OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2010. november 18.
» Hozzászólások (2)

Évfolyam-felelősi Kiskáté - Képzelt interjú egy érdeklődővel

Több, mint 13 éve dolgozom az ország immár egyetlen újreál1 rendszerű gimnáziumában, a kelenföldi Bethlen Gábor középiskolában. Ez idő alatt számtalanszor kellett elmagyaráznom barátoknak, idegeneknek mi is a dolgom, mivel ütöm el a munkaidőmet, hisz az intézmény egyik legjobb hangulatú, leginnovatívabb munkaközösségében, az évfolyam-felelősiben tevékenykedem. Kollégáimmal (összesen hatan vagyunk, hisz egy hatosztályos gimnáziumról van szó) főállású osztályfőnökök vagyunk, ami nehezen megy le az emberek torkán, hisz aki iskolában dolgozik, az tananyagot tanít, feleltet és osztályoz. Mi pont ezt a három dolgot nem csináljuk, ezért mostanában már próbálom elkerülni a fent említett beszélgetéseket és csak annyit mondok, ha valaki munkám felől érdeklődik: egy gimnáziumban tanítok.

Bethlen nap 2008

Most azonban pont az a dolgom, hogy pontosan és szabatosan leírjam, hogyan is működik ez a rendszer, mik az előnyei, és adott esetben mik a hátrányai. Arra gondoltam, hogy ezekre a dolgokra a legkönnyebben egy képzeletbeli beszélgetés segítségével lehet a legegyszerűbben rávilágítani. Az alábbi fiktív párbeszéd azt a több száz dialógust gyúrja össze, amit én és kollégáim folytattunk hosszú évek alatt a munkánk iránt érdeklődő személyekkel.

ÉRDEKLŐDŐ: Akkor mit is csinálsz te tulajdonképpen az iskolában?

ÉVFOLYAMFELELŐS: Évfolyamfelelős vagyok, amolyan főállású osztályfőnök-féle.

ÉRDEKLŐDŐ: Jó, jó! De mit tanítasz?

ÉVFOLYAMFELELŐS: Semmit. Ez a koncepció lényege.

ÉRDEKLŐDŐ: Jó kis koncepció! Bárcsak az én munkahelyemen is lenne egy ilyen „ne csinálj semmit!” koncepció…

ÉVFOLYAMFELELŐS: Miért, szerinted csak az dolgok egy iskolában, aki effektív a tanórákon tanít? Csak annak a munkája értékelhető?

ÉRDEKLŐDŐ: Miért, szerinted nem?

ÉVFOLYAMFELELŐS: Akkor hevenyészve, a teljesség igénye nélkül felsorolnám, mit is csinálunk mi. Elvégezzük az adminisztrációs feladatokat, karbantartjuk az osztálynaplókat és a gyerekek ellenőrzőit. Munkáknak köszönhetően a gyerekek iskolai előmeneteléről naprakész visszajelzést kapnak a szülők, akikkel folyamatosan tartjuk a kapcsolatot e-mailen.

ÉRDEKLŐDŐ: Hát ezt egy „hétköznapi” osztályfőnök is megcsinálja, és ő még tanít vagy húsz órát mindemellett.

ÉVFOLYAMFELELŐS: Biztos vagy benne? Szerintem pont azért, mert még tanítanak is az osztályfőnökség mellett, a szülőkkel való folyamatos kapcsolattartás nem mindig valósul meg… De legyen igazad, mindezt bármelyik osztályfőnök megcsinálja, ám a felsorolásomnak még koránt sincs vége. A legkézzelfoghatóbb és legegyszerűbb dolgokat vettem előre, most jön csak a neheze. Megpróbálunk minél több időt a tanulók között tölteni. Ott vagyunk velük a szünetekben, néha még órára is bekéredzkedünk, és sokszor szervezünk iskolán kívüli programokat. Kirándulunk, mozizunk és színházba járunk velük. Így rögtön, első kézből tudjuk meg, ha valamilyen problémájuk van, ráadásul mi magunk is annak a közösségnek a részévé válunk, amit folyamatosan, napról napra építünk és szépítünk.

ÉRDEKLŐDŐ: A közösség az épül magától is. Olyan divatos mostanság ez a közösségépítés, szerintem ködös és megfoghatatlan az egész.

ÉVFOLYAMFELELŐS: Akkor a „ködös” és „megfoghatatlan” dolgokkal nem is kell foglalkozni? Vesszen, ami nem gyömöszölhető matematikailag körbehatárolt ok-okozati összefüggésrendszerbe? A közösséget meg igenis építeni kell, mert abban igazad van, hogy valamiféle közösség mindenféle komolyabb tanári beavatkozás nélkül is kialakul a gyerekek között, de nem mindegy, hogy milyen. Mi azon dolgozunk, hogy az osztályközösségek „biztonságosak” legyenek mindenki számára, a tanulók szívesen és félelem nélkül nyilvánuljanak meg egymás előtt. Szeretnénk, ha a jóindulatú semlegesség lenne a „legridegebb” kapcsolattartási mód, amit az osztályban tapasztalni lehetne.

ÉRDEKLŐDŐ: - Ez már ilyen utópiaszerűség. Megvalósíthatatlan dolgokat mondasz.

ÉVFOLYAMFELELŐS: De törekedni azért lehet rá.

Bethlen nap 2008

ÉRDEKLŐDŐ: És a fegyelem? Azt nem nehéz ilyen körülmények között megtartani?

ÉVFOLYAMFELELŐS: A hagyományos értelemben vett fegyelmet talán nem könnyű, de cserébe ott van a tanulók saját elhatározásból történő önkorlátozása.

ÉRDEKLŐDŐ: Saját elhatározásból történő önkorlátozás? Most egy kicsit elszaladt veled a ló…

ÉVFOLYAMFELELŐS: Csöppet sem. Ezek a gyerekek már teljesen mások, mint a húsz, vagy akár a tíz évvel ezelőttiek. A húsz évvel ezelőtti módszerek egyszerűen nem működnek náluk. Partnernek kell őket tekinteni, akkor viszont marad a belátáson alapuló önkorlátozás. Nem könnyű elérni, de ha sikerül…

ÉRDEKLŐDŐ: Akkor már csak azt áruld el nekem, hogyan tudod lemérni a munkád sikerességét, vagy sikertelenségét?

ÉVFOLYAMFELELŐS: Nehezen, leginkább sehogy… Hát igen, pont ez az egyik legmegerőltetőbb része dolgos hétköznapjainknak. Egyszer úgy érezzük, végre célt értünk, két napra rá mintha összedőlne minden, amit eddig építgettünk. Persze pár nap múlva megint történik valami, ami azt hiteti el velünk, hogy jó úton haladunk…

ÉRDEKLŐDŐ: Egyáltalán lehet tudni, hogy jó-e az, amit csináltok?

ÉVFOLYAMFELELŐS: Csak annyit mondhatok, eddig két évfolyamot vittem végig hetedik osztálytól tizenkettedikig, most tartok a harmadiknál, amiben több olyan gyerek is található, akinek a testvérét is „neveltem” már, sőt olyan is akad, akinek mind a két testvére az osztályaimba járt. Azt hiszem jó az, amit csinálunk, igény mindenesetre van rá.

Részlet a Bethlen Gábor Általános Iskola és Újreál Gimnázium Jubileumi évkönyvéből (1888-2008): Az évfolyamfelelősök „függetlenített osztályfőnökök”, akik egy egész évfolyamért (2 osztály) felelősek. Kiemelkedő szerepük van a rájuk bízott tanulók személyiségformálásában, önismeretük, reális énképük kialakításában. Lehetőségük van az egyéni bánásmód megvalósítására. Résztvesznek a differenciált képzés szervezésében és kivitelezésében. Külön figyelmet fordítanak a személyenkénti egészségnevelésre, drogprevencióra, a tanulási és/vagy képességzavarok feltérképezésére. Fontos szerepük van a „Bethlenes hagyományok „ ápolásában. Feladatuk a pedagógiai programban leírt évfolyamvizsgák szervezésében, lebonyolításában való részvétel. Ellátják az esetenkénti helyettesítési munkát (a szaktanárok útmutatása alapján), illetve a rájuk bízott ügyeletet. Sokoldalú munkájuk feltétele, hogy tantárgyat nem tanítanak így teljes idejüket a fenti feladatok ellátására fordíthatják. (Szerk.: Cseke Lajosné).

A iskola hivatalos weblapja itt érhető el: http://www.bethlen.hu/

1„Az újreál” iskola olyan középiskolát jelent, ahol a diákok a középiskolai alapismeretek elsajátítása mellett megszerezhetik azt a maximális tudást, amelynek elérésére egyénileg képesek. A mindenkori valósághoz, a realitásokhoz való újszerű viszonyt hivatott kifejezni az „újreál” név is. Megálmodója Ördögh Erzsébet oktatáskutató (ld.: Iskolatervezés, szerk.: Ördögh Erzsébet, Oktatáskutató Intézet, 1989). Az első újreál évfolyamok az 1991/92-es tanévben indultak el három intézményben.

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

CsLA | 2010. november 20.
Az iskola fenntartója fantáziát látott az "Újreál" koncepcióban, felvállalta és - közel 20 éve - biztosítja az évfolyamfelelősi státuszokat.
jap | 2010. november 19.
erdekes, s szimpatikus megoldas! milyen cimen, s honnan van ra penz?
koszi
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.04.19.
„Kiemelkedő” csaló iskolák. Nahalka István írásas
Felmerülnek jogi és oktatásigazgatási kérdések is. Nem vagyok jogász, nem tudom megmondani, hogy a kompetenciamérések során történő csalás jogi értelemben minek minősül. Ha van ilyen...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.18.
Odaszúrt az MTA Palkovicséknak egy méretest
Az ITM eddig nem árulta el, hogy javítaná a magyar innovációs teljesítményt, sőt a kormány adós egy részletes tanulmánnyal, de addig is az MTA összeálított egyet, az Eötvös 2020+ anyagot...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.17.
Ötéves technikumok lesznek a szakgimnáziumokból
2020 szeptemberétől a mostani szakgimnáziumok ötéves technikummá, a szakközépiskolák pedig hároméves szakképző iskolákká alakulnak – jelentette be Pölöskei Gáborné, az Innováció...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.15.
Megreformálnák a tanári pályaalkalmasságit
Jelenlegi formájában nem tölti be valódi szerepét a pedagógusok pálya­alkalmassági vizsgálata az érintett oktatók és hallgatók szerint. A felvételi részét képező vizsgálat jórészt...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.15.
A gyermekek érdekét helyezi előtérbe a szaktárca
Az Igazságügyi Minisztérium lépéseket készül tenni azért, hogy a gyermekek legfőbb érdekét szem előtt tartó szabályozás szülessen az úgynevezett jogellenes gyermekelviteli ügyekben....
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.15.
A több napja tartó lengyel tanársztrájkról
Ez a magyar médiában néhány példától (itt, itt, itt és itt) eltekintve egyelőre nem kapott nagy figyelmet. A cikkben a sztrájk okait és körülményeit járom körül, mely a Taní-tani Online...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.13.
Félelmetes, hogy itt tartunk, és az is félelmetes, hogy nem tiltakozunk
Elnézve az eseményeket, a reakciókat, az általános folyamatokat, komolyan megkérdőjeleződik bennem, van-e értelme az egésznek. Mennyivel egyszerűbb lenne szülőként kimenekíteni a saját...
(Forrás: ckpinfo)
--
2019.04.13.
Orbán Viktor ma azt tesz az oktatás rendszerével, amit akar
Az oktatás szereplői közül mára lényegében már csak a diákok azok, akik érdemben lennének képesek hallatni a hangjukat, de a NER résen van: a kormány ellen többször és több fórumon...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.04.13.
Palkovics szerint az MTA átláthatatlan, év végéig pedig át kell szervezni
Cáfolta az MTA hivatalos közleményében Palkovics László innovációs- és technológiai minisztérium Hír Televíziónak adott korábbi nyilatkozatát, melyben azt állította:„A magyar kormá...
(Forrás: mérce)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek