OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2005. október 1.

Bűnök és büntetések

Évismétlő (túlkoros) nyolcadikosok álldogálnak az iskola folyosóján a tanári előtt. Az osztálytermekben tanítás van. Az egyik kislányt a tanár elküldi valamiért a tanári szobába. A fiúk elkapják, az ölükbe vonják. A pár perces hancúrozás után a gyerek némi késéssel ér vissza az órára. A tanár kérdésére, mi tartott ennyi ideig, közli a történteket, de nem érzi magát megsértve, sőt mintha még szórakoztatná, büszkeséggel is töltené el a kaland. A két fiút szexuális zaklatás miatt kizárják az iskolából. Némi megkönnyebbülést okoz, hogy ezt most megtehetik, az érintett fiúk amúgy is tovább rontották már az intézmény levegőjét, mint az szükséges lett volna. A többi gyerek általában nem érzi indokoltnak a súlyos büntetést, hiszen a kislány nem bánta, ami történt, különben sem egyedi esetről volt szó.

Hasonló helyzet egy évtizeddel korábban, legalábbis ilyen leplezetlen formában nemigen fordulhatott volna elő egy magyar iskola nyilvános helyén. A kiskamasz lány nem érez késztetést arra, hogy komolyan tiltakozzon, ha a fiúk kicsit megfogdossák, mi több, a dolgot még a tanár előtt sem próbálja eltitkolni. A pedagógusok pedig megütköznek, jogszabályra hivatkozva büntetnek, példát statuálnak. Nincs tudomásom arról, hogy az adott intézményben ezt követően erről a koedukált iskolában már évtizedek óta jelenlevő problémáról érdemben beszélgettek volna a gyerekekkel.

Vajon mit old meg a büntetés, mit tanulnak belőle a közvetlenül és közvetve érintettek? A szexszel kapcsolatos információk azok közé tartoznak, amelyek már egész fiatal kortól eljutnak a gyerekekhez, s ennek következtében ők számos olyan dolgot természetesnek, megengedhetőnek találnak, amelyen a (nem is mindig sokkal) idősebbek megbotránkoznak. Hogy ez a dolog veszélyekkel járhat? Hogy ezek a hatások nem feltétlenül kedvező irányban befolyásolják a fiatalok egészségét és érzelmi kultúráját? Hogy a szigorú büntetés vagy az üres moralizálás nem vezet célhoz? Hogy most már azon sem lepődik meg a pedagógus, hogy divattá vált aktképekre montírozva terjeszteni iskolatársnők arcát?

Talán beszélgetni kellene minderről legalább a többségében kihasználatlan, funkcióját vesztett és szűkülő időkerettel rendelkező osztályfőnöki órán!

Úgy vélem, hogy a mai diákok semmivel sem rosszabbak, mint az akár több évtizeddel korábbiak, csak lényegesen informáltabbak, és nagyrészt az őket körülvevő minták hatására számukra egyre kevesebb a tabu, a működőképes norma. Óriásplakátokról, folyóiratok címlapjairól, tévéreklámból árad az erotika, a leplezetlen emberi test, a nyilvánosan vállalt nemi aktus. A fiatalok nap mint nap tapasztalják, hogy milyen gátlástalanul teszi közszemlére a bulvársajtó és a kereskedelmi tévé (nem is szólva a kontrollálhatatlan internetről) az ismert emberek magánéletének legintimebb részleteit. Hogy bárki, bármilyen tálalásban és környezetben megjeleníthető a nyilvánosság előtt. Napi tapasztalatokból meríthettek ötletet a következő történet szereplői is.

Két, különben kitűnő tanuló, a tanároknak különösebb problémát nem okozó, 14 éves fiú unalmában (alkalmazva a photoshop technikát) képsorozatot készít az egyik nemszeretem osztálytársról (a képen szamáron ül, éppen szükségét végzi stb.), és felteszi „művét” az iskola belső hálózatára. A sértett fiú apja elégtételt követel a megszégyenítés miatt, az igazgató pedig példát statuál, és ragaszkodik a „bűnösöknek” a gimnáziumból történő eltávolításához (hat évfolyamos középiskoláról van szó). Az indok a társ megalázása, személyiségi jogainak megsértése. A tantestület egy része háborog, igazságtalannak, túlzottnak tartja a büntetetést, a különben is népszerűtlen diákot pedig osztálytársai azóta jobban utálják, mint valaha.

Nem akarnám védeni a kétes értékű képek készítőit, de meggyőződésem, hogy az igazgató lépése a világon semmit sem oldott meg magából a nevelési problémahalmazból. Hogy a tanulócsoportokban mindig akadnak kirekesztett gyerekek, ezt nem lehet vitatni. Hogy segíteni kellene nekik a kapcsolatépítésben, ez is nyilvánvaló. A kirekesztettség az esetek többségében mindkét félen múlhat. Nem elegendő, ha a közösség „nyit”, tolerál, befogad, a kiközösített egyénnek is lépéseket kell tenni a többiek felé. Ebben az egyén szocializációja szempontjából döntő fontosságú helyzetben nagyon sokat segíthet a körültekintően eljáró pedagógus.

Hagyományosan osztályfőnöki feladatról van szó!

A gúnyos rajzsorozat (ami most már, hála a fejlődő technikai lehetőségeknek, viszonylag könnyen elkészíthető és nyilvánosságra hozható) jelezheti, hogy itt gond van. Megbeszélhető lett volna az „alkotókkal” tettük sértő, megalázó jellege, fel lehetett volna kelteni az empátiájukat („Mit éreztetek volna, ha veletek történik ugyanez?”), ráébreszteni őket társuk iránti felelősségükre. Osztályszintű vita tárgya is lehetett volna a tett megítélése, s e vita fényében lehetőség adódott volna az okok és következmények közös átgondolására, s hátha esély nyílt volna a sértett fiú és a többiek közötti kapcsolat felülvizsgálatára, a probléma együttes megoldására is. A szigorú szankció érzékelhetően csak rontott a helyzeten. Az elkövetők a társaik (s a pedagógusok egy része) szemében mártírokká magasztosultak, a sértett helyzete romlott, és kihasználatlan maradt egy szociális tanulásra alkalmas pedagógiai lehetőség.

Ez pedig nagyon rossz kör, hiszen erősíti az iskolák légkörére már évek óta jellemző elszemélytelenedést és erősíti a pedagógusok és diákok közötti bizalmatlanságot.

Szekszárdi Júlia

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.05.21.
Ónody-Molnár Dóra: Az ólom- katona
Az ólomkatona azonban váratlanul visszalőtt. Persze fel lehet tenni a kérdést, hogy mire megy vele. Tiltakozhatnak az akadémikusok, amennyire csak akarnak, jön a törvény, amint a végrehajtó...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.05.21.
Nyelvvizsgával kamatmentes az új diákhitel
lső körben várhatóan háromezer fiatal él majd a nyelvtanulási diák­hitel lehetőségével – hangzott el a témában tartott sajtótájékoztatón. A legfeljebb félmillió forintos, októbert...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.05.21.
Komoly feladatok várnak a diákokra a következő hetekben: nyelvi és kompetenciamérés jön
Az idegen nyelvi mérés feladatsora a 6. és 8. évfolyamos diákokra vár, akik 2019. május 22-én tesztelhetik a tudásukat. A feladatsort minden olyan 6. és 8. osztályos diáknak ki kellett tö...
(Forrás: eduline)
--
2019.05.21.
Orbán továbbra sem szán három percet a tiltakozó tanárokra
Közel tízezer aláírás gyűlt eddig össze a budaörsi pedagógusok nyílt levelére, ám a miniszterelnök nem veszi át a dokumentumot. Április elején közel háromszáz budaörsi oktatási, nevel...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.05.18.
Ebbe az iskolába járatja gyerekeit a budai elit: 10-szeres a túljelentkezés, tandíj nincs
"Ha ma elmegyek egy 15 éves érettségi találkozóra, ott az egykori tanítványaim jó része olyan szakmában dolgozik vagy olyan foglalkozást végez, amiről fogalmam sincs, hogy mit jelent, egyszer...
(Forrás: Pénzcentrum)
--
2019.05.18.
Forradalmasítják a vak tanulók matematika oktatását
Ma már minden technológiai feltétel adott, hogy a közoktatásban a látássérült diákok ugyanolyan szinten tanulhassák a matematikát, mint a látó társaik. A szükséges matematikai leíró...
(Forrás: abcug.hu)
--
2019.05.18.
Ne szenvedjenek, mosolyogjanak, ha lecigányozzák őket
A több ezer, családjából kiemelt gyerek jó része roma, és a szakértők egy része szerint jó lenne, ha a többségük roma nevelőszülőhöz kerülhetne. Ők általában könnyebben megtalá...
(Forrás: abcug.hu)
--
2019.05.17.
Robotdiák helyettesít egy beteg gyereket a tanórákon Bécsben
Egy különleges diák, egy 30 centis robot is jár az osztrák főváros egyik általános iskolájába, a Volksschule Neilreichgasséba. Az AV1 névre hallgató robot az egyik tanulót, Dominikot helyettes...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.05.17.
Csak a politika szintjére ne süllyedjen le a vita – történelemtanítás másképp
Miért nem lehet hagyományos módon tanítani a történelmet? Mit kezdjen egy tanár a 20. századdal, amikor a politika is állandóan újra próbálja írni azt? Az ismeretekre vagy a diákok készs...
(Forrás: hvg.hu)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek