OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2010. szeptember 25.
» Hozzászólások (3)

IKSZ=Iskolai Közösségi Szolgálat
vagyis hogyan fejlesszük a fiatalok részvételi hajlandóságát, szociális érzékenységét, együttműködési és projekt-menedzsment készségeit?

Az Iskolai Közösségi Szolgálat programvezetőjeként írok ezen az oldalon. Ha még nem hallottatok erről a programról, sőt a közösségi szolgálat jelentésére is csak tippjeitek vannak, az azért van, mert a program csak tavaly indult, a közösségi szolgálatra pedig számos elnevezést használunk itthon, például szociális témahét, karitatív szociális munka, szeretetszolgálat, stb.

Én végzettségemet nézve matematika-angol szakos középiskolai tanár vagyok, és mint ilyen öt évet tanítottam egy budapesti gimnáziumban. Tanítani jó, és én mindig is erre a pályára készültem. Szerencsésnek érzem magam, hogy humán, és reál tantárgyat is taníthatok. Ám találtam egy ’tantárgyat’, amit még tanítani szeretnék és ez a ’szociális érzékenységre és a közösség iránti felelősségvállalásra nevelést’ foglalja magában.

Megismertem egy alapítványt, aminek egyik fő célja, hogy a fiatalok megtapasztalják, hogy a közösségükért, a környezetükért tenni jó és fontos dolog. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) tíz éve nyújt szakmai és logisztikai segítséget fiatalok helyi önkéntes csoportjainak. Tőlük hallottam az iskolai közösségi szolgálatról, és velük indítottam el ezt a programot, mert hosszú távú célunk, hogy minden középiskolás tanulmányai alatt legalább egy alkalommal megtapasztalhassa az önkéntes tevékenység, a társadalmi felelősségvállalás élményét.

A közösségi szolgálat, tehát azt jelenti, hogy a fiatalok megoldanak egy helyi problémát, értéket teremtenek, és közben tanulnak önmagukról, a társadalomról, a felelősségvállalásról. Az iskolai közösségi szolgálat pedig egy szervezett keretek között (osztály, csoport, szakkör, DÖK) végzett tevékenység, amely a helyi közösség érdekeit szolgálja. Például: a szomszédos óvoda rozsdás kerítésének lefestése, a helyi park kitakarítása, segítségnyújtás egy idősek otthonában vagy gyermekotthonban, karácsonyi ajándékgyűjtő akció stb.

A világ számos országában az érettségire való felkészítés kötelező eleme a közösségi szolgálat. Hiszem, hogy a magyar középiskolák pedagógiai programjának is része lehet az Iskolai Közösségi Szolgálat, hiszen több intézményben már sikeresen működik ilyen vagy hasonló rendszer.

A programban a közösségi tevékenységet minden esetben előkészítő órák alapozzák meg, és ún. feldolgozó órák zárják le, ám ezen túl minden iskola maga dönti el, hogyan szeretné a közösségi szolgálatot az iskolai élet elismert és megbecsült részévé tenni (szakkör, témahét, DÖK projekt, egy-egy önkéntes osztály).

A honlapunkon meg lehet találni már működő iskolai modelleket, valamint információt, elérhetőséget és sok-sok fényképet. Keressük a kapcsolatot az érdeklődő iskolákkal, és őszintén örülnénk, ha tapasztalatcsere és együttműködés indulna el az olyan iskolák között, akik szeretnék, hogy a közösségi szolgálat valamilyen formája az iskolai élet elismert és megbecsült része legyen.

Álljon itt néhány idézet olyan fiataloktól és felnőttektől, akik már megtapasztalták:

„Gyereknap alkalmából fogyatékos gyerekek otthonában tartottunk játszóházat. A felkészítés alatt voltak kétségeim, féltem, hogy nem megfelelően szólok a gyerekekhez vagy nem fognak kedvelni. A program előtt a koordinátor elmondta, hogy ne mi válasszunk gyereket, majd ők választanak. Ez így is történt. Két kislány mellém telepedett, el sem mozdultak mellőlem egész nap és együtt kifestőzünk. Rég kaptam ennyi szeretetet.:) Valami megváltozott bennem.” Debreceni diáklány

„Szerintem az iskola graffiti-mentesítése remek lehetőség volt arra, hogy tegyünk valami hasznosat és szépet a közért. És persze mindenki nyert egy élményt és csinált valami olyat, amit egyébként soha nem próbálna ki. Köszönöm a lehetőséget, egy élmény volt.” Budapesti középiskolás

„Minden fiatalnak joga van arra, hogy közösségi élményeket szerezzen. Így a fiatalok megtanulnak együttműködni, feladatokat elosztani, ütemtervet készíteni. Itt van arra tér, hogy ne otthonülő, magányos, hanem közösségi ember váljon belőle.” Somogy megyei közösségfejlesztő

„A projektmunka során a fiatalok sokkal elfogadóbbak voltak a társaikkal szemben, mint én lettem volna, ha én irányítom a kerítésfestést. Ezért a hozzáállásukért őszintén csodálom őket és toleranciát tanultam tőlük” Zala megyei tanár

Matolcsi Zsuzsa
matolcsi[pont]zsuzsa[kukac]i-dia[pont]org
+36 (30) 297-3054

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

csilla | 2010. október 2.
Kedves Zsuzsa!
Rajtad keresztül, két szervezetet is találtam egy száz kilóméteres körzeten belül, aminek létezéséről eddig nem tudtam. Köszönöm, hogy megismerhettelek benneteket! Sok mosolyt!
Matolcsi Zsuzsa | 2010. szeptember 25.
Szia Csilla! matolcsi.zsuzsa@i-dia.org
36(30)297-3054 írj/hívj bátran!
csilla | 2010. szeptember 25.
Nagyon tetszik! A szívemet melengeti az ötlet, hol és hogyn lehet ide jelentkezni?
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.04.25.
Államosítanák a Dr. Ámbédkar Gimnáziumot
Kérdés, hogy a kormány képes-e szakmailag irányítani egy ennyire speciális intézményt, ahol a pedagógiai módszerek is teljesen eltérők az egyen köntösbe öltöztetett állami intézmények...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.04.25.
Három percet kértek Orbántól: a budaörsi pedagógusok kiállnak magukért
A budaörsi pedagógusok emlékeztettek arra is, hogy mára ott tartunk, hogy az ország összes pedagógiai szakmai szervezete, a szakszervezetek, de a kormányt döntései meghozatalában segítő c...
(Forrás: mérce)
--
2019.04.25.
Jogos a diákkövetelés: minőségi oktatás nélkül nem elvárható a nyelvvizsga
A minisztérium intézkedése súlyos támadás az esélyegyenlőség ellen. Rengeteg olyan diák szorul ezzel ki a felsőoktatásból, akiknél a szülőknek nincs anyagi lehetőségük a gyenge iskolai...
(Forrás: Szülői Hang)
--
2019.04.25.
Az Emmi mentette meg a bezárástól a sajókazai Dr. Ámbédkar Gimnáziumot
„A napokban megjelent álhírekkel szemben” az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) mentette meg az azonnali bezárástól az egyébként nem állami fenntartású, buddhista közösség által...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.25.
Egyre alacsonyabb a fiatal tanárok aránya az általános iskolákban
Égetően hiányzik a fiatal korosztály az oktatásból. 2017-re 13 százalékra csökkent a 35 év alattiak aránya az általános iskolai tanárok között a 2011-es 16 százalékról, az 55 év feletti...
(Forrás: Pénzcentrum)
--
2019.04.19.
„Kiemelkedő” csaló iskolák. Nahalka István írásas
Felmerülnek jogi és oktatásigazgatási kérdések is. Nem vagyok jogász, nem tudom megmondani, hogy a kompetenciamérések során történő csalás jogi értelemben minek minősül. Ha van ilyen...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.18.
Odaszúrt az MTA Palkovicséknak egy méretest
Az ITM eddig nem árulta el, hogy javítaná a magyar innovációs teljesítményt, sőt a kormány adós egy részletes tanulmánnyal, de addig is az MTA összeálított egyet, az Eötvös 2020+ anyagot...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.17.
Ötéves technikumok lesznek a szakgimnáziumokból
2020 szeptemberétől a mostani szakgimnáziumok ötéves technikummá, a szakközépiskolák pedig hároméves szakképző iskolákká alakulnak – jelentette be Pölöskei Gáborné, az Innováció...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.15.
Megreformálnák a tanári pályaalkalmasságit
Jelenlegi formájában nem tölti be valódi szerepét a pedagógusok pálya­alkalmassági vizsgálata az érintett oktatók és hallgatók szerint. A felvételi részét képező vizsgálat jórészt...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek