OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2019. január 27.
» Hozzászólások (0)

Van vészkijárat!

Sorozat egy sorozatról

A Pagony Kiadó Tilos az Á könyvei között jelent meg a Vészkijárat című sorozat. A megjelenő regények a tizenéveseket erősen foglalkoztató témákat dolgoznak fel, és az eddigi tapasztalatok szerint alkalmasak az osztályfőnöki (esetleg az etika) órákon történő feldolgozásra. A most induló cikksorozatban ehhez kíván segítséget nyújtani a szerző.

1. Ajánlás az osztályfőnököknek

Alaptézisként kijelenthetjük, hogy az osztályfőnöki órák nemcsak (sőt nem is elsősorban) az osztály ügyeinek adminisztrációját szolgálják, hanem értékes időt jelentenek, keretet adnak azoknak a problémáknak, konfliktushelyzeteknek a tematizálásához, amelyek a mai fiatalok mindennapjaiban megjelennek. Ezekről olykor nagyon nehéz közvetlenül beszélni. Egy-egy filmen vagy irodalmi művön keresztül – élvezve a fikció adta biztonságot – azonban észrevétlenül, saját bőrünk vásárra vitele nélkül is meg lehet ismerni olyan emberi magatartásokat, helyzeteket amelyek a saját, illetve a diákok valós tapasztalatainak is megfeleltethetők. A fiktív történetek segítségével eljuthatunk a tényleges probléma tudatosításához, elemzéséhez, megvitatásához.

Egy-egy téma, probléma körüljárása nem feltétlenül korlátozódik egyetlen könyvre. Ezenkívül érdemes különböző művészeti ágak produkcióit is felhasználni, hogy minél több szempontból lehessen megközelíteni az adott pproblematikát. Ügyelni kell azonban arra, hogy ne használjunk egyszerre túl sok a forrást, mert egy határon túl ez felszínesebbé is teheti a megközelítést, szétforgácsolhatja a figyelmet.

Most induló sorozatunkban a felajánlott feldolgozások középpontjában – tematikus csoportosításban – elsősorban a Pagony Kiadó/Tilos az Á könyvek Vészkijárat sorozatának regényei szerepelnek.

A kollégák számára az OFOE honlapjáról is ismerős lehet a Pagony Kiadó neve és „profilja”, hiszen Wéber Anikó Az osztály vesztese című, kisebb kamaszoknak szóló könyvéről itt is megjelent már egy ismertető.1

A Vészkijárat-sorozat könyvei a 14 évesnél idősebb, serdülő gyerekekhez szólnak. Ezt a korosztályt szépirodalommal megszólítani már eleve nagy kihívást jelent. Sok esetben azért, mert az iskolai irodalomoktatás során kevés olyan könyvvel találkoznak, amely valóban és közvetlenül meg tudja szólítani őket. A kihívást erősíti az olvasáskultúra, az olvasási szokások változása, az olvasók számának radikális csökkenése. Ezt a jelenséget itt csupán megemlítem, hiszen egy igen bonyolult szociokulturális jelenségről van szó, amiről e cikk keretében nincs lehetőségem részletesen szólni.2

Mielőtt belecsúsznánk a digitális generációk olvasatlansága feletti kesergésbe, azt a tapasztalatot is fontos szem előtt tartanunk, hogy a diákok figyelmét fel lehet kelteni az offline világ „termékei” iránt is, ha azokkal a megfelelő kontextusban találkoznak. Tudjuk azt is, hogy a kamasz korosztály általában igen nehezen nyílik meg, és nem nagyon tud/mer beszélni magáról. Az is közismert, hogy ez az életkor a „nagy beszélgetések” időszaka. De ezek a „nagy beszélgetések” csak ritkán tudnak az iskolában, tanári vezetéssel az osztályközösségben megvalósulni. Sokszorosan nehezített pályán mozog az az osztályfőnök, aki ilyesmit kezdeményez azzal a céllal, hogy csökkentse diákjai szorongását, félelmeit, rálásson belső és külső konfliktusaikra, oldja, de legalább csökkentse a közösségen belüli feszültségeket. Ez a sorozat ötleteket kíván adni egy-egy téma megközelítéséhez, feldolgozásához.

De mik is azok a Vészkijárat-könyvek?

A kiadó szándéka szerint ezek a regények arra hivatottak, hogy felhívják a figyelmet azokra a gyakran láthatatlan problémákra, amelyek gyakran felbukkannak napi életünkben. Olyan jelenségeket tematizálnak, amelyekről még sok esetben úgy érezzük: nem szabad beszélni. Az a szemérmesség, amellyel még a 21. században is elfordítjuk a tekintetünket a szexuális identitás kérdéseiről, az etnikai különbségekből adódó konfliktusokról, a bármilyen fogyatékkal élőkkel való kapcsolatokról, egyáltalán a „másság” tematizálásáról, szinte érthetetlen. Mintha nem lenne közös nyelv, mintha egy óriási szakadék tátongana a jelenségekről való beszédmódok között. Mintha a vulgáris és az elidegenítően szakszerű szó- és nyelvhasználat között nem is létezne egy olyan, átmeneti, természetes beszédmód, amellyel feloldhatnánk ezeket a megkövesedett tabukat. Ha viszont van egy vagy több közös olvasmány-, film-, vagy színházi élmény, és a tanár is ki tud lépni a frontális „megmondóember” szerepéből, akkor van esély a közös gondolkodás elindítására, a tartalmas beszélgetésre.

Ennek a cikksorozatnak a részeként szeretnénk mi is párbeszédet kezdeményezni – egyelőre még csak a virtuális térben –, amelynek során a különböző iskolák tanárai meg tudják osztani egymással tapasztalataikat, igényeiket, kétségeiket, kérdéseiket, pozitív élményeiket, jó gyakorlataikat. Pedagógusokként általában azt tapasztaljuk, hogy bár egy-egy tanári kar részeként dolgozunk, az osztályteremben tulajdonképpen „magányos” harcosok vagyunk. Nagyon jó lenne, ha dilemmáinkkal nem maradnánk magunkra!

Osztályfőnökként, osztályfőnöki órákon, ahol nem szaktárgyi tudásunkról kell számot adnunk, gyakran ütközünk váratlan helyzetekbe, amelyekre nincsenek kész válaszaink, ezért is nagyobb a hibázási lehetőség, és nagyobb a felelősség is.

Ezért is hívok minden kedves olvasót e sorozat kapcsán egy nagy közös beszélgetésre!

Vinczellér Katalin

Vinczellér Katalin vagyok, 17 éve a budapesti Veres Pálné Gimnázium magyar-média szakos tanára. 10 éven keresztül voltam a magyar-dráma-média-pszichológia munkaközösség vezetője, és természetesen osztályfőnökként is működtem. 2017 augusztusától a tanítás mellett elkezdtem dolgozni a Pagony/Tilos az Á könyvkiadónál. Szaktanárként és osztályfőnökként is évről évre erősödő tapasztalatom lett, hogy az iskola egyre kevésbé tudja valóban személyesen is megszólítani a diákokat, a kortárs kultúra szinte teljesen hiányzik az oktatási rendszerből. Ráadásul a digitális korszak újabb kihívásokat hoz a szaktanári és az osztályfőnöki munkába is. Úgy gondolom, ahhoz, hogy valamennyire közel tudjunk kerülni a diákokhoz, problémáikhoz, érdemes ahhoz a kultúrához fordulni, amely a diákok számára is közvetlenül érthető, élvezhető, amely - nem a szó szoros értelemben vett tananyagként - alapját képezheti a közös gondolkodásnak, a kötetlen beszélgetéseknek.

1Már több iskolában (pl.: a budapesti Eötvös József Gimnáziumban, az ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Gimnáziumban, valamint a nyíregyházi Arany János Általános Iskola és Gimnáziumban) is sikerrel feldolgozták ezt a regényt irodalom-, illetve dráma órák keretében. Nem első sorban szépirodalmi műként, hanem problémacentrikus olvasmányként közelítették a regényt.

2Ehhez kapcsolódóan részletes kutatási beszámolók és tanulmányok olvashatók pl. a Magyar Olvasástársaság honlapján.

--

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.12.05.
A PSZ felmérése a pedagógusok munkaterheléséről
A Pedagógusok Szakszervezete felmérést készített a tanárok munkaterheléséről. Utoljára 2008-ban a TÁRKI-TUDOK Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ Zrt. végzett kutatást a témá...
(Forrás: ckpinfo)
--
2019.12.05.
Rossz jegy miatt késelhette meg tanárnőjét a győri középiskola jó tanuló diákja
az elkövető egy nagyon jó tanuló tizedikes fiú, aki most hármast kapott a dolgozatára, ezért támadt késsel a tanárára. Ezt az Indexnek is többen megerősítették, hozzáfűzve, hogy a k...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.12.05.
Életem legrosszabb napja volt, amikor rehabra vittem a gyerekemet
A ráckeresztúri rehabon külön csoportfoglalkozásokat tartanak a szülőknek, hogy tisztában legyenek, mivel jár a függőség. Sokszor ugyanis elbagatelizálják a problémát, vagy pont, hogy...
(Forrás: abcug.hu)
--
2019.12.05.
Iskolaérettség: két hét haladékot kaphatnak a szülők
Elsősorban a gyermek után járó anyagi támogatások elvételével büntethetik azokat a szülőket, akik akkor sem viszik iskolába hatéves gyermeküket, ha az OH nem hagyta jóvá halasztási ké...
(Forrás: Népszava)
--
2019.12.05.
Nem feltétlenül sok tanulás és sok pénz kell a jó iskolai eredményekhez
A sok pénz mellett, ha nincs korszerű, hatékony oktatási rendszer, akkor nem lesz látványos eredménye a ráfordításoknak. Magyarország jóval az OECD-átlag alatt finanszírozza az oktatást...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.12.04.
Újra kiállította a bizonyítványt a magyar iskolákról a PISA-teszt
Kína mindent visz, a magyar diákok eredménye kicsit javult, de így is gyenge nemzetközi összehasonlításban: kijöttek a legfrissebb PISA-eredmények, beárazva az egyes országok oktatási rendszereit...
(Forrás: index)
--
2019.12.04.
A PSZ felmérése a pedagógusok munkaterheléséről
Utoljára 2008-ban a TÁRKI-TUDOK Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ Zrt. végzett kutatást a témában. 2017-ben az Emberi Erőforrások Minisztériuma kezdeményezett hasonlót, de a kutat...
(Forrás: Pedagógusok Szakszervezete)
--
2019.12.04.
Nonszensz, hogy a gyerekeket is munkaszombatra kényszeríti a rendszer
Nagyon jó lenne, ha nem sugalmaznánk ilyen üzenetet már gyerekkorban, hogy a „tömbösített pihenés” annyit ér, mintha rendszeresen pihennénk. Ez nincs így – Gyurkó Szilvia gyerekjogá...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.12.02.
Megvizsgálják a tanárok további bérigényét
Konstruktívan állnak a minisztériumok a tanárok hétvégi akciójához és követeléseihez. A szombaton utcára vonuló pedagógusoknak azt ígérték: a kormány kész megvizsgálni a bérigényeket...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Dóra! Meg kell kérdezni a döntéshozót, hogy mi indokolja a lépést. Ha ez szóban nem működik, írásban kell megtennie, mégpedig hivatalos levélben: választ vár, és ezt indokolja (nem volt előzmény, váratlanul érte, ragaszkodik az indokláshoz stb.) Mindenképpen menjen másolat a fenntartónak. A levélen fel kell tüntetni, hogy kik kaptak másolatot. (Ha szakszervezeti tag, a szakszervezet támogatását is kérheti.) Felvethető a probléma nevelőtestületi értekezleten is, de ragaszkodni kell a jegyzőkönyvhöz. A levelezés online is lebonyolítható, de fontos, hogy legyen mindennek írásos nyoma. A szakmai munkaközösség támogatását van esélye elnyerni? Reméljük, sikerül tisztázni a dolgot, illetve orvosolni a problémát. Üdvözlettel az OFOE szerkesztősége

--
  Hesz Dóra Virág

Köszönöm a gyors választ!
Pedig így történt, gyakorlatilag ezen a héten, hétfőről keddre már megvonták az osztályfőnökségemet (semmi konkrétumról nem tájékoztattak, "jobb, ha nem is tudom", szülői megkeresések voltak). Valakik valamit mondtak...írásban nem kaptam semmit, fegyelmi, természetesen nem volt, hisz nem követtem el semmit. Van ennek a lépésnek v.milyen formai, írásbeli feltétele? Mind szakmailag, mind anyagilag súlyosan érint ez a döntés, amit nem tartok megalapozottnak. Előre is köszönöm a segítséget!
HEsz Dóra Virág

--
  OFOE

Kedves Dóra! Tulajdonképpen furcsa, hogy így történt. Gondolom, az ügynek voltak előzményei, valamivel feltételezhetően indokolták ezt a lépést.
Az iskolavezetőnek jogában áll lecserélni az osztályfőnököt, de nem csak úgy, ötletszerűen az egyik pillanatról a másikra.

--
  Hesz Dóra Virág

T. Cím!

Az iránt érdeklődöm, hogy tanév közben (szóval most, 2019. nov.végén)megvonható-e az ofő pótlék egy más kolléga kinevezésével egyik napról a másikra...

Várom szíves válaszukat:
Hesz Dóra Virág

--
  OFOE

Kedves Zoltán!
A munkaszerződéssel foglalkoztatottakra is a pedagógus-előmeneteli
rendszer vonatkozik, a hozzá tartozó illetményrendszerrel, és a
szabadság. valamint pótszabadság is azonos, a távolléti díj számítása
az Nkt. alapján történik, a túlmunka díjazása, beleértve a
pihenőnapokon végzett munkát, mindenki esetében az Mt .és a
326/2013-as rendelet alapján történik, ahogy az eseti helyettesítésre
vonatkozó előírások is azonosak. Nem jár jubileumi jutalom, és a
végkielégítés is csak az Mt. alapján, ahogy távozáskor nincs
felmentési idő, hanem jóval rövidebb felmondási idő van. A nők negyven
év jogosultsági idő alapján nem kérhetik a felmentésüket, hanem közös
megegyezéssel vagy felmondással mehetnek el. A munkaviszony sokkal
könnyebb felmondással megszüntetni, mint felmentéssel, mert csak annyi
a kritérium, hogy az indok legyen valós és okszerű. Ha valakit
felmondással el akarnak küldeni, az Mt. hatálya alá tartozó munkáltató
esetében nem kötelező az előzetes állásfelajánlás. Küldök egy
összehasonlító táblázatot

((A választ a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk. Az ígért táblázatot a mail címre küldtük el).

--
  Tóth Zoltán

Üdvözlöm!
Szeretnék választ kapni az alábbi kérdésemre.
Alapítványnál, pedagógus munkakörben foglalkoztatott munkavállalóra a munatörvénykönyve vonatkozik. Minden kérdésben? Melyekben nem?
Különösen a heti munkaidő, az éves szabadság és a túlmunka díjazása (szombat, vasárnap) érdekelne.
Várom válaszát,
üdvözlettel: Zoltán

--
  ofoe

Kedves Rita! A gyermekvédelmi felelős munkakör 2012 szeptemberétől megszűnt, a feladat az osztályfőnökhöz került. Nem törvénymódosítás volt ez, hanem az új törvény és a hozzá kapcsolódó rendeletek tértek el a korábbiaktól. (A válasz a PDSZ jogi szakértőjétől érkezett.)

--
  ofoe

Kedves Katalin! Jól tudja : 22 órát kellett volna alapul venni, a tagóvoda vezetője - bár csoportban kell lenni 3 csoportos óvoda esetén, tehát nem függetlenített vezető -, de kap órakedvezményt. Tehát nem a 32 órát, hanem a 22 órát kell nézni és erre rászámolni a túlórát. (A választ Bakonyi Anna óvodai szakértő adta meg.)

--
  Mohácsi Katalin

Tisztelt OFOE!

Szeretnék állásfoglalást kérbi a következő helyzetre! Tagintézmény vezető vagyok egy 3 csoportos óvodában. Saját csoporttal foglalkozom,és látom el a vezetői feladatokat.Kolleganőm nem lesz ebben az évben, így egyedül látom el a feladatot a nap folyamán.A fenntartó eddig 50 óra ingyen munkát kért, majd a 32 óra feletti órákat számolta el részemre 90 %-os túlórával. Kérdésem az lenne, hogy jogos-e számomra az óvónők kötelező 32 órájával való számolás, mert az én kinevezésemben a 22 óra van megjelölve.EDDIG A 32 ÓRA FELETTI IDŐT számolták el ingyen 50 órai munka után.

Válaszukat nagyon köszönöm!
Üdvözlettel: Mohácsi Katalin

--
  Sasváriné Rita

Tisztelt Szerkesztőség!
Emlékeim szerint volt egy 2012. évi szabályozás mely az iskolai gyv felelős feladatkörét ill. annak változását írja le. Ha jól emlékszem, az ofő munkakörbe jobban beletették a gyv- t, míg a szakirányú képesítéssel nem rendelkező tul.képpen pedagógus gyv felelős feladatai arányosan csökkentek. Kb a kapcsolattartás segítése és a statisztika maradt meg neki. Meg is szűnt a 2 óra adható órakedvezménye. Most szükségem lenne arra az információra, hogy mely rendelet vagy törvénymódosítás írja le ezt a változást. Ebben kérem segítségüket. Tisztelettel: Sasváriné

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek