OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2008. augusztus 1.
» Hozzászólások (22)

Kezdődik a VII. Nevelésügyi Kongresszus

A hétfőn induló kongresszuson Hercz Mária képviseli egyesületünket. Az OFOE virtuális nevelésügyi kongresszusa anyagából készült kötet, Az iskola dolga, megvásárolható lesz a rendezvény első napján.

Augusztus utolsó hetének fő szakmai eseménye a 25-én, hétfőn induló VII. Nevelésügyi Kongresszus. Reméljük, hogy sikeres rendezvény lesz, és olyan problémák is felszínre kerülnek majd a szekcióülések és a kerekasztal-beszélgetések során, amelyek az iskolai gyakorlatban munkálkodókat foglalkoztatják. Reméljük továbbá, hogy ezek megjelenítése együtt jár a megoldás felé vezető út keresésével. Egyesületünket elnökségi tagunk, Hercz Mária képviseli. Az eseményekről folyamatosan tájékozódni lehet a kongresszusi honlapon.

Az első napon a Művészetek Palotája előtt kaptunk lehetőséget arra, hogy a honlapunkon zajló Virtuális Kongresszus anyagából készült kötetet árusítsuk. Az OFOE standján ezen a napon tehát megvásárolható Az iskola dolga című könyv (ára: 890 Ft).

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

L.Ritók Nóra | 2008. augusztus 31.
Ez tényleg szép történet, Csilla. Nálunk is bezártak egy iskolát, a szomszéd faluban, augusztus közepén közölték a pedagógusokkal, szülőkkel a hírt, a tanárokat elbocsátották, a gyerekek a szomszéd falu iskolájában kezdenek holnap, intézményfenntartói társulásban. Én esélyegyenlőségi témában dolgozom most az önkormányzatokkal, itt a környékünkön az az ábra, hogy a kétezer fő alatti kistelepülések napjai meg vannak számlálva. Nem képesek az iskolát fenntartani, még társulásban sem. Mindenütt akkora a költségvetési hiány, hogy csőd előtt állnak. Van aki még húzza egy-két évig, de esélyük sincs. Pedig mindent megtettek, a most bezártak pl. néhány éve a túlélésért felvették a románt is (ez jó gyakorlat itt a határszélen), és ezzel bírták eddig. Ja, hogy viccesebb legyen a történet, most nyertek egy csomó pénzt nyílászárócserére, és interaktív táblára. Hogy közben nem tudtak bért fizetni, és villányszámlát? Ja, az ilyesmi most nem érdekel senkit. Elvégre sosem látott módon fejlődik a közoktatás!!!(Ma néztem meg a tv.ben az oirszágos tanévnyitót. Kár, hogy nem tudom osztani Hiller úr optimiznusát...)
Szekszárdi Juli | 2008. augusztus 31.
Kedves Csilla! A történeted gyönyörű. De hol van a szakma omega, akinek üzensz? Ki figyel oda az ilyen jelentéktelen ügyekre? Magunk között vagyunk, ha nem vennéd észre!
csilla | 2008. augusztus 31.
Halló itt szakma alfa, tájékoztatja szakma omegát!
Nem oly messze tőlem egy kistelepülésen, tavaly megszűnt az ötödik osztály, mert nem volt meg a kellő létszám, így a gyermekeknek a szomszédos település iskolájába kellett bejárniuk, a település kisbusszával oda-vissza szállította a gyermekeket. Ebben az oktatási évben minden gyermek szülője kérte, hogy gyermeke osztályt ismételjen, mert kistelepülésen így újra beindulhat az ötödik osztály és ugye így fölmenő rendszerben nem szűnik meg az iskola. Zárójelben megjegyzem az átlagos osztálylétszámok a 8 és 11 között mozognak. Gyönyörű áldozathozatal! Várom szakma omega állásfoglalását.
achs | 2008. augusztus 31. | axkaro[kukac]citromail[pont]hu

Bocs, hogy ezt a helyet használom privát üzenethez Julinak, Gézának.

Juli, reggeli leveledet megkaptam, válaszoltam is, de azóta teljesen összeomlott a vipméles címem. Ha van valami fontos, akkor ezt erre a másik címemre küldd, küldjétek legyetek szívesek.
Köszönöm. ak.
L.Ritók Nóra | 2008. augusztus 31.
Kicsit lemradtam, de most elolvastam mindent. A kongresszuson sajnos én sem voltam, egyéb, szintén oktatási ügyekkel kapcsolatos dolgaim egy másik szakmai rendezvényre szólítottak, külföldre, kollégáim csak a képzőművészeti kiállításig jutottak, így különösen érdekelt, mit írtok róla.
Most két dolgot szeretnék mondani: nem lehet, hogy valaki a Trencsényi nevében borzolja a kedélyeket? Ne haragudjatok, de ez már annyira alpári (beleértve a korábbi viták egyes részleteit is), hogy én nem tudom feltételezni, hogy nagytudású, elhivatott emberek ilyen szinten nyilatkozzanak. Ahol ilyen a emóció és a ráció aránya, vagyis a düh ilyen megnyilatkozásokra késztet valakit, ott valami nagyon nagy baj van.
Tehát: vagy valaki csak heccel bennünket az ő nevében, vagy valami olyan konfliktus feszül itt, ami gátja a normális vitának, tapasztalatcserének.
ÉN NEM AKAROM EZT A HANGOT!!!! Engem zavar. Én is szeretek vitatkozni, érvelni, de nem így. Vagy megint én vagyok a hülye? Én nem ismerek személyesen sokakat közületek,(így nem ismerhetem ezeknek a nekem nem tetsző üzeneteknek az előzményét sem) de szeretlek benneteket, a más véleményekkel együtt, amin átsüt a tudás, a jobbítani akarás, néha az elkeseredés, a düh is, de nem a másik személye, hanem az ügy iránt.De most itt személyeskedő, másokat megalázó, kategórikusan kizáró üzeneteket olvastam, ami szerintem méltatlan ehhez a csapathoz. Én a gyerekek között sem hagyok ilyesmit.....
Bocs, ha valamibe beleszóltam, ami nem az én ügyem, de úgy érzem, a kötete elolvasva, hogy talán többen gondolkodtok így.
Ha ez így megy tovább, a személyes találkozókra, ami remélem hamar bekövetkezik, jobb, ha felfegyverzem magam bokszkesztyűvel, vagy ilyesmivel.....
Zsóka | 2008. augusztus 30.
De hát ez már becsületsértés! Persze mondhatja bárki, hogy megint nem az üggyel foglalkozom! De akkor is megkérdezem, szabad ilyent büntetlenül leírni, amit TL közzétett Szekszárdi Juliról?????

Más: a mai Magyar Nemzetet érdemes elolvasni,három cikk is van az iskolákról. Az egyik címe: A sertéstartás szabályai. !!!!!


Üdv: Lukács Zsóka
zoldbeka | 2008. augusztus 29. | leinerk[kukac]freemail[pont]hu
Megnéztem Izs! Bár ne tettem volna, mert így nem tudom, hogy velem, iskolámmal, meg a többivel van a baj, vagy Hiller úrékkal. Mert valaki hazudik. Mindenesetre engem leginkább a minden időknél "kiszámíthatóbb idei tanév" szlogenje nyűgöz le: el is küldöm minden kollégámnak szerte az országban, akiknél összevonások, megszüntetések, leépítések történnek MOST is, hogy meg tudjanak nyugodni! Kösz az infót, munka miatt lemaradtam róla, ámbár lehet, hogy jobb lett volna nem látni! Hogy is mondja Euripidész? "Sajnálom azt, aki szép szavakkal hazudik. Miért nem igazra használja szép száját?"
Izs | 2008. augusztus 29.
Kedves Zöldbéka!
továbi megdöbbentő, a valóságtól távolálló véleményt ajánlok figyelmedbe: a ma reggeli a napkeltében ismerhettem meg Hiller István helyzetértékelését.
Szekszárdi Juli | 2008. augusztus 29.
Kedves Géza! Valóban nem voltam jelen a kongresszuson, de ott volt a képviseletünkben Hercz Mari, valamint két olyan könyvárus, akivel közvetlen kapcsolatban vagyok.Tőlük kaptam pontos tájékoztatást, amitől – tübbek között – azért is bőszültem fel, mert (részemről is) komoly adminisztráció előzte meg a rendezvénynek ezt a mozzanatát. Lehet, hogy az egész nem volt több puszta szervezési ügyetlenségnél, és talán én is tanúsíthattam volna némi önfegyelmet, de hazudni éppen nem hazudtam.
Laci és én közöttem nem történt más, csak az, amit Te is tudsz. Teljesen igaz, hogy az "elnök úr" nem érvel, hanem amint csak alkalma van rá, támad, szabályosan hisztériázik. Nem tudom, ez miért jó neki, mert nekem, nekünk, valamint a részben közös ÜGY-nek biztosan nem az.
Gondolom, csak lesz valami alaposabb tájékoztatás a kongresszusról, mert az eddigi híradások meglehetősen vérszegények. Csak használják már valamire azt a honlapot! Azt tudom, hogy minden szekcióban készültek tézisek.
takács géza | 2008. augusztus 29. | csgez[kukac]freemail[pont]hu
Kedves Achs!

Bocsánat, hogy félreérthető voltam, bár másfelől meg örülök, hogy csak beleszaladtál a részletekbe.
Én ugyanis arra gondoltam, hogy az erőszakról való jó vitákban már nem reménykedhetünk. Elkéstünk. Már ma is túlságosan sokan érdekeltek egzisztenciálisan is a vadliberális (kísérlet terminus megalkotására, lásd vadkapitalista, vadmagyar) program, a polgári nevelés kényszerpályájának biztosításában, továbbvitelében, igazolásában, komfortosításában. Hamarosan ott tartunk majd, hogy betanított őrző-védők létérdekeit fenyegeti az, aki vitatná, hogy a szabadság útján szabad-e eljutnunk a korlátozások és kiszolgáltatottságok soha nem ismert mértékű rendszereihez. S hogy ez tényleg a szabadság útja-e vagy valami más.
Szüdi János, ennek a vadliberális doktrínának a lelkes adminisztrátora, legutóbb egy polgármestert iktatott volna ki a jó polgárok sorából, mert bátorkodott személyesen fellépni egy tanárverés ügyében a tanár mellett. És polgármesterként iszonyú döntést hozott, szimbolikusan lefejezte a diákot, pallosjogát érvényesítette, ahogy a szerző értelmezi a történetet, azt, hogy a fiatal nem maradhat a kerület önkormányzati iskoláiban. Vagyis két-három busz vagy villamosmegállóval odébb kell iskolát keresnie.
És persze a gyermekek mindenek feletti érdeke ma már ott tart, hogy egy alkoholista apa zavartalanul kikészítheti gyermekeit, ha nem ont vért, halálra szekálhatja, évtizedeket kap rá. Senkinek nincs joga beavatkozni, de a tanár, a nevelésre közpénzen kiképzett személy jogszabályok tömegével van lebénítva, nehogy ártson. Így aztán tehetetlenül szemlélheti az ártalmak zavartalan iskolai áramlását.

Üdv: Géza

Ami pedig a Trencsényi ügyet illeti. Kedves Juli, írd meg légy szíves, hogy valóban ez a könyvárusítási zűr-e az elnök úr baja. S neked honnan voltak híreid, hiszen nem voltál ott, ha jól értem.
Még valami, tudja valaki, hol lehet olvasni a kongresszus előadásait. (Leginkább Halász bevezetőjére Mátrai záró előadására volnék kíváncsi)

TG
zoldbeka | 2008. augusztus 29. | leinerk[kukac]freemail[pont]hu
Kedves Mindenki!
Szülőkkel beszélgettem és megdöbbentem azon, hogy mennyire másképpen látják ők az iskolát. Voltak ott szülők tőlünk, voltak gyerekeim iskolájából. Ügyesek vagyunk, mert jól takargatunk és/vagy sikerül állandóan a szarból várat építeni, így nyomorunk nem látszik messzire! Nem csoda, hogy a Szakma sincs tisztában a valós helyzettel: Mezőtúr csak egy a sok-sok közül és tudnék ide véleményeket, állapotokat másolgatni kollégáimtól szerte az országból, de nem látom értelmét. Azt mondtam valamelyik fórumon, hogy a Szakma előad/előadott saját magának és tartom most is. Az a Szakma, mely fényévekre van az igazságtól, a mindennapok pedagógiájától. Látlelet ez arról, mennyire nincs jelen az iskolákban, mennyire egyedül vagyunk. Hallgatva a mostani napokban a NÜK kapcsán nyilatkozgatókat egyre jobban mélyül ez a szakadék! és azt gondolom, hogy jogos a felháborodásom és a keserűségem, ami a pedagógia jövőképét (és a magamét) illeti! Elég, ha jobbra pillantok az Aula cikkeire és röhögnöm kell, közben sírni is: az OKM meg akarja tudni, mit jelent tanárnak lenni! Nem késő kicsit?
achs | 2008. augusztus 28. | axkaro[kukac]vipmail[pont]hu

Kedves Géza!!

Bocs, de hogyan fogalmazzam meg másképp azt, hogy számomra elképesztő volt az egész, ha közben nem szeretnék senkit személyesen megbántani?! Mert nem. Mert feltételezem a jó szándékot. Feltételezek valamiféle szaktudást, még ha fényévekre is van attól, amit a valóságban nap mint nap látunk: én, Te, Terepmunkás, Csilla, Katitanítónéni, Leiner bácsi, Csirmaz Matyi meg a tantestületem kilencvennyolc (lehet, hogy száz) százaléka stb.
Nem akarok senkit megbántani, mert az az öt-tíz-húsz mondat, amely egy vonalban ülve, körbeadott mikrofonba mondva egy nagy előadóban elhangzik, nem ad alkalmat biztos és kemény ítéletre. Meg attól is félek, hogy mindezt pont az a résztvevő venné magára, akivel nagyon jót beszélgettem nagyon barátságosan előtte, és akinek a rövid hozzászólásával pont nem volt bajom.
Ezért fogalmaztam meg ilyen (látszólag a jövőre vonatkozó) óhajtó formában az előző megszólalásom végén azt, hogy a tegnapi beszélgetés nem volt sem élő, sem igazán komoly, az egymás utáni monológok sora nem volt igazi vita stb.

A fényévekre két példa:

Valaki felvetette, hogy felelősséget kellene adni a gyerekeknek, mert az segít stb. Mondtam, hogy igen, szerintem is, de ehhez kellene az is, hogy a tanár is felelős helyzetbe kerülhessen, amin azt értem, hogy kapjon szabadságot, ne írjanak elő neki mindent, ne szabályozzák agyon minden lépését stb. Erre a vitapartnerem visszakérte a szót, hogy nem ért egyet velem, mert az, hogy minden iskola maga fogalmazhatja meg pedagógiai programját - hát ez sose látott szabadságot jelent a pedagógustársadalomnak...

A másik. Néhány képet kivetítettem. Pl. a szegizbajeves cikkben emlegetett 2,18 m magas termet, ahogy éppen tartom a plafont, vagy az iskolarészbe egy ótvaros fiúvécén keresztül közlekedő lányokat, amint belépnek az ablak nélküli "aula" büféjébe stb. Erre valami olyasféle reakció hangzott el (sajnos nem emlékszem szó szerint, de így csapódott le bennem), hogy hát ők inkább a pesti helyzetet ismerik, nyilván lehet, hogy éppen Mezőtúron létezik ilyen...

Nem mondom, hogy értelmetlen volt az egész, csak azt, hogy elképesztően pontosan megvalósult ebben a másfél órában a jóslatod. Azért nem volt értelmetlen, mert ki tudja, hogy az ott lévő negyven emberből hány emberben indult meg valami (akárcsak Ninivében). Hány ember fogta fel a legfontosabb üzenetet (amely természetesen nem az agresszióval kapcsolatos): micsoda távolság van "A Szakma" és a szakma között, hogy mennyire nem egy nyelvet beszélnek, mennyire nem értik egymást, és azt, hogy "A Szakma" mennyire nem is akarja meghallani a szakma állapotát, meglátásait, szempontjait (ez utóbbiban annyi engedményt teszek, hogy más szemszögből úgy is tűnhetett, hogy a szakma nem képes fölfogni "A Szakma" üzeneteit). És így tovább, születhettek gondolatok.
Agresszió ügyben valóban nem jutottunk sokra.

A durvaság elítélésében is egyetértek veled.

Egyelőre ennyi, holnap munkaközösségi értekezletek!!!

Jó éjszakát, kedves Géza!
Trencsényi László | 2008. augusztus 28.
Tisztelt Takács Géza. Nem ismerjük többé egymást.
Trencsényi László
takács géza | 2008. augusztus 28. | csgez[kukac]freemail[pont]hu
(Azért várom, hogy elkezdődjék már a kongresszus.)

Tisztelt elnök úr, vagyis Trencsényi László, ön alighanem elvetette a mértéket.
Ha jól értem, Sz. Juli csípős megjegyzést tett a könyvárusítás méltatlan helyzetére a MÜPÁBAN rendezett helyi érdekű pedagógiai összejövetelen. Ezt Ön cáfolhatta volna egyetlen fényképfelvétellel. Egyetlen könyves nyilatkozatával.
De nem ezt tette, ahogy mondjuk az utóbbi időben nem emlékszem, hogy bármely vitás kérdésben érvelt volna, viszont meglehetős önfeledtséggel szórta a szitkokat. De most ezen a határon is túlment. Azt gondolom, haladéktalanul bocsánatot kell kérnie, mindkét fórumon. Aztán elő kell állnia az érveivel, hogy miféle alapon ragadtatta el magát.
Ha nem teszi ezt, nem ismerjük többé egymást.

Üdvözli: Takács Géza

Köszönöm a Vörösmartyt, kedves Mátyás, én mostanában a nagykőrösi ARANYOS évekről olvasok, alighanem vissza kell kicsit tolatnunk, hogy legyen valami lendület.

Ami pedig az egész jó vitát illeti az erőszakról, kedves Achs, azzal kicsit elkéstünk alighanem.


achs | 2008. augusztus 28. | axkaro[kukac]vipmail[pont]hu

takácsgézaatizedikhatványon

Tegnap résztvevője voltam az agresszióról szóló kerekasztal-beszélgetésnek. Készültem, komolyan vettem, jó hozzáállással kezdtem az egészhez, barátságos gesztusnak találtam, hogy meghívtak nyilvánvaló véleményalkotásaim tudatában is. Viszont teljesen lehangolt, hogy abszolute elbeszéltünk egymás mellett. Úgy éreztem, hogy a társak egyike-másika nagyon nem akarta megérteni, miről beszélek. Nem hibáztatom őket, más világban élnek, mint az én lepusztított drága iskolám, vagy mint a gyesről visszatérő T. Z. reménytelen iskolája. Az is igaz, hogy (enyhén fogalmazva) "érzelmileg töltött" szövegeket mondtam, kissé hosszabb időtartamban, mint a többiek...
Szóval nem éreztem túl jól magam, és sajnos tényleg nem tudtam, mi értelme volt az egésznek. Bár utána néhány nagyon szimpatikus fiatallal és egy pszichológusnővel jót beszélgettünk, a közönség nagy része is figyelt.
No, egy szó mint száz: jobbra számítottam.
De azért köszönöm a meghívást, érdemes lenne egyszer elég időt adva, kisebb létszámban, kicsit élőbb formában komolyan leülni megvitatni a tényleg súlyos, aggasztó kérdéseket!!!!

Csirmaz | 2008. augusztus 27.

Takács Géza "Üzenő"- beli írásáról az alábbi vers jutott eszembe:

"ORSZÁGHÁZA

A hazának nincsen háza,
Mert fiainak
Nem hazája;
Büszke fajnak
Küzdő pálya,
Melyen az magát rongálja,
Kincsnek, vérnek rosz gazdája.
És oh szégyen! roszra, jóra
Még szavazni jár dobszóra.
Ura s rabja millióknak
Kik gyülölnek és dacolnak;
Zsarnok, szolga egy személyben
Ki magával sincs békében.
S vaseszével
Jégszivével
Fölmerűl a külfaj árja,
A meleg vért általjárja,
És a nemzet áll fagyottan
Tompa, zsibbadt fájdalomban.
Nincsen egy szó
Összehangzó
Honfiaknak ajakáról,
Nincsen egy tett
Az eggyé lett
Nemzet élete fájáról.

A hazának nincsen háza. Mért?
Volt idő, midőn nevére
Fölkelének, s amit kére
Nem keresvén cifra szóban,
Ami a szív legmélyén van,
Adtak drága bért,
Adtak érte vért.
Most midőn leszállt a béke
S a vérontó harcnak vége,
S a hazának,
Mint anyának,
Aki gyermekei körében
Áll ragyogva örömében,
Földerűlne boldog napja:
Most fejét szenny s gyász takarja.
Földön futva,
Bujdokolva,
Mint hivatlan vendég száll be
A szegény s kaján telekbe,
Hol nevét rút ferditésben
Ismerik csak átokképen.
Neve: szolgálj és ne láss bért.
Neve: adj pénzt és ne tudd mért.
Neve: halj meg más javáért.
Neve szégyen, neve átok:
Ezzé lett magyar hazátok."

Vörösmarty Mihály, 1846
Trencsényi László | 2008. augusztus 27.
Szekszárdi Julia hazudik! Üzeni Trencsényi László
zoldbeka | 2008. augusztus 27.
Persze, igazad van, de a 200 ezres "átlag" is meghökkentő, mert amennyiben nagyjából egyformán keresünk (és ebben is igazad vagyon), akkor a "kisebbségnek" nagyon-nagyon jól kell keresnie ahhoz, hogy kijöjjön ez az átlag. Én ilyeneket nem ismerek... és roppantul dühít, mikor a "pedagógus-sirámokra" ezt a választ adják a médiákban! Ilyenkor ismerőseim mindig megjegyzik: te meg mit sirsz, hiszen... Ez persze csak egy a demagóg kijelentések közül, melyek elhagyják főnökeink száját.
Csirmaz | 2008. augusztus 27.

Kedves Zöldbéka!

Az üzenőben általad írt havi 110 000 ft-os havi fizetéssel rendelkezik a közoktatásban dolgozó pedagógusok túlnyomó többsége (én is).Ezért nem lepődtem meg, mint más sem.
A gyerekeim távirányítóval nyomkodták a tv-t, s mire visszavették, már más volt a hírekben. Azért kérdeztem, hogy miről van szó, hátha valaki látta, hallotta. Mert ha arról van szó, amire gondolok, akkor elképesztőnek tartom, hogy valaki úgy megy el a NÜK7-re, hogy fogalma nincs elemi dolgokról, amit a Közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény egyértelműen szabályoz, melynek a végén még illetmény- táblázatban is szerepel a dolog. Még azt is elfogadom, hogy fogalma sincs, de akkor legalább ne tartson előadást belőle.
zoldbeka | 2008. augusztus 27. | leinerk[kukac]freemail[pont]hu
Miért kedves Meseszép? Mást vártál? Avagy te résztvettél az előkészítő munkákban az elmúlt években? Kérdezték véleményed, tapasztalataidat, problémáidat? Tantestületedben téma volt akár csak egy percig is a N.Ü.K? Alulról szerveződött, amiben szívvel-lélekkel részt vett a ped. társadalom minden rétege? Utat talált hozzád, hozzánk bezárt, átépített, összevont, meghalásra ítélt iskoláink romjain keresztül? Mitől ne lenne ironikus az ember? Megmozdult bármi is a közoktatásban, ami nem visszafelé menetelt? Csodálkozol kollégáid elkeseredésén, közönyén, apátiáján?
Tudom, hogy nem.
meseszép | 2008. augusztus 27.
ha már Szekszárdi Juli is ilyen ironikusan fogalmaz, itt a világ vége..
Szekszárdi Juli | 2008. augusztus 27.
Szándékaink szerint árusították ezt a könyvet is. Igaz, hogy kb. 40 "könyvárust" (kiadót, egyesületet stb.) zsúfoltak össze a MÜPA egy mellékfolyosóján elhelyezett hosszú asztalnál, ahová csak véletlenül tévedt ember, a forgalom így enyhén szólva mérsékelt volt.
Elképzelni sem tudom, hogy a NÜK szervezőinek miért nem volt fontos, hogy az újonnan megjelenő, a "nevelésügy" jobbítását szolgáló kiadványokat közszemlére tegyék. (A kiadók biztos fizettek volna azért, hogy lehetőségük nyíljon egy ilyen reprezentatívnak szánt rendezvényen megmutatni magukat.)
Azért az megrendítő lehetett, amikor a pedagógia bölcseinek az ősz feje felett a Művészetek Palotájának a pompázatos termében megszólaltak a fanfárok. De kár, hogy ezt a pótolhatatlan élményt kihagytam!
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2020.02.21.
A NAT-tal kapcsolatos kommunikációról
A NAT-2020 mellett kiállók a kritikusokat hazafiatlansággal vádolják. Szélsőségesebb megfogalmazásokban még a hazaárulás is előfordul. --- Nem állítom, hogy nem léteznek szélsőséges...
(Forrás: Nahalka István blogja)
--
2020.02.21.
Káosz a felvételi körül: Palkovicsék reformja miatt törvénysértésben az iskolák
A kormányzat szándékáról megkérdeztük a két érintett minisztériumot is. Az ITM kérdésünkre nem hagyott kétséget afelől, ha életben akarnak maradni, a szakgimnáziumoknak fel kell venni...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2020.02.21.
Közös órákat javasol a NAT a tanároknak
A módosított Nemzeti alaptantervben meghatározott nevelési célok és módszertani alapelvek a korábbi NAT-hoz képest számos lényeges korszerűsítést, korszerű pedagógiai módszert tartalmaznak...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.02.21.
Megbüntették a fóti gyermekközpontról rappelő fiút - A fenntartó szerint nem történt felelősségre vonás
“Mi Mohameddel rúgjuk kint a bőrt, te meg a kerítésednél állhatsz őrt” - ilyen és hasonló mondatokkal sorjázza a gyerekek sorsával játszadozó döntéshozókat a bezárásra ítélt fó...
(Forrás: Népszava)
--
2020.02.21.
Arató László: NAT-vihar, avagy két hét bolondokháza
A Magyartanárok Egyesületének elnöke szerint az új Nemzeti alaptantervet a benne lévő kötelező tananyagmennyiség miatt is kénytelen lesz minden magyartanár szabotálni. A HVG számára írt...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.02.21.
Oktatáskutató az új NAT-ról: megkeseredett fiatalok fognak kijönni az intézményekből
Oktatási évértékelőt tartott a Civil Közoktatási Platform. Ercse Kriszta a CKP szóvivője az ATV című műsorában arról beszélt: a Nemzeti alaptanterv nem nemzeti, és nem alaptanterv. Az...
(Forrás: ATV)
--
2020.02.21.
Esterházy és Kertész is bekerült a kerettantervekbe
Az oktatás tartalmi szabályozásának második szintje az egyes területekhez kapcsolódó kerettanterv, amelyben konkrétan leírják, mit, hány órában kell tanítani az iskolákban. Ezek alapjá...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.02.21.
Hároméves kortól parancsra készítenek fel bennünket a sötét jövőre
És nem azért, hogy nyafogjak. Meg a személyes dolgaimmal előhozakodjak. Meg kend sajnáljon engemet. Bár jól esne, ha legalább kend. Nem is a sajnálat, mert azzal nem sokra megyünk. A tata megmondta...
(Forrás: Kolozsvárii Szalonna – Határokon Átívelő Szellemi Táplálék )
--
2020.02.21.
Nem takarodnak el az iskolából, inkább tovább tiltakoznak
Körülbelül hatvanan jöttek el arra a csütörtöki fórumra a pécsi Reggelibe, amit az Emberség Erejével Alapítvány szervezett a hetek óta viták kereszttüzében álló új Nemzeti Alaptantervvel...
(Forrás: Pécs Ma)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Doroginé Kiss Ildikó!
A Kjt. 24. § (1) bekezdése szerint "Ha a közalkalmazott munkaköre
ellátása mellett a munkáltató rendelkezése alapján átmenetileg más
munkakörébe tartozó feladatokat is ellát, s ezáltal jelentős
többletmunkát végez, illetményén felül a végzett munkával arányos
külön díjazás (helyettesítési díj) is megilleti." A helyettesítési díj
mértékét jogszabály nem határozza meg, csak azt, hogy a végzett
munkával arányosnak kell lennie. Az a javaslatom, hogy a fenti
rendelkezésre hivatkozva kérje, hogy részére az Mt. 139. §-ában
meghatározott óradíj legalább 50 százalékának megfelelő helyettesítési
díjat állapítsanak meg. Ha ezt a munkáltató megtagadja, munkaügyi per
indítható. (A választ a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk.)

--
  Szilágyi István

Tisztel Címzett!
Nagyon szépen köszönöm a szakszerű és megnyugtató válaszát.
Tisztelettel: Szilágyi István.

--
  OFOE

Kedves Szilágyi István! Pedagógus-munkakörben a köznevelési törvény 64. § (2a) bekezdése
alapján az évi 25 munkanap pótszabadság nem adható, hanem jár. A
pótszabadságból a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 30. § (2)
bekezdése alapján
a) továbbképzés, foglalkoztatást elősegítő képzés,
b) a nevelési-oktatási intézmény tevékenységi körébe tartozó nevelés,
oktatás, a pedagógiai szakszolgálati intézmény tevékenységi körébe
tartozó pedagógiai szakszolgálati tevékenység,
c) ha a pedagógus szabadságát részben vagy egészben a szorgalmi
időben, óvodapedagógus esetében - a június 1-jétől augusztus 31-éig
tartó időszak kivételével - a nevelési évben adják ki,
lehet legfeljebb 15 munkanapot igénybe venni. Az tehát nem jogszerű,
ha nem a fenti indokok valamelyike miatt, hanem úgymond, időarányosan
vesz le a pótszabadságból napokat a munkáltató. Javaslom, hogy ezt az
intézkedést ne fogadja el, hanem ragaszkodjon a pótszabadság
kiadásához. A felmentési időnek abban a felében, amikor munkavégzésre
kötelezhető, ki kell adni az időarányos szabadságot. Ha a szabadság
kiadására nincs mód, azt a jogviszony megszűnése esetén - az Mt. 125.
§-a szerint - pénzben kell megváltani. (A válszt a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk.)

--
  OFOE

Kedves Harmat Krisztina! Jogszerűnek jogszerű, mivel a munkaidő kötött és kötetlen munkaidőből
áll, csak éppen nem nevezhető etikusnak. Úgy lehet kivédeni, hogy a munkavállaló is kivehet az Mt. 122. § (2) bekezdése alapján hét munkanap szabadságot akkor, amikor akar, csak előtte 15 nappal be kell ezt jelenteni. (A válasz a PDSZ szakértőjétől érkezett.)

--
  Harmat Krisztina

Kedves OFOE!
Szeretném kérdezni, hogy jogszerű-e szorgalmi időben, tanítási (hétköznap) napon szabadságot elrendelni a pedagógus számára akkor, amikor annak nincs sem tanítási órája órarend szerint, sem más feladata a neveléssel-oktatással le nem kötött munkaidejében?
Köszönettel:
Harmat Krisztina

--
  Szilágyi István

Azt szeretném megkérdezni, hogy pedagógus munkakörben a 25nap pótszabadság jár, vagy adható? Nyugdíjazás előtt a munkáltató az időarányosan járó 18 nappótszabadságomból 11 napot igénybe vett a tanév zavartalan befejezése érdekében, amihez ugyan joga van, de én úgy gondolom, hogy mivel a felmentési időben nem került kiadásra az időarányos szabadság, azt a munkáltatónak pénzben kell megváltani. Sajnos nem igy történt. Kérdezem, hogy helyesen járt el a munkáltató? Várom megtisztelő válaszát!
Tisztelettel: Szilágyi István.

--
  Doroginé Kiss Ildikó

Tisztelt Egyesület!
Nyelvtanárként 2019 szeptember közepétől december 20-ig (téli szünet kezdete) az én tanulócsoportomat összevontam az említett idő alatt táppénzen levő kolléganőm csoportjával heti 3 órában. Ez összesen 3 osztályt érintett, ami heti heti 9 összevont órát jelentett. Mikor rákérdeztem, hogy ezért jár-e túlóra íj vagy valami plusz bér, azt a választ kaptam, hogy nem mert az összevont órákért semmi sem jár. Ráadásul ugyanígy több mint három hónapot már a tavalyi évben is helyettesítettem ugyan így. Kérdésem, valóban nem jár az összevont órák után túlóra? Mit mond erről a jogszabály?
Üdvözlettel: Doroginé Kiss Ildikó, tanár

--
  OFOE

Kedves Láng Róbert! Ime a szabály
Mt. 123. § (1) A szabadságot esedékességének évében kell kiadni.

(2) A szabadságot, ha a munkaviszony október elsején vagy azt követően kezdődött, a munkáltató az esedékességet követő év március 31-ig adhatja ki.

(3) A szabadságot, ha a munkavállaló oldalán felmerült ok miatt nem lehetett az (1) bekezdésben meghatározottak szerint kiadni, az ok megszűnésétől számított hatvan napon belül ki kell adni.

(4) Az esedékesség évében kell kiadottnak tekinteni a szabadságot, ha igénybevétele az esedékesség évében megkezdődik és a szabadság következő évben kiadott része nem haladja meg az öt munkanapot.

(A választ Nagy Erzsébettől, a PDSZ szakértőjétől kaptuk.)

--
  OFOE

Kedves Gyimesi Krisztina! A PDSZ szakértőjétől, Nagy Erzsébettől kaptuk a következő választ:
1. A Kjt. 23/B. § -a adott mint lehetőség:
(1) A teljes munkaidőben foglalkoztatott közalkalmazott írásbeli
kérelmére a munkáltató köteles a kinevezésben heti húszórás
részmunkaidőt kikötni, ha a közalkalmazott a kérelem benyújtásakor az
Mt. 128. §-ában foglalt fizetés nélküli szabadságot vesz igénybe.
(2) A munkáltató a közalkalmazottnak a munkaidő egyenlőtlen
beosztására vonatkozó kérelmét csak abban az esetben tagadhatja meg,
ha az számára lényegesen nagyobb munkaszervezési terhet jelentene. A
munkáltató köteles írásban megindokolni a kérelem megtagadását.
(3) A részmunkaidő kikötése
a) a fizetés nélküli szabadság megszűnését követő naptól,
b) ha a közalkalmazott betegsége vagy a személyét érintő más
elháríthatatlan akadály esetén az akadályoztatás megszűnésétől
számított harminc napon belül ki kell adni rendes szabadságát, a
szabadság leteltét követő naptól hatályos.
A b) pontban foglaltak alkalmazása esetén - a felek eltérő
megállapodása hiányában - a rendes szabadság kiadását a fizetés
nélküli szabadság lejártát követő első munkanapon meg kell kezdeni.
Eltérő megállapodás esetén a rendes szabadság kiadását a fizetés
nélküli szabadság lejártát követő harminc napon belül meg kell
kezdeni.
(4) A kérelmet az (1) bekezdés szerinti fizetés nélküli szabadság
igénybevételének megszűnése előtt legalább hatvan nappal kell a
munkáltatóval közölni. A kérelemben a közalkalmazott köteles
tájékoztatni a munkáltatót
a) a fizetés nélküli szabadság igénybevételére jogosító gyermeke
harmadik életéve betöltésének időpontjáról, továbbá
b) ha egyenlőtlen munkaidő-beosztásban kíván dolgozni, a
munkaidő-beosztásra vonatkozó javaslatáról.
(5) A (4) bekezdésben foglaltaktól eltérően a nevelési-oktatási
intézményben pedagógus munkakörben foglalkoztatottak esetében a
kérelmet a fizetés nélküli szabadság tartama alatt, a tanév szorgalmi
időszakának befejezését, illetve az első félév befejezését megelőző
hatvan nappal korábban kell a munkáltatóval közölni.
(6) A (3) bekezdés szerinti időponttól a közalkalmazotti jogviszony
alapján közvetlenül vagy közvetve nyújtott pénzbeli vagy természetbeni
juttatás tekintetében e törvény erejénél fogva az időarányosság elve
alkalmazandó, ha a juttatásra való jogosultság a munkaidő mértékével
összefügg.
(7) Az (1) bekezdés szerinti kérelem alapján kikötött részmunkaidőben
a munkáltató a közalkalmazottat
a) a kérelem szerinti időpontig, de
b) legfeljebb a gyermek négyéves koráig, három vagy több gyermeket
nevelő közalkalmazott esetén a gyermek hatéves koráig
köteles foglalkoztatni. Ezt követően a közalkalmazott munkaidejét a
kérelem benyújtása előtti mérték szerint kell megállapítani.
(8) Az (1)-(7) bekezdés nem alkalmazható a vezetői megbízású
közalkalmazott tekintetében.
Ekkor a kötött munkaidő a részmunkaidő 80%-a lesz, pl. félállás esetén
heti 20 óra, és a neveléssel-oktatással lekötött munkaidő is a
csökkentett munkaidő 55-65 százaléka. (félállásnál heti 11-13 óra). A
szabadság ugyanannyi marad, csak a távolléti díj, ami a szabadság
idejére jár, az időarányos illetmény alapján lesz megállapítva.
Sajnos a köznevelési törvény szerint nincs már külön napközis
munkakör, ezért azt is tanító szakképzettséggel kell ellátni alsó
tagozaton. Maradnak olyan egyéb foglalkozások, amelyek nem
végzettséghez kötöttek: szakkörök, tehetséggondozó, tanórán kívüli
foglalkozás, tanórán kívüli programok szervezése, lebonyolítása.

--
  OFOE

Tisztelt Szodrai Csilla! A szakképzési törvény 127 § 6 szerint annak, aki már alkalmazott, mindenképp ki kell fizetni, aki új, annak megállapodás esetén:
A munkáltatói jogkör gyakorlója a szakképző intézmény alkalmazottjával megállapodhat a szakképző intézményben eltöltött legalább tizenötéves munkaviszony esetére jubileumi jutalom biztosításában. Az Nkt. e törvény hatálybalépését megelőző napon hatályos rendelkezései szerinti szakgimnázium, illetve szakközépiskola alkalmazottja esetében az ilyen megállapodás a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény szerinti feltételekkel kötelező azzal, hogy a jubileumi jutalomra jogosító időszakban a közalkalmazotti jogviszony és a szakképző intézménnyel fennálló munkaviszony időtartamát egybe kell számítani. (A választ Juhász Ágnes adta meg.)

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2020) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek