OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2011. június 6.
» Hozzászólások (0)

„Ha a társaink nem bíznak bennünk, akkor az gáz...”

(Osztályfőnöki óra az értékekről)

10 éven át tanítónőként dolgoztam, két éve nevelési tanácsadó vagyok egy Szilágy megyei középiskolában1 : Szilágycsehen. Jelenleg a Babes Bólyai Tudományegyetem pszichológia mesteri szakát végzem.

Az iskola kilencedik évfolyamát e tanév kezdete óta ismerem. A diákok fenntartás nélkül elfogadnak, és én is nagyon megkedveltem őket. Az év során számos osztályfőnöki órára sikerült „bekérezkednem”, és ha valamelyik tanárukat helyettesíteni kell, nagyon szívesen vállalkozom a feladatra. Ilyenkor a gyerekek megfogalmazása szerint „beszélgetés órát” tartunk.

Néhány hónapja a kilencedikes diákokkal (mindhárom osztályban) kitöltettem egy értékpreferencia kérdőívet A kérdőívek adatainak értékelését követően 16 önként vállalkozó tanulóval (13 lánnyal és 13 fiúval) készítettem csoportos interjút. Az alábbiakban ennek a szövegét adom közre.

Értékprefencia kérdőív

Az értékek rangsora a vizsgálatban

Beszélgetés a diákokkal

Először is szeretném megköszönni nektek, hogy úgy döntöttetek: részt vesztek a beszélgetésen.

Gondolom, mindannyian emlékeztek a decemberben kitöltött kérdőívekre. Azóta eltelt egy kis idő, de most visszahoztam nektek, hogy lássam, mit szóltok a kapott eredményekhez. A beszélgetés megkezdése előtt azonban jó lenne néhány szabályt alkotni, hogy a közös munka gördülékenyen menjen.

M. Ági: Szerintem a legfontosabb dolog az lenne, hogy ne vágjunk egymás szavába, és mindenki hallgassa figyelmesen, hogy mit mond a másik.

Szerintem ez nagyon jó ötlet, ha megengeded, fel is írom a táblára.

F. Tomi: És mi van akkor, ha valaki nem szeretne válaszolni valamelyik kérdésre?

Értékes megjegyzés. Én azt javaslom, hogy mindenkinek legyen lehetősége kimaradni a beszélgetésből, ha akar, mondjuk azt, hogy mindenkinek joga van passzolni a kérdést.

(A diákok helyeslően bólogatnak.)

Sz. Heni: Szerintem az sem lenne jó, ha megszólnánk egymást, vagy esetleg személyeskednénk. Mondjuk, ha valaki elmondaná a véleményét, akkor a másik rászól, hogy: „Ezt épp te mondod?”

Köszönöm a javaslatot! Úgy gondolom, jogosan lehet ez is egy szabály. Akkor ezt is felírjuk a táblára. Egyéb javaslat, hogyha van?

(Nem érkezik több javaslat a diákok részéről. A tanárnő kiosztja a kérdőív eredményeinek rangsorát. A diákok nézegetik a lapokat.)

S. Ricsi: Én nem hiszem, hogy a legfontosabb nekünk az, hogy rendszeresen járhassunk játékkaszinóba.

Igazad van, ugyanis számotokra, a kérdőív feldolgozása szerint ez az utolsó helyen van. Emlékeztek rá, hogy egy ötfokú skálán kellett értékelnetek a kívánságokat. Minden kijelentés mellé odaírtam az átlagpontszámot, amit a kérdés kapott, ez a kívánság csak 1,71 átlagot kapott és ezzel került az utolsó helyre. A legmagasabb átlaggal a ’Találnék egy életre szóló igaz barátot’ kívánság szerepel 4,61-es átlaggal. Így áttekinthetőbb a dolog.

(A diákok igennel válaszolnak.)

F.Tomi: Hát én például szeretek pókerezni.

B. Csaba: Én is.

F.Tomi: Szerintem a póker is fontos.

I. Dóra: De látod, hogy többen nem így gondoljuk, hanem számunkra például fontosabbak a barátok.

F. Tomi: Jól van, Dóra most már! Hát az nekem is fontosabb, csak mondom, hogy a pókert is szeretem.

Őszintén szólva engem nagyon meglepett az, hogy nem vágytok például olyan trófeákra, mint az Oscar-díj,a parlamenti képviselői állás, Nobel-díj.

M. Zoltán: Szerintem megvan az oka, hogy nem annyira fontos, sőt szerintem egyáltalán nem fontos számunkra.

M. Ági: Ja, ki szeretné, hogy folyton kövessék a paparazzik?

Sz. Heni: A sztároknak nincs is magánéletük.

(Minden diák helyeslően bólogat.)

P. Andi: Véleményem szerint az embernek nagyon fontos a magánélete, és ha már magánéleted sem lehet… Nem csoda, hogy egyesek közülük drogoznak, meg folyton valami hülyeséget csinálnak. Ha kilépnek az utcára, már mindenki a nyomukban van.

F.Tomi (nevetve): Még a WC-re sem mehetnek nyugodtan.

(A többiek is nevetnek, de ugyanakkor látszik, hogy teljes az egyetértés.)

S. Ricsi: Szerintem a sztároknak barátaik sincsenek, vagy ha vannak, azok biztosan érdekbarátok.

M. Ági: Persze a pénzért, meg a feltűnési mániáért, meg szerintem ők is reflektorfénybe akarnak kerülni.

I. Dóra: Szerintem így sok barát mellett is lehet magányosnak maradni.

Néhány diák: Persze!

Ezt akár úgy is összefoglalhatnám, hogy a magánéletetek, a nyugalmatok, az intimitásotok értékesebb számotokra, mint a hírnév, a sztárság.

(Többen a diákok közül igennel válaszolnak.)

Mi a helyzet a Nobel-díjjal?

S. Dávid: Az jobb, mert a Nobel-díjasokról nem tudnak annyian. Az embereket ez nem érdekli annyira. Csak hát, oda nagyon kellene tudni. Meg szerintem már nehéz újat kitalálni meg efféle...meg annyi okos ember van...

Értem. De gondolom, nem jár akkora hírnévvel meg követéssel az, ha valaki legnépszerűbb az osztályban, vagy ha valaki a legnagyobb tekintélynek örvend.

I. Dóra: Szerintem a diákok többsége nem szereti azokat az embereket, akik kitűnnek ezzel vagy azzal. Szerintem az ilyeneknek is csak érdekbarátaik vannak.

S. Dávid: Azért nem kell túlozni.

I. Dóra: Hát Dávid én ezt így látom. Lehet, hogy veled ez nem így van, tisztelet a kivételnek, de szerintem a többiek nem szeretik azokat, akik kitűnnek, mert aztán azok már beképzeltek is, meg nem is foglalkoznak semmi mással, csak a tanulással.

S. Dávid: Ez a te véleményed.

I. Dóra: Így van. Nem kell, hogy mindenkinek ez legyen a véleménye.

Esetleg valakinek van még ehhez hozzáfűzni valója?

(Senki nem akar véleményt mondani.)

Ti az a korosztály vagytok, akiket nagyrészt a számítógép előtt látunk. Hát ehhez képest engem meglepett az, hogy számotokra nem is fontos, hogy szörfözzetek e neten.

K. Kriszti: Persze mindenki ezt mondja, még otthon is. „Már megint a számítógép előtt ülsz? Jobb lenne ha tanulnál!”

B. Csaba: Meg: „bezzeg az én időmben!”

M. Ági (nevet): Ja, ez a kedvencem!

K. Kriszti: Apámék azt hiszik, hogy csak játszom a számítógépen.

B. Csaba: Mikor leültettem nagyapámat, és azt mondtam neki, hogy ide figyelj, milyen honlapot csinálok, az öreg azt sem tudta, hova nézzen, majd leesett az álla.

K. Kriszti: Én meg mixeket csinálok. Az se semmi!

M. Zoltán: Azok tényleg jók!

Tehát ha ti a számítógép előtt ültök, akkor általában valami fontosat csináltok.

B. Csaba: Hát játszunk is, de azt is kell.

Az AIDS ellenszerének a felfedezése sem olyan dolog, amit szeretnétek megvalósítani?

S. Ricsi: Vannak nálunk okosabbak is, akik ezt megtehetik.

Hirtelen az jutott eszembe, hogy mi van akkor, ha mindenki így gondolkodik erről a dologról.

F.Tomi: Szívás!

(A többiek nevetnek.)

S. Dávid: Azért nem érezzük ezt annyira fontosnak, mert nem olyan közeli probléma. Ha valaki itt a körünkben vagy a városban lenne AIDS-es, lehet, hogy gondolnánk rá…de így, nem igazán.

M. Ági: Én úgy gondolom, hogy biztosan vannak emberek, akiket ez foglalkoztat.

M. Zoltán: Amiért mi nem akarunk, nem jelenti azt, hogy senki sem akar foglalkozni ezzel a problémával. Biztos van olyan, akit érdekelne.

Mi a helyzet a háborúk megakadályozásával?

Sz. Norbi: Szerintem egy ember hiába töri magát. Ez olyan dolog, ami nem egy emberen múlik.

F.Tomi: Meg szerencsére ez sem fenyeget minket.

I. Dóra: Remélem is!

S. Ricsi: Azért látom: bulizni jobban szeretünk.

Legalább is az eredmények ezt mutatják. Nem számítottatok arra, hogy ez a leginkább elfogadott értékek között lesz?

Sz. Heni: Én nem. Szeretünk mi bulizni, és néha fel vagyunk háborodva, ha nem akarnak elengedni.

I.Dóra: Ilyenkor jön a hiszti!

Sz. Heni: De úgy gondolom, hogy belefáradnánk abba is.

L. Kriszta: Akkor, ha mindig elengednének, nem is vágynánk rá szerintem.

F.Tomi (nevet): A tiltott gyümölcs mindig édesebb!

(Halk nevetés, kuncogás hallatszik.)

Az örök fiatalság helyezéséhez mit szóltok?

Sz. Heni: Én azt mondom mindenkinek jó az, ha idősebb lesz. Lehet nem lesz olyan szép, de tapasztaltabb.

F.Tomi (hahotázik): Csúnya, de tapasztalt!

Sz. Heni: De ha nem lehetsz idősebb, gyerekeid sem lehetnek majd.

(Ezzel leginkább a lányok értenek egyet.)

A fontossági sorrendben 3,50 átlaggal szerepel a ’Megválaszthatnám milyen legyen a külsőm’ kívánság.

I.Dóra: Persze, ki ne akarna szép lenni?

S. Helmut: Szerintem mindenki elégedjen meg azzal, amit az Isten adott neki, és győzze meg magát, hogy szép. Mert mindenkiben van valami szépség.

M. Ágnes: Azt hiszem, Helmutnak igaza van, csak azért ez nem olyan könnyű.

A rangsort nézve azt látom, hogy szeretnétek azt, hogy sohase legyetek betegek, de mégis legnagyobb fontossággal az életre szóló barátság bír.

Sz. Heni: Ezzel én nem értek egyet, én ezt biztos nem így írtam. Inkább ne legyen barátom és legyek egészséges. Ki válaszolhatott így?

Elég sokan, az átlagot látva.

M. Ágnes: Hát már meg se haragudj Heni, de most én neked nem adok igazat.

Sz. Heni: Neked inkább barát kellene, és nem bánnád, ha beteg vagy?

M. Ágnes: Hát figyuzz, inkább legyek beteg, és legyen egy igaz barátom, mintsem egészséges legyek, de magányos.

Sz. Heni: És mit érsz a barátságoddal, hogyha beteg vagy?

P. Andi: Egy igaz barát melletted áll a bajban és segít kimászni belőle. Szerintem is nagyon fontos az, hogy legyen melletted valaki, még ha ennek az is az ára, hogy beteg vagy.

Sz. Heni: Hát az meredek! Engem biztos nem győztetek meg!

Nagyon fontos nektek az is, hogy a szüleitek büszkék legyenek rátok.

B. Csaba: Azért vagyunk, hogy legyenek büszkék ránk.

Ebben biztos vagy Csaba, hogy neked például azért kellett megszületned, hogy a szüleidnek legyen kire büszkének lenni?

B. Csaba: Igen, én így gondolom.

S. Helmut: Azért nem egészen így van. Fontos az, hogy a szüleink büszkék legyenek ránk, de nem ezért születtünk a világra.

M. Zoltán: Akkor is szeretné mindenki, hogy büszkék legyenek rá.

Nagyon sokan szeretnétek hűséges házastársat találni.

Sz. Heni: Ez természetes!

M. Ágnes: Mindenkinek szüksége van valakire.

F.Tomi: De ilyet nehéz találni.

I.Dóra: Ezért annyira értékes ez a dolog, mert nagyon kevesen találják meg az igazit.

Fiúk ez nektek is ennyire fontos?

F. Tomi (mosolyogva): Még fontosabb!

A bizalom miért olyan fontos?

M. Ágnes: Szerintem ez nagyon értékes dolog, mert nehéz megszerezni, de könnyű elveszíteni.

P. Andi: Ha a társaink nem bíznak meg bennünk, akkor az…

F. Tomi:...gáz!!

Nagyon fontos lenne nektek, hogy megállítsátok a környezetszennyezést.

L. Kriszta: Persze, hát a gyerekeink mit fognak csinálni, ha ez így folytatódik?

Sz. Heni: Az a baj, hogy minden tele van szeméttel, szerintem senki sem vigyázz a környezet tisztaságára. Ez egy olyan dolog, hogy itt nekünk már muszáj csinálni valamit, mert senki sem gondol ránk.

S. Dávid: Szerintem ez a dolog már mindenkit érint, és nagyon fontos is, hogy foglalkozzunk vele.

Igen, én is úgy gondolom. Miért olyan fontos, hogy szüleitek megosszák veletek a problémáikat?

M. Ágnes: Mert lehet, hogy mi is tudnánk nekik segíteni. Lehet, hogy nekünk néha jobb ötleteink vannak, mint nekik. Szerintem nekik is jobb lenne, ha elmondanák a dolgaikat nekünk is.

Nem lehet az, hogy nem szeretnének titeket terhelni vele?

M. Ágnes: Mit terhelni? Azzal terhelnek, ha nem mondják el, csak érezni, hogy baj van.

Átnéztük az általatok felállított rangsort, kiemeltük a legkevésbé fontos értékeket és a legfontosabbakat. Mit gondoltok, milyen kívánságok, értékek hiányoztak a kérdőívből? Milyen kívánságokkal szeretettek volna még találkozni?

S. Dávid: Például azzal, hogy körbeutazzuk az egész világot.

F. Tomi: Szeretnék elismert sportoló lenni, vagy inkább szeretnék az általam kedvenc sportban első lenni.

De volt ilyen kijelentés: olimpiai bajnok lehetnék.

F. Tomi: Az nem ugyanaz! Én mondjuk a focira gondolok. Szeretnék egy jó focista lenni.

Az nem jár hírnévvel?

F. Tomi: De mégiscsak másabb, mint a sztárság. Itt tényleg az én munkámon és tehetségemen múlna minden.

Értem. Egyéb?

S. Helmut: Becsüljék meg a tehetséges embereket.

Sz. Heni: Szeretnék harmonikus családban élni.

Ez nem szerepel a kívánságok között?

Sz. Heni: De, de nincs jól megfogalmazva.

(A többiek kuncognak.)

Sz.Heni: Hát ne nevessetek! Szerintem az egész fel van darabolva testvérre, meg házastársa, meg szerelemre. Én olyan kijelentést szerettem volna olvasni, ami a teljes családra vonatkozik, egy harmonikus családra.

Rendben. Ha üzenni lehetne most a szüleitek vagy nagyszüleitek generációjának, mit üzenne nekik a ti generációtok?

M. Ágnes: Azt, hogy ha néha butaságot teszünk, nem kell minket ezért elítélni, mert szerintem ők is ilyenek voltak 15, 16 évesen, csak ők tanultak a gyermekkori hibáikból.

I. Dóra: Jobban meg kellene ismerniük minket.

Köszönöm nektek a beszélgetést. Úgy gondolom: ez nagyon tartalmas óra volt Őszintén köszönöm nektek, hogy megosztottátok velem gondolataitokat, véleményeteket. Én is sokat tanultam, úgy hiszem, sikerült jobban megismernem benneteket.

Zárszó

Mióta a pályán vagyok nem volt még olyan osztályfőnöki óra, ahonnan ne energiával és jóérzéssel telítve léptem volna ki. Egyetlen olyan diákkal sem találkoztam, aki valamilyen téren ne lett volna értékes. Olyanok, mint az aprócska, színes kavicsok, nincs köztük két teljesen egyforma, de mégis valamiért mindegyik nagyon szép. Formájukat pedig, akár a kavicsok a víztől, ők az élettől nyerik. Lehet egyikük szúrósabb, de elkápráztat a gyönyörűségével, a másikuk laposabb, de simogatja a tenyerünket, akad olyan is, amelyik színes szépségével örvendezteti meg a szemünket és a szívünket. Akárcsak az én diákjaim…

Antal Katalin

1A Gheorghe Pop de Basesti Iskolacsoport, egy középiskola Szilágy megyében, amelyiknek elméleti (matematika-informatika), valamint technológiai osztályai (faipari szak, könnyűipari szak,) is vannak. Minden évben egy elméleti osztály indul román és magyar tagozaton, a másik 4 osztály pedig technológiai képzésben részesül.

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.09.06.
Microsoft-botrány: újabb korrupciógyanús szálra bukkant Hadházy
A jelentésben szereplő történet szerint a NAV esetében egy Microsoft-alkalmazott tiltakozott is amiatt, hogy az úgynevezett alvállalkozónak nincsenek kompetenciái a munkához. Azonban felvilá...
(Forrás: Magyar Hang)
--
2019.09.06.
"Kérdezd meg szüleidet, miért nem vagy megkeresztelve" – adja feladatul az ötödikes tankönyv
Bánhegyi könyve nem először kap publicitást: 2015-ben a tiltakozások hatására vissza kellett vonni az általános iskolák ötödik, a hatodik és a hetedik osztályaiból az általa írt tört...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.09.04.
„Füttyre indítható, fegyelmezett szolgahadat képezünk” – Exkluzív interjú Vekerdy Tamással és fiával, Dániellel
Az egyikük önmagában intézmény – bármit mond, az futótűzként terjed az interneten, és szavait anyák ezrei tekintik szinte szentírásnak. A másikuk elbújni szeret, és a szűkebb környezet...
(Forrás: wmn.hu)
--
2019.09.03.
A szelekció rendkívül nagy arányú növekedése a magyar iskolarendszerben 2010 és 2017 között. Nahalka István írása
Számtalan szakember és szervezet hívta már fel a figyelmet arra, hogy a szelekciós, illetve az esélyegyenlőtlenségek növekedését eredményező folyamatok egyre veszélyesebbek Magyarországon...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.09.03.
Friss felmérés: a pedagógusok 18%-a az első lehetséges alkalommal elhagyná a pályát
A gyorsjelentés szerint a válaszadók 79%-a szerint túl kevés az ellenszolgáltatás és túl nagy az elvárás, 21%-a várja, hogy javuljon a helyzet, ezen felül 21%-a munkahelyet változtatna, é...
(Forrás: eduline)
--
2019.09.03.
A szülők csak nem akarják úgy taníttatni a gyereküket, ahogy Orbán mondja
Ha saját gyerekeikről van szó, nem veszik be a családok, hogy a munkaalapú társadalom nevében ne gimnáziumba, hanem szakképzésbe adják őket. Az új tanévben is nagyjából ugyanannyian kezdik...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.08.31.
A magyar oktatás színvonala 30 évvel maradt le a valóságtól, és ez a szám most megduplázódik
– mondta Rózsa Ildikó, a Resuli – a Megújuló Oktatásért Alapítvány vezetője a 24.hu-nak a köznevelési törvény módosításával kapcsolatban. A parlament júliusban szavazta meg a szeptembert...
(Forrás: 24.hu)
--
2019.08.31.
A köznevelési törvény módosításainak eltörlését kéri az ellenzék az Alkotmánybíróságtól
Az ellenzék ma sajtótájékoztatón jelentette be, hogy készített egy alkotmánybírósági beadványt, amely minden alkotmánysértő módosítást pontról pontra végigvesz, és kéri ezek eltö...
(Forrás: mérce)
--
2019.08.31.
Vád alatt az érettségit közreadó nyomdász
Vádat emeltek az érettségi feladatokat kiszivárogtató nyomdai alkalmazott ellen – közölte a Bács-Kiskun Megyei Főügyészség. A vádirat szerint a 41 éves, lajosmizsei férfi egy helyi nyomd...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Rita! A gyermekvédelmi felelős munkakör 2012 szeptemberétől megszűnt, a feladat az osztályfőnökhöz került. Nem törvénymódosítás volt ez, hanem az új törvény és a hozzá kapcsolódó rendeletek tértek el a korábbiaktól. (A válasz a PDSZ jogi szakértőjétől érkezett.)

--
  ofoe

Kedves Katalin! Jól tudja : 22 órát kellett volna alapul venni, a tagóvoda vezetője - bár csoportban kell lenni 3 csoportos óvoda esetén, tehát nem függetlenített vezető -, de kap órakedvezményt. Tehát nem a 32 órát, hanem a 22 órát kell nézni és erre rászámolni a túlórát. (A választ Bakonyi Anna óvodai szakértő adta meg.)

--
  Mohácsi Katalin

Tisztelt OFOE!

Szeretnék állásfoglalást kérbi a következő helyzetre! Tagintézmény vezető vagyok egy 3 csoportos óvodában. Saját csoporttal foglalkozom,és látom el a vezetői feladatokat.Kolleganőm nem lesz ebben az évben, így egyedül látom el a feladatot a nap folyamán.A fenntartó eddig 50 óra ingyen munkát kért, majd a 32 óra feletti órákat számolta el részemre 90 %-os túlórával. Kérdésem az lenne, hogy jogos-e számomra az óvónők kötelező 32 órájával való számolás, mert az én kinevezésemben a 22 óra van megjelölve.EDDIG A 32 ÓRA FELETTI IDŐT számolták el ingyen 50 órai munka után.

Válaszukat nagyon köszönöm!
Üdvözlettel: Mohácsi Katalin

--
  Sasváriné Rita

Tisztelt Szerkesztőség!
Emlékeim szerint volt egy 2012. évi szabályozás mely az iskolai gyv felelős feladatkörét ill. annak változását írja le. Ha jól emlékszem, az ofő munkakörbe jobban beletették a gyv- t, míg a szakirányú képesítéssel nem rendelkező tul.képpen pedagógus gyv felelős feladatai arányosan csökkentek. Kb a kapcsolattartás segítése és a statisztika maradt meg neki. Meg is szűnt a 2 óra adható órakedvezménye. Most szükségem lenne arra az információra, hogy mely rendelet vagy törvénymódosítás írja le ezt a változást. Ebben kérem segítségüket. Tisztelettel: Sasváriné

--
  ofoe

Kedves Márta! Íme a válasz, amit a PDSZ jogi szakértőjének segítségével adunk meg.
Az Nkt. 62. § (5) bekezdése szerint a nevelési-oktatási és a pedagógiai szakszolgálati intézményekben pedagógus-munkakörökben
dolgozó pedagógus heti teljes munkaidejének nyolcvan százalékát (a továbbiakban: kötött munkaidő). A 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet
17. § (5) bekezdése szerint "a (4) bekezdésben meghatározottak alapján az egy pedagógusnak elrendelhető tanórai és egyéb foglalkozások,
pedagógiai szakszolgálati közvetlen foglalkozások száma egy tanítási napon a kettő, egy tanítási héten a hat órát nem haladhatja meg. A
neveléssel-oktatással lekötött munkaidő, óvodapedagógus esetében a kötött munkaidő felső határa felett eseti helyettesítés a (4)
bekezdésben foglaltak alapján rendelhető el, egy pedagógus számára tanítási évenként legfeljebb harminc tanítási napra, óvoda esetében egy nevelési éven belül legfeljebb harminc napra." A fentiekből következik, hogy nem teljes héten nem 26 órával kell számolni, hanem időarányosan, mivel ekkor a heti munkaidő 40 óránál kevesebb.
Az összevont helyettesítések esetében a Kjt. 24. § (1) bekezdését kell alkalmazni, amely szerint, ha a közalkalmazott munkaköre ellátása mellett a munkáltató rendelkezése alapján átmenetileg más munkakörébe tartozó feladatokat is ellát, s ezáltal jelentős többletmunkát végez,
illetményén felül a végzett munkával arányos külön díjazás (helyettesítési díj) is megilleti.
Reméljük, segítettünk.

--
  Márta

Szeretném megkérdezni, hogy ha egy munkahét nem minden napján dolgozunk, mert pl. munkaszüneti nap ( Nagypéntek), vagy szabadságot írt ki a vezető ( tavaszi szünet utáni nap), esetleg 1-1 tanítás nélküli munkanap esik a hétre, akkor is csak a 26 óra feletti helyettesítés számít bele abba a bizonyos 30 napba, amely felett már fizetni kell a helyettesítésekért? Nem kell ilyen esetekben arányosan csökkentve számítani a heti kötött munkaidőt, tehát nem max. 26-ban meghatározni? Az iskolavezetés szerint nem. :( Szerintem ez olyan, mintha ledolgoztatnák velünk pl.a szabadságot. Pl. egy nap a héten nem tartottam órákat, mert osztálykiránduláson voltam. Ezen a napon lett volna 4 órám, de mivel nem tartottam meg, azon a héten csak 22 órám volt, 4 óra helyettesítést is kiírhatnak, ami 26 óra alatt van, tehát nem is számít helyettesítésnek. Az összevont helyettesítések pedig egyáltalán nem számítanak nálunk helyettesítésnek. Rendben van ez így?Nagy a káosz. Senki nem tud semmit.Válaszát előre is köszönöm

--
  Eleonóra

Kedves OFOE!

Nagyon szépen köszönöm a válaszukat! :-)

Üdvözlettel: Németh Eleonóra

--
  ofoe

Kedves Eleonóra! Kicsit bonyolult a helyzeted mert a pedagógus munkaköröd alapján jár Neked a 21 munkanap alapszabadság, és a 25 munkanap pótszabadság. Az ápoló munkakör alapján viszont évi 21 munkanap alapszabadság és a Kjt. 57. § (1) bekezdése szerint a fizetési fokozatoddal egyenlő számú munkanap pótszabadság illet meg. Ugyanis a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 30. § (1) bek c)pontja alapján a kollégiumi ápoló munkakörben dolgozóknak nem jár az évi 25
munkanap pótszabadság, erre ["c) a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörök közül a pedagógiai asszisztens,szabadidő-szervező, gyermek- és ifjúságvédelmi felügyelő, pedagógiai
felügyelő, gyógypedagógiai asszisztens, pszichopedagógus, gyógytornász,munkakörben foglalkoztatottak jogosultak. (A válaszadásban a PDSZ jogi szakértője volt segítségünkre.)

--
  ofoe

Kedves Krisztina! Nagyon nehéz a konkrét helyzet pontos ismerete nélkül érdemi tanácsot adni, de megpróbálom. Az első lépés valóban átgondolni azt, hogy Te magad mennyiben vagy felelős az adott problémáért. A figyelmeztetőkkel, intőkkel csak a saját feszültségedet oldod némileg, eredményt nem tudsz elérni. Gondold át, hogy melyik ponton romlott el a kapcsolat az adott csoporttal, eleve így fogadtak, vagy menetközben történt valami. Az a soraidból kiderül, hogy nincs köztetek bizalmi kapcsolat, tehát kommunikáció helyett hadakoztok. Időt kellene szánni arra, hogy a problémát tisztázzátok, megállapodásra jussatok a közös megoldás módjában. Ennek vannak különböző technikái. Fontos, hogy ne személyes sértésként kezeld az ügyet, hanem közös megoldandó problémaként. Nem ördögtől való, amit a kollégáid tanácsolnak, hogy fordulj pszichológushoz, aki segíthet azon, hogy a Benned való görcsöt fel tudd oldani. Amíg Te magad nem jutsz túl ezen a görcsön, nem tudod kézbe venni az ügyeket. Ezek a diákok már nem kamaszok, fiatal felnőttek, nekik is fontos, hogy eljussanak az érettségiig, és matematikából is elérjenek egy bizonyos szintet. Ez lehet az a közös ügy, amin együttesen és nem egymás ellenében kellene dolgoznotok. Szívesen levelezek erről Veled privátban is, ha akarod, de nem minden részlet tartozik a nyilvánosságra. Jelezd, ha ezt szeretnéd. Üdvözlettel Szekszárdi Juli

--
  László Krisztina

Kedves OFOE!
Nem tudom mennyire válaszolható meg a kérdésem. Egy középiskolában tanítok, heti 27 órában matematikát, 8 érettségis csoportnak. (Plusz a korrepetálások, plusz a helyettesítések.) Nagyon szeretem a diákjaimat, de mint mindenhol, ahol emberek vannak, előfordulnak konfliktusok. A kb 110 diákból, akiket két éve tanítok, van kb 15, akik állandóan csak a hibát keresik a munkámban, agresszíven és lekezelően bánnak velem, sokszor megaláznak a csoport egésze előtt. Amikor esetleg szaktanári figyelmeztetést adok nekik, akkor hangosan kiröhögnek, hogy az ő szüleiket ez nem érdekli. (Ezek a diákok már 17-19 évesek, mivel a nyelvi tagozat nulladik évfolyama egy évvel megnöveli a középiskolai tanévek számát.) Semmivel nem tudom őket sem motiválni, sem fegyelmezni, tönkre teszik az óráimat.) Hiába fordultam az osztályfőnökökhöz segítségért, mind ők, mind az igazgató-helyettes és a munkaközösség vezető szerint, ez az én hibám, azért viselkednek így velem, mert ez "belőlem jön". Közben az iskolából folyamatosan mennek el a tanárok, és hiába keresett a szakom, (angol-matek) úgy érzem, hogy nem becsülik meg a munkámat. Hiába az a kb 90 diák aki jól teljesít, (nem egy dícséretes 5-ös is van, és emelt matematika érettségi előkészítő csoportok is), hiába a rengeteg dolgozat, számonkérés, ingyen korrepetálás, rendszeres, hogy káromkodva, csapkodva, üvöltözve csapják az asztalomra a kijavított dolgozatot, mert az nem négyes, hanem csak hármas. És közben a vezetőség, az osztályfőnökök és a munkaközösség vezető szerint is, nekem kell változtatnom, pszichológushoz mennem, mert engem nem lehet elviselni. Meg kell jegyezzem, ezek az emberek 25-30 éve vannak ebben az iskolában. Ez a matematika státusz, amit én megkaptam 2 éve, egy előző iskolavezetéstől, már nagyon régóta, úgymond, "forgó hely" volt, mert - más tanárok elmondása szerint - mindig "volt valami probléma a matek tanárokkal". Minden más matematika tanár az iskolában, már 10-20-30 éve itt tanít.
Nem igazán tudom, mit kezdhetnék a problémával. Tudnának esetleg tanácsot adni?
Köszönettel: Krisztina

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek