OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2008. november 20.
» Hozzászólások (10)

Az osztályfőnöki pótlékról

Az elmúlt hetekben sokat lehetett hallani arról, hogy (sommásan) az osztályfőnöki pótlék 6 ezerről 9 ezer forintra emelkedik. Az ördög természetesen a részletekben lakozik: lássuk tehát a számítás módját.

Figyelem! A cikkben található jogszabályi utalások a cikk írásának idején hatályos szövegre támaszkodnak, így az idő előrehaladtával elavulhatnak.

Az OKM-közlemény (Pénzügyi válság – Új Tudás Program a pedagógusokért [sic!]) rendszerint idézett vonatkozó bekezdése így szól:

„Az Új Tudás Program keretében a 13. havi bérelvonások és az általános kiadáscsökkentések ellenére az oktatási tárcának sikerült elérnie, hogy jobban elismerjék az osztályfőnökök munkáját. Ma Magyarországon 65 ezer osztályfőnök dolgozik. Az Oktatási és Kulturális Minisztérium az osztályfőnökök pótlékát, kiegészítő illetményét az Új Tudás Program keretén belül 2009 februárjától másfélszeresére emeli. Az a 65 ezer pedagógus, aki ilyen kiemelkedő munkát végez, és az osztályfőnöki feladatok ellátásával többletterhet vállal a jelenlegi havi 6 ezer forintos pótlék helyett mintegy 9 ezer forintot kap minden hónapban.”

Azaz zsurnalisztikusan megfogalmazva az osztályfőnök 2009-ben 6 ezer helyett 9 ezer forint pótlékot visz haza. Amiből a hazavivés nem teljesen igaz, hiszen természetesen bruttó összegről van szó.

Az osztályfőnöki pótlék kérdését a legendás 138/1992-es kormányrendelet szabályozza:

„15. § (2) A pedagógus-munkakörökben foglalkoztatott közalkalmazott pedagógusnak a következő illetménypótlékok járnak:
a) osztályfőnöki pótlék annak, aki iskolában osztályfőnöki feladatokat, kollégiumban önálló tanulócsoport-vezetői feladatot lát el;

[…]

(3) A (2) bekezdésben szabályozott pótlékok mértéke a közalkalmazotti pótlékalap
a) 30–60%-a a (2) bekezdés a) pontjában meghatározott esetben…”

A közalkalmazotti pótlékalapot a mindenkori költségvetési törvény határozza meg. 2008-ban 20 ezer forint. Az osztályfőnöki, gyógypedagógiai, nemzetiségi stb. pótlékok mellett ezen alapul pl. a vezetői pótlékok számítása is.

A rendeletből látható, hogy hogyan jön ki a 2008-ban érvényes 6 ezer forintos összeg: a 20 ezer forintos közalkalmazotti pótlékalapot szorozzuk a rendeletben megállapított 30%-os minimummal. A rendeletből az is látható, hogy lehetőség lenne differenciálásra akár az összeg duplájáig; az általunk ismert gyakorlatban azonban az intézmények csak a minimális összeget adják.

Még nem látható egyértelműen, hogy a pótlékemelést a minisztérium milyen módon képzeli el. Nem valószínű, hogy a pótlékalap emelésével, hiszen az minden más pótlék automatikus emelkedését jelentené. A rendeletben meghatározott minimális százalék megemelése (pl. „mintegy” 45%-ra) pedig a differenciálás lehetőségének beszűkítését eredményezné – szentesítve az úgysem differenciáló jelenlegi gyakorlatot –, feltéve, hogy a felső százalék változatlan maradna. Az is lehet, hogy a minisztérium valami más jogi megoldással éri el az emelést (erre utalhat, hogy a közlemény „más források”-at is emleget) növelve a közoktatási szabályozás amúgy is meglévő káoszát. A „mintegy 9 ezer forintot kap” megfogalmazás sem könnyíti meg annak megállapítását, hogy valójában mekkora emelésről van szó.

Frissítés: a rendelkezés a jövő évi költségvetési törvény (jelenleg tervezet) 5. sz. mellékletében szerepel. Köszönjük Miklósi Lászlónak az információt.

Ne felejtsük el, hogy (mintegy) bruttó 3000 forintról beszélünk. Nem is tudom, minek írtam ilyen sokat.

--

Ha valakinek bővebb információja van a pótlékemelésről, hozzászólásban jelezze. Azok is jelentkezzenek, akiknél érvényesül valamiféle differenciálás az osztályfőnöki pótlék fizetésében (vagy legalább többet kapnak a minimumnál).

(MJ)

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

A szerk. | 2010. december 18.
Kedves Péter! Ez egy két éves bejegyzés. A honlap akkori szerkesztője Mészáros János (MJ) jegyezte az írást, amelyben fel is hívta a figyelmet bizonyos jogszabályok időközben lehetséges elavulására. Azóta már OKM sincsen. Mandinkának különben igaza van, ez egy éves összeg, azért kell 12-vel elosztani.
Bogáth Péter | 2010. december 18. | bogathpeter[kukac]gmail[pont]com
Nem osztani kell, hanem a kérdésekre válaszolni, Meg a nevet kiírni.
mandinka | 2010. november 12.
Bogáth!
Ezt a 39.154 Ft-ot osszad má el 12-vel!
Bogáth Péter | 2009. április 29. | bogathpeter[kukac]gmail[pont]com
Költségvetési Törvény(Magyar Közlöny 2008/186. szám)
5. sz melléklet 24.c. pontja: "Az osztályfőnöki feladatot ellátók támogatása" címszó alatt szerepel:
Előirányzat: 2 545 millió forint/év
Ez kb. 65 000 osztályfőnöknek megy?
Ha igen a két szám hányadosa 39 154,-Ft.
Hol a pénz? Bocsánat, ha rosszat kérdeztem.
Szekszárdi Juli | 2008. december 16.
Kedves Grigoreff Kolléga! Mit kell csinálniuk Önöknél az osztályfőnöknek ezért a 10 ezer forintért? Illetve mi mindenért kerülhet levonásra ez az összeg? Egy indokot említ: a jelentést nem adja le valaki időre. Csak ilyen adminisztratív jellegű mulasztásokat torolnak meg ilyen módon? Nagyon érdekelnének a részletek.
Grigoreff György | 2008. december 16. | grav[kukac]upcmail[pont]hu
Iskolánkban nem sok jó van, de az of.-i munkát elismerik. Ez pénz formájában is megvalósul, havi 10 000,-Ft. Ha valaki valamilyen hibát vét, nem ad le időben jelentést, stb, akkor ez az összeg megvonásra kerül, tehát eléggé ösztönző, hogy mindenki jól végezze az of-i munkáját.
MJ | 2008. november 21.
Kösz, Laci, az információt! Valóban a költségvetési törvény a megfelelő hely gesztusértékű és egyben az oktatási szabályozás konzisztenciáját tovább csökkentő kivételek bevezetésére.
Szekszárdi Juli | 2008. november 20.
Az osztályfőnöki pótléknak ilyen értelemben nem sok értelme van, legfeljebb jelképesnek nevezhető akár 6000, akár 9000 bruttóról van szó. Fizetett órakeretet kellene biztosítani minden tanulócsoport számára, és ezt a pedagógusok óraszámába beépíteni. Tehát fizetett munkaidőben foglalkozzanak a pedagógusok a gyerekek aktuális problémáival, tanítási órán kívüli tevékenységének szervezésével, beszéljenek szükség esetén a szülőkkel stb. Az egész osztályfőnöki szerep tisztázatlan, parttalan, illetve esetlegesen megvalósuló. A helyi iskolai programok természetesen beépíthetik ezt a bonyolult feladatkört a munkájukba az adott tanulók szükségleteit szem előtt tartva, de ebben a csak költséghatékonyságra törekvő világban ez csak nagyon kevés intézményben, első sorban az alternatív iskolák egy részében sikerül. S mindennek a világon semmi köze nincs az világválsághoz. Igazából annak idején éppen ennek a hiánynak az ellensúlyozására, egy rendkívül elhanyagolt, háttérbe szoruló szakmaiság védelmére, átmentésére, korszerűsítésére jött létre az OFOE. Nem merném állítani, hogy különösebb áttörést sikerült elérnünk.
Miklósi László | 2008. november 20.
Az osztályfőnöki pótlék emelése (mint a cikkben is olvasható) az Új tudás program keretében tervezik, s a költségvetési tv. 5. sz. mellékletében szerepel. Erről (is) tárgyalt e hét kedden a Közoktatás-politikai Tanács. A szakmai oldal nevében erről többek között azt mondtam, hogy a szándék helyes, támogatandó, az összeg, a mérték jelképes. Összhatása sajnos erősen kérdéses, hiszen (a gazdasági válságra reagáló egyik intézkedésként) a pedagógusok ezzel egy időben vesztik el a 13. havi fizetést. Persze a teljességhez hozzátartozik, hogy e program tervezésekor senki sem tudhatta, hogy világválság lesz.
Feri | 2008. november 20.
:) illetve szomorú.....
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2020.05.26.
Óriási az érdeklődés a nyári táborok iránt
A járvány miatt sok szülő használta fel a munkahelyi szabadságát, hogy a gyermekére vigyázhasson otthon, ezért ők nehezebben tudják majd megoldani a felügyeletet a nyári szünidő alatt....
(Forrás: magyar nemzet)
--
2020.05.22.
Negyedmillióért is találtunk nyári tábort, de az már tiszta Amerika
Minden akadály elhárult a nyári táborok útjából, mehetnek a gyerekek akár napközis, akár ottalvós táborokba. A bizonytalanság miatt így is kevesebben töltik majd így a vakációjukat, á...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.05.21.
Közalkalmazotti bértábla helyett titkos pontrendszer
lindult a szakképzésben dolgozó pedagógusok minősítése, ami majd az alapját képezi béreik meghatározásának, miután közalkalmazotti jogviszonyuk idén júliustól munkaviszonnyá alakul á...
(Forrás: Népszava)
--
2020.05.21.
Újranyíló iskolák: a tanárok szerint jó döntés
A kormány döntése meglepő, hiszen korábban egészen más opcióról volt szó: Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke a hvg.hu-nak múlt héten arról beszélt, az oktatási akciócsoportban...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.05.21.
Lantos Gabriella: Tanárok és orvosok halálközeli élményei pandémia idején
Több százezer ember – tanárok, orvosok, ápolónők – azonnal megértette, hogy a magyar állam nincs többé. A közszolgáltatásokból csak annyi marad meg, amennyit ők személyesen meg tudnak...
(Forrás: 24.hu)
--
2020.05.19.
Jön a revans Gyöngyöspatáért: a Fidesz törvényt módosítana, hogy a szegregált diákok ne kaphassanak többé kártérítést
A gyöngyöspatai perrel csak egy szereplő járt jól, az a Soros-szervezet, amely az egészet kiagyalta, megszervezte és végigvitte - jelentette ki Horváth László miniszterelnöki megbízott, a...
(Forrás: 168 óra)
--
2020.05.19.
A gyermekmegőrzés nem váltja ki az otthoni tanulást
Megemelkedett az iskolai ügyeletet igénybe vevő gyerekek száma: míg a digitális munkarend első heteiben napi 3-400 diák, ma már 2400 tanuló veszi igénybe a gyermekfelügyeletet – válaszolta...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.05.19.
Csak egy jó kis válság kellett ehhez: óriási lehetőséget kaptak a magyar iskolák (interjú Vass Vilmossal)
Mennyi diákot ért el valójában a mostani munkarend? Mekkora volt a digitális eszközkielégítettség? Mennyire tudtak élni ezzel az új helyzettel a tanárok? Kik azok, akik innovatívak voltak...
(Forrás: Pénzcentrum)
--
2020.05.19.
Vissza az iskolába két hétre? Miért volna ez jó?
Az évet jobb lenne úgy lezárni, hogy személyes kontaktusban legyünk a kisgyerekekkel– foglalja össze egy borsodi tanító, miért is lenne jó egy tanév végi kéthetes „normál” iskola....
(Forrás: hvg.hu)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Erdélyi Virág! Úgy véljük, hogy ez a helyi vezetés (tankerület?) döntési joga. Az érintett kollégának pedagógiai végzettsége van, 6. osztályig az osztályfőnöki megbízatás jogossága sem lehet kétséges. A magasabb évfolyamokon nyilván nem lehet szakórája, nem biztos, hogy szerencsés, ha csak osztályfőnökként működik az adott osztályban. Hogy munkaközösségvezetőként be tudja tölteni a feladatát azon is múlik, hogy mi a munkaközösségvezető pontos feladatköre. Ha jó szervező, van megfelelő pedagógiai tudása, nem kizárt, hogy alkalmas a feladatra. Önmagában a szakvizsga és a középfokú vezetői végzettség nem garantálja a nagyobb hozzáértést főként az osztályfőnökséget illetően.

--
  Erdélyi Virág

Kedves Kollégák!
Lehet- e felső tagozaton osztályfőnöki munkaközösség- vezető az, akinek csak tanítói végzettsége van, amellyel max. 6 évfolyamon taníthat a műveltségterületének megfelelő szakon?
Mellesleg 3 éve van a munkaközösségben, ahol tőle 2 évtizeddel idősebb öt 50+os több diplomás, ped.szakvizsgás, ped.2 minősítésű, közoktatási vezetői végzettséggel rendelkező pedagógus van.

--
  OFOE

Kedves Doroginé Kiss Ildikó!
A Kjt. 24. § (1) bekezdése szerint "Ha a közalkalmazott munkaköre
ellátása mellett a munkáltató rendelkezése alapján átmenetileg más
munkakörébe tartozó feladatokat is ellát, s ezáltal jelentős
többletmunkát végez, illetményén felül a végzett munkával arányos
külön díjazás (helyettesítési díj) is megilleti." A helyettesítési díj
mértékét jogszabály nem határozza meg, csak azt, hogy a végzett
munkával arányosnak kell lennie. Az a javaslatom, hogy a fenti
rendelkezésre hivatkozva kérje, hogy részére az Mt. 139. §-ában
meghatározott óradíj legalább 50 százalékának megfelelő helyettesítési
díjat állapítsanak meg. Ha ezt a munkáltató megtagadja, munkaügyi per
indítható. (A választ a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk.)

--
  Szilágyi István

Tisztel Címzett!
Nagyon szépen köszönöm a szakszerű és megnyugtató válaszát.
Tisztelettel: Szilágyi István.

--
  OFOE

Kedves Szilágyi István! Pedagógus-munkakörben a köznevelési törvény 64. § (2a) bekezdése
alapján az évi 25 munkanap pótszabadság nem adható, hanem jár. A
pótszabadságból a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 30. § (2)
bekezdése alapján
a) továbbképzés, foglalkoztatást elősegítő képzés,
b) a nevelési-oktatási intézmény tevékenységi körébe tartozó nevelés,
oktatás, a pedagógiai szakszolgálati intézmény tevékenységi körébe
tartozó pedagógiai szakszolgálati tevékenység,
c) ha a pedagógus szabadságát részben vagy egészben a szorgalmi
időben, óvodapedagógus esetében - a június 1-jétől augusztus 31-éig
tartó időszak kivételével - a nevelési évben adják ki,
lehet legfeljebb 15 munkanapot igénybe venni. Az tehát nem jogszerű,
ha nem a fenti indokok valamelyike miatt, hanem úgymond, időarányosan
vesz le a pótszabadságból napokat a munkáltató. Javaslom, hogy ezt az
intézkedést ne fogadja el, hanem ragaszkodjon a pótszabadság
kiadásához. A felmentési időnek abban a felében, amikor munkavégzésre
kötelezhető, ki kell adni az időarányos szabadságot. Ha a szabadság
kiadására nincs mód, azt a jogviszony megszűnése esetén - az Mt. 125.
§-a szerint - pénzben kell megváltani. (A válszt a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk.)

--
  OFOE

Kedves Harmat Krisztina! Jogszerűnek jogszerű, mivel a munkaidő kötött és kötetlen munkaidőből
áll, csak éppen nem nevezhető etikusnak. Úgy lehet kivédeni, hogy a munkavállaló is kivehet az Mt. 122. § (2) bekezdése alapján hét munkanap szabadságot akkor, amikor akar, csak előtte 15 nappal be kell ezt jelenteni. (A válasz a PDSZ szakértőjétől érkezett.)

--
  Harmat Krisztina

Kedves OFOE!
Szeretném kérdezni, hogy jogszerű-e szorgalmi időben, tanítási (hétköznap) napon szabadságot elrendelni a pedagógus számára akkor, amikor annak nincs sem tanítási órája órarend szerint, sem más feladata a neveléssel-oktatással le nem kötött munkaidejében?
Köszönettel:
Harmat Krisztina

--
  Szilágyi István

Azt szeretném megkérdezni, hogy pedagógus munkakörben a 25nap pótszabadság jár, vagy adható? Nyugdíjazás előtt a munkáltató az időarányosan járó 18 nappótszabadságomból 11 napot igénybe vett a tanév zavartalan befejezése érdekében, amihez ugyan joga van, de én úgy gondolom, hogy mivel a felmentési időben nem került kiadásra az időarányos szabadság, azt a munkáltatónak pénzben kell megváltani. Sajnos nem igy történt. Kérdezem, hogy helyesen járt el a munkáltató? Várom megtisztelő válaszát!
Tisztelettel: Szilágyi István.

--
  Doroginé Kiss Ildikó

Tisztelt Egyesület!
Nyelvtanárként 2019 szeptember közepétől december 20-ig (téli szünet kezdete) az én tanulócsoportomat összevontam az említett idő alatt táppénzen levő kolléganőm csoportjával heti 3 órában. Ez összesen 3 osztályt érintett, ami heti heti 9 összevont órát jelentett. Mikor rákérdeztem, hogy ezért jár-e túlóra íj vagy valami plusz bér, azt a választ kaptam, hogy nem mert az összevont órákért semmi sem jár. Ráadásul ugyanígy több mint három hónapot már a tavalyi évben is helyettesítettem ugyan így. Kérdésem, valóban nem jár az összevont órák után túlóra? Mit mond erről a jogszabály?
Üdvözlettel: Doroginé Kiss Ildikó, tanár

--
  OFOE

Kedves Láng Róbert! Ime a szabály
Mt. 123. § (1) A szabadságot esedékességének évében kell kiadni.

(2) A szabadságot, ha a munkaviszony október elsején vagy azt követően kezdődött, a munkáltató az esedékességet követő év március 31-ig adhatja ki.

(3) A szabadságot, ha a munkavállaló oldalán felmerült ok miatt nem lehetett az (1) bekezdésben meghatározottak szerint kiadni, az ok megszűnésétől számított hatvan napon belül ki kell adni.

(4) Az esedékesség évében kell kiadottnak tekinteni a szabadságot, ha igénybevétele az esedékesség évében megkezdődik és a szabadság következő évben kiadott része nem haladja meg az öt munkanapot.

(A választ Nagy Erzsébettől, a PDSZ szakértőjétől kaptuk.)

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2020) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek