OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2007. szeptember 10.
Címkék:
   

Farkas Andrea

„Gyerekem lesz, Tanárnő!”

– Ketten vagyunk, Tanárnő! Sziasztokkal lehet köszönni!

Büszkeség és kétségbeesés egyszerre csillant meg Linda szemében.

Persze, hogy ketten vagytok. Kata és Te, sőt, ha magamat is ideveszem, akkor már hárman.

Sejtettem, hogy mi lesz a következő mondata.

– Nem, én vagyok ketten. Terhes vagyok, Tanárnő.

A könyvtárban folytattuk tovább a beszélgetést akkor, sok-sok évvel ezelőtt.

Úgy tűnt, én vagyok az első felnőtt, akivel Linda közölte a hírt.

Két tizenhat éves lány. Kata, a barátnő, aki végig velünk maradt – két éve „kiegyensúlyozott” párkapcsolatban élt egy családos fiatalemberrel. A fiatalember később valóban elvált, feleségül vette Katát, született két kisfiuk, majd két éve elváltak. Kata valószínűleg megtartotta volna ezt a kisbabát.

A beszélgetés Lindával nem volt hosszú és nem volt mély. Ami kiderült, hogy futó – és nem első – szexuális kapcsolatból fogant a gyermek. Nem akarja abbahagyni a tanulmányait, nem akarja otthon „közzétenni” a hírt. Csak elveteti a magzatot, és megy minden tovább.

Jó „hecc” volt, ezt is kipróbáltam, nem haltam bele – ez volt a felszínen, de nem lehetett ott és akkor mélyebbre menni, mert ott volt Kata, aki előtt láthatóan nagyon lazának akart látszani Linda.

Tanácsot nem kért Linda, de nem is tudtam volna adni. Csupán a döntéshez vezető utat szerettem volna körbejárni. Lehetőségek és következmények. Tervek, jövőkép, realitás. Kinek mit jelentenek ezek a fogalmak, ezeket megbeszéltük, de az erkölcsi vonatkozáshoz már nem jutottunk el. (Oda sokkal később egy másik problémából kiindulva érkeztünk meg. Linda belátta, milyen felelőtlen volt, és még sok mindent.) Akkor ott úgy tűnt, hogy gyakorlati tanácsokra, orvosi segítségre van szüksége.

„Anyával mikor ültél le utoljára beszélgetni?” „Na ezt nem gondolja komolyan a Tanárnő?!”

Tényleg nem gondoltam, hogy ez lenne a megoldás, mert tudtam, hogy egy rég nem működő szülő–gyerek kapcsolatról van szó. De talán.

Tehát maradt a barátnő és én, az osztályfőnök, az ofő, akik nem csak tudomásul vehettük a tényeket, hanem elgondolkodhattunk rajta Lindával együtt. Nem úgy, mint Linda édesanyja.

*

Lindát igazi balhés kamaszként ismertem meg az első osztály legelején. Magatartásával azonnal felhívta magára a figyelmet. A tanáriban már az első hetekben mindenki tudta, ki is az a Linda. Az amúgy is igen problémásnak ígérkező osztályomban (36 tanulóból 18 évismétlő) Linda igazi „színfolt” lett. Mindenki érzett iránta valamilyen előjelű érzelmet. Vagy szerették és követték, vagy teljesen elutasították. Senki sem volt közömbös irányában.

Fiúsan viselkedett, reagált az őt körülvevő világ dolgaira; fiúsan beszélt, ivott, dohányzott, és „falta” a fiúkat. Soha nem az osztályból, az iskolából választott párt magának, hanem a hangsúlyozottan hirdetett, emlegetett baráti köréből. Ezek a fiúk általában jóval idősebbek voltak nála. Soha nem találkoztam egy barátjával sem, de a Linda által például osztálykiránduláson elfogyasztott alkohol mennyiségéből nagyjából sejtettem, hogy ezt a baráti kört mi tartja össze.

Összességében Linda szinte valamennyi kamaszkori válságtünetet produkálta. Tanulási zavarok, autoritás krízis (szinte mindenféle tekintély ellen lázadt), beilleszkedési nehézségek, kisebbségi érzéseinek kompenzálása akár az elvárható társadalmi normákat megszegve is. Talán a terhessége is ezzel magyarázható. Az elvárható erkölcsi szabályok áthágása.

Sokszor feltettem magamnak a kérdést: Miért? Aztán meg a következőt: Hogyan tudnék segíteni neki?

A családot, mint egy jó kis közösséget nem állíthatom neki példaként, bármennyire is szeretném, hiszen már jóval kamaszkora előtt elveszette az ideális szülőképet. Egy szétesett, rejtetten szétesett családban nőtt föl, ahol nemhogy a rugalmas keretek, de az érzelmi biztonság sem volt megtapasztalható számára. Az apa agresszív, alkoholbeteg. Linda középiskolai négy éve alatt munkáját is elvesztette. Linda egy ideig alanya volt az apai agresszivitásnak, majd később szembeszállt az anyját verő apjával. Külseje is megváltozott abban az időben. Meghízott, erősebb lett.

Linda édesanyja ápolóként dolgozott egy kórházban. Sajnos a dohányzás és az alkohol számára is problémát jelentett, bár nem olyan nagy mértékben, mint férjének. Igyekezett a család működésének látszatát megőrizni, de sajnos ez olyan nagy feszültségekkel járt, hogy ő is az alkoholt választotta, és pár év múlva komoly egészségügyi problémái is lettek. Linda középiskolai tanulmányainak elején igen aktív kapcsolatot tartott fönn velem, felhíva a figyelmemet arra, hogy Linda nehéz körülmények között kamaszodik, ha tudok, segítsek és legyek megértő.

Linda bátyja ahogy leérettségizett, kimenekült a családból. Külföldön vállalt munkát, hosszú évekig nem élt itthon. Jelenleg nagyon jó a kapcsolata Lindával.

Linda akkor nem sokat hezitált, döntött, elvetette a kisbabát. Valószínűleg akkor nem is gondolt bele, hogy milyen döntést kellett meghoznia, hogy akkor és ott nemcsak magáról döntött, hanem egy másik életről is. Nagyobb volt a félelem a kiszolgáltatottsággal szemben, hiszen az már ismerős érzés volt számára.

Amikor beértem a kórházba, már jól volt, kezdett úgy viselkedni, mint az osztályban. Minden nővér ismerte már. Akkor azt hittem, hogy én is ismerem egy kicsit. Örült, hogy meglátogattam, és ezt ki is tudta mutatni. Én pedig annak örültem, ha lehet ebben a helyzetben örülni bárminek is, hogy megérkezett az édesanyja, és úgy tűnt, elkezdődött, vagy sok év után folytatódott valami közöttük.

Egészen biztos, hogy a Lindában kialakult érzelmi űrt ritkán tudtam tartalommal megtölteni, de folyamatosan beszélgettünk, örültünk együtt örömöknek, bosszankodtunk, vesztünk össze – próbálgattuk egymást.

Én akkor majdnem pályakezdő fiatal tanár voltam.

Linda ma köztisztviselő, egyedül neveli hároméves kisfiát, és csak ő hív fel így: „Szia Ofő! Linda vagyok.”

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2020.05.26.
Óriási az érdeklődés a nyári táborok iránt
A járvány miatt sok szülő használta fel a munkahelyi szabadságát, hogy a gyermekére vigyázhasson otthon, ezért ők nehezebben tudják majd megoldani a felügyeletet a nyári szünidő alatt....
(Forrás: magyar nemzet)
--
2020.05.22.
Negyedmillióért is találtunk nyári tábort, de az már tiszta Amerika
Minden akadály elhárult a nyári táborok útjából, mehetnek a gyerekek akár napközis, akár ottalvós táborokba. A bizonytalanság miatt így is kevesebben töltik majd így a vakációjukat, á...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.05.21.
Közalkalmazotti bértábla helyett titkos pontrendszer
lindult a szakképzésben dolgozó pedagógusok minősítése, ami majd az alapját képezi béreik meghatározásának, miután közalkalmazotti jogviszonyuk idén júliustól munkaviszonnyá alakul á...
(Forrás: Népszava)
--
2020.05.21.
Újranyíló iskolák: a tanárok szerint jó döntés
A kormány döntése meglepő, hiszen korábban egészen más opcióról volt szó: Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke a hvg.hu-nak múlt héten arról beszélt, az oktatási akciócsoportban...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.05.21.
Lantos Gabriella: Tanárok és orvosok halálközeli élményei pandémia idején
Több százezer ember – tanárok, orvosok, ápolónők – azonnal megértette, hogy a magyar állam nincs többé. A közszolgáltatásokból csak annyi marad meg, amennyit ők személyesen meg tudnak...
(Forrás: 24.hu)
--
2020.05.19.
Jön a revans Gyöngyöspatáért: a Fidesz törvényt módosítana, hogy a szegregált diákok ne kaphassanak többé kártérítést
A gyöngyöspatai perrel csak egy szereplő járt jól, az a Soros-szervezet, amely az egészet kiagyalta, megszervezte és végigvitte - jelentette ki Horváth László miniszterelnöki megbízott, a...
(Forrás: 168 óra)
--
2020.05.19.
A gyermekmegőrzés nem váltja ki az otthoni tanulást
Megemelkedett az iskolai ügyeletet igénybe vevő gyerekek száma: míg a digitális munkarend első heteiben napi 3-400 diák, ma már 2400 tanuló veszi igénybe a gyermekfelügyeletet – válaszolta...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.05.19.
Csak egy jó kis válság kellett ehhez: óriási lehetőséget kaptak a magyar iskolák (interjú Vass Vilmossal)
Mennyi diákot ért el valójában a mostani munkarend? Mekkora volt a digitális eszközkielégítettség? Mennyire tudtak élni ezzel az új helyzettel a tanárok? Kik azok, akik innovatívak voltak...
(Forrás: Pénzcentrum)
--
2020.05.19.
Vissza az iskolába két hétre? Miért volna ez jó?
Az évet jobb lenne úgy lezárni, hogy személyes kontaktusban legyünk a kisgyerekekkel– foglalja össze egy borsodi tanító, miért is lenne jó egy tanév végi kéthetes „normál” iskola....
(Forrás: hvg.hu)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Erdélyi Virág! Úgy véljük, hogy ez a helyi vezetés (tankerület?) döntési joga. Az érintett kollégának pedagógiai végzettsége van, 6. osztályig az osztályfőnöki megbízatás jogossága sem lehet kétséges. A magasabb évfolyamokon nyilván nem lehet szakórája, nem biztos, hogy szerencsés, ha csak osztályfőnökként működik az adott osztályban. Hogy munkaközösségvezetőként be tudja tölteni a feladatát azon is múlik, hogy mi a munkaközösségvezető pontos feladatköre. Ha jó szervező, van megfelelő pedagógiai tudása, nem kizárt, hogy alkalmas a feladatra. Önmagában a szakvizsga és a középfokú vezetői végzettség nem garantálja a nagyobb hozzáértést főként az osztályfőnökséget illetően.

--
  Erdélyi Virág

Kedves Kollégák!
Lehet- e felső tagozaton osztályfőnöki munkaközösség- vezető az, akinek csak tanítói végzettsége van, amellyel max. 6 évfolyamon taníthat a műveltségterületének megfelelő szakon?
Mellesleg 3 éve van a munkaközösségben, ahol tőle 2 évtizeddel idősebb öt 50+os több diplomás, ped.szakvizsgás, ped.2 minősítésű, közoktatási vezetői végzettséggel rendelkező pedagógus van.

--
  OFOE

Kedves Doroginé Kiss Ildikó!
A Kjt. 24. § (1) bekezdése szerint "Ha a közalkalmazott munkaköre
ellátása mellett a munkáltató rendelkezése alapján átmenetileg más
munkakörébe tartozó feladatokat is ellát, s ezáltal jelentős
többletmunkát végez, illetményén felül a végzett munkával arányos
külön díjazás (helyettesítési díj) is megilleti." A helyettesítési díj
mértékét jogszabály nem határozza meg, csak azt, hogy a végzett
munkával arányosnak kell lennie. Az a javaslatom, hogy a fenti
rendelkezésre hivatkozva kérje, hogy részére az Mt. 139. §-ában
meghatározott óradíj legalább 50 százalékának megfelelő helyettesítési
díjat állapítsanak meg. Ha ezt a munkáltató megtagadja, munkaügyi per
indítható. (A választ a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk.)

--
  Szilágyi István

Tisztel Címzett!
Nagyon szépen köszönöm a szakszerű és megnyugtató válaszát.
Tisztelettel: Szilágyi István.

--
  OFOE

Kedves Szilágyi István! Pedagógus-munkakörben a köznevelési törvény 64. § (2a) bekezdése
alapján az évi 25 munkanap pótszabadság nem adható, hanem jár. A
pótszabadságból a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 30. § (2)
bekezdése alapján
a) továbbképzés, foglalkoztatást elősegítő képzés,
b) a nevelési-oktatási intézmény tevékenységi körébe tartozó nevelés,
oktatás, a pedagógiai szakszolgálati intézmény tevékenységi körébe
tartozó pedagógiai szakszolgálati tevékenység,
c) ha a pedagógus szabadságát részben vagy egészben a szorgalmi
időben, óvodapedagógus esetében - a június 1-jétől augusztus 31-éig
tartó időszak kivételével - a nevelési évben adják ki,
lehet legfeljebb 15 munkanapot igénybe venni. Az tehát nem jogszerű,
ha nem a fenti indokok valamelyike miatt, hanem úgymond, időarányosan
vesz le a pótszabadságból napokat a munkáltató. Javaslom, hogy ezt az
intézkedést ne fogadja el, hanem ragaszkodjon a pótszabadság
kiadásához. A felmentési időnek abban a felében, amikor munkavégzésre
kötelezhető, ki kell adni az időarányos szabadságot. Ha a szabadság
kiadására nincs mód, azt a jogviszony megszűnése esetén - az Mt. 125.
§-a szerint - pénzben kell megváltani. (A válszt a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk.)

--
  OFOE

Kedves Harmat Krisztina! Jogszerűnek jogszerű, mivel a munkaidő kötött és kötetlen munkaidőből
áll, csak éppen nem nevezhető etikusnak. Úgy lehet kivédeni, hogy a munkavállaló is kivehet az Mt. 122. § (2) bekezdése alapján hét munkanap szabadságot akkor, amikor akar, csak előtte 15 nappal be kell ezt jelenteni. (A válasz a PDSZ szakértőjétől érkezett.)

--
  Harmat Krisztina

Kedves OFOE!
Szeretném kérdezni, hogy jogszerű-e szorgalmi időben, tanítási (hétköznap) napon szabadságot elrendelni a pedagógus számára akkor, amikor annak nincs sem tanítási órája órarend szerint, sem más feladata a neveléssel-oktatással le nem kötött munkaidejében?
Köszönettel:
Harmat Krisztina

--
  Szilágyi István

Azt szeretném megkérdezni, hogy pedagógus munkakörben a 25nap pótszabadság jár, vagy adható? Nyugdíjazás előtt a munkáltató az időarányosan járó 18 nappótszabadságomból 11 napot igénybe vett a tanév zavartalan befejezése érdekében, amihez ugyan joga van, de én úgy gondolom, hogy mivel a felmentési időben nem került kiadásra az időarányos szabadság, azt a munkáltatónak pénzben kell megváltani. Sajnos nem igy történt. Kérdezem, hogy helyesen járt el a munkáltató? Várom megtisztelő válaszát!
Tisztelettel: Szilágyi István.

--
  Doroginé Kiss Ildikó

Tisztelt Egyesület!
Nyelvtanárként 2019 szeptember közepétől december 20-ig (téli szünet kezdete) az én tanulócsoportomat összevontam az említett idő alatt táppénzen levő kolléganőm csoportjával heti 3 órában. Ez összesen 3 osztályt érintett, ami heti heti 9 összevont órát jelentett. Mikor rákérdeztem, hogy ezért jár-e túlóra íj vagy valami plusz bér, azt a választ kaptam, hogy nem mert az összevont órákért semmi sem jár. Ráadásul ugyanígy több mint három hónapot már a tavalyi évben is helyettesítettem ugyan így. Kérdésem, valóban nem jár az összevont órák után túlóra? Mit mond erről a jogszabály?
Üdvözlettel: Doroginé Kiss Ildikó, tanár

--
  OFOE

Kedves Láng Róbert! Ime a szabály
Mt. 123. § (1) A szabadságot esedékességének évében kell kiadni.

(2) A szabadságot, ha a munkaviszony október elsején vagy azt követően kezdődött, a munkáltató az esedékességet követő év március 31-ig adhatja ki.

(3) A szabadságot, ha a munkavállaló oldalán felmerült ok miatt nem lehetett az (1) bekezdésben meghatározottak szerint kiadni, az ok megszűnésétől számított hatvan napon belül ki kell adni.

(4) Az esedékesség évében kell kiadottnak tekinteni a szabadságot, ha igénybevétele az esedékesség évében megkezdődik és a szabadság következő évben kiadott része nem haladja meg az öt munkanapot.

(A választ Nagy Erzsébettől, a PDSZ szakértőjétől kaptuk.)

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2020) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek