OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2008. november 4.
» Hozzászólások (12)
Címkék:
 

Fenyő D. György

Tanári eskü

„Tudatában vagyok annak, hogy esküt tenni nagy jelentőségű gesztus, morális teher. Most mégis javaslatot teszek egy tanári eskü szövegére azért, hogy komoly és felelősségteljes együttgondolkodásra hívjak mindenkit, akinek erről gondolatai, mondanivalója és kérdései vannak.”

Az iskoláról szóló, fel-fellángoló vitáknak több forrása van. Az egyik politikai – nyilvánvalóan minden politikai párnak és irányzatnak megvan a maga képe, víziója arról, milyen iskolát szeretne. A másokat nevezzük szakmainak: ez a különféle tudományok, közte a pedagógia, a pszichológia, továbbá az iskolákban oktatott összes szaktudomány sokféle elképzelése az iskoláról. A harmadik az etikai dimenzió: nemcsak szinte minden vélemény kap morális érveket, de minden döntésnek és vitának van egy mély etikai dimenziója is. A politikai és tudományos eredetű nézetkülönbségeket természetesnek tartom, de úgy vélem, helytelen azokat morális köntösbe öltöztetni. Természetesnek tartom az erkölcsi felfogásban jelentkező különbségeket is, mégis úgy gondolom, éppen az alapvető morális kérdésekben lenne legkönnyebb – és talán a leginkább szükséges is – valamiféle konszenzust találni.

Az orvosi szakmában létezik orvosetikai kutatás, van jelentős szakirodalom, és van kidolgozott, rendszeres orvosetikai képzés is. Ettől természetesen még létezhetnek viták, nézetkülönbségek, mi több: lehetnek nem etikusan cselekvő orvosok is, de megvan az a nyelv, szakma és intézményrendszer, amelyekben a felmerülő kérdések megvitathatók. A pedagógiában is vannak próbálkozások, léteznek kutatások, folyik néhol és némi pedagógusetikai képzés, de még igen sok tennivaló akad egy rendszeres pedagógusetika megteremtéséhez. Egyelőre a tanároknak inkább magukra és a maguk primer erkölcsi érzékére hagyatkozva kell dönteniük, állást foglalniuk, igazságot keresni vagy megvédeni magukat. És így kell nap mint nap nevelni, miközben mindenki érzi és tudja, hogy a nevelés igen jelentős részben erkölcsi kérdés.

Az orvosetika kiindulópontja a hippokratészi eskü szövege. Ha azt mai szemmel elolvassuk, bizony sok elemével a mai életben nem tudunk mit kezdeni, bizonyos elemeit elavultnak tarthatjuk, és csak némely gondolatait érezzük ma még érvényesnek. Egészében azonban maradéktalanul fontosnak és érvényesnek gondolom, és úgy vélem, hatalmas etikai hátteret és biztonságot jelent az orvosi szakmának az, hogy létezik egy ilyen, kétezer-ötszáz éves kanonikus szöveg. S habár a mai esküszöveg egészen más, létezik eskü az orvosi pályán.

Az, hogy a pedagóguspályán nincs ilyen kétezer éves szöveg, utólag nem orvosolható. Ám az, hogy a tanárok nem tesznek esküt, az igen. Persze tudom, hogy egy ilyen eskü önmagában nem old meg semmit. Tudom azt is, hogy a pedagógus és nem-pedagógus szakmák és életpályák között sokkal lazább a határ, mint az orvosi és nem-orvosi szakmák között (sok a csak részben tanári egyetemi szak, gyakoribb a pályamódosítás, és így tovább). Van veszélye is egy ilyen eskünek: lehet benne a pedagógusok újabb meghurcoltatását, zsarolási lehetőséget, újabb kiszolgáltató tényezőt látni. Azzal is tisztában vagyok, hogy egy tanári eskü nem vezethető be egyetlen törvénnyel, rendelettel, paranccsal, utasítással: azt hosszú-hosszú együttgondolkodásnak, komoly érdemi vitának kell megelőznie, szakmai és társadalmi egyetértést kell maga mögött tudnia.

Tudatában vagyok annak is, hogy esküt tenni nagy jelentőségű gesztus, morális teher.

Most mégis javaslatot teszek egy tanári eskü szövegére. Nem azzal az elbizakodottsággal, hogy azt gondolnám, ez lesz majd a tanári eskü szövege. Nem is azzal a szándékkal, hogy azt mihamarabb vezessék be. Inkább azért, hogy komoly és felelősségteljes együttgondolkodásra hívjak mindenkit, akinek erről gondolatai, mondanivalója és kérdései vannak, hogy majdan, egy komoly és felelős vita és párbeszéd eredményeképpen megszülethessen egy tanári esküszöveg. És a párbeszéd során talán tisztázódhatnak is a tanári pálya legalapvetőbb dilemmái, a tanítás sok-sok morális kételye és konfliktusa.

Esküszöm, hogy munkám során minden tőlem telhetőt megteszek tanítványaim, szellemi, testi, lelki fejlődése, személyiségük kibontakozása érdekében. Esküszöm, hogy diákjaimat önálló, szabad, gondolkodó, autonóm emberekké igyekszem nevelni. Mindenkor figyelembe veszem tanítványaim képességeit, helyzetét, életkorát, fejlettségét, és arra törekszem, hogy a nekik megfelelő legjobb nevelést és oktatást nyújtsam. Igyekszem átadni az emberiség és a kulturális Európa felhalmozott tudását, hagyományát és értékeit, a magyar történelem és művelődéstörténet értékeit, szaktudományom eredményeit és szépségét. Célom, hogy tanítványaim erkölcsi, intellektuális, esztétikai és vitális értelemben egyaránt gazdag, nyitott és sokoldalú, minden értelemben egészséges emberekké váljanak. Igyekszem diákjaimat a természet és az emberi kultúra tiszteletére és védelmére nevelni.

Helyzetemmel, jogaimmal és lehetőségeimmel soha nem élek vissza, nem hatalmaskodom, gyereket nem alázok és nem szégyenítek meg. A rám bízott és a tudomásomra jutott titkokat megőrzöm. Tanítványaim között nemük, nemzetiségük, állampolgárságuk, világnézetük, képességeik és kulturális tradícióik szerint különbséget nem teszek, mindegyikőjükkel mindenkor egyformán felelős tanárként viselkedem.

Munkámat a Magyar Köztársaság Alkotmányának szellemében, a mindenkori törvényekkel összhangban végzem. Tanártársaim munkájával és törekvéseivel kapcsolatban a kollegialitás vezérel, a szülőkkel az együttműködés és a család törekvéseinek megértése, mindenekelőtt azonban diákjaim igénye és érdeke irányítja tetteimet.

(Megjelent a Csillagszálló 3/9. számában.)

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

énvagyok | 2016. július 10.
"Mindenkor figyelembe veszem tanítványaim képességeit, helyzetét, életkorát, fejlettségét (...) Tanítványaim között nemük, nemzetiségük, állampolgárságuk, világnézetük, képességeik és kulturális tradícióik szerint különbséget nem teszek..."
Ebbe aztán mindenki azt magyaráz bele, amit csak akar.
Sz. Tóth Gyula | 2016. július 3.

Hír Szombathelyről, esküről. Itt:
http://vaol.hu/hirek/most-hogy-diplomat-kaptok-a-kezetekbe-elkezditek-elni-azt-az-eletet-amiert-szulettetek-270-hallgato-vette-at-a-diplomajat-szombathelyen-1776711
Marcsi | 2016. június 1.
Kedves Mindenki! Véletlen kerültem az oldalra és én is csodálkozom, mert bizony nekünk is esküt kellett tenni a diplomaosztón sőt a szöveg is hasonló volt. 1989-ben végeztem a Szarvasi Óvónőképző Intézetben és komolyan vettem az eskütételt,s a mai napig betartom amire felesküdtem.
Lőrinczy Tünde | 2012. február 5. | lorinczy[pont]tunde[kukac]index[pont]hu
Kedves György!
Én azon csodálkozom ,hogy pedagógus társaim nem tettek esküt.A Bajai Tanítóképzőben végeztem 1981-ben,a diplomakiosztó ünnepségen mondtuk el.Eddig azt hittem ez természetes,ezt követik a többi pedagógus intézményekben is.
Balla Piroska | 2009. augusztus 17. | bp[pont]magyartanar[kukac]yahoo[pont]com
Ha már párhuzamot vonunk az orvosok esküjével, lényeges különbség, hogy itt többszörös csapatmunkáról van szó. A nevelés nem csak a tanártól/osztályfőnöktől függ !! (ti. egyik kollégám szerint max. 20%-ban), hanem részben a család (remélhetőleg jó példával elsősorban), illetve a barátok, a média. Tehát részben követhető célok, de a tapasztalat szerint nagy mértékben elfogult az eskü, mert nyilvánvaló, hogy a saját gyermekeink "szellemi, testi, lelki fejlődése, személyiségük kibontakozása" sem csak és kizárólag tőlünk függ.
Viszont nagy hatékonysággal birna, ha a szülők ehhez hasonló felelősségteljes esküvel nevelnék inditanák útra/iskolába gyermekeiket és emellett ha minden ember felelősséget vállalna társaiért is! Tisztelettel, Piroska
sosking | 2009. június 9.
Általános iskolai tanár vagyok, és jelentem, a diplomaosztónk alkalmával esküt kellett tennünk (Nyíregyházi Főiskola). Anélkül nem kaphattunk volna diplomát..
csilla | 2008. november 30.
Az, hogy az etikai normákról beszélni kell, már önmagában is jelzi azt a probllémahalmazt, amelyet nem az oktatási kormányzat, nem a helyi fenntartó állít elénk. Olykor, sőt gyakran szégyenlem magam pedagógusként. A kiválasztódás erre a pályára nem szaktudás mércéje szerint megy végbe, hanem pénz kérdés. Ebben az intézmények vezetői nem merik fölvállalni a felelősséget. Nem merik fölvállalni a felelősséget a munkaközösségvezetők sem, mert ha működne minden intézményben szakmailag helyes munkaközösség és ellenőrző funkciói, támogatói lehetnének a gyengülő intézményvezetői felelősségnek, úgymint költségvetés teljesítése. A kolletktíva ereje a minőség megtartásában is felelős. Ne akarjunk magunknak pótlékokat, ha a minőségi munkát csak a magunk munkáján keresztül akarjuk bizonyítani. Az a gyerek,aki nem a mi tanítványunk, attól még az intézmény hallgatója, ugyanolyan felelősek vagyunk érte, mint a saját gyermekünkért. Minden gyermekért felelőséggel tartozunk, akik ebben az országban, ebben a korban nevelődnek. Belőlük leszt a jövő generációja, akkor nevezzünk meg felelőst bármiért, ha mi mindannyian mindig a legteljesebb mértékben a legfelelősségteljesebben döntöttünk, és soha nem hunytunk szemet bármilyen érdek, nézőpont szem előtt tartása miatt. Igazad van Terepmunkás ez így számomra is elfogadhatatlan, negatív.
Kádár Judit | 2008. november 19. | judit48[kukac]gmail[pont]com
Nekem pszichológus esküt kellett tennem, mégpedig nem a diploma átvételekor, hanem "kiscserkész" koromban, a pszichológia szakos tanulmányok kezdetekor - a legelső egyetemi óra előtt. Akkor viccesnek tűnt, de persze meghatónak, komolynak is. Két érzés megmaradt ebből, egy elpárolgott. A zavart vihogás (emlékeim szerint mindannyian - 18-20 évesek - zavartan vihogtunk) hamar elmúlt. Megmaradt a felelősségérzés, és megmaradt egy befogadás érzés: hogy engem egy szakmai-emberi közösség, aminek tagja lenni még csak készülök, befogad, de ehhez nekem is erőfeszítést kell tennem. Olyan erőfeszítést, ami több annál, hogy készülök a vizsgákra.

A zavart vihogás perceiben eszembe sem jutott, milyen meglepően gyakran fog eszembe jutni az eskü. Meglepően gyakran eszembe jut. Nem a szövege (egy árva szót nem tudnék felidézni belőle), hanem a ténye. És ez jó.

Modernkedünk és berzenkedünk a modernkedéstől. Politizálunk és viszolygunk a mindent átpolitizáló közbeszédtől, "szakmaizunk" és lassan mindenkit kiütések borítanak, ha szakmai zsargont hall. És közben minden év minden napjának minden órájában ránkbíznak gyerekeket: a sorsuk alakítását, a fejlődésüket, az érzelmi, morális, közösségi törekvéseik (sebesüléseik) egyensúlyban tartását, egyensúlyba segítését. Én azt mondom, kell egy pillanat, ami talán semmi másról nem szól, "csak" arról, hogy mindezt komolyan veszem.

Lehet, hogy én nem egészen ezt az esküszöveget mondanám szívesen (a MN Alkotmányára, törvényeire talán nem itt hivatkoznék, nem hangsúlyoznám a "szellemi Európát, inkább a teljes emberi kultúrát...), de nem ez a fontos.

Kösz Gyuri, jól esett olvasni, hogy ilyesmin gondolkodol. Megyek vissza rendelni, csak kipillantottam.
Szekszárdi Juli | 2008. november 12.
Kedves "Terepmunkás"!
Nem értem a problémádat. Pontosan mely nevesített viselkedési formákról állítod, hogy nem merülhetnek fel? Magyarázd meg, kérlek!
terepmunkás | 2008. november 12.
"A pedagógiában is vannak próbálkozások, léteznek kutatások, folyik néhol és némi pedagógusetikai képzés, de még igen sok tennivaló akad egy rendszeres pedagógusetika megteremtéséhez.." ennél azért azt hiszem többről is szó lehet. Voltak, vannak okos, erősen átpolitizált és alapos kutatások és publikációk. (Hoffmann, Kéri,Kozma ..) Néhány éve a FPF - van még ki emlékszik rá ajánlást tett egy országos et.kódex elfogadására (Nevelési kongresszusi téma volt...)- nem egy, nem két iskola saját etikai kódexet alkotott - Kincsesház, Radnóti Gimn, a pécsi Zipernovszky és sorolhatnám. S jó esetben minden iskola HPP -je megfogalmaz követendő normákat pedagógusai számára. Az itt megfogalmazott eskü szövege az én olvasatomban negatív. Olyan viselkedésformákat nevesít, amely nem merülhet fel. De az, hogy a témáról beszélnünk kell - ez vitathatatlan.
betta | 2008. november 10.
Nem tudom, de ha ennek is annyi értelme lesz a megvalósításkor, mint az orvosi eskünek - ami az orvosok 90%-nál csak "szöveg" is marad!!! A megfogalmazottakkal egyetértek, mint eskü semmi értelmét nem látom.
Miklósi László | 2008. november 6. | ml[kukac]tte[pont]hu
Bocsánat, de én viszolygok az eskü műfajától. Ez már akkor is így volt, amikor nekem kellett (volna?) esküt tennem. (Persze lehet, hogy a hiba bennem van.)
Ugyanakkor a felvetett szöveg üzenetével, értékeivel messzemenően egyetértek. Szívesebben nevezném, tekinteném etikai kódexnek, zsinórmértéknek. Ennek persze bennünk kell lennie.
Persze a szakma több etikai kódexet dolgozott ki. Egyet - bár nem így hívjuk - a Történelemtanárok Egylete is. Annak címe: Állásfoglalás a tárgyilagos történelemtanításról.
Igaz, jó lenne, ha a szakmának lenne egy közös szövege. A kezdeményezést ilyennek fölfogva a magam részéről örömmel támogatom.
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.03.18.
L. Ritók Nóra: Szegregációs körkép
Az intézkedések, próbálkozások leginkább az Uniónak szóló látszatok. Az Antiszegregációs Kerekasztallal kezdődött, aminek csak a kirakathatását lehetett értelmezni, kommunikálni azt,...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.03.18.
Az EMMI támogat egy képzést, ahol a jelentkezők vállalják, hogy nem írnak fel fogamzásgátlót
A pályázóknak motivációs levelet kell írniuk és be kell másolniuk még a lakcímkártyájukat is. Ezenfelül kötelezően ki kell tölteni egy szándéknyilatkozatot, amely szerint vállalják...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2019.03.18.
Megkezdődött a fenntarthatósági témahét
A Parlamentben megtartott hétfői nyitórendezvényen Rétvári Bence, az Emmi parlamenti államtitkára elmondta: idén mintegy 1500 intézmény kapcsolódik be, kétszer annyi, mint négy évvel ezel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.03.18.
Egymilliárdból turbózná fel Schmidt Mária alapítványa az '56-ról szóló töriórákat
Tavaly májusban ért véget az 1956-osemlékévhez kapcsolódó tanárképzési program, a Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Közalapítvány szerint azonban ennyi...
(Forrás: Népszava)
--
2019.03.18.
Átalakítják a szakképzést: az iparkamara szerint rengeteg technikusra van szükség
Bihall Tamás azt követően nyilatkozott az MTI-nek, hogy Palkovics László innovációs és technológiai miniszter bejelentette a technikumok bevezetését is tartalmazó Szakképzés 4.0 stratégia...
(Forrás: eduline)
--
2019.03.18.
Ezért (is) éri meg felsőoktatási szakképzést végezni
Az már régóta nem kérdés, hogy a 2020-as felvételin már csak az kerülhet be alap- vagy osztatlan szakra, aki legalább egy tárgyból emelt szintű érettségit tesz, emellett van egy – legal...
(Forrás: eduline)
--
2019.03.18.
Egyre több komoly ellensége van az oltásellenességnek
A Facebook oltásellenesség elleni lépéseit taglalja az RTL Klub Híradójának anyaga, a cég ilyen irányú döntéséről már a hvg.hu is beszámolt, ahogy a YouTube ugyanilyen szankciójáról...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.03.18.
Nyári táborok: új trend, hogy a külföldön élő magyarok hazaküldik a gyereket nyárra
Sok szülő már most érdeklődik gyerekének nyári táborra, az ilyen előfoglalásból 20 százalékkal volt több, mint tavaly ilyenkor, írja a Táborfigyelő portál közleménye. Egyre több megh...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.03.14.
Mire megérkezik a béremelés, nem lesz ki átvegye
De milyen vonzó perspektívát lehet a fiataloknak kínálni az ösztöndíjprogram mellett? A tanári fizetések továbbra sem vonzóak. Az Orbán-kormány 2013-ban vezette be a pedagógus életpályamodellt...
(Forrás: 168 óra)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek