OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2006. február 5.

Petróczi Lea

Milyen kamaszképet sugallnak a reklámok?

A reklám ősidők óta kíséri az emberi kultúrákat. A British Múzeumban őriznek egy i.e. 5000-ből származó ősreklámot, a pompei ásatások során pedig föltártak egy falfestményt, amelyen latinul az alábbi hirdetés szerepelt: „Vándor, haladj innét a tizenkettedik toronyig, ott Sarinusnak bormérése van. Látogasd meg. Üdv veled!”

A reklám igazi fénykora azonban az iparosodással kezdődött. A tömegtermelés igényelte, hogy minél többen megismerjék az árukat, növekedjen a vásárlás. A tömegtájékoztatás e korai szakaszában gyakran kapcsolódtak be művészek a reklámkészítésbe. Talán leghíresebb esete ennek Toulose-Lautrec Moulin Rouge című plakátja volt.

A mozgókép megszületésével szinte egy időben megszületett a reklámfilm is. Georges Méliés például már az 1900-as évek elején vállalt reklámfilm-megrendeléseket, például a Bornibus mustárt gyártó cég megbízásából. A mozi elterjedésével a reklám állandó kísérő programja lett a filmvetítéseknek. A reklámot a történelem folyamán nemcsak az áruk és szolgáltatások népszerűsítésére használták. A politikai pártok hamar felismerték a műfajban rejlő lehetőségeket, és a reklámot az ideológiai meggyőzés eszközévé tették.

A reklám és a kamaszok

A reklám elborítja egész életünket, szembejön velünk az utcán, azt olvassuk villamoson, metrón, az újságokban. Életünk szinte minden pillanatában hirdetésekkel találkozunk, a közterek, a lakások, az elektronikus és nyomtatott médiatermékek mind megannyi lehetséges reklámfelület. A látott, hallott hirdetések aztán befolyásolják gondolkodásunkat, tudtunk nélkül alakítják döntéseinket, választásainkat. A 14–17 éves kamasz pedig még védtelenebbül áll a reklámok bombázásával szemben. Egyrészt mert értékítélete még kialakulatlan, most tanul meg tudatosan választani jó és rossz között, a szülők példája már nem elég, külső kontrollokat, megerősítéseket keres. Ekkor keresi önmagát, saját világlátását, még nyitott mindenre, hol ez, hol az érdekli, hol ezt, hol azt a felfogást fogadja el. A világról kialakult képét a kortárs csoport is alakítja. Amennyire fontos a különbözni akarás, annyira fontos számára a „bandához”, a választott szubkultúrához való hasonlóság is: amit ők hordanak, amit ők csinálnak, amit ők használnak, esznek és isznak, az kell neki is. A példát pedig többek között ott látja maga előtt a reklámokban. Ez a világ befolyásolja vágyait, önmagáról s életéről alkotott elképzelését, erkölcsi értékrendjét. A hirdetések világa azonban egész más, mint ami a valóságban körülveszi, a reklámok becsapnak, elkábítanak. Az ahhoz való igazodás mindenképpen hamis énképhez vezet, súlyos esetben kamaszkori krízist is előidézhet.

A reklámok által sugallt hamis képet ismeri föl Olivero Toscani a Reklám, te mosolygó hulla írásában.

Halleluja! Beléphettek a világok legjobbikába, a földi paradicsomba, a boldogság birodalmába, a biztos siker és az örök ifjúság honába. Ebben a csodálatos országban az ég mindig kék, levegőszennyezés sosem fakítja el a lombok ragyogó zöldjét, a legparányibb pattanás sem kezdi ki a lányok szaloncukor-rózsaszínű bőrét, egyetlen karcolás sem csúfítja az autók fényes karosszériáját. Néptelen utakon hosszú combú, barnára sült fiatal nők automata kocsimosókból éppen előkerült csillogó autókat vezetnek. Ezeket a nőket sosem érte közúti baleset, nem ismerik a jeges utakat, a radarellenőrzést, a gumidefektet. Úgy siklanak ki a nagyvárosi dugókból, mint az angolna, nem haladnak át lerobbant külvárosokon, elkerülik a piros lámpáknál buzgólkodó barna képű ablaklemosókat, csak suhannak csendesen, drágán berendezett, tágas lakásuk vagy pompás nyaralójuk felé.

Ott aztán a jó erőben lévő papa és mama várakozik, virágos parkban, derűs hegedűkoncert közepette. A gyermekek nevetve ugrálják körül őket, majd szétveti őket az öröm, hála a nagy és finom Prosper piskótának és a Super Rigolo elektronikus játéknak. Nem bőgnek, nem lesz tetves a fejük, nem kapnak skarlátot és nem dugják be az ujjukat a konnektorba. A mamájuk – húszéves, makulátlan szépség, nincs rajta egyetlen négyzetcenti narancsbőr sem – dalolva pelenkázza gömbölyű popsijukat, amely olyan jó szagú, és amelyet sosem szennyez kaki. Azután, ó, ott van még az a szép, szőke, formás tündér, aki táncikálva mossa a márványpadlót a konyhában, amely akkora, mint egy vendéglő nagyterme. Egy csodás mosópor segítségével ocsmány, szennyes hegyeket új ruhák rendezett halmává varázsol. És, valóságos csoda! Havivérzése tiszta kék, nem szennyezi be többé a bugyit, olyan kék, mint az ablakon benéző ég, azúrkék, akár kisbabájának a pisije, ami sosem csurog mellé. Egy makacs dallam dúdolja: „Ez itt a boldogság!”

Rövid és reprezentatívnak semmiképp nem mondaható vizsgálatom alapját olyan reklámok adták, melyek az elmúlt hetekben, hónapokban futottak a televízió képernyőjén. Nem áll szándékomban pontos és mindenre kiterjedő képet alkotni a hirdetések alkotta világról, csupán néhány megfigyelést kívánok tenni. Az itt következőkhöz sok segítséget kaptam tanítványaimtól, akikkel több órán is beszélgettem arról, milyennek látják kortársaik életét a látott reklámokban.

Egészség

A televízióban vetített reklámok között több olyat is találunk, amely az egészséges táplálkozást propagálja. Ez önmagában még jó is lehetne, de az a környezet, amelyben ez megjelenik, sokat ront az összképen. A reklámozók arra biztatják a fiatalokat, hogy vitaminokkal, különböző cseppekkel védjék egészségüket, erősítsék szervezetüket. Olyan édességeket egyenek, melyek kevesebb kalóriát és több tápanyagot tartalmaznak. Az egészséges táplálkozás fontosságát erősítik a müzlireklámok is. Ezek a filmek azonban nem az egészséget, hanem magát a terméket hirdetik; nem a tejről, az ásványi anyagokról, a magokról szólnak, hanem egyetlen cég termékéről. A nézőben még akkor is ez marad meg, ha közben a választott reklámtechnika a tudomány erejével akar meggyőzni bennünket.

Haverok, buli

Az italok területén már sokkal rosszabb a helyzet. A kamaszoknak szóló reklámok elsősorban a Coca-Colát és a Fantát hirdetik. Ez utóbbi már a szlogenjével is a fiatalokat szólítja meg: „Haverok, Buli, Fanta”, vagyis ha jó bulit, jó barátokat akarsz, ha vidáman akarsz élni, Fantát kell innod. Ehhez a körhöz tartoznak a gyorséttermek, a csokik, a chipsek reklámjai is. Boldog, elégedett, nyugodt kamaszok rágják, ropogtatják, kanalazzák, vásárolják mosolygós fiataloktól, miközben a legtöbb gyereket a szülők a menzai vagy otthoni étkezésre akarják rávenni. „Lehetek én boldog és elégedett, ha az iskolai babfőzeléket kell ennem?” − fordulhat meg akaratlanul is egy kamasz fejében a kérdés.

Sport

A következő terület a mozgás, a sport. Sokszor elmondjuk, hadakozunk is érte tanárként és szülőként egyaránt, hogy minél többet mozogjanak gyermekeink. Mégis azt tapasztaljuk, görnyedtek, gyöngék, nincs állóképességük. Vajon nem látnak a reklámokban példát erre? De látnak! Jó példát azonban alig. Mert a reklámokban szörföznek, gördeszkáznak, raftingolnak, esetleg frizbiznek vagy síelnek a napsütötte Alpokban a kamaszok. Ez a példa áll előttük. S már megint nem azt sugallja, hogy a sportolástól egészségesebb, edzettebb, jobb kiállású leszel, hanem ezektől a sportoktól leszel menő.

Szépség

A lányok különösen sok példát kapnak arra, hogyan is kell kinézniük. Korosztályukból csak vékony, szép bőrű, hosszú, csillogó hajú, igazi nők szerepelnek a képernyőn. A legfontosabb tevékenységük a szépségápolás. Megtudhatják, hogyan tüntethetik el pattanásaikat, mitől lesz fényes a hajuk, hogyan tehetik azt szép vöröses színűvé, mivel emelhetik ki szemüket, szájukat. Mindig az utolsó divat szerinti ruhákban látjuk őket, a farmert, a pólót, a kardigánt mintha rájuk öntötték volna. A kép itt is csalóka. Mert ezek a reklámok nem számolnak be arról, hogy a krémek, a hajfestékek, a szempillaspirál, a rúzs mennyire viseli meg hajukat, bőrüket. De még ennél is nagyobb problémának látom, hogy a lányok önértékelésén mennyit ront ez. Ha tükörbe néznek, legritkábban néz velük szembe egy „címlaplány”. S ők még is azok szeretnének lenni, és nem ismerik föl saját szépségüket, nem tanulják meg elfogadni külső gyarlóságaikat.

Tökéletes és egyforma

Ha csak a reklámokból tájékozódnánk arról, mit csinálnak a mai kamaszok, akkor elég sajátos kép bontakozna ki előttünk. Ezek a tinik ritkán láthatók valóságos környezetükben, valóságos elfoglaltságuk közben. Nem járnak iskolába, nem készítenek házi feladatot, de legfőképpen nem segítenek otthon a szüleiknek. A legtermészetesebbek még azok a reklámok, melyekben kortársaik között látjuk őket, vagy családi körben étkezés közben. Különben zenét hallgatnak, és legfőképpen mobiltelefonon beszélgetnek, interneteznek. A kamaszok jellegzetes tevékenységeinek csak a töredéke köszön vissza a reklámokban. Az érték nem a tudás, a szociális tevékenység, hanem a szórakozás, a különböző modern technikai eszközök használata és birtoklása.

Érdemes még megfigyelni, milyen helyzetben élnek, milyen család veszi körül a gyerekeket. Tökéletes körülmények. Csillogó-villogó lakás, minden gyereknek külön szoba, kert, a modern technika minden vívmánya. A család autóval érkezik haza, a mama finom étellel várja haza szeretteit, boldog, kiegyensúlyozott felnőttek és gyerekek, akik legföljebb csak azon kapnak össze, hogy ki egye meg a pudingot. A mama gyönyörű, sehol egy ránc, egy rosszul fésült frizura. A nagymama háta pillanatok alatt meggyógyul, a papa láza azonnal lemegy, és már indulhat is tökéletes autójával a gyerekekért az uszodába. Valóban nagyon jó lenne, ha minden tanítványunk ilyen otthonba mehetne haza, ha a szülők sosem lennének idegesek, zaklatottak. De nem lenne természetes. Mert azt is meg kell tanulniuk tanítványainknak, hogy a „tökéletlenséggel” együtt lehet élni, sőt a világ csak így működhet. El kell fogadni a hibákat, a boldogság nem az anyagi jólétben rejlik, és a ráncok, a kilók, a ki nem festett körmök nem teszik rosszabbá az édesanyát és a nagymamát. Az öregedés, a szépséghibák természetesek, az igazi szépség belülről fakad. Erre azonban nem látnak példát gyerekeink.

Hogy a reklámok által sugallt egyentökéletesség mennyire hamis, azt maga a reklám leplezi le, mégha nem is ez a célja. Az egyik telefontársaság egyénre szabott tarifáit Klónfalvával igyekszik ismertebbé tenni. A rózsaszín ruhában a homokozó mellett csevegő anyukák és a munkából egyszerre hazaérkező boldog és jólöltözött apukák képe, ahogyan belépnek egyenházaikba, a reklám önleleplezése. Ha színesebben is, ha változatosabban is, de ugyanezt sugallja minden reklám. Csak az általuk mutatott módon lehetünk boldogok, élhetünk teljes életet. Valamiféle „Klónfalvát” akarnak megismertetni velünk.

Mit tehet a pedagógus?

Persze talán nem ilyen súlyos a helyzet. A középiskolás diákok, akikkel én is foglalkozom, értelmesek, van önálló véleményük, világlátásuk, mégha sérülékeny is. De tudatuk mélyén mégis ott maradnak a képek, a hangulatok. Akarva-akaratlan összemérik magukat azzal, amit látnak, s ha nem kapnak más példákat, nem látnak más célokat maguk előtt, akkor valóban veszélyben vannak. Ezért nagy a mi felelősségünk. Az osztályfőnöknek különösen sok lehetősége van más utakat megmutatni diákjai számára. A reklámokkal szemben éppen ezért nem küzdhetünk úgy, hogy nem veszünk róluk tudomást, vagy lebeszéljük róla diákjainkat. Azt gondolom, érdemes olykor beszélgetni velük arról, mit sugallnak a hirdetések.

Ha elemezzük, értelmezzük, ha játéknak tekintjük a reklámokat, tompítjuk kissé az élüket. Ha a gyerekek maguk készítenek reklámokat, megértik működési elvüket, lelepleződik előttük hamis voltuk. Ez teheti igazán védetté tanítványainkat a hirdetésekkel szemben.

Az alábbi írás egy játékos feladat megoldásaként született. Azt a feladatot adtam az osztályomnak, hogy írjanak fogalmazást arról, hogy egy idegen milyennek képzelné el a magyar kamaszokat a reklámok alapján. Az itt olvasható fogalmazáshoz hasonló írások jó kiindulópontjai lehetnek egy reklámfilmforgatásnak, az így létrejött kisfilmek pedig jó alapanyagot szolgáltatnak a reklámokról szóló, tartalmas beszélgetésekhez.

Vajon mi történne akkor, ha meghívnánk a földre néhány ufót, és tévéreklámokon keresztül mutatnánk be magunkat, kamaszokat. Milyen képet kapnának rólunk, és mit gondolnának?
Kezdjük a reggeli ébresztéssel. Reggel hat óra, megszólal az ébresztő. Kit érdekel? Alszunk tovább. Szüleink bejönnek a szobánkba, és elkezdenek együttes erővel ugrálni az ágyunkon addig, míg ki nem vánszorgunk kényelmes és meleg ágyunkból. Szegény földön kívüli barátunk most biztos azt gondolja, hogy ez a természetes, és cselekvésképtelenek vagyunk addig, míg szüleink el nem kezdenek ugrálni fejünk mellett.
Az iskolába vezető út néha hosszadalmasnak tűnik a tömegközlekedési járművökön, mint például a villamoson. Szorongunk, nyomorgunk, és amikor megunjuk a tömeget, egyszerűen fogjuk magunkat és beleharapunk egy nagyot a kapaszkodócsőbe. Vendégünk most bizonyára azt szűri le, hogy milyen erős a fogunk, és hogy nyugtató hatása van a cső ízének.
A szabadidejét mindenki máshogy tölti el. Van, aki szörfruhában mászkál a város közepén, kiválaszt magának egy szökőkutat, majd egy óvatlan pillanatban ráveti magát a vízsugárra, és addig egyensúlyoz rajta, míg az el nem hajítja onnan… a betonra. Úgy tűnik, csontjaink erősebbek az acélnál. Bőrünk strapabírósága pedig vetekedik egy páncéléval. Persze nem mindenkinek ez jelenti a szórakozást. Akadnak olyanok, akik ember kinézetű Zénó nevű hörcsöggel ütik el az estéjüket, és kókuszgolyót eszegetnek egy ugyancsak kókuszgolyó színű „baráttal”. Ezt a fajta tevékenységet tanulásnak hívják, amit a mama sajnos nem nagyon díjaz, olyannyira nem, hogy azonnal vonatra is pattan egy rögtönzött ellenőrzést tartani. Talán egy újabb adag kókuszgolyóval.
Minden kamasz várja azt a napot, amikor megünnepelheti születésnapját. Szüleink számára nagy fejtörést okoz, mivel lepjenek meg minket ezen az egyedülálló napon. Tegyük fel, hogy két hangszerre esik a választás. Legyen az egy gitár és egy hegedű. Ha az első mellett döntene, bandát alapítunk, tombolunk, törünk, zúzunk. Vad éjszakai életet kezdünk el élni, véget nem érő bulikkal. De mi történik akkor, ha hegedűvel lepnek meg minket? Ugyanez. Ufó barátunk homlokráncolva (már ha van homloka) megállapíthatja, hogy szüleink ugyan megpróbálhatják befolyásolni életünket, de ha nem akarunk, úgysem hallgatunk rájuk.
Összegezve: a kamaszok reggelente magatehetetlenek és lusták, foguk és csontozatuk erős, akár egy bivalyé. Szórakozni imádnak, ezt tanulásnak nevezik, bár ennek a mama nem mindig örül. Végül, de nem utolsósorban önfejűek. Ezen tulajdonságok tükrében a földönkívüliek szimpatikus képet kapnak rólunk, földi kamaszokról.

(Írta: F.G., 11. évfolyamos lány)
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2020.04.07.
Lengyelországban Minecrafttal tartják karanténban a gyerekeket
Minecrafttal és mindenféle digitális programmal tartaná otthon a lengyel digitalizációs minisztérium a fiatalokat – írja a Mashable. Létre is hoztak egy weboldalt, ahol versenyeket hirdetnek...
(Forrás: index)
--
2020.04.06.
Befullad a távoktatás ott, ahol a hó végén eladják az okostelefont
Sok a feladat, a tanárok más-más platformot preferálnak, a lógós diákok még lógósabbak, az oktatókra több munka hárul. A távoktatás még a jól ellátott fővárosi iskolákban sem zökken...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.04.06.
Polgármester vagy pedellus viszi házhoz a tananyagot
A koronavírus-járvány miatt bezártak az oktatási intézmények, a jobb sorsú diákok számítógép mellett, chat-csatornát használva, a pedagógusok internetes jelenlétével folytatják a tanul...
(Forrás: Népszava)
--
2020.04.06.
Gyarmathy Éva: A lehetőségek és megoldások ideje
Ha majd egyszer, reméljük hamarosan, újraindulhat az élet Magyarországon, jó lenne, ha az újraindulás új indulás és nem a régi megoldások folytatása lenne. Nagyon sokan megértették itthon...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.04.06.
Tankönyvhelyzet és alternatív tankönyvjegyzék
Elkezdődött a tankönyvrendelés, megjelent a tankönyvjegyzék. A zömében állami kiadású tankönyvek között még nincsenek a NAT2020-hoz igazodók – azokat látatlanban kell megrendelni....
(Forrás: CKP)
--
2020.04.04.
91 ezren jelentkeztek a felsőoktatásba
A 2020 szeptemberében induló felsőoktatási képzésekre 91 460-an nyújtottak be érvényes jelentkezést - tájékoztatta az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) pénteken az MTI-t....
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2020.04.04.
Hermann Zoltán: Hány diákhoz nem jut el az online távoktatás?
z iskolák bezárásával a magyar közoktatás egyik napról a másikra online távoktatási módszerekre állt át. Mindenki tudja, hogy vannak olyan diákok, akikhez a szükséges eszközök hiány...
(Forrás: KRTK KTI)
--
2020.04.04.
A siker kulcsa, hogy ne a nyelvvizsga legyen a cél
A jó nyelvtanár számára nem az a legnagyobb eredmény, ha tanítványa nyelvvizsgát tesz, hanem ha a diák magától is szívesen néz angolul filmeket, vagy nyelvtani hiányosságai ellenére is...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.04.04.
Több ezer óvodás még mindig bejár
A tantermen kívüli, digitális munkarend idején is folyamatos a gyermekfelügyelet a köznevelési intézményekben. Bár a gyermekek döntő többsége otthonról tanul, vannak kivételek, hiszen...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Doroginé Kiss Ildikó!
A Kjt. 24. § (1) bekezdése szerint "Ha a közalkalmazott munkaköre
ellátása mellett a munkáltató rendelkezése alapján átmenetileg más
munkakörébe tartozó feladatokat is ellát, s ezáltal jelentős
többletmunkát végez, illetményén felül a végzett munkával arányos
külön díjazás (helyettesítési díj) is megilleti." A helyettesítési díj
mértékét jogszabály nem határozza meg, csak azt, hogy a végzett
munkával arányosnak kell lennie. Az a javaslatom, hogy a fenti
rendelkezésre hivatkozva kérje, hogy részére az Mt. 139. §-ában
meghatározott óradíj legalább 50 százalékának megfelelő helyettesítési
díjat állapítsanak meg. Ha ezt a munkáltató megtagadja, munkaügyi per
indítható. (A választ a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk.)

--
  Szilágyi István

Tisztel Címzett!
Nagyon szépen köszönöm a szakszerű és megnyugtató válaszát.
Tisztelettel: Szilágyi István.

--
  OFOE

Kedves Szilágyi István! Pedagógus-munkakörben a köznevelési törvény 64. § (2a) bekezdése
alapján az évi 25 munkanap pótszabadság nem adható, hanem jár. A
pótszabadságból a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 30. § (2)
bekezdése alapján
a) továbbképzés, foglalkoztatást elősegítő képzés,
b) a nevelési-oktatási intézmény tevékenységi körébe tartozó nevelés,
oktatás, a pedagógiai szakszolgálati intézmény tevékenységi körébe
tartozó pedagógiai szakszolgálati tevékenység,
c) ha a pedagógus szabadságát részben vagy egészben a szorgalmi
időben, óvodapedagógus esetében - a június 1-jétől augusztus 31-éig
tartó időszak kivételével - a nevelési évben adják ki,
lehet legfeljebb 15 munkanapot igénybe venni. Az tehát nem jogszerű,
ha nem a fenti indokok valamelyike miatt, hanem úgymond, időarányosan
vesz le a pótszabadságból napokat a munkáltató. Javaslom, hogy ezt az
intézkedést ne fogadja el, hanem ragaszkodjon a pótszabadság
kiadásához. A felmentési időnek abban a felében, amikor munkavégzésre
kötelezhető, ki kell adni az időarányos szabadságot. Ha a szabadság
kiadására nincs mód, azt a jogviszony megszűnése esetén - az Mt. 125.
§-a szerint - pénzben kell megváltani. (A válszt a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk.)

--
  OFOE

Kedves Harmat Krisztina! Jogszerűnek jogszerű, mivel a munkaidő kötött és kötetlen munkaidőből
áll, csak éppen nem nevezhető etikusnak. Úgy lehet kivédeni, hogy a munkavállaló is kivehet az Mt. 122. § (2) bekezdése alapján hét munkanap szabadságot akkor, amikor akar, csak előtte 15 nappal be kell ezt jelenteni. (A válasz a PDSZ szakértőjétől érkezett.)

--
  Harmat Krisztina

Kedves OFOE!
Szeretném kérdezni, hogy jogszerű-e szorgalmi időben, tanítási (hétköznap) napon szabadságot elrendelni a pedagógus számára akkor, amikor annak nincs sem tanítási órája órarend szerint, sem más feladata a neveléssel-oktatással le nem kötött munkaidejében?
Köszönettel:
Harmat Krisztina

--
  Szilágyi István

Azt szeretném megkérdezni, hogy pedagógus munkakörben a 25nap pótszabadság jár, vagy adható? Nyugdíjazás előtt a munkáltató az időarányosan járó 18 nappótszabadságomból 11 napot igénybe vett a tanév zavartalan befejezése érdekében, amihez ugyan joga van, de én úgy gondolom, hogy mivel a felmentési időben nem került kiadásra az időarányos szabadság, azt a munkáltatónak pénzben kell megváltani. Sajnos nem igy történt. Kérdezem, hogy helyesen járt el a munkáltató? Várom megtisztelő válaszát!
Tisztelettel: Szilágyi István.

--
  Doroginé Kiss Ildikó

Tisztelt Egyesület!
Nyelvtanárként 2019 szeptember közepétől december 20-ig (téli szünet kezdete) az én tanulócsoportomat összevontam az említett idő alatt táppénzen levő kolléganőm csoportjával heti 3 órában. Ez összesen 3 osztályt érintett, ami heti heti 9 összevont órát jelentett. Mikor rákérdeztem, hogy ezért jár-e túlóra íj vagy valami plusz bér, azt a választ kaptam, hogy nem mert az összevont órákért semmi sem jár. Ráadásul ugyanígy több mint három hónapot már a tavalyi évben is helyettesítettem ugyan így. Kérdésem, valóban nem jár az összevont órák után túlóra? Mit mond erről a jogszabály?
Üdvözlettel: Doroginé Kiss Ildikó, tanár

--
  OFOE

Kedves Láng Róbert! Ime a szabály
Mt. 123. § (1) A szabadságot esedékességének évében kell kiadni.

(2) A szabadságot, ha a munkaviszony október elsején vagy azt követően kezdődött, a munkáltató az esedékességet követő év március 31-ig adhatja ki.

(3) A szabadságot, ha a munkavállaló oldalán felmerült ok miatt nem lehetett az (1) bekezdésben meghatározottak szerint kiadni, az ok megszűnésétől számított hatvan napon belül ki kell adni.

(4) Az esedékesség évében kell kiadottnak tekinteni a szabadságot, ha igénybevétele az esedékesség évében megkezdődik és a szabadság következő évben kiadott része nem haladja meg az öt munkanapot.

(A választ Nagy Erzsébettől, a PDSZ szakértőjétől kaptuk.)

--
  OFOE

Kedves Gyimesi Krisztina! A PDSZ szakértőjétől, Nagy Erzsébettől kaptuk a következő választ:
1. A Kjt. 23/B. § -a adott mint lehetőség:
(1) A teljes munkaidőben foglalkoztatott közalkalmazott írásbeli
kérelmére a munkáltató köteles a kinevezésben heti húszórás
részmunkaidőt kikötni, ha a közalkalmazott a kérelem benyújtásakor az
Mt. 128. §-ában foglalt fizetés nélküli szabadságot vesz igénybe.
(2) A munkáltató a közalkalmazottnak a munkaidő egyenlőtlen
beosztására vonatkozó kérelmét csak abban az esetben tagadhatja meg,
ha az számára lényegesen nagyobb munkaszervezési terhet jelentene. A
munkáltató köteles írásban megindokolni a kérelem megtagadását.
(3) A részmunkaidő kikötése
a) a fizetés nélküli szabadság megszűnését követő naptól,
b) ha a közalkalmazott betegsége vagy a személyét érintő más
elháríthatatlan akadály esetén az akadályoztatás megszűnésétől
számított harminc napon belül ki kell adni rendes szabadságát, a
szabadság leteltét követő naptól hatályos.
A b) pontban foglaltak alkalmazása esetén - a felek eltérő
megállapodása hiányában - a rendes szabadság kiadását a fizetés
nélküli szabadság lejártát követő első munkanapon meg kell kezdeni.
Eltérő megállapodás esetén a rendes szabadság kiadását a fizetés
nélküli szabadság lejártát követő harminc napon belül meg kell
kezdeni.
(4) A kérelmet az (1) bekezdés szerinti fizetés nélküli szabadság
igénybevételének megszűnése előtt legalább hatvan nappal kell a
munkáltatóval közölni. A kérelemben a közalkalmazott köteles
tájékoztatni a munkáltatót
a) a fizetés nélküli szabadság igénybevételére jogosító gyermeke
harmadik életéve betöltésének időpontjáról, továbbá
b) ha egyenlőtlen munkaidő-beosztásban kíván dolgozni, a
munkaidő-beosztásra vonatkozó javaslatáról.
(5) A (4) bekezdésben foglaltaktól eltérően a nevelési-oktatási
intézményben pedagógus munkakörben foglalkoztatottak esetében a
kérelmet a fizetés nélküli szabadság tartama alatt, a tanév szorgalmi
időszakának befejezését, illetve az első félév befejezését megelőző
hatvan nappal korábban kell a munkáltatóval közölni.
(6) A (3) bekezdés szerinti időponttól a közalkalmazotti jogviszony
alapján közvetlenül vagy közvetve nyújtott pénzbeli vagy természetbeni
juttatás tekintetében e törvény erejénél fogva az időarányosság elve
alkalmazandó, ha a juttatásra való jogosultság a munkaidő mértékével
összefügg.
(7) Az (1) bekezdés szerinti kérelem alapján kikötött részmunkaidőben
a munkáltató a közalkalmazottat
a) a kérelem szerinti időpontig, de
b) legfeljebb a gyermek négyéves koráig, három vagy több gyermeket
nevelő közalkalmazott esetén a gyermek hatéves koráig
köteles foglalkoztatni. Ezt követően a közalkalmazott munkaidejét a
kérelem benyújtása előtti mérték szerint kell megállapítani.
(8) Az (1)-(7) bekezdés nem alkalmazható a vezetői megbízású
közalkalmazott tekintetében.
Ekkor a kötött munkaidő a részmunkaidő 80%-a lesz, pl. félállás esetén
heti 20 óra, és a neveléssel-oktatással lekötött munkaidő is a
csökkentett munkaidő 55-65 százaléka. (félállásnál heti 11-13 óra). A
szabadság ugyanannyi marad, csak a távolléti díj, ami a szabadság
idejére jár, az időarányos illetmény alapján lesz megállapítva.
Sajnos a köznevelési törvény szerint nincs már külön napközis
munkakör, ezért azt is tanító szakképzettséggel kell ellátni alsó
tagozaton. Maradnak olyan egyéb foglalkozások, amelyek nem
végzettséghez kötöttek: szakkörök, tehetséggondozó, tanórán kívüli
foglalkozás, tanórán kívüli programok szervezése, lebonyolítása.

--
  OFOE

Tisztelt Szodrai Csilla! A szakképzési törvény 127 § 6 szerint annak, aki már alkalmazott, mindenképp ki kell fizetni, aki új, annak megállapodás esetén:
A munkáltatói jogkör gyakorlója a szakképző intézmény alkalmazottjával megállapodhat a szakképző intézményben eltöltött legalább tizenötéves munkaviszony esetére jubileumi jutalom biztosításában. Az Nkt. e törvény hatálybalépését megelőző napon hatályos rendelkezései szerinti szakgimnázium, illetve szakközépiskola alkalmazottja esetében az ilyen megállapodás a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény szerinti feltételekkel kötelező azzal, hogy a jubileumi jutalomra jogosító időszakban a közalkalmazotti jogviszony és a szakképző intézménnyel fennálló munkaviszony időtartamát egybe kell számítani. (A választ Juhász Ágnes adta meg.)

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2020) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek