OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2019. május 19.
» Hozzászólások (0)

A vizuális képességfejlesztés új útjai – LEGO

Az Igazgyöngy Alapfokú Művészeti Iskola lassan 20 éves fennállása alatt saját módszertani kultúrát fejlesztett ki, amely célja a gyerekek komplex képességfejlesztése, beleértve a szociális kompetenciákat és a hátránykompenzációt is. Ez a módszertan, bár alapjait tekintve változatlan, alapja a gyermekközpontúság, folyamatos innováción nyugszik, megújul és kiegészül olyan új elemekkel, amelyek a gyerekek változó igényeire és érdeklődésére kívánnak reflektálni.

Mint ahogy az oktatás egészére, úgy alapvetően a vizuális nevelésre is igaz, hogy figyelembe kell vennie a gyerekek egyedi, miénktől eltérő kultúráját. Ide értve mindazokat az ingereket, amelyek hatással vannak mindennapi életükre, ami érdekli őket és meghatározza gondolkodásmódjukat, beleértve a játékkultúrát is. Manapság pedagógusként is tisztában kell lennünk azzal, hogy ezekkel a az egyes játékok miként hatnak a gyerekek fejlődő személyiségére, gondolva itt mind a negatív, mind a pozitív hozadékokra, és azzal is érdemes foglalkozni, hogy ezek milyen képességek kialakulásához, fejlődéséhez járulnak hozzá.

Természetesen számos olyan játéktípus létezik, amely lehetővé teszi a széleskörű képességfejlesztést és elősegítik a kognitív képességek fejlődését, ha már csak példának okáért a logikai játékokat említem, ez máris nyilvánvalóvá válik számunkra. De ne felejtsük el az építő és konstruáló játékokat sem, amelyek már óvodás kortól fontos szerepet töltenek be a gyerekek mindennapi tevékenységében. Ezen játéktípusok személyiség és képességfejlesztő hatása ismert és elfogadott, mint ahogy az is, hogy a tevékenység az alkotás örömét is magában hordozza.

Ilyen a LEGO is, ami talán az egyik legnépszerűbb építőjáték, sikere évtizedekre óta töretlen, így megkérdőjelezhetetlenül a gyermekkultúra fontos része. Kapcsolata a vizualitással egyértelmű, egyfajta szobrászatként is értelmezhető, hiszen a gyerekek a létrehozott térformát elképzelik, majd megépítik, miközben nagyban hagyatkoznak fantáziájukra, logikájukra és kézügyességükre is. Azonban a vele való játék nem kell, hogy itt megálljon, hiszen a térbeli alkotás könnyen összekapcsoltatható a vizuális leképezéssel, képalkotással és általában véve a vizuális neveléssel. Segítségével különböző feladattípusok és fejlesztésé célok mentén tehetjük gyermek közelibbé az ismeretek elsajátítását.

Alapvető színtani ismeretek, A színkeverés alapjai

A lego készletekben található színek, színvariációk tökéletesen alkalmasak az alapvető színtani ismeretek elsajátítására. A három főszín mellett, ugyanis megtaláljuk a másodlagos színeket, sőt a kevert, valamint derített színeket is. Ennek során a gyerekek egy olyan eszköz segítségével erősíthetik meg a festékszínek keverésével megalapozott ismereteket, amely közel áll érdeklődésükhöz és sok esetben a mindennapjaik részét képezi. Ez által segíti a rögzítést és az ismeretek ismétlését, majd beépülését.

A gyerekeknek a lego kockákon keresztül mutatjuk meg az elsődleges színeket, amelyek semmilyen más színből nem keverhetőek ki. Megbeszéljük a színek hőhatásának fogalmát, illetve hogy mely színek sorolhatók a meleg, illetve a hideg színek közé. Illetve beszélünk a semleges színekről. A gyakorlatban megkérhetjük a gyerekeket, hogy csak adott színek, színcsoportok felhasználásával építsenek különféle térbeli elemeket.

Ugyanígy dolgozhatunk a gyakorlatban történő színkeverés megalapozása után a különféle színű kockákkal történő játékos összeadás, kivonás, kiegészítés során. Így gyakorolhatjuk a másodlagos színeket, illetve azok elhelyezkedését a színkörben a lego elemek felhasználásával, és megbeszélhetjük a színek derítésének fogalmát is.

Konstruáló képesség fejlesztése, Térbeli kapcsolódások

A lego, mint építőjáték sajátosságai közé tartozik, hogy az egyes elemek lineárisan kapcsolódnak egymáshoz. Az elemek összekapcsolódásának és az elemekből való építkezésnek megvannak a szabályszerűségei, hiszen a kockákat egymásra fölé helyezve, és összepattintva tudunk csak térbeli alakzatokat kreálni. Ennek során figyelni kell arra, hogy az egyes sorokra úgy tudunk egy következő sort építeni, hogy az alul elhelyezkedő elemeket összekapcsoljuk a felette lévő kockákkal. Ez a metódus egy sajátos logikát és következetességet igényel a gyerekektől. Fontos megjegyezni, hogy nem minden gyerek találkozott és játszott korábban legoval, vagy hasonló építőjátékkal, így számukra nagyobb kihívást jelent a gyakorlat. Ezért az első lépésként meg kell ismerkednünk az alapokkal, a játék sajátosságaival.

Az ide kapcsolódó feladatban a gyerekek egy falat építenek időre, ami adott magasságú, a cél pedig az, hogy minél hosszabb legyen. Ezzel egy versenyhelyzetet teremtve egyben tesztelve a figyelemkoncentrációt ismerkedhetnek meg az alapvető szabályokkal. Az is kiütközik, hogy ki az aki korábban már találkozott a játékkal és ki az, aki nem. Számukra nagyobb kihívást jelentett a feladat.

A térben létrehozott alakzatokat, illetve azok struktúráját síkban leképezve segíthetjük az ismeretek bevésődését. Ennek során színes papírcsíkok felhasználásával kell egy házat kirakni egy papírlapra, ügyelve arra, hogy az elemek, lineárisan épüljenek egymásra és egyben leképezzék a lego kockák térbeli elhelyezkedését. Ez által nem csak a konstruáló képesség, hanem a gondolkodási képességek is nagymértékben fejlődnek, megtörténik az ismeretek összekapcsolása.

Felületképzési játékok. Szabálykövetés, szabálytartás.

A lego készletekben különböző méretű, és most már formájú építőelemek találhatóak. Ezek felülete, struktúrája kiválóan alkalmas olyan nyomhagyó feladatokra, amelyek során az elemeket, mint nyomóformát felhasználva hozunk létre különféle dekoratív felületeket, oldhatunk meg felületkitöltéshez kapcsolódó feladatokat. Ebben a gyakorlatban a lego nem, mint konstrukciós játék jelenik meg, hanem a vizuális kifejezés, képalkotás egy eszköze. Ugyanakkor az egyszerű nyomhagyás mellett a feladatot szabályokkal kiegészítve komplex képességfejlesztést valósítunk meg.

A feladathoz a lego készletekben található 4 pöttyös és 8 pöttyös egyszerű elemeket használjuk. Minden gyerek kap egy négyzet és egy téglalap alakú kockát, amelyeket variálva kell elvégezniük a felületkitöltést soronként, különböző szabályok mentén. A szabályok tetszőlegesen variálhatóak. A nyomhagyás tetszőleges színű tempera segítségével történik fehér műszaki rajzlapra, addig míg a lap teljesen be nem telik. A gyerekeket rendkívüli mértékben motiválja a szokatlan eszközhasználat, a szabályok beiktatásával pedig jól mérhető a figyelem koncentráció szintje. Az így létrehozott dekoratív felületek pedig alapul szolgálnak az egyéni alkotáshoz. A motiváció a gyakorlat végéig, a lapra készült önálló alkotás elkészítéséig fennmaradt a téma felszínen tartásának köszönhetően.

Összefoglalva tehát a LEGO, mint építőjáték és, mint a vizuális képességfejlesztés eszköze is számos lehetőséget rejt magában. Csak a pedagógus kreativitásán múlik, hogy mely képességterületek fejlesztésére koncentrálva építi azt be az oktatásba. Én itt csak néhány példát említettem, de a benne rejlő lehetőségek tárháza igen széles skálán mozog.

2015 szeptembere óta dolgozom az Igazgyöngy Alapítvány által működtetett művészeti iskolában pedagógusként, ahol grafika és festészetet, illetve vizuális alkotó gyakorlatok tantárgyat tanítok gyerekeknek egészen 1. osztályos kortól. Szerencsésnek mondhatom magam, hogy egy ilyen helyen kezdhettem a szakmai pályafutásomat, különösen, hogy korábban magam is az iskola diákja voltam, majd itt töltöttem a szakmai gyakorlatomat is. Később pedig, mint munkatárs ismertem meg behatóbban az intézményben folyó oktató-nevelő munka sajátos módszertanát, emellett az alapítvány összetett munkáját.

Érdekelnek az alternatív pedagógiai módszerek, amelyeket szívesen alkalmazok és próbálok ki az óráimon. Folyamatosan keresem a művészeti neveléshez kapcsolódó új megközelítéseket, felfogásokat. Igyekszem ezeket beépíteni a munkámba, csakúgy mint saját tapasztalataimat az alkotótevékenység terén, hiszen magam is foglalkozom képzőművészettel, festészettel.

Karácsony Krisztina

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.06.26.
Dr. Gyurkó Szilvia: Gyereket. Megütni. Nem. Szabad.
A gyerekkorban elszenvedett erőszak (legyen az fizikai-, érzelmi- vagy verbális bántalmazás) mindig nyomot hagy. Mindig. Mert megsérti a határokat, az alapbizalom szövetét és traumatizál. Akkor...
(Forrás: wmn.hu)
--
2019.06.25.
Iskolává válnak a tanulócsoportok, ha a kormány elfogadja a magántanulói státusz eltörlését?
A legvalószínűbb tehát, hogy a kormány e módosítással a tanulócsoportokba járó gyerekeket akarja visszaterelni a rendszerbe. Nekik ugyanis magántanulói státuszt kell felvenni, amihez szü...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2019.06.25.
Ónody-Molnár Dóra: Támadás az oktatási menekültek ellen
Vannak szülői csoportok, amelyek sajátos célja a gyerekeik kimenekítése az állami iskolarendszerből. Létezett 2010 előtt is e jelenség, de drámai felgyorsulása, az ilyen módon kilépő csal...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.06.25.
Szél Bernadett parlamenti felszólalása a köznevelési törvény módosításának vitáján (videó)
Nagyon fontos javaslatot tárgyal a parlament egy nyári péntek utolsó napirendnek eldugva. A köznevelési salátatörvénnyel a kormány nekiment a gyermekeknek, minden tiltakozásra szükség van...
(Forrás: Facebook)
--
2019.06.25.
Jól vizsgáztak a magyar tanárok
Egészen jól szerepelt hazánk az egyik legfrissebb oktatási tematikájú nemzetközi felmérésen. A Nemzetközi tanítás és tanulás vizsgálat az OECD, azaz a Gazdasági Együttműködési és...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.06.25.
Online is be lehet majd iratkozni az iskolába
Az informatikai fejlesztés eredményeként a 2019/2020-as tanévben már elérhetővé válik az ügyfélkapun keresztüli beiratkozás és hitelesítés is, ezért az ügyintézéshez a szülőnek -...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.06.23.
A Fidesz szerint semmiség a közoktatási törvény módosítása, a TASZ Alkotmánybíróság elé viszi
A vita után sajtótájékoztatót tartottak a tiltakozó szervezetek, ahol Törley Katalin, a Tanítanék Mozgalom aktivistája elmondta, lelkiismereti és szakami kérdés felszólalni a törvénymó...
(Forrás: mérce)
--
2019.06.23.
Nem kaptak választ a bérkérdésre a tanárok, felkészülnek az őszi akciósorozatra
A Pedagógusok Szakszervezete nemrég kijelentette, eddig tartott a türelme, a tárgyalások nem vezettek eredményre, ezért ősztől akciósorozatot hirdetnek. A szakszervezet ugyanis úgy látja,...
(Forrás: mérce)
--
2019.06.23.
Kaotikus a helyzet a nyári gyermektáboroknál
Még mindig nincs egységes szabályozás arra vonatkozóan, ki lehet táboroztató, nincs személyi, vagyoni feltételhez kötve a tábor szervezése. Egyetlen feltétel, hogy maga a táborhely feleljen...
(Forrás: Infostart)
Utolsó üzenetek:
  Eleonóra

Kedves OFOE!

Nagyon szépen köszönöm a válaszukat! :-)

Üdvözlettel: Németh Eleonóra

--
  ofoe

Kedves Eleonóra! Kicsit bonyolult a helyzeted mert a pedagógus munkaköröd alapján jár Neked a 21 munkanap alapszabadság, és a 25 munkanap pótszabadság. Az ápoló munkakör alapján viszont évi 21 munkanap alapszabadság és a Kjt. 57. § (1) bekezdése szerint a fizetési fokozatoddal egyenlő számú munkanap pótszabadság illet meg. Ugyanis a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 30. § (1) bek c)pontja alapján a kollégiumi ápoló munkakörben dolgozóknak nem jár az évi 25
munkanap pótszabadság, erre ["c) a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörök közül a pedagógiai asszisztens,szabadidő-szervező, gyermek- és ifjúságvédelmi felügyelő, pedagógiai
felügyelő, gyógypedagógiai asszisztens, pszichopedagógus, gyógytornász,munkakörben foglalkoztatottak jogosultak. (A válaszadásban a PDSZ jogi szakértője volt segítségünkre.)

--
  ofoe

Kedves Krisztina! Nagyon nehéz a konkrét helyzet pontos ismerete nélkül érdemi tanácsot adni, de megpróbálom. Az első lépés valóban átgondolni azt, hogy Te magad mennyiben vagy felelős az adott problémáért. A figyelmeztetőkkel, intőkkel csak a saját feszültségedet oldod némileg, eredményt nem tudsz elérni. Gondold át, hogy melyik ponton romlott el a kapcsolat az adott csoporttal, eleve így fogadtak, vagy menetközben történt valami. Az a soraidból kiderül, hogy nincs köztetek bizalmi kapcsolat, tehát kommunikáció helyett hadakoztok. Időt kellene szánni arra, hogy a problémát tisztázzátok, megállapodásra jussatok a közös megoldás módjában. Ennek vannak különböző technikái. Fontos, hogy ne személyes sértésként kezeld az ügyet, hanem közös megoldandó problémaként. Nem ördögtől való, amit a kollégáid tanácsolnak, hogy fordulj pszichológushoz, aki segíthet azon, hogy a Benned való görcsöt fel tudd oldani. Amíg Te magad nem jutsz túl ezen a görcsön, nem tudod kézbe venni az ügyeket. Ezek a diákok már nem kamaszok, fiatal felnőttek, nekik is fontos, hogy eljussanak az érettségiig, és matematikából is elérjenek egy bizonyos szintet. Ez lehet az a közös ügy, amin együttesen és nem egymás ellenében kellene dolgoznotok. Szívesen levelezek erről Veled privátban is, ha akarod, de nem minden részlet tartozik a nyilvánosságra. Jelezd, ha ezt szeretnéd. Üdvözlettel Szekszárdi Juli

--
  László Krisztina

Kedves OFOE!
Nem tudom mennyire válaszolható meg a kérdésem. Egy középiskolában tanítok, heti 27 órában matematikát, 8 érettségis csoportnak. (Plusz a korrepetálások, plusz a helyettesítések.) Nagyon szeretem a diákjaimat, de mint mindenhol, ahol emberek vannak, előfordulnak konfliktusok. A kb 110 diákból, akiket két éve tanítok, van kb 15, akik állandóan csak a hibát keresik a munkámban, agresszíven és lekezelően bánnak velem, sokszor megaláznak a csoport egésze előtt. Amikor esetleg szaktanári figyelmeztetést adok nekik, akkor hangosan kiröhögnek, hogy az ő szüleiket ez nem érdekli. (Ezek a diákok már 17-19 évesek, mivel a nyelvi tagozat nulladik évfolyama egy évvel megnöveli a középiskolai tanévek számát.) Semmivel nem tudom őket sem motiválni, sem fegyelmezni, tönkre teszik az óráimat.) Hiába fordultam az osztályfőnökökhöz segítségért, mind ők, mind az igazgató-helyettes és a munkaközösség vezető szerint, ez az én hibám, azért viselkednek így velem, mert ez "belőlem jön". Közben az iskolából folyamatosan mennek el a tanárok, és hiába keresett a szakom, (angol-matek) úgy érzem, hogy nem becsülik meg a munkámat. Hiába az a kb 90 diák aki jól teljesít, (nem egy dícséretes 5-ös is van, és emelt matematika érettségi előkészítő csoportok is), hiába a rengeteg dolgozat, számonkérés, ingyen korrepetálás, rendszeres, hogy káromkodva, csapkodva, üvöltözve csapják az asztalomra a kijavított dolgozatot, mert az nem négyes, hanem csak hármas. És közben a vezetőség, az osztályfőnökök és a munkaközösség vezető szerint is, nekem kell változtatnom, pszichológushoz mennem, mert engem nem lehet elviselni. Meg kell jegyezzem, ezek az emberek 25-30 éve vannak ebben az iskolában. Ez a matematika státusz, amit én megkaptam 2 éve, egy előző iskolavezetéstől, már nagyon régóta, úgymond, "forgó hely" volt, mert - más tanárok elmondása szerint - mindig "volt valami probléma a matek tanárokkal". Minden más matematika tanár az iskolában, már 10-20-30 éve itt tanít.
Nem igazán tudom, mit kezdhetnék a problémával. Tudnának esetleg tanácsot adni?
Köszönettel: Krisztina

--
  Eleonóra

Kedves OFOE Csapat!
Segítséget szeretnék kérni, azzal kapcsolatban, hogy egy egyházi iskolában dolgozom, mint 50% kollégiumi felügyelő, 50% kollégiumi ápoló. Érdeklődnék, hogy ilyen esetben számomra mennyi szabadság jár? Tavaly fél állásban tanítottam, akkor járt a pedagógusi szabadság, itt úgy olvasom, ebben a munkakörben is jogosult lennék.?
Köszönettel: Németh Eleonóra

--
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek