OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2008. május 13.
» Hozzászólások (1)
Címkék:
 

Vállalkozás és környezetvédelem

A számos – tömegeket megmozgató – Föld napi esemény mellett jelentéktelennek tűnhet az egy tucatnyi általános iskolás gyerek alkotta Stréber Rt. diákvállalkozás termékeinek bemutatója és árusítása a Pestszentlőrinci Sportcsarnok rendezvényén, de a látszat csalóka. Míg az előbbiek nem voltak többek a környezetvédelem melletti puszta demonstrációnál (Critical Mass) vagy egy probléma tüneti kezelésénél (szemétgyűjtés), addig az utóbbi nagy szerepet játszhat az okok megszüntetésében.

Miről is van szó? A XVIII. kerületi Darus utcai iskola negyedikes diákjai egyszerű eszközökkel, egyszerű anyagokból maguk készítenek piacképes árukat, asztali, csüngő és hűtődíszeket. Nem kis dolog, hogy akad egyáltalán olyan módszer, amellyel ezt meg tudják tenni – koruk miatt, és mert az iskola nem igazán fordít figyelmet a gyerekek készségeinek, képességeinek megfelelő fejlesztésére –, növeli a jelentőségét, hogy termékeiket papírhulladékból állítják elő. Eme tevékenység megtanítja őket, hogy takarékosan bánjanak a felhasznált anyagokkal, munkaerejükkel, a papírhulladék gyűjtésére, a hulladék anyagok újrahasznosítására ösztönöz. Ez önmagában persze még nem igazolja fenti állításomat, a következő sorok viszont – úgy gondolom – igen. Egy 35 országra kiterjedő nemzetközi felmérés szerint Magyarországon legalacsonyabb az induló vállalkozások aránya, és más felmérések is azt mutatják, hogy igen gyenge a lakosság, különösen a fiatalok vállalkozási hajlandósága.

Bizonyítható, hogy a diákvállalkozások elterjesztése nemcsak kívánatos, de egyenesen elengedhetetlen, különösen, ha figyelembe vesszük az ország előtt álló legfontosabb feladatokat (növekedés, foglalkoztatás). Működtetésük minden másnál hatékonyabban segíti elő a fiatalok vállalkozóvá válását. Uniós tapasztalatok szerint az ezekben részt vevők közül később minden ötödik saját céget alapít. Nem véletlen tehát, hogy az EU tisztségviselői is fontosnak tartják széles körű elterjedésüket. A folyamatos és minél nagyobb mértékű vállalkozói utánpótlás nemcsak a foglalkoztatási gondok megoldásában segít, hanem biztosítja a vállalkozói réteg minőségi megújulását. Nálunk, ahol e tömeget kényszervállalkozók, zavarosban halászók, kapcsolatokból élők alkotják – akik a nemzeti vagyon gyarapításában nem, csak újraelosztásában tudnak részt venni –, ez különösen fontos. Rátermett, agilis vállalkozók nélkül az innováció sem működik. E tekintetben a jelenlegi magyarországi helyzet nem túl kedvező. Huszonegynéhány iskolában pár tucat diákvállalkozásban mindössze 300-350 diák dolgozik. Ezeket egy amerikai szervezet hazai képviselete fogja össze majd húsz éve, de ennek tevékenysége kiadványai – természetesen nem ingyenes – terjesztésére, a vállalkozási ismeretek elméleti anyagként való oktatására korlátozódik, ami nem fejleszti a vállalkozói készségeket. Valódi diákvállalkozások létrehozásában nem tud segíteni (számuk évek óta stagnál), s ez nem is érdeke. A vállalkozások többsége – talán mind, hisz sokszor nem saját eszközeikkel, anyagaikkal dolgoznak – veszteséges, s néhány hónapnyi aktivitás után csak papíron létezik.

Elterjedésük legnagyobb akadálya, hogy nem találnak maguknak olyan tevékenységet, amely megfelel a diákok képességeinek, lehetőségeinek, ugyanakkor piacképes termékek gazdaságos előállítására nyújt módot. A Darus utcai iskola negyedikesei által használt módszer – amely a papírmasé továbbfejlesztése – megfelel ezeknek a követelményeknek.

Tömör és üreges tárgyak széles körének elkészítésére alkalmazható, így a diákvállalkozások számára hozzáférhető viszonylag szűk piacon is biztosítja a megfelelő eredmény elérését akár hosszú távon is. A gyártás folyamata részekre bontható, melyek közül a gyengébb képességűek is megtalálhatják a számukra megfelelőt. A tevékenység akár otthon is végezhető, kialakítható egyfajta bedolgozói rendszer. Megoldható a termékcsere az egyes vállalkozások között – vagy összetettebb termékek esetében a munkamegosztás –, ez hatékonyabb munkát tesz lehetővé. (Ne borzadjanak el ezeken a kifejezéseken, ezek a jól működő társadalom, gazdaság fontos jellemzői, ha valaki nem tanul meg felnőttkoráig ésszerűen, hatékonyan dolgozni, cselekedni, később sem fog.)

A módszer kézműves változata is eredményes tevékenységet biztosít, amely egyszerű berendezésekkel (prések, vágók stb.) még termelékenyebbé tehető, sőt a teljes gépesítés is megoldható. (A papírmasé elterjedt ipari technológia is volt a műanyagok térhódítása előtt, amely a környezetvédelem előtérbe kerülésével újból versenyképes lehet.) Ez utóbbi fogyatékosok foglalkoztatására is alkalmassá teheti. A kézműves technika alapvetően művészeti jellegű, a létrehozható tárgyak sora a gyerekeknek is tetsző, mutatós termék, vagyis jól motiválhatók a munkára, és az egyes iskolákban is szélesíthető a vállalkozás tevékenységébe bevonható diákok köre. Mivel rendkívül összetett tevékenység, sokféle készséget fejleszt, így jól használható tantárgyi keretek közt is (alsó tagozatban, rajz, technika órákon). Ezek a tantárgyak is kooperálhatnak a diákvállalkozással, például úgy, hogy az különféle tárgyakat készít, amelyeket aztán mondjuk, rajzórán festenek meg a vállalkozás munkájában részt nem vevő gyerekek. Egy ilyen technikával dolgozó csapat kielégítheti egy, az iskolában működő bábszakkör bármilyen bábigényét vagy egy színjátszókör díszlet-, kellék-, jelmezigényeit.

A módszer növelheti az intézmények pályázati lehetőségeit. Jelentős segítséget nyújthat a környezettudatos nevelés céljainak teljesüléséhez. Folyamatossá, hatékonyabbá teheti a papír, vagy más hulladékok gyűjtését. (Itt jegyzem meg, hogy az ÖKO-Pannon Kht. évek óta próbálja fiatalok körében népszerűsíteni a szelektív hulladékgyűjtést – amelynek eredményessége jócskán elmarad a nyugat-európaiétól –, most éppen drámajátékkal. Ez olyan, mintha testnevelésóra helyett drámajátékkal edzenék a fiatalokat.) A tömörített papír – a termékek anyaga – meglehetősen kemény, ütésálló és rugalmas, fúrható, faragható, fűrészelhető, csiszolható, mondhatni, fához hasonló, ami sok területen alkalmassá teszi műanyagból vagy akár fából készült termékek kiváltására (szerintem például ceruzagyártásra is használható).

A pestszentlőrinci diákvállalkozás jelentéktelennek tűnő bemutatkozása eredményt, fenntartható és továbbfejleszthető megoldást kínál a társadalom, a gazdaság, a környezetvédelem súlyos problémáira. Ezért volt fontos esemény.

Garamvölgyi Zsolt

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

L. Ritók Nóra | 2008. május 13. | l[pont]ritoknora[kukac]freemail[pont]hu
Szeretnék látni a gyermekmunkákról egy-két fotót, ha lehetséges. A vállakozás modellje és célja teszik, láttam már ilyet Hollandiában is, de kicsit megijedtem az "asztali, csüngő és hűtődíszek" elnevezésektől. De nem akarok véleményt formálni, mert a leírás tetszik, csak látnom kellene a kézzelfogható tárgyat is. Lehetséges? (Bocs, de én is a tejfölöspohár-nyulakon, és mikulásokon nevelkedtem, és azok nagyon nem tetszettek és tetszenek, annak ellenére, hogy hulladékból vannak. A hasznavehetetlen tárgyaknál nem mentség, hogy újrahsznosított anyagból készülnek, mert akkor is hasznavehetetlenek...)
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2020.02.21.
A NAT-tal kapcsolatos kommunikációról
A NAT-2020 mellett kiállók a kritikusokat hazafiatlansággal vádolják. Szélsőségesebb megfogalmazásokban még a hazaárulás is előfordul. --- Nem állítom, hogy nem léteznek szélsőséges...
(Forrás: Nahalka István blogja)
--
2020.02.21.
Káosz a felvételi körül: Palkovicsék reformja miatt törvénysértésben az iskolák
A kormányzat szándékáról megkérdeztük a két érintett minisztériumot is. Az ITM kérdésünkre nem hagyott kétséget afelől, ha életben akarnak maradni, a szakgimnáziumoknak fel kell venni...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2020.02.21.
Közös órákat javasol a NAT a tanároknak
A módosított Nemzeti alaptantervben meghatározott nevelési célok és módszertani alapelvek a korábbi NAT-hoz képest számos lényeges korszerűsítést, korszerű pedagógiai módszert tartalmaznak...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.02.21.
Megbüntették a fóti gyermekközpontról rappelő fiút - A fenntartó szerint nem történt felelősségre vonás
“Mi Mohameddel rúgjuk kint a bőrt, te meg a kerítésednél állhatsz őrt” - ilyen és hasonló mondatokkal sorjázza a gyerekek sorsával játszadozó döntéshozókat a bezárásra ítélt fó...
(Forrás: Népszava)
--
2020.02.21.
Arató László: NAT-vihar, avagy két hét bolondokháza
A Magyartanárok Egyesületének elnöke szerint az új Nemzeti alaptantervet a benne lévő kötelező tananyagmennyiség miatt is kénytelen lesz minden magyartanár szabotálni. A HVG számára írt...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.02.21.
Oktatáskutató az új NAT-ról: megkeseredett fiatalok fognak kijönni az intézményekből
Oktatási évértékelőt tartott a Civil Közoktatási Platform. Ercse Kriszta a CKP szóvivője az ATV című műsorában arról beszélt: a Nemzeti alaptanterv nem nemzeti, és nem alaptanterv. Az...
(Forrás: ATV)
--
2020.02.21.
Esterházy és Kertész is bekerült a kerettantervekbe
Az oktatás tartalmi szabályozásának második szintje az egyes területekhez kapcsolódó kerettanterv, amelyben konkrétan leírják, mit, hány órában kell tanítani az iskolákban. Ezek alapjá...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.02.21.
Hároméves kortól parancsra készítenek fel bennünket a sötét jövőre
És nem azért, hogy nyafogjak. Meg a személyes dolgaimmal előhozakodjak. Meg kend sajnáljon engemet. Bár jól esne, ha legalább kend. Nem is a sajnálat, mert azzal nem sokra megyünk. A tata megmondta...
(Forrás: Kolozsvárii Szalonna – Határokon Átívelő Szellemi Táplálék )
--
2020.02.21.
Nem takarodnak el az iskolából, inkább tovább tiltakoznak
Körülbelül hatvanan jöttek el arra a csütörtöki fórumra a pécsi Reggelibe, amit az Emberség Erejével Alapítvány szervezett a hetek óta viták kereszttüzében álló új Nemzeti Alaptantervvel...
(Forrás: Pécs Ma)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Doroginé Kiss Ildikó!
A Kjt. 24. § (1) bekezdése szerint "Ha a közalkalmazott munkaköre
ellátása mellett a munkáltató rendelkezése alapján átmenetileg más
munkakörébe tartozó feladatokat is ellát, s ezáltal jelentős
többletmunkát végez, illetményén felül a végzett munkával arányos
külön díjazás (helyettesítési díj) is megilleti." A helyettesítési díj
mértékét jogszabály nem határozza meg, csak azt, hogy a végzett
munkával arányosnak kell lennie. Az a javaslatom, hogy a fenti
rendelkezésre hivatkozva kérje, hogy részére az Mt. 139. §-ában
meghatározott óradíj legalább 50 százalékának megfelelő helyettesítési
díjat állapítsanak meg. Ha ezt a munkáltató megtagadja, munkaügyi per
indítható. (A választ a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk.)

--
  Szilágyi István

Tisztel Címzett!
Nagyon szépen köszönöm a szakszerű és megnyugtató válaszát.
Tisztelettel: Szilágyi István.

--
  OFOE

Kedves Szilágyi István! Pedagógus-munkakörben a köznevelési törvény 64. § (2a) bekezdése
alapján az évi 25 munkanap pótszabadság nem adható, hanem jár. A
pótszabadságból a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 30. § (2)
bekezdése alapján
a) továbbképzés, foglalkoztatást elősegítő képzés,
b) a nevelési-oktatási intézmény tevékenységi körébe tartozó nevelés,
oktatás, a pedagógiai szakszolgálati intézmény tevékenységi körébe
tartozó pedagógiai szakszolgálati tevékenység,
c) ha a pedagógus szabadságát részben vagy egészben a szorgalmi
időben, óvodapedagógus esetében - a június 1-jétől augusztus 31-éig
tartó időszak kivételével - a nevelési évben adják ki,
lehet legfeljebb 15 munkanapot igénybe venni. Az tehát nem jogszerű,
ha nem a fenti indokok valamelyike miatt, hanem úgymond, időarányosan
vesz le a pótszabadságból napokat a munkáltató. Javaslom, hogy ezt az
intézkedést ne fogadja el, hanem ragaszkodjon a pótszabadság
kiadásához. A felmentési időnek abban a felében, amikor munkavégzésre
kötelezhető, ki kell adni az időarányos szabadságot. Ha a szabadság
kiadására nincs mód, azt a jogviszony megszűnése esetén - az Mt. 125.
§-a szerint - pénzben kell megváltani. (A válszt a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk.)

--
  OFOE

Kedves Harmat Krisztina! Jogszerűnek jogszerű, mivel a munkaidő kötött és kötetlen munkaidőből
áll, csak éppen nem nevezhető etikusnak. Úgy lehet kivédeni, hogy a munkavállaló is kivehet az Mt. 122. § (2) bekezdése alapján hét munkanap szabadságot akkor, amikor akar, csak előtte 15 nappal be kell ezt jelenteni. (A válasz a PDSZ szakértőjétől érkezett.)

--
  Harmat Krisztina

Kedves OFOE!
Szeretném kérdezni, hogy jogszerű-e szorgalmi időben, tanítási (hétköznap) napon szabadságot elrendelni a pedagógus számára akkor, amikor annak nincs sem tanítási órája órarend szerint, sem más feladata a neveléssel-oktatással le nem kötött munkaidejében?
Köszönettel:
Harmat Krisztina

--
  Szilágyi István

Azt szeretném megkérdezni, hogy pedagógus munkakörben a 25nap pótszabadság jár, vagy adható? Nyugdíjazás előtt a munkáltató az időarányosan járó 18 nappótszabadságomból 11 napot igénybe vett a tanév zavartalan befejezése érdekében, amihez ugyan joga van, de én úgy gondolom, hogy mivel a felmentési időben nem került kiadásra az időarányos szabadság, azt a munkáltatónak pénzben kell megváltani. Sajnos nem igy történt. Kérdezem, hogy helyesen járt el a munkáltató? Várom megtisztelő válaszát!
Tisztelettel: Szilágyi István.

--
  Doroginé Kiss Ildikó

Tisztelt Egyesület!
Nyelvtanárként 2019 szeptember közepétől december 20-ig (téli szünet kezdete) az én tanulócsoportomat összevontam az említett idő alatt táppénzen levő kolléganőm csoportjával heti 3 órában. Ez összesen 3 osztályt érintett, ami heti heti 9 összevont órát jelentett. Mikor rákérdeztem, hogy ezért jár-e túlóra íj vagy valami plusz bér, azt a választ kaptam, hogy nem mert az összevont órákért semmi sem jár. Ráadásul ugyanígy több mint három hónapot már a tavalyi évben is helyettesítettem ugyan így. Kérdésem, valóban nem jár az összevont órák után túlóra? Mit mond erről a jogszabály?
Üdvözlettel: Doroginé Kiss Ildikó, tanár

--
  OFOE

Kedves Láng Róbert! Ime a szabály
Mt. 123. § (1) A szabadságot esedékességének évében kell kiadni.

(2) A szabadságot, ha a munkaviszony október elsején vagy azt követően kezdődött, a munkáltató az esedékességet követő év március 31-ig adhatja ki.

(3) A szabadságot, ha a munkavállaló oldalán felmerült ok miatt nem lehetett az (1) bekezdésben meghatározottak szerint kiadni, az ok megszűnésétől számított hatvan napon belül ki kell adni.

(4) Az esedékesség évében kell kiadottnak tekinteni a szabadságot, ha igénybevétele az esedékesség évében megkezdődik és a szabadság következő évben kiadott része nem haladja meg az öt munkanapot.

(A választ Nagy Erzsébettől, a PDSZ szakértőjétől kaptuk.)

--
  OFOE

Kedves Gyimesi Krisztina! A PDSZ szakértőjétől, Nagy Erzsébettől kaptuk a következő választ:
1. A Kjt. 23/B. § -a adott mint lehetőség:
(1) A teljes munkaidőben foglalkoztatott közalkalmazott írásbeli
kérelmére a munkáltató köteles a kinevezésben heti húszórás
részmunkaidőt kikötni, ha a közalkalmazott a kérelem benyújtásakor az
Mt. 128. §-ában foglalt fizetés nélküli szabadságot vesz igénybe.
(2) A munkáltató a közalkalmazottnak a munkaidő egyenlőtlen
beosztására vonatkozó kérelmét csak abban az esetben tagadhatja meg,
ha az számára lényegesen nagyobb munkaszervezési terhet jelentene. A
munkáltató köteles írásban megindokolni a kérelem megtagadását.
(3) A részmunkaidő kikötése
a) a fizetés nélküli szabadság megszűnését követő naptól,
b) ha a közalkalmazott betegsége vagy a személyét érintő más
elháríthatatlan akadály esetén az akadályoztatás megszűnésétől
számított harminc napon belül ki kell adni rendes szabadságát, a
szabadság leteltét követő naptól hatályos.
A b) pontban foglaltak alkalmazása esetén - a felek eltérő
megállapodása hiányában - a rendes szabadság kiadását a fizetés
nélküli szabadság lejártát követő első munkanapon meg kell kezdeni.
Eltérő megállapodás esetén a rendes szabadság kiadását a fizetés
nélküli szabadság lejártát követő harminc napon belül meg kell
kezdeni.
(4) A kérelmet az (1) bekezdés szerinti fizetés nélküli szabadság
igénybevételének megszűnése előtt legalább hatvan nappal kell a
munkáltatóval közölni. A kérelemben a közalkalmazott köteles
tájékoztatni a munkáltatót
a) a fizetés nélküli szabadság igénybevételére jogosító gyermeke
harmadik életéve betöltésének időpontjáról, továbbá
b) ha egyenlőtlen munkaidő-beosztásban kíván dolgozni, a
munkaidő-beosztásra vonatkozó javaslatáról.
(5) A (4) bekezdésben foglaltaktól eltérően a nevelési-oktatási
intézményben pedagógus munkakörben foglalkoztatottak esetében a
kérelmet a fizetés nélküli szabadság tartama alatt, a tanév szorgalmi
időszakának befejezését, illetve az első félév befejezését megelőző
hatvan nappal korábban kell a munkáltatóval közölni.
(6) A (3) bekezdés szerinti időponttól a közalkalmazotti jogviszony
alapján közvetlenül vagy közvetve nyújtott pénzbeli vagy természetbeni
juttatás tekintetében e törvény erejénél fogva az időarányosság elve
alkalmazandó, ha a juttatásra való jogosultság a munkaidő mértékével
összefügg.
(7) Az (1) bekezdés szerinti kérelem alapján kikötött részmunkaidőben
a munkáltató a közalkalmazottat
a) a kérelem szerinti időpontig, de
b) legfeljebb a gyermek négyéves koráig, három vagy több gyermeket
nevelő közalkalmazott esetén a gyermek hatéves koráig
köteles foglalkoztatni. Ezt követően a közalkalmazott munkaidejét a
kérelem benyújtása előtti mérték szerint kell megállapítani.
(8) Az (1)-(7) bekezdés nem alkalmazható a vezetői megbízású
közalkalmazott tekintetében.
Ekkor a kötött munkaidő a részmunkaidő 80%-a lesz, pl. félállás esetén
heti 20 óra, és a neveléssel-oktatással lekötött munkaidő is a
csökkentett munkaidő 55-65 százaléka. (félállásnál heti 11-13 óra). A
szabadság ugyanannyi marad, csak a távolléti díj, ami a szabadság
idejére jár, az időarányos illetmény alapján lesz megállapítva.
Sajnos a köznevelési törvény szerint nincs már külön napközis
munkakör, ezért azt is tanító szakképzettséggel kell ellátni alsó
tagozaton. Maradnak olyan egyéb foglalkozások, amelyek nem
végzettséghez kötöttek: szakkörök, tehetséggondozó, tanórán kívüli
foglalkozás, tanórán kívüli programok szervezése, lebonyolítása.

--
  OFOE

Tisztelt Szodrai Csilla! A szakképzési törvény 127 § 6 szerint annak, aki már alkalmazott, mindenképp ki kell fizetni, aki új, annak megállapodás esetén:
A munkáltatói jogkör gyakorlója a szakképző intézmény alkalmazottjával megállapodhat a szakképző intézményben eltöltött legalább tizenötéves munkaviszony esetére jubileumi jutalom biztosításában. Az Nkt. e törvény hatálybalépését megelőző napon hatályos rendelkezései szerinti szakgimnázium, illetve szakközépiskola alkalmazottja esetében az ilyen megállapodás a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény szerinti feltételekkel kötelező azzal, hogy a jubileumi jutalomra jogosító időszakban a közalkalmazotti jogviszony és a szakképző intézménnyel fennálló munkaviszony időtartamát egybe kell számítani. (A választ Juhász Ágnes adta meg.)

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2020) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek