OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2011. szeptember 7.
» Hozzászólások (8)

Mit nem teszek egy tanteremben?

„Fák, csillagok, állatok és kövek,
Szeressétek a gyermekeimet.”
(Szabó Lőrinc: Ima a gyermekekért)

1. Szeressük a gyerekeket!

Szabó Lőrinc gyönyörű versrészlete mindent elmond arról, amit a tanítványaimnak érezniük kell minden pillanatban. Azt, hogy ők az én gyerekeim is, hogy úgy beszélek, bánok velük, akár a sajátjaimmal. Lehet-e azonban mindenkit szeretni? Mi az, hogy szeretet? Nem akarok pszichológiai téziseket sorolni, ezért csak azt a jelenséget emelem ki, hogy szeretet kötődés nélkül, a feltétel nélküli elfogadás hiányában nem létezhet. Ebben az összefüggésben benne van, hogy minden tanítványomhoz ragaszkodom, s ha jól teszem dolgom, az idő múlásával bennük is kialakul a hozzám való ragaszkodás. A nevelés (azon belül a közösségformálás) első lépcsőjének a bizalom, a valahova tartozás élményének megteremtését tartom, ahogyan ezt többször megírtam1.

De hogyan lehet elnyerni egy gyermek bizalmát?

A legtöbb pedagógus azt a nézetet vallja, hogy saját problémáit nem viheti be a tantermekbe – s ezt ajánlják egyes pedagógiai munkák is. Meg kell tehát próbálni jó képet vágni a problémáinkhoz és felölteni a mosolyt, örökké csillogó szemmel lépni a gyerekek közé. Azt gondolom, hogy ez tévút. A gyerek, és nem tudom, hogyan is képes rá, de megérzi a legkisebb hamisságot, erőltetett mosolyt, hamis hangot, a szeretet hiányát, mímelését.

Tisztelt kollégám és igazgatóm a hozzá beküldött nagy lakli cigány kamaszt a térdére ültetve próbálta meggyőzni tettének butaságáról, miközben haját és hátát simogatta. A cigány gyerek jókat nevetett a háta mögött és felnőttségének teljes tudatában utasította el a nyilvánvalóan hamis gesztust. Azt nem is értem, hogy kollégám milyen megfontolásból döntött emellett a megoldási mód mellett, de nem működött. Hamis interakció zajlott le a két fél között, és nem volt semmi haszna, semmi értelme.

Saját gyermekeimnél sem működött soha hamis dolog. Míg kisebbek voltak előfordult, hogy egy-egy társasjátékban hagytam (volna) nyerni őket, ám nagyon hamar észrevették a „csalást” és így nem akartak nyerni. Milyen érdekes az emberek többségének gyermekként: ingyen, érdemtelenül ritkán kell bármi is! Aztán az idő haladtával a környezet hatására milyen gyorsan tovatűnik ez.

Természetesen nem arra van szükség, hogy az otthoni problémáinkat beszéljük meg az osztályunkkal – bár ez is előfordulhat. De az semmiképpen nem baj, ha elhangoznak az osztályteremben például olyan mondatok, hogy ”Ne haragudjatok, de most rossz kedvem van” vagy „Fáj a fejem” stb. Megpróbáltam néha ezeket az érzéseket titkolni a kölykök elől, de mindig észrevették, hogy valami nem stimmel. Ugyanígy érzik meg a hamis érzelemnyilvánítást is. Lehet, hogy ösztönösen olvasnak az árulkodó jelekből, a szemöldök apró rezdüléséből, a száj szögletének alig látható rándulásából, a pupilla szűküléséből, a kéz és testtartásból? Nem tudom, de hogy előbb-utóbb mindenki lelepleződik, az biztos.„Nem lehet kicsit szeretni, vagy szeretünk, vagy nem.” – mondja Tatiosz, a szeretet filozófusa.

Lehet-e azonban mindenkit szeretni? Bizonyára nem. Mi felnőttek sem szeretjük egyformán még azokat sem, akikkel napi kapcsolatban vagyunk, akikkel együtt dolgozunk. A szeretet egészen bizalmas viszonyt feltételez, ami nem alakulhat ki mindenkivel, de lehetséges elfogadni a másikat olyannak, amilyen. Ahhoz elég, ha nagyon akarjuk tolerálni a másságot, törekszünk a feltétlen elfogadásra. Persze a legtöbben „skatulyázunk”, azaz felcímkézzük a gyerekeket. De rendkívül fontos, hogy képesek legyünk eltávolodni az első benyomástól, és elfelejteni a címkéket. Hányszor hallani gyerekektől, hogy ez vagy az a tanár nem szereti őket, bármit tesznek, az mindig rossz, vagy éppenséggel szóra sem érdemes. Elbeszélik, hogy ha megfeszülnek sem képesek jobb eredményt elérni, mint amit először elértek, vagy amire a tanév elején minősíttettek. Ha a címke valakire már rákerült, akkor gyakran le sem kerül róla.

Persze a szerencsés az lenne, ha be sem sorolnánk tanítványainkat a különböző korábbi tapasztalataink alapján kialakult kategóriákba. De a sztereotípiáink sajnos önkéntelenül is működnek. Nem vonunk-e le akaratlanul is következtetéseket magunkban az osztályunkba első nap tetvesen érkező kisgyermekről és szüleiről? A piszkos és szakadt ruhában iskolába járó tanítványunkról? Dehogynem! Azokból a tapasztalatokból indulunk ki, melyek általában igazak, melyek általában működnek. A baj az, hogy egy gyerek sosem egy általában gyerek, hanem mindegyikük különböző, egyedi egészen addig, amíg meg nem próbáljuk besorolni, benyomni őt egy bizonyos skatulyába. Ha már valamiért szeretni nem tudjuk, akkor próbáljuk elfogadni őket úgy, ahogy vannak. Természetesen ez egyáltalán nem könnyű feladat, komoly kihívás is lehet a pedagógus számára.

Te át tudod őszinte szeretettel ölelni a tetves kiskölyköt? Persze, hogy nem. Oldjuk meg hát a helyzetet! És meg is szoktuk oldani, mert sokkal több közöttünk az ember, mint a pedagógus. Tanítás után, lyukas órán kimegyünk a patikába, megvesszük a Nittyfort, vagy Pedexet, lekezeljük a kissrác haját, s míg szárad, addig beszélgetünk, barátkozunk, megpróbáljuk megérteni és elfogadni egymást. Közben jólesik egy kis bújás, egy kedves ölelés. Ugye, nem is olyan nehéz?

Mikor kedves kis autista barátomat bevittem a mosdóba lemosni piszkos pofikáját, egyszer csak hozzám bújt, megölelt. Szóhoz sem jutottam, a mozdulat is félbeszakadt, de tudtam, hogy mit érez. Ugyanazt, amit az én saját gyerekeim, amikor szúrós puszit kapnak tőlem. A piciket böködi még borotvált férfiarc is, mégis határtalan örömöt jelent egy apai ölelés, és határtalan az utána való vágy. Nem baj, ha szúr, csak öleljen meg, és szeressen!

Szeressük a gyerekeket!

1 Zöldbéka-pedagógia – RAABE, Tanári létkérdések 2007 dec.
Zöldbéka-pedagógia, avagy a közösségépítés lépcsőfokai - 1. rész - 2. rész
Tanító módszertani folyóirat XLVI. Évfolyam, 2008.január és február

--

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

zoldbeka | 2011. szeptember 19. | leinerk[kukac]freemail[pont]hu
Nekem a szeretet szó kapcsán egy osztályteremben ezek jutnak először az eszembe: elfogadás, tolerancia, ragaszkodás, "megszelidítés", kapcsolat, beszélgetés, kis titkok megosztása, bizalom stb. Ezek ösztönösen jönnek belőlem, nekem ez a szeretet.
Juli | 2011. szeptember 19.
Kedves Ferenc! A szeretet valóban nem megy parancsszóra. Elfogadni kell a gyerekeket, és bánni tudni velük. Úgy oktatni őket, ahogyan Maga is mondja: hogy megérthessék és megtanulhassák az anyagot. De a szerző sem mond mást: "A szeretet egészen bizalmas viszonyt feltételez, ami nem alakulhat ki mindenkivel, de lehetséges elfogadni a másikat olyannak, amilyen."

A szerk | 2011. szeptember 19.
Köszönjük, Barbara. Feltesszük az Üzenőbe, ott talán többen olvassák.
Barbara | 2011. szeptember 19.
Kedves osztályfőnökök! Nem tudtam eldönteni hová írjam, így ide teszem, minél többen tudjanak róla! Most találtam: Egy pontgyűjtő pályázat keretében általános és középiskolások számára sorsolnak ki 5-5 darab 300 ezer forint értékű osztálykirándulást. Részletek a http://surl.hu/osztalykirandulas oldalon!
Ferenc | 2011. szeptember 19.
Szerintem sem kell a gyerekeket szeretni, elég ha tisztességesen leadom az anyagot úgy, hogy a gyerekek értsék, megtanulhassák.Nem is lehet mindenkit szeretni.
A szerk | 2011. szeptember 13.
Kedves Judit! Nagyon örülünk, hogy tetszett az írás, lesz folytatása is. A szerző Leiner Károly gyógypedagógus, tanító és testnevelő. A bemutatkozását elolvashatod a honlapunkon a Varázsoljunk, kollégák című írásánál.
Ő az a Zöld Béka tanár úr, aki a hétvégeken sérült gyerekekkel kirándul már több, mint tíz éve. A cikkhez csatolt linkben erről is olvashatsz. A neten megtalálhatod a blogját a Zöld Béka Baráti körről is találhatsz információt. A közelmúltban jelent meg az Elveszett gyerekek országa című kötete az Underground Kiadó gondozásában.
Judit | 2011. szeptember 13.
Nagyon szép cikk és mennyire igaz! Bár nem biztos, hogy a jó pedagógiai munkához szeretni is kell a gyerekeket, a tanítványainkat. Ugyanakkor azt hiszem, hogy a szakmára ráfér! Szívesen olvasnék hasonló témakörben írásokat.
A szerzőről mit lehet tudni?
Zsuzsi | 2011. szeptember 8.
Sok kolléga a saját elvárásai, a tantervi- és iskolai követelmények alapján közelít a gyerekhez, figyelmen kívül hagyva az ő adottságait, képességeit, problémáit, érdeklődését. "Föntről" figyel és ítél.
Mit nem teszek egy tanteremben? Ha rossz kedvem van, ha valami bánt, nem feleltetek, nem íratok röpdolgozatot. Nem állok neki a tananyagnak, ha az osztály, vagy akár csak egy gyerek is zaklatott. Helyette megbeszéljük a problémát, megoldásokat keresünk, "játszunk". Mindig van kéznél olyan ötletem, feladatom, amit a gyerekek játéknak vesznek, de képességet fejlesztek.
Soha nem tagadom le, ha nem tudok valamit, elismerem, ha rosszul tudom. És kértem már bocsánatot is, mert igazságtalan voltam.
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.05.18.
Ebbe az iskolába járatja gyerekeit a budai elit: 10-szeres a túljelentkezés, tandíj nincs
"Ha ma elmegyek egy 15 éves érettségi találkozóra, ott az egykori tanítványaim jó része olyan szakmában dolgozik vagy olyan foglalkozást végez, amiről fogalmam sincs, hogy mit jelent, egyszer...
(Forrás: Pénzcentrum)
--
2019.05.18.
Forradalmasítják a vak tanulók matematika oktatását
Ma már minden technológiai feltétel adott, hogy a közoktatásban a látássérült diákok ugyanolyan szinten tanulhassák a matematikát, mint a látó társaik. A szükséges matematikai leíró...
(Forrás: abcug.hu)
--
2019.05.18.
Ne szenvedjenek, mosolyogjanak, ha lecigányozzák őket
A több ezer, családjából kiemelt gyerek jó része roma, és a szakértők egy része szerint jó lenne, ha a többségük roma nevelőszülőhöz kerülhetne. Ők általában könnyebben megtalá...
(Forrás: abcug.hu)
--
2019.05.17.
Robotdiák helyettesít egy beteg gyereket a tanórákon Bécsben
Egy különleges diák, egy 30 centis robot is jár az osztrák főváros egyik általános iskolájába, a Volksschule Neilreichgasséba. Az AV1 névre hallgató robot az egyik tanulót, Dominikot helyettes...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.05.17.
Csak a politika szintjére ne süllyedjen le a vita – történelemtanítás másképp
Miért nem lehet hagyományos módon tanítani a történelmet? Mit kezdjen egy tanár a 20. századdal, amikor a politika is állandóan újra próbálja írni azt? Az ismeretekre vagy a diákok készs...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.05.17.
Az ombudsman szerint alapjogokba ütközik a kötelező nyelvvizsga bevezetése
Az intézkedés veszélyeire korábban többek között Aáry-Tamás Lajos, az oktatási jogok biztosa is felhívta a figyelmet, szerinte a felvételi rendszer bemeneti feltételeinek módosítása tö...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.05.14.
Ahelyett, hogy megvédenék, büntetik a prostitúcióra kényszerített gyerekeket
Április végén egy gyermekprostitúciós ügyben a bíró szigorúbb ítéletét azzal indokolta, hogy az elkövetés helyszínén az utóbbi években megsokasodtak az ilyen bűncselekmények. A helysz...
(Forrás: abcug.hu)
--
2019.05.14.
Rettegtek a gyerekek a súlyos lelki traumákat okozó óvónőtől, de semmi nem történt, amíg egy szülő feljelentést nem tett
Az olyan panaszokat, ahol nincs látható nyom, külső sérülés, sajnos nagyon nehéz bizonyítani – nyilatkozta a Népszavának Gyurkó Szilvia gyermekjogi szakértő. Tapasztalatai szerint az é...
(Forrás: népszava)
--
2019.05.14.
Friss kutatás: a munkahely nem helyettesíti az egyetemi tanulást
Egy kutatás szerint jelentős a lemorzsolódás az egyetemi alapképzéseken: a hallgatók 40 százaléka megszakítja tanulmányait – az okok egyelőre nem tisztázottak, de annyi biztos, hogy sok...
(Forrás: eduline)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek