OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2019. június 7.
» Hozzászólások (0)
Címkék:
     

Építőkövek az önfejlesztéshez: pszichomeditáció

Gyarmathy Éva új könyve

A 90. Ünnepi Könyvhétre jelenik meg Gyarmathy Éva Pszichomeditáció című kötete a Móra Kiadó gondozásában. „Ez a könyv meditációs alapanyag – vallja a szerző – építőköveket kínál, amiből mindenki maga alkotja meg a fejlődését. Nem hagyományos tankönyv, inkább olvasókönyv, amely akár egyéni, akár csoportos önfejlesztésre és képzésre is használható szakmai anyag.

A tanítás, nevelés és általában az emberekkel való foglalkozás a tárgyi tudás és pszichológiai ismeretek mellett lelki energiákat, a személyiség részvételét is kívánja, és ezeknek a megerősítése folyamatos feladatunk. A gyors és egyre gyorsuló technikai-kulturális-társadalmi változások miatt a tanulás életformává vált mindenki számára, akik pedig fejlődő emberekkel foglalkoznak, azok számára sokszoros a kihívás.”

A könyvet a kitűnő Szűcs Édua illusztrálta, aki – mint ezt tőle már megszoktuk – képeivel társalkotója lett a szerzőnek. Nézzétek meg például a következő grafikát, amely a könyv 6. fejezetéhez készült.

Van mit tanulnunk Gyarmathy Évától – többek között – arról, hogy miként készülhetünk fel a körülöttünk lévő világ jelenségeinek jobb megértésére, gyerekeink, tanítványaink nevelődésének hatékonyabb „menedzselésére”.

Ízelítőül álljon itt egy részlet a könyv felvezető fejezetéből.

Minden mindennel összefügg. A tudásunk sokszor inkább afféle kibogozhatatlan szalmakazal, mint szépen fonott kosár. A tudomány a szalmaboglyát csomókba szedi, és rendezi, hogy az ismeretek kévéihez, használhatóbb tudáshoz jussunk. A kévék azonban még csak alapanyagok, amelyekből saját kosarakat és egyéb hasznos eszközöket fonhatunk magunknak.

Ezt a könyvet ilyen egyéni tudásfonásnak szánom. Egy-egy, az életünkben fontos fogalmat, lelki jelenséget a tudomány által letisztított anyagon keresztül mutatok meg. A célom, hogy a tudomány kévéiből olyan szálakat válogassak össze, amelyek készletet alkotnak az olvasó számára a saját lelki kosárfonáshoz.

Mint sok egyéb tudomány, a pszichológiai tudománya is gyorsan halad előre, és fontosnak tartom, hogy az eredményei széles körben eljussanak azokhoz, akik a következő generációk nevelésében kulcsszerepet játszanak. A könyvet egyértelműen olyanoknak szánom, akik érdekeltek a gyerekek nevelésében, és így tulajdonképpen mindenkinek szól ez a könyv. Valamilyen módon mindannyian kapcsolatban vagyunk a gyerekneveléssel, és ennek formális megjelenésével, az oktatással. Nagyon nem mindegy, hogy mi történik ezen a terepen, milyen válaszokat adunk az egyre sorakozó kihívásokra.

A technika megváltoztatta a gyerekek fejlődését, és mindenkinek az életmódját. Egy emberöltőn belül olyan változásokkal kell szembenéznünk, amilyenekkel még soha. Az információk könnyű elérése semmiség ahhoz a jelenséghez képest, ami alapvetően megkérdőjelezi a korábbi viszonyokat, és amivel még soha nem találkozott az emberiség: gyakran a gyerekek tanítják a felnőtteket. Ez azt jelenti, hogy a felnőtteknek a gyereknevelésben és általában a társadalmi helyzetekben sokféleképpen változik a szerepe Bár pontosan nem tudjuk mi vár ránk, de a változásokra fel lehet készülni lelkileg, és aki ehhez keres, talál is információt bőven. Megnyílt az ismeretek felé az út, de nem csak a hiteles tudás felé. Féligazságok és álhírek között bolyong a tudásra vágyó ember.

Ráadásul egyre kevésbé számíthatunk a formális intézményekre a gyerekek fejlődésének támogatásában. Elkerülhetetlen, hogy az egyén és a család saját kezébe vegye a tanulás és fejlődés menedzselését, mert a nagy intézmények nehezen tudnak alkalmazkodni a gyors változásokhoz. A „gerilláké” a jövő.

Az USA hadseregében a 90-es években kezdték felkészíteni a gyors reagálású kis egységeket a „VUCA” betűszóval jelölt helyzetekre: Volatile, Uncertain, Complex, Ambiguous, magyarul: Változékony, Bizonytalan, Összetett, Zavaros világra. A hidegháború tiszta ellenség-barát leosztásához képest a 21. századra összezavarodott a kép, és nem meghatározhatók az ellenfelek, nem könnyű kiismerni a helyzeteket. Az infokommunikációs társadalom ilyen VUCA világ, ahol kevés a biztos támpont. A régi értékek megkérdőjeleződnek, és az újak még nem forrottak ki.

Minden korábbinál fontosabbá váltak azok az egyének, akik a gyerekek számára elérhetők és a szellemi fejlődéshez támogató környezetet tudnak biztosítani. Család, pedagógus, művész, edző vagy bármilyen egyéb szakember sokat tehet a jelen gyerekeiért, a jövő nemzedékeiért.

Segíteni azonban az tud, aki a saját helyzetét képes stabilizálni (a repülőgépen is felhívják a figyelmet, hogy először a saját oxigén maszkját tegye fel mindenki, utána segítsen másoknak). Ez a könyv is ezzel a szemlélettel íródott. Egy-egy olyan problémából indul ki, amelynek a megoldása az önfejlesztés szempontjából is jelentős, a társas viszonyok megértését is segíti, és a gyerekek nevelése és a tanítás terén kifejezetten fontos ismeret.

Az egyes fejezeteket nem a szokásos tudományos vagy valamilyen hagyományos rendszer szerint állítottam össze. Sokkal inkább kifordítva, és összehozva olyan jelenségeket, amelyek kapcsolata nem látszik egyértelműnek, illetve amelyek a köztudatban gyakran félreértettek. Igyekeztem a témákat minél jobban összekötni a szülői nevelésben és az iskolai életben tapasztalható problémákkal is, hogy egyértelmű legyen, ugyanazokkal a jelenségekkel állunk szemben kicsiben és nagyban, mindenhol.

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.12.08.
Hat ok, amiért a mikroiskolák újraírhatják a jövő oktatás|át
El lehet indítani 30 millióból is egy iskolát, vagy 3 milliárdot kell rá költeni? Újra lehet-e gondolni az oktatást egy innovatív módszerrel egy 20 fős csoportban, vagy 200 gyerek alatt ne...
(Forrás: Budapest School)
--
2019.12.07.
A hat- és nyolcosztályos gimnáziumok csak az elit számára elérhetőek?
z iskolai szegregáció már az általános iskolában megjelenik, a hat- és nyolcosztályos gimnáziumokba döntően csak a jobb helyzetű családok gyerekei kerülnek be - derül ki egy friss kutat...
(Forrás: eduline)
--
2019.12.07.
A köznevelési tárca valós érvek alapján dönt az iskolaérettségi vizsgálatról
Korábban Kozma Ákos, az alapvető jogok biztosa az iskolaérettség, a tankötelezettség kezdetének megállapítására vonatkozó új eljárásrend bevezetésének elhalasztását kérte a szaktá...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.12.07.
Kütyüfüggő generációt nevelünk
A 2010 után született alfa generáció tagjai minden eddiginél korábban, már egyéves koruk körül használni kezdik az érintőképernyős digitális eszközöket, sőt a négyévesnél idősebbek...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.12.07.
Az ombudsman szerint nem feltétlen kellene még 6 évesen iskolába mennie a gyerekne
Az iskolaérettség, a tankötelezettség kezdetének megállapítására vonatkozó új eljárásrend bevezetésének elhalasztását kérte a szaktárcától Kozma Ákos, az alapvető jogok biztosa....
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.12.05.
A PSZ felmérése a pedagógusok munkaterheléséről
A Pedagógusok Szakszervezete felmérést készített a tanárok munkaterheléséről. Utoljára 2008-ban a TÁRKI-TUDOK Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ Zrt. végzett kutatást a témá...
(Forrás: ckpinfo)
--
2019.12.05.
Rossz jegy miatt késelhette meg tanárnőjét a győri középiskola jó tanuló diákja
az elkövető egy nagyon jó tanuló tizedikes fiú, aki most hármast kapott a dolgozatára, ezért támadt késsel a tanárára. Ezt az Indexnek is többen megerősítették, hozzáfűzve, hogy a k...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.12.05.
Életem legrosszabb napja volt, amikor rehabra vittem a gyerekemet
A ráckeresztúri rehabon külön csoportfoglalkozásokat tartanak a szülőknek, hogy tisztában legyenek, mivel jár a függőség. Sokszor ugyanis elbagatelizálják a problémát, vagy pont, hogy...
(Forrás: abcug.hu)
--
2019.12.05.
Iskolaérettség: két hét haladékot kaphatnak a szülők
Elsősorban a gyermek után járó anyagi támogatások elvételével büntethetik azokat a szülőket, akik akkor sem viszik iskolába hatéves gyermeküket, ha az OH nem hagyta jóvá halasztási ké...
(Forrás: Népszava)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Dóra! Meg kell kérdezni a döntéshozót, hogy mi indokolja a lépést. Ha ez szóban nem működik, írásban kell megtennie, mégpedig hivatalos levélben: választ vár, és ezt indokolja (nem volt előzmény, váratlanul érte, ragaszkodik az indokláshoz stb.) Mindenképpen menjen másolat a fenntartónak. A levélen fel kell tüntetni, hogy kik kaptak másolatot. (Ha szakszervezeti tag, a szakszervezet támogatását is kérheti.) Felvethető a probléma nevelőtestületi értekezleten is, de ragaszkodni kell a jegyzőkönyvhöz. A levelezés online is lebonyolítható, de fontos, hogy legyen mindennek írásos nyoma. A szakmai munkaközösség támogatását van esélye elnyerni? Reméljük, sikerül tisztázni a dolgot, illetve orvosolni a problémát. Üdvözlettel az OFOE szerkesztősége

--
  Hesz Dóra Virág

Köszönöm a gyors választ!
Pedig így történt, gyakorlatilag ezen a héten, hétfőről keddre már megvonták az osztályfőnökségemet (semmi konkrétumról nem tájékoztattak, "jobb, ha nem is tudom", szülői megkeresések voltak). Valakik valamit mondtak...írásban nem kaptam semmit, fegyelmi, természetesen nem volt, hisz nem követtem el semmit. Van ennek a lépésnek v.milyen formai, írásbeli feltétele? Mind szakmailag, mind anyagilag súlyosan érint ez a döntés, amit nem tartok megalapozottnak. Előre is köszönöm a segítséget!
HEsz Dóra Virág

--
  OFOE

Kedves Dóra! Tulajdonképpen furcsa, hogy így történt. Gondolom, az ügynek voltak előzményei, valamivel feltételezhetően indokolták ezt a lépést.
Az iskolavezetőnek jogában áll lecserélni az osztályfőnököt, de nem csak úgy, ötletszerűen az egyik pillanatról a másikra.

--
  Hesz Dóra Virág

T. Cím!

Az iránt érdeklődöm, hogy tanév közben (szóval most, 2019. nov.végén)megvonható-e az ofő pótlék egy más kolléga kinevezésével egyik napról a másikra...

Várom szíves válaszukat:
Hesz Dóra Virág

--
  OFOE

Kedves Zoltán!
A munkaszerződéssel foglalkoztatottakra is a pedagógus-előmeneteli
rendszer vonatkozik, a hozzá tartozó illetményrendszerrel, és a
szabadság. valamint pótszabadság is azonos, a távolléti díj számítása
az Nkt. alapján történik, a túlmunka díjazása, beleértve a
pihenőnapokon végzett munkát, mindenki esetében az Mt .és a
326/2013-as rendelet alapján történik, ahogy az eseti helyettesítésre
vonatkozó előírások is azonosak. Nem jár jubileumi jutalom, és a
végkielégítés is csak az Mt. alapján, ahogy távozáskor nincs
felmentési idő, hanem jóval rövidebb felmondási idő van. A nők negyven
év jogosultsági idő alapján nem kérhetik a felmentésüket, hanem közös
megegyezéssel vagy felmondással mehetnek el. A munkaviszony sokkal
könnyebb felmondással megszüntetni, mint felmentéssel, mert csak annyi
a kritérium, hogy az indok legyen valós és okszerű. Ha valakit
felmondással el akarnak küldeni, az Mt. hatálya alá tartozó munkáltató
esetében nem kötelező az előzetes állásfelajánlás. Küldök egy
összehasonlító táblázatot

((A választ a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk. Az ígért táblázatot a mail címre küldtük el).

--
  Tóth Zoltán

Üdvözlöm!
Szeretnék választ kapni az alábbi kérdésemre.
Alapítványnál, pedagógus munkakörben foglalkoztatott munkavállalóra a munatörvénykönyve vonatkozik. Minden kérdésben? Melyekben nem?
Különösen a heti munkaidő, az éves szabadság és a túlmunka díjazása (szombat, vasárnap) érdekelne.
Várom válaszát,
üdvözlettel: Zoltán

--
  ofoe

Kedves Rita! A gyermekvédelmi felelős munkakör 2012 szeptemberétől megszűnt, a feladat az osztályfőnökhöz került. Nem törvénymódosítás volt ez, hanem az új törvény és a hozzá kapcsolódó rendeletek tértek el a korábbiaktól. (A válasz a PDSZ jogi szakértőjétől érkezett.)

--
  ofoe

Kedves Katalin! Jól tudja : 22 órát kellett volna alapul venni, a tagóvoda vezetője - bár csoportban kell lenni 3 csoportos óvoda esetén, tehát nem függetlenített vezető -, de kap órakedvezményt. Tehát nem a 32 órát, hanem a 22 órát kell nézni és erre rászámolni a túlórát. (A választ Bakonyi Anna óvodai szakértő adta meg.)

--
  Mohácsi Katalin

Tisztelt OFOE!

Szeretnék állásfoglalást kérbi a következő helyzetre! Tagintézmény vezető vagyok egy 3 csoportos óvodában. Saját csoporttal foglalkozom,és látom el a vezetői feladatokat.Kolleganőm nem lesz ebben az évben, így egyedül látom el a feladatot a nap folyamán.A fenntartó eddig 50 óra ingyen munkát kért, majd a 32 óra feletti órákat számolta el részemre 90 %-os túlórával. Kérdésem az lenne, hogy jogos-e számomra az óvónők kötelező 32 órájával való számolás, mert az én kinevezésemben a 22 óra van megjelölve.EDDIG A 32 ÓRA FELETTI IDŐT számolták el ingyen 50 órai munka után.

Válaszukat nagyon köszönöm!
Üdvözlettel: Mohácsi Katalin

--
  Sasváriné Rita

Tisztelt Szerkesztőség!
Emlékeim szerint volt egy 2012. évi szabályozás mely az iskolai gyv felelős feladatkörét ill. annak változását írja le. Ha jól emlékszem, az ofő munkakörbe jobban beletették a gyv- t, míg a szakirányú képesítéssel nem rendelkező tul.képpen pedagógus gyv felelős feladatai arányosan csökkentek. Kb a kapcsolattartás segítése és a statisztika maradt meg neki. Meg is szűnt a 2 óra adható órakedvezménye. Most szükségem lenne arra az információra, hogy mely rendelet vagy törvénymódosítás írja le ezt a változást. Ebben kérem segítségüket. Tisztelettel: Sasváriné

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek