OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2009. november 19.
» Hozzászólások (2)
Címkék:
     

Családom karácsonya

Bertáné Márta Edit óraterv-pályázatunkra küldte el ötödikeseknek készített foglalkozását, melyet az együtt gondolkodásra épít. Az óra az érzelmi feltöltődésen túl különösen jó szolgálatot tesz a gyerekek megismerésében.

„Mit tehetnék érted, hogy
Elűzzem a bánatod,
Hogy lelked mélyén megtörjem
A gonosz varázslatot?”

Halász Judit

Téma: Családom karácsonya

Évfolyam: 5. osztály

Javasolt létszám: az egész osztály

Szükséges eszközök: Sztár karácsony CD; fényképek; Koskóczi Mária: Nyugtalanító segítség; illatgyertyák, adventi koszorú; szaloncukor

Előkészületek: A teremben körbe rendezni a székeket, mécsesek, illatgyertyák meggyújtása, sötétítő behúzása, CD bekapcsolása, kör közepére az adventi koszorú elhelyezése. Amikor a gyerekek belépnek, essen le az álluk.

Az óra menete

I. Bevezető beszélgetés

Csoportalakítás: Az 1. mellékletben található fényképeket a terem különböző pontjain helyezzük el. A gyerekeknek az a feladatuk, hogy megkeressék, melyik az a fotó, melynek a hangulata a legjobban hasonlít az ő családi karácsonyuk hangulatához. Ezután megkérjük őket, hogy ahhoz a képhez álljanak, amilyennek látni szeretnék a saját karácsonyukat (4 perc).

II. Ráhangolódás

Megkérjük a tanulókat, hogy szóforgó (kerekasztal) formájában mindenki mondjon néhány mondatot arról, náluk hogyan zajlik a karácsony (10 perc).

III. Problémafelvetés

Felolvassuk Koskóczi Mária történetét (2. melléklet) (5 perc).

IV. Beszélgetés a történetről

A kerekasztal formájában zajló beszélgetés során felelevenítjük a történetet, meghallgatjuk a gyerekek véleményét, és arra törekszünk, hogy a beszélgetés végére egyfajta értékrend alakuljon ki a gyerekekben. A legfőbb kérdés ezen a ponton az, ki milyen felnőtt is szeretne lenni (11 perc).

V. Szituációs játék, felkészülés

Kérjük meg a tanulókat, hogy páros munkában gondoljanak ki más befejezést a történethez (néhány mondatnál ne legyen hosszabb egy-egy jelenet). Játsszák el párban, hogyan köszönték volna meg a segítséget (5 perc).

VI. Befejezések bemutatása

A gyerekek bemutatják páros jelenetüket, majd az osztály közösen kiválasztja, melyik lett a legjobb, legfrappánsabb, legérzelmesebb stb. befejezés. Az értékelés során az a cél, hogy kiemeljük, ki miben nyújtott jó teljesítményt (10 perc).

A feldolgozás tapasztalatai

A mai korszerű iskolával szemben támasztott követelmények között szerepel, hogy olyan embereket neveljen, akik alkalmazkodnak a kor elvárásaihoz, tudásukat maguk építik fel és tartják szinten, fejlesztik tovább. Hajlandók gondolkodni, másokkal együttműködni.

Ezeknek a követelményeknek a konstruktivista pedagógia szemlélettel tudunk csak megfelelni. Ehhez a valóságból kell kiindulnunk, életszerű helyzeteken át kell gyakorolni, problémát megoldani. Ezt változatos munkaformákkal és módszerekkel tehetjük még izgalmasabbá. El kell fogadnunk, hogy nem ismeretközlők vagyunk, hanem segítők, akik a helyes megoldás felé terelgetik tanítványaikat.

Az előzőekben leírt óravázlatot ennek alapján készítettem el.

Az osztály, amelyben feldolgoztam, 31 főből áll. Képességek szerint heterogének, egy fiú küzd tanulási problémákkal (dyslexiás), és hányatott családi körülmények között él 4 tanuló.

Az osztály elsőtől kezdve kooperatív technikákat használt. A téma feldolgozására karácsony előtt kerül sor, jó lehetőséget biztosítva számomra a gyerekek jobb megismerésére. Ám magában rejti annak a veszélyét is, hogy a különböző értékrendű diákok összeütközésbe kerülnek egymással.

Csoportalakítás: fényképek segítségével, meglátják, ki hogyan tölti a karácsonyt, akik egy helyre kerültek, tapasztalatot is cserélnek, jobban megismerve ezzel egymást. A gyerekek is jól ismerik a módszert, szinte azonnal rendeződnek.

Tapasztalat: az átrendeződés csak 3 gyereknél fordult elő, ők a nagyobb tömegben töltött karácsony helyett szűkebb családi körre vágytak. A magányos képet senki nem választotta. Örömmel töltött el, hogy ez az ünnep még mindig őrzi bensőséges jellegét.

II. Beszélgetés a családi karácsonyról, szóforgó: nagyon kedves beszélgetés vette kezdetét, körben ültünk és mindenki elmesélt valamit, ami a karácsonyról eszébe jutott. Voltak vicces történetek, és voltak bensőségesek, sokan a történeten túl érzelmeiket is megosztották velünk.

Tapasztalat: gördülékenyen ment a beszélgetés. Szájtátva hallgatták egymást, együtt „sírtak-nevettek” a mesélővel. Közben kosárban szaloncukrot adtunk körbe és cd-t hallgattunk.

III. Történet felolvasása: én olvastam fel a történetet. Olyan történetet választottam, amely napjainkban játszódik, és bárkivel megtörténhet, ezzel próbáltam közelebb hozni a gyerekekhez a hagyományos értékeken túl a modern értékeket is.

Tapasztalat: a felolvasást döbbent csend követte. Mindenki átérezte a történet drámáját. Kicsit talán meg is fogadták, hogy ők soha nem lesznek ilyen felnőttek, és megtanulnak köszönetet mondani még akkor is, ha nehéz.

IV. Beszélgetés a történetről: ismét a kerekasztal formát választottam; mindenki elmondta, mi ragadta meg a történetben. Ha valaki gondolait már elmondták, passzolhatott vagy kiegészíthette az előtte szólót.

Tapasztalat: erre a feladatra hosszabb idő kellett. Sok minden kiderült belőle, ütköztek az értékek is. Parázs vita alakult ki az ügyvédről, hogy vajon boldog-e. Szerencsére a gyerekeknek mást jelentett a boldogság. Minden kételkedőt sikerült meggyőzni.

V. Szituációs játék: az egymás mellett ülők alkottak párokat. 5 perc felkészülés után meghallgattuk őket. Többféle megoldás született. Voltak nagyon eredeti és vicces gondolatok is. Születtek meglepő fordulatok is, például a hajléktalan nem más, mint előkerült távoli nagybácsi…

VI. Összefoglalás, értékelés: az óra kellemes hangulatban telt. Egymás jobb megismerésén túl képet kaphattam az otthoni állapotokról is. Bepillantást nyerhettem a gyerekek vágyaiba. Megnyugodhattam, hogy az értékrendjük rendben van.

Készítette: Bertáné Márta Edit
Zsombó-Csólyospálos községek Általános Iskolája és AMI
Kós Károly Általános Iskola Zsombó

Tanítás helyszíne: Kós Károly Általános Iskola, Zsombó

(A fenti foglalkozás-leírás az OFOE óraterv-pályázatára érkezett írás szerkesztett változata.)

Mellékletek

1. melléklet: Képek különböző karácsonyokról

2. melléklet

Koskóczki Mária: Nyugtalanító segítség

A fürge esőcseppek vidáman kopogtatták az ezüstszürke Audi ablakait, miközben dr. Radóczki Tamás hazafelé vezetett a kövér pocsolyák borította főúton. Mogorván nézte az előtte vánszorgó, zöld teherautót, s magában szitkozódott. Rémes nap állt mögötte. Délelőtt veszített a tárgyaláson, éttermi ebédje túl zsíros volt, holnap meg viheti a kocsit újra mosatni. Remek. Csak érne már haza...

A Perczel utcában, egy kétszintes, fehér, tekintélyes családi ház előtt egy hajléktalan kuporgott. Hatvan körüli, koszos, rossz szagú. Testét lyukas, vékony, sárga esőkabát védte. Ám kilógó, vastag, őszes szakállát eláztatták a kövér, konokul pergő, nemtörődöm vízcseppek. Antal bácsi – a környékbeli csavargók így nevezték – már évek óta errefelé élt, s legtöbbször e ház előtt húzta meg magát. Egy éve itt gázolta el bozontos, fekete, korcs kutyáját egy Zsiguli. Az öreg a túloldalon lévő akácok alá temette az állatot, s azóta ragaszkodó emlékezet kötötte e helyhez.

Egyébként asztalos volt. Harminc évig dolgozott egy közeli, forgácsszagú kis műhelyben. Ám egy éjjel suhancok felgyújtották üzletét, s mindene porrá hamvadt. Újjáépítésre nem volt pénze, máshol nem talált munkát. Lassan felélte maradék vagyonát, végül eladta szobakonyhás lakását. Az utcára került.

Úgy inna egy csésze, forró, gőzölgő kakaót. Ez járt a fejében, amikor éles csikorgással lefékezett előtte az ezüst Audi. Radóczki, becsapva maga után az ajtót, mérgesen előkotorta belső zsebéből kulcscsomóját, s a kovácsoltvas kapuhoz lépett.

– Menjen már innen! – kiáltott a hajlott öregre, aki arrébb húzódott. – Nem. Ne csak arrébb! Menjen el innen! – förmedt rá újra, miközben kirántotta a kaput. – Miért kell folyton itt ülnie?... Tudom, a kutyája, de nem érdekel – mondta bezárva a kijáratot. – Takarodjon a házam elől! – dörögte még vissza otthona rézkilincsű bejáratából, azzal becsapta a tölgyfaajtót.

Az öreg szótlan maradt. Csak ült tovább áldatlan némaságba bújva, s nézte, amint a haragos, érzéketlen, zúgó eső megtisztítja a járdát.

– A frászért nem megy már el innen ez az öreg – dühöngött Radóczki, miközben néhány száraz bükkfát dobott a téglakandallóba. – Még ilyet... Á, ez már más – dörzsölte össze kezeit érezve a felszálló meleget, miközben lehuppant a halkan percegő tűz elé a fotelba. Ki nem állhatta a hajléktalanokat. El kellene már vitetni ezt is a háza elől.

A december szinte rázuhant a tájra, s karácsony estéjén szürke hófelhők szitálták tele a környéket. Este fél kilencre álltak a mutatók, amikor Radóczki vastag, barna, kötött pulóverben, kezében egy nagy, piros ajándékdobozzal kilépett otthona ajtaján. Barátnője csupán négy háznyira lakott, oda igyekezett a kinti hőmérséklet dacára vékonyan öltözve. Izabella szép, csinos, intelligens nő volt. Ügyvéd, akárcsak a férfi.

Radóczki kilépve a kapun meglátta az átfagyott arcú öreget. A bácsi ott didergett a vaskerítéshez lapulva, egy kukából kotort ócska, műszőr kabátban.

– Boldog karácsonyt! – mondta neki felnézve az öreg, akinek senkije se volt. Ám az ügyvéd némán elhaladt mellette. Néhány napja, amikor fagypont alá esett a hőmérséklet, eszébe jutott, talán beengedhetné az öreget az udvarán álló, néhány négyzetméteres, fűtött üvegházba, ahol a bonszai fáit tartotta. De végül elvetette az ötletet. Ám most, alighogy megtette volna a következő lépést, csizmája megcsúszott, Radóczki háttal a jeges járdának csapódott, fejét a kemény betonhoz verve. Az utca kietlen volt, fagyos és néma. Az öreg odafigyelt a puffanásra. Látta, a fekvő férfi nem mozdul. Feltápászkodott hát a földről, s mozgásra kényszerítve elfagyott, edzőcipős lábait, elindult az ügyvéd felé. Odaérve látta, hogy nagy a baj. A férfi nem mozdult, tarkója vérzett, szemét behunyva tartotta. Az öreg ekkor kihalászta zsebéből utolsó húszasát, s a közeli telefonfülkéhez sietett. Nyolc perc elteltével már éles sziréna verte fel az utca baljós, havas, nyugtalan csendjét.

Radóczki hátát a párnának támasztva feküdt a kórteremben és másnapi vádbeszédének szövegét javítgatta. Már egyáltalán nem fájt semmije. Koponyáján összevarrták a repedést, agyrázkódásának nyoma sem volt, s eszméletét két napja még a mentőben visszanyerte. Arra, mi történt volna vele, ha nem találnak rá, jobb volt nem gondolni. De pont az az öreg... Radóczki nem is igazán tudta, miért, de azóta, hogy a mentősök tájékoztatták, a hajléktalan segített rajta, egyfolytában ez járt a fejében. Kifejezetten nyugtalanította a dolog. Miért nem valamelyik szomszédja vette észre? De akárhogy is spekulált, el kellett fogadnia, az öreg volt az, aki megmentette az életét.

Megköszöni neki. Határozta el végül. Ám amint közeledett hazaengedésének órája, egyre inkább feszélyezve érezte magát. Sehogy se fűlött hozzá a foga, hogy megszólítsa az öreget. Ritkán beszélt hozzá, s akkor sem épp barátkozó szándékkal. De meg fogja tenni, hiszen úriember. S az úriember mindig tudja, mi a dolga.

Délután meg is jött a taxi. Izabellának tárgyalása volt, így nem jöhetett a férfiért. Radóczki különös feszültséggel telve ült a kocsiban. Nem kívánt kötelességére gondolt. Ám hazaérve az ügyvédet váratlan dolog fogadta. Az öreg nem volt sehol. Radóczki kissé csodálkozva, ám annál nagyobb megkönnyebbüléssel lépett be tágas otthonába. Talán mégsem kell hálálkodnia, gondolta. De valahogy mégiscsak foglalkoztatta a dolog, s másnap reggel kocsija mellett állva rá is kérdezett a szintén munkába igyekvő szomszédjánál.

– Ki? Ja, az öreg. Két napja meghalt. Megfagyott az éjjel. Mégiscsak ki kellett hívni a rendőrséget – mondta a szomszéd, akivel az ügyvéd többször is beszélgetett arról, el kellene már távolítani innen az öreget vagy szóval, vagy hatósági erővel.

Radóczkit különös érzés járta át. Sajnálná az öreget? Nem valószínű. Mindig is azt kívánta, ne legyen többé a kapuja előtt. Talán mégis be kellett volna engednie... Ez motoszkált benne még akkor is, amikor leparkolta kocsiját a bíróság előtt. Tíz perc múlva azonban már kezdődött a tárgyalás, s többet nem foglalkozott az öreggel.

Két év telt el. Radóczki még mindig egyedül élt, tárgyalásokra járt, s növelgette vagyonát. Ám ha elhaladt egy hajléktalan mellett, mindig a kezébe nyomott egy tízest. „Isten áldja meg”, mondogatták neki. S olyankor mindig elmosolyodott. Mégiscsak jó ember, gondolta.

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

tarczal péter | 2010. február 22.
csatlakozom az előttem szólóhoz.:)
Varga Krisztina | 2010. február 13.
Nagyon tetszik az óraterv! Gratulálok! :)
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.04.19.
„Kiemelkedő” csaló iskolák. Nahalka István írásas
Felmerülnek jogi és oktatásigazgatási kérdések is. Nem vagyok jogász, nem tudom megmondani, hogy a kompetenciamérések során történő csalás jogi értelemben minek minősül. Ha van ilyen...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.18.
Odaszúrt az MTA Palkovicséknak egy méretest
Az ITM eddig nem árulta el, hogy javítaná a magyar innovációs teljesítményt, sőt a kormány adós egy részletes tanulmánnyal, de addig is az MTA összeálított egyet, az Eötvös 2020+ anyagot...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.17.
Ötéves technikumok lesznek a szakgimnáziumokból
2020 szeptemberétől a mostani szakgimnáziumok ötéves technikummá, a szakközépiskolák pedig hároméves szakképző iskolákká alakulnak – jelentette be Pölöskei Gáborné, az Innováció...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.15.
Megreformálnák a tanári pályaalkalmasságit
Jelenlegi formájában nem tölti be valódi szerepét a pedagógusok pálya­alkalmassági vizsgálata az érintett oktatók és hallgatók szerint. A felvételi részét képező vizsgálat jórészt...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.15.
A gyermekek érdekét helyezi előtérbe a szaktárca
Az Igazságügyi Minisztérium lépéseket készül tenni azért, hogy a gyermekek legfőbb érdekét szem előtt tartó szabályozás szülessen az úgynevezett jogellenes gyermekelviteli ügyekben....
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.15.
A több napja tartó lengyel tanársztrájkról
Ez a magyar médiában néhány példától (itt, itt, itt és itt) eltekintve egyelőre nem kapott nagy figyelmet. A cikkben a sztrájk okait és körülményeit járom körül, mely a Taní-tani Online...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.13.
Félelmetes, hogy itt tartunk, és az is félelmetes, hogy nem tiltakozunk
Elnézve az eseményeket, a reakciókat, az általános folyamatokat, komolyan megkérdőjeleződik bennem, van-e értelme az egésznek. Mennyivel egyszerűbb lenne szülőként kimenekíteni a saját...
(Forrás: ckpinfo)
--
2019.04.13.
Orbán Viktor ma azt tesz az oktatás rendszerével, amit akar
Az oktatás szereplői közül mára lényegében már csak a diákok azok, akik érdemben lennének képesek hallatni a hangjukat, de a NER résen van: a kormány ellen többször és több fórumon...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.04.13.
Palkovics szerint az MTA átláthatatlan, év végéig pedig át kell szervezni
Cáfolta az MTA hivatalos közleményében Palkovics László innovációs- és technológiai minisztérium Hír Televíziónak adott korábbi nyilatkozatát, melyben azt állította:„A magyar kormá...
(Forrás: mérce)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek