OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2008. február 25.
» Hozzászólások (0)
Címkék:
   

Tudor Alapítvány a tehetséges gyerekekért

Minden gyereknek egyenlő esélyt kellene kapnia tehetsége kibontakoztatásához… De vannak, akiknek nem adatik meg a biztos szülői háttér, a figyelem és a szeretet, a saját könyvek, játékok, külön szoba vagy akár egy tanulósarok. Nekik sokszor még ételből, ruhából is kevés jut. ők már az iskolát is súlyos hátrányokkal kezdik. Ezeknek a nehéz sorsú, tehetséges gyerekeknek szeretne segíteni a Tudor Alapítvány, hogy elvégezzék az általános iskolát, eljussanak a középiskoláig és kezükbe vehessék sorsuk alakítását.

Az alapítvány célja, hogy az ország minél több pontján ott legyenek műhelyei, ahol a hátrányos helyzetű, tehetséges gyerekek 8-10 éves koruktól segítséget kapnak iskolai tanulmányaik végzésében, adottságaik kibontakoztatásában. Így nem kell behozhatatlan hátrányokkal indulniuk az életben. Az alapítvány speciális pedagógiai műhelyeit – a Tudor Műhelyeket – a társadalmi szolidaritásra támaszkodva hozza létre. A gyerekek iskolán kívüli életét szakemberek segítik. Megteremtik számukra azt a támogató környezetet – infrastruktúrával, szakszerű pedagógiai munkával, figyelemmel, szeretettel –, amely otthon nem adatik meg nekik, és amit a közoktatás sem tud biztosítani. Ezek előtt a gyerekek előtt megnyílik az út a középiskolák felé.

Az első Tudor Műhely 2001 őszén kezdte meg működését Szombathelyen dr. Molnár Károlyné vezetésével, 10 harmadik-negyedik osztályos kisgyerekkel. Az azóta eltelt években a szombathelyi modell alapján még három Tudor Műhelyt tudtunk létrehozni: a Hajdú-Bihar megyei Polgáron, valamint Budapesten a Józsefvárosban és Csepelen. Ebben a négy Tudor Műhelyben 2007-ben összesen 57 gyerekkel foglalkoztak az alapítvány munkatársai.

A Tudor Műhelyekben a gyerekek délutánonként családias körülmények között angol/német nyelvet, informatikát tanulnak, készségfejlesztő foglalkozásokon vesznek részt, segítséget kapnak iskolai feladataik megoldásához, tanulmányi és egyéb versenyekre való felkészülésükhöz. A délutáni foglalkozásokat kulturális és sportprogramok, kirándulások, táborok egészítik ki. Évek óta szervezünk közös kirándulásokat, táborokat is, amelyekben valamennyi műhelyünkből részt vesznek a gyerekek.

Olyan világról álmodom…

Olyan világról álmodom, ahol a gyermekeknek sosem kell nélkülözniük, ahol a társadalom, minden belső ellentétet félretéve kiáll a fiatalok esélyegyenlőségéért és a gazdasági élet szereplői is támogatják a következő generációk jövőjét.

Ez csak álom – mondhatják a kétkedők, de szerencsére vannak, akik furcsa, rideg valóságunkban még hisznek abban, hogy a világ megváltoztatható. Endreffy Zoltán filozófus és Somlai Péter szociológus az ezredfordulón hozták létre a Tudor Alapítványt, hogy a nehéz körülmények között élő, tehetséges gyerekek sorsában is fordulatot hozzanak, megnyitva számukra a továbbtanuláshoz és a jobb élethez vezető utat.

Miért hozták létre az alapítványt?

Sok gyermek indul hátrányos helyzetből. Magyarországon több 100 ezer gyereknek lenne szüksége ilyen jellegű segítségre. Ehhez képest, amit mi nyújtunk, az csepp a tengerben. Amikor elkezdtük, az azóta elhunyt Endreffy Zoltánnal az volt a szándékunk, hogy, hogy a 8-10 éves korosztályt segítjük abban, hogy a 8. osztály elvégzése után ne kallódjanak el, hanem kiforrott tervekkel középiskolába jelentkezzenek.

Mi valósult meg a tervekből?

Apró csodák. Eleinte abban a naiv hitben éltünk, hogy ügyünk mögé sokan felsorakoznak majd, de gyakran a közöny falaiba ütköztünk, és a nemes szándékot az anyagi akadályok erősen megtépázták. Természetesen vannak jó példák is. Az elsőként megalakult szombathelyi műhely ma is kiválóan működik, és ma már Polgáron, Csepelen és Józsefvárosban is ott vagyunk. Azt a pluszt biztosítjuk a nehéz körülmények között élő, tehetséges gyerekeknek, amit szerencsésebb társaik számára a család adhat az iskola mellett. Miközben a boldoguláshoz nélkülözhetetlen idegen nyelvekből és informatikából felkészítjük őket, egyéni képességeik kibontakozására is gondot fordítunk.

Milyen elveket követ az oktatás?

Az alapvető készségekkel és az élethez ma már elengedhetetlen ismeretekkel vértezzük fel a gyerekeket. Azokat a különórákat pótoljuk, amelyekre helyzetükből adódóan nincs módjuk járni és azt a közösséget biztosítjuk, ami szükséges a beilleszkedéshez.

Eddig milyen eredmények születtek?

A „Tudor gyerekek” tanulmányi eredményei látványosan javulnak. Akár még szerencsésebb kortársaiknál is bátrabban megszólalnak idegen nyelveken, és a számítástechnika világában is otthonosan mozognak. Megszűnnek a fegyelmezési problémák is. A tanulmányi versenyeken mindig esélyesként indulnak, beszédkészségük javul, változik szemléletük és műveltségük, ami erősíti önbizalmukat. Rendszeresen mérjük képességeik fejlődését, így pontosan tudjuk ki, hol tart és milyen téren kell ráerősítenünk. ők már nem elégszenek meg félmegoldásokkal, nagy terveket kovácsolnak. Végzőseink közül szinte mindenki továbbtanul.

Tehát jól döntöttek, amikor létrehozták az Alapítványt?

Mindenképp. Bár országos hálózatról nincs szó, de ha mindenki megtenne annyit, amennyi lehetőségeiből telik, a legtöbb probléma megoldódna. Közösségeink az elhivatott műhelyvezetők jóvoltából magas színvonalon működnek. Sokat köszönhetünk támogatóinknak és reméljük, hogy egyre több szervezet és cég érzi át a Tudor Alapítvány munkájának jelentőségét, így hosszú távon fenntartható tevékenységünk. Felelősséggel tartozunk a gyerekeknek és a szülőknek, akik bíznak bennünk. Nem adhatjuk fel…

Az egyetlen lehetőség

Mielőtt meglátogattuk a szombathelyi műhelyt, már sokat halottunk vezetőjéről Molnár Károlynéról, azaz Kati néniről. A Tudor alapítvány lelke, aki kemény kézzel és céltudatosan tartja össze csapatát, heroikus alakká nőtt képzeletünkben. A valóságban kicsi, törékeny hölgy fogadott minket, aki halk, határozott hangon mesélt mindennapjaikról. A gyerekekről, akik számára a műhely az egyetlen lehetőség. Hiába a tehetség, a vágy, hogy többre jussanak, ha elnyeli a szegénység, a nehéz családi körülmények vagy éppen a végtelen, üres, falusi délutánok. Utat kell mutatni nekik és reményt, hogy bennük is ott a lehetőség.

Ehhez manapság kevés az emberség és az elhatározás, pénz és kapcsolat is kell hozzá, méghozzá nem is kevés. Kati néni korábban a szombathelyi tanárképző főiskolán oktatott, tanítványai ott vannak a helyi iskolákban és kulturális intézményekben. Az ő segítségükre mindig számíthat a gyerekek kiválasztásában és a színvonalas képzés feltételeinek megteremtésében egyaránt. Ám, így is mindig anyagi lehetőségeik határán mozognak.

Az oktatás is gondosan kialakított elvek alapján működik. A nyelvóráknak az egyik helyi nyelviskola ad otthont és az intézmény tanárai vállalták a gyerekek felkészítését is. A számítástechnika az igazi erősségük. A képzés külön a műhely számára készített tanmenet alapján folyik a főiskolán.

A vidéki életformának sok előnye van. Könnyebb kapcsolatot tartani a családokkal, így a lemorzsolódás megelőzhető. A közös programok a szülőket is a Tudor-család részévé teszik. Évente több kirándulást szerveznek Budapestre és az osztrák testvérintézményekbe. Sok gyerek a Tudor műhellyel járt először mindkét helyen. A Tudor Műhely intézte az útlevelüket. Nem csak a világ lett tágasabb számukra, önbizalmat és hitet is kaptak. Az első csoporttal indult gyerekek közül már sokan középiskolába járnak.

Miért 8-10 éves kortól segíti a Tudor Alapítvány a gyerekeket?

Egyfelől a hátrányok már jóval a középiskola előtt megmutatkoznak. A legszegényebb, legrosszabb körülmények között élő szülők gyerekei közül sokszor még a legtehetségesebbek sem jutnak el szakközépiskolába, vagy gimnáziumba. Másfelől ez az a korcsoport, amelyből a pedagógusok már könnyen ki tudják választani azokat, akiket különlegesen tehetségesnek, fogékonynak gondolnak.

(Az ismertetőt szerkesztette Kálmán Judit.)

Tudor Alapítvány
Levelezési cím: 1125 Budapest, Kiss Áron u. 16.
Telefon: (06 1) 275-1409, (06) 30 391-2714
E-mail: tudoralapitvany[kukac]t-online[pont]hu
www.tudor-alapitvany.hu

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.03.24.
Szociális farmon adnak munkát az autista fiataloknak
Miskolcon sikeresen működik egy szociális farm, ahol fogyatékos és megváltozott munkaképességű embereket vonnak be a gazdálkodásba, a megtermelt árut pedig értékesíteni is tudják. Az egyedi...
(Forrás: abcug.hu)
--
2019.03.24.
Tessenek forradalmat csinálni!
Magas a lemorzsolódás a középiskolában, az érettségizettek országos aránya alacsony. A szocioökonómiai háttérrel nem tud megbirkózni az oktatás. A PISA-eredmények sokkolóak, nem siker...
(Forrás: Tízperc Iskolablog)
--
2019.03.24.
Több szintet lezártak a pécsi iskolában, ahol Áder felavatott pár vízautomatát
„Már reggel 7-től az iskola körül több rendőr autó állt, le voltak zárva az utak a suli körül. Az iskola folyosói is tele voltak biztonsági emberekkel. Nem lehetett a folyosókon »csak...
(Forrás: 444.hu)
--
2019.03.24.
A Taigetosz törvény rossz – és akkor mi van?
Magyarán, bár az Alkotmánybíróság különböző okokra hivatkozva az LMP beadványát ugyan elutasította, de maga is beismerte, hogy az állam felelőtlenül (sőt mi több, alkotmányellenesen...
(Forrás: mérce)
--
2019.03.24.
Menet a tudományért: piros lapot adtak Palkovicsnak
Sem egységről, sem függetlenségről nincs szó az MTA tervezett átalakítása ügyében – hangsúlyozta Orosz Ferenc az ITM épülete előtt. Az akadémikus elmondta, nem fogadják el a miniszt...
(Forrás: Magyar Hang)
--
2019.03.24.
Állásfoglalás a szakképzés tervezett átalakításáról
A szak- és felnőttképzés átalakításának Szakképzés 4.0 elnevezésű stratégiája ezúttal a korábbiaknál szélesebb kör, a Szakképzési Innovációs Tanács bevonásával készült. A strat...
(Forrás: ckpinfo)
--
2019.03.22.
Tárgyalni fog a kártalanításról a kormány a tankönyvesekkel
Kártérítést kell fizetnie a kormánynak azoknak a tankönyvterjesztő cégeknek, amelyeket az uniós bíróság ítélete szerint megkárosított. Az Emberi Jogok Európai Bírósága kedden joger...
(Forrás: Infostart)
--
2019.03.22.
Partizánakcióznak a magán-tankönyvkiadók
Április 1-jén lesz nyilvános a 2019-20-as hivatalos tankönyvjegyzék, amit az Oktatási Hivatal ad ki, az állami tankönyvterjesztő Kello elektronikus felületén lehet belőlük rendelni. Az id...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.03.22.
Jogerős a strasbourgi tankönyvpiaci bukta, félmilliárdot is fizethet az állam
Az elsőfokú ítélet szerint a hatóságok ezzel megsértették az Emberi Jogok Európai Egyezményének a magántulajdon védelméről szóló cikkét. A magyar állam fellebbezést nyújtott be a...
(Forrás: hvg.hu)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek