OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2011. április 27.
» Hozzászólások (0)

Németh Ákos: A webáruház

12 éves kortól

Bemutató: 2011. április 29. 19 óra, Kolibri Pince (Budapest VI., Andrássy út 77.)

Április 29-én A webáruház címmel mutatja be új előadását a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház a Kolibri Pincében. A 12-15 éveseknek szóló dráma az uniós Platform 11+ együttműködés keretében, Perényi Balázs rendezésében készül.

Tina és Marcella unják az iskolát. Mindketten tizennégy évesek, mindkettejüknek világos, hogy a szüleikre nem számíthatnak semmiben, és mindketten népszerűségre vágynak az osztálytársaik, iskolatársaik körében. Az ötletük, hogy tudatmódosító gyógyszerek árusításával vívják ki a figyelmet, kezdetben működni látszik. Hamarosan azonban maguk is a pirulák rabjaivá válnak...

Szereplők:
Marcella - Földes Eszter
Tina - Kőszegi Mária
Lóránt - Bárdi Gergő
Linda - Simon Lea
Bálint - Kosznovszky Márton

Jelmez: André Gabriella
Játékmester: Somogyi Tamás
A rendező munkatársa: Hajsz Andrea
Rendező: Perényi Balázs

Ezek a mai fiatalok...

„Színházilag a legmostohábban kezelt csoport a 11-14 éveseké, alig készül nekik előadás – mondja Perényi Balázs, A webáruház rendezője. - Ők már kinőttek a gyerekszínházból, de még nagyon más a gondolkodásuk, mint a 14-18 éveseknek, akiknek a legtöbb ifjúsági darab szól. Nagyon jó, hogy a Platform 11+ felhívja erre a figyelmet, és megpróbálja betölteni ezt az űrt.”

Perényi jól ismeri a középiskolások korosztályát: 1997-2007 között drámatagozatos iskolákban kreatív játékot, színjátékot, drámát, színház- és drámatörténetet tanított. Tizenéves csapataival hat fődíjat, valamint öt rendezői-, csoportvezetői díjat nyert az Országos Diákszínjátszó Találkozók döntőin.

A webáruház-ban játszó színészekkel többször beült általános iskolás hetedikesek óráira. Úgy látja, a kiskamaszok nagyon nehezen tudják megfogalmazni az érzéseiket, gondolataikat. Még nem alakult ki az önreflexióra való készségük. Csúszkálnak a gyerek- és felnőtt szerepek között. Jellemző, hogy összezárnak – ha valami problémájuk van, nem kérnek segítséget a szülőktől vagy a tanároktól, maguk között intézik el a konfliktusokat. Keménységük, durvaságuk mögött azonban sebzettség, bizalmatlanság, tanácstalanság húzódik.

„Egészen másképp kell közelíteni hozzájuk, mint a kicsit idősebb középiskolásokhoz - magyarázza. - Nagyon okosan kell kérdezni, hogy egyáltalán válaszoljanak. Figyelmesen kell megszólítani őket, hogy az a megszólítás célt érjen. És nem szabad gyors következtetést levonni a viselkedésükből, válaszaikból, mert sok minden mást jelent az ő kommunikációjukban.”

A 2009 szeptemberében indult Platform 11+ uniós együttműködés a 11-15 éves korosztálynak szóló új előadások megszületését segíti elő. A projektben részt vevő 12 ország 13 ifjúsági teátrumának írói, rendezői, színházpedagógusai iskolákba látogattak megismerni a tizenévesek életét, problémáit, hogy róluk, nekik szóló darabokat készítsenek. A Kolibri a program keretében mutatta be Horváth Péter Emil és a detektívek mai korba ültetett átdolgozását, és az észt Aare Toikka-val közösen írt Help című előadását, valamint Tasnádi István igaz történeten alapuló Cyber Cyrano-ját. Az együttműködő országok kulturális és társadalmi sajátosságainak bemutatását is ösztönző projekttel a Kolibri régi törekvése vált valóra: a külföldi sikerdarabok után hazai szerzők magyar tizenévesekről írt művei kerülnek színpadra.

Keserű pirulák

„Az iskolában először ismerkedtünk a gyerekekkel, aztán feldobtuk a fiatalkori gyógyszerezés, drogozás témáját – meséli Németh Ákos, a darab írója. - A fiktív történet nem csak az ő ötleteikből, az alap szüzsé továbbgondolásából épült fel, de Balázs helyzetgyakorlatokra, improvizációs játékokra is rávette őket, amikből aztán sokat merítettem az írás során.”

A Patikapédia gyógyszerészeti- és orvosi tudástár szerint bizonyos gyógyszerek szedése ugyanolyan függőséget okozhat, mint amilyet egyes kábítószerek. A gyógyszerfüggőségnél is fellép a szer újbóli fogyasztására irányuló leküzdhetetlen kényszer, ami pszichés biztonság- és örömérzetet ad.

Az altatók, nyugtatók, szorongásoldó szerek alkalmazása rövid idő alatt alakíthat ki addikciót. Mindegyik más-más mértékben és idő alatt válthatja ki a függőséget, de egy részüknél már két hét folyamatos használat után is kialakulhat.

Belassulsz, felpörögsz

A szerző úgy látja, általános, hogy a gyerekek brahiból próbálgatják a különböző tudatmódosítókat, fogalmuk sincs a veszélyekről. Ugyanakkor tabunak is tekinthető a problémakör, hiszen a felnőttektől nem mernek kérdezni, ha valamilyen formában találkoznak ezekkel. A gyógyszerek ráadásul legálisan kapható készítmények, hatásukat tekintve mégis nagyon közel állnak a legkeményebb drogokhoz.

„Rengeteg ilyen sztorit hallok a távolabbi ismeretségi körömből – állítja Németh. - És a médiában is egyre többször hangzanak el erről szóló hírek. Hogy mennyire elterjedtek lehetnek a tudatmódosító szerek a tizenévesek körében, azt talán jól mutatja, hogy – bár később bebizonyosodott az ellenkezője - a West Balkán-i eset után egyből szárnyra kaptak olyan pletykák, amelyek szerint kábítószer játszhatott közre a tragédiában. Ezért tartottam fontosnak, hogy a darab ezt a témát vesse fel.”

„Felmerülhet a kérdés, hogy az előadás nem épp ötletet ad-e a gyerekeknek – magyarázza Perényi. - Ahogy a szövegben sincs utalás rá, mi is különös figyelmet fordítunk arra, hogy semmi konkrétumot, részletet ne jelenítsünk meg abból, hogyan működhet az „üzlet”. És olyan jelenet sincs, amiben látható lenne, milyen „élvezetet” nyújtanak ideig-óráig a gyógyszerek. A függőség korántsem vonzó, sokszor fájdalmas velejáróit viszont nagyon hitelesen be szeretnénk mutatni.

A webáruház csúnya kudarc mindkét lány számára. A tudatmódosítók egyikük problémáit sem oldják meg, csak tetézik azokat egy még súlyosabbal. A valóságban is így végződik minden ilyen történet, mi is erre helyezzük a hangsúlyt.”

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2020.05.26.
Óriási az érdeklődés a nyári táborok iránt
A járvány miatt sok szülő használta fel a munkahelyi szabadságát, hogy a gyermekére vigyázhasson otthon, ezért ők nehezebben tudják majd megoldani a felügyeletet a nyári szünidő alatt....
(Forrás: magyar nemzet)
--
2020.05.22.
Negyedmillióért is találtunk nyári tábort, de az már tiszta Amerika
Minden akadály elhárult a nyári táborok útjából, mehetnek a gyerekek akár napközis, akár ottalvós táborokba. A bizonytalanság miatt így is kevesebben töltik majd így a vakációjukat, á...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.05.21.
Közalkalmazotti bértábla helyett titkos pontrendszer
lindult a szakképzésben dolgozó pedagógusok minősítése, ami majd az alapját képezi béreik meghatározásának, miután közalkalmazotti jogviszonyuk idén júliustól munkaviszonnyá alakul á...
(Forrás: Népszava)
--
2020.05.21.
Újranyíló iskolák: a tanárok szerint jó döntés
A kormány döntése meglepő, hiszen korábban egészen más opcióról volt szó: Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke a hvg.hu-nak múlt héten arról beszélt, az oktatási akciócsoportban...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.05.21.
Lantos Gabriella: Tanárok és orvosok halálközeli élményei pandémia idején
Több százezer ember – tanárok, orvosok, ápolónők – azonnal megértette, hogy a magyar állam nincs többé. A közszolgáltatásokból csak annyi marad meg, amennyit ők személyesen meg tudnak...
(Forrás: 24.hu)
--
2020.05.19.
Jön a revans Gyöngyöspatáért: a Fidesz törvényt módosítana, hogy a szegregált diákok ne kaphassanak többé kártérítést
A gyöngyöspatai perrel csak egy szereplő járt jól, az a Soros-szervezet, amely az egészet kiagyalta, megszervezte és végigvitte - jelentette ki Horváth László miniszterelnöki megbízott, a...
(Forrás: 168 óra)
--
2020.05.19.
A gyermekmegőrzés nem váltja ki az otthoni tanulást
Megemelkedett az iskolai ügyeletet igénybe vevő gyerekek száma: míg a digitális munkarend első heteiben napi 3-400 diák, ma már 2400 tanuló veszi igénybe a gyermekfelügyeletet – válaszolta...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.05.19.
Csak egy jó kis válság kellett ehhez: óriási lehetőséget kaptak a magyar iskolák (interjú Vass Vilmossal)
Mennyi diákot ért el valójában a mostani munkarend? Mekkora volt a digitális eszközkielégítettség? Mennyire tudtak élni ezzel az új helyzettel a tanárok? Kik azok, akik innovatívak voltak...
(Forrás: Pénzcentrum)
--
2020.05.19.
Vissza az iskolába két hétre? Miért volna ez jó?
Az évet jobb lenne úgy lezárni, hogy személyes kontaktusban legyünk a kisgyerekekkel– foglalja össze egy borsodi tanító, miért is lenne jó egy tanév végi kéthetes „normál” iskola....
(Forrás: hvg.hu)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Erdélyi Virág! Úgy véljük, hogy ez a helyi vezetés (tankerület?) döntési joga. Az érintett kollégának pedagógiai végzettsége van, 6. osztályig az osztályfőnöki megbízatás jogossága sem lehet kétséges. A magasabb évfolyamokon nyilván nem lehet szakórája, nem biztos, hogy szerencsés, ha csak osztályfőnökként működik az adott osztályban. Hogy munkaközösségvezetőként be tudja tölteni a feladatát azon is múlik, hogy mi a munkaközösségvezető pontos feladatköre. Ha jó szervező, van megfelelő pedagógiai tudása, nem kizárt, hogy alkalmas a feladatra. Önmagában a szakvizsga és a középfokú vezetői végzettség nem garantálja a nagyobb hozzáértést főként az osztályfőnökséget illetően.

--
  Erdélyi Virág

Kedves Kollégák!
Lehet- e felső tagozaton osztályfőnöki munkaközösség- vezető az, akinek csak tanítói végzettsége van, amellyel max. 6 évfolyamon taníthat a műveltségterületének megfelelő szakon?
Mellesleg 3 éve van a munkaközösségben, ahol tőle 2 évtizeddel idősebb öt 50+os több diplomás, ped.szakvizsgás, ped.2 minősítésű, közoktatási vezetői végzettséggel rendelkező pedagógus van.

--
  OFOE

Kedves Doroginé Kiss Ildikó!
A Kjt. 24. § (1) bekezdése szerint "Ha a közalkalmazott munkaköre
ellátása mellett a munkáltató rendelkezése alapján átmenetileg más
munkakörébe tartozó feladatokat is ellát, s ezáltal jelentős
többletmunkát végez, illetményén felül a végzett munkával arányos
külön díjazás (helyettesítési díj) is megilleti." A helyettesítési díj
mértékét jogszabály nem határozza meg, csak azt, hogy a végzett
munkával arányosnak kell lennie. Az a javaslatom, hogy a fenti
rendelkezésre hivatkozva kérje, hogy részére az Mt. 139. §-ában
meghatározott óradíj legalább 50 százalékának megfelelő helyettesítési
díjat állapítsanak meg. Ha ezt a munkáltató megtagadja, munkaügyi per
indítható. (A választ a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk.)

--
  Szilágyi István

Tisztel Címzett!
Nagyon szépen köszönöm a szakszerű és megnyugtató válaszát.
Tisztelettel: Szilágyi István.

--
  OFOE

Kedves Szilágyi István! Pedagógus-munkakörben a köznevelési törvény 64. § (2a) bekezdése
alapján az évi 25 munkanap pótszabadság nem adható, hanem jár. A
pótszabadságból a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 30. § (2)
bekezdése alapján
a) továbbképzés, foglalkoztatást elősegítő képzés,
b) a nevelési-oktatási intézmény tevékenységi körébe tartozó nevelés,
oktatás, a pedagógiai szakszolgálati intézmény tevékenységi körébe
tartozó pedagógiai szakszolgálati tevékenység,
c) ha a pedagógus szabadságát részben vagy egészben a szorgalmi
időben, óvodapedagógus esetében - a június 1-jétől augusztus 31-éig
tartó időszak kivételével - a nevelési évben adják ki,
lehet legfeljebb 15 munkanapot igénybe venni. Az tehát nem jogszerű,
ha nem a fenti indokok valamelyike miatt, hanem úgymond, időarányosan
vesz le a pótszabadságból napokat a munkáltató. Javaslom, hogy ezt az
intézkedést ne fogadja el, hanem ragaszkodjon a pótszabadság
kiadásához. A felmentési időnek abban a felében, amikor munkavégzésre
kötelezhető, ki kell adni az időarányos szabadságot. Ha a szabadság
kiadására nincs mód, azt a jogviszony megszűnése esetén - az Mt. 125.
§-a szerint - pénzben kell megváltani. (A válszt a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk.)

--
  OFOE

Kedves Harmat Krisztina! Jogszerűnek jogszerű, mivel a munkaidő kötött és kötetlen munkaidőből
áll, csak éppen nem nevezhető etikusnak. Úgy lehet kivédeni, hogy a munkavállaló is kivehet az Mt. 122. § (2) bekezdése alapján hét munkanap szabadságot akkor, amikor akar, csak előtte 15 nappal be kell ezt jelenteni. (A válasz a PDSZ szakértőjétől érkezett.)

--
  Harmat Krisztina

Kedves OFOE!
Szeretném kérdezni, hogy jogszerű-e szorgalmi időben, tanítási (hétköznap) napon szabadságot elrendelni a pedagógus számára akkor, amikor annak nincs sem tanítási órája órarend szerint, sem más feladata a neveléssel-oktatással le nem kötött munkaidejében?
Köszönettel:
Harmat Krisztina

--
  Szilágyi István

Azt szeretném megkérdezni, hogy pedagógus munkakörben a 25nap pótszabadság jár, vagy adható? Nyugdíjazás előtt a munkáltató az időarányosan járó 18 nappótszabadságomból 11 napot igénybe vett a tanév zavartalan befejezése érdekében, amihez ugyan joga van, de én úgy gondolom, hogy mivel a felmentési időben nem került kiadásra az időarányos szabadság, azt a munkáltatónak pénzben kell megváltani. Sajnos nem igy történt. Kérdezem, hogy helyesen járt el a munkáltató? Várom megtisztelő válaszát!
Tisztelettel: Szilágyi István.

--
  Doroginé Kiss Ildikó

Tisztelt Egyesület!
Nyelvtanárként 2019 szeptember közepétől december 20-ig (téli szünet kezdete) az én tanulócsoportomat összevontam az említett idő alatt táppénzen levő kolléganőm csoportjával heti 3 órában. Ez összesen 3 osztályt érintett, ami heti heti 9 összevont órát jelentett. Mikor rákérdeztem, hogy ezért jár-e túlóra íj vagy valami plusz bér, azt a választ kaptam, hogy nem mert az összevont órákért semmi sem jár. Ráadásul ugyanígy több mint három hónapot már a tavalyi évben is helyettesítettem ugyan így. Kérdésem, valóban nem jár az összevont órák után túlóra? Mit mond erről a jogszabály?
Üdvözlettel: Doroginé Kiss Ildikó, tanár

--
  OFOE

Kedves Láng Róbert! Ime a szabály
Mt. 123. § (1) A szabadságot esedékességének évében kell kiadni.

(2) A szabadságot, ha a munkaviszony október elsején vagy azt követően kezdődött, a munkáltató az esedékességet követő év március 31-ig adhatja ki.

(3) A szabadságot, ha a munkavállaló oldalán felmerült ok miatt nem lehetett az (1) bekezdésben meghatározottak szerint kiadni, az ok megszűnésétől számított hatvan napon belül ki kell adni.

(4) Az esedékesség évében kell kiadottnak tekinteni a szabadságot, ha igénybevétele az esedékesség évében megkezdődik és a szabadság következő évben kiadott része nem haladja meg az öt munkanapot.

(A választ Nagy Erzsébettől, a PDSZ szakértőjétől kaptuk.)

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2020) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek