OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2008. november 20.
» Hozzászólások (10)

Az osztályfőnöki pótlékról

Az elmúlt hetekben sokat lehetett hallani arról, hogy (sommásan) az osztályfőnöki pótlék 6 ezerről 9 ezer forintra emelkedik. Az ördög természetesen a részletekben lakozik: lássuk tehát a számítás módját.

Figyelem! A cikkben található jogszabályi utalások a cikk írásának idején hatályos szövegre támaszkodnak, így az idő előrehaladtával elavulhatnak.

Az OKM-közlemény (Pénzügyi válság – Új Tudás Program a pedagógusokért [sic!]) rendszerint idézett vonatkozó bekezdése így szól:

„Az Új Tudás Program keretében a 13. havi bérelvonások és az általános kiadáscsökkentések ellenére az oktatási tárcának sikerült elérnie, hogy jobban elismerjék az osztályfőnökök munkáját. Ma Magyarországon 65 ezer osztályfőnök dolgozik. Az Oktatási és Kulturális Minisztérium az osztályfőnökök pótlékát, kiegészítő illetményét az Új Tudás Program keretén belül 2009 februárjától másfélszeresére emeli. Az a 65 ezer pedagógus, aki ilyen kiemelkedő munkát végez, és az osztályfőnöki feladatok ellátásával többletterhet vállal a jelenlegi havi 6 ezer forintos pótlék helyett mintegy 9 ezer forintot kap minden hónapban.”

Azaz zsurnalisztikusan megfogalmazva az osztályfőnök 2009-ben 6 ezer helyett 9 ezer forint pótlékot visz haza. Amiből a hazavivés nem teljesen igaz, hiszen természetesen bruttó összegről van szó.

Az osztályfőnöki pótlék kérdését a legendás 138/1992-es kormányrendelet szabályozza:

„15. § (2) A pedagógus-munkakörökben foglalkoztatott közalkalmazott pedagógusnak a következő illetménypótlékok járnak:
a) osztályfőnöki pótlék annak, aki iskolában osztályfőnöki feladatokat, kollégiumban önálló tanulócsoport-vezetői feladatot lát el;

[…]

(3) A (2) bekezdésben szabályozott pótlékok mértéke a közalkalmazotti pótlékalap
a) 30–60%-a a (2) bekezdés a) pontjában meghatározott esetben…”

A közalkalmazotti pótlékalapot a mindenkori költségvetési törvény határozza meg. 2008-ban 20 ezer forint. Az osztályfőnöki, gyógypedagógiai, nemzetiségi stb. pótlékok mellett ezen alapul pl. a vezetői pótlékok számítása is.

A rendeletből látható, hogy hogyan jön ki a 2008-ban érvényes 6 ezer forintos összeg: a 20 ezer forintos közalkalmazotti pótlékalapot szorozzuk a rendeletben megállapított 30%-os minimummal. A rendeletből az is látható, hogy lehetőség lenne differenciálásra akár az összeg duplájáig; az általunk ismert gyakorlatban azonban az intézmények csak a minimális összeget adják.

Még nem látható egyértelműen, hogy a pótlékemelést a minisztérium milyen módon képzeli el. Nem valószínű, hogy a pótlékalap emelésével, hiszen az minden más pótlék automatikus emelkedését jelentené. A rendeletben meghatározott minimális százalék megemelése (pl. „mintegy” 45%-ra) pedig a differenciálás lehetőségének beszűkítését eredményezné – szentesítve az úgysem differenciáló jelenlegi gyakorlatot –, feltéve, hogy a felső százalék változatlan maradna. Az is lehet, hogy a minisztérium valami más jogi megoldással éri el az emelést (erre utalhat, hogy a közlemény „más források”-at is emleget) növelve a közoktatási szabályozás amúgy is meglévő káoszát. A „mintegy 9 ezer forintot kap” megfogalmazás sem könnyíti meg annak megállapítását, hogy valójában mekkora emelésről van szó.

Frissítés: a rendelkezés a jövő évi költségvetési törvény (jelenleg tervezet) 5. sz. mellékletében szerepel. Köszönjük Miklósi Lászlónak az információt.

Ne felejtsük el, hogy (mintegy) bruttó 3000 forintról beszélünk. Nem is tudom, minek írtam ilyen sokat.

--

Ha valakinek bővebb információja van a pótlékemelésről, hozzászólásban jelezze. Azok is jelentkezzenek, akiknél érvényesül valamiféle differenciálás az osztályfőnöki pótlék fizetésében (vagy legalább többet kapnak a minimumnál).

(MJ)

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

A szerk. | 2010. december 18.
Kedves Péter! Ez egy két éves bejegyzés. A honlap akkori szerkesztője Mészáros János (MJ) jegyezte az írást, amelyben fel is hívta a figyelmet bizonyos jogszabályok időközben lehetséges elavulására. Azóta már OKM sincsen. Mandinkának különben igaza van, ez egy éves összeg, azért kell 12-vel elosztani.
Bogáth Péter | 2010. december 18. | bogathpeter[kukac]gmail[pont]com
Nem osztani kell, hanem a kérdésekre válaszolni, Meg a nevet kiírni.
mandinka | 2010. november 12.
Bogáth!
Ezt a 39.154 Ft-ot osszad má el 12-vel!
Bogáth Péter | 2009. április 29. | bogathpeter[kukac]gmail[pont]com
Költségvetési Törvény(Magyar Közlöny 2008/186. szám)
5. sz melléklet 24.c. pontja: "Az osztályfőnöki feladatot ellátók támogatása" címszó alatt szerepel:
Előirányzat: 2 545 millió forint/év
Ez kb. 65 000 osztályfőnöknek megy?
Ha igen a két szám hányadosa 39 154,-Ft.
Hol a pénz? Bocsánat, ha rosszat kérdeztem.
Szekszárdi Juli | 2008. december 16.
Kedves Grigoreff Kolléga! Mit kell csinálniuk Önöknél az osztályfőnöknek ezért a 10 ezer forintért? Illetve mi mindenért kerülhet levonásra ez az összeg? Egy indokot említ: a jelentést nem adja le valaki időre. Csak ilyen adminisztratív jellegű mulasztásokat torolnak meg ilyen módon? Nagyon érdekelnének a részletek.
Grigoreff György | 2008. december 16. | grav[kukac]upcmail[pont]hu
Iskolánkban nem sok jó van, de az of.-i munkát elismerik. Ez pénz formájában is megvalósul, havi 10 000,-Ft. Ha valaki valamilyen hibát vét, nem ad le időben jelentést, stb, akkor ez az összeg megvonásra kerül, tehát eléggé ösztönző, hogy mindenki jól végezze az of-i munkáját.
MJ | 2008. november 21.
Kösz, Laci, az információt! Valóban a költségvetési törvény a megfelelő hely gesztusértékű és egyben az oktatási szabályozás konzisztenciáját tovább csökkentő kivételek bevezetésére.
Szekszárdi Juli | 2008. november 20.
Az osztályfőnöki pótléknak ilyen értelemben nem sok értelme van, legfeljebb jelképesnek nevezhető akár 6000, akár 9000 bruttóról van szó. Fizetett órakeretet kellene biztosítani minden tanulócsoport számára, és ezt a pedagógusok óraszámába beépíteni. Tehát fizetett munkaidőben foglalkozzanak a pedagógusok a gyerekek aktuális problémáival, tanítási órán kívüli tevékenységének szervezésével, beszéljenek szükség esetén a szülőkkel stb. Az egész osztályfőnöki szerep tisztázatlan, parttalan, illetve esetlegesen megvalósuló. A helyi iskolai programok természetesen beépíthetik ezt a bonyolult feladatkört a munkájukba az adott tanulók szükségleteit szem előtt tartva, de ebben a csak költséghatékonyságra törekvő világban ez csak nagyon kevés intézményben, első sorban az alternatív iskolák egy részében sikerül. S mindennek a világon semmi köze nincs az világválsághoz. Igazából annak idején éppen ennek a hiánynak az ellensúlyozására, egy rendkívül elhanyagolt, háttérbe szoruló szakmaiság védelmére, átmentésére, korszerűsítésére jött létre az OFOE. Nem merném állítani, hogy különösebb áttörést sikerült elérnünk.
Miklósi László | 2008. november 20.
Az osztályfőnöki pótlék emelése (mint a cikkben is olvasható) az Új tudás program keretében tervezik, s a költségvetési tv. 5. sz. mellékletében szerepel. Erről (is) tárgyalt e hét kedden a Közoktatás-politikai Tanács. A szakmai oldal nevében erről többek között azt mondtam, hogy a szándék helyes, támogatandó, az összeg, a mérték jelképes. Összhatása sajnos erősen kérdéses, hiszen (a gazdasági válságra reagáló egyik intézkedésként) a pedagógusok ezzel egy időben vesztik el a 13. havi fizetést. Persze a teljességhez hozzátartozik, hogy e program tervezésekor senki sem tudhatta, hogy világválság lesz.
Feri | 2008. november 20.
:) illetve szomorú.....
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.07.21.
Útmutatót készített a TASZ az új köznevelési törvény elől menekülőknek
Útmutatót készített a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) azoknak a szülőknek, akik szeretnének az Áder János által csütörtökön aláírt köznevelési törvény ellenére szabadon dö...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.07.21.
Budaörsön forranak az indulatok, miután az EMMI visszadobta két iskolaigazgató pályázatát
A polgármester azt írja hogy „évtizedek óta mindenki megelégedésére dolgozó, komoly sikereket maga mögött tudó két jelenlegi igazgató újabb öt évre benyújtott pályázatát dobták...
(Forrás: 444.hu)
--
2019.07.21.
Könnyen elhelyezkedhetnek a fiatalok és a képzetlenek
Tovább támogatja a kormány a következő években a 25 év alatti fiatalok, valamint a munkaerőpiaci szempontból hátrányos helyzetű csoportok elhelyezkedését a teljes foglalkoztatottság elé...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.07.21.
3600 pedagógus hiányzik, jó a „bármilyen szakos” tanár is
Tényleg nagy a baj a közoktatásban, amikor már a kormánypárti Magyar Nemzetben is ellensúlyozzák Rétvári Bence EMMI-államtitkár „mindenki nyugodjon meg" - típusú nyilatkozatát. Rétvá...
(Forrás: Népszava)
--
2019.07.19.
Nyáry Luca: A magántanulás mentett meg attól, hogy csődtömeggé váljak – Így látja az új törvényt egy érintett diák
A köznevelési törvény pénteken elfogadott módosításai szerint a következő tanévtől (tehát már idén szeptembertől) megszűnik a magántanulói státusz, felváltja az úgynevezett „egy...
(Forrás: wmn.hu)
--
2019.07.17.
Kell még 164 millió forint közpénz a milliós tandíjjal induló elit magániskolára
Szeptemberben nyit Debrecenben az alapítványi iskola, ahova a jelentkezés is 100 ezer forintba kerül. Ösztöndíjas helyek egyelőre nem lesznek, az építkezést az adófizetők állják, a szá...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.07.17.
Egyszerre 11 óvónő mondott fel egy újpesti óvodában
Olyan pedagógusok hagyták ott az óvodát, akik már az alakulás óta ott dolgoztak, alapítók voltak. Két olyan mesterpedagógus is felállt, akik óriási szaktudással is rendelkeznek. A távoz...
(Forrás: Újpesti Hírmondó)
--
2019.07.17.
Még egy dolog, amiben szembemegyünk Európával: egyre több a korai iskolaelhagyó
A 2010-ben elfogadott Európa 2020 Stratégiában Magyarország azt vállalta, hogy 2020-ra a korai iskolaelhagyók arányát 10 százalékra csökkenti, ettől a célkitűzéstől azonban egyre távolodunk...
(Forrás: Népszava)
--
2019.07.17.
Megőrülsz: almaügyi nyomozást rendelt el a tankerület
Valószínűleg megtaláltuk a hét agygörcsét, pedig még csak kedd van. A magyar általános iskolákban általában almát adnak a tízóraihoz, ám arra, ami most jön, egyetlen almagengszter, egyetlen...
(Forrás: Pécsi Stop)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Márta! Íme a válasz, amit a PDSZ jogi szakértőjének segítségével adunk meg.
Az Nkt. 62. § (5) bekezdése szerint a nevelési-oktatási és a pedagógiai szakszolgálati intézményekben pedagógus-munkakörökben
dolgozó pedagógus heti teljes munkaidejének nyolcvan százalékát (a továbbiakban: kötött munkaidő). A 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet
17. § (5) bekezdése szerint "a (4) bekezdésben meghatározottak alapján az egy pedagógusnak elrendelhető tanórai és egyéb foglalkozások,
pedagógiai szakszolgálati közvetlen foglalkozások száma egy tanítási napon a kettő, egy tanítási héten a hat órát nem haladhatja meg. A
neveléssel-oktatással lekötött munkaidő, óvodapedagógus esetében a kötött munkaidő felső határa felett eseti helyettesítés a (4)
bekezdésben foglaltak alapján rendelhető el, egy pedagógus számára tanítási évenként legfeljebb harminc tanítási napra, óvoda esetében egy nevelési éven belül legfeljebb harminc napra." A fentiekből következik, hogy nem teljes héten nem 26 órával kell számolni, hanem időarányosan, mivel ekkor a heti munkaidő 40 óránál kevesebb.
Az összevont helyettesítések esetében a Kjt. 24. § (1) bekezdését kell alkalmazni, amely szerint, ha a közalkalmazott munkaköre ellátása mellett a munkáltató rendelkezése alapján átmenetileg más munkakörébe tartozó feladatokat is ellát, s ezáltal jelentős többletmunkát végez,
illetményén felül a végzett munkával arányos külön díjazás (helyettesítési díj) is megilleti.
Reméljük, segítettünk.

--
  Márta

Szeretném megkérdezni, hogy ha egy munkahét nem minden napján dolgozunk, mert pl. munkaszüneti nap ( Nagypéntek), vagy szabadságot írt ki a vezető ( tavaszi szünet utáni nap), esetleg 1-1 tanítás nélküli munkanap esik a hétre, akkor is csak a 26 óra feletti helyettesítés számít bele abba a bizonyos 30 napba, amely felett már fizetni kell a helyettesítésekért? Nem kell ilyen esetekben arányosan csökkentve számítani a heti kötött munkaidőt, tehát nem max. 26-ban meghatározni? Az iskolavezetés szerint nem. :( Szerintem ez olyan, mintha ledolgoztatnák velünk pl.a szabadságot. Pl. egy nap a héten nem tartottam órákat, mert osztálykiránduláson voltam. Ezen a napon lett volna 4 órám, de mivel nem tartottam meg, azon a héten csak 22 órám volt, 4 óra helyettesítést is kiírhatnak, ami 26 óra alatt van, tehát nem is számít helyettesítésnek. Az összevont helyettesítések pedig egyáltalán nem számítanak nálunk helyettesítésnek. Rendben van ez így?Nagy a káosz. Senki nem tud semmit.Válaszát előre is köszönöm

--
  Eleonóra

Kedves OFOE!

Nagyon szépen köszönöm a válaszukat! :-)

Üdvözlettel: Németh Eleonóra

--
  ofoe

Kedves Eleonóra! Kicsit bonyolult a helyzeted mert a pedagógus munkaköröd alapján jár Neked a 21 munkanap alapszabadság, és a 25 munkanap pótszabadság. Az ápoló munkakör alapján viszont évi 21 munkanap alapszabadság és a Kjt. 57. § (1) bekezdése szerint a fizetési fokozatoddal egyenlő számú munkanap pótszabadság illet meg. Ugyanis a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 30. § (1) bek c)pontja alapján a kollégiumi ápoló munkakörben dolgozóknak nem jár az évi 25
munkanap pótszabadság, erre ["c) a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörök közül a pedagógiai asszisztens,szabadidő-szervező, gyermek- és ifjúságvédelmi felügyelő, pedagógiai
felügyelő, gyógypedagógiai asszisztens, pszichopedagógus, gyógytornász,munkakörben foglalkoztatottak jogosultak. (A válaszadásban a PDSZ jogi szakértője volt segítségünkre.)

--
  ofoe

Kedves Krisztina! Nagyon nehéz a konkrét helyzet pontos ismerete nélkül érdemi tanácsot adni, de megpróbálom. Az első lépés valóban átgondolni azt, hogy Te magad mennyiben vagy felelős az adott problémáért. A figyelmeztetőkkel, intőkkel csak a saját feszültségedet oldod némileg, eredményt nem tudsz elérni. Gondold át, hogy melyik ponton romlott el a kapcsolat az adott csoporttal, eleve így fogadtak, vagy menetközben történt valami. Az a soraidból kiderül, hogy nincs köztetek bizalmi kapcsolat, tehát kommunikáció helyett hadakoztok. Időt kellene szánni arra, hogy a problémát tisztázzátok, megállapodásra jussatok a közös megoldás módjában. Ennek vannak különböző technikái. Fontos, hogy ne személyes sértésként kezeld az ügyet, hanem közös megoldandó problémaként. Nem ördögtől való, amit a kollégáid tanácsolnak, hogy fordulj pszichológushoz, aki segíthet azon, hogy a Benned való görcsöt fel tudd oldani. Amíg Te magad nem jutsz túl ezen a görcsön, nem tudod kézbe venni az ügyeket. Ezek a diákok már nem kamaszok, fiatal felnőttek, nekik is fontos, hogy eljussanak az érettségiig, és matematikából is elérjenek egy bizonyos szintet. Ez lehet az a közös ügy, amin együttesen és nem egymás ellenében kellene dolgoznotok. Szívesen levelezek erről Veled privátban is, ha akarod, de nem minden részlet tartozik a nyilvánosságra. Jelezd, ha ezt szeretnéd. Üdvözlettel Szekszárdi Juli

--
  László Krisztina

Kedves OFOE!
Nem tudom mennyire válaszolható meg a kérdésem. Egy középiskolában tanítok, heti 27 órában matematikát, 8 érettségis csoportnak. (Plusz a korrepetálások, plusz a helyettesítések.) Nagyon szeretem a diákjaimat, de mint mindenhol, ahol emberek vannak, előfordulnak konfliktusok. A kb 110 diákból, akiket két éve tanítok, van kb 15, akik állandóan csak a hibát keresik a munkámban, agresszíven és lekezelően bánnak velem, sokszor megaláznak a csoport egésze előtt. Amikor esetleg szaktanári figyelmeztetést adok nekik, akkor hangosan kiröhögnek, hogy az ő szüleiket ez nem érdekli. (Ezek a diákok már 17-19 évesek, mivel a nyelvi tagozat nulladik évfolyama egy évvel megnöveli a középiskolai tanévek számát.) Semmivel nem tudom őket sem motiválni, sem fegyelmezni, tönkre teszik az óráimat.) Hiába fordultam az osztályfőnökökhöz segítségért, mind ők, mind az igazgató-helyettes és a munkaközösség vezető szerint, ez az én hibám, azért viselkednek így velem, mert ez "belőlem jön". Közben az iskolából folyamatosan mennek el a tanárok, és hiába keresett a szakom, (angol-matek) úgy érzem, hogy nem becsülik meg a munkámat. Hiába az a kb 90 diák aki jól teljesít, (nem egy dícséretes 5-ös is van, és emelt matematika érettségi előkészítő csoportok is), hiába a rengeteg dolgozat, számonkérés, ingyen korrepetálás, rendszeres, hogy káromkodva, csapkodva, üvöltözve csapják az asztalomra a kijavított dolgozatot, mert az nem négyes, hanem csak hármas. És közben a vezetőség, az osztályfőnökök és a munkaközösség vezető szerint is, nekem kell változtatnom, pszichológushoz mennem, mert engem nem lehet elviselni. Meg kell jegyezzem, ezek az emberek 25-30 éve vannak ebben az iskolában. Ez a matematika státusz, amit én megkaptam 2 éve, egy előző iskolavezetéstől, már nagyon régóta, úgymond, "forgó hely" volt, mert - más tanárok elmondása szerint - mindig "volt valami probléma a matek tanárokkal". Minden más matematika tanár az iskolában, már 10-20-30 éve itt tanít.
Nem igazán tudom, mit kezdhetnék a problémával. Tudnának esetleg tanácsot adni?
Köszönettel: Krisztina

--
  Eleonóra

Kedves OFOE Csapat!
Segítséget szeretnék kérni, azzal kapcsolatban, hogy egy egyházi iskolában dolgozom, mint 50% kollégiumi felügyelő, 50% kollégiumi ápoló. Érdeklődnék, hogy ilyen esetben számomra mennyi szabadság jár? Tavaly fél állásban tanítottam, akkor járt a pedagógusi szabadság, itt úgy olvasom, ebben a munkakörben is jogosult lennék.?
Köszönettel: Németh Eleonóra

--
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek