OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2019. május 19.
» Hozzászólások (0)

A vizuális képességfejlesztés új útjai – LEGO

Az Igazgyöngy Alapfokú Művészeti Iskola lassan 20 éves fennállása alatt saját módszertani kultúrát fejlesztett ki, amely célja a gyerekek komplex képességfejlesztése, beleértve a szociális kompetenciákat és a hátránykompenzációt is. Ez a módszertan, bár alapjait tekintve változatlan, alapja a gyermekközpontúság, folyamatos innováción nyugszik, megújul és kiegészül olyan új elemekkel, amelyek a gyerekek változó igényeire és érdeklődésére kívánnak reflektálni.

Mint ahogy az oktatás egészére, úgy alapvetően a vizuális nevelésre is igaz, hogy figyelembe kell vennie a gyerekek egyedi, miénktől eltérő kultúráját. Ide értve mindazokat az ingereket, amelyek hatással vannak mindennapi életükre, ami érdekli őket és meghatározza gondolkodásmódjukat, beleértve a játékkultúrát is. Manapság pedagógusként is tisztában kell lennünk azzal, hogy ezekkel a az egyes játékok miként hatnak a gyerekek fejlődő személyiségére, gondolva itt mind a negatív, mind a pozitív hozadékokra, és azzal is érdemes foglalkozni, hogy ezek milyen képességek kialakulásához, fejlődéséhez járulnak hozzá.

Természetesen számos olyan játéktípus létezik, amely lehetővé teszi a széleskörű képességfejlesztést és elősegítik a kognitív képességek fejlődését, ha már csak példának okáért a logikai játékokat említem, ez máris nyilvánvalóvá válik számunkra. De ne felejtsük el az építő és konstruáló játékokat sem, amelyek már óvodás kortól fontos szerepet töltenek be a gyerekek mindennapi tevékenységében. Ezen játéktípusok személyiség és képességfejlesztő hatása ismert és elfogadott, mint ahogy az is, hogy a tevékenység az alkotás örömét is magában hordozza.

Ilyen a LEGO is, ami talán az egyik legnépszerűbb építőjáték, sikere évtizedekre óta töretlen, így megkérdőjelezhetetlenül a gyermekkultúra fontos része. Kapcsolata a vizualitással egyértelmű, egyfajta szobrászatként is értelmezhető, hiszen a gyerekek a létrehozott térformát elképzelik, majd megépítik, miközben nagyban hagyatkoznak fantáziájukra, logikájukra és kézügyességükre is. Azonban a vele való játék nem kell, hogy itt megálljon, hiszen a térbeli alkotás könnyen összekapcsoltatható a vizuális leképezéssel, képalkotással és általában véve a vizuális neveléssel. Segítségével különböző feladattípusok és fejlesztésé célok mentén tehetjük gyermek közelibbé az ismeretek elsajátítását.

Alapvető színtani ismeretek, A színkeverés alapjai

A lego készletekben található színek, színvariációk tökéletesen alkalmasak az alapvető színtani ismeretek elsajátítására. A három főszín mellett, ugyanis megtaláljuk a másodlagos színeket, sőt a kevert, valamint derített színeket is. Ennek során a gyerekek egy olyan eszköz segítségével erősíthetik meg a festékszínek keverésével megalapozott ismereteket, amely közel áll érdeklődésükhöz és sok esetben a mindennapjaik részét képezi. Ez által segíti a rögzítést és az ismeretek ismétlését, majd beépülését.

A gyerekeknek a lego kockákon keresztül mutatjuk meg az elsődleges színeket, amelyek semmilyen más színből nem keverhetőek ki. Megbeszéljük a színek hőhatásának fogalmát, illetve hogy mely színek sorolhatók a meleg, illetve a hideg színek közé. Illetve beszélünk a semleges színekről. A gyakorlatban megkérhetjük a gyerekeket, hogy csak adott színek, színcsoportok felhasználásával építsenek különféle térbeli elemeket.

Ugyanígy dolgozhatunk a gyakorlatban történő színkeverés megalapozása után a különféle színű kockákkal történő játékos összeadás, kivonás, kiegészítés során. Így gyakorolhatjuk a másodlagos színeket, illetve azok elhelyezkedését a színkörben a lego elemek felhasználásával, és megbeszélhetjük a színek derítésének fogalmát is.

Konstruáló képesség fejlesztése, Térbeli kapcsolódások

A lego, mint építőjáték sajátosságai közé tartozik, hogy az egyes elemek lineárisan kapcsolódnak egymáshoz. Az elemek összekapcsolódásának és az elemekből való építkezésnek megvannak a szabályszerűségei, hiszen a kockákat egymásra fölé helyezve, és összepattintva tudunk csak térbeli alakzatokat kreálni. Ennek során figyelni kell arra, hogy az egyes sorokra úgy tudunk egy következő sort építeni, hogy az alul elhelyezkedő elemeket összekapcsoljuk a felette lévő kockákkal. Ez a metódus egy sajátos logikát és következetességet igényel a gyerekektől. Fontos megjegyezni, hogy nem minden gyerek találkozott és játszott korábban legoval, vagy hasonló építőjátékkal, így számukra nagyobb kihívást jelent a gyakorlat. Ezért az első lépésként meg kell ismerkednünk az alapokkal, a játék sajátosságaival.

Az ide kapcsolódó feladatban a gyerekek egy falat építenek időre, ami adott magasságú, a cél pedig az, hogy minél hosszabb legyen. Ezzel egy versenyhelyzetet teremtve egyben tesztelve a figyelemkoncentrációt ismerkedhetnek meg az alapvető szabályokkal. Az is kiütközik, hogy ki az aki korábban már találkozott a játékkal és ki az, aki nem. Számukra nagyobb kihívást jelentett a feladat.

A térben létrehozott alakzatokat, illetve azok struktúráját síkban leképezve segíthetjük az ismeretek bevésődését. Ennek során színes papírcsíkok felhasználásával kell egy házat kirakni egy papírlapra, ügyelve arra, hogy az elemek, lineárisan épüljenek egymásra és egyben leképezzék a lego kockák térbeli elhelyezkedését. Ez által nem csak a konstruáló képesség, hanem a gondolkodási képességek is nagymértékben fejlődnek, megtörténik az ismeretek összekapcsolása.

Felületképzési játékok. Szabálykövetés, szabálytartás.

A lego készletekben különböző méretű, és most már formájú építőelemek találhatóak. Ezek felülete, struktúrája kiválóan alkalmas olyan nyomhagyó feladatokra, amelyek során az elemeket, mint nyomóformát felhasználva hozunk létre különféle dekoratív felületeket, oldhatunk meg felületkitöltéshez kapcsolódó feladatokat. Ebben a gyakorlatban a lego nem, mint konstrukciós játék jelenik meg, hanem a vizuális kifejezés, képalkotás egy eszköze. Ugyanakkor az egyszerű nyomhagyás mellett a feladatot szabályokkal kiegészítve komplex képességfejlesztést valósítunk meg.

A feladathoz a lego készletekben található 4 pöttyös és 8 pöttyös egyszerű elemeket használjuk. Minden gyerek kap egy négyzet és egy téglalap alakú kockát, amelyeket variálva kell elvégezniük a felületkitöltést soronként, különböző szabályok mentén. A szabályok tetszőlegesen variálhatóak. A nyomhagyás tetszőleges színű tempera segítségével történik fehér műszaki rajzlapra, addig míg a lap teljesen be nem telik. A gyerekeket rendkívüli mértékben motiválja a szokatlan eszközhasználat, a szabályok beiktatásával pedig jól mérhető a figyelem koncentráció szintje. Az így létrehozott dekoratív felületek pedig alapul szolgálnak az egyéni alkotáshoz. A motiváció a gyakorlat végéig, a lapra készült önálló alkotás elkészítéséig fennmaradt a téma felszínen tartásának köszönhetően.

Összefoglalva tehát a LEGO, mint építőjáték és, mint a vizuális képességfejlesztés eszköze is számos lehetőséget rejt magában. Csak a pedagógus kreativitásán múlik, hogy mely képességterületek fejlesztésére koncentrálva építi azt be az oktatásba. Én itt csak néhány példát említettem, de a benne rejlő lehetőségek tárháza igen széles skálán mozog.

2015 szeptembere óta dolgozom az Igazgyöngy Alapítvány által működtetett művészeti iskolában pedagógusként, ahol grafika és festészetet, illetve vizuális alkotó gyakorlatok tantárgyat tanítok gyerekeknek egészen 1. osztályos kortól. Szerencsésnek mondhatom magam, hogy egy ilyen helyen kezdhettem a szakmai pályafutásomat, különösen, hogy korábban magam is az iskola diákja voltam, majd itt töltöttem a szakmai gyakorlatomat is. Később pedig, mint munkatárs ismertem meg behatóbban az intézményben folyó oktató-nevelő munka sajátos módszertanát, emellett az alapítvány összetett munkáját.

Érdekelnek az alternatív pedagógiai módszerek, amelyeket szívesen alkalmazok és próbálok ki az óráimon. Folyamatosan keresem a művészeti neveléshez kapcsolódó új megközelítéseket, felfogásokat. Igyekszem ezeket beépíteni a munkámba, csakúgy mint saját tapasztalataimat az alkotótevékenység terén, hiszen magam is foglalkozom képzőművészettel, festészettel.

Karácsony Krisztina

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.10.07.
A következő tanévtől átnevezik a szakgimnáziumokat és a szakközépiskolákat
"Az átjárhatóság lehetőségének növelése, valamint a közös szakmai tartalmak egyértelmű azonosítása érdekében közös ágazati tartalmak és ezekhez kapcsolódóan új ágazati struktú...
(Forrás: eduline)
--
2019.10.07.
L. Ritók Nóra: Emancipáció és nyomorúság
Aki a főállású anyaságból lép át a munkaerő-piacra, annak iszonyúan nehéz. Mert a pénz kell, a férfiak zöme már nem tudja eltartani a családot, ahogy a gyerekek intézményrendszerbe ker...
(Forrás: hvg/Nyomor széle blog)
--
2019.09.06.
Microsoft-botrány: újabb korrupciógyanús szálra bukkant Hadházy
A jelentésben szereplő történet szerint a NAV esetében egy Microsoft-alkalmazott tiltakozott is amiatt, hogy az úgynevezett alvállalkozónak nincsenek kompetenciái a munkához. Azonban felvilá...
(Forrás: Magyar Hang)
--
2019.09.06.
"Kérdezd meg szüleidet, miért nem vagy megkeresztelve" – adja feladatul az ötödikes tankönyv
Bánhegyi könyve nem először kap publicitást: 2015-ben a tiltakozások hatására vissza kellett vonni az általános iskolák ötödik, a hatodik és a hetedik osztályaiból az általa írt tört...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.09.04.
„Füttyre indítható, fegyelmezett szolgahadat képezünk” – Exkluzív interjú Vekerdy Tamással és fiával, Dániellel
Az egyikük önmagában intézmény – bármit mond, az futótűzként terjed az interneten, és szavait anyák ezrei tekintik szinte szentírásnak. A másikuk elbújni szeret, és a szűkebb környezet...
(Forrás: wmn.hu)
--
2019.09.03.
A szelekció rendkívül nagy arányú növekedése a magyar iskolarendszerben 2010 és 2017 között. Nahalka István írása
Számtalan szakember és szervezet hívta már fel a figyelmet arra, hogy a szelekciós, illetve az esélyegyenlőtlenségek növekedését eredményező folyamatok egyre veszélyesebbek Magyarországon...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.09.03.
Friss felmérés: a pedagógusok 18%-a az első lehetséges alkalommal elhagyná a pályát
A gyorsjelentés szerint a válaszadók 79%-a szerint túl kevés az ellenszolgáltatás és túl nagy az elvárás, 21%-a várja, hogy javuljon a helyzet, ezen felül 21%-a munkahelyet változtatna, é...
(Forrás: eduline)
--
2019.09.03.
A szülők csak nem akarják úgy taníttatni a gyereküket, ahogy Orbán mondja
Ha saját gyerekeikről van szó, nem veszik be a családok, hogy a munkaalapú társadalom nevében ne gimnáziumba, hanem szakképzésbe adják őket. Az új tanévben is nagyjából ugyanannyian kezdik...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.08.31.
A magyar oktatás színvonala 30 évvel maradt le a valóságtól, és ez a szám most megduplázódik
– mondta Rózsa Ildikó, a Resuli – a Megújuló Oktatásért Alapítvány vezetője a 24.hu-nak a köznevelési törvény módosításával kapcsolatban. A parlament júliusban szavazta meg a szeptembert...
(Forrás: 24.hu)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Zoltán!
A munkaszerződéssel foglalkoztatottakra is a pedagógus-előmeneteli
rendszer vonatkozik, a hozzá tartozó illetményrendszerrel, és a
szabadság. valamint pótszabadság is azonos, a távolléti díj számítása
az Nkt. alapján történik, a túlmunka díjazása, beleértve a
pihenőnapokon végzett munkát, mindenki esetében az Mt .és a
326/2013-as rendelet alapján történik, ahogy az eseti helyettesítésre
vonatkozó előírások is azonosak. Nem jár jubileumi jutalom, és a
végkielégítés is csak az Mt. alapján, ahogy távozáskor nincs
felmentési idő, hanem jóval rövidebb felmondási idő van. A nők negyven
év jogosultsági idő alapján nem kérhetik a felmentésüket, hanem közös
megegyezéssel vagy felmondással mehetnek el. A munkaviszony sokkal
könnyebb felmondással megszüntetni, mint felmentéssel, mert csak annyi
a kritérium, hogy az indok legyen valós és okszerű. Ha valakit
felmondással el akarnak küldeni, az Mt. hatálya alá tartozó munkáltató
esetében nem kötelező az előzetes állásfelajánlás. Küldök egy
összehasonlító táblázatot

((A választ a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk. Az ígért táblázatot a mail címre küldtük el).

--
  Tóth Zoltán

Üdvözlöm!
Szeretnék választ kapni az alábbi kérdésemre.
Alapítványnál, pedagógus munkakörben foglalkoztatott munkavállalóra a munatörvénykönyve vonatkozik. Minden kérdésben? Melyekben nem?
Különösen a heti munkaidő, az éves szabadság és a túlmunka díjazása (szombat, vasárnap) érdekelne.
Várom válaszát,
üdvözlettel: Zoltán

--
  ofoe

Kedves Rita! A gyermekvédelmi felelős munkakör 2012 szeptemberétől megszűnt, a feladat az osztályfőnökhöz került. Nem törvénymódosítás volt ez, hanem az új törvény és a hozzá kapcsolódó rendeletek tértek el a korábbiaktól. (A válasz a PDSZ jogi szakértőjétől érkezett.)

--
  ofoe

Kedves Katalin! Jól tudja : 22 órát kellett volna alapul venni, a tagóvoda vezetője - bár csoportban kell lenni 3 csoportos óvoda esetén, tehát nem függetlenített vezető -, de kap órakedvezményt. Tehát nem a 32 órát, hanem a 22 órát kell nézni és erre rászámolni a túlórát. (A választ Bakonyi Anna óvodai szakértő adta meg.)

--
  Mohácsi Katalin

Tisztelt OFOE!

Szeretnék állásfoglalást kérbi a következő helyzetre! Tagintézmény vezető vagyok egy 3 csoportos óvodában. Saját csoporttal foglalkozom,és látom el a vezetői feladatokat.Kolleganőm nem lesz ebben az évben, így egyedül látom el a feladatot a nap folyamán.A fenntartó eddig 50 óra ingyen munkát kért, majd a 32 óra feletti órákat számolta el részemre 90 %-os túlórával. Kérdésem az lenne, hogy jogos-e számomra az óvónők kötelező 32 órájával való számolás, mert az én kinevezésemben a 22 óra van megjelölve.EDDIG A 32 ÓRA FELETTI IDŐT számolták el ingyen 50 órai munka után.

Válaszukat nagyon köszönöm!
Üdvözlettel: Mohácsi Katalin

--
  Sasváriné Rita

Tisztelt Szerkesztőség!
Emlékeim szerint volt egy 2012. évi szabályozás mely az iskolai gyv felelős feladatkörét ill. annak változását írja le. Ha jól emlékszem, az ofő munkakörbe jobban beletették a gyv- t, míg a szakirányú képesítéssel nem rendelkező tul.képpen pedagógus gyv felelős feladatai arányosan csökkentek. Kb a kapcsolattartás segítése és a statisztika maradt meg neki. Meg is szűnt a 2 óra adható órakedvezménye. Most szükségem lenne arra az információra, hogy mely rendelet vagy törvénymódosítás írja le ezt a változást. Ebben kérem segítségüket. Tisztelettel: Sasváriné

--
  ofoe

Kedves Márta! Íme a válasz, amit a PDSZ jogi szakértőjének segítségével adunk meg.
Az Nkt. 62. § (5) bekezdése szerint a nevelési-oktatási és a pedagógiai szakszolgálati intézményekben pedagógus-munkakörökben
dolgozó pedagógus heti teljes munkaidejének nyolcvan százalékát (a továbbiakban: kötött munkaidő). A 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet
17. § (5) bekezdése szerint "a (4) bekezdésben meghatározottak alapján az egy pedagógusnak elrendelhető tanórai és egyéb foglalkozások,
pedagógiai szakszolgálati közvetlen foglalkozások száma egy tanítási napon a kettő, egy tanítási héten a hat órát nem haladhatja meg. A
neveléssel-oktatással lekötött munkaidő, óvodapedagógus esetében a kötött munkaidő felső határa felett eseti helyettesítés a (4)
bekezdésben foglaltak alapján rendelhető el, egy pedagógus számára tanítási évenként legfeljebb harminc tanítási napra, óvoda esetében egy nevelési éven belül legfeljebb harminc napra." A fentiekből következik, hogy nem teljes héten nem 26 órával kell számolni, hanem időarányosan, mivel ekkor a heti munkaidő 40 óránál kevesebb.
Az összevont helyettesítések esetében a Kjt. 24. § (1) bekezdését kell alkalmazni, amely szerint, ha a közalkalmazott munkaköre ellátása mellett a munkáltató rendelkezése alapján átmenetileg más munkakörébe tartozó feladatokat is ellát, s ezáltal jelentős többletmunkát végez,
illetményén felül a végzett munkával arányos külön díjazás (helyettesítési díj) is megilleti.
Reméljük, segítettünk.

--
  Márta

Szeretném megkérdezni, hogy ha egy munkahét nem minden napján dolgozunk, mert pl. munkaszüneti nap ( Nagypéntek), vagy szabadságot írt ki a vezető ( tavaszi szünet utáni nap), esetleg 1-1 tanítás nélküli munkanap esik a hétre, akkor is csak a 26 óra feletti helyettesítés számít bele abba a bizonyos 30 napba, amely felett már fizetni kell a helyettesítésekért? Nem kell ilyen esetekben arányosan csökkentve számítani a heti kötött munkaidőt, tehát nem max. 26-ban meghatározni? Az iskolavezetés szerint nem. :( Szerintem ez olyan, mintha ledolgoztatnák velünk pl.a szabadságot. Pl. egy nap a héten nem tartottam órákat, mert osztálykiránduláson voltam. Ezen a napon lett volna 4 órám, de mivel nem tartottam meg, azon a héten csak 22 órám volt, 4 óra helyettesítést is kiírhatnak, ami 26 óra alatt van, tehát nem is számít helyettesítésnek. Az összevont helyettesítések pedig egyáltalán nem számítanak nálunk helyettesítésnek. Rendben van ez így?Nagy a káosz. Senki nem tud semmit.Válaszát előre is köszönöm

--
  Eleonóra

Kedves OFOE!

Nagyon szépen köszönöm a válaszukat! :-)

Üdvözlettel: Németh Eleonóra

--
  ofoe

Kedves Eleonóra! Kicsit bonyolult a helyzeted mert a pedagógus munkaköröd alapján jár Neked a 21 munkanap alapszabadság, és a 25 munkanap pótszabadság. Az ápoló munkakör alapján viszont évi 21 munkanap alapszabadság és a Kjt. 57. § (1) bekezdése szerint a fizetési fokozatoddal egyenlő számú munkanap pótszabadság illet meg. Ugyanis a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 30. § (1) bek c)pontja alapján a kollégiumi ápoló munkakörben dolgozóknak nem jár az évi 25
munkanap pótszabadság, erre ["c) a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörök közül a pedagógiai asszisztens,szabadidő-szervező, gyermek- és ifjúságvédelmi felügyelő, pedagógiai
felügyelő, gyógypedagógiai asszisztens, pszichopedagógus, gyógytornász,munkakörben foglalkoztatottak jogosultak. (A válaszadásban a PDSZ jogi szakértője volt segítségünkre.)

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek