OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2009. március 2.
» Hozzászólások (2)

Egy demokrata álma

Olvastam Benjámin üzenetét. Fájt nagyon! A megalázás. Amit oly sok diákregényben olvashattunk (Ottlik – kötelező olvasmány, de nem olvassák el a tizenkettedikesek… A légy jó mindhalálig musical változatát még ismerik, talán…. Az Abigélt jobban ismerik, mert filmen is megvan…) Hát lenne miről beszélgetni osztályfőnöki óráimon! Az biztos, hogy levetíteném nekik Kosztolányi remekbe sikerült Aranysárkányának filmadaptációját, Mensáros László kitűnő alakításában.

Ezen töprengve azt álmodtam, hogy egy valódi demokratikus társadalomban élek. Ahol a lelki beteg tanárt a kollégái kérik meg, hogy a gyerekek további megalázása helyett menjen el betegszabadságra. Ahol a diákok a többi tanártól kérnek tanácsot, tudván tudva, hogy aki velük megalázó vicceket enged meg, az nem népszerű a tanáriban sem…és a többi tanár szolidaritásból sem vállal közösséget a hanyag, műveletlen, szadista, alkoholista kollégával… (Megfelelő rész törlendő!)

Olyan társadalomban éltem (álmomban), ahol a panaszkodó diák véleményét a többiek kontroll alá vetik, mielőtt ítélkeznek: vajon csakugyan nem viccel, hanem megaláz a kollégájuk? Vajon minden osztályának ilyen lesújtó véleménye van a stílusáról? Vajon a szülők már szóltak neki arról, hogy ez félreérthető? Vajon az igazgató már behivatta a tények megvizsgálása céljából? Vajon a DÖK hogy látta, kell – e jelezni az esetet az iskolafenntartónak, eszemkának és így tovább! Ebben az álombéli országban a megalázott diák nem(csak) az OFOE-honlapon sírhatta el bánatát, mert az osztály kiállt mellette, aki megfogalmazta és előadta, feltárta mindennapi életérzésüket… És pont e bátor kiállása okán ő lett a diákbizalmi (DÖK-elnök) tizenkettedikben.

És a tanárok bólogattak a választáskor, hogy lám, ilyen egy igazi demokrata mentalitása: előbb csapatot toboroz, és csak ezek után akarja megváltoztatni a fennálló viszonyokat…. És az osztályfőnök nagy jövőt jósolt Benjáminnak, aki igazi közéleti ember lehet, ha felnő, hiszen segített neki összekovácsolni az osztályközösséget…

És álmomban a kollégák kipihentek és divatosan öltözöttek voltak, a diákok felnéztek rájuk „trendi” cuccaik miatt, sőt sokan meg is kérdezték a fiatalabb tanárokat, hogy hol szerezték be ezt a jó „szerkót”! És az ifjú tanárok válaszoltak ugyan, de nem haverkodva, mert nem tévesztették össze a demokráciát az anarchiával, az olcsó népszerűséget a tekintéllyel. És a diákok álmomban azért versengtek, hogy kinek lesz különb a kiselőadása, mert a tanárok nem voltak szerelmesek saját hangjukba, és még az idősebbek is gyakran adták át a katedrát a tizenegyedikes, tizenkettedikes diákjaiknak, és rang volt szerepelni az órán, és senki nem stréberezte le azt az osztálytársát, aki jelentkezett a szakórákon.

És álmomban nem kellett a 17 éves suhancoktól elvárni, hogy önfegyelemből és önkorlátozásból példát mutassanak a saját középiskolai tanáraiknak, mert akinek nem volt önfegyelme, az eleve be sem jutott a pedagógust képző intézményekbe, ugyanis a felvételi első lépcsőfoka a pszichológiai alkalmassági vizsgálat volt. És álmomban minden évfolyam kitűnő tanulói tülekedtek ezeken a felvételiken, mert az ifjúság nevelőit az egész társadalom tisztelte, felnézett rájuk és különben is nekik volt a diplomások között a legmagasabb a fizetésük…

És álmomban senki nem tévesztette össze a gyerekeket egy memóriagéppel, és nem akarta a tanterv beléjük önteni minden új elméleti ismeretét, hanem „játszva, kísérletezve” kellett megszerettetni a diákokkal a kémiától a nyelvtanig valamennyi tárgyat az általánosban, és a középfokon már minden tanítvány önismeretét odáig fejlesztettük, hogy tudta, melyik tárgyból tehetséges és ének vagy matek „faktra” érdemes specializálódnia. És a szülők megbíztak a tanárok értékelésében, annál is inkább, mivel rengeteg szakórán volt alkalmuk vendégeskedni, és az igazgatóság rendszeresen tájékoztatta őket az új pedagógiai módszerekről is, nemcsak arról, ki ellen kellett fegyelmit indítani kábítószerezés miatt.

És álmomban nem tánctanár vagy agrármérnök volt ebben a boldog országban a magyar, történelem és matematika tanterveket jóváhagyó és kidolgozó személy, hanem egy olyan pedagógus team, amelynek tanítványai minimum egy évtizedig nagyon jól helyt tudtak állni az érettségin, és éppen ezért ezeknek a tehetséges tanároknak egyetlen társuk sem keltette irigységből sem a rossz hírét, hanem bejártak az óráikra hospitálni, mert minden pedagógust az ÜGY érdekelte a legjobban, nevezetesen, hogy utódaik legyenek, lehessenek különbek, mint ők voltak diákkorukban, anno… Mert tudták, hogy az igazi demokrata nem fél semmitől. Még attól sem, hogy mások nála népszerűbbek a diákok és szülők körében. Mert egyetlen demokratikus észjárású pedagógust sem alázott a kor, amelyben élni adatott neki a szeretet koldusává.

Az álomlátó: Domokos Zsuzsa, ex-osztályfőnök, állítólag sikeres volt tanár

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

csilla | 2009. március 7.
Javítható lenne cikkhez:
Ványa bácsit tudnám idézni: igaz, igaz!!!!!
Drága Ax! Te, ezt ne fordítsd magadra!%
CSILLA | 2009. március 7.
volt orosz tanárnőm mélyen megharagudott rám, amikor meghallotta 1986-ben, hogy óvónőnek jelentkeztem, mondván oda minden hülyét felvesznek. Miért akarSZ Te, ezekhez tartozni?
Most már 43 évesen tudom miről beszélt nekem. Évtizedeken keresztül azt hittem, hogy megfordíthatok egy folyamatot: az értékteremtés, motiválatlanság, hátrányos régió, egzisztenciateremtés, megalkuvás, behódolás: kiégés: NYANYÁ-sodás. Kortól független ez! Csak stációk jelzik. Ki veszi ÉSZRE?
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.04.25.
Államosítanák a Dr. Ámbédkar Gimnáziumot
Kérdés, hogy a kormány képes-e szakmailag irányítani egy ennyire speciális intézményt, ahol a pedagógiai módszerek is teljesen eltérők az egyen köntösbe öltöztetett állami intézmények...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.04.25.
Három percet kértek Orbántól: a budaörsi pedagógusok kiállnak magukért
A budaörsi pedagógusok emlékeztettek arra is, hogy mára ott tartunk, hogy az ország összes pedagógiai szakmai szervezete, a szakszervezetek, de a kormányt döntései meghozatalában segítő c...
(Forrás: mérce)
--
2019.04.25.
Jogos a diákkövetelés: minőségi oktatás nélkül nem elvárható a nyelvvizsga
A minisztérium intézkedése súlyos támadás az esélyegyenlőség ellen. Rengeteg olyan diák szorul ezzel ki a felsőoktatásból, akiknél a szülőknek nincs anyagi lehetőségük a gyenge iskolai...
(Forrás: Szülői Hang)
--
2019.04.25.
Az Emmi mentette meg a bezárástól a sajókazai Dr. Ámbédkar Gimnáziumot
„A napokban megjelent álhírekkel szemben” az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) mentette meg az azonnali bezárástól az egyébként nem állami fenntartású, buddhista közösség által...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.25.
Egyre alacsonyabb a fiatal tanárok aránya az általános iskolákban
Égetően hiányzik a fiatal korosztály az oktatásból. 2017-re 13 százalékra csökkent a 35 év alattiak aránya az általános iskolai tanárok között a 2011-es 16 százalékról, az 55 év feletti...
(Forrás: Pénzcentrum)
--
2019.04.19.
„Kiemelkedő” csaló iskolák. Nahalka István írásas
Felmerülnek jogi és oktatásigazgatási kérdések is. Nem vagyok jogász, nem tudom megmondani, hogy a kompetenciamérések során történő csalás jogi értelemben minek minősül. Ha van ilyen...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.18.
Odaszúrt az MTA Palkovicséknak egy méretest
Az ITM eddig nem árulta el, hogy javítaná a magyar innovációs teljesítményt, sőt a kormány adós egy részletes tanulmánnyal, de addig is az MTA összeálított egyet, az Eötvös 2020+ anyagot...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.17.
Ötéves technikumok lesznek a szakgimnáziumokból
2020 szeptemberétől a mostani szakgimnáziumok ötéves technikummá, a szakközépiskolák pedig hároméves szakképző iskolákká alakulnak – jelentette be Pölöskei Gáborné, az Innováció...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.15.
Megreformálnák a tanári pályaalkalmasságit
Jelenlegi formájában nem tölti be valódi szerepét a pedagógusok pálya­alkalmassági vizsgálata az érintett oktatók és hallgatók szerint. A felvételi részét képező vizsgálat jórészt...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek