OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2005. november 27.

Az osztályfőnöki órák beszélgetéseihez 25.

Harc a szülőkkel, avagy a lemez két oldala

A lemeznek mindig (legalább) két oldala van, és mindig fontos meghallgatni a másik felet is.

A cím és az ötlet abból az időből származik, amikor még bakelit hanglemezeken hallgattunk zenét, és ennek a lemeznek volt A és B oldala is. „Megint ugyanaz a lemez!” Sóhajtottak fel a néhány évtizeddel korábbi tizenévesek. Ma már lehet, hogy jobban megértenék a dolgot tanítványaink, ha fájlokat vagy trackeket emlegetnénk. A technika változik, de a serdülők és szüleik közötti feszültségek örökzöld témáknak számítanak.

A serdülőknek a szüleikkel kialakult konfliktusaik napjainkban is gyakran előforduló jelenségek. A következő párhuzamos monológok segítségével lehetőség nyílhat arra, hogy kamasz tanítványaink beleéljék magukat az őket korlátozni próbáló szülők lelkivilágába, megértsék az ő szempontjaikat. Így esetleg ötleteket kaphatnak ahhoz, hogy milyen módon közelítsenek hasonló esetekben saját szüleikhez. Ráébredhetnek arra, hogy a felnőttekkel folytatott kommunikáció eredményességéért ők maguk is felelősek, rajtuk is múlik tehát, hogy miként alakul a folytatás.

Nagyon fontos, hogy a gyakorlat segítségével a gyerekek belássák: a szülőnek is joga van tévedni, idegesnek lenni, aggódni, és hogy a gyerek is felelős mindazért, ami vele, körülötte történik.

A következő szövegek feldolgozását a serdülő, tehát a 12 évesnél idősebb korosztálynak ajánljuk.

1.

A szülő mondja: Mi ez a disznóól?

Őrület, hogy Nóri szobájában nagyobb a rendetlenség, mint a 13 éves öccsénél. Reggelenként, mint minden lány, felvesz egy ruhát, aztán két másodperc múlva egy másikat, és óriásira nő a ruhakupac, mire megtalálja a megfelelőt. A pólók, szoknyák persze ott maradnak, szanaszét hevernek, akár a füzetek, könyvek, kazetták. Azt persze szereti, ha van az íróasztalon egy vázában virág. A múltkor kíváncsi lettem, vajon mikor fogja az elszáradt, kókadt virágot frissre cserélni, és vártam... Türelmesen. Amikor már végképp nem bírtam tovább, az asztal kellős közepére tettem a vázát, hátha így eszébe jut felfrissíteni. Másnap a váza hanyagul félretolva ott virított a kókadt virággal az íróasztalán.

A gyerek mondja: Nekem is kell egy zug, ahol nyugtom lehet!

De hát miért néznek be folyton a szobámba?! Persze, tudom, van ott egy nagy ruhásszekrény, amit közösen használunk az anyuval, de hát nem csinálhatok mindig nagytakarítást, mielőtt az anyu benyit. Néha, ha igazi rendetlenség van, az engem is zavar, olyankor persze rendet rakok. De nem értem, miért kell olyan dolgokon idegeskedni, mint hogy gombócban hagyom a zoknit, és nem görgetem ki, mielőtt a szennyesbe dobom, vagy hogy mikor cserélek virágot a vázában. Az anyu a múltkor direkt az asztal közepére tette, hogy észrevegyem. Pedig előtte is láttam már, hogy elszáradt a virág, de engem nem zavart annyira, csak a váza, azt arrébb is tettem.

2.

A szülő mondja: Hogy nézel ki???

Nem szívesen szólok bele az öltözködésébe, tudom, hogy ez fontos állomása a személyiség fejlődésének, de néha katasztrofális, ahogy kinéz. Ez a finom arcú, törékeny kislány kizárólag fekete holmikban jár, mintha gyászolna. Még a körmét is feketére festi, a száját viszont tűzpirosra. Az iskolába is. A vastag szemhéjtus öregíti, akárcsak a feketére festett haj. A smink nélkül hamvas, hibátlan bőrű, kedves arcú kamaszlányom "kiöltözve", teljes díszben egy kiélt harmincasra emlékeztet. Nagyon bánt. Ha a lányommal ismerősökbe botlom, azon veszem magam észre, hogy folyton magyarázkodom: "Jövőre kinövi ezt a fekete divatot!" Még ha csúnya lenne, jobban elviselném, mint így, hogy szánt szándékkal csúfítja el magát.

A gyerek mondja: Jól nézek ki...

Nálunk legtöbbször az öltözködésem miatt kell hallgatnom ugyanazt a lemezt. Minden reggel ez van műsoron. Megértem, hogy nem egészen felelek meg anyám ízlésének, de mégsem járhatok rakott szoknyában suliba. Régebben az volt a baja, hogy túl fiúsan öltözködöm, most a vampos stílus ellen van kifogása. Mindenki más szerint a fehér bőröm miatt jól áll a piros rúzs és a fekete haj, a sötét cuccokról pedig köztudott, hogy karcsúsítanak, ráadásul remekül variálhatók. Én elfogadom anyu - szerintem kissé konzervatív - stílusát. Nem értem, ő milyen alapon akar rám erőltetni egy olyan divatot, ami teljesen idegen tőlem. El kellene fogadnia, hogy én a saját korosztályom ízlésének szeretnék megfelelni.

3.

A szülő mondja: Amíg nincs kész a lecke, nem mész sehová

Matyi jó eszű, ambiciózus gyerek, mindig jól tanult, most viszont egyre kevesebb időt tölt a leckéi mellett. Elcsatangol suli után, hol moziba, hol pizzázni, néha csak hatra ér haza, pedig jól tudja, hogy kilenckor lámpaoltás, mert messze lakunk az iskolától, és nagyon korán kell kelnie. Ilyenkor 1-2 óra alatt próbál felkészülni a másnapi 6-7 órára, ami teljességgel lehetetlen. Ezt tükrözik a jegyei is. Úgyhogy amíg nem javít, betiltottuk a délutáni programokat.

Szűcs Édua rajza

A gyerek mondja: Nem vagyok tanulóautomata!

Nem tudom, miért nem értik meg a szüleim, hogy nekem is szükségem van a pihenésre, hogy hat-hét órás tanítás után kiszellőztessem a fejem. Amint a suliból kijövök, az íróasztalhoz láncolnak, pedig fáradtan úgysem fog az agyam. Azonkívül a gimiben új osztályba kerültem, barátokat kell szereznem. Ha a többi srác megy, én meg minden buliból kimaradok, azért, mert tanulnom kell, rám sütik, hogy magolós vagyok.

4.

A szülő mondja: Csak nem gondolod, hogy egyedül kószálsz az éjszakában?

Én lennék a legboldogabb, ha Szilvit nyugodtan elengedhetném az esti programokra, ha olyan lenne a közbiztonság, mint az én kamaszkoromban. Ehelyett tudomásul kell venni, hogy egy fiatal lány ma már nem sétálhat biztonságban késő este a városban. Mi a megoldás? Természetesen nem az, hogy eltiltjuk a szórakozástól. Sokszor elémegy a papája, persze, ilyenkor fontos, hogy a kisasszony a megbeszélt időpontban ott legyen. A múltkor csúnyán elkésett, amikor egy koncertről fél háromkor ért haza. Éjfél körül telefonált, hogy tovább játszott az előzenekar, és a sztárok még csak nemrég léptek színpadra. A férjem már elindult elé, idegeskedtem, hogy nem fogják megtalálni egymást. Szörnyű éjszaka volt! Utána megmondtuk neki, hogy soha többé nem mehet éjszakai koncertre. Így aztán következő alkalommal, meg sem kérdezte, elmehet-e, megvette előre a koncertjegyet.

Szűcs Édua rajza

A gyerek mondja: Nem vagyok már gyerek, ne zárjatok be!

Túlságosan féltenek. Amíg együtt voltam a barátommal, könnyebb volt a helyzet, mert ő mindig hazakísért, és így nem izgultak annyira. A szakításunk óta viszont mindig apu jön elém a Moszkva térig, addig a barátnőmmel megyek. Nem lehet valami kellemes, de hát ő ragaszkodik hozzá, nem én kérem tőle. Ha később jövök, haza telefonálok, hogy ne aggódjanak. Persze így is izgulnak, tudom, hogy nem alszanak el addig, amíg haza nem érek. A múltkor volt egy nagyobb balhé, amikor elmentem egy koncertre, és az éjfélkor kezdődött tíz óra helyett. Végül fél kettőkor telefonáltam haza, hogy itt vagyok a Nagyvárad téren. Tudtam, hogy végül nem fognak örülni, de hát nem én voltam az oka, hogy így alakult, különben is hetek óta erre az estére készültem.

5.

A szülő mondja: Mit gondolsz, lopom én a pénzt!?

Egyetértek azzal az elmélettel, hogy olyan reális összeget kell adni zsebpénzként a gyereknek, amiből ténylegesen gazdálkodni tud. Annál többet viszont egy fillért sem. Csak hát kérdés, hogy mekkora az az összeg. Balázs zsebpénze havonta háromezer forint, ebből a koncertet, mozijegyeket, a fagyizásokat, kazettákat és hasonló tini-kiadásokat kell kigazdálkodnia. Ez a legritkább esetben sikerül. Persze, tudom, hogy elég, ha néhányszor beül a McDonald'sba, és az egész havi zsebpénzét elhamburgerezi. Néha az az érzésem, hogy a fiam a családi kasszát kimeríthetetlen kútnak tekinti, amiből mindenki kedvére meríthet.

A gyerek mondja: A zsebpénz is inflálódik!

Villámgyorsan elfogy a zsebpénzem. Néha az öcsémtől kérek kölcsön, vagy megpróbálkozom a mamánál, de az ő türelmüknek (és pénztárcájuknak) is van határa. A tavaszi szünetben volt egy cikis eset, amikor egy délután elköltöttem a zsebpénzemet a Vidám Parkban. Másnap elcsábítottam a testvéremet, vele is felültünk mindenre, és az ő zsebpénze is odalett. Persze a mamáék annak idején nyugodtan járhattak a Vidám Parkba, mert akkor minden pár forintba került.

Javaslatok a feldolgozáshoz

1. változat

A szülők és a gyerekek szövegeit szerepkártyákra tesszük, és szétosztjuk. Rövid gondolkodási idő után szituációs játékokat kezdeményezünk az azonos helyzetben lévő szülő és gyerek között. A szituációs játékok előadása után beszéljük meg az osztállyal a benyomásokat, illetve idéztetjük fel azokat a jelenethez hasonló saját élményeket. Célszerű az egyes jeleneteket ugyanazon szereplőkkel, de fordított szereposztással eljátszatni, és ezt követően megvitatni a különböző változatok tanulságait. (Döntés kérdése, hogy hány helyzet feldolgozására vállalkozunk.)

Megvitatható kérdések:

Milyen érzés volt szülőnek lenni ebben a helyzetben? És milyen érzés volt gyereknek lenni?
Mi a véleményetek a jelenetben szereplő gyerekről? Voltatok már hasonló helyzetben?
Hogyan lehetne a helyzetet megnyugtatóan rendezni?

2. változat

Az osztály két hasonló létszámú csoportra oszlik: az egyik csoport tagjai a szülőket, a másikéi a gyerekeket képviselik. A nagycsoportok ezt követően annyi kiscsoportra bomlanak, ahány helyzetet fel akarunk dolgoztatni. A kiscsoportok megtanácskozzák, hogy milyen érvek hozhatók fel az általuk képviselt szereplő igaza mellett.

Az érveket írásban rögzítik, és a listával felszerelve megkeresik azt a másik nagy csoportban található kiscsoportot, amelyik ugyanazt a történetet dolgozta fel a másik fél szemszögéből. A két kiscsoportból létrejött társaságok feladata, hogy ütköztessék érveiket, és megegyezésre jussanak. Minden esetben kerüljön sor egy-egy jegyző és egy-egy szóvivő megválasztására. A jegyző feladata rögzíteni a két fél érveinek ütköztetését. Fontos, hogy a vitára meghatározott időkeretet adjunk (kb. 5-7 perc), nehogy a gyerekek elkalandozzanak a lényegtől. A választott szóvivők (a jegyző segítségével) ismertetik az osztállyal a vita menetét és eredményét.

Kérdések és feladatok

Általában miért alakul ki konfliktus a tizenévesek és szüleik között?
Mit várnak a kamaszok ilyenkor a szüleiktől?
Vajon mi éreznek ezekben a konfliktushelyzetekben az érintett szülők?
Mit tehet a gyerek annak érdekében, hogy a hasonló helyzetek megnyugtató módon záruljanak?
Idézzetek fel olyan helyzeteket, amikor szembekerültetek a szüleitekkel! Mit gondoltatok, mit tettetek, mit éreztetek akkor? Hogyan látjátok a helyzetet utólag? Mit tennétek másként, mint akkor?

Forrás: Sallai Éva – Szekszárdi Júlia:
Tanári kézikönyv az Emberi kapcsolatok című tankönyvhöz.
AKG Kiadó, Budapest, 1999. 154–156. o.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2020.06.04.
Nemzeti Pedagógus Kar: Rendeljék alá az iskolaőröket az igazgatóknak
Az intézkedésről a Nemzeti Pedagógus Kar (NPK) országos elnöksége úgy vélekedik: az iskolaőrök kényszerintézkedéssel megakadályozhatják, illetve elrettentéssel meggátolhatják az agressz...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.06.03.
LEZÁRÓ ÚJRAKEZDÉS – FÖLDES PETRA MÓDSZERTANI AJÁNLÁSA
Június első felében két hetük van a pedagógusoknak és a diákoknak arra, hogy egy új munkarendbe belerázódjanak, s egyidejűleg ettől a – mindenki számára extrém terhelést jelentő –...
(Forrás: ckpinfo)
--
2020.06.03.
Iskolarendőrök: a kormány megint büntetésben gondolkodik problémamegoldás helyett
Szeptembertől iskolaőröket küld 500 általános és középiskolába a kormány, akik a 12 évesnél idősebb gyerekeket szükség esetén meg is bilincselhetik. A tanárokat védenék az agresszi...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.06.02.
Belépés csak maszkban: fura időszak kezdődik kedden az iskolákban
Keddtől kinyitnak az iskolák: ügyeletet, illetve szükség esetén felzárkóztató órákat kell tartani. Tanárokkal és szülőkkel beszélve úgy tűnik, nagy tömeg nem lesz a tantermekben. A...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.05.31.
L. Ritók Nóra: Rengetegen estek pánikba...
Az okostelefon ma egyfajta státuszszimbólum, a jólétet jelző dolog. Mindenki megveszi, szeretné birtokolni, még akkor is, ha csak a legegyszerűbb funkcióit tudja használni. Így a telefonál...
(Forrás: Szeretlek, Magyarország)
--
2020.05.31.
Nemzetstratégiai unalom: a magyar érettségi hülyének nézte a diákokat
Természetesen nagy öröm, ha mindenki, vagy legalábbis minél többen le tudják tenni az érettségit. És minden országnak, Magyarországnak is szüksége van értelmiségiekre, de amilyen irányba...
(Forrás: válasz online)
--
2020.05.31.
Azért közoktatás, mert mindenkit megillet
Magyarország március közepén nem a digitális közoktatásra állt át. Egy tanári webkamera meg az osztály valamekkora részét mutató kis képek a pedagógus laptopján ugyanúgy frontális oktat...
(Forrás: mérce)
--
2020.05.31.
Gyarmathy Éva: ez a szörnyszülött se nem távoktatás, se nem digitális
A pedagógusok igen nagy része rugalmasan tudott alkalmazkodni a hirtelen változáshoz, miközben az oktatásirányítás régi, „a tananyagot leadni/számonkérni” elvárásával nem segített....
(Forrás: infostart)
--
2020.05.31.
Már munkába is állnak az iskolaőrök Nem csak prevenciós foglalkozásokat, védelmet is várnak a hatóságtól az intézmények
Több, mint kétezer rendőr működik közre az iskolák életében a mostani tanévben, akik főleg baleset- és bűnmegelőzési tanácsokkal látják el a diákokat, a jövőben ugyanakkor a taná...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Olga! Ez olyan bonyolult munkajogi kérdés, hogy nem tudunk rá biztonságos választ adni. Javasoljuk, hogy keresse fel az
Oktatási Hivatal jogsegélyszolgálatát , ahonnan biztosan szakszerű választ kap.

Amennyiben tagja a PDSZ-nek, onnan is kaphat segítséget: http://www.pdsz.hu/cikk/36305

--
  Koszta Olga

Kedves OFOE!
A nők 40 éves kedvezményes nyugdíjba vonulásával kapcsolatban adódott problémám:
a Nyugdíjfolyósítótól már évekkel ezelőtt lekértem a pontos adatokat, amit azóta kötelezően kiegészítettek. Ennek alapján idén 2020.október 28-án meg lesz a kellő negyven évem, amivel jogosult leszek a kedvezményes nyugdíjra.Jár számomra 5 hónap felmentési idő és úgy beszéltük meg a munkaadómmal, hogy közös megegyezéssel kérem munkaviszonyom megszüntetését október 31-től.
Ennek alapján a felmentési idő június 1-től lép életbe.
Viszont mivel a szakoktatásban dolgozom,július 1-től1-től megszüntetik a közalkalmazotti jogviszony és átsorolnak a Munkatörvénykönyv hatálya alá.
Még nem írtam alá az új munkaszerződést.
Kérdéseim:
- Írjam-e alá az új szerződést?
- vonjam-e vissza a munkaviszonyom megszüntetésére vonatkozó kérelmemet?
- egyáltalán mit tegyek, mi lenne számomra a legkedvezőbb megoldás?
Nyugdíjba is szeretnék menni, viszont ha most felmondanak nekem, akkor nem lesz meg a 40 évem.
Tisztelettel: Koszta Olga

--
  OFOE

Kedves Erdélyi Virág! Úgy véljük, hogy ez a helyi vezetés (tankerület?) döntési joga. Az érintett kollégának pedagógiai végzettsége van, 6. osztályig az osztályfőnöki megbízatás jogossága sem lehet kétséges. A magasabb évfolyamokon nyilván nem lehet szakórája, nem biztos, hogy szerencsés, ha csak osztályfőnökként működik az adott osztályban. Hogy munkaközösségvezetőként be tudja tölteni a feladatát azon is múlik, hogy mi a munkaközösségvezető pontos feladatköre. Ha jó szervező, van megfelelő pedagógiai tudása, nem kizárt, hogy alkalmas a feladatra. Önmagában a szakvizsga és a középfokú vezetői végzettség nem garantálja a nagyobb hozzáértést főként az osztályfőnökséget illetően.

--
  Erdélyi Virág

Kedves Kollégák!
Lehet- e felső tagozaton osztályfőnöki munkaközösség- vezető az, akinek csak tanítói végzettsége van, amellyel max. 6 évfolyamon taníthat a műveltségterületének megfelelő szakon?
Mellesleg 3 éve van a munkaközösségben, ahol tőle 2 évtizeddel idősebb öt 50+os több diplomás, ped.szakvizsgás, ped.2 minősítésű, közoktatási vezetői végzettséggel rendelkező pedagógus van.

--
  OFOE

Kedves Doroginé Kiss Ildikó!
A Kjt. 24. § (1) bekezdése szerint "Ha a közalkalmazott munkaköre
ellátása mellett a munkáltató rendelkezése alapján átmenetileg más
munkakörébe tartozó feladatokat is ellát, s ezáltal jelentős
többletmunkát végez, illetményén felül a végzett munkával arányos
külön díjazás (helyettesítési díj) is megilleti." A helyettesítési díj
mértékét jogszabály nem határozza meg, csak azt, hogy a végzett
munkával arányosnak kell lennie. Az a javaslatom, hogy a fenti
rendelkezésre hivatkozva kérje, hogy részére az Mt. 139. §-ában
meghatározott óradíj legalább 50 százalékának megfelelő helyettesítési
díjat állapítsanak meg. Ha ezt a munkáltató megtagadja, munkaügyi per
indítható. (A választ a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk.)

--
  Szilágyi István

Tisztel Címzett!
Nagyon szépen köszönöm a szakszerű és megnyugtató válaszát.
Tisztelettel: Szilágyi István.

--
  OFOE

Kedves Szilágyi István! Pedagógus-munkakörben a köznevelési törvény 64. § (2a) bekezdése
alapján az évi 25 munkanap pótszabadság nem adható, hanem jár. A
pótszabadságból a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 30. § (2)
bekezdése alapján
a) továbbképzés, foglalkoztatást elősegítő képzés,
b) a nevelési-oktatási intézmény tevékenységi körébe tartozó nevelés,
oktatás, a pedagógiai szakszolgálati intézmény tevékenységi körébe
tartozó pedagógiai szakszolgálati tevékenység,
c) ha a pedagógus szabadságát részben vagy egészben a szorgalmi
időben, óvodapedagógus esetében - a június 1-jétől augusztus 31-éig
tartó időszak kivételével - a nevelési évben adják ki,
lehet legfeljebb 15 munkanapot igénybe venni. Az tehát nem jogszerű,
ha nem a fenti indokok valamelyike miatt, hanem úgymond, időarányosan
vesz le a pótszabadságból napokat a munkáltató. Javaslom, hogy ezt az
intézkedést ne fogadja el, hanem ragaszkodjon a pótszabadság
kiadásához. A felmentési időnek abban a felében, amikor munkavégzésre
kötelezhető, ki kell adni az időarányos szabadságot. Ha a szabadság
kiadására nincs mód, azt a jogviszony megszűnése esetén - az Mt. 125.
§-a szerint - pénzben kell megváltani. (A válszt a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk.)

--
  OFOE

Kedves Harmat Krisztina! Jogszerűnek jogszerű, mivel a munkaidő kötött és kötetlen munkaidőből
áll, csak éppen nem nevezhető etikusnak. Úgy lehet kivédeni, hogy a munkavállaló is kivehet az Mt. 122. § (2) bekezdése alapján hét munkanap szabadságot akkor, amikor akar, csak előtte 15 nappal be kell ezt jelenteni. (A válasz a PDSZ szakértőjétől érkezett.)

--
  Harmat Krisztina

Kedves OFOE!
Szeretném kérdezni, hogy jogszerű-e szorgalmi időben, tanítási (hétköznap) napon szabadságot elrendelni a pedagógus számára akkor, amikor annak nincs sem tanítási órája órarend szerint, sem más feladata a neveléssel-oktatással le nem kötött munkaidejében?
Köszönettel:
Harmat Krisztina

--
  Szilágyi István

Azt szeretném megkérdezni, hogy pedagógus munkakörben a 25nap pótszabadság jár, vagy adható? Nyugdíjazás előtt a munkáltató az időarányosan járó 18 nappótszabadságomból 11 napot igénybe vett a tanév zavartalan befejezése érdekében, amihez ugyan joga van, de én úgy gondolom, hogy mivel a felmentési időben nem került kiadásra az időarányos szabadság, azt a munkáltatónak pénzben kell megváltani. Sajnos nem igy történt. Kérdezem, hogy helyesen járt el a munkáltató? Várom megtisztelő válaszát!
Tisztelettel: Szilágyi István.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2020) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek