OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2010. augusztus 20.
» Hozzászólások (0)

Szerepek és álszerepek

Hajtman Béla

1966-ban, Párkányban születtem. Pozsonyban végeztem a Comenius Egyetem Bölcsészettudományi Karán magyar-szlovák szakosként. Pedagógiai pályámat Érsekújvárott kezdtem a Czuczor Gergely Ált. Iskolában, utána Udvardon tanítottam a mezőgazdasági szaktanintézetben és vállalkozói szakközépben. 2004-től Léván, az egyházi gimnázium igazgatója voltam, ezután a Nyitrai Pedagógiai Módszertani Központ alkalmazottja. A következő tanévtől az Alsóbodoki Vállalkozói Magán-szakközépiskola igazgatója leszek. Jelenlegi írásom alapötlete és megihletője a munkahelyi bürokrácia. Belecsöppentem egy EU-s nagypályázat hatalmi gépezetébe, melyből most már szabadulni vágyok.

Apu, te mit csinálsz az új munkahelyeden? Nyeldestem nagyokat, köhintettem egyet-kettőt, hogy könnyebben előhívjam és megtaláljam a keresett szavakat, s próbáltam neki megmagyarázni, hogy izé, az adattárat készítem, mely rengeteg cím- és telefonszám-bevitelből áll, táblázatokat készítgetek, iskolaneveket kategorizálok intézménytípusok és körzetek szerint, s közben szlovák kollégám szaftos szerelmi történeteit hallgatom, de ha nagyon őszinte akartam lenni hozzá, elintézhettem volna azzal is, hogy nagy szart!

Egy verőfényes nyári délelőttön az irodájába hívatott be mindannyiunkat a puszta megjelenésével is tekintélyt parancsoló főnökasszony. (Robosztusságával és az új tűzpiros Renaultjával érdemelte ki a red bull becenevet). Lakonikusan közölte velünk, hogy egy nagy EU-s pályázat részesei leszünk. Kiterített az asztalra egy nagy-nagy, táblázatokkal ellátott csomagolópapírt, majd mellé tett egy vaskos kiadványt, s körbevizslatott, hogyan reagálunk e megtisztelő tisztségre. Szemgolyói betüzesedtek, mintha azt fejezte volna ki velük, addig innen senki ki nem megy, míg nem osztotta ki mindenkinek a szerepét. Először a titkárnőjével felolvastatta a szerepeket. Utána újra körbevizslatott a köréje sereglett társaságunkon, s a tüzes szemgolyójából két hatalmas betűt olvastam ki, melyeket sárga csillagok vettek közre. Mikor rám esett tekintete a szereposztást illetően, a sarokból kiegyenesedve a határozottságot magamra erőltetve a tudósító, reklámozó-propagáló szerepet választottam ki magamnak. Ő ezt egy kézlegyintéssel elvetette: ale Belko!1 A sokkal komolyabb, sokatmondóbb és megbecsültebb TVORCA 22 posztot osztotta ki rám. Első hallásra meg is barátkoztam az új szerepem megnevezésével, csak még a feladatkörömmel nem voltam tisztában. Annyit tudtam, hogy a szlovákiai magyar pedagógusok részére továbbképzési programokat fogok alkotni. Akkor már az is derengett, hogy az új oktatásügyi törvény értelmében a harminc, negyven, hatvan, száztíz tanórás oktatási programok megírásával részben nekem köszönhetően fognak a béremelés reményében kreditpontokhoz jutni a tanító nénik és bácsik. Ettől a szereposztó naptól kezdve bekerültem a társadalmi súlyánál fogva is fajsúlyos EU-s pályázatok lebonyolítóinak matyicájába3.

Na, kedves lányom, most már meg tudom magam határozni: több millió fontot érő eus embere lettem a megyei Központnak.

Mindenkinek megváltozott a beosztása. Új szerződéseket írattak velünk alá. Átíratták velünk az életrajzunkat. EU-s logók alá kerültek életrajzi adataink. Eleinte a red bull-képű is barátságosabb és jámborabb arcot vágott, amikor benyitott az irodába. Éreztük, hogy a szerepek kiosztása után valami új kezdődik el hétköznapjainkban. A monitorok előtt lestük, mikor érkeznek meg az első, kitöltésre váró, színes logókkal ellátott nyomtatványok a Fő Központból, ahonnan ugyanúgy a matyicás munkatársak a Fő Fő Központból, s az ott lévők egyenesen a brüsszeli Fő Fő Fő központi matyicából első kézből kapják az utasításokat. Minden nyomtatvány fejlécére 3 logó került egymás mellé. Szinte minden körülöttem lévő papír belogósodott. Már a toalettpapíron is sárgálló csillagokat láttam. A három közül az egyiken 12 sárga ötágú csillagban egy kör vöröslött, mely a red bull-képű felforrósodott szemgolyóját juttatta eszembe. A vöröslő kört egy szétterített vé betű vette közre,talán a nyitott könyvet jelképezte, bár ha a vörös kör nem szem, hanem fej, akkor felső végtagoknak is lehet értelmezni. Egy másik logón ugyanaz a 12 sárga csillag egy kék színű téglalapon helyezkedett el szintén egy kört mintázva. S középütt a Központunk három betűjéből álló rövidítése díszelgett, melyet angolosan akár empíszínek4 is olvashatnánk.

Eleinte vas idegzettel és birkatürelemmel viseltem a kitöltendő nyomtatványokra vonatkozó újabbnál újabb szabályrendeletek terhét. Lelkesedésem akkor kezdett alábbhagyni, amikor már a kitöltve elküldött nyomtatványokat küldték vissza átdolgozásra azzal az üzenettel, hogy a kimutatásokban az időpontok jelölésénél a pontok helyett kettőspontok írandók, a keretekbe írandó panelszövegek paraméterei 12 pixelesnél nem lehetnek szűkebbek, de arra is kell ügyelni, hogyha az EU-s tevékenységet túlságosan kifejtem, akkor nem férek bele a nyomtatásnál előírt egy oldalba, s a kimutatandó EU-s tevékenységemet meghatározó időintervallumba nem írhatom azt, hogy a munkaidőmet 7 óra 40 perckor kezdtem, mert az elektronikus nyomtatvány csak az egész és fél órákat ismeri fel, de nemsokára, egy-két nap múlva lesz olyan modernebb verzió is, melybe a negyed és háromnegyed órák is beírhatók, továbbá az ebédszüneteket csak akkor lehet belevonni az EU-s tevékenységbe és azt elszámolni a kimutatásban, ha az túllépte a négy órát, ha nem, akkor az nem EU-s tevékenységnek, hanem empíszísnek minősül, s ami nagyon lényeges: a néhány perc múlva e-mailben érkező rendelet szerint a színes logókat és a kimutatás 12 pixelesnél nem szűkebb kereteinek halványkékes színét el kell tüntetnem, azaz ki kell fehérítenem. Az ilyen és ehhez hasonló módosítások és javítgatások közepette sikítottam fel, s kértem az úgyszintén TVORCA 1 szerephez jutó kollégámat, hogy még mielőtt teljesen magamra vetem a kurvára magasan képzett kishivatalnok, EU-s apparatcsik álcáját, mentsen ki a színes és fekete-fehér logókkal ellátott jelenléti ívek, jelentkezési lapok, pixelek, napi, heti és havi kimutatások, különböző kódszámokkal ellátott jelentések világából.

Történetekre vágytam. Egyszerűekre, hétköznapiakra. Éreztem, ha tovább folytatom a kimutatások írását, a red bull-képű rokonságába tartozott kisfiú sorsára jutok. S közben megszólalt a telefon, rettegtem, hogy újra változás állt be a nyomtatványoknál. Belko, Belko! Hangzott negédesen a telefonkagylóban. Megint elcseszhettem valamit. Csupán csak azt, hogy az EU-s tevékenységet leíró panelszövegből az egyik mássalhangzóról lehagytam a lágyítójelet. S újra keresni kezdtem az elmentett csomagból az utolsót, a teljesen tökéletesnek hitt verziót. Végül kiderült, nem is mentettem el, mert a néhány perce betiltott halványkékes hátterű, a színes logós fájl nyílt meg az egérkattintásra.

Hajtman Béla

1 a Béla keresztnév becéző formája a szlovák nyelvben. Az ő javaslatára mindenki így szólít.. Később elmondta, kissé nehezére esett a döntést meghoznia, mivel a rokonságában egy down-kóros fiút neveztek el így. Mivel már nem él, az iránta való kegyeletből emlékezik rá, ha megszólít.

2 szlovák kifejezés: alkotó(magyarul)

3szlov.kif.: itt: rendszer, a szó szoros értelmében: anyácska

4MPC: Metodicko-pedagogické centrum (szlov.) módszertani-pedagógiai központ (magy.)

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.06.26.
Dr. Gyurkó Szilvia: Gyereket. Megütni. Nem. Szabad.
A gyerekkorban elszenvedett erőszak (legyen az fizikai-, érzelmi- vagy verbális bántalmazás) mindig nyomot hagy. Mindig. Mert megsérti a határokat, az alapbizalom szövetét és traumatizál. Akkor...
(Forrás: wmn.hu)
--
2019.06.25.
Iskolává válnak a tanulócsoportok, ha a kormány elfogadja a magántanulói státusz eltörlését?
A legvalószínűbb tehát, hogy a kormány e módosítással a tanulócsoportokba járó gyerekeket akarja visszaterelni a rendszerbe. Nekik ugyanis magántanulói státuszt kell felvenni, amihez szü...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2019.06.25.
Ónody-Molnár Dóra: Támadás az oktatási menekültek ellen
Vannak szülői csoportok, amelyek sajátos célja a gyerekeik kimenekítése az állami iskolarendszerből. Létezett 2010 előtt is e jelenség, de drámai felgyorsulása, az ilyen módon kilépő csal...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.06.25.
Szél Bernadett parlamenti felszólalása a köznevelési törvény módosításának vitáján (videó)
Nagyon fontos javaslatot tárgyal a parlament egy nyári péntek utolsó napirendnek eldugva. A köznevelési salátatörvénnyel a kormány nekiment a gyermekeknek, minden tiltakozásra szükség van...
(Forrás: Facebook)
--
2019.06.25.
Jól vizsgáztak a magyar tanárok
Egészen jól szerepelt hazánk az egyik legfrissebb oktatási tematikájú nemzetközi felmérésen. A Nemzetközi tanítás és tanulás vizsgálat az OECD, azaz a Gazdasági Együttműködési és...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.06.25.
Online is be lehet majd iratkozni az iskolába
Az informatikai fejlesztés eredményeként a 2019/2020-as tanévben már elérhetővé válik az ügyfélkapun keresztüli beiratkozás és hitelesítés is, ezért az ügyintézéshez a szülőnek -...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.06.23.
A Fidesz szerint semmiség a közoktatási törvény módosítása, a TASZ Alkotmánybíróság elé viszi
A vita után sajtótájékoztatót tartottak a tiltakozó szervezetek, ahol Törley Katalin, a Tanítanék Mozgalom aktivistája elmondta, lelkiismereti és szakami kérdés felszólalni a törvénymó...
(Forrás: mérce)
--
2019.06.23.
Nem kaptak választ a bérkérdésre a tanárok, felkészülnek az őszi akciósorozatra
A Pedagógusok Szakszervezete nemrég kijelentette, eddig tartott a türelme, a tárgyalások nem vezettek eredményre, ezért ősztől akciósorozatot hirdetnek. A szakszervezet ugyanis úgy látja,...
(Forrás: mérce)
--
2019.06.23.
Kaotikus a helyzet a nyári gyermektáboroknál
Még mindig nincs egységes szabályozás arra vonatkozóan, ki lehet táboroztató, nincs személyi, vagyoni feltételhez kötve a tábor szervezése. Egyetlen feltétel, hogy maga a táborhely feleljen...
(Forrás: Infostart)
Utolsó üzenetek:
  Eleonóra

Kedves OFOE!

Nagyon szépen köszönöm a válaszukat! :-)

Üdvözlettel: Németh Eleonóra

--
  ofoe

Kedves Eleonóra! Kicsit bonyolult a helyzeted mert a pedagógus munkaköröd alapján jár Neked a 21 munkanap alapszabadság, és a 25 munkanap pótszabadság. Az ápoló munkakör alapján viszont évi 21 munkanap alapszabadság és a Kjt. 57. § (1) bekezdése szerint a fizetési fokozatoddal egyenlő számú munkanap pótszabadság illet meg. Ugyanis a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 30. § (1) bek c)pontja alapján a kollégiumi ápoló munkakörben dolgozóknak nem jár az évi 25
munkanap pótszabadság, erre ["c) a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörök közül a pedagógiai asszisztens,szabadidő-szervező, gyermek- és ifjúságvédelmi felügyelő, pedagógiai
felügyelő, gyógypedagógiai asszisztens, pszichopedagógus, gyógytornász,munkakörben foglalkoztatottak jogosultak. (A válaszadásban a PDSZ jogi szakértője volt segítségünkre.)

--
  ofoe

Kedves Krisztina! Nagyon nehéz a konkrét helyzet pontos ismerete nélkül érdemi tanácsot adni, de megpróbálom. Az első lépés valóban átgondolni azt, hogy Te magad mennyiben vagy felelős az adott problémáért. A figyelmeztetőkkel, intőkkel csak a saját feszültségedet oldod némileg, eredményt nem tudsz elérni. Gondold át, hogy melyik ponton romlott el a kapcsolat az adott csoporttal, eleve így fogadtak, vagy menetközben történt valami. Az a soraidból kiderül, hogy nincs köztetek bizalmi kapcsolat, tehát kommunikáció helyett hadakoztok. Időt kellene szánni arra, hogy a problémát tisztázzátok, megállapodásra jussatok a közös megoldás módjában. Ennek vannak különböző technikái. Fontos, hogy ne személyes sértésként kezeld az ügyet, hanem közös megoldandó problémaként. Nem ördögtől való, amit a kollégáid tanácsolnak, hogy fordulj pszichológushoz, aki segíthet azon, hogy a Benned való görcsöt fel tudd oldani. Amíg Te magad nem jutsz túl ezen a görcsön, nem tudod kézbe venni az ügyeket. Ezek a diákok már nem kamaszok, fiatal felnőttek, nekik is fontos, hogy eljussanak az érettségiig, és matematikából is elérjenek egy bizonyos szintet. Ez lehet az a közös ügy, amin együttesen és nem egymás ellenében kellene dolgoznotok. Szívesen levelezek erről Veled privátban is, ha akarod, de nem minden részlet tartozik a nyilvánosságra. Jelezd, ha ezt szeretnéd. Üdvözlettel Szekszárdi Juli

--
  László Krisztina

Kedves OFOE!
Nem tudom mennyire válaszolható meg a kérdésem. Egy középiskolában tanítok, heti 27 órában matematikát, 8 érettségis csoportnak. (Plusz a korrepetálások, plusz a helyettesítések.) Nagyon szeretem a diákjaimat, de mint mindenhol, ahol emberek vannak, előfordulnak konfliktusok. A kb 110 diákból, akiket két éve tanítok, van kb 15, akik állandóan csak a hibát keresik a munkámban, agresszíven és lekezelően bánnak velem, sokszor megaláznak a csoport egésze előtt. Amikor esetleg szaktanári figyelmeztetést adok nekik, akkor hangosan kiröhögnek, hogy az ő szüleiket ez nem érdekli. (Ezek a diákok már 17-19 évesek, mivel a nyelvi tagozat nulladik évfolyama egy évvel megnöveli a középiskolai tanévek számát.) Semmivel nem tudom őket sem motiválni, sem fegyelmezni, tönkre teszik az óráimat.) Hiába fordultam az osztályfőnökökhöz segítségért, mind ők, mind az igazgató-helyettes és a munkaközösség vezető szerint, ez az én hibám, azért viselkednek így velem, mert ez "belőlem jön". Közben az iskolából folyamatosan mennek el a tanárok, és hiába keresett a szakom, (angol-matek) úgy érzem, hogy nem becsülik meg a munkámat. Hiába az a kb 90 diák aki jól teljesít, (nem egy dícséretes 5-ös is van, és emelt matematika érettségi előkészítő csoportok is), hiába a rengeteg dolgozat, számonkérés, ingyen korrepetálás, rendszeres, hogy káromkodva, csapkodva, üvöltözve csapják az asztalomra a kijavított dolgozatot, mert az nem négyes, hanem csak hármas. És közben a vezetőség, az osztályfőnökök és a munkaközösség vezető szerint is, nekem kell változtatnom, pszichológushoz mennem, mert engem nem lehet elviselni. Meg kell jegyezzem, ezek az emberek 25-30 éve vannak ebben az iskolában. Ez a matematika státusz, amit én megkaptam 2 éve, egy előző iskolavezetéstől, már nagyon régóta, úgymond, "forgó hely" volt, mert - más tanárok elmondása szerint - mindig "volt valami probléma a matek tanárokkal". Minden más matematika tanár az iskolában, már 10-20-30 éve itt tanít.
Nem igazán tudom, mit kezdhetnék a problémával. Tudnának esetleg tanácsot adni?
Köszönettel: Krisztina

--
  Eleonóra

Kedves OFOE Csapat!
Segítséget szeretnék kérni, azzal kapcsolatban, hogy egy egyházi iskolában dolgozom, mint 50% kollégiumi felügyelő, 50% kollégiumi ápoló. Érdeklődnék, hogy ilyen esetben számomra mennyi szabadság jár? Tavaly fél állásban tanítottam, akkor járt a pedagógusi szabadság, itt úgy olvasom, ebben a munkakörben is jogosult lennék.?
Köszönettel: Németh Eleonóra

--
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek