OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2011. június 6.
» Hozzászólások (0)

„Ha a társaink nem bíznak bennünk, akkor az gáz...”

(Osztályfőnöki óra az értékekről)

10 éven át tanítónőként dolgoztam, két éve nevelési tanácsadó vagyok egy Szilágy megyei középiskolában1 : Szilágycsehen. Jelenleg a Babes Bólyai Tudományegyetem pszichológia mesteri szakát végzem.

Az iskola kilencedik évfolyamát e tanév kezdete óta ismerem. A diákok fenntartás nélkül elfogadnak, és én is nagyon megkedveltem őket. Az év során számos osztályfőnöki órára sikerült „bekérezkednem”, és ha valamelyik tanárukat helyettesíteni kell, nagyon szívesen vállalkozom a feladatra. Ilyenkor a gyerekek megfogalmazása szerint „beszélgetés órát” tartunk.

Néhány hónapja a kilencedikes diákokkal (mindhárom osztályban) kitöltettem egy értékpreferencia kérdőívet A kérdőívek adatainak értékelését követően 16 önként vállalkozó tanulóval (13 lánnyal és 13 fiúval) készítettem csoportos interjút. Az alábbiakban ennek a szövegét adom közre.

Értékprefencia kérdőív

Az értékek rangsora a vizsgálatban

Beszélgetés a diákokkal

Először is szeretném megköszönni nektek, hogy úgy döntöttetek: részt vesztek a beszélgetésen.

Gondolom, mindannyian emlékeztek a decemberben kitöltött kérdőívekre. Azóta eltelt egy kis idő, de most visszahoztam nektek, hogy lássam, mit szóltok a kapott eredményekhez. A beszélgetés megkezdése előtt azonban jó lenne néhány szabályt alkotni, hogy a közös munka gördülékenyen menjen.

M. Ági: Szerintem a legfontosabb dolog az lenne, hogy ne vágjunk egymás szavába, és mindenki hallgassa figyelmesen, hogy mit mond a másik.

Szerintem ez nagyon jó ötlet, ha megengeded, fel is írom a táblára.

F. Tomi: És mi van akkor, ha valaki nem szeretne válaszolni valamelyik kérdésre?

Értékes megjegyzés. Én azt javaslom, hogy mindenkinek legyen lehetősége kimaradni a beszélgetésből, ha akar, mondjuk azt, hogy mindenkinek joga van passzolni a kérdést.

(A diákok helyeslően bólogatnak.)

Sz. Heni: Szerintem az sem lenne jó, ha megszólnánk egymást, vagy esetleg személyeskednénk. Mondjuk, ha valaki elmondaná a véleményét, akkor a másik rászól, hogy: „Ezt épp te mondod?”

Köszönöm a javaslatot! Úgy gondolom, jogosan lehet ez is egy szabály. Akkor ezt is felírjuk a táblára. Egyéb javaslat, hogyha van?

(Nem érkezik több javaslat a diákok részéről. A tanárnő kiosztja a kérdőív eredményeinek rangsorát. A diákok nézegetik a lapokat.)

S. Ricsi: Én nem hiszem, hogy a legfontosabb nekünk az, hogy rendszeresen járhassunk játékkaszinóba.

Igazad van, ugyanis számotokra, a kérdőív feldolgozása szerint ez az utolsó helyen van. Emlékeztek rá, hogy egy ötfokú skálán kellett értékelnetek a kívánságokat. Minden kijelentés mellé odaírtam az átlagpontszámot, amit a kérdés kapott, ez a kívánság csak 1,71 átlagot kapott és ezzel került az utolsó helyre. A legmagasabb átlaggal a ’Találnék egy életre szóló igaz barátot’ kívánság szerepel 4,61-es átlaggal. Így áttekinthetőbb a dolog.

(A diákok igennel válaszolnak.)

F.Tomi: Hát én például szeretek pókerezni.

B. Csaba: Én is.

F.Tomi: Szerintem a póker is fontos.

I. Dóra: De látod, hogy többen nem így gondoljuk, hanem számunkra például fontosabbak a barátok.

F. Tomi: Jól van, Dóra most már! Hát az nekem is fontosabb, csak mondom, hogy a pókert is szeretem.

Őszintén szólva engem nagyon meglepett az, hogy nem vágytok például olyan trófeákra, mint az Oscar-díj,a parlamenti képviselői állás, Nobel-díj.

M. Zoltán: Szerintem megvan az oka, hogy nem annyira fontos, sőt szerintem egyáltalán nem fontos számunkra.

M. Ági: Ja, ki szeretné, hogy folyton kövessék a paparazzik?

Sz. Heni: A sztároknak nincs is magánéletük.

(Minden diák helyeslően bólogat.)

P. Andi: Véleményem szerint az embernek nagyon fontos a magánélete, és ha már magánéleted sem lehet… Nem csoda, hogy egyesek közülük drogoznak, meg folyton valami hülyeséget csinálnak. Ha kilépnek az utcára, már mindenki a nyomukban van.

F.Tomi (nevetve): Még a WC-re sem mehetnek nyugodtan.

(A többiek is nevetnek, de ugyanakkor látszik, hogy teljes az egyetértés.)

S. Ricsi: Szerintem a sztároknak barátaik sincsenek, vagy ha vannak, azok biztosan érdekbarátok.

M. Ági: Persze a pénzért, meg a feltűnési mániáért, meg szerintem ők is reflektorfénybe akarnak kerülni.

I. Dóra: Szerintem így sok barát mellett is lehet magányosnak maradni.

Néhány diák: Persze!

Ezt akár úgy is összefoglalhatnám, hogy a magánéletetek, a nyugalmatok, az intimitásotok értékesebb számotokra, mint a hírnév, a sztárság.

(Többen a diákok közül igennel válaszolnak.)

Mi a helyzet a Nobel-díjjal?

S. Dávid: Az jobb, mert a Nobel-díjasokról nem tudnak annyian. Az embereket ez nem érdekli annyira. Csak hát, oda nagyon kellene tudni. Meg szerintem már nehéz újat kitalálni meg efféle...meg annyi okos ember van...

Értem. De gondolom, nem jár akkora hírnévvel meg követéssel az, ha valaki legnépszerűbb az osztályban, vagy ha valaki a legnagyobb tekintélynek örvend.

I. Dóra: Szerintem a diákok többsége nem szereti azokat az embereket, akik kitűnnek ezzel vagy azzal. Szerintem az ilyeneknek is csak érdekbarátaik vannak.

S. Dávid: Azért nem kell túlozni.

I. Dóra: Hát Dávid én ezt így látom. Lehet, hogy veled ez nem így van, tisztelet a kivételnek, de szerintem a többiek nem szeretik azokat, akik kitűnnek, mert aztán azok már beképzeltek is, meg nem is foglalkoznak semmi mással, csak a tanulással.

S. Dávid: Ez a te véleményed.

I. Dóra: Így van. Nem kell, hogy mindenkinek ez legyen a véleménye.

Esetleg valakinek van még ehhez hozzáfűzni valója?

(Senki nem akar véleményt mondani.)

Ti az a korosztály vagytok, akiket nagyrészt a számítógép előtt látunk. Hát ehhez képest engem meglepett az, hogy számotokra nem is fontos, hogy szörfözzetek e neten.

K. Kriszti: Persze mindenki ezt mondja, még otthon is. „Már megint a számítógép előtt ülsz? Jobb lenne ha tanulnál!”

B. Csaba: Meg: „bezzeg az én időmben!”

M. Ági (nevet): Ja, ez a kedvencem!

K. Kriszti: Apámék azt hiszik, hogy csak játszom a számítógépen.

B. Csaba: Mikor leültettem nagyapámat, és azt mondtam neki, hogy ide figyelj, milyen honlapot csinálok, az öreg azt sem tudta, hova nézzen, majd leesett az álla.

K. Kriszti: Én meg mixeket csinálok. Az se semmi!

M. Zoltán: Azok tényleg jók!

Tehát ha ti a számítógép előtt ültök, akkor általában valami fontosat csináltok.

B. Csaba: Hát játszunk is, de azt is kell.

Az AIDS ellenszerének a felfedezése sem olyan dolog, amit szeretnétek megvalósítani?

S. Ricsi: Vannak nálunk okosabbak is, akik ezt megtehetik.

Hirtelen az jutott eszembe, hogy mi van akkor, ha mindenki így gondolkodik erről a dologról.

F.Tomi: Szívás!

(A többiek nevetnek.)

S. Dávid: Azért nem érezzük ezt annyira fontosnak, mert nem olyan közeli probléma. Ha valaki itt a körünkben vagy a városban lenne AIDS-es, lehet, hogy gondolnánk rá…de így, nem igazán.

M. Ági: Én úgy gondolom, hogy biztosan vannak emberek, akiket ez foglalkoztat.

M. Zoltán: Amiért mi nem akarunk, nem jelenti azt, hogy senki sem akar foglalkozni ezzel a problémával. Biztos van olyan, akit érdekelne.

Mi a helyzet a háborúk megakadályozásával?

Sz. Norbi: Szerintem egy ember hiába töri magát. Ez olyan dolog, ami nem egy emberen múlik.

F.Tomi: Meg szerencsére ez sem fenyeget minket.

I. Dóra: Remélem is!

S. Ricsi: Azért látom: bulizni jobban szeretünk.

Legalább is az eredmények ezt mutatják. Nem számítottatok arra, hogy ez a leginkább elfogadott értékek között lesz?

Sz. Heni: Én nem. Szeretünk mi bulizni, és néha fel vagyunk háborodva, ha nem akarnak elengedni.

I.Dóra: Ilyenkor jön a hiszti!

Sz. Heni: De úgy gondolom, hogy belefáradnánk abba is.

L. Kriszta: Akkor, ha mindig elengednének, nem is vágynánk rá szerintem.

F.Tomi (nevet): A tiltott gyümölcs mindig édesebb!

(Halk nevetés, kuncogás hallatszik.)

Az örök fiatalság helyezéséhez mit szóltok?

Sz. Heni: Én azt mondom mindenkinek jó az, ha idősebb lesz. Lehet nem lesz olyan szép, de tapasztaltabb.

F.Tomi (hahotázik): Csúnya, de tapasztalt!

Sz. Heni: De ha nem lehetsz idősebb, gyerekeid sem lehetnek majd.

(Ezzel leginkább a lányok értenek egyet.)

A fontossági sorrendben 3,50 átlaggal szerepel a ’Megválaszthatnám milyen legyen a külsőm’ kívánság.

I.Dóra: Persze, ki ne akarna szép lenni?

S. Helmut: Szerintem mindenki elégedjen meg azzal, amit az Isten adott neki, és győzze meg magát, hogy szép. Mert mindenkiben van valami szépség.

M. Ágnes: Azt hiszem, Helmutnak igaza van, csak azért ez nem olyan könnyű.

A rangsort nézve azt látom, hogy szeretnétek azt, hogy sohase legyetek betegek, de mégis legnagyobb fontossággal az életre szóló barátság bír.

Sz. Heni: Ezzel én nem értek egyet, én ezt biztos nem így írtam. Inkább ne legyen barátom és legyek egészséges. Ki válaszolhatott így?

Elég sokan, az átlagot látva.

M. Ágnes: Hát már meg se haragudj Heni, de most én neked nem adok igazat.

Sz. Heni: Neked inkább barát kellene, és nem bánnád, ha beteg vagy?

M. Ágnes: Hát figyuzz, inkább legyek beteg, és legyen egy igaz barátom, mintsem egészséges legyek, de magányos.

Sz. Heni: És mit érsz a barátságoddal, hogyha beteg vagy?

P. Andi: Egy igaz barát melletted áll a bajban és segít kimászni belőle. Szerintem is nagyon fontos az, hogy legyen melletted valaki, még ha ennek az is az ára, hogy beteg vagy.

Sz. Heni: Hát az meredek! Engem biztos nem győztetek meg!

Nagyon fontos nektek az is, hogy a szüleitek büszkék legyenek rátok.

B. Csaba: Azért vagyunk, hogy legyenek büszkék ránk.

Ebben biztos vagy Csaba, hogy neked például azért kellett megszületned, hogy a szüleidnek legyen kire büszkének lenni?

B. Csaba: Igen, én így gondolom.

S. Helmut: Azért nem egészen így van. Fontos az, hogy a szüleink büszkék legyenek ránk, de nem ezért születtünk a világra.

M. Zoltán: Akkor is szeretné mindenki, hogy büszkék legyenek rá.

Nagyon sokan szeretnétek hűséges házastársat találni.

Sz. Heni: Ez természetes!

M. Ágnes: Mindenkinek szüksége van valakire.

F.Tomi: De ilyet nehéz találni.

I.Dóra: Ezért annyira értékes ez a dolog, mert nagyon kevesen találják meg az igazit.

Fiúk ez nektek is ennyire fontos?

F. Tomi (mosolyogva): Még fontosabb!

A bizalom miért olyan fontos?

M. Ágnes: Szerintem ez nagyon értékes dolog, mert nehéz megszerezni, de könnyű elveszíteni.

P. Andi: Ha a társaink nem bíznak meg bennünk, akkor az…

F. Tomi:...gáz!!

Nagyon fontos lenne nektek, hogy megállítsátok a környezetszennyezést.

L. Kriszta: Persze, hát a gyerekeink mit fognak csinálni, ha ez így folytatódik?

Sz. Heni: Az a baj, hogy minden tele van szeméttel, szerintem senki sem vigyázz a környezet tisztaságára. Ez egy olyan dolog, hogy itt nekünk már muszáj csinálni valamit, mert senki sem gondol ránk.

S. Dávid: Szerintem ez a dolog már mindenkit érint, és nagyon fontos is, hogy foglalkozzunk vele.

Igen, én is úgy gondolom. Miért olyan fontos, hogy szüleitek megosszák veletek a problémáikat?

M. Ágnes: Mert lehet, hogy mi is tudnánk nekik segíteni. Lehet, hogy nekünk néha jobb ötleteink vannak, mint nekik. Szerintem nekik is jobb lenne, ha elmondanák a dolgaikat nekünk is.

Nem lehet az, hogy nem szeretnének titeket terhelni vele?

M. Ágnes: Mit terhelni? Azzal terhelnek, ha nem mondják el, csak érezni, hogy baj van.

Átnéztük az általatok felállított rangsort, kiemeltük a legkevésbé fontos értékeket és a legfontosabbakat. Mit gondoltok, milyen kívánságok, értékek hiányoztak a kérdőívből? Milyen kívánságokkal szeretettek volna még találkozni?

S. Dávid: Például azzal, hogy körbeutazzuk az egész világot.

F. Tomi: Szeretnék elismert sportoló lenni, vagy inkább szeretnék az általam kedvenc sportban első lenni.

De volt ilyen kijelentés: olimpiai bajnok lehetnék.

F. Tomi: Az nem ugyanaz! Én mondjuk a focira gondolok. Szeretnék egy jó focista lenni.

Az nem jár hírnévvel?

F. Tomi: De mégiscsak másabb, mint a sztárság. Itt tényleg az én munkámon és tehetségemen múlna minden.

Értem. Egyéb?

S. Helmut: Becsüljék meg a tehetséges embereket.

Sz. Heni: Szeretnék harmonikus családban élni.

Ez nem szerepel a kívánságok között?

Sz. Heni: De, de nincs jól megfogalmazva.

(A többiek kuncognak.)

Sz.Heni: Hát ne nevessetek! Szerintem az egész fel van darabolva testvérre, meg házastársa, meg szerelemre. Én olyan kijelentést szerettem volna olvasni, ami a teljes családra vonatkozik, egy harmonikus családra.

Rendben. Ha üzenni lehetne most a szüleitek vagy nagyszüleitek generációjának, mit üzenne nekik a ti generációtok?

M. Ágnes: Azt, hogy ha néha butaságot teszünk, nem kell minket ezért elítélni, mert szerintem ők is ilyenek voltak 15, 16 évesen, csak ők tanultak a gyermekkori hibáikból.

I. Dóra: Jobban meg kellene ismerniük minket.

Köszönöm nektek a beszélgetést. Úgy gondolom: ez nagyon tartalmas óra volt Őszintén köszönöm nektek, hogy megosztottátok velem gondolataitokat, véleményeteket. Én is sokat tanultam, úgy hiszem, sikerült jobban megismernem benneteket.

Zárszó

Mióta a pályán vagyok nem volt még olyan osztályfőnöki óra, ahonnan ne energiával és jóérzéssel telítve léptem volna ki. Egyetlen olyan diákkal sem találkoztam, aki valamilyen téren ne lett volna értékes. Olyanok, mint az aprócska, színes kavicsok, nincs köztük két teljesen egyforma, de mégis valamiért mindegyik nagyon szép. Formájukat pedig, akár a kavicsok a víztől, ők az élettől nyerik. Lehet egyikük szúrósabb, de elkápráztat a gyönyörűségével, a másikuk laposabb, de simogatja a tenyerünket, akad olyan is, amelyik színes szépségével örvendezteti meg a szemünket és a szívünket. Akárcsak az én diákjaim…

Antal Katalin

1A Gheorghe Pop de Basesti Iskolacsoport, egy középiskola Szilágy megyében, amelyiknek elméleti (matematika-informatika), valamint technológiai osztályai (faipari szak, könnyűipari szak,) is vannak. Minden évben egy elméleti osztály indul román és magyar tagozaton, a másik 4 osztály pedig technológiai képzésben részesül.

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2020.05.26.
Óriási az érdeklődés a nyári táborok iránt
A járvány miatt sok szülő használta fel a munkahelyi szabadságát, hogy a gyermekére vigyázhasson otthon, ezért ők nehezebben tudják majd megoldani a felügyeletet a nyári szünidő alatt....
(Forrás: magyar nemzet)
--
2020.05.22.
Negyedmillióért is találtunk nyári tábort, de az már tiszta Amerika
Minden akadály elhárult a nyári táborok útjából, mehetnek a gyerekek akár napközis, akár ottalvós táborokba. A bizonytalanság miatt így is kevesebben töltik majd így a vakációjukat, á...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.05.21.
Közalkalmazotti bértábla helyett titkos pontrendszer
lindult a szakképzésben dolgozó pedagógusok minősítése, ami majd az alapját képezi béreik meghatározásának, miután közalkalmazotti jogviszonyuk idén júliustól munkaviszonnyá alakul á...
(Forrás: Népszava)
--
2020.05.21.
Újranyíló iskolák: a tanárok szerint jó döntés
A kormány döntése meglepő, hiszen korábban egészen más opcióról volt szó: Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke a hvg.hu-nak múlt héten arról beszélt, az oktatási akciócsoportban...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.05.21.
Lantos Gabriella: Tanárok és orvosok halálközeli élményei pandémia idején
Több százezer ember – tanárok, orvosok, ápolónők – azonnal megértette, hogy a magyar állam nincs többé. A közszolgáltatásokból csak annyi marad meg, amennyit ők személyesen meg tudnak...
(Forrás: 24.hu)
--
2020.05.19.
Jön a revans Gyöngyöspatáért: a Fidesz törvényt módosítana, hogy a szegregált diákok ne kaphassanak többé kártérítést
A gyöngyöspatai perrel csak egy szereplő járt jól, az a Soros-szervezet, amely az egészet kiagyalta, megszervezte és végigvitte - jelentette ki Horváth László miniszterelnöki megbízott, a...
(Forrás: 168 óra)
--
2020.05.19.
A gyermekmegőrzés nem váltja ki az otthoni tanulást
Megemelkedett az iskolai ügyeletet igénybe vevő gyerekek száma: míg a digitális munkarend első heteiben napi 3-400 diák, ma már 2400 tanuló veszi igénybe a gyermekfelügyeletet – válaszolta...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.05.19.
Csak egy jó kis válság kellett ehhez: óriási lehetőséget kaptak a magyar iskolák (interjú Vass Vilmossal)
Mennyi diákot ért el valójában a mostani munkarend? Mekkora volt a digitális eszközkielégítettség? Mennyire tudtak élni ezzel az új helyzettel a tanárok? Kik azok, akik innovatívak voltak...
(Forrás: Pénzcentrum)
--
2020.05.19.
Vissza az iskolába két hétre? Miért volna ez jó?
Az évet jobb lenne úgy lezárni, hogy személyes kontaktusban legyünk a kisgyerekekkel– foglalja össze egy borsodi tanító, miért is lenne jó egy tanév végi kéthetes „normál” iskola....
(Forrás: hvg.hu)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Erdélyi Virág! Úgy véljük, hogy ez a helyi vezetés (tankerület?) döntési joga. Az érintett kollégának pedagógiai végzettsége van, 6. osztályig az osztályfőnöki megbízatás jogossága sem lehet kétséges. A magasabb évfolyamokon nyilván nem lehet szakórája, nem biztos, hogy szerencsés, ha csak osztályfőnökként működik az adott osztályban. Hogy munkaközösségvezetőként be tudja tölteni a feladatát azon is múlik, hogy mi a munkaközösségvezető pontos feladatköre. Ha jó szervező, van megfelelő pedagógiai tudása, nem kizárt, hogy alkalmas a feladatra. Önmagában a szakvizsga és a középfokú vezetői végzettség nem garantálja a nagyobb hozzáértést főként az osztályfőnökséget illetően.

--
  Erdélyi Virág

Kedves Kollégák!
Lehet- e felső tagozaton osztályfőnöki munkaközösség- vezető az, akinek csak tanítói végzettsége van, amellyel max. 6 évfolyamon taníthat a műveltségterületének megfelelő szakon?
Mellesleg 3 éve van a munkaközösségben, ahol tőle 2 évtizeddel idősebb öt 50+os több diplomás, ped.szakvizsgás, ped.2 minősítésű, közoktatási vezetői végzettséggel rendelkező pedagógus van.

--
  OFOE

Kedves Doroginé Kiss Ildikó!
A Kjt. 24. § (1) bekezdése szerint "Ha a közalkalmazott munkaköre
ellátása mellett a munkáltató rendelkezése alapján átmenetileg más
munkakörébe tartozó feladatokat is ellát, s ezáltal jelentős
többletmunkát végez, illetményén felül a végzett munkával arányos
külön díjazás (helyettesítési díj) is megilleti." A helyettesítési díj
mértékét jogszabály nem határozza meg, csak azt, hogy a végzett
munkával arányosnak kell lennie. Az a javaslatom, hogy a fenti
rendelkezésre hivatkozva kérje, hogy részére az Mt. 139. §-ában
meghatározott óradíj legalább 50 százalékának megfelelő helyettesítési
díjat állapítsanak meg. Ha ezt a munkáltató megtagadja, munkaügyi per
indítható. (A választ a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk.)

--
  Szilágyi István

Tisztel Címzett!
Nagyon szépen köszönöm a szakszerű és megnyugtató válaszát.
Tisztelettel: Szilágyi István.

--
  OFOE

Kedves Szilágyi István! Pedagógus-munkakörben a köznevelési törvény 64. § (2a) bekezdése
alapján az évi 25 munkanap pótszabadság nem adható, hanem jár. A
pótszabadságból a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 30. § (2)
bekezdése alapján
a) továbbképzés, foglalkoztatást elősegítő képzés,
b) a nevelési-oktatási intézmény tevékenységi körébe tartozó nevelés,
oktatás, a pedagógiai szakszolgálati intézmény tevékenységi körébe
tartozó pedagógiai szakszolgálati tevékenység,
c) ha a pedagógus szabadságát részben vagy egészben a szorgalmi
időben, óvodapedagógus esetében - a június 1-jétől augusztus 31-éig
tartó időszak kivételével - a nevelési évben adják ki,
lehet legfeljebb 15 munkanapot igénybe venni. Az tehát nem jogszerű,
ha nem a fenti indokok valamelyike miatt, hanem úgymond, időarányosan
vesz le a pótszabadságból napokat a munkáltató. Javaslom, hogy ezt az
intézkedést ne fogadja el, hanem ragaszkodjon a pótszabadság
kiadásához. A felmentési időnek abban a felében, amikor munkavégzésre
kötelezhető, ki kell adni az időarányos szabadságot. Ha a szabadság
kiadására nincs mód, azt a jogviszony megszűnése esetén - az Mt. 125.
§-a szerint - pénzben kell megváltani. (A válszt a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk.)

--
  OFOE

Kedves Harmat Krisztina! Jogszerűnek jogszerű, mivel a munkaidő kötött és kötetlen munkaidőből
áll, csak éppen nem nevezhető etikusnak. Úgy lehet kivédeni, hogy a munkavállaló is kivehet az Mt. 122. § (2) bekezdése alapján hét munkanap szabadságot akkor, amikor akar, csak előtte 15 nappal be kell ezt jelenteni. (A válasz a PDSZ szakértőjétől érkezett.)

--
  Harmat Krisztina

Kedves OFOE!
Szeretném kérdezni, hogy jogszerű-e szorgalmi időben, tanítási (hétköznap) napon szabadságot elrendelni a pedagógus számára akkor, amikor annak nincs sem tanítási órája órarend szerint, sem más feladata a neveléssel-oktatással le nem kötött munkaidejében?
Köszönettel:
Harmat Krisztina

--
  Szilágyi István

Azt szeretném megkérdezni, hogy pedagógus munkakörben a 25nap pótszabadság jár, vagy adható? Nyugdíjazás előtt a munkáltató az időarányosan járó 18 nappótszabadságomból 11 napot igénybe vett a tanév zavartalan befejezése érdekében, amihez ugyan joga van, de én úgy gondolom, hogy mivel a felmentési időben nem került kiadásra az időarányos szabadság, azt a munkáltatónak pénzben kell megváltani. Sajnos nem igy történt. Kérdezem, hogy helyesen járt el a munkáltató? Várom megtisztelő válaszát!
Tisztelettel: Szilágyi István.

--
  Doroginé Kiss Ildikó

Tisztelt Egyesület!
Nyelvtanárként 2019 szeptember közepétől december 20-ig (téli szünet kezdete) az én tanulócsoportomat összevontam az említett idő alatt táppénzen levő kolléganőm csoportjával heti 3 órában. Ez összesen 3 osztályt érintett, ami heti heti 9 összevont órát jelentett. Mikor rákérdeztem, hogy ezért jár-e túlóra íj vagy valami plusz bér, azt a választ kaptam, hogy nem mert az összevont órákért semmi sem jár. Ráadásul ugyanígy több mint három hónapot már a tavalyi évben is helyettesítettem ugyan így. Kérdésem, valóban nem jár az összevont órák után túlóra? Mit mond erről a jogszabály?
Üdvözlettel: Doroginé Kiss Ildikó, tanár

--
  OFOE

Kedves Láng Róbert! Ime a szabály
Mt. 123. § (1) A szabadságot esedékességének évében kell kiadni.

(2) A szabadságot, ha a munkaviszony október elsején vagy azt követően kezdődött, a munkáltató az esedékességet követő év március 31-ig adhatja ki.

(3) A szabadságot, ha a munkavállaló oldalán felmerült ok miatt nem lehetett az (1) bekezdésben meghatározottak szerint kiadni, az ok megszűnésétől számított hatvan napon belül ki kell adni.

(4) Az esedékesség évében kell kiadottnak tekinteni a szabadságot, ha igénybevétele az esedékesség évében megkezdődik és a szabadság következő évben kiadott része nem haladja meg az öt munkanapot.

(A választ Nagy Erzsébettől, a PDSZ szakértőjétől kaptuk.)

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2020) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek