OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2010. június 4.
» Hozzászólások (2)

Török Ildikó

Pénzország – Szívország

Hatodikos, rajz tagozatos osztályomról már tavaly kiderült, hogy legtöbbjük nagyon szeret mindenféle játékot, legyen szó labdajátékról, activityről, szellemi vetélkedőről, de legjobban a szerepjátékokat élvezik. Amikor tavaly az osztályfőnöki órákon nemcsak beszélgettünk, hanem egy-egy szituációt elő is adhattak, észrevettem, hogy mennyire komolyan veszik a feladatukat, és milyen tehetségesek. (Nem véletlen, hogy mindkét évben megnyertük farsangkor a műsorversenyt…) A hét legjobban várt „tanórá”-ja az osztályfőnöki lett. Az idén viszont változott a helyzet, mivel csak heti fél órával számolhattunk.

Kéthetente egy osztályfőnöki órával mit kezdjünk? Egyeztessük a jegyeket? Beszéljük meg az „aktualitásokat”? Tartsak hegyi beszédet, amit már otthonról is jól ismerhetnek, és amelynek az eredményessége igencsak vitatható. Elhatároztam, hogy folytatjuk az eddigi tematikus órák rendszerét, de sajnos csak ritkábban. Viszont a nem szakrendszerű órák – legalábbis az enyémek – nagyon hasonlítanak az osztályfőnöki vagy etikaóráimra. Fontosnak tartom, hogy a mai „teszt- korszak”-ban a gyerekek megtanuljanak beszélgetni, vitázni, érvelni, egyáltalán önálló véleményt kialakítani, megfogalmazni, és természetesen elmondani is.

Ha valamiről beszélni kell

A legnagyobb bátorságot az igényli még ma is, ha valamiről beszélni kell, és persze vállalni az esetleges vitát. Ezért egyik órámon különböző dilemmahelyzeteket beszéltünk meg, és megpróbáltuk helyzetgyakorlatként is előadni. Akkor vált érdekessé a dolog, amikor a gyerekeknek arról kellett dönteniük, hogy egy fiú mit tegyen, ha tudomást szerez arról, hogy a legjobb barátjának az osztályfőnök véletlenül jóval több pénzt adott vissza, amit a barát meg akar tartani, sőt a fiút megfenyegette, hogy vége a barátságnak, ha elárulja őt.

A tanítványaimnak nagyon tetszettek a különböző helyzetek, de ez kiváltképp, mert az egyéni vélemények kialakításánál itt „papíros vélemény”-t kértem, azaz névtelenül kell leírniuk, hogyan döntenének a fiú helyében. Háromféle lehetőség közül választottak:

  1. Szólnék az osztályfőnöknek, de megkérném, ne árulja el, hogy én mondtam el.
  2. Ha igazán a barátom, akkor becsületes, és ő maga adja vissza.
  3. Nem szólnék senkinek, de a fele engem illet.

Nagy vita alakult ki arról, hogy miért nem szabad a pénzt megtartani, és annyira nem tudták meggyőzni a másikat, hogy szinte egész héten ez volt a téma. Most nem térek ki a részletekre, de nagyon tanulságos volt számomra, hogy mennyire képtelenek a másik érveit meghallgatni, a másik szemszögéből megvizsgálni a helyzetet. A érvelésnél ötödször is elismételték ugyanazt, egy tapodtat se mozdultak. (Egyébként volt egy kis déjá vu érzésem, mintha a tantestületi vitáinkat éltem volna újra…)

„Neked persze nem sok…”

Amikor elgondolkodtam, hogy miképpen bonthatnám ki ezt a kis vitát, hogyan válhatna valóban kompetenciafejlesztéssé az osztályfőnöki óra és a nem szakrendszerű foglalkozás, akkor jutott eszembe az egyik kislány érvként elhangzó mondata: „Neked persze nem sok az ötezer forint”. Így született meg Pénzország és Szívország ötlete. (Régebben már próbálkoztam történelemórán Kővárral és Földvárral, de az igazán a fiúkat érdekelte, ráadásul leginkább a tantárgyhoz kapcsolódó feladatok voltak.) Vessenek meg érte, de célom nem az erkölcsi nemesedés volt, mert ez nem is lehet, hanem nagyon egyszerű és praktikus cél vezérelt: kommunikálni és együttműködni egymással. Mindenféle módon: beszéddel, drámával, játékkal, versennyel, mozdulatokkal stb. Hatodikosok lévén, a legjobban csoportban, csapatban dolgoznak. Pénzországban gazdagok élnek, Szívországban nincs sok pénz, de mindenki egymásra van utalva: együtt kell élniük.

Az ötletből aztán szerepjáték lett, amelyben mindenki saját karakterével vesz részt. Sokkal őszintébbek az alakításokban, mint amikor őszintének „kell” lenni. De hát ez nem újdonság, hiszen a régi jó drámajáték erről szólt. Ők élvezik, nekem pedig nagyon hasznos, tanulságos, szinte élő szociometria, sőt gyakran a háttérben lévő családi gondok is tisztán kirajzolódnak.

A projekt

Személyi feltételek: egy hatodikos osztály, ahol szinte mindenki szeret játszani, és egy osztályfőnök, aki szintén.
Tárgyi feltételek: tábla, kréta, színes hetilapok, folyóiratok, ollók, ragasztók, karton, filctollak, fényképezőgép, számítógép, papír, írószer, csomagolópapír.
Helyszín: az osztályterem.
Felhasznált idő: osztályfőnöki órák kéthetente, de a téma annyira tetszett mindenkinek, hogy néhány nem szakrendszerű órából, nyelvtanórából, irodalomórából, szünetekből is lecsíptünk, és persze volt otthoni feladat is.

A foglalkozások, „házi feladatok” vázlata

1.

A táblára felkerült a két ország neve, és ötletrohammal néhány fontos jellemzőt írtunk fel: gazdag, luxus, siker, beképzeltség, lenéznek mindenkit stb. Kedvesek, barátságosak, zöldek, védik az állatokat és a környezetet, nincs sok pénzük.

Aztán megbeszéltük, ki hol szeretne élni, és miért, majd négy csoportban a hozott magazinokból elkezdték kivágni a két országra jellemző képeket, feliratokat. (Ez a munka nagyon tetszett mindenkinek, jó hangulatú óra volt, sokat nevettünk.) Mivel nem tudtuk befejezni óra végéig, ezért a négy csoportból néhányan tanítás után ragasztották fel a képeket, és az elkészült két montázs felkerült a faliújságra.

2.

Az egyik szünetben sorsot húztak, és az osztály fele pénzországi, a másik fele szívországi lett. (Itt már megkezdődött a szerepjáték.)

3.

A két ország választhatott államformát: köztársaság lett mindkettő, ráadásul – ókori görög mintára – több elnökkel. Választottak még szóvivőket is. Majd házi feladatként – kapcsolódva a nyelvtan tananyaghoz – rengeteg földrajzi nevet és intézménynevet kellett gyűjteniük, természetesen az országuk jellegének megfelelően és a tanult helyesírási szabályok alapján.

Néhány példa:

Pénzország: Euro Gimnázium, Gazdag Nemzet Színháza, Gazdagsági Akadémia, Pénz fürdő, Ár-folyam, Zöldhasú étterem Jövedel-mező.

4.

Elkészítették az országzászlókat.

5.

A szívországiak még verset is írtak:

Akármennyire szegények vagyunk,
Mi akkor is csak adunk-adunk.
Ha Pénzország bajba jut
S az összes kecskéjük szertefut,
Szívország jön és segít,
S mindenkit megmenekít.

6.

A legnagyobb tetszést a szerepválasztás aratta. Mindenkinek nevet és foglalkozást kellett választani, és rajzot készíteni magáról. Utána egyenként bemutatkoztak, majd irodalomból a házi feladat egy önarckép elkészítése volt, jellemzéssel, elbeszéléssel.

7.

A kalandok egy katasztrófával kezdődtek, mely Szívországot sújtotta. Hatalmas földrengés rázta meg az egész területet, és rengeteg ház elpusztult. A sok eső és az áradások megnehezítették a mentést. A két ország között megindultak a tárgyalások, melynek eredményeképpen megszületett a döntés: Pénzország segít a kárelhárításban, ha utána a szívországiak náluk vállalnak munkát.

8.

A szívországiak találtak egy hajóroncsot a tengerparton, amelyben rengeteg drog volt, és kiderült, hogy a tulajdonosok pénzországiak. A két táborban ismét élénk vita alakult ki, hogy mi legyen a zsákokkal. A végén Szívországban is a haszonelvűség győzött: ahelyett, hogy megsemmisítették volna, eladták azzal az indokkal, hogy a pénzből újjáépíthetik az iskolákat és a kórházakat. (Nagyon érdekes volt megfigyelni, hogy az érvelés során mindig oda lyukadtak ki, hogy mennyi jót tehetnének a drogért kapott pénzzel. Ezt a vitát még néhány gyerekkel tanítás után is folytattuk, de nem tudtuk meggyőzni őket, hogy mások a drog miatt meghalhatnak. Mivel „azok” úgyis pénzországiak, nem sajnálták őket.)

9.

Szórakoztatóközpont épül a Gold-hegységben, és rengeteg munka lesz a szívországiaknak is. A tárgyalások nyilvánosak voltak. (Legnagyobb meglepetésemre a takarítónők kapták a legmagasabb fizetést, a legalacsonyabbat viszont a menedzserek, hiszen ők – kvázi – nem is emelik fel a feneküket a karosszékből, tehát a legkönnyebb az ő munkájuk.)

10.

Pénzország lakói különböző dolgokat tudnak meg, amelyből kiderül, hogy szépen felépített, csillogó életük nem is olyan tökéletes. Mindenki húzott egy-egy kártyát, a szívországiakat pedig kisorsoltuk, hogy hallgassák meg a problémákat, és nevükhöz méltóan segítsenek a bajbajutottaknak, például: „Megtudtad, hogy…” (szövegek).

Ez a gyakorlat az elején nagyon jól ment, de a vége felé elbohóckodták, és paródia lett minden helyzetgyakorlatból, elröhögték, poénkodtak. (Ez is tanulság!)

11.

A másik helyzetgyakorlat viszont nagyon jól sikerült, az értékelésnél ezt emelték ki. Különböző számokat húztak, vegyesen mindkét ország lakói, aztán számok szerint húztak egy-egy szituációt, amit elő kellett adni a többieknek. Például: egy hegyi úton elromlott egy autó, és az utasai segítséget remélve állítanak meg egy másik kocsit. Vagy: egy munkaadónak három munkás közül egyet el kell küldenie. Vagy: egy nagyon gazdag, elkényeztetett lány jachtkiránduláson balesetet szenved Pénzország partjainál.


12.

Nagyon szerették a különböző versenyeket, vetélkedőket. (Nem kaptak sem piros pontot, sem ötöst, sem jutalmat, egyszerűen a csapatok győzni akartak, és ezért hajlandók voltak összefogni). Például: ország-város, activity, képösszerakó, rabszolgavásár stb.

*

Minden foglalkozás után – akár egy-két nappal is – megbeszéltük, hogy mi tetszett, mi nem volt jó, min kellene változtatni. Ők maguk is kitaláltak kalandokat, sőt egy konfliktusunkat is feldolgozták. Érdekes módon mindkét ország ugyanazt a megtörtént helyzetet adta elő, természetesen másképpen, de örültem, hogy foglalkoztatja őket az ügy.

Év vége felé haladva minden ilyen és ehhez hasonló program kissé megfeneklik. Már kifelé tekingetnek: itt a jó idő, mindjárt vége a sulinak. Most következik az, amit persze sokkal előbbre terveztem: a két ország, a két csoport helyzete megváltozik: a gazdagból szegény lesz, a szívországiak viszont gyémántbányát nyitnak.

Folytatása következik… szeptemberben.

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

töröki | 2010. június 4.
Kedves IZs! Ha hiszed, ha nem, engem - immár túl az ötvenen - ez tart életben. Jár az agyam, ötletelek, hogyan lehetne másképp és hogyan lehetne jobban csinálni. Bizony néha nem sikerül a kísérlet, de már tudom, hogy ennek így kell lennie...ha változtatni akarunk, akkor a kudarcot is "be kell vállalnunk".. Üdv Ildikó
IZs | 2010. június 4.
Kedves Ildikó! szívesen lennék diák az osztályodban, de az életkorom megakadályoz ebben, így csak azt remélem az unokáim tanárai is ilyen lelkes és szellemes emberek lesznek, további jó ötleteid megvalósításához sok erőt kívánok, és légyszíves beszámolni máskor is, hátha "ellopja" az ötleteidet néhány pályatárs. Üdv Zsuzsa
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.09.06.
Microsoft-botrány: újabb korrupciógyanús szálra bukkant Hadházy
A jelentésben szereplő történet szerint a NAV esetében egy Microsoft-alkalmazott tiltakozott is amiatt, hogy az úgynevezett alvállalkozónak nincsenek kompetenciái a munkához. Azonban felvilá...
(Forrás: Magyar Hang)
--
2019.09.06.
"Kérdezd meg szüleidet, miért nem vagy megkeresztelve" – adja feladatul az ötödikes tankönyv
Bánhegyi könyve nem először kap publicitást: 2015-ben a tiltakozások hatására vissza kellett vonni az általános iskolák ötödik, a hatodik és a hetedik osztályaiból az általa írt tört...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.09.04.
„Füttyre indítható, fegyelmezett szolgahadat képezünk” – Exkluzív interjú Vekerdy Tamással és fiával, Dániellel
Az egyikük önmagában intézmény – bármit mond, az futótűzként terjed az interneten, és szavait anyák ezrei tekintik szinte szentírásnak. A másikuk elbújni szeret, és a szűkebb környezet...
(Forrás: wmn.hu)
--
2019.09.03.
A szelekció rendkívül nagy arányú növekedése a magyar iskolarendszerben 2010 és 2017 között. Nahalka István írása
Számtalan szakember és szervezet hívta már fel a figyelmet arra, hogy a szelekciós, illetve az esélyegyenlőtlenségek növekedését eredményező folyamatok egyre veszélyesebbek Magyarországon...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.09.03.
Friss felmérés: a pedagógusok 18%-a az első lehetséges alkalommal elhagyná a pályát
A gyorsjelentés szerint a válaszadók 79%-a szerint túl kevés az ellenszolgáltatás és túl nagy az elvárás, 21%-a várja, hogy javuljon a helyzet, ezen felül 21%-a munkahelyet változtatna, é...
(Forrás: eduline)
--
2019.09.03.
A szülők csak nem akarják úgy taníttatni a gyereküket, ahogy Orbán mondja
Ha saját gyerekeikről van szó, nem veszik be a családok, hogy a munkaalapú társadalom nevében ne gimnáziumba, hanem szakképzésbe adják őket. Az új tanévben is nagyjából ugyanannyian kezdik...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.08.31.
A magyar oktatás színvonala 30 évvel maradt le a valóságtól, és ez a szám most megduplázódik
– mondta Rózsa Ildikó, a Resuli – a Megújuló Oktatásért Alapítvány vezetője a 24.hu-nak a köznevelési törvény módosításával kapcsolatban. A parlament júliusban szavazta meg a szeptembert...
(Forrás: 24.hu)
--
2019.08.31.
A köznevelési törvény módosításainak eltörlését kéri az ellenzék az Alkotmánybíróságtól
Az ellenzék ma sajtótájékoztatón jelentette be, hogy készített egy alkotmánybírósági beadványt, amely minden alkotmánysértő módosítást pontról pontra végigvesz, és kéri ezek eltö...
(Forrás: mérce)
--
2019.08.31.
Vád alatt az érettségit közreadó nyomdász
Vádat emeltek az érettségi feladatokat kiszivárogtató nyomdai alkalmazott ellen – közölte a Bács-Kiskun Megyei Főügyészség. A vádirat szerint a 41 éves, lajosmizsei férfi egy helyi nyomd...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Rita! A gyermekvédelmi felelős munkakör 2012 szeptemberétől megszűnt, a feladat az osztályfőnökhöz került. Nem törvénymódosítás volt ez, hanem az új törvény és a hozzá kapcsolódó rendeletek tértek el a korábbiaktól. (A válasz a PDSZ jogi szakértőjétől érkezett.)

--
  ofoe

Kedves Katalin! Jól tudja : 22 órát kellett volna alapul venni, a tagóvoda vezetője - bár csoportban kell lenni 3 csoportos óvoda esetén, tehát nem függetlenített vezető -, de kap órakedvezményt. Tehát nem a 32 órát, hanem a 22 órát kell nézni és erre rászámolni a túlórát. (A választ Bakonyi Anna óvodai szakértő adta meg.)

--
  Mohácsi Katalin

Tisztelt OFOE!

Szeretnék állásfoglalást kérbi a következő helyzetre! Tagintézmény vezető vagyok egy 3 csoportos óvodában. Saját csoporttal foglalkozom,és látom el a vezetői feladatokat.Kolleganőm nem lesz ebben az évben, így egyedül látom el a feladatot a nap folyamán.A fenntartó eddig 50 óra ingyen munkát kért, majd a 32 óra feletti órákat számolta el részemre 90 %-os túlórával. Kérdésem az lenne, hogy jogos-e számomra az óvónők kötelező 32 órájával való számolás, mert az én kinevezésemben a 22 óra van megjelölve.EDDIG A 32 ÓRA FELETTI IDŐT számolták el ingyen 50 órai munka után.

Válaszukat nagyon köszönöm!
Üdvözlettel: Mohácsi Katalin

--
  Sasváriné Rita

Tisztelt Szerkesztőség!
Emlékeim szerint volt egy 2012. évi szabályozás mely az iskolai gyv felelős feladatkörét ill. annak változását írja le. Ha jól emlékszem, az ofő munkakörbe jobban beletették a gyv- t, míg a szakirányú képesítéssel nem rendelkező tul.képpen pedagógus gyv felelős feladatai arányosan csökkentek. Kb a kapcsolattartás segítése és a statisztika maradt meg neki. Meg is szűnt a 2 óra adható órakedvezménye. Most szükségem lenne arra az információra, hogy mely rendelet vagy törvénymódosítás írja le ezt a változást. Ebben kérem segítségüket. Tisztelettel: Sasváriné

--
  ofoe

Kedves Márta! Íme a válasz, amit a PDSZ jogi szakértőjének segítségével adunk meg.
Az Nkt. 62. § (5) bekezdése szerint a nevelési-oktatási és a pedagógiai szakszolgálati intézményekben pedagógus-munkakörökben
dolgozó pedagógus heti teljes munkaidejének nyolcvan százalékát (a továbbiakban: kötött munkaidő). A 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet
17. § (5) bekezdése szerint "a (4) bekezdésben meghatározottak alapján az egy pedagógusnak elrendelhető tanórai és egyéb foglalkozások,
pedagógiai szakszolgálati közvetlen foglalkozások száma egy tanítási napon a kettő, egy tanítási héten a hat órát nem haladhatja meg. A
neveléssel-oktatással lekötött munkaidő, óvodapedagógus esetében a kötött munkaidő felső határa felett eseti helyettesítés a (4)
bekezdésben foglaltak alapján rendelhető el, egy pedagógus számára tanítási évenként legfeljebb harminc tanítási napra, óvoda esetében egy nevelési éven belül legfeljebb harminc napra." A fentiekből következik, hogy nem teljes héten nem 26 órával kell számolni, hanem időarányosan, mivel ekkor a heti munkaidő 40 óránál kevesebb.
Az összevont helyettesítések esetében a Kjt. 24. § (1) bekezdését kell alkalmazni, amely szerint, ha a közalkalmazott munkaköre ellátása mellett a munkáltató rendelkezése alapján átmenetileg más munkakörébe tartozó feladatokat is ellát, s ezáltal jelentős többletmunkát végez,
illetményén felül a végzett munkával arányos külön díjazás (helyettesítési díj) is megilleti.
Reméljük, segítettünk.

--
  Márta

Szeretném megkérdezni, hogy ha egy munkahét nem minden napján dolgozunk, mert pl. munkaszüneti nap ( Nagypéntek), vagy szabadságot írt ki a vezető ( tavaszi szünet utáni nap), esetleg 1-1 tanítás nélküli munkanap esik a hétre, akkor is csak a 26 óra feletti helyettesítés számít bele abba a bizonyos 30 napba, amely felett már fizetni kell a helyettesítésekért? Nem kell ilyen esetekben arányosan csökkentve számítani a heti kötött munkaidőt, tehát nem max. 26-ban meghatározni? Az iskolavezetés szerint nem. :( Szerintem ez olyan, mintha ledolgoztatnák velünk pl.a szabadságot. Pl. egy nap a héten nem tartottam órákat, mert osztálykiránduláson voltam. Ezen a napon lett volna 4 órám, de mivel nem tartottam meg, azon a héten csak 22 órám volt, 4 óra helyettesítést is kiírhatnak, ami 26 óra alatt van, tehát nem is számít helyettesítésnek. Az összevont helyettesítések pedig egyáltalán nem számítanak nálunk helyettesítésnek. Rendben van ez így?Nagy a káosz. Senki nem tud semmit.Válaszát előre is köszönöm

--
  Eleonóra

Kedves OFOE!

Nagyon szépen köszönöm a válaszukat! :-)

Üdvözlettel: Németh Eleonóra

--
  ofoe

Kedves Eleonóra! Kicsit bonyolult a helyzeted mert a pedagógus munkaköröd alapján jár Neked a 21 munkanap alapszabadság, és a 25 munkanap pótszabadság. Az ápoló munkakör alapján viszont évi 21 munkanap alapszabadság és a Kjt. 57. § (1) bekezdése szerint a fizetési fokozatoddal egyenlő számú munkanap pótszabadság illet meg. Ugyanis a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 30. § (1) bek c)pontja alapján a kollégiumi ápoló munkakörben dolgozóknak nem jár az évi 25
munkanap pótszabadság, erre ["c) a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörök közül a pedagógiai asszisztens,szabadidő-szervező, gyermek- és ifjúságvédelmi felügyelő, pedagógiai
felügyelő, gyógypedagógiai asszisztens, pszichopedagógus, gyógytornász,munkakörben foglalkoztatottak jogosultak. (A válaszadásban a PDSZ jogi szakértője volt segítségünkre.)

--
  ofoe

Kedves Krisztina! Nagyon nehéz a konkrét helyzet pontos ismerete nélkül érdemi tanácsot adni, de megpróbálom. Az első lépés valóban átgondolni azt, hogy Te magad mennyiben vagy felelős az adott problémáért. A figyelmeztetőkkel, intőkkel csak a saját feszültségedet oldod némileg, eredményt nem tudsz elérni. Gondold át, hogy melyik ponton romlott el a kapcsolat az adott csoporttal, eleve így fogadtak, vagy menetközben történt valami. Az a soraidból kiderül, hogy nincs köztetek bizalmi kapcsolat, tehát kommunikáció helyett hadakoztok. Időt kellene szánni arra, hogy a problémát tisztázzátok, megállapodásra jussatok a közös megoldás módjában. Ennek vannak különböző technikái. Fontos, hogy ne személyes sértésként kezeld az ügyet, hanem közös megoldandó problémaként. Nem ördögtől való, amit a kollégáid tanácsolnak, hogy fordulj pszichológushoz, aki segíthet azon, hogy a Benned való görcsöt fel tudd oldani. Amíg Te magad nem jutsz túl ezen a görcsön, nem tudod kézbe venni az ügyeket. Ezek a diákok már nem kamaszok, fiatal felnőttek, nekik is fontos, hogy eljussanak az érettségiig, és matematikából is elérjenek egy bizonyos szintet. Ez lehet az a közös ügy, amin együttesen és nem egymás ellenében kellene dolgoznotok. Szívesen levelezek erről Veled privátban is, ha akarod, de nem minden részlet tartozik a nyilvánosságra. Jelezd, ha ezt szeretnéd. Üdvözlettel Szekszárdi Juli

--
  László Krisztina

Kedves OFOE!
Nem tudom mennyire válaszolható meg a kérdésem. Egy középiskolában tanítok, heti 27 órában matematikát, 8 érettségis csoportnak. (Plusz a korrepetálások, plusz a helyettesítések.) Nagyon szeretem a diákjaimat, de mint mindenhol, ahol emberek vannak, előfordulnak konfliktusok. A kb 110 diákból, akiket két éve tanítok, van kb 15, akik állandóan csak a hibát keresik a munkámban, agresszíven és lekezelően bánnak velem, sokszor megaláznak a csoport egésze előtt. Amikor esetleg szaktanári figyelmeztetést adok nekik, akkor hangosan kiröhögnek, hogy az ő szüleiket ez nem érdekli. (Ezek a diákok már 17-19 évesek, mivel a nyelvi tagozat nulladik évfolyama egy évvel megnöveli a középiskolai tanévek számát.) Semmivel nem tudom őket sem motiválni, sem fegyelmezni, tönkre teszik az óráimat.) Hiába fordultam az osztályfőnökökhöz segítségért, mind ők, mind az igazgató-helyettes és a munkaközösség vezető szerint, ez az én hibám, azért viselkednek így velem, mert ez "belőlem jön". Közben az iskolából folyamatosan mennek el a tanárok, és hiába keresett a szakom, (angol-matek) úgy érzem, hogy nem becsülik meg a munkámat. Hiába az a kb 90 diák aki jól teljesít, (nem egy dícséretes 5-ös is van, és emelt matematika érettségi előkészítő csoportok is), hiába a rengeteg dolgozat, számonkérés, ingyen korrepetálás, rendszeres, hogy káromkodva, csapkodva, üvöltözve csapják az asztalomra a kijavított dolgozatot, mert az nem négyes, hanem csak hármas. És közben a vezetőség, az osztályfőnökök és a munkaközösség vezető szerint is, nekem kell változtatnom, pszichológushoz mennem, mert engem nem lehet elviselni. Meg kell jegyezzem, ezek az emberek 25-30 éve vannak ebben az iskolában. Ez a matematika státusz, amit én megkaptam 2 éve, egy előző iskolavezetéstől, már nagyon régóta, úgymond, "forgó hely" volt, mert - más tanárok elmondása szerint - mindig "volt valami probléma a matek tanárokkal". Minden más matematika tanár az iskolában, már 10-20-30 éve itt tanít.
Nem igazán tudom, mit kezdhetnék a problémával. Tudnának esetleg tanácsot adni?
Köszönettel: Krisztina

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek