OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2011. április 27.
» Hozzászólások (0)

Németh Ákos: A webáruház

12 éves kortól

Bemutató: 2011. április 29. 19 óra, Kolibri Pince (Budapest VI., Andrássy út 77.)

Április 29-én A webáruház címmel mutatja be új előadását a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház a Kolibri Pincében. A 12-15 éveseknek szóló dráma az uniós Platform 11+ együttműködés keretében, Perényi Balázs rendezésében készül.

Tina és Marcella unják az iskolát. Mindketten tizennégy évesek, mindkettejüknek világos, hogy a szüleikre nem számíthatnak semmiben, és mindketten népszerűségre vágynak az osztálytársaik, iskolatársaik körében. Az ötletük, hogy tudatmódosító gyógyszerek árusításával vívják ki a figyelmet, kezdetben működni látszik. Hamarosan azonban maguk is a pirulák rabjaivá válnak...

Szereplők:
Marcella - Földes Eszter
Tina - Kőszegi Mária
Lóránt - Bárdi Gergő
Linda - Simon Lea
Bálint - Kosznovszky Márton

Jelmez: André Gabriella
Játékmester: Somogyi Tamás
A rendező munkatársa: Hajsz Andrea
Rendező: Perényi Balázs

Ezek a mai fiatalok...

„Színházilag a legmostohábban kezelt csoport a 11-14 éveseké, alig készül nekik előadás – mondja Perényi Balázs, A webáruház rendezője. - Ők már kinőttek a gyerekszínházból, de még nagyon más a gondolkodásuk, mint a 14-18 éveseknek, akiknek a legtöbb ifjúsági darab szól. Nagyon jó, hogy a Platform 11+ felhívja erre a figyelmet, és megpróbálja betölteni ezt az űrt.”

Perényi jól ismeri a középiskolások korosztályát: 1997-2007 között drámatagozatos iskolákban kreatív játékot, színjátékot, drámát, színház- és drámatörténetet tanított. Tizenéves csapataival hat fődíjat, valamint öt rendezői-, csoportvezetői díjat nyert az Országos Diákszínjátszó Találkozók döntőin.

A webáruház-ban játszó színészekkel többször beült általános iskolás hetedikesek óráira. Úgy látja, a kiskamaszok nagyon nehezen tudják megfogalmazni az érzéseiket, gondolataikat. Még nem alakult ki az önreflexióra való készségük. Csúszkálnak a gyerek- és felnőtt szerepek között. Jellemző, hogy összezárnak – ha valami problémájuk van, nem kérnek segítséget a szülőktől vagy a tanároktól, maguk között intézik el a konfliktusokat. Keménységük, durvaságuk mögött azonban sebzettség, bizalmatlanság, tanácstalanság húzódik.

„Egészen másképp kell közelíteni hozzájuk, mint a kicsit idősebb középiskolásokhoz - magyarázza. - Nagyon okosan kell kérdezni, hogy egyáltalán válaszoljanak. Figyelmesen kell megszólítani őket, hogy az a megszólítás célt érjen. És nem szabad gyors következtetést levonni a viselkedésükből, válaszaikból, mert sok minden mást jelent az ő kommunikációjukban.”

A 2009 szeptemberében indult Platform 11+ uniós együttműködés a 11-15 éves korosztálynak szóló új előadások megszületését segíti elő. A projektben részt vevő 12 ország 13 ifjúsági teátrumának írói, rendezői, színházpedagógusai iskolákba látogattak megismerni a tizenévesek életét, problémáit, hogy róluk, nekik szóló darabokat készítsenek. A Kolibri a program keretében mutatta be Horváth Péter Emil és a detektívek mai korba ültetett átdolgozását, és az észt Aare Toikka-val közösen írt Help című előadását, valamint Tasnádi István igaz történeten alapuló Cyber Cyrano-ját. Az együttműködő országok kulturális és társadalmi sajátosságainak bemutatását is ösztönző projekttel a Kolibri régi törekvése vált valóra: a külföldi sikerdarabok után hazai szerzők magyar tizenévesekről írt művei kerülnek színpadra.

Keserű pirulák

„Az iskolában először ismerkedtünk a gyerekekkel, aztán feldobtuk a fiatalkori gyógyszerezés, drogozás témáját – meséli Németh Ákos, a darab írója. - A fiktív történet nem csak az ő ötleteikből, az alap szüzsé továbbgondolásából épült fel, de Balázs helyzetgyakorlatokra, improvizációs játékokra is rávette őket, amikből aztán sokat merítettem az írás során.”

A Patikapédia gyógyszerészeti- és orvosi tudástár szerint bizonyos gyógyszerek szedése ugyanolyan függőséget okozhat, mint amilyet egyes kábítószerek. A gyógyszerfüggőségnél is fellép a szer újbóli fogyasztására irányuló leküzdhetetlen kényszer, ami pszichés biztonság- és örömérzetet ad.

Az altatók, nyugtatók, szorongásoldó szerek alkalmazása rövid idő alatt alakíthat ki addikciót. Mindegyik más-más mértékben és idő alatt válthatja ki a függőséget, de egy részüknél már két hét folyamatos használat után is kialakulhat.

Belassulsz, felpörögsz

A szerző úgy látja, általános, hogy a gyerekek brahiból próbálgatják a különböző tudatmódosítókat, fogalmuk sincs a veszélyekről. Ugyanakkor tabunak is tekinthető a problémakör, hiszen a felnőttektől nem mernek kérdezni, ha valamilyen formában találkoznak ezekkel. A gyógyszerek ráadásul legálisan kapható készítmények, hatásukat tekintve mégis nagyon közel állnak a legkeményebb drogokhoz.

„Rengeteg ilyen sztorit hallok a távolabbi ismeretségi körömből – állítja Németh. - És a médiában is egyre többször hangzanak el erről szóló hírek. Hogy mennyire elterjedtek lehetnek a tudatmódosító szerek a tizenévesek körében, azt talán jól mutatja, hogy – bár később bebizonyosodott az ellenkezője - a West Balkán-i eset után egyből szárnyra kaptak olyan pletykák, amelyek szerint kábítószer játszhatott közre a tragédiában. Ezért tartottam fontosnak, hogy a darab ezt a témát vesse fel.”

„Felmerülhet a kérdés, hogy az előadás nem épp ötletet ad-e a gyerekeknek – magyarázza Perényi. - Ahogy a szövegben sincs utalás rá, mi is különös figyelmet fordítunk arra, hogy semmi konkrétumot, részletet ne jelenítsünk meg abból, hogyan működhet az „üzlet”. És olyan jelenet sincs, amiben látható lenne, milyen „élvezetet” nyújtanak ideig-óráig a gyógyszerek. A függőség korántsem vonzó, sokszor fájdalmas velejáróit viszont nagyon hitelesen be szeretnénk mutatni.

A webáruház csúnya kudarc mindkét lány számára. A tudatmódosítók egyikük problémáit sem oldják meg, csak tetézik azokat egy még súlyosabbal. A valóságban is így végződik minden ilyen történet, mi is erre helyezzük a hangsúlyt.”

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.12.05.
A PSZ felmérése a pedagógusok munkaterheléséről
A Pedagógusok Szakszervezete felmérést készített a tanárok munkaterheléséről. Utoljára 2008-ban a TÁRKI-TUDOK Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ Zrt. végzett kutatást a témá...
(Forrás: ckpinfo)
--
2019.12.05.
Rossz jegy miatt késelhette meg tanárnőjét a győri középiskola jó tanuló diákja
az elkövető egy nagyon jó tanuló tizedikes fiú, aki most hármast kapott a dolgozatára, ezért támadt késsel a tanárára. Ezt az Indexnek is többen megerősítették, hozzáfűzve, hogy a k...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.12.05.
Életem legrosszabb napja volt, amikor rehabra vittem a gyerekemet
A ráckeresztúri rehabon külön csoportfoglalkozásokat tartanak a szülőknek, hogy tisztában legyenek, mivel jár a függőség. Sokszor ugyanis elbagatelizálják a problémát, vagy pont, hogy...
(Forrás: abcug.hu)
--
2019.12.05.
Iskolaérettség: két hét haladékot kaphatnak a szülők
Elsősorban a gyermek után járó anyagi támogatások elvételével büntethetik azokat a szülőket, akik akkor sem viszik iskolába hatéves gyermeküket, ha az OH nem hagyta jóvá halasztási ké...
(Forrás: Népszava)
--
2019.12.05.
Nem feltétlenül sok tanulás és sok pénz kell a jó iskolai eredményekhez
A sok pénz mellett, ha nincs korszerű, hatékony oktatási rendszer, akkor nem lesz látványos eredménye a ráfordításoknak. Magyarország jóval az OECD-átlag alatt finanszírozza az oktatást...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.12.04.
Újra kiállította a bizonyítványt a magyar iskolákról a PISA-teszt
Kína mindent visz, a magyar diákok eredménye kicsit javult, de így is gyenge nemzetközi összehasonlításban: kijöttek a legfrissebb PISA-eredmények, beárazva az egyes országok oktatási rendszereit...
(Forrás: index)
--
2019.12.04.
A PSZ felmérése a pedagógusok munkaterheléséről
Utoljára 2008-ban a TÁRKI-TUDOK Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ Zrt. végzett kutatást a témában. 2017-ben az Emberi Erőforrások Minisztériuma kezdeményezett hasonlót, de a kutat...
(Forrás: Pedagógusok Szakszervezete)
--
2019.12.04.
Nonszensz, hogy a gyerekeket is munkaszombatra kényszeríti a rendszer
Nagyon jó lenne, ha nem sugalmaznánk ilyen üzenetet már gyerekkorban, hogy a „tömbösített pihenés” annyit ér, mintha rendszeresen pihennénk. Ez nincs így – Gyurkó Szilvia gyerekjogá...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.12.02.
Megvizsgálják a tanárok további bérigényét
Konstruktívan állnak a minisztériumok a tanárok hétvégi akciójához és követeléseihez. A szombaton utcára vonuló pedagógusoknak azt ígérték: a kormány kész megvizsgálni a bérigényeket...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Dóra! Meg kell kérdezni a döntéshozót, hogy mi indokolja a lépést. Ha ez szóban nem működik, írásban kell megtennie, mégpedig hivatalos levélben: választ vár, és ezt indokolja (nem volt előzmény, váratlanul érte, ragaszkodik az indokláshoz stb.) Mindenképpen menjen másolat a fenntartónak. A levélen fel kell tüntetni, hogy kik kaptak másolatot. (Ha szakszervezeti tag, a szakszervezet támogatását is kérheti.) Felvethető a probléma nevelőtestületi értekezleten is, de ragaszkodni kell a jegyzőkönyvhöz. A levelezés online is lebonyolítható, de fontos, hogy legyen mindennek írásos nyoma. A szakmai munkaközösség támogatását van esélye elnyerni? Reméljük, sikerül tisztázni a dolgot, illetve orvosolni a problémát. Üdvözlettel az OFOE szerkesztősége

--
  Hesz Dóra Virág

Köszönöm a gyors választ!
Pedig így történt, gyakorlatilag ezen a héten, hétfőről keddre már megvonták az osztályfőnökségemet (semmi konkrétumról nem tájékoztattak, "jobb, ha nem is tudom", szülői megkeresések voltak). Valakik valamit mondtak...írásban nem kaptam semmit, fegyelmi, természetesen nem volt, hisz nem követtem el semmit. Van ennek a lépésnek v.milyen formai, írásbeli feltétele? Mind szakmailag, mind anyagilag súlyosan érint ez a döntés, amit nem tartok megalapozottnak. Előre is köszönöm a segítséget!
HEsz Dóra Virág

--
  OFOE

Kedves Dóra! Tulajdonképpen furcsa, hogy így történt. Gondolom, az ügynek voltak előzményei, valamivel feltételezhetően indokolták ezt a lépést.
Az iskolavezetőnek jogában áll lecserélni az osztályfőnököt, de nem csak úgy, ötletszerűen az egyik pillanatról a másikra.

--
  Hesz Dóra Virág

T. Cím!

Az iránt érdeklődöm, hogy tanév közben (szóval most, 2019. nov.végén)megvonható-e az ofő pótlék egy más kolléga kinevezésével egyik napról a másikra...

Várom szíves válaszukat:
Hesz Dóra Virág

--
  OFOE

Kedves Zoltán!
A munkaszerződéssel foglalkoztatottakra is a pedagógus-előmeneteli
rendszer vonatkozik, a hozzá tartozó illetményrendszerrel, és a
szabadság. valamint pótszabadság is azonos, a távolléti díj számítása
az Nkt. alapján történik, a túlmunka díjazása, beleértve a
pihenőnapokon végzett munkát, mindenki esetében az Mt .és a
326/2013-as rendelet alapján történik, ahogy az eseti helyettesítésre
vonatkozó előírások is azonosak. Nem jár jubileumi jutalom, és a
végkielégítés is csak az Mt. alapján, ahogy távozáskor nincs
felmentési idő, hanem jóval rövidebb felmondási idő van. A nők negyven
év jogosultsági idő alapján nem kérhetik a felmentésüket, hanem közös
megegyezéssel vagy felmondással mehetnek el. A munkaviszony sokkal
könnyebb felmondással megszüntetni, mint felmentéssel, mert csak annyi
a kritérium, hogy az indok legyen valós és okszerű. Ha valakit
felmondással el akarnak küldeni, az Mt. hatálya alá tartozó munkáltató
esetében nem kötelező az előzetes állásfelajánlás. Küldök egy
összehasonlító táblázatot

((A választ a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk. Az ígért táblázatot a mail címre küldtük el).

--
  Tóth Zoltán

Üdvözlöm!
Szeretnék választ kapni az alábbi kérdésemre.
Alapítványnál, pedagógus munkakörben foglalkoztatott munkavállalóra a munatörvénykönyve vonatkozik. Minden kérdésben? Melyekben nem?
Különösen a heti munkaidő, az éves szabadság és a túlmunka díjazása (szombat, vasárnap) érdekelne.
Várom válaszát,
üdvözlettel: Zoltán

--
  ofoe

Kedves Rita! A gyermekvédelmi felelős munkakör 2012 szeptemberétől megszűnt, a feladat az osztályfőnökhöz került. Nem törvénymódosítás volt ez, hanem az új törvény és a hozzá kapcsolódó rendeletek tértek el a korábbiaktól. (A válasz a PDSZ jogi szakértőjétől érkezett.)

--
  ofoe

Kedves Katalin! Jól tudja : 22 órát kellett volna alapul venni, a tagóvoda vezetője - bár csoportban kell lenni 3 csoportos óvoda esetén, tehát nem függetlenített vezető -, de kap órakedvezményt. Tehát nem a 32 órát, hanem a 22 órát kell nézni és erre rászámolni a túlórát. (A választ Bakonyi Anna óvodai szakértő adta meg.)

--
  Mohácsi Katalin

Tisztelt OFOE!

Szeretnék állásfoglalást kérbi a következő helyzetre! Tagintézmény vezető vagyok egy 3 csoportos óvodában. Saját csoporttal foglalkozom,és látom el a vezetői feladatokat.Kolleganőm nem lesz ebben az évben, így egyedül látom el a feladatot a nap folyamán.A fenntartó eddig 50 óra ingyen munkát kért, majd a 32 óra feletti órákat számolta el részemre 90 %-os túlórával. Kérdésem az lenne, hogy jogos-e számomra az óvónők kötelező 32 órájával való számolás, mert az én kinevezésemben a 22 óra van megjelölve.EDDIG A 32 ÓRA FELETTI IDŐT számolták el ingyen 50 órai munka után.

Válaszukat nagyon köszönöm!
Üdvözlettel: Mohácsi Katalin

--
  Sasváriné Rita

Tisztelt Szerkesztőség!
Emlékeim szerint volt egy 2012. évi szabályozás mely az iskolai gyv felelős feladatkörét ill. annak változását írja le. Ha jól emlékszem, az ofő munkakörbe jobban beletették a gyv- t, míg a szakirányú képesítéssel nem rendelkező tul.képpen pedagógus gyv felelős feladatai arányosan csökkentek. Kb a kapcsolattartás segítése és a statisztika maradt meg neki. Meg is szűnt a 2 óra adható órakedvezménye. Most szükségem lenne arra az információra, hogy mely rendelet vagy törvénymódosítás írja le ezt a változást. Ebben kérem segítségüket. Tisztelettel: Sasváriné

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek