OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2008. július 21.
» Hozzászólások (1)
Címkék:
 

Federmayer Katalin

Elképesztő örömmel csinálták...

A Kölcsey Ferenc Gimnázium tanulói már másodszor vállalkoztak arra, hogy a kényelmes csordogálás helyett szemetet gyűjtsenek a Felső-Tisza vidékén. A cikk szerzője, az iskola tanára is jelen volt a múlt heti hulladékgyűjtő vízitúrán.

Reggel 8 óra egy úgynevezett „jobb” budapesti gimnázium kapujában: hirtelen fékező autók, artisztikusan kimunkált „rendezetlen” frizurák, divatos cipellőkben koppanó lábak, rövidke pólókból kibukkanó pocik – megérkeztek a gyerekek.

Reggel 8 óra egy Tisza parti kempingben: a tacsakosra ázott sátrakból előbújnak a sebtében összefogott lófarkak, a félig-meddig már elszakadt vietnámi papucsok álmosan csoszognak a nagy kondér elé.

Ugyanazok a gyerekek, két különböző helyen, helyzetben. El sem hittem volna, ha nem a saját szememmel látom.

A Kölcsey Ferenc Gimnázium tanulói már másodszor vállalkoztak arra, hogy a szokásos nyári vízi túra kényelmes csordogálása helyett szemetet gyűjtenek. Ezen a nyáron is a Tisza felső folyásán haladtunk végig (Csaptól Sárospatakig), hogy összeszedjük a parton eldobált és a folyóban úszkáló hulladékot. A tábort már jó előre meg kellett szervezni, hiszen nem elég a szemetet zsákokba szedni, a zsákokat a partra kell tenni, és az elszállításukról gondoskodni. A háttérfeltételeket a környezetvédelmi akciót szervező E-misszió* biztosította. Mint megtudtuk, ez nem is volt olyan egyszerű, hiszen nem minden helység vette jó néven, hogy a partjukat, még ha csak rövid időre is, szeméttel csúfítsuk el.

Csaknem félnapos vonatozás után érkeztünk meg Mátészalkára, ahonnan busszal utaztunk tovább a tetthelyre. Aznap kegyes volt hozzánk a természet – ami a későbbiekre már igazán nem mondható el – így miután felvertük a sátrakat, azonnal mehettünk is a vízbe. Éjszaka félelmetes vihar, szakadó eső zúdult ránk. Volt, aki annyira elázott, hogy a hálózsákjából facsarni lehetett a vizet. Attól tartottam, hogy a fele társaság menten sarkon fordul, és haza menekül. Nem így történt: a huszonnégy gyerek közül senki sem panaszkodott! A rutinos nagyok – volt diákjaink, akik már 1-3. éves egyetemi hallgatók – nem kis élvezettel magyarázták a „butuska kicsiknek”, mi is a teendő az ilyen helyzetekben.

Borús, csaknem sötét reggelen szálltunk vízre. Az első nap kellemesen laza volt: alig 20 km-t kellett csak megtennünk. Mivel a víz magasan állt, hiába meresztettük a szemünket, sehol nem láttunk szemetet. Csak akkor szembesültünk a valósággal, mikor véletlenszerűen kikötöttünk egy-egy homokpadon, és felmásztunk a lejtős partra. Elképzelhetetlen mennyiségű flakon, üveg akadt fenn a hordalékban!

És ekkor megkezdődött a verseny: ki találja meg a leglehetetlenebb tárgyat?

Volt ott ukrán, román és természetesen magyar palack, minden italfajtából, minden mennyiségben. Ebben a kategóriában a győztes fogást egy Sztálin vodkás üveg jelentette. Ma sem értem, miért, de szinte valamennyi flakonon rajta volt a kupakja. Elképzelhető, milyen kellemetlen feladat a habos-mocskos vízből kipiszkálni, majd kinyitni, kimosogatni az üvegeket! Találtunk ezen kívül fej nélküli babát, autóalkatrészeket, bakancsokat, dézsát, papucsokat, öngyújtókat. A teli zsákok száma egyre gyarapodott, az eső folyamatosan esett, a gyerekek mégis pazarul érezték magukat. Esténként diadalittasan vonszolták ki a partra napi átlag 50 zsákot.

És ez így ment 10 napon keresztül.

Hazudnék, ha azt mondanám, hogy kizárólag a munka láza hajtotta őket, hiszen közben kitűnően szórakoztak. Minden lehetséges helyzetben sikerült megtalálniuk az örömüket. Micsoda delikát élvezet például esőben focizni, krumplit pucolni, kenyeret vagdosni, és a tűz mellé telepedve elfogyasztani a megszolgált vacsorát!

Hogy mi a csoda magyarázata?

Először is a tábort vezető tanárnő (Vas Mariann), akit mindenki fenntartás nélkül szeret.

Másodszor is a köztudott tény, amiről mégis azt hisszük, hogy a mai gyerekekre már messze nem igaz: a közös munka öröme, az önnön hasznosság közvetlen megélése. Hiszen a mi annyiszor elmarasztalt fiataljainkban is megvan a képesség az egymásra utaltság élményének belátására, a közös munka örömének átérzésére.

A mi dolgunk csupán annyi, hogy mindehhez alkalmat teremtsünk.

--

Jegyzet

* Az E-misszió Egyesület több éves múltra visszatekintő civil szervezet. Nyíregyházi székhelyén több párhuzamosan futó környezetvédelmi programot koordinál, melyek között kiemelt helyen szerepel a környezeti nevelés.

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

meseszép | 2008. július 27.
ez egy olyan nagyszerű élmény, külön hozsannát érdemelne! és lám, mégis a problémákat számolgatjuk, ahhoz írjuk bőszen a kommenteket (velem az élen). pedig a sokat szidott minőségbiztosításnak van egy nagyon megszívlelendő alaptétele. miután számba vettük erősségeinket, gyengeségeinket, döntsük el, melyik irányba indulunk? javítunk a gyengeségeinken? vagy kiválasztunk egy pozitívumot, és azt tűzzük a zászlónkra? mert lehet, a hibákat csökkenteni kell, de ha minden energiánkat a hibákra fordítjuk, mi lesz a vonzó bennünk? nagy dilemma.
ezek a gyerekek olyan élményt kaptak, amely elfogadtatja velük az esetleges "kevésbé szeretem" szabályokat, alapelveket is. azt hiszem, ez lenne a követendő út.
jó pár évvel ezelőtt komolyan felvetődött az iskolában, kell-e osztálykirándulás? kell-e elmenni a világ végére, utazni, idegeskedni, vagy elég csak együtt lenni. a gyerekek minden kirándulás után az éjszakai "alvást" mondták a legjobb programnak. hogy milyen klassz volt. a közös élmény, és nem a "kultúrprogram" kötötte le őket. nagyon hiányzik az életükből ami nekünk még megadatott. a táborok, a közös hétvégi túrák, a délutáni klubfoglalkozások. ahol "csak" beszélgettünk, együtt voltunk. úgy gondolom a fegyelmezési problémák egy része is megoldódna általuk.
de mások a körülmények. és köszönet minden kollégának, aki még fel tudja vállalni ezt a borzasztó fontos munkát. ami munka, mert felelősség, de isteni szórakozás is egyben.
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.03.18.
L. Ritók Nóra: Szegregációs körkép
Az intézkedések, próbálkozások leginkább az Uniónak szóló látszatok. Az Antiszegregációs Kerekasztallal kezdődött, aminek csak a kirakathatását lehetett értelmezni, kommunikálni azt,...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.03.18.
Az EMMI támogat egy képzést, ahol a jelentkezők vállalják, hogy nem írnak fel fogamzásgátlót
A pályázóknak motivációs levelet kell írniuk és be kell másolniuk még a lakcímkártyájukat is. Ezenfelül kötelezően ki kell tölteni egy szándéknyilatkozatot, amely szerint vállalják...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2019.03.18.
Megkezdődött a fenntarthatósági témahét
A Parlamentben megtartott hétfői nyitórendezvényen Rétvári Bence, az Emmi parlamenti államtitkára elmondta: idén mintegy 1500 intézmény kapcsolódik be, kétszer annyi, mint négy évvel ezel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.03.18.
Egymilliárdból turbózná fel Schmidt Mária alapítványa az '56-ról szóló töriórákat
Tavaly májusban ért véget az 1956-osemlékévhez kapcsolódó tanárképzési program, a Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Közalapítvány szerint azonban ennyi...
(Forrás: Népszava)
--
2019.03.18.
Átalakítják a szakképzést: az iparkamara szerint rengeteg technikusra van szükség
Bihall Tamás azt követően nyilatkozott az MTI-nek, hogy Palkovics László innovációs és technológiai miniszter bejelentette a technikumok bevezetését is tartalmazó Szakképzés 4.0 stratégia...
(Forrás: eduline)
--
2019.03.18.
Ezért (is) éri meg felsőoktatási szakképzést végezni
Az már régóta nem kérdés, hogy a 2020-as felvételin már csak az kerülhet be alap- vagy osztatlan szakra, aki legalább egy tárgyból emelt szintű érettségit tesz, emellett van egy – legal...
(Forrás: eduline)
--
2019.03.18.
Egyre több komoly ellensége van az oltásellenességnek
A Facebook oltásellenesség elleni lépéseit taglalja az RTL Klub Híradójának anyaga, a cég ilyen irányú döntéséről már a hvg.hu is beszámolt, ahogy a YouTube ugyanilyen szankciójáról...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.03.18.
Nyári táborok: új trend, hogy a külföldön élő magyarok hazaküldik a gyereket nyárra
Sok szülő már most érdeklődik gyerekének nyári táborra, az ilyen előfoglalásból 20 százalékkal volt több, mint tavaly ilyenkor, írja a Táborfigyelő portál közleménye. Egyre több megh...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.03.14.
Mire megérkezik a béremelés, nem lesz ki átvegye
De milyen vonzó perspektívát lehet a fiataloknak kínálni az ösztöndíjprogram mellett? A tanári fizetések továbbra sem vonzóak. Az Orbán-kormány 2013-ban vezette be a pedagógus életpályamodellt...
(Forrás: 168 óra)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek