OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2018. december 12.
» Hozzászólások (0)

Tájékoztató a Nézőművészeti Kft társadalmi célú ifjúsági színházi előadásairól

A Nézőművészeti Kft. megalakulása óta (2009) nagy hangsúlyt fektet az iskolaszinházi előadások létrehozására, melyek különböző – az ifjúság fejlődése szempontjából fontos- témákat ölelnek fel.

Az elsőként bemutatott A gyáva című, drogprevenciós szándékkal létrehozott előadást 2011-ben mutatta be a társulat és még ebben az évben elnyerte a VI. Gyermek- és Ifjúsági Színházi Szemle fődíját, valamint a 2012-es ASSITEJ Gyermek- és Ifjúsági Színházi Biennálé legjobb ifjúsági előadásnak járó Üveghegy-díját. Az előadáson, mely egy kábítószeres fiú történetét dolgozza fel, minden egyes alkalommal egy szociológus- addiktológus szakember is részt vesz, és beszélget a diákokkal a látottakról. Idén immáron 8. éve, több, mint 350 alkalommal kerül bemutatásra a produkció.

A második tantermi produkció 2012-ben, az esélyegyenlőségről való párbeszéd jegyében került bemutatásra Vakság cimmel. És több mint 100 előadás után, a színésznő külföldre költözése miatt, került csak le a társulat repertoárjáról.

2013-ban egy rendhagyó irodalomóra szándékával mutatta be a társulat Ady/Petőfi cimű előadását. Az előadás nem szokványos előadói stílusban és személyességgel kísérli meg közelhozni nagyjaink hétköznapi problémáit, családi életét, örömeit és bánatait. Megmutatni, hogy bizony-bizony ők is “csak” hús-vér emberek voltak. Beszélgessünk arról, mi van a verseken, költeményeken túl! Mi az, ami közös a most hallgató, olvasó diákban és a 200 évvel korábban élt “nemzeti hősben”? Korabeli dokumentumokat, naplókat, leveleket és természetesen magukat a műveket (verset és prózát egyaránt) felhasználva emberi közelségbe hozva, talán személyesebb viszony és összetettebb kép alakulhat ki a diákokban róluk, és talán a művekre is másképpen néznek majd. Az előadás 2014-ben elnyerte a 7. Gyermek-és Ifjúsági Színházi Szemle különdíját valamint a 2014-es ASSITEJ Gyermek- és Ifjúsági Színházi Biennálé legjobb ifjúsági előadásnak járó Üveghegy-díját.

2014-ben bemutatott T avagy közérzetjáték cimű produkció egy útkereső tinédzser kételyeit és vivódását próbálja meg bemutatni és a motivációhiány okait boncolgatni. Főhősünk bármelyikünk lehet, és mégis valaki. Egyedi és átlagos. Ahogy a problémái is azok. Egy huszonéves srác mesél az életéről, s közben fel-fel tűnnek a környezetéből, kapcsolataiból villanások: kapaszkodások, vonzódások és taszítások.

Miként vagyunk képesek fogódzót találni ebben az őrült centrifugális körforgásban? Honnan tudhatjuk meg, mit is akarunk igazából kezdeni önmagunkkal?- Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre keresi a választ az előadás főhőse és a pszichológus szakértővel lévő feldolgozó beszélgetés során a néző diákok is.

A kézmosás fontosságáról cimű előadást 2015-ben, a Semmeilweis-évhez kapcsolódva mutatta be a Nézőművészeti Kft. Ma már közismert tény, hogy a kórházi eredetű fertőzések megelőzésében a kéz megfelelő fertőtlenítésének kiemelkedő szerepe van. Rohanó világunkban egyre jobban megfeledkezünk a kézmosásról, pedig általa számos betegség megelőzhető lenne. Az előadás a kézmosás higiéniai szerepének hangsúlyozása mellett, olyan témákat is érint, mint kórokozóktól való fóbia és egyéb fóbiák, a mértékletesség/mértéktartás kettősége, az emberi érintkezések (fizikai és lelki aspektusainak) különböző megnyilvánulásai.

A következő ifjúsági előadásunk a sorban, a családon belüli erőszak tabusitott témáját körüljáró 2016-ban bemutatott Soha senkinek cimű produkció. Egy kortárs német regény Beate Teresa Hanika: Soha senkinek című művéből inspirálódva, egy dokumentalista hitelességű előadás létrehozása volt az alkotók szándéka. Egy a nagyapja zaklatásnak kitett lány történetét látjuk, aki a családjára nem számíthat, és ezért egyedül kell feldolgoznia a vele történteket. Miként lehet túllépni egy ilyen erős gyermekkori traumán? Miért fontosabb a látszat megőrzése, mint egy gyermek őszintén fájdalmas segélykiáltása? Hogyan válhat egészséges felnőtté, egy gyermekként mély traumát átélt kislány? – kérdezi a pszichológus szakértő a diákokat az előadás utáni beszélgetés során. Az előadás főszereplője, Simkó Katalin a 2016-os Gyermek és Ifjúsági Színházi Biennálén Keleti István-díjat kapott az előadásban nyújtott alakításáért.

Legújabb ifjúsági bemutatónk, ugyancsak egy kortárs regény színpadi adaptációja, mely az iskolai zaklatás kérdéskörét, bántalmazó-bántalmazott viszonyát, és a jelenség mögött rejlő okokat próbálja körbejárni. Eve Ainsworth, angol írónő 7 nap című regénye hitelesen mutatja be a zaklatás dinamikáját, a tradicionális és a cyber bullying pszichológiai hátterét, a szereplők jellemvonásait, az okokat és a következményeket, valamint az agresszió megszüntetésének lehetséges módját. Különösen alkalmas anyag a diákokkal való munkára, az intellektuális és érzelmi megértés, az empátia növelésére, és a „nem vagy egyedül”, „nem tabu” , „beszélj róla” , „ne hagyd, hogy így legyen – ne legyél kívülálló” üzenetek átadására.

Talán ebből az összefoglalóból is látszik, hogy társulatunk életében fontos szerepet játszik a fiatalokkal való folyamatos kommunikáció, melyben a pedagógusoknak is igen nagy szerepe van. Elsősorban általuk, az ő nyitottságuk révén juthatunk el ugyanis az iskolákba, és velük együttműködve tudunk páreszédet generálni ezekről a fontos témákról.

Végezetül álljon itt egy olyan gimnázium tanárának visszajelzése, ahol a diákok egyenként adtak be a zsebpénzükből egy jelképes összeget, azért hogy meghívhassák a produkciót iskolájukba:

A gyáva című előadást ajánlom minden középiskolás diáknak, s azokat a kollégáimat, akik hisznek a színház nevelő erejében, és tenni akarnak tanítványaik lelki fejlődéséért még többet, arra biztatom, szervezzék meg, hogy iskolájukba kerüljön ez a 60 perces megrázó, de tanulságos történet.” (Szurmik Zoltán, drámatanár, Szentes, Horváth Mihály Gimnázium)

Az előadásokat középiskolákban, 14 éves kor felett, egy átlagos osztályteremben egyszerre 60- 80 diák tekintheti meg.

1 előadás ára, mely a művészek és az szakember megbízási díját is tartalmazza: 100.000Ft+Áfa. (vidéki előadások esetén plusz 1 személygépkocsi útiköltsége).

Tájékoztatást az előadások iskolába történő meghívásáról és feltételeiről a www.nezomuveszeti.hu oldalon, vagy az alábbi email címen: esztergyulay@gmail.com vagy telefonszámon: (30) 267-85-39 kaphatnak.

Gyulay Eszter
Nézőművészeti Kft
Művészeti vezető

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.12.05.
A PSZ felmérése a pedagógusok munkaterheléséről
A Pedagógusok Szakszervezete felmérést készített a tanárok munkaterheléséről. Utoljára 2008-ban a TÁRKI-TUDOK Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ Zrt. végzett kutatást a témá...
(Forrás: ckpinfo)
--
2019.12.05.
Rossz jegy miatt késelhette meg tanárnőjét a győri középiskola jó tanuló diákja
az elkövető egy nagyon jó tanuló tizedikes fiú, aki most hármast kapott a dolgozatára, ezért támadt késsel a tanárára. Ezt az Indexnek is többen megerősítették, hozzáfűzve, hogy a k...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.12.05.
Életem legrosszabb napja volt, amikor rehabra vittem a gyerekemet
A ráckeresztúri rehabon külön csoportfoglalkozásokat tartanak a szülőknek, hogy tisztában legyenek, mivel jár a függőség. Sokszor ugyanis elbagatelizálják a problémát, vagy pont, hogy...
(Forrás: abcug.hu)
--
2019.12.05.
Iskolaérettség: két hét haladékot kaphatnak a szülők
Elsősorban a gyermek után járó anyagi támogatások elvételével büntethetik azokat a szülőket, akik akkor sem viszik iskolába hatéves gyermeküket, ha az OH nem hagyta jóvá halasztási ké...
(Forrás: Népszava)
--
2019.12.05.
Nem feltétlenül sok tanulás és sok pénz kell a jó iskolai eredményekhez
A sok pénz mellett, ha nincs korszerű, hatékony oktatási rendszer, akkor nem lesz látványos eredménye a ráfordításoknak. Magyarország jóval az OECD-átlag alatt finanszírozza az oktatást...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.12.04.
Újra kiállította a bizonyítványt a magyar iskolákról a PISA-teszt
Kína mindent visz, a magyar diákok eredménye kicsit javult, de így is gyenge nemzetközi összehasonlításban: kijöttek a legfrissebb PISA-eredmények, beárazva az egyes országok oktatási rendszereit...
(Forrás: index)
--
2019.12.04.
A PSZ felmérése a pedagógusok munkaterheléséről
Utoljára 2008-ban a TÁRKI-TUDOK Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ Zrt. végzett kutatást a témában. 2017-ben az Emberi Erőforrások Minisztériuma kezdeményezett hasonlót, de a kutat...
(Forrás: Pedagógusok Szakszervezete)
--
2019.12.04.
Nonszensz, hogy a gyerekeket is munkaszombatra kényszeríti a rendszer
Nagyon jó lenne, ha nem sugalmaznánk ilyen üzenetet már gyerekkorban, hogy a „tömbösített pihenés” annyit ér, mintha rendszeresen pihennénk. Ez nincs így – Gyurkó Szilvia gyerekjogá...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.12.02.
Megvizsgálják a tanárok további bérigényét
Konstruktívan állnak a minisztériumok a tanárok hétvégi akciójához és követeléseihez. A szombaton utcára vonuló pedagógusoknak azt ígérték: a kormány kész megvizsgálni a bérigényeket...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Dóra! Meg kell kérdezni a döntéshozót, hogy mi indokolja a lépést. Ha ez szóban nem működik, írásban kell megtennie, mégpedig hivatalos levélben: választ vár, és ezt indokolja (nem volt előzmény, váratlanul érte, ragaszkodik az indokláshoz stb.) Mindenképpen menjen másolat a fenntartónak. A levélen fel kell tüntetni, hogy kik kaptak másolatot. (Ha szakszervezeti tag, a szakszervezet támogatását is kérheti.) Felvethető a probléma nevelőtestületi értekezleten is, de ragaszkodni kell a jegyzőkönyvhöz. A levelezés online is lebonyolítható, de fontos, hogy legyen mindennek írásos nyoma. A szakmai munkaközösség támogatását van esélye elnyerni? Reméljük, sikerül tisztázni a dolgot, illetve orvosolni a problémát. Üdvözlettel az OFOE szerkesztősége

--
  Hesz Dóra Virág

Köszönöm a gyors választ!
Pedig így történt, gyakorlatilag ezen a héten, hétfőről keddre már megvonták az osztályfőnökségemet (semmi konkrétumról nem tájékoztattak, "jobb, ha nem is tudom", szülői megkeresések voltak). Valakik valamit mondtak...írásban nem kaptam semmit, fegyelmi, természetesen nem volt, hisz nem követtem el semmit. Van ennek a lépésnek v.milyen formai, írásbeli feltétele? Mind szakmailag, mind anyagilag súlyosan érint ez a döntés, amit nem tartok megalapozottnak. Előre is köszönöm a segítséget!
HEsz Dóra Virág

--
  OFOE

Kedves Dóra! Tulajdonképpen furcsa, hogy így történt. Gondolom, az ügynek voltak előzményei, valamivel feltételezhetően indokolták ezt a lépést.
Az iskolavezetőnek jogában áll lecserélni az osztályfőnököt, de nem csak úgy, ötletszerűen az egyik pillanatról a másikra.

--
  Hesz Dóra Virág

T. Cím!

Az iránt érdeklődöm, hogy tanév közben (szóval most, 2019. nov.végén)megvonható-e az ofő pótlék egy más kolléga kinevezésével egyik napról a másikra...

Várom szíves válaszukat:
Hesz Dóra Virág

--
  OFOE

Kedves Zoltán!
A munkaszerződéssel foglalkoztatottakra is a pedagógus-előmeneteli
rendszer vonatkozik, a hozzá tartozó illetményrendszerrel, és a
szabadság. valamint pótszabadság is azonos, a távolléti díj számítása
az Nkt. alapján történik, a túlmunka díjazása, beleértve a
pihenőnapokon végzett munkát, mindenki esetében az Mt .és a
326/2013-as rendelet alapján történik, ahogy az eseti helyettesítésre
vonatkozó előírások is azonosak. Nem jár jubileumi jutalom, és a
végkielégítés is csak az Mt. alapján, ahogy távozáskor nincs
felmentési idő, hanem jóval rövidebb felmondási idő van. A nők negyven
év jogosultsági idő alapján nem kérhetik a felmentésüket, hanem közös
megegyezéssel vagy felmondással mehetnek el. A munkaviszony sokkal
könnyebb felmondással megszüntetni, mint felmentéssel, mert csak annyi
a kritérium, hogy az indok legyen valós és okszerű. Ha valakit
felmondással el akarnak küldeni, az Mt. hatálya alá tartozó munkáltató
esetében nem kötelező az előzetes állásfelajánlás. Küldök egy
összehasonlító táblázatot

((A választ a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk. Az ígért táblázatot a mail címre küldtük el).

--
  Tóth Zoltán

Üdvözlöm!
Szeretnék választ kapni az alábbi kérdésemre.
Alapítványnál, pedagógus munkakörben foglalkoztatott munkavállalóra a munatörvénykönyve vonatkozik. Minden kérdésben? Melyekben nem?
Különösen a heti munkaidő, az éves szabadság és a túlmunka díjazása (szombat, vasárnap) érdekelne.
Várom válaszát,
üdvözlettel: Zoltán

--
  ofoe

Kedves Rita! A gyermekvédelmi felelős munkakör 2012 szeptemberétől megszűnt, a feladat az osztályfőnökhöz került. Nem törvénymódosítás volt ez, hanem az új törvény és a hozzá kapcsolódó rendeletek tértek el a korábbiaktól. (A válasz a PDSZ jogi szakértőjétől érkezett.)

--
  ofoe

Kedves Katalin! Jól tudja : 22 órát kellett volna alapul venni, a tagóvoda vezetője - bár csoportban kell lenni 3 csoportos óvoda esetén, tehát nem függetlenített vezető -, de kap órakedvezményt. Tehát nem a 32 órát, hanem a 22 órát kell nézni és erre rászámolni a túlórát. (A választ Bakonyi Anna óvodai szakértő adta meg.)

--
  Mohácsi Katalin

Tisztelt OFOE!

Szeretnék állásfoglalást kérbi a következő helyzetre! Tagintézmény vezető vagyok egy 3 csoportos óvodában. Saját csoporttal foglalkozom,és látom el a vezetői feladatokat.Kolleganőm nem lesz ebben az évben, így egyedül látom el a feladatot a nap folyamán.A fenntartó eddig 50 óra ingyen munkát kért, majd a 32 óra feletti órákat számolta el részemre 90 %-os túlórával. Kérdésem az lenne, hogy jogos-e számomra az óvónők kötelező 32 órájával való számolás, mert az én kinevezésemben a 22 óra van megjelölve.EDDIG A 32 ÓRA FELETTI IDŐT számolták el ingyen 50 órai munka után.

Válaszukat nagyon köszönöm!
Üdvözlettel: Mohácsi Katalin

--
  Sasváriné Rita

Tisztelt Szerkesztőség!
Emlékeim szerint volt egy 2012. évi szabályozás mely az iskolai gyv felelős feladatkörét ill. annak változását írja le. Ha jól emlékszem, az ofő munkakörbe jobban beletették a gyv- t, míg a szakirányú képesítéssel nem rendelkező tul.képpen pedagógus gyv felelős feladatai arányosan csökkentek. Kb a kapcsolattartás segítése és a statisztika maradt meg neki. Meg is szűnt a 2 óra adható órakedvezménye. Most szükségem lenne arra az információra, hogy mely rendelet vagy törvénymódosítás írja le ezt a változást. Ebben kérem segítségüket. Tisztelettel: Sasváriné

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek