OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2007. október 16.
Címkék:
 

Federmayer Katalin

És tényleg berúgtam...

Nem akartam elmenni erre a tanári bulira, mert éreztem, baj lesz belőle. Hogy miért? A csuda se tudja, csak rettegtem, balsejtelmek gyötörtek, és előre láttam a vesztem – majd hagytam magam rábeszélni, és elmentem. A tévedések elkerülése végett gyorsan le kell szögeznem, nem vagyok alkoholfüggő. Tisztes középosztálybeli (szűkszoknya, magas sarkú cipő, szolid rúzs), kétgyermekes családanya vagyok – épp olyan, mint oly sokan mások, tanárok. Tehát elmentem és berúgtam. Én egyedül. A következő nap olyan lelkiismeret-furdalás gyötört, hogy nem találtam a helyem, míg el nem mentem barátnőmhöz, hogy meggyónjak. Ő jót nevetett rajtam, és a várt, remélt feloldozást kis szeletkékben ki is osztogatta nekem. Van ilyen..., néha becsúszik..., nem ennek alapján ítélnek meg, hiszen mióta ott dolgozol, soha, senki nem tapasztalhatta, hogy... Elaltattam hát háborgó lelkem.

Csak pár nap múlva volt merszem újra elővenni félrelépésemet, hogy megpróbáljam megérteni, mi miért történt velem. Hiába boncolgattam múltamat, jelenemet, nem találtam rá magyarázatot. Ezért hát, talán nyomoromban, azt kezdtem boncolgatni, vajon nem a hely, helyzet teremtett-e bennem valami olyan elferdülést, ami magyarázhatná az esetet. A gondolatmenet nem is volt annyira hajánál fogva ráncigált, ugyanis már régebben észrevettem, hogy valahogy más vagyok az iskolában, a kollégáim között, mint „normális” esetben. Azon kezdtem tehát gondolkodni, hogyan is viselkedem az iskolában, a kollégáim között. És ekkor nyomasztó képek ugrottak be.

Értekezlet. A témája napok óta ott függ a tanári ajtaján – természetesen nem olvastam el. Épp csak annyira tudatosodott bennem, hogy lemondjam az aznapi magánórámat, és begyűjtsem az értekezlet alatt elvégzendő feladatokat. Ahogy az igazgató szóra emelkedik, én belezuhanok kedvenc tevékenységembe: összeszámolom a hiányzásokat, beirkálom az óráimat, stb. Néha, mikor feltűnő a csend, felkapom a fejem, bökdösöm a szomszédomat, hogy megtudjam, mi történt. Mivel semmi lényeges, újra visszasüllyedek. Aztán hozzám is eljut a jelenléti ív, aláírom, meg egy második ív, azt is aláírom, és folytatom a rubrikák szorgos töltögetését.

Csak az értekezlet végén tudom meg, hogy az a bizonyos második ív, amit aláírtam, a munkaköri leírásom volt. Elsápadok. Normális vagyok én? Csak úgy, olvasatlan aláírtam? Én, aki ötször átolvasok minden hivatalos papírt (ld. értve olvasási gyakorlat), és akkor sem merek semmit sem csinálni, sem aláírni, sem kidobni, hanem a hűtőre erősítem, hogy majd holnap, ha tisztább lesz a fejem, újra olvashassam. És most? Hová lett az óvatosság, a megfontoltság? Mint a nyomtató ló, teszem eszetlenül, amit elvárnak tőlem. Azt már magamnak sem merem bevallani, hogy valaha komoly szakszervezeti ambícióim voltak, és kardot rántottam a munkaadók önkénye, a munkavállalók tehetetlensége, tudatlansága miatt. Hát hová jutottam?

Egy gyerek bizonyítványába kell beírnom valamit. Belépek az iskolatitkár irodájába. Dúlt asztal, dúlt tekintet. Halkan köszönök, majd amennyire tőlem telik, halkan odalopódzom a szekrényhez – én tudom, mit hol találok, nem kell segítened, te csak végezd a fontos, nélkülözhetetlen munkádat! –, és matatni kezdek. Hirtelen elfelejtem, hányadikos az osztályom. Zavartan turkálok. Az évfolyamonként feszes glédába állított bizonyítványok, mint a dominó, éktelen robajjal leomlanak. Innentől kezdve egy Chaplin-filmjelenet zajlik le. Fél kezemmel megpróbálom feltartani a zubogást, zavart mosolyt röppentek az elmélyült munkájából felriasztott titkárnő felé, a lábammal közelebb halászom a már lepottyant bizonyítványokat. Mondjam tovább?

Röpgyűlés. Az igazgató bejelenti, indulni fog a következő igazgatóválasztáson is. Méltatja eddigi munkásságát, majd felszólít minket, hogy jobbító/kritikai észrevételeinket az e célra kikészített dobozba csak bízvást helyezzük el, mert (és itt idézek) „ő bírja a kritikát”. Hangosan felnevetek. Döbbent csend. Én felnézek (persze megint a naplóval babráltam), mindenki rám néz. Az igazgató feje, mint metronóm, idegesen billeg ide-oda, az enyém vörös, majd lila színekben úszkál. Hát ennyit a minőségi pótlékomról.

Hát normális vagyok én? Nem azért, mert viselkedésemmel romba döntöm nem létező karrieremet, hanem mert nem felnőtthöz méltó a viselkedésem.

És még sorolhatnám tovább a rémületes eseteket, melyek közös nevezője, hogy valamennyiben gyermeki és ostoba módon viselkedem. Úgy tűnik, amint belépek az iskola kapuján, egy hirtelen agymosás, elektrosokk hatása alatt elbutulok, és az egyébként normális felnőttből ügyefogyott gügye válik.

Mi lehet ennek az oka?

Mert mindenki butának tart (titkárnő, mérnök, anyuka-apuka, gyerek…), tehát buta vagyok.

Mert valami kollektív játékszabály azt diktálja, hogy én, a szellem embere, suta vagyok (Albatrosz) az evilági dolgokban.

Mert valami áldemokrácia, álegyenlőség folytán nem tisztázódott bennem az alá-, fölérendeltségi viszony, ezért nem tudom kezelni a munkahelyi hierarchiát.

Mert lenézem magamat és kollégáimat.

Mint kitetszik, a helyzet komplikált. Bonyolult pszichológiai ármány áldozata vagyok, melyet évtizedek óta szövöget a külvilág és a tanárok sajátos belvilága.

Az előbbit nem kívánnám részletezni, ismerjük nagyon is jól. Talán izgalmasabb azt megnéznünk, hogyan roncsoljuk mi magunkat.

Állandóan meg vagyunk sértve. Bánt minket a világ, a gyerekek, a szülők, ezért dúlva-fúlva motyogunk magunkban, mint az a bizonyos dühös malacka a mesében. Úgy érezzük, nem az érdemeinknek megfelelően bánnak velünk, lenéznek, kisemmiznek. És mi mit teszünk? Vagy hőbörgünk, vagy sunnyogunk. Egy biztos, nem felnőtthöz méltó, tudatos, higgadt érdekérvényesítéssel kezeljük dolgainkat.

--

Linkek

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.12.12.
L. Ritók Bóra: Szegénység, 2019 decemberében
A hátrányos helyzet meghatározása jogszabály alapján történik…de a terepről tudjuk, ez gyakran nem tükröz valós képet. Ilyenkor, mikor a gyerekek hátrányos helyzetű igazolása az alap...
(Forrás: hvg/Nyomor széle blog)
--
2019.12.12.
L. Ritók Nóra: Ez a rendszer elengedte az oktatást
Aki elmegy egy szegregátumba, és bemegy egy komfort nélküli házba, ahol családok, gyerekek élnek, átjárja az az érzés, hogy szinte esélytelen innen kitörni. L. Ritók Nóra folyamatosan é...
(Forrás: Klubrádió)
--
2019.12.12.
„A szülők veszik el saját gyerekük életét, aztán csodálkoznak, ha megszúrja a tanárt, vagy kiugrik az ablakon”
A döbbeneten túllépve, a konkrét esetektől eltekintve vizsgáljuk meg a kontextust, azaz a magyar oktatási rendszert, ahol ezek a tragédiák megtörténtek. De még mielőtt erre rátérnénk,...
(Forrás: Szeretlek, Magyarország)
--
2019.12.12.
Amit csinálunk, az nem oktatás, hanem intézményesített gyerekkínzás
És olyan is volt, hogy amikor a kollégák (amúgy a házirenddel ellentétesen…) már két témazárót is írattak a diákjaimmal az adott tanítási napon, az egész csoportom annyira kimerült...
(Forrás: Független Diákparlament)
--
2019.12.12.
A gyerekek minden reggel kirázzák az iskolatáskát, ha a poloska nem is, de a csótány legalább kiesik
Két, nagy létszámú családok átmeneti otthonában élő édesanya számolt be arról, hogy a gyerekeikkel a csótányok között alszanak, miközben ágyi poloskák csípik őket. Nem arról van...
(Forrás: abcug.hu)
--
2019.12.12.
Jobb lesz a szakképzés, emelkedik a szakképzésben oktatók bére
A gazdaságvédelmi intézkedések részeként és a fiatalok foglalkoztatásának további bővítése érdekében újabb előrelépés történt a szakképzés megerősítéséért: az Országgyűlé...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.12.12.
Halácsy Péter: a gyerekeknek meg kell tanulni bánni a szabadsággal
A Budapest School Általános Iskola és Gimnázium kerettantervét az EMMI idén áprilisban fogadta el. A Budapest School célja a kezdeményezéssel az volt, hogy az általuk használt saját, szem...
(Forrás: index)
--
2019.12.11.
Vendégünk: Setényi János, oktatáskutató
Kína nemrég még a világ összeszerelő és fröccsöntő üzemének számított, de ma már sokkal inkább a kreativitásra gyúrnak, és a friss PISA-felméréseken éppen kenterbe verték a vilá...
(Forrás: index)
--
2019.12.11.
Pokorni: Az általános iskoláink kudarcosak
Az egykori oktatási miniszter szerint bőven lenne mit tenni a kistelepülési, kis létszámú iskolákért, amelyek nem feltétlenül kerültek jobb helyzetbe az állami kézbe vétel óta, sőt. A...
(Forrás: index)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Dóra! Meg kell kérdezni a döntéshozót, hogy mi indokolja a lépést. Ha ez szóban nem működik, írásban kell megtennie, mégpedig hivatalos levélben: választ vár, és ezt indokolja (nem volt előzmény, váratlanul érte, ragaszkodik az indokláshoz stb.) Mindenképpen menjen másolat a fenntartónak. A levélen fel kell tüntetni, hogy kik kaptak másolatot. (Ha szakszervezeti tag, a szakszervezet támogatását is kérheti.) Felvethető a probléma nevelőtestületi értekezleten is, de ragaszkodni kell a jegyzőkönyvhöz. A levelezés online is lebonyolítható, de fontos, hogy legyen mindennek írásos nyoma. A szakmai munkaközösség támogatását van esélye elnyerni? Reméljük, sikerül tisztázni a dolgot, illetve orvosolni a problémát. Üdvözlettel az OFOE szerkesztősége

--
  Hesz Dóra Virág

Köszönöm a gyors választ!
Pedig így történt, gyakorlatilag ezen a héten, hétfőről keddre már megvonták az osztályfőnökségemet (semmi konkrétumról nem tájékoztattak, "jobb, ha nem is tudom", szülői megkeresések voltak). Valakik valamit mondtak...írásban nem kaptam semmit, fegyelmi, természetesen nem volt, hisz nem követtem el semmit. Van ennek a lépésnek v.milyen formai, írásbeli feltétele? Mind szakmailag, mind anyagilag súlyosan érint ez a döntés, amit nem tartok megalapozottnak. Előre is köszönöm a segítséget!
HEsz Dóra Virág

--
  OFOE

Kedves Dóra! Tulajdonképpen furcsa, hogy így történt. Gondolom, az ügynek voltak előzményei, valamivel feltételezhetően indokolták ezt a lépést.
Az iskolavezetőnek jogában áll lecserélni az osztályfőnököt, de nem csak úgy, ötletszerűen az egyik pillanatról a másikra.

--
  Hesz Dóra Virág

T. Cím!

Az iránt érdeklődöm, hogy tanév közben (szóval most, 2019. nov.végén)megvonható-e az ofő pótlék egy más kolléga kinevezésével egyik napról a másikra...

Várom szíves válaszukat:
Hesz Dóra Virág

--
  OFOE

Kedves Zoltán!
A munkaszerződéssel foglalkoztatottakra is a pedagógus-előmeneteli
rendszer vonatkozik, a hozzá tartozó illetményrendszerrel, és a
szabadság. valamint pótszabadság is azonos, a távolléti díj számítása
az Nkt. alapján történik, a túlmunka díjazása, beleértve a
pihenőnapokon végzett munkát, mindenki esetében az Mt .és a
326/2013-as rendelet alapján történik, ahogy az eseti helyettesítésre
vonatkozó előírások is azonosak. Nem jár jubileumi jutalom, és a
végkielégítés is csak az Mt. alapján, ahogy távozáskor nincs
felmentési idő, hanem jóval rövidebb felmondási idő van. A nők negyven
év jogosultsági idő alapján nem kérhetik a felmentésüket, hanem közös
megegyezéssel vagy felmondással mehetnek el. A munkaviszony sokkal
könnyebb felmondással megszüntetni, mint felmentéssel, mert csak annyi
a kritérium, hogy az indok legyen valós és okszerű. Ha valakit
felmondással el akarnak küldeni, az Mt. hatálya alá tartozó munkáltató
esetében nem kötelező az előzetes állásfelajánlás. Küldök egy
összehasonlító táblázatot

((A választ a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk. Az ígért táblázatot a mail címre küldtük el).

--
  Tóth Zoltán

Üdvözlöm!
Szeretnék választ kapni az alábbi kérdésemre.
Alapítványnál, pedagógus munkakörben foglalkoztatott munkavállalóra a munatörvénykönyve vonatkozik. Minden kérdésben? Melyekben nem?
Különösen a heti munkaidő, az éves szabadság és a túlmunka díjazása (szombat, vasárnap) érdekelne.
Várom válaszát,
üdvözlettel: Zoltán

--
  ofoe

Kedves Rita! A gyermekvédelmi felelős munkakör 2012 szeptemberétől megszűnt, a feladat az osztályfőnökhöz került. Nem törvénymódosítás volt ez, hanem az új törvény és a hozzá kapcsolódó rendeletek tértek el a korábbiaktól. (A válasz a PDSZ jogi szakértőjétől érkezett.)

--
  ofoe

Kedves Katalin! Jól tudja : 22 órát kellett volna alapul venni, a tagóvoda vezetője - bár csoportban kell lenni 3 csoportos óvoda esetén, tehát nem függetlenített vezető -, de kap órakedvezményt. Tehát nem a 32 órát, hanem a 22 órát kell nézni és erre rászámolni a túlórát. (A választ Bakonyi Anna óvodai szakértő adta meg.)

--
  Mohácsi Katalin

Tisztelt OFOE!

Szeretnék állásfoglalást kérbi a következő helyzetre! Tagintézmény vezető vagyok egy 3 csoportos óvodában. Saját csoporttal foglalkozom,és látom el a vezetői feladatokat.Kolleganőm nem lesz ebben az évben, így egyedül látom el a feladatot a nap folyamán.A fenntartó eddig 50 óra ingyen munkát kért, majd a 32 óra feletti órákat számolta el részemre 90 %-os túlórával. Kérdésem az lenne, hogy jogos-e számomra az óvónők kötelező 32 órájával való számolás, mert az én kinevezésemben a 22 óra van megjelölve.EDDIG A 32 ÓRA FELETTI IDŐT számolták el ingyen 50 órai munka után.

Válaszukat nagyon köszönöm!
Üdvözlettel: Mohácsi Katalin

--
  Sasváriné Rita

Tisztelt Szerkesztőség!
Emlékeim szerint volt egy 2012. évi szabályozás mely az iskolai gyv felelős feladatkörét ill. annak változását írja le. Ha jól emlékszem, az ofő munkakörbe jobban beletették a gyv- t, míg a szakirányú képesítéssel nem rendelkező tul.képpen pedagógus gyv felelős feladatai arányosan csökkentek. Kb a kapcsolattartás segítése és a statisztika maradt meg neki. Meg is szűnt a 2 óra adható órakedvezménye. Most szükségem lenne arra az információra, hogy mely rendelet vagy törvénymódosítás írja le ezt a változást. Ebben kérem segítségüket. Tisztelettel: Sasváriné

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek