OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2008. január 15.
» Hozzászólások (0)
Címkék:
 

Retorzió

A film az Esztergomi Kortárssegítő Műhely „Ne tedd!” bűnmegelőzési modellprojekt keretében készült. Szereplői (és nagyrészt az alkotói is) kortássegítők. A Retorzió elkerüli a klasszikus értelemben vett oktatófilmek buktatóit; ez azonban azt is jelenti, hogy az osztályfőnöki munkában csak gondos előkészítéssel és feldolgozással használható.

A modellprogram

Az Esztergomi Szent Jakab Alapítvány által működtetett Drogprevenciós Iroda, Fényközpont 2001 májusában kezdte meg működését Esztergomban. Drogproblémában érintettek és hozzátartozóik számára nyújt alacsonyküszöbű pszicho-szociális ellátást (Komárom-Esztergom megyében egyedülálló ez a segítségnyújtási forma). Olyan tanácsadó műhelyként működik, amely kistérségi szinten a felvilágosítás, tanácsadás és utógondozás mellett a prevenciós feladatok koordinálását is felvállalja.

Az Esztergomi Szent Jakab Alapítvány, az Esztergomi Rendőrkapitányság Bűnügyi Osztálya és a Határtalan Szív Alapítvány közös pályázati projektjének keretében, mely az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium Országos Bűnmegelőzési Bizottságának támogatásával valósult meg Esztergomban, kortárssegítő csoportokat működtet.

A „Ne tedd!”-programról bővebben is olvashat honlapunkon.

Kisfilmek

A program keretében négy kisfilm készült. Ezekből eredetileg a programban részt vevő oktatási intézmények kaptak havonta egyet, valamint egy a feldolgozást segítő kis füzetet. A projekt lezárását követően Cseres Judit pszichológus készítette el a végleges módszertani segédletet a filmek osztálytermi feldolgozásához.

A Retorzió egyike ezen kisfilmeknek; a családon belüli erőszak, súlyos testi sértés, garázdaság témáját dolgozza fel. A projektben részt vevő szakemberek felhívják arra a figyelmet, hogy a filmet megfelelő előkészítés és feldolgozás nélkül nem érdemes egy osztálynak levetíteni. Mindenképpen olvassák el a módszertani segédletet.

Kérdéseivel bátran forduljon a Fényközponthoz közvetlenül, vagy az Országos Bűnmegelőzési Bizottság közvetítésével, de fordulhat magához Cseres Judithoz is:
Cseres Judit: cseresjudit[kukac]gmail[pont]com, (06-20) 433-6708
Hentes Ildikó (Esztergomi Szent Jakab Alapítvány): fenykozpont[kukac]freemail[pont]hu, (06-33) 400-808
IRM Bűnmegelőzési Osztály: bunmegelozes[kukac]irm[pont]gov[pont]hu, (06-1) 441-3891

» A film letöltése jobb minőségben (avi, 115 MB)

Retorzió

(színes, 18 perc)

Hentes Ildikó írja a filmek létrejöttéről:

„A kortárssegítők bűncselekménytípusokat modellezve, megtörtént bűnesetekből kiindulva fiktív történetek szereplői lettek. A kisfilmek 15-20 perc időtartamban mutatják be a bűnelkövetők családi, kortárscsoporti környezetét, a bűnelkövetés előzményeit, az adott helyzetbe kerülés lehetséges okait.

A projekt tervezésekor az elképzelésünk az volt, hogy házi video kamerával saját magunk készítjük el a kisfilmeket. Időközben változtattunk ezen a koncepción. Az Esztergom Városi TV vezetőjét felkerestük abban reményben, hogy segítségünkre lesz és a ETV technikáját és munkatársait bevonhatjuk a programba, mivel filmkészítési gyakorlattal nem rendelkeztünk, viszont a programot színvonalasan akartuk végrehajtani. Az ETV első körben nemet mondott, mivel úgy ítélték meg, hogy kapacitásaikat és szakmai felkészültségüket meghaladta az elképzelésünk.

Végül is sikerült találnunk egy külsősként az ETV-nél dolgozó rendezőt (Váczy István) és főállásban ott dolgozó stúdióvezetőt, operatőrt, (Kiss Gyula) akiknek szakmai kihívást és előrelépést jelentett a feladat végrehajtása. A filmek sorrendjét követve nyomon követhető a szakmai munka minőségének fejlődése, a művészi színvonal, az ötletesség és a kreativitás kibontakozása.

Az alapötletünk szerint a rendőrség munkatársai megtörtént bűnesetek, alapján készítettek egy forgatókönyv vázat. Ezt munkatársaimmal megpróbáltuk speciálisan arra a csoportra, azokra a fiatalokra, egyes esetekben szereplőkre formálni és igazítani, akik a csoportokban jelen voltak.

Már az első film esetében is sikerrel alkalmaztuk a fiatalok bevonását a forgatókönyv dialógusainak megírásakor. A kezdeti próbák során a jelenteket kiscsoportoknak kiadtuk és helyzetgyakorlatokkal „ötleteltünk”, ki hogyan jelenítené meg az adott helyzetet, párbeszédet. Ez a módszer nagyon jól bevált így kerültek be a kulcsmondatok a végső forgatókönyv verziókba.

Az eredeti elképzelésünkben nem fordítottunk különösebb hangsúlyt arra, hogy milyen zenét használunk majd aláfestésnek a filmekhez. Csak időközben merült fel kollégánkban az igény, hogy a különleges témákat feldolgozó kisfilmek esszenciája lehetne a filmekhez tartozó zene és szöveg, melyek alkalmasak önállóan is az elgondolkodtatásra. Így születtek meg a versek és hozzá a dalok, melyekből olyan »slágerek« születtek, amelyek a gyerekek zenei ízlésének is megfelelnek, szövegeik azonban komoly tartalmat hordoznak magukban.”

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.04.19.
„Kiemelkedő” csaló iskolák. Nahalka István írásas
Felmerülnek jogi és oktatásigazgatási kérdések is. Nem vagyok jogász, nem tudom megmondani, hogy a kompetenciamérések során történő csalás jogi értelemben minek minősül. Ha van ilyen...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.18.
Odaszúrt az MTA Palkovicséknak egy méretest
Az ITM eddig nem árulta el, hogy javítaná a magyar innovációs teljesítményt, sőt a kormány adós egy részletes tanulmánnyal, de addig is az MTA összeálított egyet, az Eötvös 2020+ anyagot...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.17.
Ötéves technikumok lesznek a szakgimnáziumokból
2020 szeptemberétől a mostani szakgimnáziumok ötéves technikummá, a szakközépiskolák pedig hároméves szakképző iskolákká alakulnak – jelentette be Pölöskei Gáborné, az Innováció...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.15.
Megreformálnák a tanári pályaalkalmasságit
Jelenlegi formájában nem tölti be valódi szerepét a pedagógusok pálya­alkalmassági vizsgálata az érintett oktatók és hallgatók szerint. A felvételi részét képező vizsgálat jórészt...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.15.
A gyermekek érdekét helyezi előtérbe a szaktárca
Az Igazságügyi Minisztérium lépéseket készül tenni azért, hogy a gyermekek legfőbb érdekét szem előtt tartó szabályozás szülessen az úgynevezett jogellenes gyermekelviteli ügyekben....
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.15.
A több napja tartó lengyel tanársztrájkról
Ez a magyar médiában néhány példától (itt, itt, itt és itt) eltekintve egyelőre nem kapott nagy figyelmet. A cikkben a sztrájk okait és körülményeit járom körül, mely a Taní-tani Online...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.13.
Félelmetes, hogy itt tartunk, és az is félelmetes, hogy nem tiltakozunk
Elnézve az eseményeket, a reakciókat, az általános folyamatokat, komolyan megkérdőjeleződik bennem, van-e értelme az egésznek. Mennyivel egyszerűbb lenne szülőként kimenekíteni a saját...
(Forrás: ckpinfo)
--
2019.04.13.
Orbán Viktor ma azt tesz az oktatás rendszerével, amit akar
Az oktatás szereplői közül mára lényegében már csak a diákok azok, akik érdemben lennének képesek hallatni a hangjukat, de a NER résen van: a kormány ellen többször és több fórumon...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.04.13.
Palkovics szerint az MTA átláthatatlan, év végéig pedig át kell szervezni
Cáfolta az MTA hivatalos közleményében Palkovics László innovációs- és technológiai minisztérium Hír Televíziónak adott korábbi nyilatkozatát, melyben azt állította:„A magyar kormá...
(Forrás: mérce)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek