OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2010. augusztus 20.
» Hozzászólások (0)

Szerepek és álszerepek

Hajtman Béla

1966-ban, Párkányban születtem. Pozsonyban végeztem a Comenius Egyetem Bölcsészettudományi Karán magyar-szlovák szakosként. Pedagógiai pályámat Érsekújvárott kezdtem a Czuczor Gergely Ált. Iskolában, utána Udvardon tanítottam a mezőgazdasági szaktanintézetben és vállalkozói szakközépben. 2004-től Léván, az egyházi gimnázium igazgatója voltam, ezután a Nyitrai Pedagógiai Módszertani Központ alkalmazottja. A következő tanévtől az Alsóbodoki Vállalkozói Magán-szakközépiskola igazgatója leszek. Jelenlegi írásom alapötlete és megihletője a munkahelyi bürokrácia. Belecsöppentem egy EU-s nagypályázat hatalmi gépezetébe, melyből most már szabadulni vágyok.

Apu, te mit csinálsz az új munkahelyeden? Nyeldestem nagyokat, köhintettem egyet-kettőt, hogy könnyebben előhívjam és megtaláljam a keresett szavakat, s próbáltam neki megmagyarázni, hogy izé, az adattárat készítem, mely rengeteg cím- és telefonszám-bevitelből áll, táblázatokat készítgetek, iskolaneveket kategorizálok intézménytípusok és körzetek szerint, s közben szlovák kollégám szaftos szerelmi történeteit hallgatom, de ha nagyon őszinte akartam lenni hozzá, elintézhettem volna azzal is, hogy nagy szart!

Egy verőfényes nyári délelőttön az irodájába hívatott be mindannyiunkat a puszta megjelenésével is tekintélyt parancsoló főnökasszony. (Robosztusságával és az új tűzpiros Renaultjával érdemelte ki a red bull becenevet). Lakonikusan közölte velünk, hogy egy nagy EU-s pályázat részesei leszünk. Kiterített az asztalra egy nagy-nagy, táblázatokkal ellátott csomagolópapírt, majd mellé tett egy vaskos kiadványt, s körbevizslatott, hogyan reagálunk e megtisztelő tisztségre. Szemgolyói betüzesedtek, mintha azt fejezte volna ki velük, addig innen senki ki nem megy, míg nem osztotta ki mindenkinek a szerepét. Először a titkárnőjével felolvastatta a szerepeket. Utána újra körbevizslatott a köréje sereglett társaságunkon, s a tüzes szemgolyójából két hatalmas betűt olvastam ki, melyeket sárga csillagok vettek közre. Mikor rám esett tekintete a szereposztást illetően, a sarokból kiegyenesedve a határozottságot magamra erőltetve a tudósító, reklámozó-propagáló szerepet választottam ki magamnak. Ő ezt egy kézlegyintéssel elvetette: ale Belko!1 A sokkal komolyabb, sokatmondóbb és megbecsültebb TVORCA 22 posztot osztotta ki rám. Első hallásra meg is barátkoztam az új szerepem megnevezésével, csak még a feladatkörömmel nem voltam tisztában. Annyit tudtam, hogy a szlovákiai magyar pedagógusok részére továbbképzési programokat fogok alkotni. Akkor már az is derengett, hogy az új oktatásügyi törvény értelmében a harminc, negyven, hatvan, száztíz tanórás oktatási programok megírásával részben nekem köszönhetően fognak a béremelés reményében kreditpontokhoz jutni a tanító nénik és bácsik. Ettől a szereposztó naptól kezdve bekerültem a társadalmi súlyánál fogva is fajsúlyos EU-s pályázatok lebonyolítóinak matyicájába3.

Na, kedves lányom, most már meg tudom magam határozni: több millió fontot érő eus embere lettem a megyei Központnak.

Mindenkinek megváltozott a beosztása. Új szerződéseket írattak velünk alá. Átíratták velünk az életrajzunkat. EU-s logók alá kerültek életrajzi adataink. Eleinte a red bull-képű is barátságosabb és jámborabb arcot vágott, amikor benyitott az irodába. Éreztük, hogy a szerepek kiosztása után valami új kezdődik el hétköznapjainkban. A monitorok előtt lestük, mikor érkeznek meg az első, kitöltésre váró, színes logókkal ellátott nyomtatványok a Fő Központból, ahonnan ugyanúgy a matyicás munkatársak a Fő Fő Központból, s az ott lévők egyenesen a brüsszeli Fő Fő Fő központi matyicából első kézből kapják az utasításokat. Minden nyomtatvány fejlécére 3 logó került egymás mellé. Szinte minden körülöttem lévő papír belogósodott. Már a toalettpapíron is sárgálló csillagokat láttam. A három közül az egyiken 12 sárga ötágú csillagban egy kör vöröslött, mely a red bull-képű felforrósodott szemgolyóját juttatta eszembe. A vöröslő kört egy szétterített vé betű vette közre,talán a nyitott könyvet jelképezte, bár ha a vörös kör nem szem, hanem fej, akkor felső végtagoknak is lehet értelmezni. Egy másik logón ugyanaz a 12 sárga csillag egy kék színű téglalapon helyezkedett el szintén egy kört mintázva. S középütt a Központunk három betűjéből álló rövidítése díszelgett, melyet angolosan akár empíszínek4 is olvashatnánk.

Eleinte vas idegzettel és birkatürelemmel viseltem a kitöltendő nyomtatványokra vonatkozó újabbnál újabb szabályrendeletek terhét. Lelkesedésem akkor kezdett alábbhagyni, amikor már a kitöltve elküldött nyomtatványokat küldték vissza átdolgozásra azzal az üzenettel, hogy a kimutatásokban az időpontok jelölésénél a pontok helyett kettőspontok írandók, a keretekbe írandó panelszövegek paraméterei 12 pixelesnél nem lehetnek szűkebbek, de arra is kell ügyelni, hogyha az EU-s tevékenységet túlságosan kifejtem, akkor nem férek bele a nyomtatásnál előírt egy oldalba, s a kimutatandó EU-s tevékenységemet meghatározó időintervallumba nem írhatom azt, hogy a munkaidőmet 7 óra 40 perckor kezdtem, mert az elektronikus nyomtatvány csak az egész és fél órákat ismeri fel, de nemsokára, egy-két nap múlva lesz olyan modernebb verzió is, melybe a negyed és háromnegyed órák is beírhatók, továbbá az ebédszüneteket csak akkor lehet belevonni az EU-s tevékenységbe és azt elszámolni a kimutatásban, ha az túllépte a négy órát, ha nem, akkor az nem EU-s tevékenységnek, hanem empíszísnek minősül, s ami nagyon lényeges: a néhány perc múlva e-mailben érkező rendelet szerint a színes logókat és a kimutatás 12 pixelesnél nem szűkebb kereteinek halványkékes színét el kell tüntetnem, azaz ki kell fehérítenem. Az ilyen és ehhez hasonló módosítások és javítgatások közepette sikítottam fel, s kértem az úgyszintén TVORCA 1 szerephez jutó kollégámat, hogy még mielőtt teljesen magamra vetem a kurvára magasan képzett kishivatalnok, EU-s apparatcsik álcáját, mentsen ki a színes és fekete-fehér logókkal ellátott jelenléti ívek, jelentkezési lapok, pixelek, napi, heti és havi kimutatások, különböző kódszámokkal ellátott jelentések világából.

Történetekre vágytam. Egyszerűekre, hétköznapiakra. Éreztem, ha tovább folytatom a kimutatások írását, a red bull-képű rokonságába tartozott kisfiú sorsára jutok. S közben megszólalt a telefon, rettegtem, hogy újra változás állt be a nyomtatványoknál. Belko, Belko! Hangzott negédesen a telefonkagylóban. Megint elcseszhettem valamit. Csupán csak azt, hogy az EU-s tevékenységet leíró panelszövegből az egyik mássalhangzóról lehagytam a lágyítójelet. S újra keresni kezdtem az elmentett csomagból az utolsót, a teljesen tökéletesnek hitt verziót. Végül kiderült, nem is mentettem el, mert a néhány perce betiltott halványkékes hátterű, a színes logós fájl nyílt meg az egérkattintásra.

Hajtman Béla

1 a Béla keresztnév becéző formája a szlovák nyelvben. Az ő javaslatára mindenki így szólít.. Később elmondta, kissé nehezére esett a döntést meghoznia, mivel a rokonságában egy down-kóros fiút neveztek el így. Mivel már nem él, az iránta való kegyeletből emlékezik rá, ha megszólít.

2 szlovák kifejezés: alkotó(magyarul)

3szlov.kif.: itt: rendszer, a szó szoros értelmében: anyácska

4MPC: Metodicko-pedagogické centrum (szlov.) módszertani-pedagógiai központ (magy.)

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2020.01.19.
Most megszüntetni a médiaismeret tantárgyat olyan, mint monszun idején megszabadulni az esőkabátoktól
A médiatanárok és a tanagyagot kialakító film- és médiatudománnyal foglalkozó kutatók felháborodtak a kivezetésről szóló hír hallatán. Hartai László, az ELTE Filmtudomány tanszéké...
(Forrás: 444.hu)
--
2020.01.19.
Ragaszkodnak az SNI-s gyerekek szülei a bezárásra ítélt egri általános iskolához
Tavaly februárban jogerős bírósági ítélet mondta ki, hogy fel kell számolni a szegregációt több hazai iskolában. Az egyik érintett iskolát, az egri Móra Ferenc Általános iskolát fenntart...
(Forrás: 444.hu)
--
2020.01.19.
Századvég: A magyarok kétharmada igazságtalannak véli a gyöngyöspatai roma családok kártérítését
A miniszterelnök és más kormánytagok azóta is hangoztatják, hogy a szegregált romáknak nem akarják kifizetni a bíróságon megítélt kártérítést. A Századvég közleménye alapján má...
(Forrás: 24.hu)
--
2020.01.19.
Huszártelepen majdnem áldozatul estek a szegregáció elleni harcnak
A gyöngyöspatai per kapcsán ismét a középpontba került az iskolai szegregáció témája. A kártérítés híre könnyen bírósági eljárások tömegét generálhatja, akár az olyan helyeken...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.01.19.
Pénz helyett képzést adna az állam a gyöngyöspataiaknak
Dacára annak, hogy a Kúrián a mai napon jogerőre emelkedik a a gyöngyöspatai ítélet, amely százmilliós nagyságrendű kártérítést adna roma családoknak, a magyar kormány kitart azon á...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.01.19.
Megtagadott ítélet: máig sem kapták meg az évekig szegregált gyerekeknek jogerősen járó kártérítést Gyöngyöspatán
Horváth László, a térség fideszes országgyűlési képviselője Farkas Lilla felvetésére úgy reagált: neki választott képviselőként minden, a körzetéhez tartozó település ügyével...
(Forrás: Népszava)
--
2020.01.19.
A gimnáziumi vezetők azt kérik, 2021 szeptemberéig ne lépjen hatályba az új NAT
Az Élenjáró Gimnáziumok Igazgatói Grémiuma azt kéri a kormánytól, hogy legkorábban 2021 szeptemberében lépjen hatályba az új Nemzeti alaptanterv (Nat).Az MTI-hez péntek este eljuttatott...
(Forrás: Népszava)
--
2020.01.15.
"A szülők értelmesebbek, mint Parragh Lászlóék"
Csökkent a szakképzésben részt vevő gyerekek száma a KSH adatai szerint, bár Palkovics László innovációs miniszter és Parragh László MKIK-elnök korábban trendfordulóról beszélt, arr...
(Forrás: Klubrádió)
--
2020.01.15.
Az MTA szívesen segítene a Nemzeti alaptantervben, de válaszokat nem kaptak
A visszajelzések hiánya ellenére a Magyar Tudományos Akadémia továbbra is kész részt venni az ország jövője szempontjából meghatározó fontosságú Nemzeti alaptanterv (NAT) társadalmi...
(Forrás: index)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Láng Róbert! Ime a szabály
Mt. 123. § (1) A szabadságot esedékességének évében kell kiadni.

(2) A szabadságot, ha a munkaviszony október elsején vagy azt követően kezdődött, a munkáltató az esedékességet követő év március 31-ig adhatja ki.

(3) A szabadságot, ha a munkavállaló oldalán felmerült ok miatt nem lehetett az (1) bekezdésben meghatározottak szerint kiadni, az ok megszűnésétől számított hatvan napon belül ki kell adni.

(4) Az esedékesség évében kell kiadottnak tekinteni a szabadságot, ha igénybevétele az esedékesség évében megkezdődik és a szabadság következő évben kiadott része nem haladja meg az öt munkanapot.

(A választ Nagy Erzsébettől, a PDSZ szakértőjétől kaptuk.)

--
  OFOE

Kedves Gyimesi Krisztina! A PDSZ szakértőjétől, Nagy Erzsébettől kaptuk a következő választ:
1. A Kjt. 23/B. § -a adott mint lehetőség:
(1) A teljes munkaidőben foglalkoztatott közalkalmazott írásbeli
kérelmére a munkáltató köteles a kinevezésben heti húszórás
részmunkaidőt kikötni, ha a közalkalmazott a kérelem benyújtásakor az
Mt. 128. §-ában foglalt fizetés nélküli szabadságot vesz igénybe.
(2) A munkáltató a közalkalmazottnak a munkaidő egyenlőtlen
beosztására vonatkozó kérelmét csak abban az esetben tagadhatja meg,
ha az számára lényegesen nagyobb munkaszervezési terhet jelentene. A
munkáltató köteles írásban megindokolni a kérelem megtagadását.
(3) A részmunkaidő kikötése
a) a fizetés nélküli szabadság megszűnését követő naptól,
b) ha a közalkalmazott betegsége vagy a személyét érintő más
elháríthatatlan akadály esetén az akadályoztatás megszűnésétől
számított harminc napon belül ki kell adni rendes szabadságát, a
szabadság leteltét követő naptól hatályos.
A b) pontban foglaltak alkalmazása esetén - a felek eltérő
megállapodása hiányában - a rendes szabadság kiadását a fizetés
nélküli szabadság lejártát követő első munkanapon meg kell kezdeni.
Eltérő megállapodás esetén a rendes szabadság kiadását a fizetés
nélküli szabadság lejártát követő harminc napon belül meg kell
kezdeni.
(4) A kérelmet az (1) bekezdés szerinti fizetés nélküli szabadság
igénybevételének megszűnése előtt legalább hatvan nappal kell a
munkáltatóval közölni. A kérelemben a közalkalmazott köteles
tájékoztatni a munkáltatót
a) a fizetés nélküli szabadság igénybevételére jogosító gyermeke
harmadik életéve betöltésének időpontjáról, továbbá
b) ha egyenlőtlen munkaidő-beosztásban kíván dolgozni, a
munkaidő-beosztásra vonatkozó javaslatáról.
(5) A (4) bekezdésben foglaltaktól eltérően a nevelési-oktatási
intézményben pedagógus munkakörben foglalkoztatottak esetében a
kérelmet a fizetés nélküli szabadság tartama alatt, a tanév szorgalmi
időszakának befejezését, illetve az első félév befejezését megelőző
hatvan nappal korábban kell a munkáltatóval közölni.
(6) A (3) bekezdés szerinti időponttól a közalkalmazotti jogviszony
alapján közvetlenül vagy közvetve nyújtott pénzbeli vagy természetbeni
juttatás tekintetében e törvény erejénél fogva az időarányosság elve
alkalmazandó, ha a juttatásra való jogosultság a munkaidő mértékével
összefügg.
(7) Az (1) bekezdés szerinti kérelem alapján kikötött részmunkaidőben
a munkáltató a közalkalmazottat
a) a kérelem szerinti időpontig, de
b) legfeljebb a gyermek négyéves koráig, három vagy több gyermeket
nevelő közalkalmazott esetén a gyermek hatéves koráig
köteles foglalkoztatni. Ezt követően a közalkalmazott munkaidejét a
kérelem benyújtása előtti mérték szerint kell megállapítani.
(8) Az (1)-(7) bekezdés nem alkalmazható a vezetői megbízású
közalkalmazott tekintetében.
Ekkor a kötött munkaidő a részmunkaidő 80%-a lesz, pl. félállás esetén
heti 20 óra, és a neveléssel-oktatással lekötött munkaidő is a
csökkentett munkaidő 55-65 százaléka. (félállásnál heti 11-13 óra). A
szabadság ugyanannyi marad, csak a távolléti díj, ami a szabadság
idejére jár, az időarányos illetmény alapján lesz megállapítva.
Sajnos a köznevelési törvény szerint nincs már külön napközis
munkakör, ezért azt is tanító szakképzettséggel kell ellátni alsó
tagozaton. Maradnak olyan egyéb foglalkozások, amelyek nem
végzettséghez kötöttek: szakkörök, tehetséggondozó, tanórán kívüli
foglalkozás, tanórán kívüli programok szervezése, lebonyolítása.

--
  OFOE

Tisztelt Szodrai Csilla! A szakképzési törvény 127 § 6 szerint annak, aki már alkalmazott, mindenképp ki kell fizetni, aki új, annak megállapodás esetén:
A munkáltatói jogkör gyakorlója a szakképző intézmény alkalmazottjával megállapodhat a szakképző intézményben eltöltött legalább tizenötéves munkaviszony esetére jubileumi jutalom biztosításában. Az Nkt. e törvény hatálybalépését megelőző napon hatályos rendelkezései szerinti szakgimnázium, illetve szakközépiskola alkalmazottja esetében az ilyen megállapodás a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény szerinti feltételekkel kötelező azzal, hogy a jubileumi jutalomra jogosító időszakban a közalkalmazotti jogviszony és a szakképző intézménnyel fennálló munkaviszony időtartamát egybe kell számítani. (A választ Juhász Ágnes adta meg.)

--
  Gyimesi Krisztina

Kedves OFOE!

Gyesen lévő tanár vagyok (8 osztályos gimnáziumban, magyar irodalom és nyelv, egyetemi diplomával, 16 év munkaviszony, 3 gyermekem miatt 9 tanított év). A következő tanévtől mennék vissza tanítani. Jelenleg 2 lehetőségen gondolkodom:
1. a korábbi gimnáziumomba visszavárnak, azonban teljes állást a 3 gyermek miatt nem vállalnék. Amennyiben jól tudjuk, a 3. gyermek 5 éves koráig az iskolának biztosítania kell a "félállást". Ez valóban így van? Illetve ha nem félállásba, hanem "6 órába" szeretnék visszamenni, van-e lehetőségem, vagy csak ha a munkáltató is beleegyezik? Továbbá a "6 órás" állás a pedagógusoknál pontosan mit jelent (kötelező óraszámok, egyéb kötelezettségek, stb.)
2. Egy általános iskolában, ahol csak alsó tagozat van, tanítót keresnek. Mivel kieső helyen, egy faluban van az iskola, évek óta nincs jelentkező. Én ebben a faluban lakom, és a 3 gyermek mellett átmenetileg szívesen dolgoznék ebben az iskolában. Az lenne a kérdésem, hogy van-e olyan munkakör, amit az egyetemi végzettségemmel, tanári diplomámmal betölthetnék az alsó tagozatban (pl. napközis pedagógus, stb.).

Válaszát előre is köszönöm,
Kriszta

--
  Láng Róbert

T. Cím!
Érdeklődni szeretnék, hogy közalkalmazotti munkaviszonnyal a dec.23-tól megkezdett EGYBEFÜGGŐ szabadságból mennyi vihető át a 2020-as naptári évre a 2019-es keretből?
Köszönöm

--
  Szodrai Csilla

Tisztelt OFOE!
Arra a kérdésre szeretnék választ kapni, hogy a 2020 január 1-jétől oktatókká átminősülő és az új szakképzési törvény hatálya alá kerülő, jelenleg még közalkalmazott pedagógusoknak eddig alanyi jogon járó jubileumi jutalma megmarad-e, vagy 2020. január 1-jétől kezdve ez csak egy adható jutalom lesz, ami a munkáltató anyagi helyzetétől függ majd.Hol találom meg ennek a kérdésnek a megbízható jogi szabályozását?
Köszönettel:
Szodrai Csilla

--
  OFOE

Kedves Dóra! Meg kell kérdezni a döntéshozót, hogy mi indokolja a lépést. Ha ez szóban nem működik, írásban kell megtennie, mégpedig hivatalos levélben: választ vár, és ezt indokolja (nem volt előzmény, váratlanul érte, ragaszkodik az indokláshoz stb.) Mindenképpen menjen másolat a fenntartónak. A levélen fel kell tüntetni, hogy kik kaptak másolatot. (Ha szakszervezeti tag, a szakszervezet támogatását is kérheti.) Felvethető a probléma nevelőtestületi értekezleten is, de ragaszkodni kell a jegyzőkönyvhöz. A levelezés online is lebonyolítható, de fontos, hogy legyen mindennek írásos nyoma. A szakmai munkaközösség támogatását van esélye elnyerni? Reméljük, sikerül tisztázni a dolgot, illetve orvosolni a problémát. Üdvözlettel az OFOE szerkesztősége

--
  Hesz Dóra Virág

Köszönöm a gyors választ!
Pedig így történt, gyakorlatilag ezen a héten, hétfőről keddre már megvonták az osztályfőnökségemet (semmi konkrétumról nem tájékoztattak, "jobb, ha nem is tudom", szülői megkeresések voltak). Valakik valamit mondtak...írásban nem kaptam semmit, fegyelmi, természetesen nem volt, hisz nem követtem el semmit. Van ennek a lépésnek v.milyen formai, írásbeli feltétele? Mind szakmailag, mind anyagilag súlyosan érint ez a döntés, amit nem tartok megalapozottnak. Előre is köszönöm a segítséget!
HEsz Dóra Virág

--
  OFOE

Kedves Dóra! Tulajdonképpen furcsa, hogy így történt. Gondolom, az ügynek voltak előzményei, valamivel feltételezhetően indokolták ezt a lépést.
Az iskolavezetőnek jogában áll lecserélni az osztályfőnököt, de nem csak úgy, ötletszerűen az egyik pillanatról a másikra.

--
  Hesz Dóra Virág

T. Cím!

Az iránt érdeklődöm, hogy tanév közben (szóval most, 2019. nov.végén)megvonható-e az ofő pótlék egy más kolléga kinevezésével egyik napról a másikra...

Várom szíves válaszukat:
Hesz Dóra Virág

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2020) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek