OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2018. április 5.
» Hozzászólások (0)

Digitális történetmesélés az oktatási – nevelési folyamatban

7. A DST integrálása az angol mint első idegen nyelv oktatásának módszertanába

Diákjaim a 21. század gyermekei, egész más a gondolkodásmódjuk, mint azoké volt, akikkel pályám elején találkoztam. Mást tartanak érdekesnek, mást tartanak fontosnak, egészen másképp viszonyulnak a médiához: más tartalmakat „fogyasztanak”, másképp is kezelik ezeket. Egy jó pedagógusnak ehhez alkalmazkodnia kell. Ars poetikám az, hogy ha már a kötelező tananyagot meg kell tanulniuk és ilyen sok időt kell az iskolában és iskolán kívül is tanulással tölteniük, miért ne tehetnék ezt örömmel. Több éve próbálkozom különböző eszközökkel és módszerekkel. Ezeket kipróbálás után vagy megtartom, vagy elvetem.

Az általam bemutatott projekt egy példa arra, hogyan lehet egy témát különböző módszerekkel körüljárni és feldolgozni. A módszerek szabadon változtathatók és szinte minden témakörben hasznosíthatók. A témakörök megtanulása mellett fejleszti a személyiséget, szociális érzékenységet, felelősségérzetet és nem utolsó sorban a többi tantárgy ismereteit is ki lehet egészíteni, vagy fordítva: a többi tantárgy előzetes ismereteit lehet beépíteni az adott projektbe. A tanulók a munka során tanulási stratégiákat sajátítanak el, úgynevezett eszköztudáshoz jutnak. Ezt a fajta ismeretet is fel tudják használni iskolai munkájuk során, vagy a későbbiekben, amikor dolgozni kezdenek. Ez a fajta együttműködés főként olyan nyelvi csoportoknál ajánlott, ahol a heti óraszám viszonylag magas.

A projekt egy 11. évfolyamos nyelvi tagozatos osztályban valósult meg. A csoport nyelvtudása B1+-B2 szinten van. A tanulók a témakör feldolgozása során különböző munkaszervezési formákban dolgoznak. A tanulási folyamatban a tanárnak elsősorban facilitátor szerepe van: irányítja a munkát, visszajelzéseket ad, az esetleges hibákra felhívja a figyelmet és kiveszi a részét az értékelésből is. De hagyja a tanulói kreativitást is érvényesülni. A projektből a környezetvédelem és a fenntartható fejlődés témakörét emeltem ki.

Az egyes lépések során igyekszem a módszereket úgy megválogatni, hogy lehetőség szerint minden nyelvi készség fejlesztésre kerüljön. A projekt a digitális történetmesélés módszerére épül, de lényege az, hogy a DST-t nem önmagában, hanem más módszerekkel együtt alkalmazzuk.

A projekt egésze egy hét alatt valósult meg. A mi esetünkben a konkrét munkát megelőzte egy ún. bemeneti mérés, melynek célja a tanulók szókincsének, szövegértésének felmérése a téma feldolgozása előtt.

A projekt több pályázaton is eredményesen szerepelt. A NYESZE Mattheidesz Mária nevével fémjelzett pályázaton oklevelet, a Tempus Közalapítvány által kiírt Digitális Pedagógus Díjért kiírt pályázaton szintén oklevelet nyert és felkerült a Tempus Digitális Módszertár módszertani ötletgyűjteményébe.)

A témakör feldolgozásának menete

A digitális történeteket a diákok nagyrészt a tanítás után, otthon készítik, a projekt megvalósítása alatt egyetlen órát kapnak a „storyboard” összeállítására. A projekt utolsó három órája a történetek megtekintése, feldolgozása, értékelése és a témakört lezáró ún. „kimeneti mérés”, értékelés, visszacsatolás.

A digitális történetmesélés videójának elkészítése a következő szakaszokból áll:

  1. jogtiszta képek gyűjtése,
  2. szöveg és zene (esetleg egyéb hanghatások) összeállítása,
  3. storyboard, azaz a képek és a hangok összeillesztése,
  4. a videó megszerkesztése,
  5. a videó bemutatása.

A videók témakörei (Az egyes témakörökön két-két páros dolgozik):

  1. legsúlyosabb természeti problémáink;
  2. alternatív energia;
  3. újrahasznosítás;
  4. mit tehetünk hétköznapi emberként környezetünk védelmében?

Ütemterv

1. A tanulók előzetes ismereteinek felmérése (szókincs, a témával kapcsolatos általános ismeretek), a digitális történetmesélés során feldolgozandó témák kiosztása. A történeteken párok dolgoznak, a munka felosztásában ketten állapodnak meg. A történetek értékelési szempontjait előzetesen megkapják, a részfeladatok elkészítésének valamennyi határidejében megállapodunk.

2. New English File Upper-Intermediate1 – File 3b – „Storm clouds on the horizon” – bevezetés. Pármunka: szókincs, jövő idő, probléma felvetése. Csoportmunka: Hogy képzelitek el a világot 20 év múlva? Offline vita: mit tartotok elképzelhetőnek a felsoroltak közül? Mivel értetek egyet a megoldási javaslatok közül? Online vita tricider2 alkalmazásával, mobiltelefonok segítségével. Hallott szöveg értése: Barbara dilemmája.

3. Gondolattérkép készítése: problémák és megoldási lehetőségek. Offline csoportmunka. (Megfelelő technikai háttér esetén lehetőség van online gondolattérkép készítésére is – a következő programok felhasználásával: https://bubbl.us/, http://www.wisemapping.com/, és még sok más alkalmazás segítségével.)

4. Az eddig tanultak rendszerezése minden nyelvi készség bevonásával: önálló témakifejtés képek alapján: olvasott szöveg értése, szituációs gyakorlat párokban és négyfős csoportokban, fogalmazás írása.

5. A projekt legfontosabb része: az elkészült történetek megtekintése. A két tanítási órán nyolc videót tekintünk meg, mind a négy témakört érintve. Az órákon a diákok a következő feladatokat oldják meg:

  • A témával kapcsolatos asszociációk rövid videó segítségével – frontális munka, asszociációs feladat 3 fős csoportokban: írjátok le az első 5 szót/kifejezést, ami a megtekintett videó kapcsán eszetekbe jut!
  • A szókincs ellenőrzése párban – a feladat megoldása során legjobb eredményt elért páros jutalmat kap.
  • Első videó megtekintése: a videót készítő páros összefoglalja a munkafolyamatot, beszél élményeiről és nehézségeiről, a videót szövegértést ellenőrző kérdések követik – frontális munka.
  • A 2. videó megtekintése. Az első két videó a problémákról szól.
  • Online vita – tricider- pármunkában számítógépeknél. További történetek megtekintése az elsőkhöz hasonló módon.
  • Újabb gondolattérkép készítése – táblánál. A feladat a megtekintett videókból szerzett ismeretanyagra épül. Problémák, megoldási lehetőségek, alternatívák.
  • Csoportmunka: problémamegoldó feladat. A csoportok 4-4 főből állnak. Minden témakör képviselteti magát: problémák, alternatív energia, újrahasznosítás, hétköznapi emberek lehetőségei. A tervek elkészítésére 10 perc áll rendelkezésre. Az elkészült terveket a csoport többi tagjának szóban be kell mutatni, és választásaikat indokolni. A terveket a táblára felragasztjuk és mindenki értékel: az általa legjobbnak tartott tervezetet megjelöli. A győztes jutalmat kap.
  • Lezárás: az elkészült videók anyagából összeállított kvíz megoldása párokban számítógépeknél, quizziz3 alkalmazásával. A párok véletlenszerűen jönnek létre, kártyákat húznak és meg kell találniuk azt a személyt, aki ugyanolyan kártyával rendelkezik. A kvíz megoldására kötött idő áll rendelkezésre; az igaz/hamis állítások eldöntésére 20, a feleletválasztós kérdésekre 30 másodperc, de a rendszer a gyorsabb válaszokat extra pontokkal jutalmazza.

6. Összegzés, kimeneti mérés.

2., Az együttműködés formái

A) online együttműködés:

  • Tanári-tanulói együttműködés: Scoology4 keretrendszer – előnye: tananyagot, információt tudok feltölteni, a tanulók megtanulják, hogy a feltöltendő feladatokat határidőre el kell készíteni, elért eredményeikről folyamatos visszajelzést kapnak. Nagyon egyszerűen kezelhető, ingyenes, alkalmazása egyszerű, semmiféle különleges kompetenciát nem igényel.
  • Google dokumentum – akár iskolában, akár otthon lehetővé teszi egy-egy közösen elkészítendő dokumentum megszerkesztését. A projekt során az éppen aktuálisan elkészítendő feladathoz én hoztam létre a dokumentumokat és osztottam meg azokkal, akik az aktuális feladaton együtt dolgoztak. Előnye: a munkafolyamatot végig tudom kísérni, a csoportos munka értékelésénél figyelembe tudom venni, ki mennyit dolgozott.
  • Gmail-levelezés, drive – alkalmas a folyamatos kapcsolattartásra, támogatásra. Az elkészült munkák a Scoology felületén kívül a drive segítségével is megoszthatók.
  • Facebook – folyamatos kapcsolattartás a csoporttal. Ha a leveleiket nem is, de a Facebook üzeneteiket folyamatosan szemmel tartják.
  • Tricider – bármilyen munkaszervezési formában alkalmazható – egyénileg, párban, nagyobb csoportokban. Azonnali visszajelzést ad, további viták kezdeményezhetők. Használható telefonokon, tableteken és asztali gépeken is.
  • Quizziz – elsősorban egyéni és páros vagy kiscsoportos formákban használható ráhangoló, motiváló, rendszerező, számonkérő feladatok megoldásához. Szintén mindenki számára látható azonnali visszajelzést ad.

B., Offline együttműködés:

  • frontális munka, plénum (folyamatos párbeszéd tanár és tanulók között),
  • pármunka – pl. szókincs ismétlésére megoldott feladat, kvíz-kérdések,
  • csoportmunka – pl. asszociációs feladat videó alapján, problémamegoldás,
  • együttműködés párok, illetve csoportok között – pl. rendszerező mindmap készítése a táblánál
  • A megfelelő munkaszervezési mód kiválasztása a tanár felelőssége. Saját munkám során igyekszem úgy szervezni a munkát, hogy mindenkinek módja legyen mindenkivel együttműködni. Ez a törekvés ebben a projektben ez maximálisan megvalósult.

3. Összegzés, értékelés

A bemutatott projekt előnyei a következők:

  • a módszer különböző elemei szabadon variálhatók, az adott témához/feladathoz adaptálhatók;
  • a módszereket szinte minden tantárgy esetében, idegen nyelvnél majdnem minden nyelvi szinten alkalmazni lehet, megfelelő módon beépíthetők a tanulási/tanítási folyamatba;
  • a tanulók számára a tananyag sokkal vonzóbb, mivel maguk is részesei a feldolgozásnak;
  • a hagyományos módszerekhez képest sokkal jobban elmélyülnek a feladatokban, ezzel az ismereteik is szélesebb körűvé válnak;
  • az adott tárgyból gyengébb tanulók is nagyon szép eredményeket érnek el ezekben a feladatokban, alkalmat kapnak kreativitásuk kibontakoztatására, sikerélményhez jutnak.

A bemutatott projekt során az alábbi tantárgyak ismereteit alkalmaztuk: angol nyelv, informatika, biológia, földrajz, társadalomismeret, osztályfőnöki, rajz- és műalkotások elemzése, vizuális kultúra.

Az órák során fejlesztésre került kulcskompetenciák: hatékony és önálló tanulás, anyanyelvi kommunikáció, idegen nyelvi kommunikáció, természettudományos kompetencia, digitális kompetencia, szociális és állampolgári kompetencia, kezdeményezőképesség és vállalkozói kompetencia, esztétikai-művészeti tudatosság és kifejező képesség.

Fontosnak tartom a tanulók bevonását az értékelési folyamatba. A projekt folyamán két esetben kaptak erre lehetőséget: a videókat (az értékelő lapokat ld. a 10. számú mellékletben) és a csoportmunka tervezetét értékelték.

Egy-egy projekt esetén az együttműködés kiterjeszthető egy osztályon belül különböző tantárgyakra, különböző tanítási órákon, egy-egy évfolyamra, vagy adott témában iskolák közötti együttműködés is lehetséges.

Az ötletek, feldolgozásra alkalmas témák és lehetőségek tára végtelen.

Csak bele kell kezdeni a megvalósításba!

Kasné Havas Erika

Az ELTE BTK orosz-történelem, majd angol nyelvtanári szakán végeztem. A budapesti Corvin Mátyás Gimnáziumban tanítok angol nyelvet és történelmet, ezen kívül TELC vizsgáztatóként dolgozom.

2016 óta innovativ mesterpedagógus vagyok. Mesterprogramom fő célkitűzései az IKT eszközök használatának elterjesztése, azok egyéb tanítási módszerekkel való integrálása, a tanulói motiváció növelése, az idegen nyelv osztálytermen kívüli használatának ösztönzése.

Aki alaposabban akar tájékozódnia a témával, illetve a metodikával kapcsolatban, olvassa el Kasné Havas Erika esettanulmányát. Környezetvédelem, környezettudatosság az angol nyelvórán (B2) - A digitális történetmesélés mint a tanulói online-offline együttműködés jó módszere. In: Lanszki Anita (szerk.): Digitális történetmesélés a nevelési-oktatási folyamatban. Líceum Kiadó. Eger.

1Clive Oxenden-Christina Latham-Koenig: New English File Upper-Intermediate Student’s Book – Oxford University Press, 2012. pp.42-43.

2www.tricider.com

3https://quizizz.com/

4https://app.schoology.com/home

--

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2020.01.19.
Most megszüntetni a médiaismeret tantárgyat olyan, mint monszun idején megszabadulni az esőkabátoktól
A médiatanárok és a tanagyagot kialakító film- és médiatudománnyal foglalkozó kutatók felháborodtak a kivezetésről szóló hír hallatán. Hartai László, az ELTE Filmtudomány tanszéké...
(Forrás: 444.hu)
--
2020.01.19.
Ragaszkodnak az SNI-s gyerekek szülei a bezárásra ítélt egri általános iskolához
Tavaly februárban jogerős bírósági ítélet mondta ki, hogy fel kell számolni a szegregációt több hazai iskolában. Az egyik érintett iskolát, az egri Móra Ferenc Általános iskolát fenntart...
(Forrás: 444.hu)
--
2020.01.19.
Századvég: A magyarok kétharmada igazságtalannak véli a gyöngyöspatai roma családok kártérítését
A miniszterelnök és más kormánytagok azóta is hangoztatják, hogy a szegregált romáknak nem akarják kifizetni a bíróságon megítélt kártérítést. A Századvég közleménye alapján má...
(Forrás: 24.hu)
--
2020.01.19.
Huszártelepen majdnem áldozatul estek a szegregáció elleni harcnak
A gyöngyöspatai per kapcsán ismét a középpontba került az iskolai szegregáció témája. A kártérítés híre könnyen bírósági eljárások tömegét generálhatja, akár az olyan helyeken...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.01.19.
Pénz helyett képzést adna az állam a gyöngyöspataiaknak
Dacára annak, hogy a Kúrián a mai napon jogerőre emelkedik a a gyöngyöspatai ítélet, amely százmilliós nagyságrendű kártérítést adna roma családoknak, a magyar kormány kitart azon á...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.01.19.
Megtagadott ítélet: máig sem kapták meg az évekig szegregált gyerekeknek jogerősen járó kártérítést Gyöngyöspatán
Horváth László, a térség fideszes országgyűlési képviselője Farkas Lilla felvetésére úgy reagált: neki választott képviselőként minden, a körzetéhez tartozó település ügyével...
(Forrás: Népszava)
--
2020.01.19.
A gimnáziumi vezetők azt kérik, 2021 szeptemberéig ne lépjen hatályba az új NAT
Az Élenjáró Gimnáziumok Igazgatói Grémiuma azt kéri a kormánytól, hogy legkorábban 2021 szeptemberében lépjen hatályba az új Nemzeti alaptanterv (Nat).Az MTI-hez péntek este eljuttatott...
(Forrás: Népszava)
--
2020.01.15.
"A szülők értelmesebbek, mint Parragh Lászlóék"
Csökkent a szakképzésben részt vevő gyerekek száma a KSH adatai szerint, bár Palkovics László innovációs miniszter és Parragh László MKIK-elnök korábban trendfordulóról beszélt, arr...
(Forrás: Klubrádió)
--
2020.01.15.
Az MTA szívesen segítene a Nemzeti alaptantervben, de válaszokat nem kaptak
A visszajelzések hiánya ellenére a Magyar Tudományos Akadémia továbbra is kész részt venni az ország jövője szempontjából meghatározó fontosságú Nemzeti alaptanterv (NAT) társadalmi...
(Forrás: index)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Láng Róbert! Ime a szabály
Mt. 123. § (1) A szabadságot esedékességének évében kell kiadni.

(2) A szabadságot, ha a munkaviszony október elsején vagy azt követően kezdődött, a munkáltató az esedékességet követő év március 31-ig adhatja ki.

(3) A szabadságot, ha a munkavállaló oldalán felmerült ok miatt nem lehetett az (1) bekezdésben meghatározottak szerint kiadni, az ok megszűnésétől számított hatvan napon belül ki kell adni.

(4) Az esedékesség évében kell kiadottnak tekinteni a szabadságot, ha igénybevétele az esedékesség évében megkezdődik és a szabadság következő évben kiadott része nem haladja meg az öt munkanapot.

(A választ Nagy Erzsébettől, a PDSZ szakértőjétől kaptuk.)

--
  OFOE

Kedves Gyimesi Krisztina! A PDSZ szakértőjétől, Nagy Erzsébettől kaptuk a következő választ:
1. A Kjt. 23/B. § -a adott mint lehetőség:
(1) A teljes munkaidőben foglalkoztatott közalkalmazott írásbeli
kérelmére a munkáltató köteles a kinevezésben heti húszórás
részmunkaidőt kikötni, ha a közalkalmazott a kérelem benyújtásakor az
Mt. 128. §-ában foglalt fizetés nélküli szabadságot vesz igénybe.
(2) A munkáltató a közalkalmazottnak a munkaidő egyenlőtlen
beosztására vonatkozó kérelmét csak abban az esetben tagadhatja meg,
ha az számára lényegesen nagyobb munkaszervezési terhet jelentene. A
munkáltató köteles írásban megindokolni a kérelem megtagadását.
(3) A részmunkaidő kikötése
a) a fizetés nélküli szabadság megszűnését követő naptól,
b) ha a közalkalmazott betegsége vagy a személyét érintő más
elháríthatatlan akadály esetén az akadályoztatás megszűnésétől
számított harminc napon belül ki kell adni rendes szabadságát, a
szabadság leteltét követő naptól hatályos.
A b) pontban foglaltak alkalmazása esetén - a felek eltérő
megállapodása hiányában - a rendes szabadság kiadását a fizetés
nélküli szabadság lejártát követő első munkanapon meg kell kezdeni.
Eltérő megállapodás esetén a rendes szabadság kiadását a fizetés
nélküli szabadság lejártát követő harminc napon belül meg kell
kezdeni.
(4) A kérelmet az (1) bekezdés szerinti fizetés nélküli szabadság
igénybevételének megszűnése előtt legalább hatvan nappal kell a
munkáltatóval közölni. A kérelemben a közalkalmazott köteles
tájékoztatni a munkáltatót
a) a fizetés nélküli szabadság igénybevételére jogosító gyermeke
harmadik életéve betöltésének időpontjáról, továbbá
b) ha egyenlőtlen munkaidő-beosztásban kíván dolgozni, a
munkaidő-beosztásra vonatkozó javaslatáról.
(5) A (4) bekezdésben foglaltaktól eltérően a nevelési-oktatási
intézményben pedagógus munkakörben foglalkoztatottak esetében a
kérelmet a fizetés nélküli szabadság tartama alatt, a tanév szorgalmi
időszakának befejezését, illetve az első félév befejezését megelőző
hatvan nappal korábban kell a munkáltatóval közölni.
(6) A (3) bekezdés szerinti időponttól a közalkalmazotti jogviszony
alapján közvetlenül vagy közvetve nyújtott pénzbeli vagy természetbeni
juttatás tekintetében e törvény erejénél fogva az időarányosság elve
alkalmazandó, ha a juttatásra való jogosultság a munkaidő mértékével
összefügg.
(7) Az (1) bekezdés szerinti kérelem alapján kikötött részmunkaidőben
a munkáltató a közalkalmazottat
a) a kérelem szerinti időpontig, de
b) legfeljebb a gyermek négyéves koráig, három vagy több gyermeket
nevelő közalkalmazott esetén a gyermek hatéves koráig
köteles foglalkoztatni. Ezt követően a közalkalmazott munkaidejét a
kérelem benyújtása előtti mérték szerint kell megállapítani.
(8) Az (1)-(7) bekezdés nem alkalmazható a vezetői megbízású
közalkalmazott tekintetében.
Ekkor a kötött munkaidő a részmunkaidő 80%-a lesz, pl. félállás esetén
heti 20 óra, és a neveléssel-oktatással lekötött munkaidő is a
csökkentett munkaidő 55-65 százaléka. (félállásnál heti 11-13 óra). A
szabadság ugyanannyi marad, csak a távolléti díj, ami a szabadság
idejére jár, az időarányos illetmény alapján lesz megállapítva.
Sajnos a köznevelési törvény szerint nincs már külön napközis
munkakör, ezért azt is tanító szakképzettséggel kell ellátni alsó
tagozaton. Maradnak olyan egyéb foglalkozások, amelyek nem
végzettséghez kötöttek: szakkörök, tehetséggondozó, tanórán kívüli
foglalkozás, tanórán kívüli programok szervezése, lebonyolítása.

--
  OFOE

Tisztelt Szodrai Csilla! A szakképzési törvény 127 § 6 szerint annak, aki már alkalmazott, mindenképp ki kell fizetni, aki új, annak megállapodás esetén:
A munkáltatói jogkör gyakorlója a szakképző intézmény alkalmazottjával megállapodhat a szakképző intézményben eltöltött legalább tizenötéves munkaviszony esetére jubileumi jutalom biztosításában. Az Nkt. e törvény hatálybalépését megelőző napon hatályos rendelkezései szerinti szakgimnázium, illetve szakközépiskola alkalmazottja esetében az ilyen megállapodás a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény szerinti feltételekkel kötelező azzal, hogy a jubileumi jutalomra jogosító időszakban a közalkalmazotti jogviszony és a szakképző intézménnyel fennálló munkaviszony időtartamát egybe kell számítani. (A választ Juhász Ágnes adta meg.)

--
  Gyimesi Krisztina

Kedves OFOE!

Gyesen lévő tanár vagyok (8 osztályos gimnáziumban, magyar irodalom és nyelv, egyetemi diplomával, 16 év munkaviszony, 3 gyermekem miatt 9 tanított év). A következő tanévtől mennék vissza tanítani. Jelenleg 2 lehetőségen gondolkodom:
1. a korábbi gimnáziumomba visszavárnak, azonban teljes állást a 3 gyermek miatt nem vállalnék. Amennyiben jól tudjuk, a 3. gyermek 5 éves koráig az iskolának biztosítania kell a "félállást". Ez valóban így van? Illetve ha nem félállásba, hanem "6 órába" szeretnék visszamenni, van-e lehetőségem, vagy csak ha a munkáltató is beleegyezik? Továbbá a "6 órás" állás a pedagógusoknál pontosan mit jelent (kötelező óraszámok, egyéb kötelezettségek, stb.)
2. Egy általános iskolában, ahol csak alsó tagozat van, tanítót keresnek. Mivel kieső helyen, egy faluban van az iskola, évek óta nincs jelentkező. Én ebben a faluban lakom, és a 3 gyermek mellett átmenetileg szívesen dolgoznék ebben az iskolában. Az lenne a kérdésem, hogy van-e olyan munkakör, amit az egyetemi végzettségemmel, tanári diplomámmal betölthetnék az alsó tagozatban (pl. napközis pedagógus, stb.).

Válaszát előre is köszönöm,
Kriszta

--
  Láng Róbert

T. Cím!
Érdeklődni szeretnék, hogy közalkalmazotti munkaviszonnyal a dec.23-tól megkezdett EGYBEFÜGGŐ szabadságból mennyi vihető át a 2020-as naptári évre a 2019-es keretből?
Köszönöm

--
  Szodrai Csilla

Tisztelt OFOE!
Arra a kérdésre szeretnék választ kapni, hogy a 2020 január 1-jétől oktatókká átminősülő és az új szakképzési törvény hatálya alá kerülő, jelenleg még közalkalmazott pedagógusoknak eddig alanyi jogon járó jubileumi jutalma megmarad-e, vagy 2020. január 1-jétől kezdve ez csak egy adható jutalom lesz, ami a munkáltató anyagi helyzetétől függ majd.Hol találom meg ennek a kérdésnek a megbízható jogi szabályozását?
Köszönettel:
Szodrai Csilla

--
  OFOE

Kedves Dóra! Meg kell kérdezni a döntéshozót, hogy mi indokolja a lépést. Ha ez szóban nem működik, írásban kell megtennie, mégpedig hivatalos levélben: választ vár, és ezt indokolja (nem volt előzmény, váratlanul érte, ragaszkodik az indokláshoz stb.) Mindenképpen menjen másolat a fenntartónak. A levélen fel kell tüntetni, hogy kik kaptak másolatot. (Ha szakszervezeti tag, a szakszervezet támogatását is kérheti.) Felvethető a probléma nevelőtestületi értekezleten is, de ragaszkodni kell a jegyzőkönyvhöz. A levelezés online is lebonyolítható, de fontos, hogy legyen mindennek írásos nyoma. A szakmai munkaközösség támogatását van esélye elnyerni? Reméljük, sikerül tisztázni a dolgot, illetve orvosolni a problémát. Üdvözlettel az OFOE szerkesztősége

--
  Hesz Dóra Virág

Köszönöm a gyors választ!
Pedig így történt, gyakorlatilag ezen a héten, hétfőről keddre már megvonták az osztályfőnökségemet (semmi konkrétumról nem tájékoztattak, "jobb, ha nem is tudom", szülői megkeresések voltak). Valakik valamit mondtak...írásban nem kaptam semmit, fegyelmi, természetesen nem volt, hisz nem követtem el semmit. Van ennek a lépésnek v.milyen formai, írásbeli feltétele? Mind szakmailag, mind anyagilag súlyosan érint ez a döntés, amit nem tartok megalapozottnak. Előre is köszönöm a segítséget!
HEsz Dóra Virág

--
  OFOE

Kedves Dóra! Tulajdonképpen furcsa, hogy így történt. Gondolom, az ügynek voltak előzményei, valamivel feltételezhetően indokolták ezt a lépést.
Az iskolavezetőnek jogában áll lecserélni az osztályfőnököt, de nem csak úgy, ötletszerűen az egyik pillanatról a másikra.

--
  Hesz Dóra Virág

T. Cím!

Az iránt érdeklődöm, hogy tanév közben (szóval most, 2019. nov.végén)megvonható-e az ofő pótlék egy más kolléga kinevezésével egyik napról a másikra...

Várom szíves válaszukat:
Hesz Dóra Virág

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2020) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek