OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2019. február 6.
» Hozzászólások (0)
Címkék:
     

Szerény véleményem szerint...

Veszprémi Attila a közelmúltban következőt posztolta a Facebookra: „Szerény véleményem szerint a digitálisgenerációs – youtuberbeszéltetős – influenszernyalogató –szédületesirambanfejlődős diskurzus lényegében egy tektonikus mellélelkesedés-lemezekkel újra és újra előidézett utrabullshit-cunamival katalizált shut the f**k up.” Ez a tömör és igen indulatos vélemény arra késztetett, hogy megkérjem őt, fejtse ki részletesen. És kifejtette. Íme:

Szerény véleményem szerint

Ez annyit jelez, hogy nem szeretnék direkte nagyra törni, ámde érzem, hogy indulataim vannak, melyeket letagadni sem akarok. Azt sejtem, hogy az indulataim valami valódi bajt jeleznek. És akkor rávetem magam: bumm. Hátha megtalálom a valódi bajt.

a digitálisgenerációs (diskurzus)

Na, ez pl. szerintem baj. Tárgyiasít. Te leszel a saját kultúrád. Ami azért sajátod, mert az arcodba nyomták, mint egy habos tortát. Finom, édes, de hát azért nem te vagy a torta. De mostantól mégis ez van, kész, passz, te magad már senkit sem érdekelsz.

Hát én például (1) nem akarok semmilyen generáció lenni magam helyett, és amikor az vagyok neked, akkor tárgynak érzem magam, saját magam paravánjának érzem magam, de én nem szeretném annak érezni magam általad, hanem játékból tárgyasulok, mondjuk, lelkesítek egy-egy tárgyat, én vagyok ő, ilyenek. Néha tehát szeretném, hogy tárgy „legyek”, de ahhoz, hogy tárgy legyek, nekem már lennem kell magamnak is, és akkor ez egy jó játék, azt viszont nagyon nem szeretném, ha te néznél engem tárgynak úgy, hogy én magam az a tárgy vagyok neked. Mert az már nem játék. Ahogy a tudomány nem játék, és amikor így is néz rám, az nekem rossz. Az nekem nagyon rossz. Az olyan, hogy olyankor mondani kell gyorsan, hogy szeresd felebarátodat, mint tenmagad. Akkor, ha ez sikerül, ez a szeretés, akkor nincs is „(2)”, mert (2) akkor már mind a kettőnknek nem is én meg te vagyunk digitális, hanem tényleg a generáció, ami meg egy tárgy, ugye, ami tehát nem én vagyok meg te. És akkor meg miről beszélünk (mire föl a diskurzus)? Mert ha véletlenül még ezek után is úgy beszélünk digitálisról mint egymásról, akkor meredjen minden szőrszálad, iszonyodjál. Akkor sírjál!

és a youtuberbeszéltetős (diskurzus)

„Szia, azt szeretnénk megkérdezni, hogy mennyit készülsz egy-egy videóval.”
„Sziasztok, hát elég sokat, van, hogy az egész estém rámegy, de megéri, mert nagyon sokan nézik, már van nyolcezer követőm.”
„És mikor jut időd a tanulásra?”
„Általában napközben már a legtöbb dolgot megjegyzem.”
„Te csinálsz Minecraft-filmet is, hogy készült a legutóbbi filmed?”
„Kamerával készült, először ökörködésnek indult, aztán iszonyú sok munka volt, de összefogtunk a haverokkal, és megcsináltuk, és akkor nagyon jó ökörködés lett, de ilyen igényes, hogy a hangot mikrofonnal vettük fel, meg a párbeszédeket megírtuk betűvel.”
„Hogy néz ki egy napod?”
„Fölkelek, bemegyek a suliba, aztán hazamegyek, és általában jön a videókészítés, ma például az öt legjobb filmet bemutatjuk, hogy melyik a legjobb. De figyelj, tényleg azt kérdezed most, ami érdekel? Mire föl ez az üres fecsegés, amit itt folytatunk? Kitől tanultad ezt? Ki gátolt le ennyire? Ki bénított le így? Tényleg ez érdekel minket egymásból? Nem akarod meglátogatni velem inkább az univerzum egy pici, eddig eltitkolt szegletét? Átnézni egy tankönyvbe fúrt lyukon? Vagy hogy mit is látok bele a Minecraft-fejembe, amit még magam elől is eltitkolok?”
„Á nem, kösz, inkább akkor most beszélgessünk ezzel a sokkal idősebb és híresebb youtuberrel, akinek a videóit most már egymillióan követik, de mindent meg is tett érte, hiszen a legújabb trendek szerint tökéletesen imitálja a kapcsolatot ember és ember között az átélések elutasításán keresztül, így aztán a létező összes testnyílásunkon keresztül telik –hatott már minket teljesen felesleges dolgok és tudások megszerzésére ösztökélő ingerekkel gyakorlatilag azért, mert ő is ezt tenné magával, ha ő volna a saját nagypapája, és még élne.”

és az influenszernyalogató (diskurzus)

Unalmamban tüsszentek –
egyszer, kétszer,
influenszer.

Habom tortáitokra –
nyalni, falni
belehalni.

Hát engedjétek hozzám –
őket, titeket,
minket!

meg a szédületesirambanfejlődős (diskurzus)

Figyeld meg, hogy valójában minden diskurzus, még a leglelkesebben fejlesztő-innováló is panaszolva említi ezt a szédületes iramot, csak nem veszi észre. És nem veszi észre, hogy nem veszi észre, ezért aztán mellélelkesedik. Már nem vesszük észre, mert megszoktuk – de ez akkor is egy panasz; szédületes iramban fejlődik, ATYAISTEN! Mint amikor valami történik velünk, mindenünnen történik, és nekünk valahogy arra reagálni kell, mert különben jaj nekünk, lemaradunk, éhen halunk, kiáltó szó leszünk a pusztában. Így lesz félelemből kultúra. Észre sem vesszük, hogy nem hogy szédületes iram, de fejlődés sincs, ha nem csináljuk. Nincs olyan, hogy történő pofon. Csinált pofon van. Csinált fejlődés van. Ha nem csinálod, nincs. És csak akkor látod, hogy egy csomó minden viszont van. Egyébként pont azok, amiket fejlődéssel akartunk elérni és megölelni. Még a szédülés is anélkül van, hogy fejlődni kéne. Sőt, úgy van igazán. Mert körbe van. Amúgy milyen fejlődés az, ami körbe megy?

lényegében

Vagyis nem mindig. Mert van egy csomó jó ember is mindig körülötted, sőt, leginkább olyan van, asszem.

egy tektonikus mellélelkesedés-lemezekkel újra és újra előidézett utrabullshit-cunamival katalizált

A világfalu: fantázia. Vágyakból áll, nem másból. Szóval áll már – ezért nem is kellett volna fölépíteni. Mert így aztán egy állandó földrengésekkel sújtott térségre, a hamis tudatra épült. (A habos torta, ugye. A paraván. A tárgy, aki „vagyok”. Hova máshova épülhetett volna?) Ezért okoskodunk, ordítozunk, vitatkozunk, kitalálunk, kidolgozunk, innoválunk és implementálunk.

És főleg: ismételgetünk. Irtó lelkesen, mellé.

Pedig már rég megvan minden.

Amikor este van már este van, minden madár festve van, akkor én néha úgy érzem, hogy a csillagos ég alatt ülve ér el a cunami ebből az istentelen rettegéssel teli zajból, meg akar süketíteni, téged is meg akar, vagy talán már téged is, engem is megsüketített, és akkor annyira kétségbeesem, hogy csak annyit tudok suttogni:

shut the f**k up.

Veszprémi Attila

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.10.07.
A következő tanévtől átnevezik a szakgimnáziumokat és a szakközépiskolákat
"Az átjárhatóság lehetőségének növelése, valamint a közös szakmai tartalmak egyértelmű azonosítása érdekében közös ágazati tartalmak és ezekhez kapcsolódóan új ágazati struktú...
(Forrás: eduline)
--
2019.10.07.
L. Ritók Nóra: Emancipáció és nyomorúság
Aki a főállású anyaságból lép át a munkaerő-piacra, annak iszonyúan nehéz. Mert a pénz kell, a férfiak zöme már nem tudja eltartani a családot, ahogy a gyerekek intézményrendszerbe ker...
(Forrás: hvg/Nyomor széle blog)
--
2019.09.06.
Microsoft-botrány: újabb korrupciógyanús szálra bukkant Hadházy
A jelentésben szereplő történet szerint a NAV esetében egy Microsoft-alkalmazott tiltakozott is amiatt, hogy az úgynevezett alvállalkozónak nincsenek kompetenciái a munkához. Azonban felvilá...
(Forrás: Magyar Hang)
--
2019.09.06.
"Kérdezd meg szüleidet, miért nem vagy megkeresztelve" – adja feladatul az ötödikes tankönyv
Bánhegyi könyve nem először kap publicitást: 2015-ben a tiltakozások hatására vissza kellett vonni az általános iskolák ötödik, a hatodik és a hetedik osztályaiból az általa írt tört...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.09.04.
„Füttyre indítható, fegyelmezett szolgahadat képezünk” – Exkluzív interjú Vekerdy Tamással és fiával, Dániellel
Az egyikük önmagában intézmény – bármit mond, az futótűzként terjed az interneten, és szavait anyák ezrei tekintik szinte szentírásnak. A másikuk elbújni szeret, és a szűkebb környezet...
(Forrás: wmn.hu)
--
2019.09.03.
A szelekció rendkívül nagy arányú növekedése a magyar iskolarendszerben 2010 és 2017 között. Nahalka István írása
Számtalan szakember és szervezet hívta már fel a figyelmet arra, hogy a szelekciós, illetve az esélyegyenlőtlenségek növekedését eredményező folyamatok egyre veszélyesebbek Magyarországon...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.09.03.
Friss felmérés: a pedagógusok 18%-a az első lehetséges alkalommal elhagyná a pályát
A gyorsjelentés szerint a válaszadók 79%-a szerint túl kevés az ellenszolgáltatás és túl nagy az elvárás, 21%-a várja, hogy javuljon a helyzet, ezen felül 21%-a munkahelyet változtatna, é...
(Forrás: eduline)
--
2019.09.03.
A szülők csak nem akarják úgy taníttatni a gyereküket, ahogy Orbán mondja
Ha saját gyerekeikről van szó, nem veszik be a családok, hogy a munkaalapú társadalom nevében ne gimnáziumba, hanem szakképzésbe adják őket. Az új tanévben is nagyjából ugyanannyian kezdik...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.08.31.
A magyar oktatás színvonala 30 évvel maradt le a valóságtól, és ez a szám most megduplázódik
– mondta Rózsa Ildikó, a Resuli – a Megújuló Oktatásért Alapítvány vezetője a 24.hu-nak a köznevelési törvény módosításával kapcsolatban. A parlament júliusban szavazta meg a szeptembert...
(Forrás: 24.hu)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Zoltán!
A munkaszerződéssel foglalkoztatottakra is a pedagógus-előmeneteli
rendszer vonatkozik, a hozzá tartozó illetményrendszerrel, és a
szabadság. valamint pótszabadság is azonos, a távolléti díj számítása
az Nkt. alapján történik, a túlmunka díjazása, beleértve a
pihenőnapokon végzett munkát, mindenki esetében az Mt .és a
326/2013-as rendelet alapján történik, ahogy az eseti helyettesítésre
vonatkozó előírások is azonosak. Nem jár jubileumi jutalom, és a
végkielégítés is csak az Mt. alapján, ahogy távozáskor nincs
felmentési idő, hanem jóval rövidebb felmondási idő van. A nők negyven
év jogosultsági idő alapján nem kérhetik a felmentésüket, hanem közös
megegyezéssel vagy felmondással mehetnek el. A munkaviszony sokkal
könnyebb felmondással megszüntetni, mint felmentéssel, mert csak annyi
a kritérium, hogy az indok legyen valós és okszerű. Ha valakit
felmondással el akarnak küldeni, az Mt. hatálya alá tartozó munkáltató
esetében nem kötelező az előzetes állásfelajánlás. Küldök egy
összehasonlító táblázatot

((A választ a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk. Az ígért táblázatot a mail címre küldtük el).

--
  Tóth Zoltán

Üdvözlöm!
Szeretnék választ kapni az alábbi kérdésemre.
Alapítványnál, pedagógus munkakörben foglalkoztatott munkavállalóra a munatörvénykönyve vonatkozik. Minden kérdésben? Melyekben nem?
Különösen a heti munkaidő, az éves szabadság és a túlmunka díjazása (szombat, vasárnap) érdekelne.
Várom válaszát,
üdvözlettel: Zoltán

--
  ofoe

Kedves Rita! A gyermekvédelmi felelős munkakör 2012 szeptemberétől megszűnt, a feladat az osztályfőnökhöz került. Nem törvénymódosítás volt ez, hanem az új törvény és a hozzá kapcsolódó rendeletek tértek el a korábbiaktól. (A válasz a PDSZ jogi szakértőjétől érkezett.)

--
  ofoe

Kedves Katalin! Jól tudja : 22 órát kellett volna alapul venni, a tagóvoda vezetője - bár csoportban kell lenni 3 csoportos óvoda esetén, tehát nem függetlenített vezető -, de kap órakedvezményt. Tehát nem a 32 órát, hanem a 22 órát kell nézni és erre rászámolni a túlórát. (A választ Bakonyi Anna óvodai szakértő adta meg.)

--
  Mohácsi Katalin

Tisztelt OFOE!

Szeretnék állásfoglalást kérbi a következő helyzetre! Tagintézmény vezető vagyok egy 3 csoportos óvodában. Saját csoporttal foglalkozom,és látom el a vezetői feladatokat.Kolleganőm nem lesz ebben az évben, így egyedül látom el a feladatot a nap folyamán.A fenntartó eddig 50 óra ingyen munkát kért, majd a 32 óra feletti órákat számolta el részemre 90 %-os túlórával. Kérdésem az lenne, hogy jogos-e számomra az óvónők kötelező 32 órájával való számolás, mert az én kinevezésemben a 22 óra van megjelölve.EDDIG A 32 ÓRA FELETTI IDŐT számolták el ingyen 50 órai munka után.

Válaszukat nagyon köszönöm!
Üdvözlettel: Mohácsi Katalin

--
  Sasváriné Rita

Tisztelt Szerkesztőség!
Emlékeim szerint volt egy 2012. évi szabályozás mely az iskolai gyv felelős feladatkörét ill. annak változását írja le. Ha jól emlékszem, az ofő munkakörbe jobban beletették a gyv- t, míg a szakirányú képesítéssel nem rendelkező tul.képpen pedagógus gyv felelős feladatai arányosan csökkentek. Kb a kapcsolattartás segítése és a statisztika maradt meg neki. Meg is szűnt a 2 óra adható órakedvezménye. Most szükségem lenne arra az információra, hogy mely rendelet vagy törvénymódosítás írja le ezt a változást. Ebben kérem segítségüket. Tisztelettel: Sasváriné

--
  ofoe

Kedves Márta! Íme a válasz, amit a PDSZ jogi szakértőjének segítségével adunk meg.
Az Nkt. 62. § (5) bekezdése szerint a nevelési-oktatási és a pedagógiai szakszolgálati intézményekben pedagógus-munkakörökben
dolgozó pedagógus heti teljes munkaidejének nyolcvan százalékát (a továbbiakban: kötött munkaidő). A 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet
17. § (5) bekezdése szerint "a (4) bekezdésben meghatározottak alapján az egy pedagógusnak elrendelhető tanórai és egyéb foglalkozások,
pedagógiai szakszolgálati közvetlen foglalkozások száma egy tanítási napon a kettő, egy tanítási héten a hat órát nem haladhatja meg. A
neveléssel-oktatással lekötött munkaidő, óvodapedagógus esetében a kötött munkaidő felső határa felett eseti helyettesítés a (4)
bekezdésben foglaltak alapján rendelhető el, egy pedagógus számára tanítási évenként legfeljebb harminc tanítási napra, óvoda esetében egy nevelési éven belül legfeljebb harminc napra." A fentiekből következik, hogy nem teljes héten nem 26 órával kell számolni, hanem időarányosan, mivel ekkor a heti munkaidő 40 óránál kevesebb.
Az összevont helyettesítések esetében a Kjt. 24. § (1) bekezdését kell alkalmazni, amely szerint, ha a közalkalmazott munkaköre ellátása mellett a munkáltató rendelkezése alapján átmenetileg más munkakörébe tartozó feladatokat is ellát, s ezáltal jelentős többletmunkát végez,
illetményén felül a végzett munkával arányos külön díjazás (helyettesítési díj) is megilleti.
Reméljük, segítettünk.

--
  Márta

Szeretném megkérdezni, hogy ha egy munkahét nem minden napján dolgozunk, mert pl. munkaszüneti nap ( Nagypéntek), vagy szabadságot írt ki a vezető ( tavaszi szünet utáni nap), esetleg 1-1 tanítás nélküli munkanap esik a hétre, akkor is csak a 26 óra feletti helyettesítés számít bele abba a bizonyos 30 napba, amely felett már fizetni kell a helyettesítésekért? Nem kell ilyen esetekben arányosan csökkentve számítani a heti kötött munkaidőt, tehát nem max. 26-ban meghatározni? Az iskolavezetés szerint nem. :( Szerintem ez olyan, mintha ledolgoztatnák velünk pl.a szabadságot. Pl. egy nap a héten nem tartottam órákat, mert osztálykiránduláson voltam. Ezen a napon lett volna 4 órám, de mivel nem tartottam meg, azon a héten csak 22 órám volt, 4 óra helyettesítést is kiírhatnak, ami 26 óra alatt van, tehát nem is számít helyettesítésnek. Az összevont helyettesítések pedig egyáltalán nem számítanak nálunk helyettesítésnek. Rendben van ez így?Nagy a káosz. Senki nem tud semmit.Válaszát előre is köszönöm

--
  Eleonóra

Kedves OFOE!

Nagyon szépen köszönöm a válaszukat! :-)

Üdvözlettel: Németh Eleonóra

--
  ofoe

Kedves Eleonóra! Kicsit bonyolult a helyzeted mert a pedagógus munkaköröd alapján jár Neked a 21 munkanap alapszabadság, és a 25 munkanap pótszabadság. Az ápoló munkakör alapján viszont évi 21 munkanap alapszabadság és a Kjt. 57. § (1) bekezdése szerint a fizetési fokozatoddal egyenlő számú munkanap pótszabadság illet meg. Ugyanis a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 30. § (1) bek c)pontja alapján a kollégiumi ápoló munkakörben dolgozóknak nem jár az évi 25
munkanap pótszabadság, erre ["c) a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörök közül a pedagógiai asszisztens,szabadidő-szervező, gyermek- és ifjúságvédelmi felügyelő, pedagógiai
felügyelő, gyógypedagógiai asszisztens, pszichopedagógus, gyógytornász,munkakörben foglalkoztatottak jogosultak. (A válaszadásban a PDSZ jogi szakértője volt segítségünkre.)

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek