OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2011. június 13.
» Hozzászólások (16)

22. esélyegyenlőségi napló

Etikai kérdések

Már nem tudok nem úgy nézni egy iskolát, hogy ne figyelném az esélyegyenlőséget teljesülését is. Mert ezt a törvény szerint biztosítani kell.

Persze nem vonatkoztatható ez az iskola minden tevékenységére. Így aztán ezen a területen elég változatos a kép. Főleg ilyenkor, májusban-júniusban.

Itt vannak pl. az anyák napi ünnepségek. Anomáliák vannak itt is. Minden iskolában fontos ez, készülnek rá a gyerekek. Ám van, ahol nem tűnik fel a pedagógusoknak az iskolai tradíciók ellentmondásossága. Mert ezt mindig is így bonyolították le. Csak az összeg változik. Az elv nem.

Szóval, 500 Ft a befizetendő összeg, virágra. És vinni kell még kólát, sütit. Aki nem tudja, nem mehet. Annak az ünnepség előtt haza kell mennie.

Persze nem bírom, amikor a gyerekek elmondják. Kézen fogom a kicsit, aki kimarad, és viszem a tanítóhoz. Mondom, hogy az alapítványunk befizeti, hogy ő is mehessen. Reménykedek, hogy a pedagógus elgondolkodik majd. De nem. Elveszi a pénzt. Másnap az anyuka értesít: reggel nagy veszekedés volt a suliban, közölték vele, már túl késő, már nem tudnak virágot venni, továbbra sem mehetnek, a pénzt pedig bent tartják, kell másra is, osztálypénznek. Hisz ezzel is elmaradásuk volt. Nekem pedig üzenik, hogy ha ennyi pénzem van, támogassam az iskolát. És majd az igazgató hív telefonon, mert ennek következménye lesz. A durva beavatkozásomnak.

Várom, hátha tényleg hívnak. Szinte már szeretném. Hogy elmondhassam nekik, hogy, s mint van az egyenlő bánásmód törvénye, meg rákérdezni az integrációs normatívára, amit kapnak, stb. De még nem hívtak.

Aztán itt vannak a kirándulások. Nem, ebben sem változik semmi. Két részre szakadnak az osztályok: akik meg tudják fizetni, és akik nem. Aki nem, az otthon marad. A többi megy, két napra is.

Mert ehhez is ragaszkodni kell, hisz kirándulni jó, ez is hagyomány az iskolákban. Ja, hogy közben lett egy olyan réteg, aki nem tudja megfizetni? Magára vessen. Minden érintett pedagógusnak megvan a saját lelkiismeretét megnyugtató, előítéletes véleménye, ők tudják, hogyan kellene beosztani a szülőknek azt a 28 500 Ft-ot, és a családit, hogy erre is teljen.

És nincs gondolkodás, töprengés, hogy másképp kellene, esetleg átváltás gyalogtúrára a környéken, amire mindenki jöhetne, nincs pályázati lehetőség keresése, vagy költségvetési átcsoportosítás, hogy a felzárkóztatásra kapott pénzből erre is teljen. Hagyják ezt is, sőt. Sokan még fel is lélegeznek, ha „azok” otthon maradnak.

Aztán az egyik iskolában, ahol a halmozottan hátrányos helyzetűek aránya különösen magas, az egyik gyerek vacak kis hegyezőt mutat. Kínai, műanyag, csili-vili, mesefigurás. Megnézem, osztozom az örömében, mert látom, határtalanul boldog. Kérdezem, honnan vette. –Tanító néni árulja. – hangzik a válasz. Azt hittem, rosszul hallok. De nem. A pedagógus árulja, 200 Ft-ért darabját, ezt is, és más hasonló vackokat is, a tanítványainak. Akik addig könyörögnek otthon, amíg meg nem kapják a 200 Ft-ot, és megvehetik tőle a valahonnan beszerzett olcsó csecsebecséket.

Persze, tudom, a pedagógusnak is kevés van. Kevés a pénz, szinte mindenki keres még mellé mást. Mert megélni nekik is meg kell valamiből.

Engem a dolog etikai része zavar. Ahogy csúszunk lejjebb, egyre lejjebb. Ahogy nem vesszük észre a nyomort, a gyerek kirekesztődését, sőt van, aki még ki is használja őket. És tesszük ezt magabiztosan, abban a hitben, hogy nekünk van igazunk. Muszáj így használnom, általánosítva. Mert nálunk talán nem megengedett a „nem mindenki ilyen”, hisz „sok remek pedagógus is van”. Igen, tudom.

De vannak dolgok, amiben egységesnek kellene lennünk.

A gyerek feltétlen szeretetében és megbecsülésében.

L. Ritók Nóra

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

S. Maria | 2011. július 13.
:)
L. Ritók Nóra | 2011. július 9.
Megtaláltad? Látod, én azt a kertöntözőset nem is olvastam...erre viszont felhívta a figyelmem egy ismerős...igen, így már érthetőbb a bipoláris jelző is...Köszi az utánanézést!
S. Maria | 2011. június 27.
Kedver Nora!
Ahogy latom a kritikus illeto (aki mellesleg kertontozes kozben ciganyfelorat hallgat, es egy korabbi hozzaszolasaban joindulatuan azt a megjegyzest teszi egy cigany riporttal kapcsolatban: “jobb sorsra erdemes lenne az a lany …De a többi orrpiszkáló, szurtos purdé is a filmben” ) azert haragszik rad, mert noha “néha vannak…normális gondolataid,” legutobbi cikkeddel “mintha azt akarnád sugallni, hogy…minden bajnak okozója az árpád-sávos kitűző.” A hozzaszolo meg azt is gondolja hogy a kalauz kituzoje - amirol olyan finom erzekkel irtal - valoszinuleg 1X2 cm lehetett. Hozzaszolasat elemezve a bipolaris jelzo azt fedi hogy egy resze annak amit gondolsz tetszik az illetonek, mas resze amit o gondol hogy te gondolsz viszont nem tetszik neki. Akkor ki a bipolaris? Minden bizonnyal nem te.
L. Ritók Nóra | 2011. június 19.
OK. Köszönöm. Persze, nem ért egyet velem,aki írta, de ez gondolom érthető. Megpróbálom pozitívan értelmezni...Egyszer már volt egy ilyen...amikor azt mondták, azért megyek mindennek neki ész nélkül, mert nem fogadom el a kötöttségeket, ugyanis művész vagyok. Ez egy fokkal jobb volt, mi tőlük pár héttel korábban a dilettáns bajkeverő...volt benne valami elnézően kedves...Köszi a korrepetálást!(És nem érzem magam depisnek!)
... | 2011. június 19.
Áhh, addig jó, míg ezt írják az emberről! Mániás depressziós, ez esetben pedig-felteszem-a szenvedélyes,rapszódikus írásait minősítik ezzel a szóval. Kilátástalan,lehangoló helyzet(-jelentések), mégis telis-tele tenni akarással. Szívemre biztos nem venném, sokkal jobb, mint zombinak neveztetni.
Juli | 2011. június 19.
Kedves Nóra! A bipoláris zavar (kizárólag internetes források alapján) lehet mánikus depresszió, vagy (a Wiki szerint): "az egészséges átlagemberek által időnként tapasztalható feldobott jókedvvel, és levert hangulattal szemben egy bipoláris zavarban szenvedő beteg rendkívül szélsőséges hangulatingadozásokon megy keresztül, melyek akár hónapokig is eltarthatnak.” Az a gyanúm, hogy az idézett kommentelőnek fogalma sincs arról, hogy mit írt, de nyilván nem ért Veled egyet. Szerintem ehhez joga van, de az egész bejegyzés őt minősíti. Rázd le magadról, mint kutya a vizet!
L. Ritók Nóra | 2011. június 19.
Köszi a megerősítést.
Jó, hogy vagytok. Helyrebillen a mérleg nyelve...Az egyik helyen azt írták rólam tegnap a neten, "bipoláris hülye tyúk "vagyok. A hülye tyúkot értem. De mi lehet az a bipoláris?!
zöldbéka | 2011. június 17. | leinerk[kukac]freemail[pont]hu
Csatlakozom Nórához: mostani igazgatóm saját zsebből fizeti rászoruló gyerek ebédjét, kollégákkal megoldottuk, hogy a folyosón mindig legyen legalább "zsíros kenyér", nem szervezünk olyan programokat, melyekhez nem szerezzük meg a pénzt (magam 15 éve szervezek hétvégente programokat a gyerekeknek teljesen önerőből, a srácok számára ingyen), ruhát, cipőt hozunk szervezetektől stb. És igen, vannak kikről Nóra ír: fejétől bűzlő "halak", ahol a fejhez tartozó halszálkák asszisztálnak mindenhez, ami érdekeiket erősíti. És vannak érzéketlen emberek ezen a pályán (szándékosan kerültem a pedagógus szót), tehetségtelek, érdektelenek - de mégis tőlünk működik még az oktatás és mi vagyunk többen! Jól, rosszul, de nem dőlt még teljesen össze. És vannak még Nórák, Katik, Ferik és Sanyik, akiknek élete ez a hivatás.
Nórával egyetértek a puha "erőszakkal", de azért jó lett volna, ha legutóbb nem csak néhány ezren, hanem mind a 100ezren mondjuk: eddig és ne tovább!
L. Ritók Nóra | 2011. június 17.
Kedves Mária, én meg örülök, hogy olyan tapasztalatokat kaphatok tőled, ami ott van, egy olyan világban, ahol a demokrácia gyakorlásában előrébb járnak....Az a baj, hogy, bár ez az anyák napi eset egyedinek tűnik, mégis jelenség szinten tapasztalom. Már több mint egy éve írom az internetes naplóimat, ezt is, meg az fn-en is, és az időbeliséget is figyelembe véve ismétlődnek az események. Tavaly írtam a ballagókép miatt, hogy aki nem tudott fizetni, le akarták venni a tablóról, most ugyanez van, csak másik iskolában. A kirándulási gyakorlat mindenhol ez errefelé. Az anyák napira is több iskola képbe került.És a táborok...az óvodai ballagások...sokszor érzem, hogy hetente lehetne feljelentést tennem az Egyenlő Bánásmód Hatóságához.De tudod, ezt is óvatosabban próbálom. Mert az a tapasztalatom, hogyha ezt az utat választom, akkor még inkább felkorbácsolódnak az indulatok, én pedig együttműködve, együtt gondolkodva szeretnék változtatni. Persze tudom, így sokkal lassabb, de mindenképpen jobb, hosszú távon. Ha nem a kényszerrel, hanem a segítség ajánlásával próbálom. És még mindig nem veszítettem el abbéli hitemet, hogy a pedagógusok értelmes, érző emberek, akik azért mentek erre a pályára, mert szeretik a gyerekeket. Csak átmenetileg, ebben a zűrös világban ők sem megfelelően reagálnak dolgokra. Mint ahogy a szülők sem. Mert onnan sincs próbálkozás, sem attól, akinek van 500 forintja, sem attól, akinek nincs.
Az igazgatókkal kapcsolatban igazad van. Fejétől bűzlik a hal....hamarosan megjelenik erről is egy írásom a tanítanin.
S. Maria | 2011. június 17.
Kedves Nora,
Szeretem olvasni a cikkeidet es legszivesebben csak ebben maradnek. Csak azert szolok hozza mert szeretnem terjeszteni a hirt hogy meg gazdasagilag fejlettebb tarsadalmakban sem lehet kotelezo penz gyujtest rendezni az iskolaban, pontosan azert mert ez diszkriminaciora adhat okot. Az Egyesult Allamokban az anyaknapi problema a ketapukas es ketanyukas csaladoknal jelentkezett, de a gay es leszbikus szervezetek hangos es kitarto harca nyoman ma mar ezt is sikerul humanusan megoldani.

Mi itt megtanultuk hogy a burokracia koraban meg a segiteni is csak adminisztrativ modon lehet, ezert egy ilyen helyzetben mint amirol irsz, mindenki az igazgatoval kezdene targyalni.

Amellett hogy sajalatukat fejeznek ki az anyaknapjan torteno diszkriminacio kapcsan, az igazgato tamogatasat kernek a kovetkezo vagy hasonlo otlet megvalositasahoz: Pl. az a gyerek, aki nem tud viragot adni, verset mond. Ha nem tud verset, akkor elmond egy tortenetet ami az anyukajaval kapcsolatosan es szamara kedves. Ebben a tanito fel tudja kesziteni a gyereket es az unnepsegen ugy tudja a produkciot kezelni mint egy ajandekot, amire az anyuka, a gyerek es az osztaly is buszke lehet.

Az igazgatok tudjak hogy a diszkriminacio vadjaval rossz hirbe kerul az iskolajuk, ezert meg akarjak elozni a problemat.

Persze nekunk, akik az emberi kapcsolatokhoz szoktunk (es meg emlekszunk is ezekre), varatlan az ha egy tanar kollega – akinek tulajdonkeppen besegitunk – nem csak embertelen hanem meg erkolcstelen is. Ekkor mar csak az anyaknapi unnepely utan vannak jo otleteink (mint most nekem ).

Azt hiszem hogy egy igazgatonak cimzett levelet meg igy is meger a dolog, es azt is, hogy az illeto iskolat a neven nevezd. Sajnalatos hogy a gyerekeket es anyukakat egyikkel sem lehet karpotolni.
L. Ritók Nóra | 2011. június 15.
Igen, Csilla, így van, ma, Magyarországon, a gyerekek harmadával. 2011-ben. És rosszabb, mint pár éve volt. És a legrosszabb, hogy sokan (bár írjátok, hogy nem mindenhol, és ez jó) elmennek mellette. Segítségnyújtás nélkül. Különféle indokokkal megmagyarázva, hogy miért.Mintha természetes lenne.
csilla | 2011. június 15.
szociálisan ott tartanak jóakaratú, becsületes, nem roma, nem aluliskolázott családok a tartós mélyszegénységben, aminek elérése egy kistelepülésen is két hét, és tartóssága két hónapot jelent, mert utána már nem tud belőle kikecmeregni, hogy sakkozik: kaja vagy villany. A felgyülemlett adósság villanyszámlával, kukadíjjal, vízdíjjal százezres nagyság. Egy éven belül végrehajtási illetékkel többszázezres nagyságot is eléri. az addig befizetett osztálypénzt a kirándulásra nem tudja tovább küldeni az eszemkásnak, az addig megrendelt újságot nem tudja fizetni. A gyerek szembesül a realizmussal és magatartásával jelez. vagyis jelezne, ha észrevennék. de csak a tüneteket, rögtön behívatják anyát, nem látogatják, csak hívatják, aki szégyenében szabadkozik, vagy támad. ha támad, akkor kap jelzést a gyejó, nem boldogulnak a családdal. Amikor kiderül, hogy az egy főre jutó jövedelem kevesebb, mint húsz ezer forint, akkor szembesíteni kell a pedagógust azzal, hogy ez az idegrendszerre nem csak azért hat, mert azt kell mondani a gyermeknek, hogy nem veszem meg, hanem azért is mert egy szelet kenyér után nincs másik. csak másnap reggel a tízórai osztáskor. a baj középiskolában fokozódik, mert nem minden intézményben van menza. éhesen tegnap este óta legközelebb csak délután eszek, na ne mondja nekem, hogy menjek iskolába. nem mondom, csak szétszakad a lelkem. van olyan középiskolás gyerek aki kétszer eszik egy nap, délután és kora este: kenyeret. csirke farhát sül a kályhán a nyári melegben. a félóra is sok a fatüzeléses kályha mellett. gázpalackra sem teli: ötezer forint. a gázt már kikapcsolták. a feltöltős villanyóra a havi ötezer forintos, amiből a fele a felhalmozott tartozásra megy el. a fagyasztót már kikapcsolhatják, úgysincs benne mit fagyasztani, az égők huszonöt vagy negyvenesek, és csak addig világítanak, amíg kell.
a legszomorúbb a középiskolai beíratkozás: huszonvalanyadika, kinek van erre pénze? miből tartalékoljon? diáksportköri díj, diákigazolvány, fénykép, stb, stb. három-négy ezer forint kellene az utazási költséggel.
terepmunkás | 2011. június 14.
Más, jó helyekről. Óvoda, hol évek óta gyakorlat az SZMK által "pedagógus ajándékozásra szánt összeg" közösen használható eszközökre megy. Iskolai SZMK - hol minden gyerek megy erdei iskolába, mert aki teheti többet fizet. Iskola hol értékmérő - MIP-ben leírt változó, a HHH-s gyerekek osztálykiránduláson, anyák napján stb. való részvétele - hol valóban erre fordítódik az IPR támogatás. S igaz eltelik néhány év, de változik, alakul a norma. Iskolaudvar, hol könyvpénzből épült a mászóka. Csilla mondja, s igaza van, egy fecske nem...de ha mint Nóriéknál csapat szerveződik, s intézményi sőt települési lesz a hit, minden gyerek érték - működik.
csilla | 2011. június 14.
sőt voltam piros szőnyeg szélén állítva más civilek és alapítványok ellen, mint legkevesebb pénzt összeszedő, kérve testület magyarázatot, mit csinálok rosszul. Alapítványnak többet kellett volna tarhálni, mondta testület, és polgármester. mondtam nálam már azok az emberek jelentkeznek fiatal, adózó köteles, adóköteles állampolgárként, akiknek az apeh nem utalja át egy százalékukat, mert többe kerül az utalás, mint az egy százalék. nem voltam benne biztos, hogy egy fogalom tárból gondolkozunk és ennek megfelelően cselekszünk. Te igazolsz vissza, hogy még mindig nem tudunk együtt, egy célért, egy értéknek megfelelően gondolkozni: a gyermekért. Az egónk megelőz.
csilla | 2011. június 14.
Az évzáró ajándék vásárlását is meg tudtam szüntetni. gyermekrajzokból kaptunk albumot. és sok sok kerti rózsát. Hát ez az, ami szívből jön. meg az ajándék családi fotó meg millió másnak értéktelen otthonról kapott csecsebecse. Mindről tudom, kié. ha kölyök téved a lakásomba, ő is látja. Tudom, hogy örül, mert gipszkiöntős jeléből tudja, az Ő. És neki egy életre nem kell több, csak az, hogy valakinek a hűtőjén még mindig sárgulva, koszolódva, de jelen van, őrzik.
csilla | 2011. június 14.

Kedves, Drága Nóra!
Amikor Téged olvaslak, mintha belőlem fakadna fel valami, sőt a volt tetteimet is visszaigazolod:
1. 2001-ben megszüntettük az SZmk-val a csoportpénzt. /akkor lettem az óvoda vezetője/
2. Az óvodai ünnepségekre a létező összes embert felkerestünk, mit tud felajánlani: nagyon sokan adakoztak. Ebből vettük meg az anyáknapi virágot, a ballagási tarisznyát, a sütit, amit a ballagáskor ettek, a farsangon mindent ingyen ettek, csak a tomboláért fizettek 20- Ft-ot, de az ajándékokat szintén felajánlásokból szedtük össze: két óra hosszan húztuk a tombola ajándékot: nyolcvan ezer forint tiszta nyereség, de mindenki nyert valamit. Közben játszottunk, lufit fújtunk, táncoltunk, beszélgettünk, a nagymamák fánkot sütöttek és ízesítették az otthon hozott lekvárral, nem szörpöt, hanem gyümölcslevet ittunk, hogy egy kis egészségnevelés is legyen, szendvicseket és süteményt faltunk ingyen: azt hittem jó volt. Amikor én távoztam átszervezték profitorientáltan az egészet.
3. Kirándulás: az alapítvány pénzét a buszköltségre költöttem, igyekeztem ingyenes, akciós programokat választani.
4. Újság árusítás: aki akart vett. Az árusító pedagógus a tíz százalékot a csoportoknak osztotta szét arányosan, belőlük tartós szines ceruzát, filcet, kreatív dolgokat vásároltunk: balkezes olló, ceruza fogó diszeseknek.
5. fényképezés: a fényképész annyira szerette az ovimat, hogy mindig plusz jutalékot kaptunk, nem tudom hogyan érte meg neki, a lánya gyógypedes volt, olyan mintha hospitált volna nálam. Szinte már anyagköltségen dolgozott. Engem zavart. Ami pénz befolyt, a csoportok játékeszköz fejlesztésére használtuk, amit a Graduálnál, katalógusból választottunk: csoportonként kinek, milyen gyermekanyagszükséglete van. Felhalmozódott egy tartós, jó minőségi készlet a tíz év alatt, ami gyakorlatilag elnyűhetetlen: homokozójáték, ami nem törik, közlekedési játékok, ami nem törik, stb, stb. Sok kicsi sokra megy. Képzeld azt hittem bizonyítottam: a semmiből varázsoltam óvodát. Nem! távoztam és azóta nincs, pedig azt hittem teremtettem hagyományt x év alatt. NEM. Ugye nem ezek vagyunk mi pedagojgoszok? Nem én, nem ilyen átlag számolgatós, kiégett voltam, és amikor vezetőként motiváltam, képes voltam arra, hogy átvigyek értékeket. De,....
sokat gondolgoztam azon, hogy az ottmaradt kollégám vezetőként miért nem volt képes arra, amire én. Milyen dimenziók változtak?

Nóri semmi. Csak a saját motivációja. Én akartam egy új világot, ő meg nem tudta követni, mert ahhoz kellett volna belőle valami plusz. Ne számoljak, csináljam, szervezzem, azokért....
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.07.13.
Nkt - lakossági tájékoztató
LAKOSSÁGI TÁJÉKOZTATÁS a köznevelési törvény egyes változásairól és várható hatásairól.A dokumentum nyilvános, szabadon sokszorosítható, elektronikus úton is terjeszthető
(Forrás: resuli)
--
2019.07.13.
Osztrák magánegyetemi akkreditációt kapott a CEU
A döntést Dr. Iris Rauskala, Ausztria oktatásért és kutatásért felelős minisztere hagyta jóvá. „A CEU-val egy új tudományos központtal gazdagodik Ausztria. Az egyetem magyarországi helysz...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2019.07.13.
Osztrák magánegyetemi akkreditációt kapott a CEU
A döntést Dr. Iris Rauskala, Ausztria oktatásért és kutatásért felelős minisztere hagyta jóvá. „A CEU-val egy új tudományos központtal gazdagodik Ausztria. Az egyetem magyarországi helysz...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2019.07.13.
Köznevelési törvény: Áder Jánoshoz fordulnak civil szervezetek
A törvénymódosítást nem előzte meg szakmai egyeztetés; miközben a módosítások gyermekek, tanárok, szülők millióit érintik. A törvénymódosítás ellen több mint 40 civil szervezet é...
(Forrás: eduline)
--
2019.07.12.
Bódis József: Semmilyen jogosítványt nem akarunk korlátozni
Az iskolai osztályozással és szöveges értékeléssel kapcsolatban több koherenciazavart is észlelnek a jogászok a jelenlegi köznevelési törvény és az arra váró módosítások között –...
(Forrás: Magyar)
--
2019.07.12.
Nem lesz kötelező az osztályzat, de megszavazták a köznevelési törvény minden más változtatását
A képviselők 127 igen, 57 nem szavazattal és egy tartózkodás mellett szavazták meg a jogszabályt. Múlt hét kedden az előterjesztő emberi erőforrások minisztere kérésére – indoklás n...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2019.07.12.
Jövőtlen jövő – A kormány bezárja az oktatási kiskapukat is
A köznevelési törvény ilyen irányú módosítása illeszkedik azon rendelkezések hosszú sorába, amelyek mind-mind Orbán Viktor társadalmi víziójának kialakításához vezetnek. E vízióban...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.07.12.
Kezdődik: ma szavaznak az alternatív iskolákról, egy év múlva visszavonhatják a működési engedélyüket
El kell érni, hogy visszavonják ezt a tervezetet. Akkor is, ha ma megszavazza az Országgyűlés – mondta lapunknak Horn György, az Alapítványi és Magániskolák Egyesületének (AME) elnöke...
(Forrás: Népszava)
--
2019.07.12.
Ma szavaz a parlament az új oktatási törvényről, ami a szülők és a szakértők szerint is többet árt, mint használ
A tervek szerint ma szavaznak a parlamentben a köznevelési törvény Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes által az országgyűlésnek június 11-én benyújtott módosító javaslatairól. A csomag...
(Forrás: Qubit)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Márta! Íme a válasz, amit a PDSZ jogi szakértőjének segítségével adunk meg.
Az Nkt. 62. § (5) bekezdése szerint a nevelési-oktatási és a pedagógiai szakszolgálati intézményekben pedagógus-munkakörökben
dolgozó pedagógus heti teljes munkaidejének nyolcvan százalékát (a továbbiakban: kötött munkaidő). A 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet
17. § (5) bekezdése szerint "a (4) bekezdésben meghatározottak alapján az egy pedagógusnak elrendelhető tanórai és egyéb foglalkozások,
pedagógiai szakszolgálati közvetlen foglalkozások száma egy tanítási napon a kettő, egy tanítási héten a hat órát nem haladhatja meg. A
neveléssel-oktatással lekötött munkaidő, óvodapedagógus esetében a kötött munkaidő felső határa felett eseti helyettesítés a (4)
bekezdésben foglaltak alapján rendelhető el, egy pedagógus számára tanítási évenként legfeljebb harminc tanítási napra, óvoda esetében egy nevelési éven belül legfeljebb harminc napra." A fentiekből következik, hogy nem teljes héten nem 26 órával kell számolni, hanem időarányosan, mivel ekkor a heti munkaidő 40 óránál kevesebb.
Az összevont helyettesítések esetében a Kjt. 24. § (1) bekezdését kell alkalmazni, amely szerint, ha a közalkalmazott munkaköre ellátása mellett a munkáltató rendelkezése alapján átmenetileg más munkakörébe tartozó feladatokat is ellát, s ezáltal jelentős többletmunkát végez,
illetményén felül a végzett munkával arányos külön díjazás (helyettesítési díj) is megilleti.
Reméljük, segítettünk.

--
  Márta

Szeretném megkérdezni, hogy ha egy munkahét nem minden napján dolgozunk, mert pl. munkaszüneti nap ( Nagypéntek), vagy szabadságot írt ki a vezető ( tavaszi szünet utáni nap), esetleg 1-1 tanítás nélküli munkanap esik a hétre, akkor is csak a 26 óra feletti helyettesítés számít bele abba a bizonyos 30 napba, amely felett már fizetni kell a helyettesítésekért? Nem kell ilyen esetekben arányosan csökkentve számítani a heti kötött munkaidőt, tehát nem max. 26-ban meghatározni? Az iskolavezetés szerint nem. :( Szerintem ez olyan, mintha ledolgoztatnák velünk pl.a szabadságot. Pl. egy nap a héten nem tartottam órákat, mert osztálykiránduláson voltam. Ezen a napon lett volna 4 órám, de mivel nem tartottam meg, azon a héten csak 22 órám volt, 4 óra helyettesítést is kiírhatnak, ami 26 óra alatt van, tehát nem is számít helyettesítésnek. Az összevont helyettesítések pedig egyáltalán nem számítanak nálunk helyettesítésnek. Rendben van ez így?Nagy a káosz. Senki nem tud semmit.Válaszát előre is köszönöm

--
  Eleonóra

Kedves OFOE!

Nagyon szépen köszönöm a válaszukat! :-)

Üdvözlettel: Németh Eleonóra

--
  ofoe

Kedves Eleonóra! Kicsit bonyolult a helyzeted mert a pedagógus munkaköröd alapján jár Neked a 21 munkanap alapszabadság, és a 25 munkanap pótszabadság. Az ápoló munkakör alapján viszont évi 21 munkanap alapszabadság és a Kjt. 57. § (1) bekezdése szerint a fizetési fokozatoddal egyenlő számú munkanap pótszabadság illet meg. Ugyanis a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 30. § (1) bek c)pontja alapján a kollégiumi ápoló munkakörben dolgozóknak nem jár az évi 25
munkanap pótszabadság, erre ["c) a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörök közül a pedagógiai asszisztens,szabadidő-szervező, gyermek- és ifjúságvédelmi felügyelő, pedagógiai
felügyelő, gyógypedagógiai asszisztens, pszichopedagógus, gyógytornász,munkakörben foglalkoztatottak jogosultak. (A válaszadásban a PDSZ jogi szakértője volt segítségünkre.)

--
  ofoe

Kedves Krisztina! Nagyon nehéz a konkrét helyzet pontos ismerete nélkül érdemi tanácsot adni, de megpróbálom. Az első lépés valóban átgondolni azt, hogy Te magad mennyiben vagy felelős az adott problémáért. A figyelmeztetőkkel, intőkkel csak a saját feszültségedet oldod némileg, eredményt nem tudsz elérni. Gondold át, hogy melyik ponton romlott el a kapcsolat az adott csoporttal, eleve így fogadtak, vagy menetközben történt valami. Az a soraidból kiderül, hogy nincs köztetek bizalmi kapcsolat, tehát kommunikáció helyett hadakoztok. Időt kellene szánni arra, hogy a problémát tisztázzátok, megállapodásra jussatok a közös megoldás módjában. Ennek vannak különböző technikái. Fontos, hogy ne személyes sértésként kezeld az ügyet, hanem közös megoldandó problémaként. Nem ördögtől való, amit a kollégáid tanácsolnak, hogy fordulj pszichológushoz, aki segíthet azon, hogy a Benned való görcsöt fel tudd oldani. Amíg Te magad nem jutsz túl ezen a görcsön, nem tudod kézbe venni az ügyeket. Ezek a diákok már nem kamaszok, fiatal felnőttek, nekik is fontos, hogy eljussanak az érettségiig, és matematikából is elérjenek egy bizonyos szintet. Ez lehet az a közös ügy, amin együttesen és nem egymás ellenében kellene dolgoznotok. Szívesen levelezek erről Veled privátban is, ha akarod, de nem minden részlet tartozik a nyilvánosságra. Jelezd, ha ezt szeretnéd. Üdvözlettel Szekszárdi Juli

--
  László Krisztina

Kedves OFOE!
Nem tudom mennyire válaszolható meg a kérdésem. Egy középiskolában tanítok, heti 27 órában matematikát, 8 érettségis csoportnak. (Plusz a korrepetálások, plusz a helyettesítések.) Nagyon szeretem a diákjaimat, de mint mindenhol, ahol emberek vannak, előfordulnak konfliktusok. A kb 110 diákból, akiket két éve tanítok, van kb 15, akik állandóan csak a hibát keresik a munkámban, agresszíven és lekezelően bánnak velem, sokszor megaláznak a csoport egésze előtt. Amikor esetleg szaktanári figyelmeztetést adok nekik, akkor hangosan kiröhögnek, hogy az ő szüleiket ez nem érdekli. (Ezek a diákok már 17-19 évesek, mivel a nyelvi tagozat nulladik évfolyama egy évvel megnöveli a középiskolai tanévek számát.) Semmivel nem tudom őket sem motiválni, sem fegyelmezni, tönkre teszik az óráimat.) Hiába fordultam az osztályfőnökökhöz segítségért, mind ők, mind az igazgató-helyettes és a munkaközösség vezető szerint, ez az én hibám, azért viselkednek így velem, mert ez "belőlem jön". Közben az iskolából folyamatosan mennek el a tanárok, és hiába keresett a szakom, (angol-matek) úgy érzem, hogy nem becsülik meg a munkámat. Hiába az a kb 90 diák aki jól teljesít, (nem egy dícséretes 5-ös is van, és emelt matematika érettségi előkészítő csoportok is), hiába a rengeteg dolgozat, számonkérés, ingyen korrepetálás, rendszeres, hogy káromkodva, csapkodva, üvöltözve csapják az asztalomra a kijavított dolgozatot, mert az nem négyes, hanem csak hármas. És közben a vezetőség, az osztályfőnökök és a munkaközösség vezető szerint is, nekem kell változtatnom, pszichológushoz mennem, mert engem nem lehet elviselni. Meg kell jegyezzem, ezek az emberek 25-30 éve vannak ebben az iskolában. Ez a matematika státusz, amit én megkaptam 2 éve, egy előző iskolavezetéstől, már nagyon régóta, úgymond, "forgó hely" volt, mert - más tanárok elmondása szerint - mindig "volt valami probléma a matek tanárokkal". Minden más matematika tanár az iskolában, már 10-20-30 éve itt tanít.
Nem igazán tudom, mit kezdhetnék a problémával. Tudnának esetleg tanácsot adni?
Köszönettel: Krisztina

--
  Eleonóra

Kedves OFOE Csapat!
Segítséget szeretnék kérni, azzal kapcsolatban, hogy egy egyházi iskolában dolgozom, mint 50% kollégiumi felügyelő, 50% kollégiumi ápoló. Érdeklődnék, hogy ilyen esetben számomra mennyi szabadság jár? Tavaly fél állásban tanítottam, akkor járt a pedagógusi szabadság, itt úgy olvasom, ebben a munkakörben is jogosult lennék.?
Köszönettel: Németh Eleonóra

--
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek