleg maguk a diákok sem hitték mindig, hogy egyszer ilyen közel kerülnek majd a sorsdöntő vizsgához. Ha a táncok egy része klasszikus is, a teljes műsor ugyancsak rendhagyó. Diákok és tanárok rapelnek, énekelnek, zongoráznak, a két „bemondó” tanuló, Kristóf és Balázs pedig nem egy fekete mappából olvas fel feszengve, hanem profi „sohwman”-ekként, szellemes improvizációkkal, sok humorral kötik össze a műsorszámokat.

Szép, amikor Kerényi Kata kolléganőm felolvassa a közel húsz éve érettségizett öregdiákok levelét.

„(…) egy olyan iskolában és közegben voltatok és lesztek - ki hónapokat, ki éveket -, ami valóban sokszínű és ettől lett igazán gazdag; ez igenis egy olyan érték, ami erőssé tesz titeket. (…) Egy dolgot megtanultam sok év alatt: egyikünk zsebében sincs ott a bölcsek köve, senkinek, mindannyian emberek vagyunk, így tévedünk és hibázunk, vannak erősségeink és vannak gyengeségeink, de senki nem több és nem kevesebb másoknál. A nyitottságunk, a változás elfogadása az, ami az igazi tudást adja. Onnan kerültem ki én is, ahonnan most ti is. Most egyetemre járok, pályázatokkal foglalkozom projekt-menedzserként, mellette sportszerforgalmazó cégnél vagyok alapember, és számtalan közüggyel igyekszem foglalkozni (…) Nem a tévedhetetlenségben van az erő, hanem abban, hogy mindig őszinte legyél magaddal szemben és soha ne add fel, de tényleg soha, bármi is legyen a vágyad, a célod. Izgulni szabad, félni természetes, de nem hinni saját magadban tilos!” – üzente Nagy Tamás a ZK végzőseinek.

T. Varga Veronika szavai is sokunkat szíven találtak. „(…) Sokféle másság van, autista gyermeket nevelő szülőként állíthatom, nem könnyű a mássággal együtt élni nap mint nap. De ez nem baj (…) Bármiben is térünk el a normától, a megszokottól, gazdagszunk tőle, ahogy a környezetünk is. Attól, hogy állami iskolában nem boldogul valaki, még nem biztos, hogy az az ő hibája. Nekem se ment, de mikor Marival és az akkori tanárokkal találkoztam, ők segítettek átlendülni a nehézségeken, emberi hangon, egyenrangú félként kezelve, egyénre szabadva tanulhattam. (…) Ide jóval könnyebb volt beilleszkedni, és az itt töltött éveim után az egyetemen is, ahol diplomáztam. A különcségek, amikért korábban kinevettek, a javamra váltak, profitáltam a könyvet szeretetéből például. Nemcsak minket néztek más szemmel, a világot is, ezt tapasztalhattátok ti is. Nekem biztonságot és nyugalmat adott, sok ilyen iskola kellene.”

Szép, amikor a diákokra feltűzik a szalagot – minden diák maga választja meg, hogy ki teszi ezt. Lehet az csoportvezető, kedvenc tanár, mentor, szülő, jó barát – vagy akár egy régen látott, meglepetésül külföldről hazatoppant „nagy tesó”. Most értem meg igazán Braun Józsefnek azokat a szavait, amiket első találkozásunkkor mondott nekem, mikor elmondtam neki, hogy szeretnék én is a Zöld Kakasban tanítani. Hogy náluk nincs állásinterjú, nem úgy van az, hogy a főnök megmondja, ettől az évtől ez a kolléga ennyi és ennyi órában a munkatársunk lesz. Nem. Először meg kell ismerkedni a többi tanárral, csoportvezetőkkel, diákokkal, és a kapcsolódások útján körvonalazódik egy ösvény, mely a Zöld Kakasban egy pedagógus útja lehet. „Az évek során rájöttünk” – mondta Jóska – „hogy, ami igazán számít a pedagógiában, az nem más, mint az emberi kapcsolatok.”

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.04.19.
„Kiemelkedő” csaló iskolák. Nahalka István írásas
Felmerülnek jogi és oktatásigazgatási kérdések is. Nem vagyok jogász, nem tudom megmondani, hogy a kompetenciamérések során történő csalás jogi értelemben minek minősül. Ha van ilyen...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.18.
Odaszúrt az MTA Palkovicséknak egy méretest
Az ITM eddig nem árulta el, hogy javítaná a magyar innovációs teljesítményt, sőt a kormány adós egy részletes tanulmánnyal, de addig is az MTA összeálított egyet, az Eötvös 2020+ anyagot...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.17.
Ötéves technikumok lesznek a szakgimnáziumokból
2020 szeptemberétől a mostani szakgimnáziumok ötéves technikummá, a szakközépiskolák pedig hároméves szakképző iskolákká alakulnak – jelentette be Pölöskei Gáborné, az Innováció...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.15.
Megreformálnák a tanári pályaalkalmasságit
Jelenlegi formájában nem tölti be valódi szerepét a pedagógusok pálya­alkalmassági vizsgálata az érintett oktatók és hallgatók szerint. A felvételi részét képező vizsgálat jórészt...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.15.
A gyermekek érdekét helyezi előtérbe a szaktárca
Az Igazságügyi Minisztérium lépéseket készül tenni azért, hogy a gyermekek legfőbb érdekét szem előtt tartó szabályozás szülessen az úgynevezett jogellenes gyermekelviteli ügyekben....
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.15.
A több napja tartó lengyel tanársztrájkról
Ez a magyar médiában néhány példától (itt, itt, itt és itt) eltekintve egyelőre nem kapott nagy figyelmet. A cikkben a sztrájk okait és körülményeit járom körül, mely a Taní-tani Online...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.13.
Félelmetes, hogy itt tartunk, és az is félelmetes, hogy nem tiltakozunk
Elnézve az eseményeket, a reakciókat, az általános folyamatokat, komolyan megkérdőjeleződik bennem, van-e értelme az egésznek. Mennyivel egyszerűbb lenne szülőként kimenekíteni a saját...
(Forrás: ckpinfo)
--
2019.04.13.
Orbán Viktor ma azt tesz az oktatás rendszerével, amit akar
Az oktatás szereplői közül mára lényegében már csak a diákok azok, akik érdemben lennének képesek hallatni a hangjukat, de a NER résen van: a kormány ellen többször és több fórumon...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.04.13.
Palkovics szerint az MTA átláthatatlan, év végéig pedig át kell szervezni
Cáfolta az MTA hivatalos közleményében Palkovics László innovációs- és technológiai minisztérium Hír Televíziónak adott korábbi nyilatkozatát, melyben azt állította:„A magyar kormá...
(Forrás: mérce)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek