OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2006. december 7.

Beszámoló az OFOE szakmai napjáról

(2006. november 25.)

November 25-én, Katalin napján megtartottuk az OFOE korábban beharangozott szakmai napját és közgyűlését. A szakmai program nagyon izgalmasan alakult, néhány ott felvetődő, közérdeklődésre számot tartható témájára később is visszatérünk még a honlapon. Most csak rövid tájékoztatást adunk az eseményekről, és jelezzük, hogy egy-egy témának hol lehet alaposabban utánanézni.

Programindító előadás

A programot indító előadásban felvetettük az osztályfőnöki tevékenységgel kapcsolatos aktuális gondokat, jelezve, hogy nagy részükre közös erővel találhatnánk érvényes megoldásokat. A pedagógus jogilag is biztosított mozgástere ugyanis nagyobb, mint amennyit a kollégák általában kihasználnak. A nevelési problémák sokasodnak, a pedagógus pedig egyre eszköztelenebbnek érzi magát. Ezért is fogalmazódik meg oly gyakran az igény a felnőttek, a pedagógusok hajdani tekintélyének visszaállítására, és vélik mind többen szükségesnek a keménységet, a szigort az „egyre fékezhetetlenebb tanulók megregulázása” érdekében.

Vita az iskolai erőszakról

Az iskolai erőszakról, illetve az erőszakmentesség aktuális esélyeiről vitázott Takács István György, Fenyő D. György és Achs Károly. A vitát néhány hete a Taní-Tani című folyóiratban megjelent, „Gyógytornászok” ideje című írás robbantotta ki, és ugyanitt olvashatók a reflexiók is. Ismét bebizonyosodott az az evidenciának számító igazság, hogy egy vita egészen más hatást kelt szóban, mint írásban. A vitát kezdeményező T. István György rendkívül hiteles személyiség, szavai nagy érdeklődést keltettek, és mindenki sajnálta, hogy nem maradt hosszabb idő a beszélgetésre.

Egyetlen bekezdést emelek ki az eredeti írásból (ezt tette a vitavezető Misley Judit is), ami segít a témát árnyaltabban megközelíteni:

Ha a gyerekközösségeket jó szóval, kellő bölcsességgel és a szükséges, de már elégséges minimális erőszakkal neveljük, nincs gond. Ha kivesszük az erőszakot, illetve mi, felnőttek lemondunk róla, akkor a mostaninál több és felkészültebb tanár kell, jobb munkafeltételekkel. A mai iskola ezek mindegyikéből hiányt szenved, miközben alapvető eszközeit veszíti el a jog nevében. Az erőszakmentes iskolának egyszerűen nincsenek meg a feltételei.

Tehát itt nem csupán arról van szó, hogy megengedhető-e a tettlegesség a tanár részéről, vagy sem. (Meggyőződésünk, hogy nem.) A probléma azonban ennél mélyebb és komplexebb, azt nem lehet egy egyszerű elutasítással rövidre zárni. Érdemes a kérdéssel iskolai nevelési értekezleten foglalkozni. Ehhez vitaindítóul kiemelhetők részletek az említett, egymással vitázó szerzők írásaiból.

Bemutatók

Az előadást követő bemutatók igazolják, hogy egyesületünk számos szövetségest találhat a már működő civil szervezetek között. Eljött a programra és legújabb könyvéről tájékoztatót tartott Csányi Dóra és Edinger Katalin, a Csimota Gyermekkönyvkiadó képviselője. Ezúttal a Beszél a kéz című könyvüket mutatták be (bemutatójuk anyagát a honlapon is közöljük). Most, amikor annyi szó esik az integrációról, ennek a kiadványnak rendkívül nagy pedagógiai jelentősége is van.

Általános gondot jelent, hogy a gyerekeknek és fiataloknak egyre kevesebb lehetőségük van szabadidejük értelmes eltöltésére. A tömegsport lehetőségei elpiacosodó világunkban egyre gyérebbek. Ezen a problémán szeretne segíteni a Budai XI SE Maradj a pályán! elnevezésű mozgalmával, amely 2007 májusára nagyszabású rendezvényt tervez. Ehhez együttműködő partnerként szeretné megnyerni a pedagógusokat, az osztályfőnököket. (Részletek olvashatók a programról az egyesület honlapján.)

Bártfai Edit a Demokratikus Ifjúságért Alapítványt (DIA) képviselte, és egy nemzetközi projektben szeretne együttműködni velünk. Az élet iskolája elnevezésű program, amely jelenleg Zala megye iskoláiban valósul meg, részben az osztályfőnöki órák hagyományos témáit dolgozza fel gyakorlati módon. Az eddigi tapasztalatok szerint megoldást nyújthat azokra a nevelési feladatokra és problémákra is, amelyek a hagyományos tantervi keretek között nehezen kezelhetők. (A programról részletes információk találhatók a szervezet honlapján; a program felelőse, Bártfai Edit, elérhető a következő e-mail címen: edit[pont]bartfai[kukac]gmail[pont]com).

Végül, de nem utolsó sorban meg kell említeni a vendéglátó OPKM főosztályvezetőjének, Székelyné Körösi Ilonának tartalmas tájékoztatóját és felvetését egy intenzívebb együttműködésre az egyesülettel és az iskolákkal. Az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum most már teljes egészében a Könyves Kálmán krt 40-ben, az ún. „tündérpalotában” működik. A csodálatos épületet most renoválják, ezért két hónapon keresztül zárva lesz (információ: www.opkm.hu). A múzeum munkatársai nagy örömmel fogadnak minden olyan tárgyat, amellyel gyarapíthatják értékes iskolatörténeti anyagukat.

Munkajogi tájékoztató

A tájékoztatókat követően munkajogi kérdésekről esett szó Baranyai Imre, az OFOE tanácsadó rovatának munkatársa, és Galambos Márta, a PDSZ vezetőségi tagja, részvételével. Ezzel a sokakat foglalkoztató témával a közeljövőben részletesen is foglalkozunk még a honlapunkon. Itt most csak annyit jelzünk, hogy az osztályfőnököknek jogszerűen kiharcolható lenne mindenütt legalább két óra a tanulókkal való egyéni foglalkozásra, illetve a tanítási órán kívüli tevékenységre. Tehát minden iskolai osztálynak „jár” a heti egy osztályfőnöki és az adminisztrációra fordított órán kívül legalább két óra hetente. Az egyik az előre nem látható problémák, konfliktusok kezelésére fordítható, a másikon kerülhet sor mindenfajta nem tanórai tevékenység előkészítésére, illetve lebonyolítására. A problémát persze mindenkinek a saját intézményében kellene felvetnie, az esetleges harcot ennek érdekében megvívnia. Ehhez a későbbiekben az OFOE minden szakmai segítséget igyekszik megadni.

Az egyesületi közgyűlés problémamentesen lezajlott. A vezetőséget a tagság egyhangúlag újraválasztotta. A közgyűlés jegyzőkönyve meg fog jelenni az OFOE honlap Rólunk rovatában.

SzJ

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2020.05.26.
Óriási az érdeklődés a nyári táborok iránt
A járvány miatt sok szülő használta fel a munkahelyi szabadságát, hogy a gyermekére vigyázhasson otthon, ezért ők nehezebben tudják majd megoldani a felügyeletet a nyári szünidő alatt....
(Forrás: magyar nemzet)
--
2020.05.22.
Negyedmillióért is találtunk nyári tábort, de az már tiszta Amerika
Minden akadály elhárult a nyári táborok útjából, mehetnek a gyerekek akár napközis, akár ottalvós táborokba. A bizonytalanság miatt így is kevesebben töltik majd így a vakációjukat, á...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.05.21.
Közalkalmazotti bértábla helyett titkos pontrendszer
lindult a szakképzésben dolgozó pedagógusok minősítése, ami majd az alapját képezi béreik meghatározásának, miután közalkalmazotti jogviszonyuk idén júliustól munkaviszonnyá alakul á...
(Forrás: Népszava)
--
2020.05.21.
Újranyíló iskolák: a tanárok szerint jó döntés
A kormány döntése meglepő, hiszen korábban egészen más opcióról volt szó: Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke a hvg.hu-nak múlt héten arról beszélt, az oktatási akciócsoportban...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.05.21.
Lantos Gabriella: Tanárok és orvosok halálközeli élményei pandémia idején
Több százezer ember – tanárok, orvosok, ápolónők – azonnal megértette, hogy a magyar állam nincs többé. A közszolgáltatásokból csak annyi marad meg, amennyit ők személyesen meg tudnak...
(Forrás: 24.hu)
--
2020.05.19.
Jön a revans Gyöngyöspatáért: a Fidesz törvényt módosítana, hogy a szegregált diákok ne kaphassanak többé kártérítést
A gyöngyöspatai perrel csak egy szereplő járt jól, az a Soros-szervezet, amely az egészet kiagyalta, megszervezte és végigvitte - jelentette ki Horváth László miniszterelnöki megbízott, a...
(Forrás: 168 óra)
--
2020.05.19.
A gyermekmegőrzés nem váltja ki az otthoni tanulást
Megemelkedett az iskolai ügyeletet igénybe vevő gyerekek száma: míg a digitális munkarend első heteiben napi 3-400 diák, ma már 2400 tanuló veszi igénybe a gyermekfelügyeletet – válaszolta...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.05.19.
Csak egy jó kis válság kellett ehhez: óriási lehetőséget kaptak a magyar iskolák (interjú Vass Vilmossal)
Mennyi diákot ért el valójában a mostani munkarend? Mekkora volt a digitális eszközkielégítettség? Mennyire tudtak élni ezzel az új helyzettel a tanárok? Kik azok, akik innovatívak voltak...
(Forrás: Pénzcentrum)
--
2020.05.19.
Vissza az iskolába két hétre? Miért volna ez jó?
Az évet jobb lenne úgy lezárni, hogy személyes kontaktusban legyünk a kisgyerekekkel– foglalja össze egy borsodi tanító, miért is lenne jó egy tanév végi kéthetes „normál” iskola....
(Forrás: hvg.hu)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Erdélyi Virág! Úgy véljük, hogy ez a helyi vezetés (tankerület?) döntési joga. Az érintett kollégának pedagógiai végzettsége van, 6. osztályig az osztályfőnöki megbízatás jogossága sem lehet kétséges. A magasabb évfolyamokon nyilván nem lehet szakórája, nem biztos, hogy szerencsés, ha csak osztályfőnökként működik az adott osztályban. Hogy munkaközösségvezetőként be tudja tölteni a feladatát azon is múlik, hogy mi a munkaközösségvezető pontos feladatköre. Ha jó szervező, van megfelelő pedagógiai tudása, nem kizárt, hogy alkalmas a feladatra. Önmagában a szakvizsga és a középfokú vezetői végzettség nem garantálja a nagyobb hozzáértést főként az osztályfőnökséget illetően.

--
  Erdélyi Virág

Kedves Kollégák!
Lehet- e felső tagozaton osztályfőnöki munkaközösség- vezető az, akinek csak tanítói végzettsége van, amellyel max. 6 évfolyamon taníthat a műveltségterületének megfelelő szakon?
Mellesleg 3 éve van a munkaközösségben, ahol tőle 2 évtizeddel idősebb öt 50+os több diplomás, ped.szakvizsgás, ped.2 minősítésű, közoktatási vezetői végzettséggel rendelkező pedagógus van.

--
  OFOE

Kedves Doroginé Kiss Ildikó!
A Kjt. 24. § (1) bekezdése szerint "Ha a közalkalmazott munkaköre
ellátása mellett a munkáltató rendelkezése alapján átmenetileg más
munkakörébe tartozó feladatokat is ellát, s ezáltal jelentős
többletmunkát végez, illetményén felül a végzett munkával arányos
külön díjazás (helyettesítési díj) is megilleti." A helyettesítési díj
mértékét jogszabály nem határozza meg, csak azt, hogy a végzett
munkával arányosnak kell lennie. Az a javaslatom, hogy a fenti
rendelkezésre hivatkozva kérje, hogy részére az Mt. 139. §-ában
meghatározott óradíj legalább 50 százalékának megfelelő helyettesítési
díjat állapítsanak meg. Ha ezt a munkáltató megtagadja, munkaügyi per
indítható. (A választ a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk.)

--
  Szilágyi István

Tisztel Címzett!
Nagyon szépen köszönöm a szakszerű és megnyugtató válaszát.
Tisztelettel: Szilágyi István.

--
  OFOE

Kedves Szilágyi István! Pedagógus-munkakörben a köznevelési törvény 64. § (2a) bekezdése
alapján az évi 25 munkanap pótszabadság nem adható, hanem jár. A
pótszabadságból a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 30. § (2)
bekezdése alapján
a) továbbképzés, foglalkoztatást elősegítő képzés,
b) a nevelési-oktatási intézmény tevékenységi körébe tartozó nevelés,
oktatás, a pedagógiai szakszolgálati intézmény tevékenységi körébe
tartozó pedagógiai szakszolgálati tevékenység,
c) ha a pedagógus szabadságát részben vagy egészben a szorgalmi
időben, óvodapedagógus esetében - a június 1-jétől augusztus 31-éig
tartó időszak kivételével - a nevelési évben adják ki,
lehet legfeljebb 15 munkanapot igénybe venni. Az tehát nem jogszerű,
ha nem a fenti indokok valamelyike miatt, hanem úgymond, időarányosan
vesz le a pótszabadságból napokat a munkáltató. Javaslom, hogy ezt az
intézkedést ne fogadja el, hanem ragaszkodjon a pótszabadság
kiadásához. A felmentési időnek abban a felében, amikor munkavégzésre
kötelezhető, ki kell adni az időarányos szabadságot. Ha a szabadság
kiadására nincs mód, azt a jogviszony megszűnése esetén - az Mt. 125.
§-a szerint - pénzben kell megváltani. (A válszt a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk.)

--
  OFOE

Kedves Harmat Krisztina! Jogszerűnek jogszerű, mivel a munkaidő kötött és kötetlen munkaidőből
áll, csak éppen nem nevezhető etikusnak. Úgy lehet kivédeni, hogy a munkavállaló is kivehet az Mt. 122. § (2) bekezdése alapján hét munkanap szabadságot akkor, amikor akar, csak előtte 15 nappal be kell ezt jelenteni. (A válasz a PDSZ szakértőjétől érkezett.)

--
  Harmat Krisztina

Kedves OFOE!
Szeretném kérdezni, hogy jogszerű-e szorgalmi időben, tanítási (hétköznap) napon szabadságot elrendelni a pedagógus számára akkor, amikor annak nincs sem tanítási órája órarend szerint, sem más feladata a neveléssel-oktatással le nem kötött munkaidejében?
Köszönettel:
Harmat Krisztina

--
  Szilágyi István

Azt szeretném megkérdezni, hogy pedagógus munkakörben a 25nap pótszabadság jár, vagy adható? Nyugdíjazás előtt a munkáltató az időarányosan járó 18 nappótszabadságomból 11 napot igénybe vett a tanév zavartalan befejezése érdekében, amihez ugyan joga van, de én úgy gondolom, hogy mivel a felmentési időben nem került kiadásra az időarányos szabadság, azt a munkáltatónak pénzben kell megváltani. Sajnos nem igy történt. Kérdezem, hogy helyesen járt el a munkáltató? Várom megtisztelő válaszát!
Tisztelettel: Szilágyi István.

--
  Doroginé Kiss Ildikó

Tisztelt Egyesület!
Nyelvtanárként 2019 szeptember közepétől december 20-ig (téli szünet kezdete) az én tanulócsoportomat összevontam az említett idő alatt táppénzen levő kolléganőm csoportjával heti 3 órában. Ez összesen 3 osztályt érintett, ami heti heti 9 összevont órát jelentett. Mikor rákérdeztem, hogy ezért jár-e túlóra íj vagy valami plusz bér, azt a választ kaptam, hogy nem mert az összevont órákért semmi sem jár. Ráadásul ugyanígy több mint három hónapot már a tavalyi évben is helyettesítettem ugyan így. Kérdésem, valóban nem jár az összevont órák után túlóra? Mit mond erről a jogszabály?
Üdvözlettel: Doroginé Kiss Ildikó, tanár

--
  OFOE

Kedves Láng Róbert! Ime a szabály
Mt. 123. § (1) A szabadságot esedékességének évében kell kiadni.

(2) A szabadságot, ha a munkaviszony október elsején vagy azt követően kezdődött, a munkáltató az esedékességet követő év március 31-ig adhatja ki.

(3) A szabadságot, ha a munkavállaló oldalán felmerült ok miatt nem lehetett az (1) bekezdésben meghatározottak szerint kiadni, az ok megszűnésétől számított hatvan napon belül ki kell adni.

(4) Az esedékesség évében kell kiadottnak tekinteni a szabadságot, ha igénybevétele az esedékesség évében megkezdődik és a szabadság következő évben kiadott része nem haladja meg az öt munkanapot.

(A választ Nagy Erzsébettől, a PDSZ szakértőjétől kaptuk.)

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2020) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek