OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2010. november 1.
» Hozzászólások (0)
Címkék:
 

Tasnádi István: Cyber Cyrano

(14 éves kortól)

Bemutató: 2010. november 5. 19 óra, Kolibri Pince (Bp. VI., Andrássy út 77.)

2010. november 5-én Cyber Cyrano címmel mutatja be Tasnádi István drámáját a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház a Kolibri Pincében. A Platform 11+ uniós együttműködés keretében, igaz történet alapján készülő színdarab egy középiskolás lány internetes manipulációját meséli el. A kis híján tragédiával végződő bizarr játékot az ifjúsági színházi rendezéseiért számos elismeréssel díjazott Vidovszky György állítja színpadra.

Az osztályba újonnan érkező Heni azonnal felkelti Máté érdeklődését. Zsuzsi, aki régóta viszonzatlanul szerelmes a fiúba, hogy megakadályozza románcuk komolyra fordulását, egy közösségi oldal segítségével akcióba lép…

„Szerettem volna valahová tartozni. Számomra ez nem egy átverés volt, hanem egy hatalmas regény – amit a valósággal írtam. Akik nagyarcúak voltak az életben, azok fejet hajtottak a figuráim előtt.”

Szereplők:
Zsuzsi - Nemes Anna
Máté - Dér Zsolt
Heni - Varga Lili
Viktor - Vecsei Hasi
Moira - Baò D. Àszàm

Látványtervezők: Sárosi Anita és Vicsek Viktor
Zene: Monori András
Konzultáns: Varga Bence
A rendező munkatársa: Gyevi-Bíró Eszter
Rendezőasszisztens: Hajsz Andrea
Rendező: Vidovszky György

Kettőspont kötőjel zárójel bezárva

„A Platform 11+ együttműködés nagyon jól megfogalmazza az ifjúsági színház lényegét: az előadásoknak olyan témáról kell szólniuk, ami a kamaszokat érinti – mondja Vidovszky György rendező. – Még csak nagyvonalakban jutott el hozzánk a történet híre, amiből Tasnádi István később a darabot írta, de már tudtuk, hogy ennél jobb, a tinédzserek életétben meghatározó szerepet betöltő jelenséget, mint a web 2.0, nem is találhattunk volna az előadás témájának.”

Vidovszky szerint az internet, és azon belül a közösségépítő oldalak olyan új lehetőségeket nyitottak meg, amiknek az előnyeit és veszélyeit még mindig csak tanuljuk, de amik használatában, nyelvének alakításában a fiatalok a főszereplők. Nemcsak arra jók ezek a szájtok, hogy ápoljuk kapcsolatainkat, ugyanilyen fontos jellemzőjük, hogy egyfajta önkifejezési eszközként működnek. Mit és mennyit írunk magunkról; milyen fotókat töltünk fel; milyen linkeket, videókat ajánlunk; hány ismerősünk van; milyen alkalmazásokat aktiválunk; miket kommentelünk – mindezekkel meghatározhatjuk, de bármikor könnyedén meg is változtathatjuk a magunkról mutatott képet.

A Kolibri évek óta bővíti ifjúsági színházi repertoárját. A középiskolásoknak szóló drámákhoz színházpedagógiai foglalkozások kapcsolódnak, melyek amellett, hogy segítik a részvevők konfliktuskezelő- és problémamegoldó készségeinek fejlesztését, lehetőséget teremtenek olyan korosztályos kérdések, tabutémák megvitatására és feldolgozására is, amiket a kamaszok sokszor nem tudnak kivel megbeszélni. A 2009 szeptemberében indult Platform 11+ uniós együttműködés a 11-15 éves korosztálynak szóló új előadások születését segíti elő. A projektben részt vevő 12 ország 13 ifjúsági teátrumának írói, rendezői, színházpedagógusai iskolákba látogatnak megismerni a kamaszok életét, problémáit, majd történeteikből színdarabokat készítenek. Az országok kulturális és társadalmi sajátosságainak bemutatását is ösztönző programmal a Kolibri régi törekvése válik valóra: a külföldi sikerdarabok után hazai szerzők magyar tizenévesekről írt művei kerülnek színpadra.

Lájkolj!

„Én is regisztráltam korábban az egyik közösségi oldalon, így tapasztalom, mennyire másképp, mennyire más céllal használják azt a tinédzserek – magyarázza Vidovszky. – Míg felnőtt ismerőseim csak alkalomadtán adnak hírt magukról, profiljaik pedig gyakorlatilag állandók, a tanítványaim szinte percenként osztják meg a vicces videókat, megállás nélkül kommentelnek, cserélgetik feltöltött fotóikat, és még azt is kiposztolják, hogy mondjuk épp várnak a buszra. ”

A rendező azt mondja, hogy a tizenévesek internetes aktivitásának köszönhetően új kommunikációs minták alakultak ki, amelyek sajátos módon vegyítik a közvetlen, élő beszéd igényét a közvetett, írott formákkal. Ez azt teszi lehetővé, hogy a közléseinkben egyszerre lehetünk bátran kitárulkozóak, és személytelenül elrejtettek. Aki szinte kizárólag így tart kapcsolatot a társaival, könnyen veszítheti el valós önképét: másnak mutatja magát, mint amilyen a valóságban. És innen néha elég egy kis lökés, hogy valaki már ne is a saját, hanem egy elképzelt, egy vágyott ideál bőrébe bújva jelenjen meg a virtuális világban, akinek a nevében büntetlenül írhat bármit. „Zsuzsi például azt érezte, hogy nem kapja meg a kellő figyelmet az osztálytársaitól, főképp persze Mátétól, és kíváncsi volt, mit beszélnek róla a háta mögött. Csakhogy a további lépéseket már az élet diktálta, és a szinte ártatlan játéknak induló történet óriási hazugságlavinává duzzadt.”

Mivel a történet jó része virtuális környezetben játszódik, az előadásban nincsenek díszletek. A jelenetekre és a szövegre reflektáló, projektorral vetített statikus és mozgó képek az üres falakon futnak, amik így állandóan változó elektronikus paravánként jelenítik meg a tizenévesek világát. A speciális videó- és vizuális munkát a Magyar Tudományos Akadémia Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet szakemberei készítették - Sárosi Anita intermédia-művész és Vicsek Viktor multimédiafejlesztő elmúlt években számos hazai és nemzetközi díjat nyert interaktív vetítési technikái először szerepelnek prózai előadásban.

Vidovszky szerint a Cyber Cyrano nem csupán egy internetes átverés elbeszélése, hanem annak a közegnek a megjelenítése, amelyben a kamaszok szabadidejük meghatározó részét töltik. Az előadás arról szól, amilyen kérdések elé a web 2.0 is állít bennünket. Mennyire számítanak a külsőségek? Kik vagyunk valójában? Azok, akik a való világ mindennapjait éljük, vagy azok, akiknek egy nick mögött az interneten mutatjuk magunkat? Mi történik, ha a két világ találkozik egymással, és a virtuális térben elkövetett tetteink nagyon is valóságos következményeivel kell szembenéznünk?

Molnár Dénes

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.04.18.
Odaszúrt az MTA Palkovicséknak egy méretest
Az ITM eddig nem árulta el, hogy javítaná a magyar innovációs teljesítményt, sőt a kormány adós egy részletes tanulmánnyal, de addig is az MTA összeálított egyet, az Eötvös 2020+ anyagot...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.17.
Ötéves technikumok lesznek a szakgimnáziumokból
2020 szeptemberétől a mostani szakgimnáziumok ötéves technikummá, a szakközépiskolák pedig hároméves szakképző iskolákká alakulnak – jelentette be Pölöskei Gáborné, az Innováció...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.15.
Megreformálnák a tanári pályaalkalmasságit
Jelenlegi formájában nem tölti be valódi szerepét a pedagógusok pálya­alkalmassági vizsgálata az érintett oktatók és hallgatók szerint. A felvételi részét képező vizsgálat jórészt...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.15.
A gyermekek érdekét helyezi előtérbe a szaktárca
Az Igazságügyi Minisztérium lépéseket készül tenni azért, hogy a gyermekek legfőbb érdekét szem előtt tartó szabályozás szülessen az úgynevezett jogellenes gyermekelviteli ügyekben....
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.15.
A több napja tartó lengyel tanársztrájkról
Ez a magyar médiában néhány példától (itt, itt, itt és itt) eltekintve egyelőre nem kapott nagy figyelmet. A cikkben a sztrájk okait és körülményeit járom körül, mely a Taní-tani Online...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.13.
Félelmetes, hogy itt tartunk, és az is félelmetes, hogy nem tiltakozunk
Elnézve az eseményeket, a reakciókat, az általános folyamatokat, komolyan megkérdőjeleződik bennem, van-e értelme az egésznek. Mennyivel egyszerűbb lenne szülőként kimenekíteni a saját...
(Forrás: ckpinfo)
--
2019.04.13.
Orbán Viktor ma azt tesz az oktatás rendszerével, amit akar
Az oktatás szereplői közül mára lényegében már csak a diákok azok, akik érdemben lennének képesek hallatni a hangjukat, de a NER résen van: a kormány ellen többször és több fórumon...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.04.13.
Palkovics szerint az MTA átláthatatlan, év végéig pedig át kell szervezni
Cáfolta az MTA hivatalos közleményében Palkovics László innovációs- és technológiai minisztérium Hír Televíziónak adott korábbi nyilatkozatát, melyben azt állította:„A magyar kormá...
(Forrás: mérce)
--
2019.04.13.
Fergeteges magyar siker a lányoknak rendezett matematikai diákolimpián
Kerekes Anna aranyérmet, Hámori Janka ezüstöt, Kocsis Anett és Mészáros Anna bronzérmet szerzett, ezzel Magyarország összesítésben a 8. lett az idén kilencedszer megrendezett Európai Leá...
(Forrás: Qubit)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek