OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2007. október 4.
Címkék:
   

Benes Bea

Egészségfejlesztés vagy játék?

A drogprevencióról

A drogprevenció a legtöbb tanár számára másra hárítandó feladat, hiszen többnyire nem érzik magukat sem elég tájékozottnak, sem elég felkészültnek, sem elég tapasztaltnak a témában. Az ismeretterjesztés azonban nem megelőzés, ugyanis figyelemfelkeltő hatásával éppen a kitűzött cél ellen hat: amennyiben kedvet ébreszt a gyerekekben a kipróbálásra. Ha a hangsúlyt az ismeretterjesztésről az egészségfejlesztésre helyezzük át, melynek csupán egy része a drogfogyasztás megelőzése, kompetenciaérzésünk máris megerősödik.

Az egészségfejlesztés akkor igazán hatékony, ha már kisiskolás korban elkezdődik, és nem korlátozódik csupán egy-egy órára, hanem áthatja az oktatási – nevelési folyamat egészét. A tanár mint referenciaszemély példamutatása mellett fontos az olyan iskolai légkör megteremtése, ahol az ember a maga teljességében érték: test – lélek – szellem egysége, s ezért egyiket nem a másik rovására fejlesztjük, hanem együtt. A test nem kiszolgálója a szellemnek, hanem a biológiai jóllét a hatékony szellemi munka alapja, az örömmel végzett szellemi munka pedig visszahat a testi jóllétre. Ugyanez igaz a pszichés jóllétre is, amely kedvező körülmények között éppúgy támogatója a test egészségének és a sikeres szellemi munkának, mint amennyire számára kedvezőtlen körülmények között lehetetlenné teszi azt. Ez a tanár – diák viszony tekintetében azt jelenti, hogy a hangsúlyt érdemes a hatalmi viszonyról a segítő, támogató viszonyra áttenni, melynek feltétele a kölcsönös tisztelet és az együttműködési szándék. Az óra felépítése tekintetében pedig a kooperatív, interaktív technikák előtérbe helyezését jelenti, melynek kipróbálására jó lehetőséget nyújt az osztályfőnöki óra.

A szűkebb értelemben vett egészségfejlesztés az osztályfőnöki órákon történhet. Ez nem az egészségvédelemmel kapcsolatos ismeretek átadását jelenti elsősorban, hanem olyan készségek, képességek fejlesztését, melyek az egészségfejlesztő magatartás irányába hatnak. Ilyenek pl.: az érzelmek kezelésének képessége, a jó kommunikációs képességek, az együttműködési képesség, a társas kapcsolatok kezelésének a képessége, a megküzdési képesség, a nemet mondás képessége stb. Ezen készségek fejlettsége egyrészt felvértezi serdülőinket a társas nyomás hatására kialakuló egészségkárosító viselkedéssel szembeni ellenállás képességével, másrészt a pszichés jólléten keresztül a biológiai és szellemi jóllét irányába hat. Fejlesztésükhöz elsősorban a pedagógus nyitottságára és elkötelezettségére van szükség, hiszen olyan interaktív óravezetést igénylő kommunikációs és önismereti játékokról van szó, amelyek során önmagunkat és tanítványainkat is új oldalukról ismerhetjük meg. A hatékony fejlesztés egy hosszú távú személyiségfejlesztő program keretében valósulhat meg. Ehhez mutatok be kedvcsinálónak egy óratervet, mely a fentiek értelmében csupán a jéghegy csúcsa. Az ajánlott szakirodalom segítségével hasonló órák állíthatók össze a tanár és az adott osztály igényeinek és sajátosságainak megfelelően, de a kész program is átvehető. A célzott korosztály az általános iskola felső tagozata ill. a kisgimnazisták, de felsőbb évfolyamokon is alkalmazható és hasznos ötletekre lelhetünk.

Bemutatok egy prevenciós osztályfőnöki óratervet, melyet a fentiek figyelembevételével készítettem. Az elképzelt óra egy egymásra épülő egészségnevelési program részét képezné 7. osztályban. Maga az óra csak a jéghegy egyik csúcsa.

Óraterv

Nevelési cél: az én szerepének tudatosítása a társas kapcsolatok alakulásában:

  1. a csoport iránti bizalom megtapasztalása;
  2. vágyaink elérésének eszközei;
  3. a „kísértésekre” adható elutasítás alternatívái;
  4. az el nem utasítás következményei;
  5. a szokás hatalmának megtapasztalása.
Bevezető, ráhangoló gyakorlat

Üljetek körbe törökülésben és helyezzétek két kezeteket a térdetekre. Törzsetek maradjon egyenes, fejetek legyen a nyaki gerinc egyenes folytatásaként kissé büszke és távolba előretekintő tartásban. Csak a légzésetekre figyeljetek, kövessétek azt a nyugodt, természetes ritmust, amelyet szervezetetek kíván. Belégzéskor rátámaszthatjátok a felső testetek súlyát a térdeteken nyugvó kezetekre, kilégzéskor pedig „elengedhetitek” ezt a támaszt.

Munkafázisok
1. A csoport iránti bizalom megtapasztalása

„Harangjáték”: „Alkossatok négy 6-7 főből álló kört. Egyvalaki álljon a kör közepére. Az a feladata, hogy törzsét egészen mereven tartva dőljön a többiek felé, azok elkapják, majd finom, szelíd mozdulattal a másik irányba terelik. A körnek szorosan kell zárnia, hogy a közepén álló és eldőlő társatok ne sérüljön meg, ne essen el. A játék lényege, hogy a kör közepén álló bizalommal adja át magát a többieknek, a többiek pedig vigyázva, segítve óvják az eleséstől és a bizalmat megszolgálják.”

Megbeszélés osztályszinten: Hogyan érezték magukat a kör közepén állók?
Várható érzések: bizonytalanság, biztonság, kiszolgáltatottság, bizalom stb.
Összegzés: Nem mindegy, hogy kire bízzuk rá magunkat. A bizalmat meg kell szolgálni.

2. Vágyaink elérésének eszközei: verbális, nonverbális kommunikáció, erőszakos viselkedés

„Alkossatok párokat. A párok egymással szemben ülnek. Egyikük összeszorított jobb öklét a másik nyitott bal tenyerébe helyezi. Ki tudja hamarabb kibontani párja összezárt ujjait úgy, hogy a társa egyetlen ujja se maradjon becsukva?”

Megbeszélés osztályszinten: „Soroljátok föl, milyen módszereket alkalmaztatok!”
Várható módszerek: erőszakkal szétfeszítette, simogatással, megkérte, hogy nyissa ki.
Összegzés: Az erőszak ellenállásra, a szelídség együttműködésre késztet.

3. A kísértésekre adható elutasítás alternatívái

A diákok körben ülnek, szemüket behunyva próbálják maguk elé idézni a tanár által ismertetendő szituációt, majd gondolatban befejezik azt, valamilyen választ adva a kihívásra.

„Haverjaid hétvégi kirándulásra hívnak. Ott lesz az a fiú vagy lány is, aki tetszik neked, de a társaságból másnak is. A kirándulás jó alkalom lenne arra, hogy összejöjjél vele. Tudod, hogy ki akarják próbálni a szipuzást. Szülő nem megy veletek.”

Az elképzelt válaszok tartalma szerint az osztály négy különböző sarkába gyűlnek a tanulók. A sarkokat a következő feliratok különítik el egymástól:

  • a) BEHÓDOLOK A CSOPORTNAK.
  • b) MEGPRÓBÁLOM MEGVÁLTOZTATNI A VÉLEMÉNYÜKET.
  • c) ELHAGYOM A CSOPORTOT.
  • d) A CSOPORTTAL MARADOK, DE KITARTOK A VÉLEMÉNYEM MELLETT.

Csoportos megbeszélés: Mi motiválta döntésüket? Milyen vágyak, milyen félelmek játszottak szerepet benne? Készítsenek rövid beszámolót a motivációkról, melyet az osztállyal is meg tudnak osztani.
Megosztás osztályszinten: a csoportok megbízott képviselői előadják beszámolójukat.

4. Az el nem utasítás következményei

A droghasználattal kapcsolatos félelmeket a táblára írjuk.
Várható félelmek: rosszullét, hazugságba keveredés, elzüllés, egészségkárosodás, rászokástól való félelem.
Ez elvezet az óra záró gyakorlatához, amely egyben a következő: szokásokkal foglalkozó foglalkozás előkészítése is: „Miért nem szeretnék rászokni a drogra?”

5. A szokás hatalmának megtapasztalása

Tollbamondás, azzal a kikötéssel, hogy nem húzhatják át a t betűt és az i-re nem tehetnek pontot.

Tények a marihuánáról

421 kémiai anyaga közül a THC a legveszélyesebb. Hatóanyagai a zsírszövetekben raktározódnak körülbelül 1 hónapig. Súlyosan befolyásolják a rövidtávú emlékezetet, az összehangoltságot, vagyis a mozgáskoordinációt, a gondolkodást, vagyis az agyfunkciókat, az olvasási készséget, a problémamegoldást és a szaporodást, mivel megváltoztatják a szervezet hormonszintjét.

„Számoljátok össze, hányszor vétettetek az új szabály ellen!”
Összegzés: Szokásainktól, rossz beidegződéseinktől eltérni nagyon nehéz. Egyetlen elhatározás nem elég!

--

Otthoni feladat: Figyeljétek meg magatokat és a környezetetekben élő embereket, milyen megrögzött szokásaitok vannak!

Befejezés – lazító gyakorlat: A párok egymásnak háttal, kézfogás nélkül állnak, a hátak érintkeznek. Adott jelre behajlítják a térdüket, lassan leguggolnak, közben kilégzés. Majd lassan fölegyenesednek, belégzés. Közben vigyáznak egymásra, hogy a mozdulat szinkronban történjen. Ha még maradt idő, a párok megbeszélhetik, hogyan érezték magukat a gyakorlat közben.

--

Felhasznált irodalom

Bagdy, E. – Telkes, J.: Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában. Nemzeti Tankönyvkiadó. Budapest, 2002.

Csendes, É.: Életvezetési ismeretek és készségek. Műszaki Könyvkiadó. Budapest, 1998.

Ferenczi, Z.: Drogprevenció, pedagógus, iskola. ELTE Eötvös Kiadó. Budapest, 2003.

Rosenberg, M. B.: A szavak ablakok vagy falak. Erőszakmentes kommunikáció. Agykontroll Kft. Budapest, 2001.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2020.02.26.
Tanári összefogás nélkül nincs esély minőségi változásra – Pécsi kerekasztal új NAT történelem tantárgyi részéről
Az új Nemzeti alaptanterv (NAT) történelem tantárgyra vonatkozó részéről 2020. február 13-án rendezte meg kerekasztal-beszélgetését a PTE BTK Történettudományi Intézetének Új- és Modernkori...
(Forrás: ujkor.hu, Pécs)
--
2020.02.25.
Balla István: Kásler Miklós nem mond igazat
Az emberminiszter szerint minden rendben van a kiváló, új NAT-tal, azt szeptembertől ezért be is vezetik. Úgy látja, alig van tiltakozás a tanterv ellen. A miniszter hazudik. Tényszerűen. Folytat...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.02.25.
Hátrányt hátrányra halmoznak – Újraéledő feszültségek a közoktatásban
Rég látott feszültséget váltott ki az új Nemzeti alaptanterv (NAT). A felháborodást nem csak az váltotta ki, hogy a csaknem egymillió diák oktatását meghatározó alapdokumentum társadalmi...
(Forrás: 168 óra)
--
2020.02.25.
Kásler: Csekély volt a tiltakozás a NAT ellen, szeptemberben bevezetik
Kásler azt is hozzátette, hogy a tantervek rendkívül hosszú megbeszéléssorozat után, konszenzus alapján jöttek létre, figyelembe véve az első változatra érkezett körülbelül ezer észrev...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.02.25.
Az ország legjobb gimijében is kiakadtak a NAT-on: egy év halasztást kérnek
A Lovassy tanárai úgy vélik, a pedagógiai szakma többsége a NAT újragondolását szorgalmazza, mert a magyar közoktatás nagyon is rászorul a stratégiai reformra. Azonban az új Nemzeti Alaptanterv...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2020.02.25.
Csökken a magyarok átlagos IQ-ja, és nem az iskolarendszer átalakítása miatt
Az egyes országok sikerét vizsgálva nehezen bizonyítható, hogy a ma elítélt poroszos oktatási rendszer kevésbé lenne hatékony, mint a szabadabb angolszász. Ami még ennél is érdekesebb:...
(Forrás: válaszonline.hu)
--
2020.02.25.
Annyira jól fogadták a tanárok a módosított alaptantervet, hogy megyei roadshowba kezd a minisztérium
Miután elfogadta az Országgyűlés a módosított nemzeti alaptantervet, az emberi erőforrások minisztériuma megkérdezné a pedagógusok véleményét is róla, írja a Magyar Nemzet. Az új NAT...
(Forrás: 444.hu)
--
2020.02.25.
Kásler: Tíz százalékkal emelkedik a tanárok bére, PDSZ: Nyomorúságos pótlékkal szúrják ki a tiltakozók szemét
Júliustól tíz százalékkal emelkedik a pedagógusok bére - jelentette be Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere hétfőn. A miniszter szerint ez technikailag ágazati szakmai pótlé...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.02.25.
Kásler Miklós megüzente a pedagógusoknak, hogy mire építkezzenek
A miniszter úgy fogalmazott, a magyar nyelv, a magyar és az egyetemes irodalom, a történelem, valamint az ének-zene tárgyak korszerű módszerekkel és válogatott tartalmakkal biztosítják a magyars...
(Forrás: infostart)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Doroginé Kiss Ildikó!
A Kjt. 24. § (1) bekezdése szerint "Ha a közalkalmazott munkaköre
ellátása mellett a munkáltató rendelkezése alapján átmenetileg más
munkakörébe tartozó feladatokat is ellát, s ezáltal jelentős
többletmunkát végez, illetményén felül a végzett munkával arányos
külön díjazás (helyettesítési díj) is megilleti." A helyettesítési díj
mértékét jogszabály nem határozza meg, csak azt, hogy a végzett
munkával arányosnak kell lennie. Az a javaslatom, hogy a fenti
rendelkezésre hivatkozva kérje, hogy részére az Mt. 139. §-ában
meghatározott óradíj legalább 50 százalékának megfelelő helyettesítési
díjat állapítsanak meg. Ha ezt a munkáltató megtagadja, munkaügyi per
indítható. (A választ a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk.)

--
  Szilágyi István

Tisztel Címzett!
Nagyon szépen köszönöm a szakszerű és megnyugtató válaszát.
Tisztelettel: Szilágyi István.

--
  OFOE

Kedves Szilágyi István! Pedagógus-munkakörben a köznevelési törvény 64. § (2a) bekezdése
alapján az évi 25 munkanap pótszabadság nem adható, hanem jár. A
pótszabadságból a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 30. § (2)
bekezdése alapján
a) továbbképzés, foglalkoztatást elősegítő képzés,
b) a nevelési-oktatási intézmény tevékenységi körébe tartozó nevelés,
oktatás, a pedagógiai szakszolgálati intézmény tevékenységi körébe
tartozó pedagógiai szakszolgálati tevékenység,
c) ha a pedagógus szabadságát részben vagy egészben a szorgalmi
időben, óvodapedagógus esetében - a június 1-jétől augusztus 31-éig
tartó időszak kivételével - a nevelési évben adják ki,
lehet legfeljebb 15 munkanapot igénybe venni. Az tehát nem jogszerű,
ha nem a fenti indokok valamelyike miatt, hanem úgymond, időarányosan
vesz le a pótszabadságból napokat a munkáltató. Javaslom, hogy ezt az
intézkedést ne fogadja el, hanem ragaszkodjon a pótszabadság
kiadásához. A felmentési időnek abban a felében, amikor munkavégzésre
kötelezhető, ki kell adni az időarányos szabadságot. Ha a szabadság
kiadására nincs mód, azt a jogviszony megszűnése esetén - az Mt. 125.
§-a szerint - pénzben kell megváltani. (A válszt a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk.)

--
  OFOE

Kedves Harmat Krisztina! Jogszerűnek jogszerű, mivel a munkaidő kötött és kötetlen munkaidőből
áll, csak éppen nem nevezhető etikusnak. Úgy lehet kivédeni, hogy a munkavállaló is kivehet az Mt. 122. § (2) bekezdése alapján hét munkanap szabadságot akkor, amikor akar, csak előtte 15 nappal be kell ezt jelenteni. (A válasz a PDSZ szakértőjétől érkezett.)

--
  Harmat Krisztina

Kedves OFOE!
Szeretném kérdezni, hogy jogszerű-e szorgalmi időben, tanítási (hétköznap) napon szabadságot elrendelni a pedagógus számára akkor, amikor annak nincs sem tanítási órája órarend szerint, sem más feladata a neveléssel-oktatással le nem kötött munkaidejében?
Köszönettel:
Harmat Krisztina

--
  Szilágyi István

Azt szeretném megkérdezni, hogy pedagógus munkakörben a 25nap pótszabadság jár, vagy adható? Nyugdíjazás előtt a munkáltató az időarányosan járó 18 nappótszabadságomból 11 napot igénybe vett a tanév zavartalan befejezése érdekében, amihez ugyan joga van, de én úgy gondolom, hogy mivel a felmentési időben nem került kiadásra az időarányos szabadság, azt a munkáltatónak pénzben kell megváltani. Sajnos nem igy történt. Kérdezem, hogy helyesen járt el a munkáltató? Várom megtisztelő válaszát!
Tisztelettel: Szilágyi István.

--
  Doroginé Kiss Ildikó

Tisztelt Egyesület!
Nyelvtanárként 2019 szeptember közepétől december 20-ig (téli szünet kezdete) az én tanulócsoportomat összevontam az említett idő alatt táppénzen levő kolléganőm csoportjával heti 3 órában. Ez összesen 3 osztályt érintett, ami heti heti 9 összevont órát jelentett. Mikor rákérdeztem, hogy ezért jár-e túlóra íj vagy valami plusz bér, azt a választ kaptam, hogy nem mert az összevont órákért semmi sem jár. Ráadásul ugyanígy több mint három hónapot már a tavalyi évben is helyettesítettem ugyan így. Kérdésem, valóban nem jár az összevont órák után túlóra? Mit mond erről a jogszabály?
Üdvözlettel: Doroginé Kiss Ildikó, tanár

--
  OFOE

Kedves Láng Róbert! Ime a szabály
Mt. 123. § (1) A szabadságot esedékességének évében kell kiadni.

(2) A szabadságot, ha a munkaviszony október elsején vagy azt követően kezdődött, a munkáltató az esedékességet követő év március 31-ig adhatja ki.

(3) A szabadságot, ha a munkavállaló oldalán felmerült ok miatt nem lehetett az (1) bekezdésben meghatározottak szerint kiadni, az ok megszűnésétől számított hatvan napon belül ki kell adni.

(4) Az esedékesség évében kell kiadottnak tekinteni a szabadságot, ha igénybevétele az esedékesség évében megkezdődik és a szabadság következő évben kiadott része nem haladja meg az öt munkanapot.

(A választ Nagy Erzsébettől, a PDSZ szakértőjétől kaptuk.)

--
  OFOE

Kedves Gyimesi Krisztina! A PDSZ szakértőjétől, Nagy Erzsébettől kaptuk a következő választ:
1. A Kjt. 23/B. § -a adott mint lehetőség:
(1) A teljes munkaidőben foglalkoztatott közalkalmazott írásbeli
kérelmére a munkáltató köteles a kinevezésben heti húszórás
részmunkaidőt kikötni, ha a közalkalmazott a kérelem benyújtásakor az
Mt. 128. §-ában foglalt fizetés nélküli szabadságot vesz igénybe.
(2) A munkáltató a közalkalmazottnak a munkaidő egyenlőtlen
beosztására vonatkozó kérelmét csak abban az esetben tagadhatja meg,
ha az számára lényegesen nagyobb munkaszervezési terhet jelentene. A
munkáltató köteles írásban megindokolni a kérelem megtagadását.
(3) A részmunkaidő kikötése
a) a fizetés nélküli szabadság megszűnését követő naptól,
b) ha a közalkalmazott betegsége vagy a személyét érintő más
elháríthatatlan akadály esetén az akadályoztatás megszűnésétől
számított harminc napon belül ki kell adni rendes szabadságát, a
szabadság leteltét követő naptól hatályos.
A b) pontban foglaltak alkalmazása esetén - a felek eltérő
megállapodása hiányában - a rendes szabadság kiadását a fizetés
nélküli szabadság lejártát követő első munkanapon meg kell kezdeni.
Eltérő megállapodás esetén a rendes szabadság kiadását a fizetés
nélküli szabadság lejártát követő harminc napon belül meg kell
kezdeni.
(4) A kérelmet az (1) bekezdés szerinti fizetés nélküli szabadság
igénybevételének megszűnése előtt legalább hatvan nappal kell a
munkáltatóval közölni. A kérelemben a közalkalmazott köteles
tájékoztatni a munkáltatót
a) a fizetés nélküli szabadság igénybevételére jogosító gyermeke
harmadik életéve betöltésének időpontjáról, továbbá
b) ha egyenlőtlen munkaidő-beosztásban kíván dolgozni, a
munkaidő-beosztásra vonatkozó javaslatáról.
(5) A (4) bekezdésben foglaltaktól eltérően a nevelési-oktatási
intézményben pedagógus munkakörben foglalkoztatottak esetében a
kérelmet a fizetés nélküli szabadság tartama alatt, a tanév szorgalmi
időszakának befejezését, illetve az első félév befejezését megelőző
hatvan nappal korábban kell a munkáltatóval közölni.
(6) A (3) bekezdés szerinti időponttól a közalkalmazotti jogviszony
alapján közvetlenül vagy közvetve nyújtott pénzbeli vagy természetbeni
juttatás tekintetében e törvény erejénél fogva az időarányosság elve
alkalmazandó, ha a juttatásra való jogosultság a munkaidő mértékével
összefügg.
(7) Az (1) bekezdés szerinti kérelem alapján kikötött részmunkaidőben
a munkáltató a közalkalmazottat
a) a kérelem szerinti időpontig, de
b) legfeljebb a gyermek négyéves koráig, három vagy több gyermeket
nevelő közalkalmazott esetén a gyermek hatéves koráig
köteles foglalkoztatni. Ezt követően a közalkalmazott munkaidejét a
kérelem benyújtása előtti mérték szerint kell megállapítani.
(8) Az (1)-(7) bekezdés nem alkalmazható a vezetői megbízású
közalkalmazott tekintetében.
Ekkor a kötött munkaidő a részmunkaidő 80%-a lesz, pl. félállás esetén
heti 20 óra, és a neveléssel-oktatással lekötött munkaidő is a
csökkentett munkaidő 55-65 százaléka. (félállásnál heti 11-13 óra). A
szabadság ugyanannyi marad, csak a távolléti díj, ami a szabadság
idejére jár, az időarányos illetmény alapján lesz megállapítva.
Sajnos a köznevelési törvény szerint nincs már külön napközis
munkakör, ezért azt is tanító szakképzettséggel kell ellátni alsó
tagozaton. Maradnak olyan egyéb foglalkozások, amelyek nem
végzettséghez kötöttek: szakkörök, tehetséggondozó, tanórán kívüli
foglalkozás, tanórán kívüli programok szervezése, lebonyolítása.

--
  OFOE

Tisztelt Szodrai Csilla! A szakképzési törvény 127 § 6 szerint annak, aki már alkalmazott, mindenképp ki kell fizetni, aki új, annak megállapodás esetén:
A munkáltatói jogkör gyakorlója a szakképző intézmény alkalmazottjával megállapodhat a szakképző intézményben eltöltött legalább tizenötéves munkaviszony esetére jubileumi jutalom biztosításában. Az Nkt. e törvény hatálybalépését megelőző napon hatályos rendelkezései szerinti szakgimnázium, illetve szakközépiskola alkalmazottja esetében az ilyen megállapodás a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény szerinti feltételekkel kötelező azzal, hogy a jubileumi jutalomra jogosító időszakban a közalkalmazotti jogviszony és a szakképző intézménnyel fennálló munkaviszony időtartamát egybe kell számítani. (A választ Juhász Ágnes adta meg.)

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2020) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek