OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2008. április 21.
» Hozzászólások (1)

Az osztályfőnöki órák beszélgetéseihez 40.

Elér-e hozzánk a muzsika hangja?

A Washington Post újságírója, Gene Weingarten, Pulitzer-díjat kapott egy olyan cikkért, amelyben egy izgalmas és tanulságos kísérletről számolt be. A cikk címe: Pearls Before Breakfast (Gyöngyök reggeli előtt).

Színhely: Washington, DC, az időpont: reggel háromnegyed nyolc. A forgalmas L’Enfant Plaza-n rugalmas léptekkel farmeres fiatalember száll ki a metróból. Fekete pólót visel, a fején washingtoni baseball-csapat ellenzős sapkája. Előveszi hangszerét, az 1713-ban készült Stradivarit, a nyitott hegedűtokba pedig ösztönzésképpen néhány bankjegyet dob. Majd háromnegyed órán át fülbemászó dallamú, nagy technikai igényű klasszikus darabokat játszik, egyiket a másik után.

Joshua Bell mint utcazenész

Két héttel korábban, a Bostoni Filharmonikusok teltházas hangversenyén, felállva éljenezték. Két hét múltán hasonló élményben volt része a marylandi Strathmore Zenei Központjában. De most itt muzsikál, a korántsem tökéletes akusztikájú földalatti megállóban. Játék ez, egyben kísérlet. Játékos kísérlet, mely azt hivatott felmérni, hogy a munkába siető ember felfigyel-e ösztönösen a művészi tökélyre, szíven üti-e a zene, megtorpanásra, adakozásra készteti-e avagy a gondolataiba zárkózva megy tovább a maga útján. Ne feledjük, hogy aki itt a reggeli órában áthalad, szinte kivétel nélkül értelmiségi, többnyire magasan képzett kormányalkalmazott.

Annyi különféle nyilvános szerepvállalás után Joshua Bell kedvet kapott az inkognitó fellépéshez. Hiszen ez igazából a játék! Bevallása szerint nagyobb lámpalázat érzett utcai zenészként, mint a világ bármely nagy hangversenytermében. Hiszen oda azok jönnek el, akik értékelik, itt pedig teljesen ismeretlenül lép a „közönség” elé. Mint kiderült, aggodalma beigazolódott. „Fellépése” mérlege igen kedvezőtlen volt: 1089 áthaladó személy közül alig néhányan lassították le léptüket, összesen hét adományt kapott, és azok összege alig 32 dollár 17 centet (!) tett ki. Mert egyesek pennyket is bedobtak a hegedűtokba. A művész keserű humorral jegyezte meg: ez negyven dolláros órabérnek felel meg, amiből akár meg is élhetne, no meg akkor impresszáriót sem kellene fizetnie. Mélyen felkavarta viszont, hogy az új darabok előtti hat rövid szünet alatt egyetlenegyszer sem tapsolták meg, és semmiféle visszajelzést nem kapott a sietve áthaladó járókelőktől.

Részletes beszámolójában Gene Weingarten, a Washington Post Magazine riportere elfilozofál azon, minek tudható be e kísérlet sikertelensége. Bizonyára annak, hogy a jól ismert közegből kiragadott mű és művész aligha számíthat esztétikai befogadásra. Aki viszont nem értékeli a szépet, képes-e arra, hogy az életet értékelje? – teszi fel a kérdést.

Háttérinformációk

Forrás: Pulitzer a világhírű hegedűművésszel kísérletező újságírónak. Quart, 2008. április 9.

Joshua Bell: A csodagyerekként feltűnt Joshua Bell a játék szerelmese és a nyilvános szerepvállalás mestere. Tizennyolc évesen fellépett a Carnegie Hallban, számos ősbemutató előadója, a Grammy-díj nyertese. A Billboard Magazine a 2004. év klasszikus zeneművészének kiáltotta ki, Indiana kormányzója az állam élő legendájának nevezte. A 2007. év Avery Fischer-díjazottja; a megtisztelő kitüntetést Glenn Close színésznő kezéből vehette át, és nevét márványba vésték a New York-i koncertterem bejáratánál. Stradivariját, a Tom Taylort, két millió dollárért eladta, hogy négymillióért megvásárolhassa a regényes történetű Gibson ex Huberman Stradivarit, amit kétszer is elloptak eredeti tulajdonosától.

Joshua Bell

Javaslatok a feldolgozásra (13 évesnél idősebb tanulóknak)

A történet feldolgozása lehetőséget ad arra, hogy ráébresszük a tanulókat azokra a veszteségekre, amelyek a felgyorsult élettempó következtében érnek bennünket. Hogy felhívjuk a figyelmüket: olykor hasznunkra válik, ha képesek vagyunk akár egy rövid időre is lassítani, és rácsodálkozni arra, ami igazán szép, legyen az zene, kép, vers vagy akár egy megkapó emberi gesztus.

Eszközök

A szöveg a csoportok számának megfelelő példányban, kivetíthető kép a zenészről, csomagolópapír, színes filctoll, ragasztógyurma (vagy cellux és olló) a poszterhez, a kérdőív valamennyi tanulónak.

Egyéb feltételek

Szerencsés, ha mobil bútorzat van a teremben.
Javasoljuk, hogy a tanulók körben helyezkedjenek el.

A foglalkozás lehetséges menete

Ráhangoló kérdések

Mit gondoltok az utcai zenészekről?
Meg szoktatok-e állni, ha láttok ilyeneket?
Hallottatok-e utcai zenészt valóban jó zenét játszani?

Brainstorming

Mi lenne, ha egy világhírű hegedűvirtuóz egy belvárosi aluljáróban kezdene el zenélni?
Hogyan reagálnának erre a járókelők?

Valamennyi felmerült ötlet felkerül a táblára vagy egy poszterre.

A történet bemutatása

A tanár röviden elmondja, kicsoda Joshua Bell (l. a háttérinformációkat), esetleg megmutatja a képét; ha lehetőség van rá, internetről kivetít az eseményről készült rövid videofelvételt.

Ezt követően meghallgatja a tanulók spontán reakcióit. Összevetik az előzetesen összegyűjtött elképzeléseket a megtörtént esettel.

Vélemények a történetről

Négy-öt fős csoportok alakulnak, csoportonként legalább egy példányban megkapják a történet kinyomtatott példányát. A csoportok 10-15 percet kapnak arra, hogy megbeszéljék, milyen gondolatokat váltott ki belőlük a történet. A csoportok szóvivőket választanak, akik ismertetik az osztállyal a csoportjuk véleményét. A többi csoport tagjai kérdéseket tehetnek fel nekik.

Mi az oka a sikertelenségnek?

Valamennyi tanuló megkapja és kitölti a következő kérdőívet.

Miért nem volt sikere utcai zenészként a világhírű művésznek?

A következő válaszváltozatokat ítéljétek meg annak megfelelően, hogy igaznak tartjátok-e vagy sem. Karikázzátok be a véleményeteknek megfelelő számjegyet (1 = nem igaz, 3 = igaz, 2 = nem tudom eldönteni).

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Rossz volt az akusztika, és nem érvényesült jól a zene.
Senki sem ismerte fel a művészt.
A járókelők egyáltalán nem ismerték ezt a művészt.
Nem volt reklámja az eseménynek.
Munkába siettek az emberek.
Visszatetsző volt, hogy pénzt kér, azt hitték, hogy koldus.
A mai embereket már nem érdekli a klasszikus zene.
A komolyzene a hangversenyterembe való, nem a metróállomásra.
A felpörgött világban nincs idő arra, hogy élvezzük a művészetet.
A komolyzenének már lejárt az ideje, az emberek nem vevők rá.
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
Egyéb ok, mégpedig: _____________________________

Párok alakulnak, és megvitatják megoldásaikat (páratlan osztálylétszám esetén egy háromfős csoport is létrejöhet). Összesítik az eredményeket, és a válaszok rangsora megjelenik a táblán. A tanulók reflektálnak az eredményre.

Összegzés

A tanulók körbe állnak, és egyenként befejezik a nyitott mondatot: „Számomra az volt a történet tanulsága, hogy...” A tanár jelöli ki a sort indító tanulót, aki, miután válaszolt, továbbadja a kérdést egy általa választott társának. Aki sorra került, kiáll a körből. A körnek akkor van vége, ha már mindenki elmondta a véleményét.

Tanácsok a pedagógusnak

A hangulat megteremtését jól szolgálhatja, ha az óra kezdetén lejátszunk egy klasszikus és dallamos hegedűszólót. Utána fel lehet tenni a kérdést, hogy vajon hol lehet ilyen muzsikát hallani.

Ügyeljünk arra, hogy ne erőltessünk semmifajta tanulságot a gyerekekre. Engedjük, hogy elmondják a gondolataikat, a tanár csak a moderátor szerepére szorítkozzon. A zárásnál természetesen mi is elmondhatjuk röviden, hogy mit gondolunk az esetről. Elképzelhető, hogy a foglalkozás tanulságai témát és muníciót adnak egy következő foglalkozáshoz.

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

Szabó Judit | 2010. október 1. | judeszke[kukac]gmail[pont]com
Több korosztályban is megcsináltam ezt a feladatot és nagyon jól sikerült. Szívből ajánlom mindenkinek!
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2020.06.04.
Nemzeti Pedagógus Kar: Rendeljék alá az iskolaőröket az igazgatóknak
Az intézkedésről a Nemzeti Pedagógus Kar (NPK) országos elnöksége úgy vélekedik: az iskolaőrök kényszerintézkedéssel megakadályozhatják, illetve elrettentéssel meggátolhatják az agressz...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.06.03.
LEZÁRÓ ÚJRAKEZDÉS – FÖLDES PETRA MÓDSZERTANI AJÁNLÁSA
Június első felében két hetük van a pedagógusoknak és a diákoknak arra, hogy egy új munkarendbe belerázódjanak, s egyidejűleg ettől a – mindenki számára extrém terhelést jelentő –...
(Forrás: ckpinfo)
--
2020.06.03.
Iskolarendőrök: a kormány megint büntetésben gondolkodik problémamegoldás helyett
Szeptembertől iskolaőröket küld 500 általános és középiskolába a kormány, akik a 12 évesnél idősebb gyerekeket szükség esetén meg is bilincselhetik. A tanárokat védenék az agresszi...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.06.02.
Belépés csak maszkban: fura időszak kezdődik kedden az iskolákban
Keddtől kinyitnak az iskolák: ügyeletet, illetve szükség esetén felzárkóztató órákat kell tartani. Tanárokkal és szülőkkel beszélve úgy tűnik, nagy tömeg nem lesz a tantermekben. A...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.05.31.
L. Ritók Nóra: Rengetegen estek pánikba...
Az okostelefon ma egyfajta státuszszimbólum, a jólétet jelző dolog. Mindenki megveszi, szeretné birtokolni, még akkor is, ha csak a legegyszerűbb funkcióit tudja használni. Így a telefonál...
(Forrás: Szeretlek, Magyarország)
--
2020.05.31.
Nemzetstratégiai unalom: a magyar érettségi hülyének nézte a diákokat
Természetesen nagy öröm, ha mindenki, vagy legalábbis minél többen le tudják tenni az érettségit. És minden országnak, Magyarországnak is szüksége van értelmiségiekre, de amilyen irányba...
(Forrás: válasz online)
--
2020.05.31.
Azért közoktatás, mert mindenkit megillet
Magyarország március közepén nem a digitális közoktatásra állt át. Egy tanári webkamera meg az osztály valamekkora részét mutató kis képek a pedagógus laptopján ugyanúgy frontális oktat...
(Forrás: mérce)
--
2020.05.31.
Gyarmathy Éva: ez a szörnyszülött se nem távoktatás, se nem digitális
A pedagógusok igen nagy része rugalmasan tudott alkalmazkodni a hirtelen változáshoz, miközben az oktatásirányítás régi, „a tananyagot leadni/számonkérni” elvárásával nem segített....
(Forrás: infostart)
--
2020.05.31.
Már munkába is állnak az iskolaőrök Nem csak prevenciós foglalkozásokat, védelmet is várnak a hatóságtól az intézmények
Több, mint kétezer rendőr működik közre az iskolák életében a mostani tanévben, akik főleg baleset- és bűnmegelőzési tanácsokkal látják el a diákokat, a jövőben ugyanakkor a taná...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Olga! Ez olyan bonyolult munkajogi kérdés, hogy nem tudunk rá biztonságos választ adni. Javasoljuk, hogy keresse fel az
Oktatási Hivatal jogsegélyszolgálatát , ahonnan biztosan szakszerű választ kap.

Amennyiben tagja a PDSZ-nek, onnan is kaphat segítséget: http://www.pdsz.hu/cikk/36305

--
  Koszta Olga

Kedves OFOE!
A nők 40 éves kedvezményes nyugdíjba vonulásával kapcsolatban adódott problémám:
a Nyugdíjfolyósítótól már évekkel ezelőtt lekértem a pontos adatokat, amit azóta kötelezően kiegészítettek. Ennek alapján idén 2020.október 28-án meg lesz a kellő negyven évem, amivel jogosult leszek a kedvezményes nyugdíjra.Jár számomra 5 hónap felmentési idő és úgy beszéltük meg a munkaadómmal, hogy közös megegyezéssel kérem munkaviszonyom megszüntetését október 31-től.
Ennek alapján a felmentési idő június 1-től lép életbe.
Viszont mivel a szakoktatásban dolgozom,július 1-től1-től megszüntetik a közalkalmazotti jogviszony és átsorolnak a Munkatörvénykönyv hatálya alá.
Még nem írtam alá az új munkaszerződést.
Kérdéseim:
- Írjam-e alá az új szerződést?
- vonjam-e vissza a munkaviszonyom megszüntetésére vonatkozó kérelmemet?
- egyáltalán mit tegyek, mi lenne számomra a legkedvezőbb megoldás?
Nyugdíjba is szeretnék menni, viszont ha most felmondanak nekem, akkor nem lesz meg a 40 évem.
Tisztelettel: Koszta Olga

--
  OFOE

Kedves Erdélyi Virág! Úgy véljük, hogy ez a helyi vezetés (tankerület?) döntési joga. Az érintett kollégának pedagógiai végzettsége van, 6. osztályig az osztályfőnöki megbízatás jogossága sem lehet kétséges. A magasabb évfolyamokon nyilván nem lehet szakórája, nem biztos, hogy szerencsés, ha csak osztályfőnökként működik az adott osztályban. Hogy munkaközösségvezetőként be tudja tölteni a feladatát azon is múlik, hogy mi a munkaközösségvezető pontos feladatköre. Ha jó szervező, van megfelelő pedagógiai tudása, nem kizárt, hogy alkalmas a feladatra. Önmagában a szakvizsga és a középfokú vezetői végzettség nem garantálja a nagyobb hozzáértést főként az osztályfőnökséget illetően.

--
  Erdélyi Virág

Kedves Kollégák!
Lehet- e felső tagozaton osztályfőnöki munkaközösség- vezető az, akinek csak tanítói végzettsége van, amellyel max. 6 évfolyamon taníthat a műveltségterületének megfelelő szakon?
Mellesleg 3 éve van a munkaközösségben, ahol tőle 2 évtizeddel idősebb öt 50+os több diplomás, ped.szakvizsgás, ped.2 minősítésű, közoktatási vezetői végzettséggel rendelkező pedagógus van.

--
  OFOE

Kedves Doroginé Kiss Ildikó!
A Kjt. 24. § (1) bekezdése szerint "Ha a közalkalmazott munkaköre
ellátása mellett a munkáltató rendelkezése alapján átmenetileg más
munkakörébe tartozó feladatokat is ellát, s ezáltal jelentős
többletmunkát végez, illetményén felül a végzett munkával arányos
külön díjazás (helyettesítési díj) is megilleti." A helyettesítési díj
mértékét jogszabály nem határozza meg, csak azt, hogy a végzett
munkával arányosnak kell lennie. Az a javaslatom, hogy a fenti
rendelkezésre hivatkozva kérje, hogy részére az Mt. 139. §-ában
meghatározott óradíj legalább 50 százalékának megfelelő helyettesítési
díjat állapítsanak meg. Ha ezt a munkáltató megtagadja, munkaügyi per
indítható. (A választ a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk.)

--
  Szilágyi István

Tisztel Címzett!
Nagyon szépen köszönöm a szakszerű és megnyugtató válaszát.
Tisztelettel: Szilágyi István.

--
  OFOE

Kedves Szilágyi István! Pedagógus-munkakörben a köznevelési törvény 64. § (2a) bekezdése
alapján az évi 25 munkanap pótszabadság nem adható, hanem jár. A
pótszabadságból a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 30. § (2)
bekezdése alapján
a) továbbképzés, foglalkoztatást elősegítő képzés,
b) a nevelési-oktatási intézmény tevékenységi körébe tartozó nevelés,
oktatás, a pedagógiai szakszolgálati intézmény tevékenységi körébe
tartozó pedagógiai szakszolgálati tevékenység,
c) ha a pedagógus szabadságát részben vagy egészben a szorgalmi
időben, óvodapedagógus esetében - a június 1-jétől augusztus 31-éig
tartó időszak kivételével - a nevelési évben adják ki,
lehet legfeljebb 15 munkanapot igénybe venni. Az tehát nem jogszerű,
ha nem a fenti indokok valamelyike miatt, hanem úgymond, időarányosan
vesz le a pótszabadságból napokat a munkáltató. Javaslom, hogy ezt az
intézkedést ne fogadja el, hanem ragaszkodjon a pótszabadság
kiadásához. A felmentési időnek abban a felében, amikor munkavégzésre
kötelezhető, ki kell adni az időarányos szabadságot. Ha a szabadság
kiadására nincs mód, azt a jogviszony megszűnése esetén - az Mt. 125.
§-a szerint - pénzben kell megváltani. (A válszt a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk.)

--
  OFOE

Kedves Harmat Krisztina! Jogszerűnek jogszerű, mivel a munkaidő kötött és kötetlen munkaidőből
áll, csak éppen nem nevezhető etikusnak. Úgy lehet kivédeni, hogy a munkavállaló is kivehet az Mt. 122. § (2) bekezdése alapján hét munkanap szabadságot akkor, amikor akar, csak előtte 15 nappal be kell ezt jelenteni. (A válasz a PDSZ szakértőjétől érkezett.)

--
  Harmat Krisztina

Kedves OFOE!
Szeretném kérdezni, hogy jogszerű-e szorgalmi időben, tanítási (hétköznap) napon szabadságot elrendelni a pedagógus számára akkor, amikor annak nincs sem tanítási órája órarend szerint, sem más feladata a neveléssel-oktatással le nem kötött munkaidejében?
Köszönettel:
Harmat Krisztina

--
  Szilágyi István

Azt szeretném megkérdezni, hogy pedagógus munkakörben a 25nap pótszabadság jár, vagy adható? Nyugdíjazás előtt a munkáltató az időarányosan járó 18 nappótszabadságomból 11 napot igénybe vett a tanév zavartalan befejezése érdekében, amihez ugyan joga van, de én úgy gondolom, hogy mivel a felmentési időben nem került kiadásra az időarányos szabadság, azt a munkáltatónak pénzben kell megváltani. Sajnos nem igy történt. Kérdezem, hogy helyesen járt el a munkáltató? Várom megtisztelő válaszát!
Tisztelettel: Szilágyi István.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2020) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek