OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése

Digitális történetmesélés az oktatási-nevelési folyamatban

8. Én, Petőfi Sándor – A DST lehetőségei irodalomórán

Amikor Petőfihez érünk a hetedikesekkel, már rengeteg előzetes tudással rendelkeznek a költőről az 1848-as megemlékezéseknek köszönhetően. Tudni vélik, hogy a Nemzeti Múzeum lépcsőjén állva elszavalta a Nemzeti dalt (nem szavalta), hogy a Pilvaxban ülve kirobbantotta a forradalmat (ezt is árnyalni szoktuk), és hogy meghalt vagy eltűnt, de ezt is már olyan régen tette, hogy egy tizenhárom éves diákot nem feltétlenül kínoz a vágy, hogy elmélyüljön Petőfi költészetében. Mi köze lenne egy mai tizenéves életéhez, hogy mely XIX. századi költőnek kellene a húrok pengetésihez fognia, vagy hogy mit csinál az özvegyi fátyollal a szerelmét sirató asszony? Bántani fogja-e őket is a gondolat, amely Petőfit bántotta? Lehet-e árnyalni a diákok megemlékezésekhez köthető „ünnepi” Petőfi-képét, vagy – ahogy Weöres Sándor íjra – tényleg saját szobra takarja el a költőt?

Ezek a gondolatok foglalkoztattak, amikor úgy döntöttem, hogy egy digitális történet elkészítésével zárjuk a Petőfiről szóló tematikus egységet. Eddigre már túl voltunk a versek elemzésén, valamint több szempontból megvizsgáltuk a költő életét. Azt szerettem volna, hogy a diákok személyes viszonyt alakítsanak ki a tananyaggal, és az E/1. személyben történő szövegírás remek alkalmat adott arra, hogy belehelyezkedjenek Petőfi életébe, a tanult versek által megfogalmazott főbb problémákba, ezáltal túllépve a hagyományos, leegyszerűsített Petőfi-képen. Mit jelent a szabadság, hogy lehet megélni a szerelmet? Hogy függ ezekkel össze a költészet? Petőfi életén és versein keresztül ezeken is el kellett gondolkodni a DST készítésének különböző állomásain.

A szövegírás az egyik legkritikusabb rész a digitális történetmesélés során. Eddig két csoportommal próbáltam ki a DST-t Petőfi költészetének zárásaként, és egyik csoport sem volt igazán lelkes a folyamat ezen pontján. Ez még nagyon hasonlít a hagyományos iskolai feladatokra, viszont hogyha nem sikerül jól a szöveg, az az egész digitális történetre rányomja a bélyegét. Ezért érdemes sok segítséget nyújtani azoknak, akik bizonytalanok a szövegalkotásban: például Petőfi szerelmeihez kapcsolódóan használhatták az Így szerettek ők1 című könyv Prielle Kornélia és Petőfi szerelmét feldolgozó részét, vagy Kosztolányi szövegét, amely a Szendrey Júliával eltöltött nászútjáról és a Szeptember végén keletkezéséről szól. A meglévő források felhasználásával, lényegkiszűréssel már azok is el tudtak indulni, s végül sikerélménnyel gazdagodhattak, akiknek eleinte nehézségei voltak. A forrásokat azonban nem volt kötelező használni, és a stílusra vonatkozóan sem volt semmiféle megkötés, így volt, akit a költő szerelmi élete fogott meg, mások az egész munkásságát foglalták össze, vagy éppen a forradalomhoz fűződő viszonyát domborították ki. Stílusukban is változatos szövegek születtek, voltak viccesek és drámaiak is, a különböző témák és megközelítési módok pedig a vetítés alkalmával jó kiindulópontot szolgáltatattak a közös beszélgetéshez.

A DST remek alkalom arra is, hogy elmozduljunk az eredményközpontú fogalmazástanítástól a folyamatalapú fogalmazástanítás felé. Hagyományos esetben a diákok megírják a szövegüket, és onnantól nincs dolguk vele, így értékeléskor az érdemjegy a legfontosabb számukra, a tanár egyéb észrevételei kevésbé. Ezzel szemben a digitális történetmesélésnek csak egy lépése a szövegírás, a további munka során még sok lehetőség van a javításra. A megírás után a diákok párban javították fogalmazásukat, én is tettem javaslatokat, de a hang felvételekor is lehetett még dolgozni rajta, hiszen a hangos olvasás során feltűnővé válik, ha maradtak fogalmazásbeli problémák. Azzal, hogy a diákok motiváltabbak abban, hogy dolgozzanak a szöveggel, sokkal többet fejlődnek, mintha az első szövegváltozat lenne a végleges.

A következő lépés, a hanganyag felvétele jó alkalom arra, hogy annak is fejlődjön az előadói képessége, aki éles helyzetekben szorong. Ritkán adódik alkalom arra, hogy erősítsük a visszahúzódóbb diákok önbizalmát a szóbeli megnyilvánulások terén, ebben az esetben viszont többször megismételhették a felolvasást, így egy olyan hanganyagot tudtak végül bemutatni a többieknek, amelyre büszkék lehettek, amely pozitívan hathatott az önbizalmukra is.

A képek keresésénél kifejezetten jó volt, hogy Petőfiről nem lehet sok jogtiszta képet találni az interneten, így ahhoz, hogy változatos és érdekes legyen a digitális történet, elvontabb, szimbolikus képeket kellett keresniük a tanulóknak. Így az értelmezés és az egyéni látásmód nemcsak a szövegírás során mutatkozott meg, hanem a képanyag összeválogatásánál is. Érdekes volt látni a képanyagok tükrében, hogy ahányan voltak, annyiféleképpen értelmezték a szabadságot, a szerelmet vagy a forradalmat.

A vágás során már mindkét csoportom nagyon motivált volt. Fegyelmezetten dolgoztak az órákon, akik gyorsabban haladtak, önként segítettek a többieknek. Néhányaknak annyira megtetszett a feladat, hogy már szinte teljesen kész digitális történettel érkeztek az órára. Ők olyan diákok voltak, akik más esetben nem mutatnak különösebb érdeklődést az irodalom iránt, gyakran a házi feladataikat sem írják meg, most mégis önszorgalomból dolgoztak előre.

A DST nagyon komplex folyamat. Azáltal, hogy a diákoknak sokféle területet kell összekapcsolniuk, elmélyül a tudásuk és számos képességük fejlődik. A célom elsősorban a képességfejlesztés, a motiválás és a kreativitás fejlesztése volt, de a választott terület ismeretanyagát is könnyedén elsajátították azáltal, hogy számtalanszor meghallgatták a saját szövegüket, és dolgoztak vele órákon át. Lehet, hogy lesz olyan, aki nem fogja tudni, hogy milyen családi háttere volt Petőfinek, mert nem ezt dolgozta fel, de azt gondolom, hogy ez nem is lényeges, és amelyik részben elmélyült, arról pontos és tartós tudása lesz.

A filmek vetítésénél nagyon érdeklődőek voltak egymás munkáival kapcsolatban, és számomra is nagyon érdekes volt, hogy honnan közelítették meg a költő munkásságát. Míg ők Petőfi bőrébe bújtak, én rengeteg mindent tudtam meg róluk.

Weil Ákos

Digitális történetek

2016-ban végeztem az ELTE PPK magyar- és filozófiatanári mersterképzési szakán, azóta a Zuglói Herman Ottó Tudásközpont Általános Iskolában tanítok magyar nyelv és irodalmat, valamint etikát. Munkám során szívesen próbálok ki új módszereket, így örömmel kezdtem bele tavaly a DST-be is, melyet azóta is rendszeresen alkalmazok.

1Nyáry Krisztián: Így szerettek ők - Magyar irodalmi szerelmeskönyv, Corvina Kiadó, 2014.

--

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.03.24.
Szociális farmon adnak munkát az autista fiataloknak
Miskolcon sikeresen működik egy szociális farm, ahol fogyatékos és megváltozott munkaképességű embereket vonnak be a gazdálkodásba, a megtermelt árut pedig értékesíteni is tudják. Az egyedi...
(Forrás: abcug.hu)
--
2019.03.24.
Tessenek forradalmat csinálni!
Magas a lemorzsolódás a középiskolában, az érettségizettek országos aránya alacsony. A szocioökonómiai háttérrel nem tud megbirkózni az oktatás. A PISA-eredmények sokkolóak, nem siker...
(Forrás: Tízperc Iskolablog)
--
2019.03.24.
Több szintet lezártak a pécsi iskolában, ahol Áder felavatott pár vízautomatát
„Már reggel 7-től az iskola körül több rendőr autó állt, le voltak zárva az utak a suli körül. Az iskola folyosói is tele voltak biztonsági emberekkel. Nem lehetett a folyosókon »csak...
(Forrás: 444.hu)
--
2019.03.24.
A Taigetosz törvény rossz – és akkor mi van?
Magyarán, bár az Alkotmánybíróság különböző okokra hivatkozva az LMP beadványát ugyan elutasította, de maga is beismerte, hogy az állam felelőtlenül (sőt mi több, alkotmányellenesen...
(Forrás: mérce)
--
2019.03.24.
Menet a tudományért: piros lapot adtak Palkovicsnak
Sem egységről, sem függetlenségről nincs szó az MTA tervezett átalakítása ügyében – hangsúlyozta Orosz Ferenc az ITM épülete előtt. Az akadémikus elmondta, nem fogadják el a miniszt...
(Forrás: Magyar Hang)
--
2019.03.24.
Állásfoglalás a szakképzés tervezett átalakításáról
A szak- és felnőttképzés átalakításának Szakképzés 4.0 elnevezésű stratégiája ezúttal a korábbiaknál szélesebb kör, a Szakképzési Innovációs Tanács bevonásával készült. A strat...
(Forrás: ckpinfo)
--
2019.03.22.
Tárgyalni fog a kártalanításról a kormány a tankönyvesekkel
Kártérítést kell fizetnie a kormánynak azoknak a tankönyvterjesztő cégeknek, amelyeket az uniós bíróság ítélete szerint megkárosított. Az Emberi Jogok Európai Bírósága kedden joger...
(Forrás: Infostart)
--
2019.03.22.
Partizánakcióznak a magán-tankönyvkiadók
Április 1-jén lesz nyilvános a 2019-20-as hivatalos tankönyvjegyzék, amit az Oktatási Hivatal ad ki, az állami tankönyvterjesztő Kello elektronikus felületén lehet belőlük rendelni. Az id...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.03.22.
Jogerős a strasbourgi tankönyvpiaci bukta, félmilliárdot is fizethet az állam
Az elsőfokú ítélet szerint a hatóságok ezzel megsértették az Emberi Jogok Európai Egyezményének a magántulajdon védelméről szóló cikkét. A magyar állam fellebbezést nyújtott be a...
(Forrás: hvg.hu)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek