OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2008. május 13.
» Hozzászólások (1)
Címkék:
 

Vállalkozás és környezetvédelem

A számos – tömegeket megmozgató – Föld napi esemény mellett jelentéktelennek tűnhet az egy tucatnyi általános iskolás gyerek alkotta Stréber Rt. diákvállalkozás termékeinek bemutatója és árusítása a Pestszentlőrinci Sportcsarnok rendezvényén, de a látszat csalóka. Míg az előbbiek nem voltak többek a környezetvédelem melletti puszta demonstrációnál (Critical Mass) vagy egy probléma tüneti kezelésénél (szemétgyűjtés), addig az utóbbi nagy szerepet játszhat az okok megszüntetésében.

Miről is van szó? A XVIII. kerületi Darus utcai iskola negyedikes diákjai egyszerű eszközökkel, egyszerű anyagokból maguk készítenek piacképes árukat, asztali, csüngő és hűtődíszeket. Nem kis dolog, hogy akad egyáltalán olyan módszer, amellyel ezt meg tudják tenni – koruk miatt, és mert az iskola nem igazán fordít figyelmet a gyerekek készségeinek, képességeinek megfelelő fejlesztésére –, növeli a jelentőségét, hogy termékeiket papírhulladékból állítják elő. Eme tevékenység megtanítja őket, hogy takarékosan bánjanak a felhasznált anyagokkal, munkaerejükkel, a papírhulladék gyűjtésére, a hulladék anyagok újrahasznosítására ösztönöz. Ez önmagában persze még nem igazolja fenti állításomat, a következő sorok viszont – úgy gondolom – igen. Egy 35 országra kiterjedő nemzetközi felmérés szerint Magyarországon legalacsonyabb az induló vállalkozások aránya, és más felmérések is azt mutatják, hogy igen gyenge a lakosság, különösen a fiatalok vállalkozási hajlandósága.

Bizonyítható, hogy a diákvállalkozások elterjesztése nemcsak kívánatos, de egyenesen elengedhetetlen, különösen, ha figyelembe vesszük az ország előtt álló legfontosabb feladatokat (növekedés, foglalkoztatás). Működtetésük minden másnál hatékonyabban segíti elő a fiatalok vállalkozóvá válását. Uniós tapasztalatok szerint az ezekben részt vevők közül később minden ötödik saját céget alapít. Nem véletlen tehát, hogy az EU tisztségviselői is fontosnak tartják széles körű elterjedésüket. A folyamatos és minél nagyobb mértékű vállalkozói utánpótlás nemcsak a foglalkoztatási gondok megoldásában segít, hanem biztosítja a vállalkozói réteg minőségi megújulását. Nálunk, ahol e tömeget kényszervállalkozók, zavarosban halászók, kapcsolatokból élők alkotják – akik a nemzeti vagyon gyarapításában nem, csak újraelosztásában tudnak részt venni –, ez különösen fontos. Rátermett, agilis vállalkozók nélkül az innováció sem működik. E tekintetben a jelenlegi magyarországi helyzet nem túl kedvező. Huszonegynéhány iskolában pár tucat diákvállalkozásban mindössze 300-350 diák dolgozik. Ezeket egy amerikai szervezet hazai képviselete fogja össze majd húsz éve, de ennek tevékenysége kiadványai – természetesen nem ingyenes – terjesztésére, a vállalkozási ismeretek elméleti anyagként való oktatására korlátozódik, ami nem fejleszti a vállalkozói készségeket. Valódi diákvállalkozások létrehozásában nem tud segíteni (számuk évek óta stagnál), s ez nem is érdeke. A vállalkozások többsége – talán mind, hisz sokszor nem saját eszközeikkel, anyagaikkal dolgoznak – veszteséges, s néhány hónapnyi aktivitás után csak papíron létezik.

Elterjedésük legnagyobb akadálya, hogy nem találnak maguknak olyan tevékenységet, amely megfelel a diákok képességeinek, lehetőségeinek, ugyanakkor piacképes termékek gazdaságos előállítására nyújt módot. A Darus utcai iskola negyedikesei által használt módszer – amely a papírmasé továbbfejlesztése – megfelel ezeknek a követelményeknek.

Tömör és üreges tárgyak széles körének elkészítésére alkalmazható, így a diákvállalkozások számára hozzáférhető viszonylag szűk piacon is biztosítja a megfelelő eredmény elérését akár hosszú távon is. A gyártás folyamata részekre bontható, melyek közül a gyengébb képességűek is megtalálhatják a számukra megfelelőt. A tevékenység akár otthon is végezhető, kialakítható egyfajta bedolgozói rendszer. Megoldható a termékcsere az egyes vállalkozások között – vagy összetettebb termékek esetében a munkamegosztás –, ez hatékonyabb munkát tesz lehetővé. (Ne borzadjanak el ezeken a kifejezéseken, ezek a jól működő társadalom, gazdaság fontos jellemzői, ha valaki nem tanul meg felnőttkoráig ésszerűen, hatékonyan dolgozni, cselekedni, később sem fog.)

A módszer kézműves változata is eredményes tevékenységet biztosít, amely egyszerű berendezésekkel (prések, vágók stb.) még termelékenyebbé tehető, sőt a teljes gépesítés is megoldható. (A papírmasé elterjedt ipari technológia is volt a műanyagok térhódítása előtt, amely a környezetvédelem előtérbe kerülésével újból versenyképes lehet.) Ez utóbbi fogyatékosok foglalkoztatására is alkalmassá teheti. A kézműves technika alapvetően művészeti jellegű, a létrehozható tárgyak sora a gyerekeknek is tetsző, mutatós termék, vagyis jól motiválhatók a munkára, és az egyes iskolákban is szélesíthető a vállalkozás tevékenységébe bevonható diákok köre. Mivel rendkívül összetett tevékenység, sokféle készséget fejleszt, így jól használható tantárgyi keretek közt is (alsó tagozatban, rajz, technika órákon). Ezek a tantárgyak is kooperálhatnak a diákvállalkozással, például úgy, hogy az különféle tárgyakat készít, amelyeket aztán mondjuk, rajzórán festenek meg a vállalkozás munkájában részt nem vevő gyerekek. Egy ilyen technikával dolgozó csapat kielégítheti egy, az iskolában működő bábszakkör bármilyen bábigényét vagy egy színjátszókör díszlet-, kellék-, jelmezigényeit.

A módszer növelheti az intézmények pályázati lehetőségeit. Jelentős segítséget nyújthat a környezettudatos nevelés céljainak teljesüléséhez. Folyamatossá, hatékonyabbá teheti a papír, vagy más hulladékok gyűjtését. (Itt jegyzem meg, hogy az ÖKO-Pannon Kht. évek óta próbálja fiatalok körében népszerűsíteni a szelektív hulladékgyűjtést – amelynek eredményessége jócskán elmarad a nyugat-európaiétól –, most éppen drámajátékkal. Ez olyan, mintha testnevelésóra helyett drámajátékkal edzenék a fiatalokat.) A tömörített papír – a termékek anyaga – meglehetősen kemény, ütésálló és rugalmas, fúrható, faragható, fűrészelhető, csiszolható, mondhatni, fához hasonló, ami sok területen alkalmassá teszi műanyagból vagy akár fából készült termékek kiváltására (szerintem például ceruzagyártásra is használható).

A pestszentlőrinci diákvállalkozás jelentéktelennek tűnő bemutatkozása eredményt, fenntartható és továbbfejleszthető megoldást kínál a társadalom, a gazdaság, a környezetvédelem súlyos problémáira. Ezért volt fontos esemény.

Garamvölgyi Zsolt

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

L. Ritók Nóra | 2008. május 13. | l[pont]ritoknora[kukac]freemail[pont]hu
Szeretnék látni a gyermekmunkákról egy-két fotót, ha lehetséges. A vállakozás modellje és célja teszik, láttam már ilyet Hollandiában is, de kicsit megijedtem az "asztali, csüngő és hűtődíszek" elnevezésektől. De nem akarok véleményt formálni, mert a leírás tetszik, csak látnom kellene a kézzelfogható tárgyat is. Lehetséges? (Bocs, de én is a tejfölöspohár-nyulakon, és mikulásokon nevelkedtem, és azok nagyon nem tetszettek és tetszenek, annak ellenére, hogy hulladékból vannak. A hasznavehetetlen tárgyaknál nem mentség, hogy újrahsznosított anyagból készülnek, mert akkor is hasznavehetetlenek...)
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.09.06.
Microsoft-botrány: újabb korrupciógyanús szálra bukkant Hadházy
A jelentésben szereplő történet szerint a NAV esetében egy Microsoft-alkalmazott tiltakozott is amiatt, hogy az úgynevezett alvállalkozónak nincsenek kompetenciái a munkához. Azonban felvilá...
(Forrás: Magyar Hang)
--
2019.09.06.
"Kérdezd meg szüleidet, miért nem vagy megkeresztelve" – adja feladatul az ötödikes tankönyv
Bánhegyi könyve nem először kap publicitást: 2015-ben a tiltakozások hatására vissza kellett vonni az általános iskolák ötödik, a hatodik és a hetedik osztályaiból az általa írt tört...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.09.04.
„Füttyre indítható, fegyelmezett szolgahadat képezünk” – Exkluzív interjú Vekerdy Tamással és fiával, Dániellel
Az egyikük önmagában intézmény – bármit mond, az futótűzként terjed az interneten, és szavait anyák ezrei tekintik szinte szentírásnak. A másikuk elbújni szeret, és a szűkebb környezet...
(Forrás: wmn.hu)
--
2019.09.03.
A szelekció rendkívül nagy arányú növekedése a magyar iskolarendszerben 2010 és 2017 között. Nahalka István írása
Számtalan szakember és szervezet hívta már fel a figyelmet arra, hogy a szelekciós, illetve az esélyegyenlőtlenségek növekedését eredményező folyamatok egyre veszélyesebbek Magyarországon...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.09.03.
Friss felmérés: a pedagógusok 18%-a az első lehetséges alkalommal elhagyná a pályát
A gyorsjelentés szerint a válaszadók 79%-a szerint túl kevés az ellenszolgáltatás és túl nagy az elvárás, 21%-a várja, hogy javuljon a helyzet, ezen felül 21%-a munkahelyet változtatna, é...
(Forrás: eduline)
--
2019.09.03.
A szülők csak nem akarják úgy taníttatni a gyereküket, ahogy Orbán mondja
Ha saját gyerekeikről van szó, nem veszik be a családok, hogy a munkaalapú társadalom nevében ne gimnáziumba, hanem szakképzésbe adják őket. Az új tanévben is nagyjából ugyanannyian kezdik...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.08.31.
A magyar oktatás színvonala 30 évvel maradt le a valóságtól, és ez a szám most megduplázódik
– mondta Rózsa Ildikó, a Resuli – a Megújuló Oktatásért Alapítvány vezetője a 24.hu-nak a köznevelési törvény módosításával kapcsolatban. A parlament júliusban szavazta meg a szeptembert...
(Forrás: 24.hu)
--
2019.08.31.
A köznevelési törvény módosításainak eltörlését kéri az ellenzék az Alkotmánybíróságtól
Az ellenzék ma sajtótájékoztatón jelentette be, hogy készített egy alkotmánybírósági beadványt, amely minden alkotmánysértő módosítást pontról pontra végigvesz, és kéri ezek eltö...
(Forrás: mérce)
--
2019.08.31.
Vád alatt az érettségit közreadó nyomdász
Vádat emeltek az érettségi feladatokat kiszivárogtató nyomdai alkalmazott ellen – közölte a Bács-Kiskun Megyei Főügyészség. A vádirat szerint a 41 éves, lajosmizsei férfi egy helyi nyomd...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Rita! A gyermekvédelmi felelős munkakör 2012 szeptemberétől megszűnt, a feladat az osztályfőnökhöz került. Nem törvénymódosítás volt ez, hanem az új törvény és a hozzá kapcsolódó rendeletek tértek el a korábbiaktól. (A válasz a PDSZ jogi szakértőjétől érkezett.)

--
  ofoe

Kedves Katalin! Jól tudja : 22 órát kellett volna alapul venni, a tagóvoda vezetője - bár csoportban kell lenni 3 csoportos óvoda esetén, tehát nem függetlenített vezető -, de kap órakedvezményt. Tehát nem a 32 órát, hanem a 22 órát kell nézni és erre rászámolni a túlórát. (A választ Bakonyi Anna óvodai szakértő adta meg.)

--
  Mohácsi Katalin

Tisztelt OFOE!

Szeretnék állásfoglalást kérbi a következő helyzetre! Tagintézmény vezető vagyok egy 3 csoportos óvodában. Saját csoporttal foglalkozom,és látom el a vezetői feladatokat.Kolleganőm nem lesz ebben az évben, így egyedül látom el a feladatot a nap folyamán.A fenntartó eddig 50 óra ingyen munkát kért, majd a 32 óra feletti órákat számolta el részemre 90 %-os túlórával. Kérdésem az lenne, hogy jogos-e számomra az óvónők kötelező 32 órájával való számolás, mert az én kinevezésemben a 22 óra van megjelölve.EDDIG A 32 ÓRA FELETTI IDŐT számolták el ingyen 50 órai munka után.

Válaszukat nagyon köszönöm!
Üdvözlettel: Mohácsi Katalin

--
  Sasváriné Rita

Tisztelt Szerkesztőség!
Emlékeim szerint volt egy 2012. évi szabályozás mely az iskolai gyv felelős feladatkörét ill. annak változását írja le. Ha jól emlékszem, az ofő munkakörbe jobban beletették a gyv- t, míg a szakirányú képesítéssel nem rendelkező tul.képpen pedagógus gyv felelős feladatai arányosan csökkentek. Kb a kapcsolattartás segítése és a statisztika maradt meg neki. Meg is szűnt a 2 óra adható órakedvezménye. Most szükségem lenne arra az információra, hogy mely rendelet vagy törvénymódosítás írja le ezt a változást. Ebben kérem segítségüket. Tisztelettel: Sasváriné

--
  ofoe

Kedves Márta! Íme a válasz, amit a PDSZ jogi szakértőjének segítségével adunk meg.
Az Nkt. 62. § (5) bekezdése szerint a nevelési-oktatási és a pedagógiai szakszolgálati intézményekben pedagógus-munkakörökben
dolgozó pedagógus heti teljes munkaidejének nyolcvan százalékát (a továbbiakban: kötött munkaidő). A 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet
17. § (5) bekezdése szerint "a (4) bekezdésben meghatározottak alapján az egy pedagógusnak elrendelhető tanórai és egyéb foglalkozások,
pedagógiai szakszolgálati közvetlen foglalkozások száma egy tanítási napon a kettő, egy tanítási héten a hat órát nem haladhatja meg. A
neveléssel-oktatással lekötött munkaidő, óvodapedagógus esetében a kötött munkaidő felső határa felett eseti helyettesítés a (4)
bekezdésben foglaltak alapján rendelhető el, egy pedagógus számára tanítási évenként legfeljebb harminc tanítási napra, óvoda esetében egy nevelési éven belül legfeljebb harminc napra." A fentiekből következik, hogy nem teljes héten nem 26 órával kell számolni, hanem időarányosan, mivel ekkor a heti munkaidő 40 óránál kevesebb.
Az összevont helyettesítések esetében a Kjt. 24. § (1) bekezdését kell alkalmazni, amely szerint, ha a közalkalmazott munkaköre ellátása mellett a munkáltató rendelkezése alapján átmenetileg más munkakörébe tartozó feladatokat is ellát, s ezáltal jelentős többletmunkát végez,
illetményén felül a végzett munkával arányos külön díjazás (helyettesítési díj) is megilleti.
Reméljük, segítettünk.

--
  Márta

Szeretném megkérdezni, hogy ha egy munkahét nem minden napján dolgozunk, mert pl. munkaszüneti nap ( Nagypéntek), vagy szabadságot írt ki a vezető ( tavaszi szünet utáni nap), esetleg 1-1 tanítás nélküli munkanap esik a hétre, akkor is csak a 26 óra feletti helyettesítés számít bele abba a bizonyos 30 napba, amely felett már fizetni kell a helyettesítésekért? Nem kell ilyen esetekben arányosan csökkentve számítani a heti kötött munkaidőt, tehát nem max. 26-ban meghatározni? Az iskolavezetés szerint nem. :( Szerintem ez olyan, mintha ledolgoztatnák velünk pl.a szabadságot. Pl. egy nap a héten nem tartottam órákat, mert osztálykiránduláson voltam. Ezen a napon lett volna 4 órám, de mivel nem tartottam meg, azon a héten csak 22 órám volt, 4 óra helyettesítést is kiírhatnak, ami 26 óra alatt van, tehát nem is számít helyettesítésnek. Az összevont helyettesítések pedig egyáltalán nem számítanak nálunk helyettesítésnek. Rendben van ez így?Nagy a káosz. Senki nem tud semmit.Válaszát előre is köszönöm

--
  Eleonóra

Kedves OFOE!

Nagyon szépen köszönöm a válaszukat! :-)

Üdvözlettel: Németh Eleonóra

--
  ofoe

Kedves Eleonóra! Kicsit bonyolult a helyzeted mert a pedagógus munkaköröd alapján jár Neked a 21 munkanap alapszabadság, és a 25 munkanap pótszabadság. Az ápoló munkakör alapján viszont évi 21 munkanap alapszabadság és a Kjt. 57. § (1) bekezdése szerint a fizetési fokozatoddal egyenlő számú munkanap pótszabadság illet meg. Ugyanis a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 30. § (1) bek c)pontja alapján a kollégiumi ápoló munkakörben dolgozóknak nem jár az évi 25
munkanap pótszabadság, erre ["c) a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörök közül a pedagógiai asszisztens,szabadidő-szervező, gyermek- és ifjúságvédelmi felügyelő, pedagógiai
felügyelő, gyógypedagógiai asszisztens, pszichopedagógus, gyógytornász,munkakörben foglalkoztatottak jogosultak. (A válaszadásban a PDSZ jogi szakértője volt segítségünkre.)

--
  ofoe

Kedves Krisztina! Nagyon nehéz a konkrét helyzet pontos ismerete nélkül érdemi tanácsot adni, de megpróbálom. Az első lépés valóban átgondolni azt, hogy Te magad mennyiben vagy felelős az adott problémáért. A figyelmeztetőkkel, intőkkel csak a saját feszültségedet oldod némileg, eredményt nem tudsz elérni. Gondold át, hogy melyik ponton romlott el a kapcsolat az adott csoporttal, eleve így fogadtak, vagy menetközben történt valami. Az a soraidból kiderül, hogy nincs köztetek bizalmi kapcsolat, tehát kommunikáció helyett hadakoztok. Időt kellene szánni arra, hogy a problémát tisztázzátok, megállapodásra jussatok a közös megoldás módjában. Ennek vannak különböző technikái. Fontos, hogy ne személyes sértésként kezeld az ügyet, hanem közös megoldandó problémaként. Nem ördögtől való, amit a kollégáid tanácsolnak, hogy fordulj pszichológushoz, aki segíthet azon, hogy a Benned való görcsöt fel tudd oldani. Amíg Te magad nem jutsz túl ezen a görcsön, nem tudod kézbe venni az ügyeket. Ezek a diákok már nem kamaszok, fiatal felnőttek, nekik is fontos, hogy eljussanak az érettségiig, és matematikából is elérjenek egy bizonyos szintet. Ez lehet az a közös ügy, amin együttesen és nem egymás ellenében kellene dolgoznotok. Szívesen levelezek erről Veled privátban is, ha akarod, de nem minden részlet tartozik a nyilvánosságra. Jelezd, ha ezt szeretnéd. Üdvözlettel Szekszárdi Juli

--
  László Krisztina

Kedves OFOE!
Nem tudom mennyire válaszolható meg a kérdésem. Egy középiskolában tanítok, heti 27 órában matematikát, 8 érettségis csoportnak. (Plusz a korrepetálások, plusz a helyettesítések.) Nagyon szeretem a diákjaimat, de mint mindenhol, ahol emberek vannak, előfordulnak konfliktusok. A kb 110 diákból, akiket két éve tanítok, van kb 15, akik állandóan csak a hibát keresik a munkámban, agresszíven és lekezelően bánnak velem, sokszor megaláznak a csoport egésze előtt. Amikor esetleg szaktanári figyelmeztetést adok nekik, akkor hangosan kiröhögnek, hogy az ő szüleiket ez nem érdekli. (Ezek a diákok már 17-19 évesek, mivel a nyelvi tagozat nulladik évfolyama egy évvel megnöveli a középiskolai tanévek számát.) Semmivel nem tudom őket sem motiválni, sem fegyelmezni, tönkre teszik az óráimat.) Hiába fordultam az osztályfőnökökhöz segítségért, mind ők, mind az igazgató-helyettes és a munkaközösség vezető szerint, ez az én hibám, azért viselkednek így velem, mert ez "belőlem jön". Közben az iskolából folyamatosan mennek el a tanárok, és hiába keresett a szakom, (angol-matek) úgy érzem, hogy nem becsülik meg a munkámat. Hiába az a kb 90 diák aki jól teljesít, (nem egy dícséretes 5-ös is van, és emelt matematika érettségi előkészítő csoportok is), hiába a rengeteg dolgozat, számonkérés, ingyen korrepetálás, rendszeres, hogy káromkodva, csapkodva, üvöltözve csapják az asztalomra a kijavított dolgozatot, mert az nem négyes, hanem csak hármas. És közben a vezetőség, az osztályfőnökök és a munkaközösség vezető szerint is, nekem kell változtatnom, pszichológushoz mennem, mert engem nem lehet elviselni. Meg kell jegyezzem, ezek az emberek 25-30 éve vannak ebben az iskolában. Ez a matematika státusz, amit én megkaptam 2 éve, egy előző iskolavezetéstől, már nagyon régóta, úgymond, "forgó hely" volt, mert - más tanárok elmondása szerint - mindig "volt valami probléma a matek tanárokkal". Minden más matematika tanár az iskolában, már 10-20-30 éve itt tanít.
Nem igazán tudom, mit kezdhetnék a problémával. Tudnának esetleg tanácsot adni?
Köszönettel: Krisztina

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek