OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2011. április 17.
» Hozzászólások (0)

Szociális szerepek az osztályban

Ebben az időszakban a fiatalok iskolai teljesítményét erősen meghatározza, hogy mennyire találnak a csoporton belül a személyiségüknek megfelelő, pozitív szerepet. Mivel egyik legfőbb törekvésük a megfelelő csoportpozíció elfoglalása, az iskola akkor van szerencsés helyzetben, ha ez a csoportszerep és a csoport egészének normái megfelelnek az iskolai értékeknek. A csoport alakulásának fontos katalizátora lehet a pedagógus (osztályfőnök), ezért jó, ha minél inkább tisztában vagyunk a kamaszcsoportok jellegzetességeivel.

Milyen szerepek kínálkoznak a kamaszok csoportján belül? A következő kategóriák egy ’80-as évek végén végzett vizsgálatból származnak1, és, bár ma talán másképp neveznénk el egyik-másik szerepet, lényegét tekintve kiválóan alkalmasak a csoportok dinamikájának feltárására.

Az idézett kutatás az osztályban betöltött társas pozíciót éppen a minket érdeklő szempontból – a diákok iskolai értékekhez fűződő viszonyával összefüggésben – vizsgálta. Az egyes szereptípusokat tanulságosan értelmezi Fenyő D. György2, aki ezeket összekapcsolja a gyerekek tanteremben elfoglalt helyével. Ezzel olyan sémát hoz létre, melynek segítségével pusztán az ülésrendet megfigyelve szerezhetünk értékes információkat az adott osztályról. Fenyő D. György megfigyelései alapján az alábbi jellegzetes tanulói szerepek különíthetők el:

  • Közvetlenül az ajtó mellett, a kijárathoz, „a menekülés útjához” közel ülő tanulók a kívülállók, akik nem tartoznak oda. Gyakran kabátban, táskával az ölükben ülnek. Ők azok, akik utoljára lépnek az osztályterembe, és az óra végén először mennek ki onnan. Nem kötődnek az osztályhoz, és az iskolához (a tanításhoz) sem.
  • A tanári asztal előtt, az ablak felőli oldalon a tanárral, az iskola értékrendjével lojálisok ülnek. Ők a tanártól várják a támogatást. Kevésbé kötődnek az osztályhoz, lehet, hogy tartanak az osztálytársaktól.
  • Az ajtó oldalán lévő legsötétebb sarokban ülnek a „lázadók”. Nekik a hivatalos értékekkel szembeni kortárs értékrendjük, titkaik vannak. Ők az ellenzék.
  • Az ablak felőli oldalon, hátul ül az autonómok csoportja. Fölényesen viselkednek az iskolával, kicsit le is nézhetik az iskolai tudást, bár jól tanulnak. Nekik van saját szakterületük, amihez jól értenek. Konkrét tervekért, programokért lelkesednek.
  • Egyik oldalon, közép-tájon ülnek a szorgalmasok. Még látják-hallják a tanárt, de nem ülnek nagyon közel hozzá. Tanulásukat érdeklődés és kötelességtudat vezérli. Szociális érzékük mindig egy lépéssel intellektuális jelenlétük és érzékük után halad.
  • Az ablak melletti középső hely a fény világa. A tudás, értelem, tanulás fényéé. Itt ülnek a legjobb tanulók, vagy a legtehetségesebbek. Gyakran kitűnő tanulók, és szociális érzékük is fejlett.
  • Az osztályterem közepére ülnek be azok, akik szeretnének sokakkal jóban lenni. Megszervezik az osztálykirándulásokat, a közös szórakozásokat. Az osztálytársakkal szolidárisak inkább, mint a tanárokkal, de velük sem állnak szemben. Szociális érzékük fejlett.

Járó Katalin kategóriarendszere a következő szociális szerepeket tartalmazza: Vezetők, ideális diákok, szakértők, szorgalmasok, sportolók, nevettetők, divatkövetők, szórakozó partnerek, egyéb szerepűek, visszafogottak, talajtalanok, kívülállók, arcnélküliek.

Ezeket a szerepeket a következő módon tudjuk elhelyezni Fenyő D. György osztálytermében:

A
J
T
Ó
Ellenzék - Kortárs értékrend
„Úgy sincs igazad!”
„Nekem beszélhetsz”

szakértők
sportolók
divatkövetők
nevettetők
vezetők

Fölény - Autonómia
„Majd meglátjuk, mit kapunk”
„Semmi közöm az egészhez”

szakértők
sportolók
divatkövetők
nevettetők
A
B
L
A
K
Szorgalom - Tanulás
„Elvégzem a feladatom”
ideális diákok
szorgalmasok
Együttlét - Szórakozás „Legyünk sokat együtt”
szórakozó partnerek
divatkövetők
Teljesítmény - Tudás „Gondolkozzunk”
„Tanuljunk”

ideális diákok
szorgalmasok
Menekülés - Kívülállás ”Nem tartozom ide”
visszafogottak
talajtalanok
arcnélküliek
kívülállók

Lojalitás - Iskolai értékrend „Figyelj rám”
visszafogottak
talajtalanok
arcnélküliek
szakértők
vezetők

TANÁRI ASZTAL

A fenti szerepek befolyásolják a diákok közötti hierarchiát, ami tudvalévően nem mindig esik egybe a tanárok által felállított rangsorral. Ezt be kell látnunk, ha tudatosan kívánunk jelen lenni egy osztály társas folyamataiban. Fontos, hogy a pedagógus felismerje az alternatív erőközéppontokat, melyek sok esetben a tanároknál erősebben befolyásolják a társas dinamikát. Ezek az erőközéppontok gyakran a lázadók csoportjában szerveződnek, de jelentős lehet az ún. „fölényeseknek” a csoport értékrendjére gyakorolt hatása is.

Sokat segít, ha sikerül a csoport működése érdekében hasznosítani a társas erőtérben megjelenő energiát, ezért a „lázadók” és a „fölényesek” értékei nem maradhatnak a tanári látómezőn kívül. A lázadókat céljaik pozitív megfogalmazására érdemes ösztönözni, a fölényeseket pedig arra rábírni, hogy tudásukat, érdeklődésüket bemutassák, és az egész csoport érdekében (is) kamatoztassák.

Az osztályfőnöknek mint formális vezetőnek az is feladata, hogy észrevegye és figyelje azokat a diákokat, akiknek a közösségben nem jutott pozitív szerep (a kívülállókat, az arcnélkülieket, a visszafogottakat, a talajtalanokat). Segítsen nekik abban, hogy ők is biztonságban érezzék magukat a csoportban, és hosszabb távon megtalálják a nekik való pozitív szociális szerepet.

A formális vezető és az osztály számára a fenti séma középső sorában elhelyezkedő szereplők jelenthetik a hidat. Ők azok, akik mindkét oldal irányában lojálisak, és mind az iskolai-, mind a csoportfolyamatokban kellő biztonságérzettel vannak jelen. Ezért különösen fontos, hogy szavuk kellő súllyal jelenjen meg a normaképzés folyamatában.

Földes Petra

1lásd Járó Katalin-Fenyő D. György: Diákpályafutás és pedagógiai stratégia Új Pedagógiai Szemle, 1992/7-8. Járó Katalin: Diákpályafutások - a gimnáziumi osztályok szociális strukturálódása I-II. Új. Pedagógiai Szemle 1992/10.

2Fenyő D. György: Osztálytermek topográfiája (Mit üzen egy osztály ülésrendjével az iskolának?) Taní-tani, 1997./ 3. sz.

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.04.25.
Államosítanák a Dr. Ámbédkar Gimnáziumot
Kérdés, hogy a kormány képes-e szakmailag irányítani egy ennyire speciális intézményt, ahol a pedagógiai módszerek is teljesen eltérők az egyen köntösbe öltöztetett állami intézmények...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.04.25.
Három percet kértek Orbántól: a budaörsi pedagógusok kiállnak magukért
A budaörsi pedagógusok emlékeztettek arra is, hogy mára ott tartunk, hogy az ország összes pedagógiai szakmai szervezete, a szakszervezetek, de a kormányt döntései meghozatalában segítő c...
(Forrás: mérce)
--
2019.04.25.
Jogos a diákkövetelés: minőségi oktatás nélkül nem elvárható a nyelvvizsga
A minisztérium intézkedése súlyos támadás az esélyegyenlőség ellen. Rengeteg olyan diák szorul ezzel ki a felsőoktatásból, akiknél a szülőknek nincs anyagi lehetőségük a gyenge iskolai...
(Forrás: Szülői Hang)
--
2019.04.25.
Az Emmi mentette meg a bezárástól a sajókazai Dr. Ámbédkar Gimnáziumot
„A napokban megjelent álhírekkel szemben” az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) mentette meg az azonnali bezárástól az egyébként nem állami fenntartású, buddhista közösség által...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.25.
Egyre alacsonyabb a fiatal tanárok aránya az általános iskolákban
Égetően hiányzik a fiatal korosztály az oktatásból. 2017-re 13 százalékra csökkent a 35 év alattiak aránya az általános iskolai tanárok között a 2011-es 16 százalékról, az 55 év feletti...
(Forrás: Pénzcentrum)
--
2019.04.19.
„Kiemelkedő” csaló iskolák. Nahalka István írásas
Felmerülnek jogi és oktatásigazgatási kérdések is. Nem vagyok jogász, nem tudom megmondani, hogy a kompetenciamérések során történő csalás jogi értelemben minek minősül. Ha van ilyen...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.18.
Odaszúrt az MTA Palkovicséknak egy méretest
Az ITM eddig nem árulta el, hogy javítaná a magyar innovációs teljesítményt, sőt a kormány adós egy részletes tanulmánnyal, de addig is az MTA összeálított egyet, az Eötvös 2020+ anyagot...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.17.
Ötéves technikumok lesznek a szakgimnáziumokból
2020 szeptemberétől a mostani szakgimnáziumok ötéves technikummá, a szakközépiskolák pedig hároméves szakképző iskolákká alakulnak – jelentette be Pölöskei Gáborné, az Innováció...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.15.
Megreformálnák a tanári pályaalkalmasságit
Jelenlegi formájában nem tölti be valódi szerepét a pedagógusok pálya­alkalmassági vizsgálata az érintett oktatók és hallgatók szerint. A felvételi részét képező vizsgálat jórészt...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek