OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2011. június 13.
» Hozzászólások (16)

22. esélyegyenlőségi napló

Etikai kérdések

Már nem tudok nem úgy nézni egy iskolát, hogy ne figyelném az esélyegyenlőséget teljesülését is. Mert ezt a törvény szerint biztosítani kell.

Persze nem vonatkoztatható ez az iskola minden tevékenységére. Így aztán ezen a területen elég változatos a kép. Főleg ilyenkor, májusban-júniusban.

Itt vannak pl. az anyák napi ünnepségek. Anomáliák vannak itt is. Minden iskolában fontos ez, készülnek rá a gyerekek. Ám van, ahol nem tűnik fel a pedagógusoknak az iskolai tradíciók ellentmondásossága. Mert ezt mindig is így bonyolították le. Csak az összeg változik. Az elv nem.

Szóval, 500 Ft a befizetendő összeg, virágra. És vinni kell még kólát, sütit. Aki nem tudja, nem mehet. Annak az ünnepség előtt haza kell mennie.

Persze nem bírom, amikor a gyerekek elmondják. Kézen fogom a kicsit, aki kimarad, és viszem a tanítóhoz. Mondom, hogy az alapítványunk befizeti, hogy ő is mehessen. Reménykedek, hogy a pedagógus elgondolkodik majd. De nem. Elveszi a pénzt. Másnap az anyuka értesít: reggel nagy veszekedés volt a suliban, közölték vele, már túl késő, már nem tudnak virágot venni, továbbra sem mehetnek, a pénzt pedig bent tartják, kell másra is, osztálypénznek. Hisz ezzel is elmaradásuk volt. Nekem pedig üzenik, hogy ha ennyi pénzem van, támogassam az iskolát. És majd az igazgató hív telefonon, mert ennek következménye lesz. A durva beavatkozásomnak.

Várom, hátha tényleg hívnak. Szinte már szeretném. Hogy elmondhassam nekik, hogy, s mint van az egyenlő bánásmód törvénye, meg rákérdezni az integrációs normatívára, amit kapnak, stb. De még nem hívtak.

Aztán itt vannak a kirándulások. Nem, ebben sem változik semmi. Két részre szakadnak az osztályok: akik meg tudják fizetni, és akik nem. Aki nem, az otthon marad. A többi megy, két napra is.

Mert ehhez is ragaszkodni kell, hisz kirándulni jó, ez is hagyomány az iskolákban. Ja, hogy közben lett egy olyan réteg, aki nem tudja megfizetni? Magára vessen. Minden érintett pedagógusnak megvan a saját lelkiismeretét megnyugtató, előítéletes véleménye, ők tudják, hogyan kellene beosztani a szülőknek azt a 28 500 Ft-ot, és a családit, hogy erre is teljen.

És nincs gondolkodás, töprengés, hogy másképp kellene, esetleg átváltás gyalogtúrára a környéken, amire mindenki jöhetne, nincs pályázati lehetőség keresése, vagy költségvetési átcsoportosítás, hogy a felzárkóztatásra kapott pénzből erre is teljen. Hagyják ezt is, sőt. Sokan még fel is lélegeznek, ha „azok” otthon maradnak.

Aztán az egyik iskolában, ahol a halmozottan hátrányos helyzetűek aránya különösen magas, az egyik gyerek vacak kis hegyezőt mutat. Kínai, műanyag, csili-vili, mesefigurás. Megnézem, osztozom az örömében, mert látom, határtalanul boldog. Kérdezem, honnan vette. –Tanító néni árulja. – hangzik a válasz. Azt hittem, rosszul hallok. De nem. A pedagógus árulja, 200 Ft-ért darabját, ezt is, és más hasonló vackokat is, a tanítványainak. Akik addig könyörögnek otthon, amíg meg nem kapják a 200 Ft-ot, és megvehetik tőle a valahonnan beszerzett olcsó csecsebecséket.

Persze, tudom, a pedagógusnak is kevés van. Kevés a pénz, szinte mindenki keres még mellé mást. Mert megélni nekik is meg kell valamiből.

Engem a dolog etikai része zavar. Ahogy csúszunk lejjebb, egyre lejjebb. Ahogy nem vesszük észre a nyomort, a gyerek kirekesztődését, sőt van, aki még ki is használja őket. És tesszük ezt magabiztosan, abban a hitben, hogy nekünk van igazunk. Muszáj így használnom, általánosítva. Mert nálunk talán nem megengedett a „nem mindenki ilyen”, hisz „sok remek pedagógus is van”. Igen, tudom.

De vannak dolgok, amiben egységesnek kellene lennünk.

A gyerek feltétlen szeretetében és megbecsülésében.

L. Ritók Nóra

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

S. Maria | 2011. július 13.
:)
L. Ritók Nóra | 2011. július 9.
Megtaláltad? Látod, én azt a kertöntözőset nem is olvastam...erre viszont felhívta a figyelmem egy ismerős...igen, így már érthetőbb a bipoláris jelző is...Köszi az utánanézést!
S. Maria | 2011. június 27.
Kedver Nora!
Ahogy latom a kritikus illeto (aki mellesleg kertontozes kozben ciganyfelorat hallgat, es egy korabbi hozzaszolasaban joindulatuan azt a megjegyzest teszi egy cigany riporttal kapcsolatban: “jobb sorsra erdemes lenne az a lany …De a többi orrpiszkáló, szurtos purdé is a filmben” ) azert haragszik rad, mert noha “néha vannak…normális gondolataid,” legutobbi cikkeddel “mintha azt akarnád sugallni, hogy…minden bajnak okozója az árpád-sávos kitűző.” A hozzaszolo meg azt is gondolja hogy a kalauz kituzoje - amirol olyan finom erzekkel irtal - valoszinuleg 1X2 cm lehetett. Hozzaszolasat elemezve a bipolaris jelzo azt fedi hogy egy resze annak amit gondolsz tetszik az illetonek, mas resze amit o gondol hogy te gondolsz viszont nem tetszik neki. Akkor ki a bipolaris? Minden bizonnyal nem te.
L. Ritók Nóra | 2011. június 19.
OK. Köszönöm. Persze, nem ért egyet velem,aki írta, de ez gondolom érthető. Megpróbálom pozitívan értelmezni...Egyszer már volt egy ilyen...amikor azt mondták, azért megyek mindennek neki ész nélkül, mert nem fogadom el a kötöttségeket, ugyanis művész vagyok. Ez egy fokkal jobb volt, mi tőlük pár héttel korábban a dilettáns bajkeverő...volt benne valami elnézően kedves...Köszi a korrepetálást!(És nem érzem magam depisnek!)
... | 2011. június 19.
Áhh, addig jó, míg ezt írják az emberről! Mániás depressziós, ez esetben pedig-felteszem-a szenvedélyes,rapszódikus írásait minősítik ezzel a szóval. Kilátástalan,lehangoló helyzet(-jelentések), mégis telis-tele tenni akarással. Szívemre biztos nem venném, sokkal jobb, mint zombinak neveztetni.
Juli | 2011. június 19.
Kedves Nóra! A bipoláris zavar (kizárólag internetes források alapján) lehet mánikus depresszió, vagy (a Wiki szerint): "az egészséges átlagemberek által időnként tapasztalható feldobott jókedvvel, és levert hangulattal szemben egy bipoláris zavarban szenvedő beteg rendkívül szélsőséges hangulatingadozásokon megy keresztül, melyek akár hónapokig is eltarthatnak.” Az a gyanúm, hogy az idézett kommentelőnek fogalma sincs arról, hogy mit írt, de nyilván nem ért Veled egyet. Szerintem ehhez joga van, de az egész bejegyzés őt minősíti. Rázd le magadról, mint kutya a vizet!
L. Ritók Nóra | 2011. június 19.
Köszi a megerősítést.
Jó, hogy vagytok. Helyrebillen a mérleg nyelve...Az egyik helyen azt írták rólam tegnap a neten, "bipoláris hülye tyúk "vagyok. A hülye tyúkot értem. De mi lehet az a bipoláris?!
zöldbéka | 2011. június 17. | leinerk[kukac]freemail[pont]hu
Csatlakozom Nórához: mostani igazgatóm saját zsebből fizeti rászoruló gyerek ebédjét, kollégákkal megoldottuk, hogy a folyosón mindig legyen legalább "zsíros kenyér", nem szervezünk olyan programokat, melyekhez nem szerezzük meg a pénzt (magam 15 éve szervezek hétvégente programokat a gyerekeknek teljesen önerőből, a srácok számára ingyen), ruhát, cipőt hozunk szervezetektől stb. És igen, vannak kikről Nóra ír: fejétől bűzlő "halak", ahol a fejhez tartozó halszálkák asszisztálnak mindenhez, ami érdekeiket erősíti. És vannak érzéketlen emberek ezen a pályán (szándékosan kerültem a pedagógus szót), tehetségtelek, érdektelenek - de mégis tőlünk működik még az oktatás és mi vagyunk többen! Jól, rosszul, de nem dőlt még teljesen össze. És vannak még Nórák, Katik, Ferik és Sanyik, akiknek élete ez a hivatás.
Nórával egyetértek a puha "erőszakkal", de azért jó lett volna, ha legutóbb nem csak néhány ezren, hanem mind a 100ezren mondjuk: eddig és ne tovább!
L. Ritók Nóra | 2011. június 17.
Kedves Mária, én meg örülök, hogy olyan tapasztalatokat kaphatok tőled, ami ott van, egy olyan világban, ahol a demokrácia gyakorlásában előrébb járnak....Az a baj, hogy, bár ez az anyák napi eset egyedinek tűnik, mégis jelenség szinten tapasztalom. Már több mint egy éve írom az internetes naplóimat, ezt is, meg az fn-en is, és az időbeliséget is figyelembe véve ismétlődnek az események. Tavaly írtam a ballagókép miatt, hogy aki nem tudott fizetni, le akarták venni a tablóról, most ugyanez van, csak másik iskolában. A kirándulási gyakorlat mindenhol ez errefelé. Az anyák napira is több iskola képbe került.És a táborok...az óvodai ballagások...sokszor érzem, hogy hetente lehetne feljelentést tennem az Egyenlő Bánásmód Hatóságához.De tudod, ezt is óvatosabban próbálom. Mert az a tapasztalatom, hogyha ezt az utat választom, akkor még inkább felkorbácsolódnak az indulatok, én pedig együttműködve, együtt gondolkodva szeretnék változtatni. Persze tudom, így sokkal lassabb, de mindenképpen jobb, hosszú távon. Ha nem a kényszerrel, hanem a segítség ajánlásával próbálom. És még mindig nem veszítettem el abbéli hitemet, hogy a pedagógusok értelmes, érző emberek, akik azért mentek erre a pályára, mert szeretik a gyerekeket. Csak átmenetileg, ebben a zűrös világban ők sem megfelelően reagálnak dolgokra. Mint ahogy a szülők sem. Mert onnan sincs próbálkozás, sem attól, akinek van 500 forintja, sem attól, akinek nincs.
Az igazgatókkal kapcsolatban igazad van. Fejétől bűzlik a hal....hamarosan megjelenik erről is egy írásom a tanítanin.
S. Maria | 2011. június 17.
Kedves Nora,
Szeretem olvasni a cikkeidet es legszivesebben csak ebben maradnek. Csak azert szolok hozza mert szeretnem terjeszteni a hirt hogy meg gazdasagilag fejlettebb tarsadalmakban sem lehet kotelezo penz gyujtest rendezni az iskolaban, pontosan azert mert ez diszkriminaciora adhat okot. Az Egyesult Allamokban az anyaknapi problema a ketapukas es ketanyukas csaladoknal jelentkezett, de a gay es leszbikus szervezetek hangos es kitarto harca nyoman ma mar ezt is sikerul humanusan megoldani.

Mi itt megtanultuk hogy a burokracia koraban meg a segiteni is csak adminisztrativ modon lehet, ezert egy ilyen helyzetben mint amirol irsz, mindenki az igazgatoval kezdene targyalni.

Amellett hogy sajalatukat fejeznek ki az anyaknapjan torteno diszkriminacio kapcsan, az igazgato tamogatasat kernek a kovetkezo vagy hasonlo otlet megvalositasahoz: Pl. az a gyerek, aki nem tud viragot adni, verset mond. Ha nem tud verset, akkor elmond egy tortenetet ami az anyukajaval kapcsolatosan es szamara kedves. Ebben a tanito fel tudja kesziteni a gyereket es az unnepsegen ugy tudja a produkciot kezelni mint egy ajandekot, amire az anyuka, a gyerek es az osztaly is buszke lehet.

Az igazgatok tudjak hogy a diszkriminacio vadjaval rossz hirbe kerul az iskolajuk, ezert meg akarjak elozni a problemat.

Persze nekunk, akik az emberi kapcsolatokhoz szoktunk (es meg emlekszunk is ezekre), varatlan az ha egy tanar kollega – akinek tulajdonkeppen besegitunk – nem csak embertelen hanem meg erkolcstelen is. Ekkor mar csak az anyaknapi unnepely utan vannak jo otleteink (mint most nekem ).

Azt hiszem hogy egy igazgatonak cimzett levelet meg igy is meger a dolog, es azt is, hogy az illeto iskolat a neven nevezd. Sajnalatos hogy a gyerekeket es anyukakat egyikkel sem lehet karpotolni.
L. Ritók Nóra | 2011. június 15.
Igen, Csilla, így van, ma, Magyarországon, a gyerekek harmadával. 2011-ben. És rosszabb, mint pár éve volt. És a legrosszabb, hogy sokan (bár írjátok, hogy nem mindenhol, és ez jó) elmennek mellette. Segítségnyújtás nélkül. Különféle indokokkal megmagyarázva, hogy miért.Mintha természetes lenne.
csilla | 2011. június 15.
szociálisan ott tartanak jóakaratú, becsületes, nem roma, nem aluliskolázott családok a tartós mélyszegénységben, aminek elérése egy kistelepülésen is két hét, és tartóssága két hónapot jelent, mert utána már nem tud belőle kikecmeregni, hogy sakkozik: kaja vagy villany. A felgyülemlett adósság villanyszámlával, kukadíjjal, vízdíjjal százezres nagyság. Egy éven belül végrehajtási illetékkel többszázezres nagyságot is eléri. az addig befizetett osztálypénzt a kirándulásra nem tudja tovább küldeni az eszemkásnak, az addig megrendelt újságot nem tudja fizetni. A gyerek szembesül a realizmussal és magatartásával jelez. vagyis jelezne, ha észrevennék. de csak a tüneteket, rögtön behívatják anyát, nem látogatják, csak hívatják, aki szégyenében szabadkozik, vagy támad. ha támad, akkor kap jelzést a gyejó, nem boldogulnak a családdal. Amikor kiderül, hogy az egy főre jutó jövedelem kevesebb, mint húsz ezer forint, akkor szembesíteni kell a pedagógust azzal, hogy ez az idegrendszerre nem csak azért hat, mert azt kell mondani a gyermeknek, hogy nem veszem meg, hanem azért is mert egy szelet kenyér után nincs másik. csak másnap reggel a tízórai osztáskor. a baj középiskolában fokozódik, mert nem minden intézményben van menza. éhesen tegnap este óta legközelebb csak délután eszek, na ne mondja nekem, hogy menjek iskolába. nem mondom, csak szétszakad a lelkem. van olyan középiskolás gyerek aki kétszer eszik egy nap, délután és kora este: kenyeret. csirke farhát sül a kályhán a nyári melegben. a félóra is sok a fatüzeléses kályha mellett. gázpalackra sem teli: ötezer forint. a gázt már kikapcsolták. a feltöltős villanyóra a havi ötezer forintos, amiből a fele a felhalmozott tartozásra megy el. a fagyasztót már kikapcsolhatják, úgysincs benne mit fagyasztani, az égők huszonöt vagy negyvenesek, és csak addig világítanak, amíg kell.
a legszomorúbb a középiskolai beíratkozás: huszonvalanyadika, kinek van erre pénze? miből tartalékoljon? diáksportköri díj, diákigazolvány, fénykép, stb, stb. három-négy ezer forint kellene az utazási költséggel.
terepmunkás | 2011. június 14.
Más, jó helyekről. Óvoda, hol évek óta gyakorlat az SZMK által "pedagógus ajándékozásra szánt összeg" közösen használható eszközökre megy. Iskolai SZMK - hol minden gyerek megy erdei iskolába, mert aki teheti többet fizet. Iskola hol értékmérő - MIP-ben leírt változó, a HHH-s gyerekek osztálykiránduláson, anyák napján stb. való részvétele - hol valóban erre fordítódik az IPR támogatás. S igaz eltelik néhány év, de változik, alakul a norma. Iskolaudvar, hol könyvpénzből épült a mászóka. Csilla mondja, s igaza van, egy fecske nem...de ha mint Nóriéknál csapat szerveződik, s intézményi sőt települési lesz a hit, minden gyerek érték - működik.
csilla | 2011. június 14.
sőt voltam piros szőnyeg szélén állítva más civilek és alapítványok ellen, mint legkevesebb pénzt összeszedő, kérve testület magyarázatot, mit csinálok rosszul. Alapítványnak többet kellett volna tarhálni, mondta testület, és polgármester. mondtam nálam már azok az emberek jelentkeznek fiatal, adózó köteles, adóköteles állampolgárként, akiknek az apeh nem utalja át egy százalékukat, mert többe kerül az utalás, mint az egy százalék. nem voltam benne biztos, hogy egy fogalom tárból gondolkozunk és ennek megfelelően cselekszünk. Te igazolsz vissza, hogy még mindig nem tudunk együtt, egy célért, egy értéknek megfelelően gondolkozni: a gyermekért. Az egónk megelőz.
csilla | 2011. június 14.
Az évzáró ajándék vásárlását is meg tudtam szüntetni. gyermekrajzokból kaptunk albumot. és sok sok kerti rózsát. Hát ez az, ami szívből jön. meg az ajándék családi fotó meg millió másnak értéktelen otthonról kapott csecsebecse. Mindről tudom, kié. ha kölyök téved a lakásomba, ő is látja. Tudom, hogy örül, mert gipszkiöntős jeléből tudja, az Ő. És neki egy életre nem kell több, csak az, hogy valakinek a hűtőjén még mindig sárgulva, koszolódva, de jelen van, őrzik.
csilla | 2011. június 14.

Kedves, Drága Nóra!
Amikor Téged olvaslak, mintha belőlem fakadna fel valami, sőt a volt tetteimet is visszaigazolod:
1. 2001-ben megszüntettük az SZmk-val a csoportpénzt. /akkor lettem az óvoda vezetője/
2. Az óvodai ünnepségekre a létező összes embert felkerestünk, mit tud felajánlani: nagyon sokan adakoztak. Ebből vettük meg az anyáknapi virágot, a ballagási tarisznyát, a sütit, amit a ballagáskor ettek, a farsangon mindent ingyen ettek, csak a tomboláért fizettek 20- Ft-ot, de az ajándékokat szintén felajánlásokból szedtük össze: két óra hosszan húztuk a tombola ajándékot: nyolcvan ezer forint tiszta nyereség, de mindenki nyert valamit. Közben játszottunk, lufit fújtunk, táncoltunk, beszélgettünk, a nagymamák fánkot sütöttek és ízesítették az otthon hozott lekvárral, nem szörpöt, hanem gyümölcslevet ittunk, hogy egy kis egészségnevelés is legyen, szendvicseket és süteményt faltunk ingyen: azt hittem jó volt. Amikor én távoztam átszervezték profitorientáltan az egészet.
3. Kirándulás: az alapítvány pénzét a buszköltségre költöttem, igyekeztem ingyenes, akciós programokat választani.
4. Újság árusítás: aki akart vett. Az árusító pedagógus a tíz százalékot a csoportoknak osztotta szét arányosan, belőlük tartós szines ceruzát, filcet, kreatív dolgokat vásároltunk: balkezes olló, ceruza fogó diszeseknek.
5. fényképezés: a fényképész annyira szerette az ovimat, hogy mindig plusz jutalékot kaptunk, nem tudom hogyan érte meg neki, a lánya gyógypedes volt, olyan mintha hospitált volna nálam. Szinte már anyagköltségen dolgozott. Engem zavart. Ami pénz befolyt, a csoportok játékeszköz fejlesztésére használtuk, amit a Graduálnál, katalógusból választottunk: csoportonként kinek, milyen gyermekanyagszükséglete van. Felhalmozódott egy tartós, jó minőségi készlet a tíz év alatt, ami gyakorlatilag elnyűhetetlen: homokozójáték, ami nem törik, közlekedési játékok, ami nem törik, stb, stb. Sok kicsi sokra megy. Képzeld azt hittem bizonyítottam: a semmiből varázsoltam óvodát. Nem! távoztam és azóta nincs, pedig azt hittem teremtettem hagyományt x év alatt. NEM. Ugye nem ezek vagyunk mi pedagojgoszok? Nem én, nem ilyen átlag számolgatós, kiégett voltam, és amikor vezetőként motiváltam, képes voltam arra, hogy átvigyek értékeket. De,....
sokat gondolgoztam azon, hogy az ottmaradt kollégám vezetőként miért nem volt képes arra, amire én. Milyen dimenziók változtak?

Nóri semmi. Csak a saját motivációja. Én akartam egy új világot, ő meg nem tudta követni, mert ahhoz kellett volna belőle valami plusz. Ne számoljak, csináljam, szervezzem, azokért....
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2020.04.02.
Nem lesz hosszabb a tanév – elhalasztják a minősítéseket
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma minden pedagógusnak köszöni az elmúlt hetek áldozatkész munkáját, mely a tantermen kívüli, digitális munkarendre való sikeres átállást lehetővé...
(Forrás: kormany.hu)
--
2020.04.02.
Maruzsa Zoltán: az érettségi követelmények nem változtak, a felkészülést folytatni kel
Mivel még több mint egy hónap van hátra az érettségi hagyományos kezdési időpontjáig, a járványügyi kérdésekben azonban nem látnak előre egy hónapot, az érintettek türelmét kérik...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.04.02.
Iskolai zaklatás a Google Classromban - mit tehetnek a tanárok?
A diákok online kapják a tananyagot, online tartják a kapcsolatot egymással és a tanáraikkal is. A sok virtuális időtöltésnek azonban lehetnek hátulütői is. Sok oktatási csoportban felmer...
(Forrás: eduline)
--
2020.04.01.
Digitális távoktatás: egyes, mert nem kézzel írtad
Szülők tíz-, ha nem százezreire szakadt rá két hete a pedagógus életpálya összes szakmai és emberi szépsége. A képesítés nélküli tanárrá válás az indexeseket sem kímélte, gyakorl...
(Forrás: index)
--
2020.04.01.
A most elindult tankönyvrendelés a bizonyíték arra, hogy a kormány az elmúlt hetekből semmit nem tanult
A Civil Közoktatási Platform nyílt levélben fordult az illetékes miniszterekhez az ügyben, az eddig ismertetett szakmai kritikájukon felül immár amiatt is kérik, hogy az illetékes miniszté...
(Forrás: mérce)
--
2020.04.01.
Ausztriában egy diáknak sem lesz hátránya a koronavírus miatt kialakult helyzetből
„Ésszel és szívvel” fogják értékelni a tanulókat a tanév végi záróvizsgákon – jelentette ki Heinz Faßmann. Az oktatási miniszter kifejtette. áprilisban várhatóan még otthonról...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.04.01.
Már lehet tankönyveket rendelni a következő tanévre az interneten
A kormány döntése értelmében 2020 szeptemberétől már minden köznevelésben résztvevő tanuló ingyenesen kapja meg a tankönyveit, így a rendelés semmilyen anyagi terhet nem jelent a csalá...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.04.01.
Iskolaérettség: nem lett egységesebb a rendszer
Míg korábban a gyermeket ismerő óvoda és a szülő dönthetett arról, hogy az adott év augusztus 31-éig hatodik életévét betöltő, vagyis tankötelessé váló gyermek további egy évet ó...
(Forrás: Népszava)
--
2020.04.01.
Milyen válaszokat adhatnak a pedagógusok és oktatási rendszerek a COVID-19 járványra? – Néhány tanulság a TALIS felmérésből
A mostani válsághelyzet felszínre hozza az oktatási rendszereinkben tapasztalható egyenlőtlenségeket: az online oktatáshoz szükséges internetkapcsolattól és számítógéptől kezdve a tá...
(Forrás: DPMK)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Doroginé Kiss Ildikó!
A Kjt. 24. § (1) bekezdése szerint "Ha a közalkalmazott munkaköre
ellátása mellett a munkáltató rendelkezése alapján átmenetileg más
munkakörébe tartozó feladatokat is ellát, s ezáltal jelentős
többletmunkát végez, illetményén felül a végzett munkával arányos
külön díjazás (helyettesítési díj) is megilleti." A helyettesítési díj
mértékét jogszabály nem határozza meg, csak azt, hogy a végzett
munkával arányosnak kell lennie. Az a javaslatom, hogy a fenti
rendelkezésre hivatkozva kérje, hogy részére az Mt. 139. §-ában
meghatározott óradíj legalább 50 százalékának megfelelő helyettesítési
díjat állapítsanak meg. Ha ezt a munkáltató megtagadja, munkaügyi per
indítható. (A választ a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk.)

--
  Szilágyi István

Tisztel Címzett!
Nagyon szépen köszönöm a szakszerű és megnyugtató válaszát.
Tisztelettel: Szilágyi István.

--
  OFOE

Kedves Szilágyi István! Pedagógus-munkakörben a köznevelési törvény 64. § (2a) bekezdése
alapján az évi 25 munkanap pótszabadság nem adható, hanem jár. A
pótszabadságból a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 30. § (2)
bekezdése alapján
a) továbbképzés, foglalkoztatást elősegítő képzés,
b) a nevelési-oktatási intézmény tevékenységi körébe tartozó nevelés,
oktatás, a pedagógiai szakszolgálati intézmény tevékenységi körébe
tartozó pedagógiai szakszolgálati tevékenység,
c) ha a pedagógus szabadságát részben vagy egészben a szorgalmi
időben, óvodapedagógus esetében - a június 1-jétől augusztus 31-éig
tartó időszak kivételével - a nevelési évben adják ki,
lehet legfeljebb 15 munkanapot igénybe venni. Az tehát nem jogszerű,
ha nem a fenti indokok valamelyike miatt, hanem úgymond, időarányosan
vesz le a pótszabadságból napokat a munkáltató. Javaslom, hogy ezt az
intézkedést ne fogadja el, hanem ragaszkodjon a pótszabadság
kiadásához. A felmentési időnek abban a felében, amikor munkavégzésre
kötelezhető, ki kell adni az időarányos szabadságot. Ha a szabadság
kiadására nincs mód, azt a jogviszony megszűnése esetén - az Mt. 125.
§-a szerint - pénzben kell megváltani. (A válszt a PDSZ jogi szakértőjétől kaptuk.)

--
  OFOE

Kedves Harmat Krisztina! Jogszerűnek jogszerű, mivel a munkaidő kötött és kötetlen munkaidőből
áll, csak éppen nem nevezhető etikusnak. Úgy lehet kivédeni, hogy a munkavállaló is kivehet az Mt. 122. § (2) bekezdése alapján hét munkanap szabadságot akkor, amikor akar, csak előtte 15 nappal be kell ezt jelenteni. (A válasz a PDSZ szakértőjétől érkezett.)

--
  Harmat Krisztina

Kedves OFOE!
Szeretném kérdezni, hogy jogszerű-e szorgalmi időben, tanítási (hétköznap) napon szabadságot elrendelni a pedagógus számára akkor, amikor annak nincs sem tanítási órája órarend szerint, sem más feladata a neveléssel-oktatással le nem kötött munkaidejében?
Köszönettel:
Harmat Krisztina

--
  Szilágyi István

Azt szeretném megkérdezni, hogy pedagógus munkakörben a 25nap pótszabadság jár, vagy adható? Nyugdíjazás előtt a munkáltató az időarányosan járó 18 nappótszabadságomból 11 napot igénybe vett a tanév zavartalan befejezése érdekében, amihez ugyan joga van, de én úgy gondolom, hogy mivel a felmentési időben nem került kiadásra az időarányos szabadság, azt a munkáltatónak pénzben kell megváltani. Sajnos nem igy történt. Kérdezem, hogy helyesen járt el a munkáltató? Várom megtisztelő válaszát!
Tisztelettel: Szilágyi István.

--
  Doroginé Kiss Ildikó

Tisztelt Egyesület!
Nyelvtanárként 2019 szeptember közepétől december 20-ig (téli szünet kezdete) az én tanulócsoportomat összevontam az említett idő alatt táppénzen levő kolléganőm csoportjával heti 3 órában. Ez összesen 3 osztályt érintett, ami heti heti 9 összevont órát jelentett. Mikor rákérdeztem, hogy ezért jár-e túlóra íj vagy valami plusz bér, azt a választ kaptam, hogy nem mert az összevont órákért semmi sem jár. Ráadásul ugyanígy több mint három hónapot már a tavalyi évben is helyettesítettem ugyan így. Kérdésem, valóban nem jár az összevont órák után túlóra? Mit mond erről a jogszabály?
Üdvözlettel: Doroginé Kiss Ildikó, tanár

--
  OFOE

Kedves Láng Róbert! Ime a szabály
Mt. 123. § (1) A szabadságot esedékességének évében kell kiadni.

(2) A szabadságot, ha a munkaviszony október elsején vagy azt követően kezdődött, a munkáltató az esedékességet követő év március 31-ig adhatja ki.

(3) A szabadságot, ha a munkavállaló oldalán felmerült ok miatt nem lehetett az (1) bekezdésben meghatározottak szerint kiadni, az ok megszűnésétől számított hatvan napon belül ki kell adni.

(4) Az esedékesség évében kell kiadottnak tekinteni a szabadságot, ha igénybevétele az esedékesség évében megkezdődik és a szabadság következő évben kiadott része nem haladja meg az öt munkanapot.

(A választ Nagy Erzsébettől, a PDSZ szakértőjétől kaptuk.)

--
  OFOE

Kedves Gyimesi Krisztina! A PDSZ szakértőjétől, Nagy Erzsébettől kaptuk a következő választ:
1. A Kjt. 23/B. § -a adott mint lehetőség:
(1) A teljes munkaidőben foglalkoztatott közalkalmazott írásbeli
kérelmére a munkáltató köteles a kinevezésben heti húszórás
részmunkaidőt kikötni, ha a közalkalmazott a kérelem benyújtásakor az
Mt. 128. §-ában foglalt fizetés nélküli szabadságot vesz igénybe.
(2) A munkáltató a közalkalmazottnak a munkaidő egyenlőtlen
beosztására vonatkozó kérelmét csak abban az esetben tagadhatja meg,
ha az számára lényegesen nagyobb munkaszervezési terhet jelentene. A
munkáltató köteles írásban megindokolni a kérelem megtagadását.
(3) A részmunkaidő kikötése
a) a fizetés nélküli szabadság megszűnését követő naptól,
b) ha a közalkalmazott betegsége vagy a személyét érintő más
elháríthatatlan akadály esetén az akadályoztatás megszűnésétől
számított harminc napon belül ki kell adni rendes szabadságát, a
szabadság leteltét követő naptól hatályos.
A b) pontban foglaltak alkalmazása esetén - a felek eltérő
megállapodása hiányában - a rendes szabadság kiadását a fizetés
nélküli szabadság lejártát követő első munkanapon meg kell kezdeni.
Eltérő megállapodás esetén a rendes szabadság kiadását a fizetés
nélküli szabadság lejártát követő harminc napon belül meg kell
kezdeni.
(4) A kérelmet az (1) bekezdés szerinti fizetés nélküli szabadság
igénybevételének megszűnése előtt legalább hatvan nappal kell a
munkáltatóval közölni. A kérelemben a közalkalmazott köteles
tájékoztatni a munkáltatót
a) a fizetés nélküli szabadság igénybevételére jogosító gyermeke
harmadik életéve betöltésének időpontjáról, továbbá
b) ha egyenlőtlen munkaidő-beosztásban kíván dolgozni, a
munkaidő-beosztásra vonatkozó javaslatáról.
(5) A (4) bekezdésben foglaltaktól eltérően a nevelési-oktatási
intézményben pedagógus munkakörben foglalkoztatottak esetében a
kérelmet a fizetés nélküli szabadság tartama alatt, a tanév szorgalmi
időszakának befejezését, illetve az első félév befejezését megelőző
hatvan nappal korábban kell a munkáltatóval közölni.
(6) A (3) bekezdés szerinti időponttól a közalkalmazotti jogviszony
alapján közvetlenül vagy közvetve nyújtott pénzbeli vagy természetbeni
juttatás tekintetében e törvény erejénél fogva az időarányosság elve
alkalmazandó, ha a juttatásra való jogosultság a munkaidő mértékével
összefügg.
(7) Az (1) bekezdés szerinti kérelem alapján kikötött részmunkaidőben
a munkáltató a közalkalmazottat
a) a kérelem szerinti időpontig, de
b) legfeljebb a gyermek négyéves koráig, három vagy több gyermeket
nevelő közalkalmazott esetén a gyermek hatéves koráig
köteles foglalkoztatni. Ezt követően a közalkalmazott munkaidejét a
kérelem benyújtása előtti mérték szerint kell megállapítani.
(8) Az (1)-(7) bekezdés nem alkalmazható a vezetői megbízású
közalkalmazott tekintetében.
Ekkor a kötött munkaidő a részmunkaidő 80%-a lesz, pl. félállás esetén
heti 20 óra, és a neveléssel-oktatással lekötött munkaidő is a
csökkentett munkaidő 55-65 százaléka. (félállásnál heti 11-13 óra). A
szabadság ugyanannyi marad, csak a távolléti díj, ami a szabadság
idejére jár, az időarányos illetmény alapján lesz megállapítva.
Sajnos a köznevelési törvény szerint nincs már külön napközis
munkakör, ezért azt is tanító szakképzettséggel kell ellátni alsó
tagozaton. Maradnak olyan egyéb foglalkozások, amelyek nem
végzettséghez kötöttek: szakkörök, tehetséggondozó, tanórán kívüli
foglalkozás, tanórán kívüli programok szervezése, lebonyolítása.

--
  OFOE

Tisztelt Szodrai Csilla! A szakképzési törvény 127 § 6 szerint annak, aki már alkalmazott, mindenképp ki kell fizetni, aki új, annak megállapodás esetén:
A munkáltatói jogkör gyakorlója a szakképző intézmény alkalmazottjával megállapodhat a szakképző intézményben eltöltött legalább tizenötéves munkaviszony esetére jubileumi jutalom biztosításában. Az Nkt. e törvény hatálybalépését megelőző napon hatályos rendelkezései szerinti szakgimnázium, illetve szakközépiskola alkalmazottja esetében az ilyen megállapodás a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény szerinti feltételekkel kötelező azzal, hogy a jubileumi jutalomra jogosító időszakban a közalkalmazotti jogviszony és a szakképző intézménnyel fennálló munkaviszony időtartamát egybe kell számítani. (A választ Juhász Ágnes adta meg.)

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2020) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek