OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2011. február 10.
» Hozzászólások (0)
Címkék:
     

Robert Jelinek: Európai történet

14 éves kortól

Bemutató: 2011. február 19. 19 óra, Kolibri Pince (Bp., Andrássy út 77.)

2011. február 19-én Európai történet címmel mutatja be új, középiskolásoknak készült előadását a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház a Kolibri Pincében. Robert Jelinek a romák – nem romák közötti ellentétekről írt drámáját Benedek Judit állítja színpadra.

Gyilkosság történt a faluban: megölték a polgármester lányát. Két cigány fiú menekül a templomba. A falu őket gyanúsítja, a lelkésznő mégis befogadja a menekülőket…

ANNA - lelkész - Megyes Melinda
MIKLÓS - fiatalabb testvér - Csányi Dávid
GUSZTI - idősebb testvér - Mészáros Tamás
EMÍLIA - a polgármester lánya - Rácz Kármen
KÜLDÖTT - Tóth József

Díszlet, jelmez: Mats Persson
Kellékes: Gór Erika
A rendező munkatársa, súgó: Hajsz Andrea

Rendező: Benedek Judit

Cigányúton

Olaszliszka, veszprémi Patrióta Lokál, Tatárszentgyörgy, Kisléta, Sajóbábony. És még lehetne sorolni azoknak az elmúlt években történt eseteknek a helyszíneit, melyek mára az egyre tragikusabbá váló helyzet szimbólumaiként élnek a köztudatban. A társadalmi feszültség növekedését mutatja, hogy míg egy felmérés szerint 1987 és 1993 között a megkérdezettek toleránsabbá váltak a romákkal szemben (Kisebbség, politika, társadalom 1998. 9. évf. 1.sz.), egy 2009-ben nyilvánosságra hozott kutatás eredménye már azt közli: tízből nyolc magyarnak ellenérzései vannak a cigányokkal szemben, és támogatná erőszakos asszimilációjukat.

„Mindig szociális kérdésekkel foglalkozom a darabjaimban – mondja Benedek Judit, az előadás rendezője. – A szegénység, a társadalmi feszültségek, a kisebbségek helyzete olyan gondok, amiket ha szőnyeg alá söprünk, később még nagyobb problémaként jelentkeznek. Meggyőződésem, hogy beszélni kell róluk - hogy ha nem is most, de valamikor eljuthassunk a megoldásukhoz. És hogy erre a szemléletre a gyerekeket kell fogékonnyá tennünk.”

A Stockholmban élő Benedek Judit több alkalommal dolgozott a Kolibriben. Rendezéseivel hozzájárult a korszerű, humánus gyerekszínházi stílus magyarországi sikeréhez. A Svédországban több évtizedes hagyománnyal rendelkező ifjúsági színház tabukat nem ismerve, nyíltan beszél társadalmi és egyéni problémákról, a konfliktusokat néven nevezi. A rendezőnő eddig olyan svéd színdarabokat választott, melyek a magyar gyerekek számára is ismerős témákat dolgoztak fel. Az Európai történet az első munkája, mely magyar eseményekhez kapcsolódik, s melyet magyarországi tanulmányútjának élményei alapján írt meg a drámaíró, Robert Jelinek.

Svédcsepp

„Többször eljöttünk az egyik legszegényebb és többségében cigányok lakta faluba, Szendrőládra, ahol jelentős erőfeszítéseket tesznek a romák és nem romák konfliktusainak enyhítésére – meséli Benedek. - Az ott lakó cigányok nagyobb része tanulásra biztatja a gyerekeit, mert azt szeretné, hogy ők már ne abban a szegénységben éljék le az életüket. A helyi tanodában internezhetnek a tanulók, ami nagyon hasznos, ösztönző, mert így még több tudást szerezhetnek, még jobban kinyílik számukra a közvetlen környezetükön kívüli világ. A készülő előadás mellett Stockholmban is bemutatunk egy darabot, ami a svédországi romák helyzetéről szól. Szeretnénk egy nemzetközi roma platformot létrehozni, melynek ezek és az ezekhez hasonló előadások jelentenék az alapját.”

A Kolibri középiskolásoknak szóló repertoárjával ugyanazt az utat járja be Magyarországon, mint a svéd, német, és angolszász ifjúsági színházak. A darabok a kamaszokat foglalkoztató kérdéseket művészi eszközökkel fogalmazzák meg, az előadásokat követően pedig színházi nevelési foglalkozás keretében lehetőség nyílik a bemutatott problémák feldolgozására. Nyugat-Európában végzett kutatások szerint az alkalmazott drámajátékok és a vélemények megvitatása nemcsak fejleszti a tinédzserek konfliktuskezelő- és empatikus készségeit, de segít abban is, hogy árnyaltabban, differenciáltabban gondolkozhassanak az adott témában.

Benedek szerint az Európai történet kapcsán beszélni kell a társadalmi feszültségekről. Azonban hangsúlyozza: ugyanígy beszélni kell arról is, hogy ha valakivel azt éreztetik, nincs szükség a munkájára, előbb-utóbb feladja az erőfeszítést, hogy tanuljon, képezze magát, ezzel pedig még inkább perifériára szorul. Ez az ördögi kör nem csupán a cigányokra, minden emberre érvényes - a generációkon át öröklődő munkanélküliség a világ szinte minden országában létező probléma. Hisz benne, hogy ha a tizenévesek véleményt cserélhetnek az előadáshoz kapcsolódó kérdésekről, előbb-utóbb anélkül tudják majd értelmezni az egyes eseteket, hogy sztereotipizálják, általánosítsák őket.

„Nem tudom, mi a megoldás, és talán most még senki sem tudja. De azt tudom, hogy csak úgy lehet valódi, mindenki számára elfogadható választ találni, ha tisztában vagyunk az előítéleteinkkel, és azokat helyükön kezelve gondolkozunk a problémáról. Ha arra a szóra, hogy cigány, nem jelenik meg automatikusan negatív kép az emberek fejében. És ha ez az előadás egy picit segíthet ebben, már van értelme színpadra állítani.”

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.04.25.
Államosítanák a Dr. Ámbédkar Gimnáziumot
Kérdés, hogy a kormány képes-e szakmailag irányítani egy ennyire speciális intézményt, ahol a pedagógiai módszerek is teljesen eltérők az egyen köntösbe öltöztetett állami intézmények...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.04.25.
Három percet kértek Orbántól: a budaörsi pedagógusok kiállnak magukért
A budaörsi pedagógusok emlékeztettek arra is, hogy mára ott tartunk, hogy az ország összes pedagógiai szakmai szervezete, a szakszervezetek, de a kormányt döntései meghozatalában segítő c...
(Forrás: mérce)
--
2019.04.25.
Jogos a diákkövetelés: minőségi oktatás nélkül nem elvárható a nyelvvizsga
A minisztérium intézkedése súlyos támadás az esélyegyenlőség ellen. Rengeteg olyan diák szorul ezzel ki a felsőoktatásból, akiknél a szülőknek nincs anyagi lehetőségük a gyenge iskolai...
(Forrás: Szülői Hang)
--
2019.04.25.
Az Emmi mentette meg a bezárástól a sajókazai Dr. Ámbédkar Gimnáziumot
„A napokban megjelent álhírekkel szemben” az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) mentette meg az azonnali bezárástól az egyébként nem állami fenntartású, buddhista közösség által...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.25.
Egyre alacsonyabb a fiatal tanárok aránya az általános iskolákban
Égetően hiányzik a fiatal korosztály az oktatásból. 2017-re 13 százalékra csökkent a 35 év alattiak aránya az általános iskolai tanárok között a 2011-es 16 százalékról, az 55 év feletti...
(Forrás: Pénzcentrum)
--
2019.04.19.
„Kiemelkedő” csaló iskolák. Nahalka István írásas
Felmerülnek jogi és oktatásigazgatási kérdések is. Nem vagyok jogász, nem tudom megmondani, hogy a kompetenciamérések során történő csalás jogi értelemben minek minősül. Ha van ilyen...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.18.
Odaszúrt az MTA Palkovicséknak egy méretest
Az ITM eddig nem árulta el, hogy javítaná a magyar innovációs teljesítményt, sőt a kormány adós egy részletes tanulmánnyal, de addig is az MTA összeálított egyet, az Eötvös 2020+ anyagot...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.17.
Ötéves technikumok lesznek a szakgimnáziumokból
2020 szeptemberétől a mostani szakgimnáziumok ötéves technikummá, a szakközépiskolák pedig hároméves szakképző iskolákká alakulnak – jelentette be Pölöskei Gáborné, az Innováció...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.15.
Megreformálnák a tanári pályaalkalmasságit
Jelenlegi formájában nem tölti be valódi szerepét a pedagógusok pálya­alkalmassági vizsgálata az érintett oktatók és hallgatók szerint. A felvételi részét képező vizsgálat jórészt...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek