OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2011. október 18.
» Hozzászólások (1)

Történelmi ünnep a színpadon

(Egy videofelvétel 2010-ből)

Sokáig igyekeztem elkerülni az ilyen feladatokat. Aztán néhány éve magam jelentkeztem a kommunizmus áldozatainak megemlékezésére. Izgalmas munka volt: ezt a témát nem igazán lehet politikai áthallások nélkül megoldani. Épp ezért eltávolítottam a témát Magyarországtól, és a gulágok világából merítettünk. Eléggé elhallgatott része ez történelmünknek, így aztán rengeteg ismeretet kellett élményszerűvé tennünk.

De a legkedvesebb ilyen jellegű munkám a tavalyi október huszonharmadikai megemlékezés elkészítése volt.

Ahhoz, hogy működőképes műsorunk legyen, elengedhetetlen a rend. Ehhez viszont kell egy alapötlet, amelyet következetesen végigviszünk. A véletlen adta ezt: eszembe jutott, hogy édesanyámhoz ötvenhét október huszonharmadikán nyelvtanórája közepén beállítottak, vajon mit taníthat az évfordulón. Ebből kiindulva aztán 1945-től 2010-ig különböző évek október huszonharmadikáit jelenítettük meg. Nézőpontot is választani kellett: végig a „kisemberek”, „átlagemberek” (vannak ilyenek egyáltalán?) szemszögéből nézzük a történelmet. Az 56 előtti részek valóságos események, újságból, könyvből vettem őket. A sülysápi perben elhangzó név valódi, ahogyan a Hortobágyra kitelepítetteké is az. Aztán ötvennyolctól kezdve kitalált, de a valóságból kiinduló improvizációkra építettünk.

Bő három évtizede nagy élmény volt számomra Mnouchkine 1789 című rendezése. Ott a Bastille bevételét úgy oldották meg, hogy a szereplők a közönség közé vegyülve több helyszínen élményszerűen elmesélték a történteket. Ez viszont olyan színészi és egyéb felkészülést igényelt volna, amelyre szerintem az egész országban jó, ha találnánk négy gimnazistát. Ezért kötött szöveget adtam az ötvenhatos jelenethez, két versrészletet, illetve egy nemrégiben megtalált korabeli napló bekezdéseit, néhány újságcikket. És még így is ez lett az előadás legnehezebb része: bizony nem volt se erőnk, se időnk kidolgozni azt, hogy miként lehet igazi kapcsolatba kerülni a hozzánk közel ülő nézőkkel, hogyan legyünk benne akkor is a történetben, amikor éppen más beszél.

Ez a huszonöt perc lett belőle. A városi tévé egyetlen kamerával, előzetes tájékozódás nélkül vette a műsort, így például nem látszik, amikor a rendőrök átöltöznek: sapkájukat leveszik, helyette zakót vesznek. Különösen zavart az, hogy a záró zenének még az első versszakából is levágtak néhány másodpercet, pedig a közönség távozása épp úgy meg volt tervezve, mint a műsor többi része.

Nyilván számtalan hiba is van az előadásban (pl. a betanult, kötött szövegek egy része kevésbé életszerű, mint a tanulói improvizációkra épülő szövegek).

Viszont érdekes pedagógiai értékei is voltak: például a fegyelem. A fegyelmet fontos emberi képességnek tartom, de nem mindegy, hogyan érjük el. Törvényekkel, fenyítésekkel, sorba állítással is lehet talán (nekem sose sikerült még), de nem sokkal jobb-e úgy, hogyha értelmet adunk a fegyelemnek? Engem lenyűgözött, hogy bő három év együtt dolgozása után alig kétheti próbával sikerült ilyen tudatos színpadi fegyelmet produkálniuk a gyerekeknek.

Hogy lesz-e még hasonló műsorunk? Kétséges… Itt még megvolt az a szabadságom, hogy a huszonkét fős drámás osztályommal matek- és magyarórákon is próbálhattam két hétig, mert aztán a drámaórákon tudtam pótolni a matekot, magyart. Az kevésbé izgat, hogy „vissza kell térni a központi tartalmi szabályozáshoz” – mert (már bocsánat) nincs az a központi szabályozás, amelyik mellett meg ne tudnám csinálni azt, amit éppen fontosnak tartok. Viszont a harminckét fős új osztályomban, ahol csak húsz drámás van, nem fogom tudni ugyanezt megtenni, mert nem tudom az időt átcsoportosítani a különböző órák között. Örülhetnek azok a hígagyú tanácsadók, döntéshozók, akik zsigeri gyűlölettel viseltetnek a művészeti nevelés iránt.

Achs Károly

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

.... | 2011. október 22.
Ugyan,kedves Achs,
elegendőek nekünk ünnepléshez a poetpontcom önjelölt költőinek versei, azt megértjük, azaz néha mégsem, mert "ötvenhat huszonharmadik napja" még mindig csak január. A lényeg, hogy lájkold a fészen az ötvenhat tisztelője vagyok című lapot.
Mit gondolsz, mit érezhet egy nyögdécselő politikus, amikor egy végzős drámás olyan természetes bájjal és talpraesetten szövi a mondandójába a hirtelen eleredő esőt, mintha azt is olvasná?
Miért kellene a gyerekeknek élvezniük is az irodalmat, mikor attól egy főpolgármester is összezavarodik?
A színházat pótolják a maskarás masírozások, a szerepek is egyszerűek, tartsd a zászlót és hőzöngj, ha int a rendező.
Egy jól programozott gyerek nem fog úgy tiltakozni a hajléktalanokkal szembeni bánásmód miatt, hogy hajléktalant játszik az utcán, szemberöhögve rendőrt,hatalmat. Ez olyan túl...kreatív, nem drámások véletlenül?!
Én azért vacillálok még a hígagyúság, a puszta felelőtlenség vagy a szándékos károkozás közt.
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.04.19.
„Kiemelkedő” csaló iskolák. Nahalka István írásas
Felmerülnek jogi és oktatásigazgatási kérdések is. Nem vagyok jogász, nem tudom megmondani, hogy a kompetenciamérések során történő csalás jogi értelemben minek minősül. Ha van ilyen...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.18.
Odaszúrt az MTA Palkovicséknak egy méretest
Az ITM eddig nem árulta el, hogy javítaná a magyar innovációs teljesítményt, sőt a kormány adós egy részletes tanulmánnyal, de addig is az MTA összeálított egyet, az Eötvös 2020+ anyagot...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.17.
Ötéves technikumok lesznek a szakgimnáziumokból
2020 szeptemberétől a mostani szakgimnáziumok ötéves technikummá, a szakközépiskolák pedig hároméves szakképző iskolákká alakulnak – jelentette be Pölöskei Gáborné, az Innováció...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.04.15.
Megreformálnák a tanári pályaalkalmasságit
Jelenlegi formájában nem tölti be valódi szerepét a pedagógusok pálya­alkalmassági vizsgálata az érintett oktatók és hallgatók szerint. A felvételi részét képező vizsgálat jórészt...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.15.
A gyermekek érdekét helyezi előtérbe a szaktárca
Az Igazságügyi Minisztérium lépéseket készül tenni azért, hogy a gyermekek legfőbb érdekét szem előtt tartó szabályozás szülessen az úgynevezett jogellenes gyermekelviteli ügyekben....
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.04.15.
A több napja tartó lengyel tanársztrájkról
Ez a magyar médiában néhány példától (itt, itt, itt és itt) eltekintve egyelőre nem kapott nagy figyelmet. A cikkben a sztrájk okait és körülményeit járom körül, mely a Taní-tani Online...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.04.13.
Félelmetes, hogy itt tartunk, és az is félelmetes, hogy nem tiltakozunk
Elnézve az eseményeket, a reakciókat, az általános folyamatokat, komolyan megkérdőjeleződik bennem, van-e értelme az egésznek. Mennyivel egyszerűbb lenne szülőként kimenekíteni a saját...
(Forrás: ckpinfo)
--
2019.04.13.
Orbán Viktor ma azt tesz az oktatás rendszerével, amit akar
Az oktatás szereplői közül mára lényegében már csak a diákok azok, akik érdemben lennének képesek hallatni a hangjukat, de a NER résen van: a kormány ellen többször és több fórumon...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.04.13.
Palkovics szerint az MTA átláthatatlan, év végéig pedig át kell szervezni
Cáfolta az MTA hivatalos közleményében Palkovics László innovációs- és technológiai minisztérium Hír Televíziónak adott korábbi nyilatkozatát, melyben azt állította:„A magyar kormá...
(Forrás: mérce)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Zoé! Nagyon örülünk, ha csatlakozol hozzánk.
A jelentkezési lapot a következő linken találod. A kitöltött és aláírt lapot szkenneld be, és küldd el az osztalyfonokok@gmail címre. Ha a szkennelés problémát okoz, küldheted postán is: OFOE, 1025 Budapest, Zöldlomb u- 56/a. Üdvözlettel az egyesület elnöksége.

--
  Németh Zoé

Kedves OFOE Csapat,
hogy lehetek az Egyesület tagja?

--
  ofoe

Kedves Emese! Amennyiben 1958. szept. 1. előtt születtél, automatikusan a Ped. II-be kerülsz, egyébként pedig a Ped. I-be. A fizetési kategóriát ugyanúgy kell megállapítani, mint a közalkalmazotti fizetési fokozatot: az eddigi közalkalmazotti jogviszonyaid, illetve
olyan munkaviszonyaid alapján, amelyek alatt már rendelkeztél a jelenlegi munkaköröd betöltéséhez szükséges végzettséggel. Ha volt 1992. júl. 1. előtt munkaviszonyod, az is beleszámít, ha ezek alapján jó az 5-ös besorolás, akkor a Ped.
I. fokozat 5. kategóriájába fogsz kerülni. Az illetményalapot az egyetemi végzettség alapján kell megállapítani,ez a 101.500 Ft.
vetítési alap 180%-a.
A mailedre küldünk egy bértáblát is. (A választ nagyon szépen köszönjük a PDSZ szakértőjének.)

--
  Emese

Tisztelt Szerkesztők!
Segítségüket szeretném kérni néhány információval kapcsolatban.
Magyar-német-könyvtár szakos egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus vagyok, azonban 2007. és 2019. között nem végig dolgoztam pedagógusként, viszont most lehetőségem van ismét tanárként tevékenykedni.
2007. dec. 13-tól egy iskolában könyvtárosként dolgoztam heti 30 órában. 2008. szept. 1-től ugyanebben az iskolában könyvtárostanárként tevékenykedtem heti 40 órában 2013. márc. 17-ig. Ebben az időszakban (2007. dec. 13. és 2013. márc. 17. között tanítottam is magyar nyelv és irodalmat. Ez a szerződésemben nem jelent meg, bérkiegészítésként kaptam meg az óráim díját.)
2013. márc. 18-tól egy kulturális központban, közalkalmazotti jogviszonyban dolgozom könyvtárosként (2016. július 31-ig), illetve gyűjteménykezelőként (2016. aug. 1-től a mai napig). Jelenleg a közalkalmazotti bértáblán H 5-ös besorolással rendelkezem.
Kérdésem a pedagógus előmeneteli rendszerrel kapcsolatban az lenne, hogy a fenti háttérrel, mire számíthatok (ped. II. besorolás pl.), hova kerülök besorolva a pedagógus bértáblát tekintve, mire figyeljek szerződéskötéskor?
Válaszukat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Adoryán Emese

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek